(Отм., ДВ, бр. 30 от 11.04.2006 г. - в сила от 12.07.2006 г.)
ВЪВЕДЕНИЕ
Този закон има за цел да осигури широкото участие на трудовите колективи и на гражданите в цялата система на социалното управление, в укрепването на социалистическата законност, в усъвършенствуването на социалистическата демокрация. Особено важно значение в това отношение има икономическият подход, който създава условия трудовите колективи и гражданите непосредствено да въздействуват върху всички сфери на социалното управление за повишаване качеството и ефективността в неговата дейност. Предложенията, сигналите, жалбите и молбите са незаменим източник на информация за дейността на всички звена на социалното управление на обществото. Всеки гражданин има право да разкрива недостатъците в дейността на държавните и обществените органи и на отделни служители и да предлага мерки за усъвършенствуване на социалното управление. В социалистическото общество народът е източник на властта. Силата и организиращата роля на държавата се определят от поведението на гражданите, от качеството и ефективността на тяхната целокупна дейност. Добросъвестното изпълнение на трудовите задължения, опазването на социалистическата собственост, повишаването на качеството и интелектуализацията на труда са съществени условия за издигане жизненото равнище на народа, за демократичното развитие на социалното управление, за разширяване правата и свободите на гражданите. Основна задача на закона е да съдействува за безусловното спазване на социалистическата законност. Предложенията, сигналите, жалбите и молбите са демократична форма за въздействие за строгото и еднакво спазване на законите от всички. Законът осигурява на всеки гражданин и на всяка организация възможност за защита на техните права и законни интереси срещу всякакви нарушения от страна на органите на социалното управление и от действията на отделни служители и от граждани. Защитата на тези права изисква неотклонното спазване на правния ред от социалистическите организации и гражданите. Силата на закона е в неговата демократичност. Точното спазване на закона е гаранция за неговото демократично прилагане.
Глава първа
ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Предложенията, сигналите, жалбите и молбите на гражданите и организациите са важно средство за усъвършенствуване и демократизиране на социалното управление и на обществения контрол върху държавните и обществените органи, за укрепване на социалистическата законност, за разширяване участието на гражданите и организациите в социалното управление и за защита на техните права и законни интереси.
Чл. 2. Строгото спазване на Конституцията и законите е основно задължение както на държавните органи и организации и длъжностните лица, така и на обществените организации и на гражданите.
Чл. 3. Органите на социалното управление са длъжни да създават условия за осъществяване правото на организациите и гражданите да правят предложения и да отправят сигнали за подобряване дейността на държавните органи и организации, както и да подават жалби и молби за защита на техните права и законни интереси.
Чл. 4. Никой не може да бъде преследван заради предложение, сигнал, жалба или молба, подадени съобразно целта на този закон.
Чл. 5. Гражданите не могат да упражняват своите права и свободи във вреда на обществените интереси и на други лица.
Чл. 6. Органите на социалното управление са длъжни да разглеждат и решават предложенията, сигналите, жалбите и молбите в установените срокове, обективно и законосъобразно.
Чл. 7.
(1) При разглеждане на предложенията, сигналите, жалбите и молбите държавните и стопанските органи работят в тясно взаимодействие с Отечествения фронт, професионалните съюзи и другите обществени организации.
(2) Органите на социалното управление могат да предлагат на народни представители, народни съветници и представители на обществеността да участвуват при разглеждането и решаването на предложенията, сигналите, жалбите и молбите.
Чл. 8. Длъжностните лица, органите за държавен и народен контрол, прокуратурата и съдът, правните служби и юрисконсултите, както и обществените организации и гражданите, са длъжни активно да съдействуват за своевременното и законосъобразното решаване на въпросите, поставяни от организациите и гражданите в техните предложения, сигнали, жалби и молби.
Чл. 9. Органите на социалното управление отстраняват нарушенията на правата и законните интереси на организациите и гражданите и вземат необходимите мерки за привличане към предвидената в закона отговорност виновните длъжностни лица за нарушение на закон, прояви на бездушие, формализъм и бюрократизъм и други нарушения при работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите.
Чл. 10. По производствата по този закон не се събират държавни такси и не се заплащат разноски.
Чл. 11. Този закон не се прилага за реда за разглеждане на предложенията, сигналите, жалбите и молбите, за чието разглеждане и решаване в закон или указ е предвиден друг ред.
Глава втора
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯТА, СИГНАЛИТЕ, ЖАЛБИТЕ И МОЛБИТЕ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА РЕШЕНИЯТА ПО ТЯХ
Раздел I
Общи разпоредби
Чл. 12.
(1) Писмените, устните и подадените по друг начин предложения, сигнали, жалби и молби се регистрират и движат по един и същи ред.
(2) Когато е необходимо предложението, сигналът, жалбата или молбата да се подаде писмено или да отговаря на определени изисквания, на подателя се дават съответни разяснения.
Чл. 13.
(1) Предложенията, сигналите, жалбите и молбите, които са подадени до некомпетентен орган, се препращат не по-късно от седем дни от постъпването им на компетентните органи, като се уведомяват техните податели.
(2) Предложения, сигнали, жалби и молби не се препращат, когато има данни, че въпросът е отнесен и до компетентния орган.
Чл. 14. (Отм., ДВ, бр. 55 от 2000 г.).
Чл. 15. Сигналите и жалбите не могат да се решават от органите и лицата, срещу чиито действия са подадени, освен когато те приемат, че са основателни, и ги уважат.
Чл. 16. Органите, до които са подадени предложения, сигнали, жалби и молби, насочват гражданите и им разясняват техните права и задължения. На гражданите, чиито искания са незаконосъобразни или неоснователни или не могат да бъдат удовлетворени по обективни причини, се посочват съображенията за това.
Чл. 17.
(1) Решението по предложение, сигнал, жалба и молба се взема, след като се изясни случаят и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите лица и организации.
(2) За установяване на фактите и обстоятелствата могат да се използуват всички начини и средства, които не са забранени от закона.
(3) Начинът и средствата за изясняване на случая се определят от органа, компетентен да постанови решението.
(4) По анонимни сигнали не се образува производство.
Чл. 18. Проверки и проучвания във връзка с предложения, сигнали, жалби и молби могат да се възлагат, когато това е необходимо, и на служители от други учреждения и организации със съгласието на техните ръководители, както и на представители на обществените организации с тяхно съгласие.
Чл. 19. (Отм., ДВ, бр. 55 от 2000 г.).
Чл. 20. Органът, който е постановил решението, взема мерки за неговото изпълнение, като определя и начина и срока за изпълнението.
Чл. 21. Производството по предложенията, сигналите, жалбите и молбите се прекратява с изпълнението на решението. Раздел II
Разглеждане на предложенията
Чл. 22. Организациите и гражданите могат да правят предложения за решаване на социално-битови, културни и други въпроси, за подобряване организацията и дейността на органите на социалното управление, за усъвършенствуване социалистическата организация на труда, за укрепване на трудовата дисциплина в държавните органи, стопанските организации и трудовите колективи, за защита на социалистическата собственост, за ефективно прилагане на икономическия подход във всички сфери на социалното управление.
Чл. 23.
(1) Предложенията се правят пред органите, компетентни да решат поставените в тях въпроси.
(2) Преписи от предложенията могат да се изпращат и до по-горестоящи органи.
Чл. 24. Организациите и гражданите могат да правят предложения за усъвършенствуване на законодателството. Предложенията се препращат на съответния орган с право на законодателна инициатива или на органа, овластен да издаде нормативния акт.
Чл. 25.
(1) Предложения с голямо обществено значение могат да се обсъждат от обществените организации, на събрания в населени места, учреждения, организации, трудови колективи, в печата или по друг начин по преценка на органите, пред които са направени.
(2) Резултатите от обсъжданията се изпращат на органа, пред който е направено предложението, както и на органите, които могат да вземат съответно решение.
Чл. 26. Обществените организации обобщават изпратените до тях предложения от обществено и държавно значение и предлагат на компетентните органи да вземат съответно решение.
Чл. 27.
(1) Решението се постановява най-късно два месеца след постъпване на предложението и се съобщава в седемдневен срок на подателя.
(2) Когато е необходимо по-продължително проучване, срокът за постановяване на решението може да се продължи от по-горестоящия орган до шест месеца, за което се съобщава на подателя.
Чл. 28.
(1) Решенията по предложения с голямо обществено значение могат да се разгласяват чрез печата или по друг подходящ начин по преценка на органите, които са ги постановили.
(2) Когато предложението е обсъдено чрез средство за масова информация или на събрания, решението се разгласява по същия начин.
Раздел III
Разглеждане на сигналите и жалбите
Чл. 29.
(1) Организациите и гражданите могат да отправят сигнали по всички въпроси от обществен и държавен интерес до органите на социалното управление за злоупотреби, разхищения, лошо стопанисване на социалистическото имущество или за други незаконни или неправилни действия и методи на работа на държавните, стопанските и обществените органи и организации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица.
(2) Организациите и гражданите имат право да подават жалби по установения ред пред органите на социалното управление против незаконни или неправилни актове и действия, срещу бавност, бездушно отношение или други бюрократични прояви, с които се засягат техни права или законни интереси.
(3) Организациите и гражданите могат да отправят сигнали и жалби до контролните органи, съда и прокуратурата за нарушения на законите от държавни органи, длъжностни лица и граждани.
Чл. 30.
(1) Сигналите и жалбите се подават до органите, които непосредствено ръководят и контролират органите и лицата, за чиито незаконни или неправилни действия се съобщава или се прави оплакването.
(2) Преписи от сигналите могат да се изпращат и до по-горестоящи органи.
Чл. 31.
(1) По преценка на подателя сигналът или жалбата може да се подаде и чрез органа, срещу чието действие е насочен.
(2) Когато уважи сигнала или жалбата, органът взема незабавно мерки за отстраняване на допуснатото нарушение или неправилност, за което уведомява подателя и другите заинтересовани лица.
(3) Ако не признае основателността на сигнала или жалбата, органът в двуседмичен срок, а ако е колективен - в месечен срок от подаване на сигнала или жалбата, ги изпраща заедно със своите обяснения на съответния по-горестоящ орган, за което уведомява подателя.
Чл. 32. Подаденият сигнал или жалба не спира изпълнението на оспорения акт или извършването на определена дейност освен ако органът, компетентен да се произнесе, разпореди изпълнението да се спре до постановяване на решението.
Чл. 33.
(1) Решението по сигнала или жалбата се взема най-късно в едномесечен срок, а когато органът е колективен или централен - в двумесечен срок от постъпването им. Когато особено важни причини налагат, срокът може да се продължи от по-горестоящия орган, но не повече от един месец, за което се уведомява подателят.
(2) Срокът за вземане на решение по сигнал или жалба, които се съдържат в критична публикация, тече от деня, в който органът получи критична публикация или подробни сведения за нея.
Чл. 34.
(1) Решението е писмено, мотивира се и се съобщава на подателя в седемдневен срок от постановяването му. Когато жалбата се уважава изцяло, решението може да не се мотивира освен ако се засягат права или законни интереси на други лица или организации.
(2) Когато сигналът или жалбата не са уважени, съобщават се накратко и съображенията за това.
(3) Когато с решението се засягат права или законни интереси на други лица или организации, то се съобщава и на тях.
(4) Когато сигналът или жалбата са препратени до компетентния орган от народен представител, народен съветник, държавен орган, обществена организация или редакция на средство за масова информация, за решението се уведомяват и те, ако са поискали това.
Чл. 35. При данни за извършено престъпление се уведомява незабавно съответният прокурор, а при нарушение на договорна дисциплина между стопански организации - държавният арбитраж. Когато са засегнати важни държавни или обществени интереси, уведомява се съответният комитет за държавен и народен контрол. На органа, който се уведомява, се изпраща препис от сигнала или жалбата.
Чл. 36. Решения с голямо обществено значение могат да се разгласяват чрез печата или по друг подходящ начин по преценка на органите, които са ги постановили.
Чл. 37. Когато уважи сигнала или жалбата, компетентният орган с решението си отстранява или разпорежда да се отстрани допуснатото нарушение или неправилност или взема други подходящи мерки. Той решава и спорните въпроси и затрудненията, възникнали във връзка с изпълнението.
Чл. 38.
(1) Решението се изпълнява в едномесечен срок от постановяването му. По изключение, когато това се налага по особено важни причини, срокът може да бъде продължен от органа, който го е постановил, но не повече от два месеца, за което се уведомява подателят.
(2) При изпълнение на решението трябва да се премахнат вредните последици, причинени от незаконните или неправилните действия. Когато това не е възможно, засегнатите лица или организации се удовлетворяват по друг законен начин или им се разяснява редът, по който да постъпят.
(3) Органът, на когото е възложено изпълнението на решението по сигнал или жалба, уведомява за изпълнението органа, който е постановил решението.
Чл. 39. Сигнали и жалби, подадени повторно по въпрос, по който има решение, не се разглеждат, освен ако са във връзка с изпълнението на решението или се основават на нови факти и обстоятелства. Сигналите и жалбите, които не се разглеждат, се връщат на подателя, като му се съобщават и основанията за това.
