Възнаграждение, изплащано от рекламоносителя на признати рекл. агенции (най-често се изключват фирмените агенции) за това, че са му възложили рекламата на клиента си. А.к. се прилага от 1876, когато агенцията "А.В. Айер енд сан" престава да препродава рекл. площ и започва да представя интересите на рекламодателите пред рекламоносителите. От 1901 издателите престават да дават А.к. на самите рекламодатели и пресичат практиката на някои агенции да преотстъпват част от А.к. на клиентите си. Размерът на А.к. се определя като процент от брутната стойност на рекл. място (време).
Общопризнатата междунар. отстъпка за А.к. е 15%, но в отделни държави тя е: Австрия - 15%, Англия - 15% (10-15% при националните издания), Белгия - 15%, България - 15%, Гърция - 20%, Дания - 16,5%, Ейре - 15%, Испания - печат - 10-15%, радиореклама - 15%, външна и телевизионна реклама - 10%, Италия - 15%, Норвегия - 15%, Португалия - 15%, Франция - 15% (за кинореклама - 5%), Швеция - 3%, Югославия - 10% или 15%.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |