Моловете обичат най-много София

01.11.2011 | 18:03
по статията работи: Теодора Пенева
Инвеститорите са изправени пред дилемата дали да намалят наемите на търговските комплекси или да замразят проектите си
Моловете обичат най-много София

Забелязва се съществена разлика в тенденциите при изграждането на търговски центрове в столицата спрямо тези в останалата част на България. Това стана ясно днес на пресконференция по случай представянето на новия City Center Sliven, който ще бъде открит през март 2012 г.

Общият обем завършени молове в страната е 599 490 кв. м. От тях 137 93 кв. м са разположени в София. Така на 1 000 българи се падат по 81,4 кв. м мол.

Много повече обаче - по 137,93 кв. м имат всеки 1 000 столичани, като това число ще нарасне на 306,32 кв. м, след като строящите се проекти бъдат завършени. Тези данни изложи Добромир Ганев, директор на фирмата, консултираща сливенския мол - GVA Sollers Solutions. От тях отчетливо се забелязва, че търговските центрове са концентрирани в София и че този процес ще продължава да се наблюдава и занапред.

Основните фактори, които инвеститорите вземат под внимание при стартиране на новите си проекти, са пряко обвързани с икономическата криза. В момента те се намират в много тежка ситуация заради нарастващата конкуренция и трудно прогнозируемата икономическа ситуация в Европа и България.

Така фирмите са изправени пред следната дилема: дали да дадат ход на проектите си с риск за тежки преговори с наемателите и ниски наемни нива, или да замразят проектите и да не стартират изобщо.

Тенденциите за 2011 и 2012 г. показват, че както инвеститорите, така и консултантските компании трябва да търсят нови свежи идеи за оптимално реализиране на вложенията си.

Новата тенденция в наемите на търговски площи е те да се калкулират не само върху предварително фиксирана сума, но и спрямо процент от регистрирания месечен оборот.

Все повече се утвърждава практиката на разграничаване между София и останалата част от страната като място за позициониране на новопостроените молове. Инвестира се главно в столицата. В момента в района й има най-много търговски комплекси, които освен това са и най-стабилни икономически. През последните две до три години, въпреки кризата, се размразяват и финализират временно отложени проекти и се стартират нови.

Засилен е интересът на популярните брандове в посока София. Това води и до устойчивост на наемните нива, които възлизат на 20-25 евро на кв. м за района на столицата. Въпреки това са спаднали с 30% в сравнение с 2010 г.

В моловете извън София се наблюдава много по-изострена конкуренция поради ограничените нива на потребление. Съществуват трудности при събирането на наеми, а интересът на брандовете е слаб. Наемните нива са спаднали с над 40% спрямо миналата година, като за 2011 г. те се изчисляват в рамките на 5 до 18 евро на кв. м.

Същите са изводите и от наблюденията на GVA върху нагласите на ритейлърите. Те предпочитат да залагат на разработени проекти в района на столицата. Извън София се търсят все повече и по-големи отстъпки в наемите.

Що се отнася до съдбата на търговските улици, които доскоро бяха основно място за пазаруване на хората, Ганев прогнозира, че те ще се превърнат в улици предимно със заведения, с оглед на значително спадналите наеми там. Малкото останали магазини ще са на средното или малко над средното ценово ниво.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 21.03   1191 г. – Целестин III става римски папа. 1201 г. – Българо-византийски войни: Започва Обсадата на Варна. 1590 г. – Персийско-османска война...