ЗАКОН ЗА ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА СТРОИТЕЛНИТЕ ВОЙСКИ, ВОЙСКИТЕ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И ВОЙСКИТЕ НА КОМИТЕТА ПО ПОЩИ И ДАЛЕКОСЪОБЩЕНИЯ В ДЪРЖАВНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

Глава първа.

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С този закон се:

1. закриват Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения;

2. образуват държавни предприятия: "Строителство и възстановяване", "Транспортно строителство и възстановяване" и "Съобщително строителство и възстановяване" по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон като юридически лица със седалище София.

Чл. 2. Правата на собственост на държавата в предприятията по чл. 1 се упражняват от министър, определен от Министерския съвет, за всяко едно от тях.

Глава втора.

ДЕЙНОСТ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА

Чл. 3. (Отм. - ДВ, бр. 34 от 2011 г.) (*)

Чл. 3. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" е:

1. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност;

2. производство и търговия със строителни материали, конструкции, изделия и съоръжения.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г.) поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния и областните планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 3. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" е:

1. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност;

2. производство и търговия със строителни материали, конструкции, изделия и съоръжения.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление на кризи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 4. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" е:

1. строителство, поддържане и възстановяване на транспортни обекти;

2. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност в областта на транспортните комуникации.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г.) поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния и областните планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 4. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" е:

1. строителство, поддържане и възстановяване на транспортни обекти;

2. проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност в областта на транспортните комуникации.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление на кризи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 5. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" е строителство, ремонт и възстановяване на далекосъобщителни мрежи и фиксирани телефонни мрежи.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г.) поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния и областните планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 5. (1) Основният предмет на дейност на държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" е строителство, ремонт и възстановяване на далекосъобщителни мрежи и фиксирани телефонни мрежи.

(2) Основни публични задачи на държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" са:

1. поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план;

2. поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление на кризи;

3. изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Чл. 6. (1) Държавните предприятия могат да осъществяват и други дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния им предмет на дейност.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 45 от 2002 г.) Държавните предприятия могат да бъдат изпълнители по договори за обществени поръчки. Те могат да изпълняват и да възлагат обществени поръчки, свързани с отбраната или сигурността на страната, които имат за предмет класифицирана информация, представляваща държавна тайна, като тяхното изпълнение се извършва при условията и по реда на Закона за защита на класифицираната информация.

Чл. 6. (1) Държавните предприятия могат да осъществяват и други дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния им предмет на дейност.

(2) Държавните предприятия могат да бъдат изпълнители по договори за обществени поръчки. Те могат да изпълняват и да възлагат обществени поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната, които са предмет на държавна тайна или тяхното изпълнение трябва да е придружено със специални мерки за сигурност при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.

Чл. 7. Дейността на държавните предприятия по този закон за изпълнение на техните публични задачи се финансира със средства от републиканския бюджет при условия и по ред, определени от Министерския съвет.

Глава трета.

ИМУЩЕСТВО НА ПРЕДПРИЯТИЯТА

Чл. 8. За осъществяване на дейността на предприятията по този закон държавата предоставя за ползване и управление имущество - публична и частна държавна собственост.

Чл. 9. Министерският съвет определя по вид, обем и стойност имуществото по чл. 8, както следва:

1. за държавното предприятие "Строителство и възстановяване" - от имуществото на Строителните войски;

2. за държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" - от имуществото на Войските на Министерството на транспорта;

3. за държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" - от имуществото на Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения.

Чл. 10. Държавата не отговаря за задълженията на предприятията по този закон. Предприятията отговарят за своите задължения с предоставеното им имущество - частна държавна собственост.

Глава четвърта.

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА

Чл. 11. (1) Държавните предприятия по този закон се състоят от главно управление и поделения.

(2) Структурата и дейността на държавните предприятия се регламентират с акт на министъра по чл. 2.

Чл. 12. (1) Органи на управление на държавните предприятия са:

1. министърът по чл. 2;

2. управителният съвет;

3. главният директор.

(2) (Отм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.)

Чл. 12. (1) Органи на управление на държавните предприятия са:

1. министърът по чл. 2;

2. управителният съвет;

3. главният директор.

(2) Орган за контрол на държавните предприятия е контролният съвет.

Чл. 13. Министърът по чл. 2:

1. (изм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.) назначава и освобождава членовете на управителния съвет и главния директор;

2. определя броя и седалището на поделенията;

3. взема решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи;

4. приема годишния счетоводен отчет;

5. разрешава участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества.

Чл. 13. Министърът по чл. 2:

1. назначава и освобождава членовете на управителния съвет, главния директор и членовете на контролния съвет;

2. определя броя и седалището на поделенията;

3. взема решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи;

4. приема годишния счетоводен отчет;

5. разрешава участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества.

