Обн. ДВ. бр.100 от 22 Ноември 1996г., изм. ДВ. бр.69 от 3 Август 1999г., изм. ДВ. бр.24 от 21 Март 2006г., изм. ДВ. бр.13 от 9 Февруари 2007г., изм. ДВ. бр.10 от 6 Февруари 2009г., отм. ДВ. бр.44 от 12 Юни 2009г.
(2) Право на участие в посочените в ал. 1 форми на пряката демокрация имат всички български граждани с избирателни права.
1. въпроси за допълнение и изменение на Конституцията;
2. въпроси от компетенциите на Великото народно събрание;
3. въпроси на държавния бюджет и данъчното облагане;
4. въпроси от компетенциите на съдебните органи;
5. въпроси от компетенциите на Конституционния съд;
6. други въпроси, за решаването на които със закон е предвиден специален ред.
1. не по-малко от една четвърт от общия брой на народните представители;
2. Министерският съвет;
3. президентът на републиката.
(2) С решението се определя въпросът, на който гласоподавателите трябва да отговорят с "да" или с "не".
(3) С решението се определят редът и начинът за провеждане на разяснителната кампания, като се спазва принципът на равнопоставеност.
(2) В едномесечния срок по ал. 1 президентът утвърждава образците на книжата за референдума.
(2) (Нова - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Министерският съвет може да възложи координацията и изпълнението на дейностите по ал. 1 на определен министър.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Разноските по произвеждането на национален референдум се покриват от държавния бюджет.
(2) Общинските избирателни комисии за произвеждане на местни избори изпълняват функциите по организирането на национален референдум на територията на общините. За целта те:
1. назначават секционни избирателни комисии, подпомагат и контролират тяхната дейност;
2. обобщават данните от протоколите на секционните избирателни комисии, отчитат резултатите за общината и изпращат данните на Централната комисия за произвеждане на национален референдум.
(3) В Столичната община и в градовете с районно деление задачите, посочени в ал. 2, се осъществяват от районните избирателни комисии. Общинските избирателни комисии в тези общини подпомагат и контролират работата на районните избирателни комисии, обобщават резултатите от гласуването за общината и изпращат данните и протоколите в Централната комисия за произвеждане на национален референдум.
(2) Всяка бюлетина съдържа:
1. надпис "Национален референдум";
2. въпроса,на който гласоподавателите трябва да отговорят;
3. на бюлетините с положителен отговор думата "да", а на бюлетините с отрицателен отговор думата "не"
(3) Думите "да" и "не" се изписват с еднакъв едър шрифт.
1. са намерени в избирателната кутия без плик;
2. не са по образец;
3. в избирателния плик са поставени две или повече бюлетини с различни отговори.
(2) Празните пликове се смятат за недействителни бюлетини.
(3) Зацапвания, зачертавания, механични и други повреди не правят бюлетината недействителна.
(4) Когато в избирателния плик са намерени повече от една бюлетина с еднакъв отговор, оставя се само една. Останалите се унищожават, което председателят на секционната избирателна комисия отбелязва върху плика.
1. наименованието на общината (района);
2. номерът на избирателната секция;
3. часът на започване и часът на завършване на гласуването;
4. броят на гласоподавателите по избирателния списък;
5. броят на гласувалите гласоподаватели според подписите в избирателния списък;
6. броят на гласувалите според намерените в избирателната кутия избирателни пликове;
7. броят на действителните бюлетини с "да";
8. броят на действителните бюлетини с "не";
9. броят на недействителните бюлетини и празните пликове;
10. подадените заявления, възражения и жалби и взетите по тях решения.
(2) Протоколът се съставя в два екземпляра, от които единият се изпраща на общинската (районната) избирателна комисия, а вторият заедно с всички изборни материали - на кмета на общината.
1. секционните избирателни комисии;
2. секционните избирателни комисии, представили протоколи;
3. гласоподавателите в общината (района) според избирателните списъци;
4. намерените пликове в избирателните кутии;
5. гласувалите гласоподаватели според подписите в избирателните списъци;
6. действителните бюлетини - общ брой;
7. действителните бюлетини с "да";
8. действителните бюлетини с "не";
9. недействителните бюлетини и празните пликове;
10. подадените заявления, възражения, молби и взетите по тях решения.
(2) Протоколът се съставя в два екземпляра, от които единият се изпраща на Централната комисия за произвеждане на национален референдум, а вторият - на кмета на общината.
(3) В Столичната община и градовете с районно деление районните избирателни комисии изпращат първия екземпляр от протокола на общинската избирателна комисия заедно с протоколите на секционните избирателни комисии. Общинската избирателна комисия обобщава данните за общината и съставя протокол, първия екземпляр от който заедно с протоколите на секционните и районните избирателни комисии изпраща на Централната комисия за произвеждане на национален референдум, а втория екземпляр - на кмета на общината.
(2) Референдумът е редовно произведен, ако в гласуването са участвали повече от половината от гласоподавателите.
(3) Предложението, предмет на референдума, се смята за прието, ако за него са подадени повече от половината от действителните гласове с "да".
(2) Решението, прието чрез национален референдум, се обнародва в "Държавен вестник" от председателя на Народното събрание. То влиза в сила три дни след обнародването му.
(3) Народното събрание приема необходимите актове за изпълнение на решението от националния референдум.
(4) Ако предложението, което е било предмет на референдума, не е прието, национален референдум по същия въпрос може да се произведе най-рано след три години.
(2) Местен референдум се произвежда в отделна община, район, кметство или населено място.
1. въпроси на общинския бюджет и данъчното облагане по Закона за местните данъци и такси;
2. местни въпроси, за решаването на които със закон е предвиден специален ред.
1. не по-малко от една четвърт от гласоподавателите;
2. не по-малко от една четвърт от общинските съветници;
3. кметът на общината;
4. областният управител.
(2) Право на инициатива за произвеждане на местен референдум в района имат:
1. не по-малко от една четвърт от гласоподавателите;
2. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.)
3. кметът на района;
4. кметът на общината.
(3) Право на инициатива за произвеждане на местен референдум в кметството или в отделно населено място имат:
1. не по-малко от една четвърт от гласоподавателите от кметството или населеното място;
2. не по-малко от една четвърт от общинските съветници;
3. кметът на кметството;
4. кметът на общината.
(4) Искането за произвеждане на местен референдум се представя в писмен вид на председателя на общинския съвет, който уведомява общинските съветници и насрочва заседание на общинския съвет за разглеждане на предложението не по-късно от един месец след постъпването му.
(2) Когато искането за произвеждане на местен референдум е направено от повече от половината гласоподаватели, общинският съвет не може да откаже произвеждането му.
1. датата за гласуването, която не може да бъде по-рано от един и по-късно от два месеца от приемане на решението;
2. точната формулировка на въпроса, на който гласоподавателите следва да отговорят с "да" или с "не";
3. редът и начинът за провеждане на разяснителната кампания, като се спазва принципът на равнопоставеност;
4. средствата за финансиране на разходите по референдума.
1. сключване на заеми с банки и други финансови институции;
2. продажба, даване на концесия, под наем или аренда на общинско имущество със значителна стойност или с особена важност за общината;
3. изграждане на здания, обекти на инфраструктурата и други съоръжения за нуждите на общината, когато се изискват капитални вложения, които не могат да се осигурят с редовните приходи на общината.
(2) Решенията на общинския съвет по въпроси, посочени в ал. 1, се обявяват за всеобщо узнаване от жителите на общината.
(3) Ако в течение на 20 дни след обявяването на решението не по-малко от една четвърт от гласоподавателите на общината поискат чрез подписка да се произведе референдум за одобрение на решението, кметът на общината определя датата на референдума, който трябва да се произведе в двумесечен срок от постъпване на искането.
(2) Избирателните списъци се обявяват от кмета на общината, района или кметството най-късно 20 дни преди деня на гласуването.
1. утвърждава избирателните списъци;
2. определя размера на бюлетините;
3. осигурява отпечатването на бюлетините и образците за протоколи;
4. осигурява снабдяването на секционните избирателни комисии с избирателни пликове, кутии, бюлетини, протоколи и кабини за тайно гласуване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Общинската избирателна комисия назначава секционните избирателни комисии не по-късно от 20 дни преди деня на гласуването.
(2) Всяка бюлетина съдържа:
1. наименованието на общината, района, кметството, населеното място, където се произвежда референдумът;
2. въпроса, на който гласоподавателят следва да отговори с "да" или с "не";
3. на бюлетината с положителен отговор - думата "да", а на бюлетината с отрицателен отговор - "не".
(3) Думите "да" и "не" се изписват с еднакъв едър шрифт.
1. са намерени в избирателната кутия без плик;
2. в избирателния плик са поставени две или повече бюлетини с различен отговор;
3. не са по установения образец.
(2) Празните пликове се смятат за недействителни бюлетини.
(3) Зацапвания, зачертавания, механични и други повреди не правят бюлетината недействителна.
(4) Когато в избирателния плик са намерени повече от една бюлетина с еднакъв отговор, оставя се само една. Останалите се унищожават, което председателят на секционната избирателна комисия отбелязва върху плика и се подписва.
1. наименованието на общината (района, кметството, населеното място);
2. номерът на избирателната секция;
3. часът на започването и часът на завършването на гласуването;
4. броят на гласоподавателите по избирателния списък;
5. броят на гласувалите гласоподаватели според подписите в избирателния списък;
6. броят на гласувалите според намерените в избирателните кутии избирателни пликове;
7. броят на действителните бюлетини с "да";
8. броят на действителните бюлетини с "не";
9. броят на недействителните бюлетини и празните пликове;
10. подадените заявления, възражения, жалби и взетите по тях решения.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Протоколите се съставят в два екземпляра, от които единият се изпраща в общинската избирателна комисия, а вторият - на кмета на общината (района, кметството).
1. секционните избирателни комисии;
2. секционните избирателни комисии, представили протоколи за гласуване;
3. гласоподавателите в общината (района, кметството, населеното място) според избирателните списъци - общ брой;
4. намерените в избирателните кутии пликове;
5. гласувалите според подписите в избирателните списъци;
6. действителните бюлетини - общ брой;
7. действителните бюлетини с "да";
8. действителните бюлетини с "не";
9. недействителните бюлетини и празните пликове;
10. подадените заявления, възражения, жалби и взетите по тях решения.
(2) Местният референдум е редовно произведен, ако в гласуването са участвали повече от половината от общия брой на гласоподавателите.
(3) Предложението, което е предмет на референдума, е прието, ако за него са подадени повече от половината от действителните гласове с "да".
(4) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Протоколът на общинската избирателна комисия се съставя в два екземпляра, от които единият заедно с всички материали по референдума се предава в общинския съвет, а вторият се изпраща на областния управител.
(2) Изпълнението на решението, прието с местен референдум, се организира от кмета на общината, района или кметството.
(3) Когато предложението, което е било предмет на местния референдум, не е прието, нов референдум по същия въпрос може да се произведе най-рано след две години.
(2) В общини, райони, кметства, населени места и квартали с население над 1000 души общото събрание може да се провежда по избирателни секции на няколко места в определен срок. В тези случаи за всяко отделно събрание се прилагат разпоредбите на тази глава.
(2) Кметът на общината (кметството) изготвя и поддържа актуализирани списъците на гласоподавателите от състава на общото събрание на населението.
1. благоустрояването на населеното място, района (квартала);
2. хигиенизиране на населеното място, района (квартала);
3. определяне на правила за ползване на общински имоти за общо ползване - мери и пасища, водоизточници и др. ;
4. определяне на реда за прибиране на полските култури - пшеница, царевица, лозя и др. ;
5. организиране опазването на полските имоти и общинските гори - зърнени култури, градини, лозя, горски насаждения;
6. провеждане на мероприятия за защита на овощните дървета от болести и неприятели;
7. определяне на изисквания и условия за отглеждане на домашни животни в дворовете и жилищата;
8. определяне на мероприятия за обществения ред в населеното място;
9. други въпроси, предвидени със закон.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Общинският съвет и кметът на общината, района (кметството) могат да предложат на общото събрание на населението в общината, района, кметството, квартала да се обсъждат и други въпроси.
(3) Общото събрание на населението може да приема решения по въпросите, посочени в ал. 1, т. 1 и 2, с които да задължи всеки работоспособен гражданин на възраст от 18 до 60 години да се включва с трудово участие в провежданите мероприятия или да заплати паричната му равностойност. Невнесените в определения срок средства се събират по реда за събиране на държавните вземания.
1. по собствена инициатива;
2. по решение на общинския съвет;
3. по искане на една четвърт от избирателите.
(2) Съобщението за свикването на общото събрание съдържа:
1. деня и часа на събранието;
2. мястото, където то ще се състои;
3. въпросите, които се предлагат за обсъждане.
(3) Съобщението се разгласява така, че да бъде узнато от всички граждани.
(2) Общото събрание се провежда в извънработно време по възможност в подходящо закрито помещение.
(2) Когато в определения час не са се явили посоченият брой гласоподаватели, събранието се отлага с един час, след което се провежда с онези, които присъстват. Техният брой обаче не може да бъде по-малко от една трета от всички гласоподаватели.
(2) Гласуването в общото събрание е явно. За отчитане на резултатите от гласуването председателят на събранието определя преброители.
(3) Решенията на общото събрание се приемат с мнозинство повече от половината от присъстващите.
1. датата, часът на започването, часът на закриването и мястото на събранието;
2. въпросът, който се обсъжда;
3. изказаните предложения и съображения;
4. резултатите от гласуването и взетото решение.
(2) Протоколът се подписва от председателя и секретаря на събранието и се съхранява в общинската администрация (кметството).
1. от областния управител, съвместно с кмета на общината, председателите и секретарите на всяко отделно събрание, когато общото събрание се провежда на територията на цялата община;
2. от кмета на общината, съвместно с кметовете на райони и кметства, председателите и секретарите на всяко отделно събрание, когато общото събрание се провежда на територията на района, кметството, населеното място или квартала.
(2) Решението на общото събрание се обявява от кмета на общината, района, кметството.
(2) На събрание на гласоподавателите по ал. 1 се избира инициативен комитет в състав от трима до петима членове, който се регистрира при кмета на общината (кметството).
(3) Кметът на общината (кметството) проверява законността на решението на
събранието и ако то е проведено в съответствие със закона, регистрира инициативния комитет и го снабдява с подпечатани с печата на общината (кметството) листа - образци за подписка.
1. наименованието на общината, района, кметството, населеното място, квартала;
2. ясно формулирано искането към общинския съвет, което е обект на подписката;
3. трите имена на гражданина;
4. серията и номера на паспорта, мястото и датата на издаването му;
5. единния граждански номер;
6. адреса на гражданина;
7. саморъчния подпис;
8. датата на началото и на края на събирането на подписите;
9. имената и подписите на членовете на инициативния комитет.
(2) Подписите се събират в срок до един месец от датата на регистрирането на инициативния комитет.
(2) Броят на гласоподавателите се определя по избирателните списъци от последните избори, съответно актуализирани.
(3) Подписката се представя на председателя на общинския съвет.
(2) Общинският съвет обсъжда постъпилите чрез подписка предложения и взема решения по тях по общия ред, установен в Закона за местното самоуправление и местната администрация, освен ако в специален закон не са установени други изисквания.
1. Закона за допитване до народа от 1983 г. (Обн., ДВ, бр. 28 от 1983 г.; попр., бр. 40 от 1983 г.).
2. Указ № 1791 на Държавния съвет на НРБ от 1983 г. (Обн., ДВ, бр. 48 от 1983 г.; изм., бр. 78 от 1984 г. и бр. 4 от 1986 г.).
-------------------------
Законът е приет от 37-о Народно събрание на 7 ноември 1996 г. и е подпечатан с държавния печат.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОБСТВЕНОСТТА И ПОЛЗУВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ЗЕМИ
§ 15. Лицата, на които са били предоставени мери и пасища по реда на отменения чл. 48а от Закона за допитване до народа, запазват правата си.