Служи за проучване съставните елементи на социалното възприятие, което потребителите имат за марката, и за извеждане и проучване на онези черти (доминанти), които ще определят в най-голяма степен поведението към нея. За целта се изследват приликите между марките на дадения пазар, търси се обяснението им и се установяват онези явни предпочитания за марките, които показват желанията на адресатите. Основен метод за набиране на информация е анкетата, като резултатите й след това минават през следните фази: а) анализ на еднородността, който приключва с разполагането на различните изследвани марки върху една координатна система, а разстоянието между тях означава тяхната по-голяма или по-малка прилика (фиг. 1); б) обяснение на приликите чрез предварително намиране на признаците, годни да разграничат различните марки на дадено изделие, като оценката ще зависи от броя на марките и намерените признаци и от априорно приетата им способност да разграничават изследваните марки помежду им:
където с е12, еpj,..., epn оценяваме търг. марки по отделните признаци, напр. еpj е оценката на марката Мj според признака Ap. Оттам приликите могат да бъдат обяснени поотделно за всеки признак (фиг. 2) чрез проекция върху ос или с графично изразяване на всички прилики чрез факториален анализ на съответствията (фиг. 3); в) анализ на предпочитанията чрез класирането им.
Фигура 1 Фигура 2
Има три основни метода: векторно определяне на позициите, разполагане около идеалната точка и факториален анализ на предпочитанията; г) анализ на причините за предпочитанията на консуматора. Ако адресатът избира марката Mj, като твърди, че тя притежава признака Ai и смята наличието му за важно при избора на една марка, може да се мисли, че той предпочита марката Mj заради признака Ai. Тогава:
където Kij означава броя на консуматорите, които са предпочели марката Mj, защото смятат, че наличието му е важно при избора на търговската марка.
Фигура 3
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |