Заповед № РД-09-353 от 30.06.2006 г. за утвърждаване списък на храните от неживотински произход, за които Европейската комисия е взела решения за определяне на специални условия и извършване на задължителен контрол при внос в Европейския съюз и които...

МЗ

Държавен вестник брой: 58

Година: 2006

Орган на издаване: МЗ

Дата на обнародване: 20.02.2007

Заповед № РД 09-353 от 30.06.2006 г. за утвърждаване списък на храните от неживотински произход, за които Европейската комисия е взела решения за определяне на специални условия и извършване на задължителен контрол при внос в Европейския съюз и които могат да се внасят на митническата територия на Република България, считано от 1 януари 2007 г.
(Обн., ДВ, бр. 58 от 18.07.2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.)

На основание чл.27б, ал. 2 и 3 от Закона за храните във връзка с чл.37, ал. 3 от Закона за здравето и Инструкцията за взаимодействие между Агенция "Митници" и специализираните органи на държавен здравен контрол на Министерство на здравеопазването за недопускане вноса на стоки, застрашаващи здравето на човека, нареждам:
1. Утвърждавам списък на храните от неживотински произход, за които Европейската комисия е взела решения за определяне на специални условия и извършване на задължителен контрол при внос в Европейския съюз и които могат да се внасят на митническата територия на Република България, считано от 1 януари 2007 г., както следва:
1.1. шам-фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Иран или доставяни от Иран съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2005/85/ЕС, посочени в приложение № 1;
1.2. фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Китай или доставяни от Китай съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2002/79/ЕО, изменено с Решение 2004/429/ЕО, посочени в приложение № 2;
1.3. фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Египет или доставяни от Египет съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2003/580/ЕО, последно изменено с Решение 2004/429/ЕО, посочени в приложение № 3;
1.4. смокини, лешници и шам-фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход Турция или доставяни от Турция, съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2002/80/ЕС, посочени в приложение № 4;
1.5. бразилски орехи с черупка, с произход Бразилия или доставяни от Бразилия съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2003/493/ЕО, изменено с Решение 2004/428/ЕО, посочени в приложение № 5;
1.6. лют червен пипер, къри, куркума и палмово масло съгласно изискванията на Решение на Европейската комисия 2005/402/ЕС, посочени в приложение № 6.
2. Главният държавен здравен инспектор изготвя на всеки 3 месеца доклад за резултатите от извършените лабораторни анализи на проби от внасяните пратки храни по т. 1. Докладите се изпращат на Европейската комисия през месеца, който следва отчетното тримесечие.
3. Контролът по изпълнението на заповедта се възлага на директорите на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве и на началниците на митници.
4. Заповедта влиза в сила от 1 януари 2007 г.

Приложение № 1
към т. 1.1

Изисквания за задължителен контрол при внос на шам-фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Иран или доставяни от Иран съгласно Решение на Европейската комисия 2005/85/ЕС

1. Всяка пратка с шам-фъстъци с митнически тарифен код 0802 50 00 по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз и печени шам-фъстъци с митнически тарифни кодове 2008 19 13 и 2008 19 93 по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз, с произход Иран или доставяни от Иран, се въвежда на митническата територия на Република България само когато се придружава от документ, съдържащ резултати от извършен лабораторен анализ на проби, взети от пратката, издаден от официален контролен орган, и от здравен сертификат, съгласно образеца, посочен в допълнение I към това приложение, попълнен, подписан и заверен от упълномощен представител на Министерство на здравеопазването на Иран. Здравният сертификат е валиден 4 месеца от датата на издаването му.
2. Храните по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение, се въвеждат на територията на Република България само през митническите учреждения, посочени в допълнение II на това приложение.
3. Когато пратки с храни по т. 1 пристигат от държава - членка на Европейския съюз, и са придружени от документи за поставяне под режим внос или свободно обръщение на територията на Европейския съюз, изискванията по т. 2 не се прилагат.
4. Всяка пратка храни по т. 1 се идентифицира с код, който трябва да съответства на кода, вписан в здравния сертификат и в документа, съдържащ резултатите от извършения лабораторен анализ на взетите проби, посочени по т. 1.
5. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 h преди въвеждането на стоките на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
6. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността) и представянето на документите по т. 1 от това приложение. Ако документите по т. 1 не са представени, митническите органи от входящото митническо учреждение не допускат въвеждането на пратката с храни по т. 1.
7. При наличие на документите по т. 1 митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос за местоназначението и пристигането на пратката.
8. Митническите органи от оформящото митническо учреждение допускат поставянето на стоките под режим митническо складиране, като незабавно уведомяват съответната РИОКОЗ, на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението и пристигането на пратката с храни по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на това приложение.
9. Държавният здравен инспектор от РИОКОЗ поставя пратката под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето и взема представителна средна проба от всяка партида, посочена в документите по т. 1, за извършване на лабораторни анализи за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Задържането е за срок не по-голям от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 на Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
10. Пробата по т. 9 се взема съгласно изискванията на Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.).
11. Пробата по т. 9 се разделя на три части, като всяка от тях се опакова, маркира и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор, за изследване за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява от органите на РИОКОЗ.
12. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите повторните изпитвания се извършват по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
13. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава изпитвателни протоколи с резултатите от анализите и еднозначно заключение за съответствието им с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС.
14. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съответствие на храните по т.1 с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС за максималните нива на някои замърсители в храните, и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение IV на това приложение.
15. Документите по т. 13 и 14 се издават в два екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
16. Когато пратка храни по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 13 и 14 за всяка част от пратката.
17. Копия от придружаващите документи по т. 1 и от документите по т. 13 и 15 придружават всяка част от разделената пратка до и по време на разпространението на храните в обектите за търговия на едро.
18. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 15.
19. В случаите, когато митническите органи са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
20. Когато храните по т. 1 не съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението им, като незабавно уведомяват митническите органи и след консултация с лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител, разпореждат:
а) връщане (реекспорт) на пратката с храни;
б) унищожаване на пратката с храни.
21. Административните мерки по т. 20 се налагат със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
22. В случаите по т. 20 митническите органи определят срок за извършване на съответните формалности за получаване на допустимото митническо направление, съгласувано с РИОКОЗ.
23. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 20 са за сметка на вносителя или негов упълномощен представител.

Допълнение I
към приложение № 1
към т. 1.1

Здравен сертификат за внос в Европейския съюз на шам-фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход или доставяни от Иран

Код на пратката .............

Сертификат № ............

В съответствие с разпоредбите на Решение на комисията 2005/85/ЕС, с което се установяват специални условия при внос на шам-фъстъци с митнически тарифни кодове 1802 50 00 и печени шам-фъстъци с митнически тарифни кодове 2008 19 13 и 2008 19 93, с произход или доставяни от Република Иран,
....................................................................................................................................................................................
(Държавната здравна служба на пряко подчинение на Министерството на здравеопазването на Република Иран)

УДОСТОВЕРЯВА:

че шам-фъстъците от тази пратка, кодов № ......... (впишете кода на пратката), състоящи се от
..................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................
(описание на пратката, наименование на продукта, брой и вид на опаковките, бруто тегло и нето тегло)
натоварени в................................................................................................................................................................

(място на натоварване)

от...............................................................................................................................................................................

(идентификация на превозвача)

с местоназначение .......................................................................................................................................................

(държава и място по местоназначение)

които идват от предприятие
.................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................

(име и адрес на предприятието)

където са били произведени, сортирани, обработени, преработени, опаковани и транспортирани в съответствие с добрите хигиенни практики.
От тази пратка са взети ........................ (брой проби) проби от шам-фъстъци на .................................. (дата) , за лабораторни анализи на ............................... (дата) в ............................................ (име на лабораторията) , лаборатория на Министерството на здравеопазването на Ислямска република Иран, за определяне съдържанието на афлатоксин В1 и съдържание на афлатоксини общо, при което подробни данни за използваните методи за вземане на проби и анализ и за получените резултати са приложени.
Издаден в ................................. на ..............................

Печат и подпис на предста-
вител на Министерството
на здравеопазването,
Ислямска република Иран

Допълнение II
към приложение № 1
към т. 1.1

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на шам-фъстъци и продукти, получени от тях, с произход от или доставяни от Иран

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106

Допълнение III
към приложение № 1
към т. 1.1

АГЕНЦИЯ "МИТНИЦИ"
РЕГИОНАЛНА МИТНИЧЕСКА ДИРЕКЦИЯ ..........................................

МИТНИЦА .....................

МИТНИЧЕСКИ ПУНКТ/БЮРО .............................

ДО
ДИРЕКТОРА НА
РИОКОЗ .................
УВЕДОМЛЕНИЕ
1. Граничен митнически пункт, през който се извършва въвеждане на пратката:
2. Срана на произход
3. Страна, откъдето идва пратката
4. Износител
5. Получател
6. Лице, отговорно за вноса/вносител
7. Адрес на доставяне/местоназначение на пратката
8. Описание на пратката:
- вид на храните
- брой и вид на опаковките
- тегло (бруто/нето)
Дата: ................... Подпис: ......................................
(ръководител на
митническото учреждение)

Допълнение IV
към приложение № 1
към т. 1.1

РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ЗА ОПАЗВАНЕ

И КОНТРОЛ НА ОБЩЕСТВЕНОТО ЗДРАВЕ ..........................

ДО ........................................
(митническо учреждение)
УВЕДОМЛЕНИЕ
1. Номер и дата на Единния административен документ (ЕАД)
2. Пореден номер на стоката, посочен в клетка № 32 на ЕАД
3. Митнически тарифен номер
4. Наименование и адрес на получателя/вносителя
5. Описание на пратката:
- вид на храните
- брой и вид на опаковките
- тегло (бруто/нето)
6. Продукт, съответстващ на изискванията и нормите, определени по Закона за храните - режим внос разрешен
7. Продукт, несъответстващ на изискванията и нормите, определени по Закона за храните - режим внос не е разрешен
Дата: ................... Подпис: ......................................
(директор на РИОКОЗ)

Приложение № 2
към т. 1.2

Изисквания за задължителен контрол при внос на фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Китай или доставяни от Китай съгласно Решение на Европейската комисия 2002/79/ЕС

1. Всяка пратка с фъстъци със следните митнически тарифни кодове по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз:
- фъстъци с черупки с митнически тарифен код 1202 10 90 или фъстъци без черупки с митнически тарифен код 1202 20 00;
- фъстъци с митнически тарифни кодове 2008 11 94 (в директни опаковки, с нетно съдържание, превишаващо 1 kg) или 2008 11 98 (в директни опаковки, с нетно съдържание, непревишаващо 1 kg);
- печени фъстъци с митнически тарифни кодове 2008 11 92 (в директни опаковки, с нетно съдържание, превишаващо 1 kg) или 2008 11 96 (в директни опаковки, с нетно съдържание, непревишаващо 1 kg),
с произход Китай или доставяни от Китай, се въвежда на митническата територия на Република България само когато се придружава от документ, съдържащ резултати от извършен лабораторен анализ на проби, взети от пратката, издаден от официален контролен орган, и от здравен сертификат, съгласно образеца, посочен в допълнение I на това приложение, попълнен, подписан и заверен от упълномощен представител на Държавната служба за входно-изходна инспекция и карантина на Народна република Китай.
2. Пратки с храни по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение, се въвеждат в Република България само през митническите учреждения, посочени в допълнение II на това приложение.
3. Когато пратките с храни по т. 1 пристигат от държава - членка на Европейския съюз, и са придружени от документите за поставяне под режим внос или свободно обръщение на територията на Европейския съюз, изискванията по т. 2 не се прилагат.
4. Всяка пратка с храни по т. 1 се идентифицира с код, който трябва да съответства на кода, вписан в здравния сертификат и в документа, съдържащ резултатите от извършения лабораторен анализ на взетите проби, посочени по т. 1.
5. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 h преди въвеждането на стоките на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
6. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността), и представянето на документите по т. 1. Ако документите по т. 1 не бъдат представени, митническите органи от входящото митническо учреждение не допускат въвеждането на пратките с храни.
7. При наличие на документите по т. 1 митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос, за местоназначението и пристигането на пратката.
8. Митническите органи от оформящото митническо учреждение допускат поставянето на пратката под режим митническо складиране, като незабавно уведомяват съответната регионална инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ), на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението и пристигането на пратката с храни по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на приложение № 1.
9. Държавният здравен инспектор от РИОКОЗ поставя пратката под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето и взема представителна средна проба от всяка партида, посочена в документите по т. 1, за извършване на лабораторни анализи за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Задържането е за срок не по-голям от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 от Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
10. Пробата по т. 9 се взема съгласно изискванията по Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.).
11. Пробата по т. 9 се разделя на три части, като всяка от тях се опакова, пломбира и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява от органите на РИОКОЗ.
12. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите повторните изпитвания се извършват по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
13. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава изпитвателни протоколи с резултатите от анализите и еднозначно заключение за съответствието им с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС.
14. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съответствие на храните по т.1 с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочено в допълнение IV на приложение № 1.
15. Документите по т. 13 и 14 се издават в 2 екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
16. Когато пратка храни по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 13 и 14 за всяка част от пратката.
17. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 13.
18. В случаите, когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
19. Когато храните по т. 1 не съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението им, като незабавно уведомяват митническите органи и след консултация с лицето, отговорно за пратката или негов упълномощен представител, разпореждат:
а) връщане (реекспорт) на пратката с храни;
б) унищожаване на пратката с храни.
20. Административните мерки по т. 19 се налагат със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
21. В случаите по т. 19 митническите органи определят срок за извършване на съответните формалности за получаване на допустимото митническо направление, съгласувано с РИОКОЗ.
22. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 19 са за сметка на вносителя или негов упълномощен представител.

