Фирма, която осъществява рекл. услуги от името и за сметка на рекламодателя. Идеята е дадена още от Мишел дыо Монтен в "Есета" (1580).
През 1930 Теофраст Рыонодо от-
крива в Париж
"Бюро и регистър с адреси", което още не е рекл. агенция. От средата на XIX в. с
развитието на търговията и на периодичния печат възникват
първите А.р. в Англия ("Рейпъл и син",1812), САЩ ("Волни Палмър", 1841), Франция (1845),
Германия (1862), Русия (1878), по-късно в др. страни. Първоначално те продават рекл. площ и
пласират обяви, постепенно стават изпълнители и творци, а по-късно и
съветници на рекламодателите. В България, София "Анонсово бюро" с
посреднически функции се основава през 1893.
Съществуват различни А.р. Според вида на предлаганите услуги и статута им те биват: а) посредническа А.р. (sales agency, media agency, buying shop, POB) - дейността й се свежда предимно до закупуване на рекл. площ и време за сметка на адресанта, който сам замисля, организира и създава рекламата си; този вид А.р. няма бъдеще и е на изчезване, среща се главно в развиващите се страни; б) специализирана А.р. - извършва определен вид рекл.услуги или се специализира по стоков признак, напр. автомобилна реклама, туристическа реклама; в) А.р. за пълно обслужване (full service agency) са най-усъвършенствани. Предлагат всякакъв вид услуги, свързани с пропагандно-рекламната дейност (проучване на пазара, насърчаване на продажбите и т.н). Такива са всички А.р., които съответстват на поставените от МТК през 1961 изисквания за пълно обслужване на клиентите; г) Фирмена А.р. (house agency, home agency) - свързана е в различна степен с рекламодателя и работи изключително или предимно за него. По обем на извършваните услуги тя бива от посредническа дирекция (отдел) до А.р. и рекл. ателиета; д) Развитието на междунар. търговия и наличието на държавен монопол върху външноикономическите връзки в някои страни породи разделението на А.р. и на външнотърг. и вътрешнотърг. (напр. "Агенция Булгарреклама" в България или "Союзторгреклама" и "Внешторгреклама" в Москва, Русия).
А.р. се делят на големи, средни и малки в зависимост от сметкооборота, броя на служителите, съотношението между сметкооборота, капитала и персонала. Силно развитие имат транснационалните рекл. монополи, предимно от САЩ, а напоследък и от Япония, Англия и Германия. Така напр. най-голямата А.р. в света за 1990 е транснационалната корпорация "Джон Уолтър Томпсън" - САЩ.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |