ЗАКОН ЗА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ

ЗАКОН ЗА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ

В сила от 01.06.2005 г.
Обн. ДВ. бр. от 19 Април 2005г.,
изм. ДВ. бр. от 29 Декември 2005г.,
изм. ДВ. бр. от 11 Април 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 5 Май 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 5 Октомври 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 28 Октомври 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 30 Декември 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 17 Декември 2010г.,
изм. ДВ. бр. от 3 Май 2011г.,
изм. ДВ. бр. от 25 Ноември 2011г.,
изм. ДВ. бр. от 16 Декември 2011г.,
доп. ДВ. бр. от 15 Юни 2012г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 15 Февруари 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 11 Август 2015г.

Глава първа.

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) С този закон се уреждат условията и редът за поемането на общински дълг и за издаването на общински гаранции, както и видовете общински дълг.
(2) За общинския дълг по този закон се води регистър.

Глава втора.

ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

Чл. 2. (1) Всички финансови задължения, поети от името и за сметка на общината при спазване изискванията на този закон, съставляват общински дълг и представляват задължение на общината.
(2) Дългът на търговските дружества с общинско участие в капитала и текущите задължения на общината към доставчици на стоки и услуги не са общински дълг по смисъла на този закон.
Чл. 3. Общински дълг се поема с решение на общинския съвет и се формира от:
1. емисиите на общински ценни книжа;
2. дълга, поет с договори за общински заеми;
3. (отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
4. изискуемите общински гаранции;
5. (изм. - ДВ, бр. 80 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) безлихвените заеми, отпуснати по реда на , включително възмездното финансиране по от закона;
6. (отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
7. (изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) финансов лизинг, търговски кредити и останалите форми на дълг съгласно (ОВ, L 145/1 от 10 юни 2009 г.).
Чл. 4. Общината може да поема дългосрочен дълг за:
1. финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната общност;
2. рефинансиране на съществуващ дълг;
3. предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. осигуряване на плащания по изискуеми общински гаранции;
5. (нова - ДВ, бр. 45 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) финансиране на общински проекти за публично-частно партньорство;
6. (нова - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) финансиране при временни касови разриви по бюджета на общината по .
Чл. 5. (1) Общината може да поема краткосрочен дълг за финансиране на:
1. (изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) предоставяне на публични услуги при временен недостиг на средства, възникнал при временни касови разриви по бюджета на общината;
2. (изм. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) капиталови разходи;
3. неотложни разходи за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. плащания по изискуеми общински гаранции;
5. (нова - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г., отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
(3) (Отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
Чл. 6. (Отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
Чл. 7. Общинският дълг не е гарантиран от държавата и не представлява задължение за правителството освен в случаите, когато по съответния ред е издадена държавна гаранция.
Чл. 8. (1) Общината може да договаря, поема и изплаща дълг в левове или в чуждестранна валута.
(2) При преоценка на общински дълг или на гарантиран от общината дълг в левове задълженията, деноминирани в чуждестранна валута, се преизчисляват по курса на Българската народна банка към датата на преоценката.
(3) Общините не могат да обезпечават общински дълг чрез залог или ипотека на имущество - публична общинска собственост.
Чл. 8а. (Нов - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Общината извършва текущо наблюдение за състоянието на дълга на търговските дружества с общинско участие в капитала, както и на останалите контролирани от общината лица, чиито средства и операции не са включени в общинския бюджет.
Чл. 9. (1) Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и го внася в общинския съвет като неразделна част от отчета за изпълнението на общинския бюджет.
(2) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Отчетът по ал. 1 съдържа и информация за дълга на лицата по чл. 8а и издадените от тях гаранции.
(3) (Предишна ал. 2, доп. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Общинският съвет приема с решение годишния отчет за състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по .
Чл. 10. Сметната палата осъществява одит върху възникването и управлението на общинския и гарантирания от общината дълг и използването на дълговите инструменти.

Глава трета.

ОГРАНИЧЕНИЯ НА РАЗМЕРА НА ДЪЛГА (ОТМ. - ДВ, БР. 15 ОТ 2013 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2014 Г.)

Чл. 11. (Отм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Чл. 12. (Отм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)

Глава трета.

ОГРАНИЧЕНИЯ НА РАЗМЕРА НА ДЪЛГА

Глава четвърта.