Чл. 14. (1) (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.) Управителният съвет се състои от трима членове - председател, заместник-председател и главен директор, които се назначават от министъра по чл. 2.

(2) За заседанията на управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.

Чл. 14. (1) Управителният съвет се състои от петима членове (председател, заместник-председател, двама членове и главен директор), които се назначават от министъра по чл. 2.

(2) За заседанията на управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.

Чл. 15. (1) Управителният съвет заседава най-малко веднъж на два месеца.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.) Управителният съвет може да приема решения, ако присъстват най-малко половината от членовете му лично или представлявани от друг член на съвета. Никой присъстващ член не може да представлява повече от един отсъстващ. За представляването е необходимо изрично пълномощно за всеки конкретен случай.

(3) Решенията на управителния съвет се приемат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от общия брой на членовете му.

(4) (Нова - ДВ, бр. 81 от 2009 г.) Управителният съвет може да взема решения и неприсъствено, ако всички членове са заявили писмено съгласието си за решението.

Чл. 15. (1) Управителният съвет заседава най-малко веднъж на два месеца.

(2) Заседанието на управителния съвет е редовно, ако на него присъстват най-малко четирима от неговите членове.

(3) Решенията на управителния съвет се приемат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от общия брой на членовете му.

Чл. 16. Управителният съвет:

1. избира измежду членовете си председател и заместник-председател;

2. приема вътрешни правила за организация на работната заплата в предприятието;

3. предлага на министъра по чл. 2 приемане на годишния счетоводен отчет на предприятието;

4. предлага на министъра по чл. 2 решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи;

5. предлага на министъра по чл. 2 разрешаване участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества;

6. предлага на министъра по чл. 2 предприемане на действия по реда на чл. 6 от Закона за държавната собственост;

7. упражнява правата по притежаваните от държавното предприятие дялове или акции в търговски дружества;

8. взема решения за ползване на кредити;

9. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2010 г.) дава съгласие по чл. 46, ал. 2 от Закона за държавната собственост за продажба на жилища, ателиета и гаражи, управлявани от предприятието, и решава отдаването им под наем;

10. изпълнява други функции, свързани с управлението на държавното предприятие, в съответствие с действащите нормативни актове.

Чл. 16. Управителният съвет:

1. избира измежду членовете си председател и заместник-председател;

2. приема вътрешни правила за организация на работната заплата в предприятието;

3. предлага на министъра по чл. 2 приемане на годишния счетоводен отчет на предприятието;

4. предлага на министъра по чл. 2 решения за разпореждане, бракуване или ликвидация на дълготрайни материални активи, за учредяване на вещни права и за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи;

5. предлага на министъра по чл. 2 разрешаване участието на държавното предприятие в търговски и граждански дружества;

6. предлага на министъра по чл. 2 предприемане на действия по реда на чл. 6 от Закона за държавната собственост;

7. упражнява правата по притежаваните от държавното предприятие дялове или акции в търговски дружества;

8. взема решения за ползване на кредити;

9. дава съгласие по чл. 49, ал. 2 от Закона за държавната собственост за продажба на жилища, ателиета и гаражи, управлявани от предприятието, и решава отдаването им под наем;

10. изпълнява други функции, свързани с управлението на държавното предприятие, в съответствие с действащите нормативни актове.

Чл. 17. Председателят на управителния съвет, а в негово отсъствие заместник-председателят организира и ръководи заседанията на управителния съвет.

Чл. 18. (1) Главният директор:

1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на държавното предприятие;

2. назначава и уволнява работниците и служителите в държавното предприятие;

3. представлява държавното предприятие пред съдилищата, пред държавните органи и пред трети лица в страната и в чужбина;

4. се отчита за своята дейност пред управителния съвет.

(2) Главният директор може да делегира някои от правомощията си по ал. 1, т. 1, 2 и 3 на други компетентни лица по решение на управителния съвет.

Чл. 19. (Отм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.)

Чл. 19. (1) Контролният съвет е в състав от трима членове, които не могат да бъдат в трудови правоотношения с държавното предприятие и да са членове на управителния съвет.

(2) Министърът по чл. 2 назначава членовете на контролния съвет и сключва с всеки негов член договор.

(3) Заседанията на контролния съвет се ръководят от председател, избран с мнозинство. Председателят на контролния съвет участва в заседанията на управителния съвет без право на глас.

(4) Контролният съвет взема решенията си с мнозинство.

(5) За заседанията на контролния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на съвета.

Чл. 20. (Отм. - ДВ, бр. 81 от 2009 г.)

Чл. 20. (1) Контролният съвет:

1. упражнява контрол по спазването на нормативните актове и на финансовата дисциплина в предприятието;

2. упражнява контрол по опазване на имуществото на предприятието;

3. дава заключение по годишния счетоводен отчет на предприятието;

4. извършва проверки на предприятието по разпореждане на министъра по чл. 2, по искане на управителния съвет или по своя инициатива.

(2) Контролният съвет изисква от управителния съвет сведения или доклад по всеки въпрос, който засяга предприятието.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 1. (1) Срокът за закриването на Строителните войски и образуването на държавното предприятие "Строителство и възстановяване" е 31.VIII.2000 г.

(2) Срокът за закриването на Войските на Министерството на транспорта и образуването на държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" е 31.XII.2001 г.

(3) Срокът за закриването на Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения и образуването на държавното предприятие "Съобщително строителство и възстановяване" е 31.VIII.2000 г.

§ 2. Държавните предприятия по този закон са правоприемници на правата и задълженията по отношение на трети лица, както следва:

1. "Строителство и възстановяване" - на Строителните войски;

2. "Транспортно строителство и възстановяване" - на Войските на Министерството на транспорта;

3. "Съобщително строителство и възстановяване" - на Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения.

§ 3. (1) Генералният щаб на Българската армия съвместно с главните щабове на Строителните войски, на Войските на Министерството на транспорта и на Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения извършват подбор на военното имущество на войските по чл. 1, т. 1, необходимо на формированията на Българската армия.

(2) Министерският съвет предоставя военното имущество по ал. 1 на Българската армия.

§ 4. (1) Договорите за кадрова военна служба с офицерите, сержантите и курсантите от войските по чл. 1, т. 1 се прекратяват при условията и по реда за ликвидация по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Правилника за кадрова военна служба.

(2) Договорите за наем на ведомствено жилище с освободените кадрови военнослужещи остават в сила, когато договорът за кадрова военна служба е прекратен поради пенсиониране или те са назначени на работа в съответните държавни предприятия и ако са налице другите нормативни изисквания за това.

(3) Лицата по ал. 2 могат да закупят наетото ведомствено жилище при условията и по реда, определени от министъра по чл. 2.

(4) При невъзможност желаещите освободени кадрови военнослужещи, работници и служители да бъдат назначени на работа в държавните предприятия наемните отношения за ведомствените жилища не се прекратяват, доколкото освободените отговарят на условията за настаняване в такива жилища, установени в Закона за държавната собственост и в правилника за неговото прилагане.

(5) Лицата по ал. 4 могат да закупят наетите жилища при условията и по реда, определени в Закона за държавната собственост и в правилника за неговото прилагане, в срок до 12 месеца от влизането в сила на този закон, след изтичането на който наемните правоотношения се прекратяват.

§ 5. (1) Трудовите правоотношения с работниците и служителите се уреждат по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.

(2) Прекратяването на трудовите правоотношения с работниците и служителите поради влизането в сила на закона се извършва съгласно чл. 328, ал. 1, т. 1 и 2 от Кодекса на труда.

(3) Работниците и служителите, чиито трудови правоотношения са прекратени по реда на ал. 2, имат право на еднократно парично обезщетение в размер, определен от Министерския съвет.

§ 6. Военният архив на девоенизираните формирования се предава по установения в Закона за държавния архивен фонд ред.

§ 7. (1) Девоенизират се, както следва:

1. Висшето военно инженерно строително училище "Любен Каравелов" (ВВИСУ) - до 31 август 2000 г., като се преименува във Висше строително училище "Любен Каравелов" (ВСУ) със статут на държавно висше специализирано училище съгласно чл. 13 и чл. 17, ал. 4 от Закона за висшето образование и привежда структурата си в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование.

2. Висшето военно транспортно училище "Тодор Каблешков" (ВВТУ) - до 31 август 2000 г., като се преименува във Висше транспортно училище "Тодор Каблешков" (ВТУ) със статут на държавно висше специализирано училище съгласно чл. 13 и чл. 17, ал. 4 от Закона за висшето образование и привежда структурата си в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование.

(2) Училищата по ал. 1 са юридически лица със седалище София.

(3) Висшето строително училище е правоприемник на Висшето военно инженерно строително училище "Любен Каравелов" и поема неговите активи и пасиви, а Висшето транспортно училище е правоприемник на Висшето военно транспортно училище "Тодор Каблешков" и поема неговите активи и пасиви.

(4) Висшите училища осъществяват дейността си въз основа на предоставената им държавна собственост - терени, сгради, учебно-материална база и жилищен фонд.

(5) Курсантите, приети във висшите училища до влизането в сила на този закон, продължават обучението си като студенти във ВСУ, съответно във ВТУ.

(6) Курсантите, продължили обучението си като студенти по ал. 5 по учебните планове, по които са били приети, придобиват висше образование и степен по гражданска специалност съобразно учебния план и срока на обучение и образователно-квалификационна степен "бакалавър" от професионално направление "Организация и управление на тактическите подразделения от родовете и специалните войски" с професионална квалификация "офицер".

(7) На курсантите, успешно завършили като студенти пълния курс на обучение при условията на ал. 6, се присвоява офицерско звание "лейтенант" в постоянния резерв.

(8) Курсантите, приети до влизането в сила на този закон, с които има сключени договори за кадрова служба, имат право до края на срока на обучението си във висшите училища като студенти да ползват безплатно общежитие и порционни пари за храна в размери, установени с акт на Министерския съвет, и не заплащат държавни такси.

(9) Средствата, необходими за финансиране на разходите по ал. 8, се планират ежегодно до завършването на последния випуск обучаеми, приети като курсанти, и се осигуряват от държавния бюджет.

§ 8. (1) С девоенизирането на ВВИСУ и ВВТУ се прекратява мандатът на изборните органи за управление на висшите училища по § 7.

(2) В срок до 1 месец от девоенизирането на ВВИСУ и ВВТУ Министерството на образованието и науката назначава временно изпълняващи длъжността ректор на ВСУ и на ВТУ до провеждането на избори за нови ректори, но за не повече от 6 месеца.

(3) В срок до 6 месеца от девоенизирането ВСУ и ВТУ приемат правилници за дейността си.

(4) Трудовите правоотношения с преподавателите, служителите и работниците във висшите училища се уреждат по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.

(5) Освободените от кадрова военна служба преподаватели и служители могат да сключат индивидуални трудови договори със съответното училище в съответствие с новата организационно-щатна структура.

§ 9. Този закон отменя:

1. Указ № 100 за Строителните войски (обн., Изв., бр. 26 от 1954 г.; изм., бр. 86 от 1955 г., ДВ, бр. 34 от 1969 г. и бр. 74 от 1974 г.), считано от 1 септември 2000 г.

2. Указ № 147 за създаване на войски на Министерството на транспорта (ДВ, бр. 18 от 1975 г.), считано от 1 януари 2002 г.

3. Указ № 2228 за формиране на поделение за строителство към Министерството на информацията и съобщенията (ДВ, бр. 83 от 1973 г.), считано от 1 септември 2000 г.

§ 10. В чл. 53 от Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55, 61 и 117 от 1997 г., бр. 93 и 124 от 1998 г., бр. 67 от 1999 г. и бр. 9, 12 и 26 от 2000 г.) думите "Главното управление на строителни войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения" се заличават.

§ 11. В чл. 16, т. 6 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове (обн., ДВ, бр. 21 от 1990 г.; изм., бр. 27 от 1991 г.) думите "Строителните войски, войските на други ведомства" се заличават.

§ 12. Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет.

-------------------------

Законът е приет от ХХХVIII Народно събрание на 29 юни 2000 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

(ОБН. - ДВ, БР. 35 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 12.05.2009 Г.)

§ 46. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА СТРОИТЕЛНИТЕ ВОЙСКИ, ВОЙСКИТЕ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И ВОЙСКИТЕ НА КОМИТЕТА ПО ПОЩИ И ДАЛЕКОСЪОБЩЕНИЯ В ДЪРЖАВНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

(ОБН. - ДВ, БР. 34 ОТ 2011 Г.)

§ 2. (1) Министерският съвет в 6-месечен срок от влизането в сила на този закон преобразува Държавно предприятие "Строителство и възстановяване" в еднолично търговско дружество чрез разпределяне на имуществото му в дялове или акции съгласно разпоредбите на Търговския закон.

(2) При преобразуването на държавното предприятие по ал. 1 в еднолично търговско дружество чл. 72 и 73 от Търговския закон не се прилагат за непаричните вноски на държавата. Оценката на непаричните вноски на държавата се извършва по реда на глава седма от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 78 от 2006 г.; изм., бр. 26 и 51 от 2007 г., бр. 64, 80 и 91 от 2008 г., бр. 7, 25, 62 и 93 от 2009 г., бр. 31, 52, 58 и 69 от 2010 г.), а дълготрайните финансови активи се оценяват по счетоводната им стойност.

(3) При преобразуването на държавното предприятие по ал. 1 в еднолично търговско дружество предоставеното му и придобитото от него имущество се предоставя в собственост на дружеството с акта за преобразуване, освен ако в него е предвидено друго.

§ 3. Параграф 1 влиза в сила от деня на вписване в търговския регистър на едноличното търговско дружество по § 2, ал. 1.

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив