Мар­ке­тин­го­во схва­ща­не, ко­е­то от­ра­зя­ва раз­ви­ти­е­то на про­дук­та спо­ред па­зар­на­та му ре­а­ли­за­ция. Ти­пич­на­та кри­ва на Ж.ц.с. съ­дър­жа че­ти­ри фа­зи:

а) внед­ря­ва­не - вре­ме­то, не­о­б­хо­ди­мо за въз­п­ри­е­ма­не на сто­ка­та на па­за­ра. Обе­мът на про­даж­би­те е ма­лък, но се ха­рак­те­ри­зи­ра с бав­но уве­ли­ча­ва­не (1-5%), за­ви­се­що от про­ме­ня­не­то на на­ви­ци­те и пред­по­чи­та­ни­я­та на потенциал­ни­те ку­пу­ва­чи. Фа­за­та е свър­за­на с най-го­ле­ми чис­ти раз­хо­ди по об­ръ­ще­ни­е­то и пре­дим­но за въ­веж­да­ща рек­ла­ма, ко­и­то чес­то не мо­гат да се пок­ри­ят от пе­чал­ба­та. За­то­ва и про­и­з­во­ди­те­лят се стре­ми сто­ка­та да пре­ми­не по-бър­зо през та­зи фа­за;

б) на­рас­т­ва­не - фа­за с най-ви­со­ки тем­по­ве (над 5%) на уве­ли­ча­ва­не на про­даж­би­те. Обик­но­ве­но елас­тич­ност­та на сто­ка­та е нис­ка, ко­е­то поз­во­ля­ва да се при­ла­гат ви­со­ки це­ни. То­га­ва рек­ла­ма­та се ори­е­н­ти­ра към из­г­раж­да­не на вяр­ност към мар­ка­та. Рекл. раз­хо­ди на­рас­т­ват аб­со­лют­но, но по­ра­ди уве­ли­че­ни­те про­даж­би от­но­си­тел­ни­ят им дял в сто­ко­о­бо­ро­та спа­да;

в) зре­лост - най-дъл­га­та фа­за от Ж.ц.с., ко­га­то па­за­рът се ста­би­ли­зи­ра, по­я­вя­ват се но­ви сто­ки и кон­ку­рен­т­на­та бор­ба се изос­т­ря. Има три ос­нов­ни ета­па: про­дъл­жи­тел­на зре­лост (при­раст на про­даж­би­те от 1-5%; ста­бил­на зрелост (при­раст от +1 до - 1%) и гас­не­ща зре­лост (при­рас­тът е от­ри­ца­те­лен от -1 до -5%). Це­но­ва­та по­ли­ти­ка е глав­но сред­с­т­во за па­зар­но въз­дейс­т­вие. Рек­ла­ма­та и фор­ми­те на на­сър­че­ние на про­даж­би­те слу­жат за поддържане на съз­да­де­ния об­раз на сто­ка­та (мар­ка­та) и пре­чат на ре­а­ли­за­ци­я­та на но­ви чуж­ди мар­ки. Производите­лят се на­соч­ва към мак­си­мал­на сег­мен­та­ция на па­за­ра;

г) спа­да­не (не­кон­ку­рен­тос­по­соб­ност) - тър­се­не­то на сто­ка­та на­ма­ля­ва и се пре­на­ся все по­ве­че вър­ху др. сто­ки. Бю­дже­ти­те за мар­ке­тинг се свеж­дат до ми­ни­мум, а це­ни­те на сто­ка­та спа­дат до из­кус­т­ве­но под­дър­жа­не на търсене­то. Ня­кои ав­то­ри въ­веж­дат и т.нар. фа­за на ко­ле­ба­ние (кон­ку­рен­т­на фа­за) след фа­за­та на на­рас­т­ва­не, а дру­ги от­де­лят от фа­за­та на зре­лост т.нар. фа­за на на­си­ща­не. При ре­ди­ца сто­ки Ж.ц.с. (напр. в ту­риз­ма) пре­ми­на­ва през съв­сем спе­ци­фич­ни фа­зи.

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995

ECON.BG

 

г) спа­да­не (не­кон­ку­рен­тос­по­соб­ност) - тър­се­не­то на сто­ка­та на­ма­ля­ва и се пре­на­ся все по­ве­че вър­ху др. сто­ки. Бю­дже­ти­те за мар­ке­тинг се свеж­дат до ми­ни­мум, а це­ни­те на сто­ка­та спа­дат до из­кус­т­ве­но под­дър­жа­не на търсене­то. Ня­кои ав­то­ри въ­веж­дат и т.нар. фа­за на ко­ле­ба­ние (кон­ку­рен­т­на фа­за) след фа­за­та на на­рас­т­ва­не, а дру­ги от­де­лят от фа­за­та на зре­лост т.нар. фа­за на на­си­ща­не. При ре­ди­ца сто­ки Ж.ц.с. (напр. в ту­риз­ма) пре­ми­на­ва през съв­сем спе­ци­фич­ни фа­зи.

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995

ECON.BG

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8489
GBP2.4796 2.4887 2.3384
от 00:24 20 Ноември 2024 повече »
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
Кристалина Георгиева: Инфлацията отстъпва и този път без рецесия Хората ще продължат да усещат високи цени, въпреки че инфлацията се успокоява. За това предупреди управляващият директор на Международния валутен...