ПОЕМАНЕ НА ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

Чл. 13. Кметът на общината внася предложенията за поемане на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от общинския съвет.
Чл. 14. Предложението за поемане на дългосрочен дълг трябва да отговаря на следните условия:
1. проектът да е от полза на местната общност;
2. предложението да е придружено от пълно описание на проекта - наименование, цели, технико-икономическа обосновка, очаквани срокове за реализация и социално-икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването на проекта;
3. (изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) да е приложено подробно описание на всички финансови параметри на проекта - всички източници на финансиране на проекта и размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга, срокове и начини за усвояването му, лихвени условия, намерения за погасяване, размер на разходите за консултантски и административно-управленски услуги, източници за погасяване на дълга, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината;
4. проектът да е предложен за обсъждане на местната общност, чиито становища и предложения са неразделна част от предложението.
Чл. 15. (1) Кметът на общината оповестява проекта, който ще се финансира чрез дългосрочен дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до местната общност. Поканата трябва да съдържа общите параметри на проекта - предназначение, стойност, начин на финансиране и на обезпечаване, както и мястото и датата на провеждане на обсъждането.
(2) Поканата се публикува в един местен или регионален вестник и се поставя на обществено достъпно място в сградата на общината, като датата на обсъждането на проекта е най-малко един месец преди разглеждането на предложението от общинския съвет.
(3) Обсъждането се провежда при условия и по ред, определени с наредба, приета от общинския съвет. За изразените становища и постъпилите предложения се съставя протокол, който е неразделна част от предложението по .
Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) Разпоредбите на и не се прилагат за предложения относно удължаване на срока за погасяване на общински дълг, поет за финансиране на разходи за подготовка или изпълнение на проекти по програми, съфинансирани от Европейския съюз.
Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) Предложението за поемане на краткосрочен дълг трябва да е придружено с описание на финансовите параметри на дълга - размер на краткосрочния дълг, срокове, начини и намерения за усвояването му, лихвени условия, намерения за погасяване, източници за погасяване, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината.
Чл. 17. (1) Общинският съвет приема решение за поемане на дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност;
2. валутата на дълга;
3. вида на дълга съгласно ;
4. начина на обезпечаване;
5. условията за погасяване;
6. максималния лихвен процент, такси, комисиони и други.
(2) Решението по ал. 1 се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на местен референдум по решение на общинския съвет.
(3) С решението по ал. 1 общинският съвет възлага на кмета на общината да проведе процедурата за избор на финансова институция, която да осигури необходимото финансиране на проекта, или на финансов посредник при емитирането на общински ценни книжа.
Чл. 17а. (Нов - ДВ, бр. 99 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) (1) Общинският съвет не може да приема решения за поемане на дългосрочен общински дълг след изтичането на 39 месеца от неговото избиране.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат за поетия общински дълг, за който със закон е предвидено, че не попада в обхвата на разпоредбата на .
Чл. 18. (Изм. - ДВ, бр. 110 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г., изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Кметът на общината изпраща на министъра на финансите с копие до Сметната палата решението по в 30-дневен срок от неговото приемане заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг.

Глава пета.

ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗБОР НА ФИНАНСОВА ИНСТИТУЦИЯ И ФИНАНСОВ ПОСРЕДНИК

Раздел I.

Принципи и правила

Раздел II.

Обявление за избор на финансова институция и финансов посредник

Чл. 22. (Отм. - ДВ, бр. 37 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.)

Раздел III.

Документация за участие в процедурата за избор на финансова институция и финансов посредник

Раздел IV.

Комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите

Раздел V.

Разглеждане, оценка и класиране на офертите

Раздел VI.

Рамково споразумение

Раздел VII.

Обжалване

Глава шеста.

