Слу­жи за про­у­ч­ва­не със­тав­ни­те еле­мен­ти на со­ци­а­л­но­то въз­п­ри­я­тие, ко­е­то пот­ре­би­те­ли­те имат за мар­ка­та, и за из­веж­да­не и про­у­ч­ва­не на оне­зи чер­ти (до­ми­нан­ти), ко­и­то ще оп­ре­де­лят в най-го­ля­ма сте­пен по­ве­де­ни­е­то към нея. За цел­та се из­с­лед­ват при­ли­ки­те меж­ду мар­ки­те на да­де­ния па­зар, тър­си се обяс­не­ни­е­то им и се ус­та­но­вя­ват оне­зи яв­ни пред­по­чи­та­ния за мар­ки­те, ко­и­то по­каз­ват же­ла­ни­я­та на ад­ре­са­ти­те. Ос­но­вен ме­тод за на­би­ра­не на ин­фор­ма­ция е ан­ке­та­та, ка­то ре­зул­та­ти­те й след то­ва ми­на­ват през след­ни­те фа­зи: а) ана­лиз на ед­но­род­ност­та, кой­то прик­люч­ва с раз­по­ла­га­не­то на раз­лич­ни­те из­с­лед­ва­ни мар­ки вър­ху ед­на ко­о­р­ди­нат­на сис­те­ма, а раз­с­то­я­ни­е­то меж­ду тях оз­на­ча­ва тях­на­та по-го­ля­ма или по-мал­ка при­ли­ка (фиг. 1); б) обяс­не­ние на при­ли­ки­те чрез пред­ва­ри­тел­но на­ми­ра­не на приз­на­ци­те, год­ни да раз­г­ра­ни­чат раз­лич­ни­те мар­ки на да­де­но из­де­лие, ка­то оцен­ка­та ще за­ви­си от броя на мар­ки­те и на­ме­ре­ни­те приз­на­ци и от ап­ри­о­р­но при­е­та­та им спо­соб­ност да раз­г­ра­ни­ча­ват из­с­лед­ва­ни­те мар­ки по­меж­ду им:

къ­де­то с е12, еpj,..., epn оце­ня­ва­ме търг. мар­ки по от­дел­ни­те приз­на­ци, напр. еpj е оцен­ка­та на мар­ка­та Мj спо­ред приз­на­ка Ap. От­там при­ли­ки­те мо­гат да бъ­дат обяс­не­ни по­о­т­дел­но за все­ки приз­нак (фиг. 2) чрез про­е­к­ция вър­ху ос или с гра­фич­но из­ра­зя­ва­не на всич­ки при­ли­ки чрез фак­то­ри­а­лен ана­лиз на съ­о­т­вет­с­т­ви­я­та (фиг. 3); в) ана­лиз на пред­по­чи­та­ни­я­та чрез кла­си­ра­не­то им.

              Фигура 1                                 Фигура 2

Има три ос­нов­ни ме­то­да: век­тор­но оп­ре­де­ля­не на по­зи­ци­и­те, раз­по­ла­га­не око­ло иде­а­л­на­та точ­ка и фак­то­ри­а­лен ана­лиз на пред­по­чи­та­ни­я­та; г) ана­лиз на при­чи­ни­те за пред­по­чи­та­ни­я­та на кон­су­ма­то­ра. Ако ад­ре­са­тът из­би­ра мар­ка­та Mj, ка­то твър­ди, че тя при­те­жа­ва приз­на­ка Ai и смя­та на­ли­чи­е­то му за важ­но при из­бо­ра на ед­на мар­ка, мо­же да се мис­ли, че той пред­по­чи­та мар­ка­та Mj за­ра­ди приз­на­ка Ai. То­га­ва:

къ­де­то Kij оз­на­ча­ва броя на кон­су­ма­то­ри­те, ко­и­то са пред­по­че­ли мар­ка­та Mj, за­що­то смя­тат, че на­ли­чи­е­то му е важ­но при из­бо­ра на тър­гов­с­ка­та мар­ка.

Фигура  3

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...