Чл. 40.
(1) Решението не подлежи на обжалване, но подателят може да уведоми за случая следващия или друг по-горестоящ орган.
(2) Уведомяване по предходната алинея могат да правят и държавните и обществените органи и организации.
(3) Когато намери, че е допуснато закононарушение или неправилност, уведоменият по-горестоящ орган взема в пределите на своята компетентност необходимите мерки за отстраняването им или възлага това на съответния компетентен по-долустоящ орган.
(4) По-горестоящият орган може да упражни правомощията по предходната алинея и по своя инициатива.
Раздел IV
Разглеждане на молбите
Чл. 41. Гражданите имат право да подават молби за задоволяване на социално-битови, трудови, културни и други нужди, както и за признаване или удовлетворяване на лични и колективни права и законни интереси.
Чл. 42. Молбите се подават до органите, компетентни да ги разгледат и решат.
Чл. 43.
(1) Когато по молбата не е нужно да се извършва проверка, решението се взема в седемдневен срок, а в другите случаи - в едномесечен срок от постъпването на молбата.
(2) Когато органът е колективен, решението се взема най-късно на първото заседание след изтичане на срока по предходната алинея.
Чл. 44.
(1) Решението е писмено и се мотивира. То се съобщава на молителя и на другите заинтересовани лица и организации в седемдневен срок от постановяването му.
(2) Когато естеството на въпроса позволява, решението се съобщава устно веднага на молителя заедно със съображенията за постановяването му. В този случай решението се регистрира по начина, по който е регистрирана молбата.
(3) Когато молбата се уважава изцяло, решението може да не се мотивира освен ако се засягат интереси на трети лица и организации, на които се съобщава решението.
Глава трета
ОРГАНИЗАЦИЯ, РЪКОВОДСТВО И КОНТРОЛ НА РАБОТАТА С ПРЕДЛОЖЕНИЯТА, СИГНАЛИТЕ, ЖАЛБИТЕ И МОЛБИТЕ
Чл. 45.
(1) За цялостната работа с предложенията, сигналите, жалбите и молбите отговарят министрите, ръководителите на други ведомства, учреждения и организации, председателите на изпълнителните комитети на народните съвети и кметовете.
(2) Организирането на работата може да бъде възложено на заместници на ръководителите по предходната алинея, а в народните съвети и в кметствата - и на секретарите на изпълнителните комитети, съответно на секретарите на кметствата.
Чл. 46.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 1988 г.) В министерствата и другите ведомства, както и в определени от Министерския съвет народни съвети се създават специализирани служби за работа с постъпилите предложения, сигнали, жалби и молби, разглеждани по реда на този закон. В министерствата и другите ведомства, в които броят на предложенията, сигналите, жалбите и молбите не налага създаването на специализирана служба, работата с тях може да се възложи на друга служба или служител.
(2) В другите учреждения, служби, организации и народни съвети работата с постъпилите предложения, сигнали, жалби и молби се възлага на определен служител.
Чл. 47.
(1) В службите по чл. 46, ал. 1 се назначават лица с юридическо образование.
(2) При липса на кандидати с юридическо образование и когато естеството на работата позволява това, с разрешение на по-горестоящия орган се назначават лица с висше образование по специалност, която съответствува на характера на работата на ведомството, и с богат политически и житейски опит.
Чл. 48. Службите и служителите, на които е възложена работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите, са подчинени непосредствено на министрите и ръководителите на други ведомства, учреждения и организации, в народните съвети - на председателите на изпълнителните комитети, а в случаите по чл. 45, ал. 2 - на съответните заместници или секретари на изпълнителни комитети или на секретарите на кметствата.
Чл. 49.
(1) Министрите, ръководителите на други ведомства, учреждения и организации, председателите на изпълнителните комитети на народните съвети, техните заместници и кметовете са длъжни да приемат граждани и представители на организациите и да изслушват техните предложения, сигнали, жалби и молби. Приемането се провежда в определени дни и часове, в удобно за гражданите време.
(2) Ръководителите по предходната алинея могат да определят и други ръководни лица, които да приемат граждани и представители на организациите.
Чл. 50.
(1) Всеки орган на социално управление упражнява контрол върху работата на подчинените му органи и организации с предложенията, сигналите, жалбите и молбите и взема мерки за усъвършенствуване дейността им и за отстраняване на причините за нарушаване правата и законните интереси на организациите и гражданите.