ОБЩИНСКИ ГАРАНЦИИ

Чл. 39. Гарантиран от общината дълг са всички финансови задължения, за които с решение на общинския съвет са издадени гаранции от името и за сметка на общината при спазване изискванията на този закон.
Чл. 40. (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Общината може да гарантира дълг само на търговски дружества, в които общинското участие е над 50 на сто от капитала на дружеството, ако дългът е поет за финансиране на инвестиционни проекти и текущи разходи от полза на местната общност и има предоставено обезпечение в полза на общината, както и в случаите по ал. 5.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Предложението за издаване на общинска гаранция трябва да отговаря на условията по и .
(3) Кметът на общината внася в общинския съвет предложението за издаване на общинска гаранция заедно с доклад за статута и финансовото състояние на дружеството и договора за поемане на дълг, който общината гарантира.
(4) Решението за издаване на общинска гаранция се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на референдум по решение на общинския съвет.
(5) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Общината може да гарантира дълг на малки и средни предприятия чрез общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия по , когато средствата и операциите на фонда се включват в общинския бюджет.
Чл. 41. Кметът на общината участва в преговорите за поемане на дълг с общинска гаранция и подписва от името на общината споразуменията за издаване на общинска гаранция или гаранционните писма.
Чл. 42. Промени в гарантирания от общината дълг, засягащи размера и/или срока на погасяването му, се правят след предварително одобрение от общинския съвет по реда на .
Чл. 43. (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) Получателите на средства по гарантиран от общината дълг ежемесечно до 5-о число на месеца, следващ отчетния месец, предоставят на кмета на общината информация за обслужването на дълга.
Чл. 44. (1) Лихвите, погашенията по главницата и всички такси, комисиони и други подобни разходи по обслужването на гарантирания от общината дълг се заплащат от кредитополучателите.
(2) Плащане по общинска гаранция се дължи само в случаите, когато кредитополучателят не извърши частично или цялостно плащане по кредита в съответствие с условията по договора за заем и кредиторът е предприел мерките и действията, предвидени в съответния договор за заем, за събиране от кредитополучателя на дължимите суми.
Чл. 45. Когато изискванията на не са предвидени в споразумението за издаване на общинска гаранция, кметът на общината уточнява с кредитора мерките, които трябва да бъдат предприети, когато се дължи плащане по общинска гаранция, както и сроковете, в които общината трябва да плати просрочената сума.
Чл. 46. От деня на извършване на плащане по общинска гаранция общината встъпва в правата на кредитора по договора за заем до размера на извършеното плащане.
Чл. 47. (1) Кредитополучателят е длъжен да възстанови в пълен размер сумите, изплатени на кредитора по общинска гаранция, и направените разходи във връзка с плащането.
(2) Кметът на общината предприема всички мерки съгласно действащото законодателство за възстановяване на сумите, изплатени по общинска гаранция.

Глава седма.

ОБЩИНСКИ ЦЕННИ КНИЖА

Чл. 48. Поемането на дълг чрез емисия на общински ценни книжа се извършва при условията и по реда на глави четвърта и пета.
Чл. 49. Когато емисията на общински ценни книжа е предназначена за публично предлагане, се прилагат разпоредбите на .
Чл. 50. (1) Когато емисията на общински ценни книжа не е предназначена за публично предлагане, инвеститори могат да бъдат единствено институционални инвеститори по смисъла на от допълнителните разпоредби на Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
(2) В случаите по ал. 1 общинският съвет определя реда за оповестяване на информацията, необходима на инвеститорите за точна оценка на икономическото и финансовото състояние на общината и на правата, свързани с ценните книжа.

Глава осма.

ЦЕНТРАЛЕН РЕГИСТЪР НА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ

Чл. 51. (1) (Предишен текст на чл. 51 - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Създава се централен регистър на общинския дълг в Министерството на финансите.
(2) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) В регистъра по ал. 1 може да се включва информация и за дълга на подсектор "Местно управление".
Чл. 52. (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) Регистърът е публичен, като информацията за размера на дълга към определен период е достъпна на на Министерството на финансите.
Чл. 53. (Изм. - ДВ, бр. 80 от 2007 г., отм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.)
Чл. 54. (1) В централния регистър на общинския дълг се създава и поддържа регистър за всяка община.
(2) Регистърът на общината е разделен на следните подрегистри:
1. подрегистър на емитираните общински ценни книжа;
2. подрегистър на заемите, предоставени на общината;
3. подрегистър на издадените общински гаранции.
(3) В регистъра се вписват следните обстоятелства:
1. (изм. - ДВ, бр. 37 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) решенията на общинския съвет по и ;
2. срочността на дълга, промените на срочността, амортизационната схема на дълга;
3. забава в обслужването на дълга повече от 30 дни.
(4) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Информацията за дълга на останалите лица от подсектор "Местно управление" и издадените от тях гаранции се представя обособено по общини, които контролират съответните лица, и отделно - когато такива лица не се контролират от отделна община.
Чл. 55. (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Кметовете на общините са длъжни да водят, съхраняват и предоставят на Министерството на финансите информация за поетия от общините дълг и дълга на контролираните от тях лица, които попадат в обхвата на подсектор "Местно управление", в съответствие с изискванията на Европейския съюз и на българското законодателство за отчетността, статистиката и бюджетирането на публичния сектор.
(2) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Изискванията на ал. 1 се прилагат и за останалите лица от подсектор "Местно управление", които не се контролират от отделна община.
(3) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Кметът може да възлага изпълнението на задълженията по ал. 1 на други длъжностни лица в общината.
(4) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Министърът на финансите може да изисква от общините и лицата по ал. 2 да предоставят информация и за финансови задължения и форми на финансиране, които са с еквивалентен на дълга ефект.
(5) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Освен информацията за общинския дълг в регистъра може да се включва и информация за дълга на останалите лица от подсектор "Местно управление", включително на тези по ал. 2, както и информация по ал. 4.
(6) (Нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Информацията по ал. 5 се включва в регистъра обособено от информацията за общинския дълг.
(7) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2015 г.) Министърът на финансите може да дава указания относно обема, формата и съдържанието на информацията по ал. 1 и 2.

Глава девета.

ДРУГИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 56. (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Кметът на общината носи отговорност за използването на постъпленията от дълга само по предназначението, за което общинският съвет е одобрил поемането на дълга.
(2) Временно свободните постъпления по дългосрочен дълг до момента на тяхното влагане в проекта по могат да бъдат инвестирани само в български държавни и общински ценни книжа.
Чл. 57. Когато общината забави обслужването на дълга повече от 30 дни, кметът на общината и/или кредиторът уведомява в 5-дневен срок общинския съвет и Сметната палата.

Глава десета.

АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 58. (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) (1) За неизпълнение на задълженията по кметът на общината се наказва с глоба от 200 до 500 лв.
(2) За неизпълнение на задълженията по кметът на общината или упълномощеното от него длъжностно лице се наказва с глоба от 200 до 500 лв.
(3) За неизпълнение на задълженията по кметът на общината се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв.
(4) При повторно нарушение по ал. 1 - 3 глобата е в двоен размер.
(5) Актовете за установяване на нарушенията по ал. 1 и 2 се съставят от определени от министъра на финансите длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от министъра на финансите.
(6) При установяване на нарушения по ал. 3 от органи на Агенцията за държавна финансова инспекция актовете се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от откриване на нарушителя, но не по-късно от три години от извършване на нарушението, а наказателните постановления се издават от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция или от оправомощено от него длъжностно лице.
(7) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на .

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на този закон:
1. "" е дълг със срок за изплащане до една година.
2. "" е дълг със срок за изплащане над една година.
3. "" е непредвидено и непредотвратимо събитие от извънреден характер, което не може да се избегне или последиците от което не могат да се предотвратят.
4. "" са лицата по на допълнителната разпоредба на Закона за общинските бюджети.
5. "" е нарушението, извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което лицето е наказано за същото по вид нарушение.
6. (нова - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Подсектор "Местно управление", "Общински дълг" и "Дълг на подсектор "Местно управление" се използват със съответното им значение, определено със .

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. (1) Общините, чийто годишен размер на плащанията по дълга, поет до влизането в сила на този закон, надвишава 25 на сто от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината, нямат право да поемат нов дълг до постигане на изискванията по .
(2) Общините, чийто номинал на издадените общински гаранции при влизането в сила на този закон надвишава 5 на сто от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината, нямат право да издават нови общински гаранции до постигане на изискванията по .
(3) (Нова - ДВ, бр. 99 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) Общините, чийто годишен размер на плащанията по дълга, поет до 31 декември 2010 г., надвишава 15 на сто от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината, нямат право да поемат нов дълг до постигане на изискванията на .
§ 3. В от Закона за особените залози (обн., ДВ, бр. 100 от 1996 г.; изм., бр. 86 от 1997 г., бр. 42 от 1999 г., бр. 19 и 58 от 2003 г.) се създава ал. 4:
"(4) Ограничението по ал. 1 не се прилага по отношение на общини, които обезпечават общински дълг, поет при условията и по реда на Закона за общинския дълг."
§ 4. В от Закона за местното самоуправление и местната администрация (обн., ДВ, бр. 77 от 1991 г.; изм., бр. 24, 49 и 65 от 1995 г., бр. 90 от 1996 г., бр. 122 от 1997 г., бр. 33, 130 и 154 от 1998 г., бр. 67 и 69 от 1999 г., бр. 26 и 85 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г., бр. 28, 45 и 119 от 2002 г., бр. 69 от 2003 г., бр. 19 от 2005 г.) т. 10 се изменя така:
"10. приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон."
§ 5. В от Закона за държавния дълг (ДВ, бр. 93 от 2002 г.) думите "общините и" се заличават.
§ 6. В от Закона за Сметната палата (обн., ДВ, бр. 109 от 2001 г.; изм., бр. 45 от 2002 г., бр. 31 от 2003 г., бр. 38 от 2004 г.) думите "дълга на общините" се заменят с "общинския дълг".
§ 7. В от Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. 28 от 2004 г.; изм., бр. 53 от 2004 г.) след думите "финансови инструменти" се поставя запетая и се добавя "изборът на финансова институция и финансов посредник по Закона за общинския дълг".
§ 8. Законът влиза в сила от 1 юни 2005 г.
-------------------------
Законът е приет от ХХХIХ Народно събрание на 5 април 2005 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ДАНЪЧНО-ОСИГУРИТЕЛНИЯ ПРОЦЕСУАЛЕН КОДЕКС

(ОБН. - ДВ, БР. 105 ОТ 2005 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2006 Г.)
§ 88. влиза в сила от 1 януари 2006 г., с изключение на , , , и от преходните и заключителните разпоредби, които влизат в сила от деня на обнародването на кодекса в "Държавен вестник".

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ АДМИНИСТРАТИВНОПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС

(ОБН. - ДВ, БР. 30 ОТ 2006 Г., В СИЛА ОТ 12.07.2006 Г.)
§ 90. В Закона за общинския дълг (обн., ДВ, бр. 34 от 2005 г.; изм., бр. 105 от 2005 г.) навсякъде думите "Закона за административното производство" се заменят с "Административнопроцесуалния кодекс".
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 142. влиза в сила три месеца след обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на:
1. дял трети, и - относно отмяната на глава трета, раздел II "Обжалване по съдебен ред", , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , и , както и , , , , , и - относно замяната на думата "окръжния" с "административния" и замяната на думите "Софийския градски съд" с "Административния съд - град София", които влизат в сила от 1 март 2007 г.;
2. , който влиза в сила от 1 януари 2007 г.;
3. , който влиза в сила от деня на обнародването на кодекса в "Държавен вестник".

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ

(ОБН. - ДВ, БР. 37 ОТ 2006 Г., В СИЛА ОТ 01.07.2006 Г.)
§ 160. влиза в сила от 1 юли 2006 г. с изключение на (относно т. 2) и буква "ж" (относно изречение второ), , (в частта относно уведомяването на Европейската комисия за промени в списъците) и буква "и" (относно т. 17 - 22), (относно ал. 7), , (относно изречение второ) и , които влизат в сила от 1 януари 2007 г.

Релевантни актове от Европейското законодателство

ДИРЕКТИВА НА СЪВЕТА 92/50 ЕИО

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2009 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 110 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2009 Г.)
§ 104. влиза в сила от 1 януари 2009 г., с изключение на , която влиза в сила от 1 април 2009 г., ако са изпълнени условията на .

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2011 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 99 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2011 Г.)
§ 86. влиза в сила от 1 януари 2011 г., с изключение на , които влизат в сила от 20 декември 2010 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЯТА ОТ ВЪЗОБНОВЯЕМИ ИЗТОЧНИЦИ

(ОБН. - ДВ, БР. 35 ОТ 2011 Г., В СИЛА ОТ 03.05.2011 Г.)
§ 25. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на разпоредбите на:
1. , които влизат в сила от 1 януари 2012 г. за сгради за обществено обслужване, а за останалите сгради - от 31 декември 2014 г.;
2. , които влизат в сила от 31 декември 2012 г.;
3. , които влизат в сила от 1 януари 2012 г.;
4. , които влизат в сила от 1 юли 2012 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ

(ОБН. - ДВ, БР. 93 ОТ 2011 Г., В СИЛА ОТ 26.02.2012 Г.)
§ 125. влиза в сила три месеца след обнародването му в "Държавен вестник".

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2012 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 99 ОТ 2011 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2012 Г.)
§ 100. влиза в сила от 1 януари 2012 г., с изключение на , който влиза в сила от 15 декември 2011 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ПУБЛИЧНО-ЧАСТНОТО ПАРТНЬОРСТВО

(ОБН. - ДВ, БР. 45 ОТ 2012 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2013 Г.)
§ 16. Законът влиза в сила от 1 януари 2013 г., с изключение на , , , , , и , които влизат в сила от 1 септември 2012 г.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ПУБЛИЧНИТЕ ФИНАНСИ

(ОБН. - ДВ, БР. 15 ОТ 2013 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2014 Г.)
§ 123. Законът влиза в сила от 1 януари 2014 г. с изключение на , който влиза в сила от 1 януари 2013 г., и , , , и , които влизат в сила от 1 февруари 2013 г.
(ОБН. - ДВ, БР. 61 ОТ 2015 Г.)
§ 12. (1) За 2015 г. годишният размер на плащанията по дългосрочни договори с гарантиран резултат (ЕСКО договори) за всяка отделна община не се включва в общия годишен размер на плащанията по общинския дълг за съответната община при определяне на съотношението и при прилагане на ограничението по .
(2) Алинея 1 не се прилага при установени от контролен орган нарушения при сключването на договорите с гарантиран резултат (ЕСКО договори) и/или при установяване на негативно въздействие на договорите с гарантиран резултат (ЕСКО договори) върху параметрите на разходите на общините.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив