Държавата отговаря на изискванията за еврозоната в момента, обяви депутатът от “Има такъв народ” Тошко Йорданов в ефира на БНР. Той обясни и че правилата са такива, че ако веднъж ни откажат да станем членове на еврозоната, после поне две години ще ни се наложи да чакаме.
Йорданов, който е член на Съвета за съвместно управление към коалиционния кабинет, посочи, че настоящият бюджетен дефицит е счетоводно нагласен и има 18 млрд. лв. дупка.
Той бе категоричен, че от ИТН и от БСП не са против еврозоната, а освен това неговата партия е дясна и принципно е против бюджетните дефицити. В същото време според представителя на “Продължаваме промяната” – “Демократична България” Ивайло Мирчев тъкмо позициите на ИТН и БСП срещу членството на България в еврозоната, са причина за това новото правителство да не подава искане за изготвяне на Конвергентен доклад. В ефира на БНР Мирчев приветства обявеното от финансовия министър Теменужка Петкова намерение на 18 февруари да поиска доклад за готовността на България да въведе еврото.
Междувременно Делян Добрев – председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси обяви, че дефицитът ни не е 3%, а 9% и Теменужка Петкова трябва да е магьосник, за да се справи със ситуацията.
Тошко Йорданов уточни, че на следващото заседание на Съвета за съвместно управление ще се говори за бюджета, като от Министерството на финансите ще предложат конкретни мерки, след което трите партии ще обсъдят кои от тях са добри и кои не. Представителят на ИТН посочи, че има възможност за преструктуриране на бюджета и за реформи в административни сектори.
По отношение на постовете във втория ешелон – като например позициите на заместник-министрите, Тошко Йорданов обяви, че те няма да се разпределят на квотен принцип, а според качествата.
Във връзка с бъдещите мерки, на които от ИТН ще държат да се предприемат в рамките на коалиционното управление, Тошо Йорданов посочи, че една от идеите им е големите инфраструктурни проекти да се отдават на концесия.
По този повод той даде пример с Гърция, която за 4 години е построила магистрали, а концесионерът още в началото е вкарал сериозен финансов ресурс. Припомни и че подробната управленска програма ще е изработена до месец и след това ще може конкретно да се следи какво е свършено, и какво – не, и къде са причините.