(2) Народните съвети и техните органи проверяват състоянието на работата по разглеждане на предложенията, сигналите, жалбите и молбите в съответните държавни и обществени органи, а така също и в предприятията, учрежденията и организациите на територията на народния съвет. Резултатите от проверките, когато е необходимо, се обсъждат на сесии на народните съвети, на заседания на изпълнителните комитети и на постоянните комисии.
Чл. 51.
(1) Органите на социалното управление периодично анализират предложенията, сигналите, жалбите и молбите и вземат мерки за усъвършенствуване дейността на съответните органи и за отстраняване на причините за нарушаване правата и законните интереси на организациите и гражданите.
(2) Ръководствата на органите на социално управление най-малко веднъж в годината разглеждат работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите, правят анализ на допуснатите нарушения и слабости, на причините и условията, които ги пораждат, и вземат мерки за тяхното отстраняване или правят предложения до съответните компетентни органи за вземане на такива мерки.
(3) Ръководителите на изпълнителните и разпоредителните органи на народните съвети, на другите държавни органи, на предприятията, учрежденията и организациите са длъжни периодично да се отчитат за работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите на сесии на народните съвети, на заседания на изпълнителните комитети, на постоянните комисии, както и на събрания на трудовите колективи.
(4) Народните съвети най-малко веднъж през годината разглеждат и отчитат на сесии работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите.
(5) Органите на социалното управление дават преценка на ръководителите и длъжностните лица за работата им с предложенията, сигналите, жалбите и молбите.
Чл. 52. (Изм. - ДВ, бр. 68 от 1988 г.) Министерствата и другите ведомства, областните народни съвети и ръководствата на централните средства за масова информация изпращат своите отчети и анализи по работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите на Държавния съвет и на Министерския съвет.
Чл. 53.
(1) Обединената приемна на Държавния съвет и Министерския съвет работи по предложения, сигнали, жалби и молби, постъпили в Държавния съвет и Министерския съвет, упражнява методическо ръководство и контрол над работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите в министерствата и другите ведомства и в изпълнителните комитети на народните съвети и разработва проблемите в тази област.
(2) Обединената приемна се отчита пред Държавния съвет и Министерския съвет.
Чл. 54. Държавният съвет и Министерският съвет периодично разглеждат работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите и вземат мерки за нейното подобряване и за усъвършенствуване на социалното управление.
Чл. 55. Органите за държавен и народен контрол провеждат системни проверки по работата с предложенията, сигналите, жалбите и молбите и правят преценка и предложения за нейното подобряване пред съответните органи.
Чл. 56. Прокуратурата осъществява надзор за законност при разглеждане на предложенията, сигналите, жалбите и молбите и взема мерки за възстановяване на нарушените права и за защита на законните интереси на организациите и гражданите, както и за привличане към отговорност на виновните лица.
Глава четвърта
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 57.
(1) Наказва се с глоба до 0,2 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, длъжностно лице, което:
1. преследва някого заради предложение, сигнал, жалба или молба, подадени съобразно целта на този закон;
2. (отм., ДВ, бр. 55 от 2000 г.).
3. не изпълни в срок решение по сигнал или жалба.
(2) Наказва се с глоба до 0,1 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, който съзнателно злоупотребява с правото на сигнали и жалби.
(3) Подателите на сигнали, жалби и молби с клеветническо съдържание носят отговорност съгласно закона.
Чл. 58.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 68 от 1988 г.) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица на народните съвети и на комитетите за държавен и народен контрол, а наказателните постановления се издават от председателите на изпълнителните комитети на народните съвети и на комитетите за държавен и народен контрол, съответно от председателя на Комитета за държавен и народен контрол.
(2) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления става по реда, определен от Закона за административните нарушения и наказания.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
& 1. Предложения, сигнали и жалби по смисъла на този закон са и публикациите в средствата за масова информация, както и вписванията в книгите за предложения и оплаквания, когато имат такова съдържание.
& 2. Където в закона се говори за действия, имат се пред вид и бездействията, както и актовете, за които се прилага този закон.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
& 3. Този закон отменя Указа за жалбите, сигналите и предложенията (обн., Изв., бр. 70 от 1960 г.; изм., ДВ, бр. 99 от 1963 г.).
& 4. Правата на служителите, които при влизане в сила на този закон са заварени на работа в специализираните служби по чл. 46, ал. 1 и не отговарят на условията, предвидени в чл. 47, се запазват.
& 5. Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет.