Призивът за по-голяма скорост и допълнителни проекти е задължително изискване на ЕК. Това коментира в ефира на БНТ министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. Той допълни, че ОП "Транспорт" е осигурена с достатъчен брой резервни проекти и е редно да има подобен подход и по ОП "Околна среда".
В писмо на ЕК има коментар за капацитета на общините и, че те трябва да управляват инвестициите на място, както и реформата във водния сектор. България за първи път не чака ЕК да й каже какво да прави. Аз съм много горд от това, подчерта министърът.
По отношение на реформата във водния сектор, той коментира, че са привлечени международните финансови институции, за да може България да се справи по-бързо: Имаме общини, които са с много добър капацитет управляват проекти, но има и общини, които нямат добър капацитет. Редно е да се върви към по-голямо опростяване и ясни отговорности относно водния сектор. Трансферът на активите, смяната на собствеността - такава мащабна реформа се прави за първи път в последните десетилетия специално във водния сектор.
По отношение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), Дончев коментира, че традиционно се повтаря като мантра ниският капацитет:
"ОП "Транспорт" е най-важната не само за нас, но и за ЕК. Констатацията, че има нисък капацитет не ни върши работа. Капацитетът трябва да се укрепва не само в самата агенция, но и в министерството, което е принципал на пътната агенция, а именно Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Там има създадено специално звено за подпомагане на координацията. По тази програма "Транспорт" има няколко много добри проекти - магистрала "Тракия", софийското метро, и т.н. Освен магистрали, в тази програма се предвиждат огромни инвестиции за железници. Например - рехабилитация на участъци от жп линията София-Бургас"
На въпрос дали ще бъде закрита пътната агенция, Дончев отговори, че това са само слухове, предаде БГНЕС. (Припомняме ви, че вестник "Сега" съобщи за възжмоността пътната агенция да бъде закрита на 7 декември. На следващия ден министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев отхвърли информацията. Тогава той определи слуха като "пълен абсурд".)
По отношение на строежа на магистрала "Струма", Дончев коментира, че той се бави заради изпуснати първи години от началото на програмния период и непълната степен на проектна готовност. С новия предприет подход се разчита цялата автомагистрала да бъде разработена като една апликационна форма.