Използването на изкуствен интелект (AI) спестява на работниците средно по един час всеки ден, като им позволява да отделят повече време за творчески задачи, за по-стратегическо мислене или за постигане на по-добър баланс между професионалния и личния живот, според голямо проучване на Adecco Group. Това пето издание на изследването „Глобална работна сила на бъдещето“, Работа чрез промяна: Адаптиране към свят на работа, управляван от ИИ, е сред 35 000 работници в 27 държави и 20 индустрии.
Годишното проучване установи, че средното средно спестяване на работници, използващи AI, е 1 час на ден, въпреки че една пета от потребителите казват, че технологията им спестява до 2 часа на ден. 5% казват, че това им спестява между 3 и 4 часа всеки ден.
Спестяванията на време изглеждат последователни в различните сектори. Работниците в секторите на енергетиката, комуналните услуги и чистите технологии отчитат най-високите спестявания на време от 75 минути на ден, докато най-ниските - в космическото пространство и отбраната - отчитат спестявания от 52 минути на ден. Работниците в технологиите спестяват средно по 66 минути на ден, във финансовите услуги – 57 минути, а в производството – 62 минути на ден.
Главният изпълнителен директор на Adecco Group, Денис Мачуел, каза: „Имаше огромно количество спекулации за това как AI променя света на работата, поради което е изключително вълнуващо да видим тези първи потенциални признаци за подобрения на ефективността. Времето, спестено от работниците, изглежда е използвано добре и не е ограничено само до един или два сектора, но изглежда широко разпространено в индустриите. Това са ранни дни, но AI изглежда изпълнява обещанието си.“
Проучването предполага, че спестеното време се използва за добавяне на по-голяма стойност, като 28% от потребителите казват, че използват допълнителното време за по-креативна работа, 26% казват, че AI им е позволил да отделят повече време за стратегическо мислене, а 27% - да постигнат по-добър баланс работа/личен живот. Въпреки това има признаци, че времето, спестено благодарение на AI, не винаги се използва продуктивно, като 23% от посочват, че се справят със същото натоварване, а 21% - прекарват повече време в лични дейности.
Освен че измерва въздействието на изкуствения интелект, проучването разкрива допълнителни прозрения за това как се променя пазарът на труда.
Работниците са все по-загрижени за несигурното бъдеще, като икономическите условия и сигурността на работните места са основни приоритети. Въпреки че повече служители избират да останат при настоящите си работодатели, въздействието на ИИ върху стабилността на работните места беше до голяма степен подценено през последната година: 13% от работниците казаха, че са загубили работата си поради ИИ.
Значителен процент от работниците, 40%, изразяват опасения относно дългосрочната сигурност на работата, като 83% планират да останат при настоящия си работодател - най-високият процент от три години насам. Въпреки това, гледната точка за разрушителните ефекти на AI става по-балансирана, когато се разглеждат други аспекти, например 51% от работниците са съгласни, че уменията на AI разширяват възможностите им за работа, а 46% са съгласни, че AI им е дал повече възможности за придобиване на умения и напредък в техните работни места.
Изследването идентифицира малцинствена група работници, които са адаптивни, разбират технологиите и проактивни. Тези „готови за бъдещето работници“ експериментират с AI, грабват нови възможности и инвестират собственото си време, за да се подготвят за бъдещето. В момента обаче те представляват само 11% от глобалните работници.
„Те не са елитна група еднорози, които трябва да отидете и да намерите“, подчертава Каролайн Стир, ръководител на отдела за изследване на мисловното лидерство в Adecco Group. „Те са работници, които са подкрепяни много повече от средното от тяхната организация в неща като развитие, повишаване на уменията, вътрешна мобилност и образование за това как светът на труда се променя и как това им влияе.“
Наистина, 93% от готовите за бъдещето работници получават персонализирано развитие от своя работодател, а 95% участват редовно в обучение, осигурено от техния работодател.
Компаниите трябва да се ангажират да увеличат този сегмент от своята работна сила и да обучат бъдещи лидери. Те могат да направят това, като редовно оценяват уместността и пригодността на уменията в тяхната работна сила, комуникират възможности за развитие и напредък, проектират персонализирани планове за развитие и инвестират в обучение. Но за първи път от години количеството на повишаването на уменията в организациите е на плато. Това може да ерозира доверието на работниците в ангажимента на работодателя им към професионалното им пътуване. Всъщност само 9% от работниците остават при своите работодатели, очаквайки да получат повишена квалификация.