Допълнение I
към приложение № 2
към т. 1.2

Здравен сертификат за внос в Европейския съюз на фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход или доставяни от Китай

Код на пратката .............

Сертификат № ............

В съответствие с разпоредбите на Решение на комисията 2002/79/ЕС, с което се установяват специални условия при внос на фъстъци с митнически тарифни кодове 1202 10 90 или 1202 20 00 и за продукти, произведени от фъстъци с кодове 2008 1 1 94 или 2008 1 1 98 (с единична опаковка и нетно тегло на съдържанието над 1 kg) и 2008 1 1 94 или 2008 1 1 98 (ненадвишаващи 1 kg), произведени или доставени от Народна република Китай,
...................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................
(Държавната служба за входно-изходни инспекции и карантина на Народна република Китай)

УДОСТОВЕРЯВА:

че фъстъците от тази пратка, кодов № ................. (впишете кода на пратката), състоящи се от
..................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................

(описание на пратката, продукта, брой и вид на опаковките, бруто тегло и нето тегло)

натоварени в................................................................................................................................................................

(място на натоварване)

от................................................................................................................................................................................

(идентификация на превозвача)

с местоназначение........................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................

(държава и място по местоназначение)

които идват от предприятие
...................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................

(име и адрес на предприятието)

където са били произведени, сортирани, обработени, преработени, опаковани и транспортирани в съответствие с добрите хигиенни практики.
От тази пратка са взети ....................... (брой проби) проби от фъстъци на ..................................... (дата), за лабораторни анализи на ............................... (дата) в ........................................... (име на лабораторията), лаборатория на Министерството на здравеопазването на Република Китай, за определяне съдържанието на афлатоксин В1 и съдържание на афлатоксини общо, при което подробни данни за използваните методи за вземане на проби и анализ и за получените резултати са приложени.
Издаден в ................................. на ..............................
Представител на Държавната служба за входно-изходни инспекции и карантина на Народна република Китай
(Подпис)
(Печат)

Допълнение II
към приложение № 2
към т. 1.2

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на фъстъци и продукти, получени от тях, с произход от или доставяни от Китай

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106

Приложение № 3
към т. 1.3

Изисквания за задължителен контрол при внос на фъстъци и продукти, получени от тях, с произход Египет или доставяни от Египет съгласно Решение на Европейската комисия 2003/580/ЕС

1. Всяка пратка с фъстъци със следните митнически тарифни кодове по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз:
- фъстъци с черупки с митнически тарифен код 1202 10 90 или фъстъци без черупки с митнически тарифен код 1202 20 00;
- печени фъстъци с тарифни кодове 2008 11 92 (в директни опаковки, с нетно съдържание, превишаващо 1 kg) или 2008 11 96 (в директни опаковки, с нетно съдържание, непревишаващо 1 kg),
с произход Египет или доставяни от Египет, се въвежда на митническата територия на Република България само когато се придружава от документ, съдържащ резултати от извършен лабораторен анализ на проби, взети от пратката, издаден от официален контролен орган, и от здравен сертификат, съгласно образеца, посочен в допълнение I на това приложение, попълнен, подписан и заверен от упълномощен представител на Министерството на земеделието на Египет.
2. Храните по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение, се въвеждат на територията на Република България само през митническите учреждения, посочени в допълнение II на това приложение.
3. Когато пратки с храни по т. 1 пристигат от държава - членка на Европейския съюз, и са придружени от документи за поставяне под режим внос или свободно обръщение на територията на Европейския съюз, изискванията по т. 2 не се прилагат.
4. Всяка пратка с храни по т. 1 се идентифицира с код, който трябва да съответства на кода, вписан в здравния сертификат и в документа, съдържащ резултатите от извършения лабораторен анализ на взетите проби, посочени по т. 1.
5. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 h преди въвеждането на стоките на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
6. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността), и представянето на документите по т. 1. Ако документите по т. 1 не са представени, митническите органи от входящото митническо учреждение не допускат въвеждането на пратките с храни.
7. При наличие на документите по т. 1 митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос, за местоназначението и пристигането на пратката.
8. Митническите органи от оформящото митническо учреждение допускат поставянето на пратката под режим митническо складиране, като незабавно уведомяват съответната регионална инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ), на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението и пристигането на пратката с храни по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на приложение № 1.
9. Държавният здравен инспектор от РИОКОЗ извършва на случаен принцип вземане на проби на приблизително 20 % от внасяните пратки за всяка категория фъстъци по т. 1 и определени продукти, получени от тях, за извършване на лабораторни анализи за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Държавният здравен инспектор поставя пратката, от която се вземат проби, под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето. Задържането е за срок не по-голям от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 от Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
10. Пробите по т. 9 се вземат съгласно изискванията по Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.).
11. Взетата проба се разделя на три части, като всяка от тях се маркира, опакова и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява от органите на РИОКОЗ.
12. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите повторните изпитвания се извършват по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
13. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава изпитвателни протоколи с резултатите от анализите и еднозначно заключение за съответствието им с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС.
14. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съответствие на храните по т.1 с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001/ЕС, и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение IV на приложение № 1.
15. Документите по т. 13 и 14 се издават в 2 екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
16. В случаите, когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 съответстват на нормите за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
17. Когато пратка храни по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 13 и 14 за всяка част от пратката.
18. Копия от придружаващите документи по т. 1 и от документите по т. 13 и 14 придружават всяка част от разделената пратка до и по време на разпространението на храните в обектите за търговия на едро.
19. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 16.
20. В случаите, когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
21. Когато храните по т. 1 не съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението им, като незабавно уведомяват митническите органи и след консултация с лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител разпореждат:
а) връщане (реекспорт) на пратката с храни;
б) унищожаване на пратката с храни.
22. Административните мерки по т. 21 се налагат със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
23. В случаите по т. 21 митническите органи определят срок за извършване на съответните формалности за получаване на допустимото митническо направление, съгласувано с РИОКОЗ.
24. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 21 са за сметка на лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител.

Допълнение I
към приложение № 3
към т. 1.3

Здравен сертификат за внос в Европейския съюз на фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход или доставяни от Египет

Код на пратката .............

Сертификат № ............

В съответствие с разпоредбите на Решение на комисията 2000/49/ЕС, с което се установяват специални условия при внос на фъстъци с черупки с митнически тарифен код 1202 10 90 или без черупки 1202 20 00 и печени фъстъци с митнически тарифен код 2008 11 92 (в индивидуални опаковки с тегло нето над 1 kg) или 2008 11 96 (в индивидуални опаковки с тегло нето до 1 kg), с произход или доставяни от Египет, министърът на земеделието

УДОСТОВЕРЯВА:

че фъстъците от тази пратка, кодов № ..................... (впишете кода на пратката), състоящи се от
....................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................,

(описание на пратката, наименование на продукта, брой и вид на опаковките, бруто тегло и нето тегло)

натоварени в.................................................................................................................................................................

(място на натоварване)

от.................................................................................................................................................................................

(идентификация на превозвача)

с местоназначение.........................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................,

(държава и място по местоназначение)

които идват от предприятие
...................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................,

(име и адрес на предприятието)

където са били произведени, сортирани, обработени, преработени, опаковани и транспортирани в съответствие с добрите хигиенни практики.
От тази пратка са взети ........................ (брой проби) проби от фъстъци на ..................................... (дата) , за лабораторни анализи на .................................. (дата) в ........................................... (име на лабораторията) , за определяне съдържанието на афлатоксин В1 и съдържание на афлатоксини общо, при което подробни данни за използваните методи за вземане на проби и анализ и за получените резултати са приложени.
Издаден в ................................. на ..............................

Печат и подпис на предста-
вител на Министерството
на земеделието на Египет

Допълнение II
към приложение № 3
към т. 1.3

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на фъстъци и продукти, получени от тях, с произход от или доставяни от Египет

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106

Приложение № 4
към т. 1.4

Изисквания за задължителен контрол при внос на смокини, лешници и шам-фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход Турция или доставяни от Турция, съгласно Решение на Европейската комисия 2002/80/ЕС

