На основание чл.16, т.1 във връзка с чл.27, т.8 от Закона за далекосъобщенията утвърждавам Принципите на Националния номерационен план, както следва:
I. Същност
1. Националният номерационен план обхваща ограничено номерационно пространство, определено за Република България от Международния съюз по далекосъобщения, сектор Стандартизация в далекосъобщенията" (ITU-T), съгласно Препоръка Е. 164. Националният номерационен план е форма на организация на националните телефонни номера. Той определя формата и структурата на тези номера с цел дефиниране на специфичните елементи, които се използват за идентификация на крайните фиксирани и мобилни точки на мрежите, маршрутизация на повикванията към тези крайни точки, определяне и отчитане на броителите единици за разговорите, както и за осигуряване достъп до други далекосъобщителни мрежи.
2. Номерационен капацитет, ограничен ресурс от Националния номерационен план, е съвкупност от номера, групи от номера или серии от номера.
3. Разпределението на номерационното пространство се извършва съгласно Препоръките от серия Е на ITU-T.
4. Първично предоставяне за ползване на номерационен капацитет е дейност, чрез която се предоставят за ползване номера или номерационни групи, състоящи се от поредица от номера от Националния номерационен план, на лицензирани с индивидуална лицензия далекосъобщителни оператори (титуляри), като им се дава право да използват първично предоставения номерационен капацитет за собствени нужди и за нуждите на своите потребители.
5. Вторично предоставяне за ползване на номера е дейност, при която титулярят - лицензиран с индивидуална лицензия далекосъобщителен оператор, определя и предоставя индивидуални номера или серии от номера на своите потребители за времето на ползване на първично предоставения му номерационен капацитет съгласно условията и изискванията на Държавната комисия по далекосъобщения и собствената си номерационна политика.
6. Резервиране на номерационен капацитет е запазването на номера от Националния номерационен план за бъдещо развитие на мрежи и услуги.
II. Основни права и задължения при разработване и управление на Националния номерационен план. Право на ползване
1. Разработването и управлението на Националния номерационен план е от национално значение поради ограничеността на номерационното пространство, определено за страната от ITU-T.
2. Националният номерационен план се разработва и управлява от Държавната комисия по далекосъобщения (ДКД).
3. Държавната комисия по далекосъобщения разпределя и предоставя за ползване номерационен капацитет на лицензирани с индивидуална лицензия далекосъобщителни оператори, както и резервира номера за бъдещо развитие на мрежи и услуги.
4. Лицензираните с индивидуална лицензия далекосъобщителни оператори имат право на ползване на първично предоставения им номерационен капацитет съгласно определените от ДКД условия и изисквания.
5. Лицензираните с индивидуална лицензия далекосъобщителни оператори извършват вторично предоставяне за ползване на индивидуални номера на своите потребители.
6. Потребителите имат право на ползване на вторично предоставените им номера или серии от номера при определените от ДКД условия и изисквания.
7. Не се придобива право на собственост върху първично предоставения номерационен капацитет и вторично предоставените номера или серии от номера.
III. Разработване на Националния номерационен план
1. Националният номерационен план се разработва и променя при спазване на европейските и международните стандарти, договорености и препоръки за номерация с цел максималното му хармонизиране с тях.
2. При разработване и внасяне на промени в Националния номерационен план и разпределяне на съответните номерационни групи с цел осигуряване на максимална гъвкавост се вземат предвид най-малко следните изисквания:
а) резервиране на достатъчен номерационен капацитет за нови мрежи и услуги в краткосрочен и дългосрочен аспект;
б) отчитане ръста на потребностите на съществуващите далекосъобщителни мрежи и услуги и на бързо променящия се далекосъобщителен пазар;
в) ефективно използване на номерационното пространство в съответствие с пазарното и технологичното развитие на далекосъобщителния сектор.
3. Разработването и промените в Националния номерационен план са предмет на консултации с представители на далекосъобщителни оператори, организации на потребители и производители. При разработването се вземат предвид становищата на лицензираните далекосъобщителни оператори, тъй като след утвърждаване на предложените промени те предприемат всички необходими мерки (в т.ч. и разходите) за реализирането им.
4. С цел оптимизиране на разходите при разработване и внасяне на промени в Националния номерационен план се отчитат затрудненията и разходите, причинявани на далекосъобщителните оператори и потребителите. Промените в Националния номерационен план трябва да са икономически обосновани, технически издържани и приложими в практиката. Разходите и затрудненията за операторите и потребителите следва да са възможно най-малки.
IV. Управление на Националния номерационен план
1. Управлението на Националния номерационен план е съвкупността от дейностите, свързани с разпределяне на номерационното пространство, първично предоставяне за ползване на номерационен капацитет, резервиране и контрол върху използването на предоставени номера и отнемането им.
2. Управлението на Националния номерационен план трябва да осигурява равнопоставеност на субектите при ползване на първично предоставен номерационен капацитет. Управлението се осъществява при спазване принципите на обективност, пропорционалност, прозрачност, навременност и съгласно ясно регламентирани правила.
3. Управлението на Националния номерационен план трябва да осигурява оптимално и икономично разпределение и използване на номерационния капацитет.
4. Индивидуалните лицензии на далекосъобщителните оператори съдържат правила и процедури по вторично предоставяне за ползване на номерата.
5. Държавната комисия по далекосъобщения разработва и прилага правилата и процедурите по разпределяне, първично предоставяне, резервиране и отнемане на номерационния капацитет.
6. Контролът върху използването на предоставения номерационен капацитет се осъществява от ДКД.
7. Държавната комисия по далекосъобщения предлага за публично обсъждане правилата и процедурите по разпределяне, първично предоставяне за ползване, резервиране и отнемане на номерационния капацитет.
8. Информацията, свързана със структурата на Националния номерационен план, условията и правилата за първично предоставяне за ползване, намерения за бъдещи промени в Националния номерационен план, статуса на номерата и/или номерационните групи, както и процедурите за обжалване решенията на ДКД, е публично достъпна за всички заинтересувани лица.
Министър: А. Славински