Едно от основните рекламни средства, които действат в мига на потребителския избор. Е. трябва да отразява същността, качеството и особеностите на стоката, да я отличава от конкурентното производство, да свързва маркираното от него изделие с фирмата и марката на производителя, с асортимента му (стоковата гама) и да се съобразява със специфичните особености и изисквания на отделните пазари. Това налага да се поместват данни за осведомяване на купувача (често изискуеми и от закона), но да се избягва описателното начало, което разсейва вниманието и пречи на рекламодателя да регистрира Е. като търговска марка. Повечето Е. се отпечатват на качествена хартия и се залепват върху опаковката. Други, само от хартия, картон или плат, се прикрепват непосредствено върху стоката, а трети (главно при текстила, конфекцията и трикотажа) се изработват от тъкан, кожа, пластмаса и др. Често стоките имат два или повече етикета (обикновено напр. напитките имат един основен Е. и др., т.нар. "яка" - на гърлото на бутилката).
В практиката съществува условно деление на Е. на търг. (рекламен), който съдържа предимно графична информация и цели да привлече вниманието на купувача, и на производствен, при който преобладава словесната информация от производственотехнологическо естество. Е. трябва да има съвременно графично решение, да бъде изпълнен много добре и да е прикрепен правилно към стоката; да съответства на вкуса и изискванията на потенциалните потребители от страната, където ще се продава, и да бъде написан на езика им, ако не действат някои др. (напр. престижни) съображения.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |