Фир­ма, ко­я­то осъ­щес­т­вя­ва рекл. ус­лу­ги от име­то и за смет­ка на рек­ла­мо­да­те­ля. Иде­я­та е да­де­на още от Ми­шел дыо Мон­тен в "Есе­та" (1580).

През 1930 Те­о­ф­раст Рыо­но­до от­-
к­ри­ва в Па­риж "Бю­ро и ре­гис­тър с ад­ре­си", ко­е­то още не е рекл. аген­ция. От сре­да­та на XIX в. с  раз­ви­ти­е­то на тър­го­ви­я­та и на пе­ри­о­дич­ния пе­чат въз­ник­ват пър­ви­те А.р. в Ан­г­лия ("Рей­пъл и син",1812), САЩ ("Вол­ни Пал­мър", 1841), Фран­ция (1845), Гер­ма­ния (1862), Ру­сия (1878), по-къс­но в др. стра­ни. Пър­во­на­чал­но те про­да­ват рекл. площ и пла­си­рат обя­ви, пос­те­пен­но ста­ват из­пъл­ни­те­ли и твор­ци, а по-къс­но и съ­вет­ни­ци на рек­ла­мо­да­те­ли­те. В Бъл­га­рия, Со­фия "Анон­со­во бю­ро" с пос­ред­ни­чес­ки фун­к­ции се ос­но­ва­ва през 1893.

Съ­щес­т­ву­ват раз­лич­ни А.р. Спо­ред ви­да на пред­ла­га­ни­те ус­лу­ги и ста­ту­та им те би­ват: а) пос­ред­ни­чес­ка А.р. (sales agency, media agency, buying shop, POB) - дей­ност­та й се свеж­да пре­дим­но до за­ку­пу­ва­не на рекл. площ и вре­ме за смет­ка на ад­ре­сан­та, кой­то сам за­мис­ля, ор­га­ни­зи­ра и съз­да­ва рек­ла­ма­та си; то­зи вид А.р. ня­ма бъ­де­ще и е на из­чез­ва­не, сре­ща се глав­но в раз­ви­ва­щи­те се стра­ни; б) спе­ци­а­ли­зи­ра­на А.р. - из­вър­ш­ва оп­ре­де­лен вид рекл.ус­лу­ги или се спе­ци­а­ли­зи­ра по сто­ков приз­нак, напр. ав­то­мо­бил­на рек­ла­ма, ту­рис­ти­чес­ка рек­ла­ма; в) А.р. за пъл­но об­с­луж­ва­не (full service agency) са най-усъ­вър­шен­с­т­ва­ни. Пред­ла­гат вся­ка­къв вид ус­лу­ги, свър­за­ни с про­па­ган­д­но-рек­лам­на­та дей­ност (про­у­ч­ва­не на па­за­ра, на­сър­ча­ва­не на про­даж­би­те и т.н). Та­ки­ва са всич­ки А.р., ко­и­то съ­о­т­вет­с­т­ват на пос­та­ве­ни­те от МТК през 1961 изис­к­ва­ния за пъл­но об­с­луж­ва­не на кли­е­н­ти­те; г) Фир­ме­на А.р. (house agency, home agency) - свър­за­на е в раз­лич­на сте­пен с рек­ла­мо­да­те­ля и ра­бо­ти из­к­лю­чи­тел­но или пре­дим­но за не­го. По обем на из­вър­ш­ва­ни­те ус­лу­ги тя би­ва от пос­ред­ни­чес­ка ди­рек­ция (от­дел) до А.р. и рекл. ате­ли­е­та; д) Раз­ви­ти­е­то на меж­ду­нар. тър­го­вия и на­ли­чи­е­то на дър­жа­вен мо­но­пол вър­ху вън­ш­но­и­ко­но­ми­чес­ки­те връз­ки в ня­кои стра­ни по­ро­ди раз­де­ле­ни­е­то на А.р. и на вън­ш­но­търг. и вът­реш­но­търг. (напр. "Аген­ция Бул­гар­рек­ла­ма" в Бъл­га­рия или "Со­ю­з­тор­г­рек­ла­ма" и "Внеш­тор­г­рек­ла­ма" в Мос­к­ва, Ру­сия).

А.р. се де­лят на го­ле­ми, сред­ни и мал­ки в за­ви­си­мост от смет­ко­о­бо­ро­та, броя на слу­жи­те­ли­те, съ­о­т­но­ше­ни­е­то меж­ду смет­ко­о­бо­ро­та, ка­пи­та­ла и пер­со­на­ла. Сил­но раз­ви­тие имат тран­с­на­ци­о­нал­ни­те рекл. мо­но­по­ли, пре­дим­но от САЩ, а на­пос­ле­дък и от Япо­ния, Ан­г­лия и Гер­ма­ния. Та­ка напр. най-го­ля­ма­та А.р. в све­та за 1990 е тран­с­на­ци­о­нал­на­та кор­по­ра­ция "Джон Уол­тър Том­п­сън" - САЩ.

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...