1. Всяка пратка с храни със следните митнически тарифни кодове по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз:
- пресни смокини с митнически тарифен код 0804 20 10 и сушени смокини с митнически тарифен код 0804 20 90;
- лешници (Corylus spр.) с черупки с митнически тарифен код 0802 21 00 или без черупки с митнически тарифен код 0802 22 00;
- шам-фъстъци с митнически тарифен код 0802 50 00;
- смеси от сушени или черупкови плодове в подпозиция 0813 50, съдържащи смокини, лешници или шам-фъстъци;
- лешници, смокини и шам-фъстъци, приготвени или консервирани, включително смесите от тях в подпозиция 2008 19;
- брашна, грис и прах от лешници, смокини и шам-фъстъци с митнически тарифен код 1106 30 90,
с произход Турция или доставяни от Турция, се въвежда на митническата територия на Република България само когато се придружава от документ, съдържащ резултати от извършен лабораторен анализ на проби, взети от пратката, издаден от официален контролен орган, и от здравен сертификат, съгласно образеца, посочен в допълнение I на това приложение, попълнен, подписан и заверен от упълномощен представител на Главна дирекция "Профилактика и контрол" на Министерство на земеделието и селскостопанските работи на Турция.
2. Храните по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение, се въвеждат на територията на Република България само през митническите учреждения, посочени в допълнение II на това приложение.
3. Когато пратки с храни по т. 1 пристигат от държава - членка на Европейския съюз, и са придружени от документи за поставяне под режим внос или свободно обръщение на територията на Европейския съюз, изискванията по т. 2 не се прилагат.
4. Всяка пратка храни по т. 1 се идентифицира с код, който трябва да съответства на кода, вписан в здравния сертификат и в документа, съдържащ резултатите от извършения лабораторен анализ на взетите проби, посочени по т. 1.
5. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 h преди въвеждането на стоките на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
6. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността), и представянето на документите по т. 1. Ако документите по т. 1 не са представени, митническите органи от входящото митническо учреждение не допускат въвеждането на пратката с храни по т. 1.
7. При наличие на документите по т. 1 митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос, за местоназначението и пристигането на пратката.
8. Митническите органи от оформящото митническо учреждение незабавно уведомяват съответната регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ), на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението и пристигането на пратката с храни по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на приложение № 1.
9. Държавният здравен инспектор от РИОКОЗ извършва на случаен принцип вземане на проби на приблизително 10 % от внасяните пратки за всяка от категориите храни по т. 1 за извършване на лабораторни анализи за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Държавният здравен инспектор поставя пратката, от която се вземат проби, под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето. Задържането е за срок не по-голям от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 от Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
10. Пробата по т. 9 се взема съгласно изискванията на Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.). Когато пратка с лешници се състои от вакуумни опаковки, от партиди в количество, равно на или над 15 t, се вземат най-малко 25 точкови проби с общо количество на средната проба 30 kg. За партиди в количество, по-малкo от 15 t, се вземат 25 точкови проби.
11. Пробата по т. 9 се разделя на три части, като всяка от тях се опакова, маркира и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор, за изследване за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява в лабораторията на РИОКОЗ.
12. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите се извършват повторни изследвания по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
13. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава изпитвателни протоколи с резултатите от анализите и еднозначно заключение за съответствието им с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕО) № 466/2001.
14. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съответствие на храните по т. 1 с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент (ЕО) № 466/2001, и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение IV на приложение № 1.
15. Документите по т. 13 и 14 се издават в 2 екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
16. Когато пратка храни по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 13 и 14 за всяка част от пратката.
17. Копия от придружаващите документи по т. 1 и от документите по т. 13 и 14 придружават всяка част от разделената пратка до и по време на разпространението на храните в обектите за търговия на едро.
18. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 14.
19. В случаите, когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
20. Когато храните по т. 1 не съответстват на нормите за съдържание на афлатоксини, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението им, като незабавно уведомяват митническите органи и след консултация с лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител разпореждат:
а) връщане (реекспорт) на пратката с храни;
б) унищожаване на пратката с храни.
21. Административните мерки по т. 20 се налагат със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
22. В случаите по т. 20 митническите органи определят срок за извършване на съответните формалности за получаване на допустимото митническо направление, съгласувано с РИОКОЗ.
23. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 20 са за сметка на вносителя или негов упълномощен представител.

Допълнение I
към приложение № 4
към т. 1.4

Здравен сертификат за внос в Европейския съюз на смокини, лешници и шам-фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход от или доставяни от Турция

Код на пратката .............

Сертификат № ............

В съответствие с разпоредбите на Решение на комисията 2002/80/ЕС, с което се установяват специални условия при внос на смокини (с митнически тарифен код 0804 20 10 или митнически тарифен код 0804 20 90), лешници (с митнически тарифен код 0802 21 00 или 0802 22 00) и шам-фъстъци (с митнически тарифен код 0802 50 00), смеси от тях (в подпозиция 0813 50) и продукти, получени от тях (в подпозиция 2008 19 ), брашна, грис и прах от лешници, шам-фъстъци и смокини с митнически тарифен код 1106 30 90 с произход от или доставяни от Република Турция,
(Главна дирекция "Профилактика и контрол" на Министерство на земеделието и селскостопанските работи)

УДОСТОВЕРЯВА:

че смокините/лешниците/шам-фъстъците от тази пратка, кодов № ..................... (впишете кода на пратката), състоящи се от
..................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................,

(описание на пратката, наименование на продукта, брой и вид на опаковките, бруто или нето тегло)

натоварени в...............................................................................................................................................................

(място на натоварване)

от

(идентификация на превозвача)

с местоназначение......................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................,

(държава и място по местоназначение)

които идват от предприятие
................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................,

(име и адрес на предприятието)

са били произведени, сортирани, обработени, преработени, опаковани и транспортирани в съответствие с добрите хигиенни практики.
От тази пратка са взети ........................ (брой проби) проби от смокини/лешници/шам-фъстъци на ............ (дата), за лабораторни анализи на ..................... (дата) в ........................................... (име на лабораторията), за определяне съдържанието на афлатоксин В1 и съдържание на афлатоксини общо, при което подробни данни за методите за вземане на проби, методите за извършените анализи и за получените резултати са приложени.
Издаден в ................................. на ..............................

Печат и подпис на предста-
вител на Главна дирекция
"Профилактика и контрол"
на Министерство на земеде-
лието и селскостопанските
работи

Допълнение II
към приложение № 4
към т. 1.4

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на смокини, лешници и шам-фъстъци и определени продукти, получени от тях, с произход Турция или доставяни от Турция

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106

Приложение № 5
към т. 1.5

Изисквания за задължителен контрол при внос на бразилски орехи с черупка, с произход Бразилия или доставяни от Бразилия съгласно Решение на Европейската комисия 2003/493/ЕС

1. Всяка пратка с бразилски орехи с черупка с митнически тарифен код 0801 21 00 по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз, с произход Бразилия или доставяни от Бразилия, се въвежда на митническата територия на Република България, само когато се придружава от документ, съдържащ резултати от извършен лабораторен анализ на проби, взети от пратката, издаден от официален контролен орган и от здравен сертификат в съгласно образеца, посочен в допълнение I на това приложение, попълнен, подписан и заверен от упълномощен представител на компетентния орган в Бразилия - Министерство на земеделието и безопасността на храните (Ministйrio da Agricultura, Pecuбria e Abastecimeno - MAPA).
2. Разрешава се вноса на пратки с бразилски орехи, които не са придружени от документите по т. 1, при условие че пратките са напуснали Бразилия преди 5 юли 2003 г. и че лицето, отговорно за пратката или негов упълномощен представител, може да докаже чрез вземане на проби и лабораторни анализ, извършени съгласно изискванията на Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.), че пратките отговарят на максимално допустимите нива за афлатоксин В1 и афлатоксини общо, нормативно определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001.
3. Вземането на проби и лабораторните анализи на бразилски орехи по т. 1 се извършват съгласно изискванията на Директива 98/53/ЕС. Анализът се извършва от официалната контролна лаборатория за анализ на афлатоксини в бразилски орех, намираща се в Бело Хоризонте, Бразилия - Labоratуrio de Controle de Qualidade de Seguranзa Alimentar (LACQSA).
4. Храните по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение се въвеждат на територията на Република България само през едно от митническите учреждения, посочени в допълнение II на това приложение.
5. Когато пратки с бразилски орехи по т. 1 пристигат от държава - членка на Европейския съюз, и са придружени от документи за поставяне под режим внос или свободно обръщение на територията на Европейския съюз, изискванията по т. 4 не се прилагат.
6. Всяка пратка с бразилски орехи по т. 1 се идентифицира с код, който трябва да съответства на кода, вписан в здравния сертификат и в документа, съдържащ резултатите от извършения лабораторен анализ на взетите проби, посочени по т.1.
7. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 часа преди въвеждането на стоките на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
8. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността) и представянето на документите по т. 1. Ако документите по т. 1 не са представени, митническите органи от входящото митническо учреждение не допускат въвеждането на пратките с храни по т. 1.
9. При наличие на документите по т. 1 митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос за местоназначението и пристигането на пратката.
10. Митническите органи от оформящото митническо учреждение незабавно уведомяват съответната регионална инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ), на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението и пристигането на пратката с бразилски орехи по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на приложение № 1.
11. Държавният здравен инспектор от РИОКОЗ поставя пратката под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето и взема представителна средна проба от всяка партида, посочена в документите по т. 1, за извършване на лабораторни анализи за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Задържането е за срок не по-дълъг от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 от Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
12. Пробите по т. 11 се вземат съгласно изискванията по Наредба № 31 от 2004 г. за максимално допустимите количества замърсители в храните (ДВ, бр. 88 от 2004 г.).
13. Взетата проба се разделя на три части, като всяка от тях се опакова, маркира и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор, за изследване за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява от органите на РИОКОЗ.
14. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите повторните изпитвания се извършват по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
15. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава изпитвателни протоколи с резултатите от анализите и еднозначно заключение за съответствието им с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент 466/2001/ЕС.
16. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съответствие на храните по т. 1 с нормите за съдържание на афлатоксини, определени съгласно Регламент 466/2001/ЕС и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение IV на приложение № 1.
17. Документите по т. 15 и 16 се издават в 2 екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
18. Когато пратка бразилски орехи по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 15 и 16 за всяка част от пратката.
19. Копия от придружаващите документи по т. 1 и от документите по т. 15 и 16 придружават всяка част от разделената пратка до и по време на разпространението на храните в обектите за търговия на едро.
20. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 15 и 16.
21. Когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че пратката бразилски орехи по т. 1 съответства на нормите за съдържание на афлатоксини, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
22. Когато пратка с бразилски орехи по т. 1 не съответства на нормите за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо, нормативно определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението й, като незабавно уведомяват митническите органи и разпореждат:
а) връщане (реекспорт) на пратката в страната на произход;
б) унищожаване на пратката с храни.
23. Връщане на пратка бразилски орехи по т. 1 в страната на произход се извършва само когато Министерството на земеделието и безопасността на храните (Ministйrio da Agricultura, Pecuбria e Abastecimento) представи писмено информация за пратката, която съдържа следното:
а) изрично съгласие за обратното връщане на пратката с посочване на кода на пратката;
б) поемане на ангажимент да се постави под официален контрол върнатата пратка от и след датата на пристигането й;
в) конкретни данни за:
аа) местоназначението (дестинацията) на върнатата пратка;
бб) предвидената обработка на върнатата пратка;
вв) планираното вземане на проби от върнатата пратка и съответни лабораторни анализи.
24. Когато Министерството на земеделието и безопасността на храните (Ministйrio da Agricultura, Pecuбria e Abastecimento) не изпълни изискванията по т. 23, всяка следваща пратка с бразилски орехи по т. 1, която не отговаря на нормите за съдържание на афлатоксин В1 и афлатоксини общо, нормативно определени съгласно Регламент (ЕС) № 466/2001, се унищожава.
25. Административните мерки по т. 23 и 24 се налагат със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
26. В случаите на връщане (реекспорт) на пратка бразилски орехи по т. 1 в страната на произход митническите органи определят срок за извършване на съответните формалности за получаване на допустимото митническо направление съгласувано с РИОКОЗ.
27. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 22 са за сметка на лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител.

Допълнение I
към приложение № 5
към т. 1.5

Здравен сертификат за внос в Европейския съюз на бразилски орехи с черупки с произход или дос- тавяни от Бразилия

Код на пратката .............

Сертификат № ............

В съответствие с разпоредбите на Решение на комисията 2003/493/ЕС, с което се установяват специални условия при внос на бразилски орехи с черупка с митнически тарифен код 0801 21 00, с произход или доставяни от Бразилия,
Министерството на земеделието и безопасността на храните (Ministerio da Agricultura, Pecuбria e Abastecimento - MAPA)

УДОСТОВЕРЯВА:

че бразилските орехи с черупки от тази пратка, кодов № ............................. (впишете кода на пратката), състоящи се от
................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................,

(описание на пратката, наименование на продукта, брой и вид на опаковките, бруто тегло и нето тегло)

натоварени в..............................................................................................................................................................

(място на натоварване)

от

(идентификация на превозвача)

с местоназначение....................................................................................................................................................,

(държава и място по местоназначение)

които идват от предприятие
.................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................,

(име и адрес на предприятието)

където са били произведени, сортирани, обработени, преработени, опаковани и транспортирани в съответствие с добрите хигиенни практики.
От тази пратка са взети ........................ (брой проби) проби от бразилски орехи с черупки на ............. (дата) за лабораторни анализи на .................................. (дата) в Laboratуrio de Controle de Qualidade de Seguranзa Alimentar - (LAQOSA) (име на лабораторията), за определяне съдържанието на алфатоксин В1 и съдържание на алфатоксини общо, като са приложени всички подробности за взетите проби, използваните методи за анализ и резултати. Вземането на проби и анализът са извършени в съответствие с разпоредбите на Директива на Комисията 98/53/ЕС от 16 юли 1998 г., определяща методите за вземане на проби и методите за анализ за официален контрол на нивата за някои замърсители в храните.
Издаден в ................................. на ..............................

печат

.....................................................
Подпис на представител
на компетентен орган,
Министерството на земеделието
и безопасността на храните
(Ministйrio da Agricultura, Pecuбria
e Abastecimento - MAPA).

Допълнение II
към приложение № 5
към т. 1.5

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на бразилски орех с черупка с произход Бразилия или доставя- ни от Бразилия

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106

Приложение № 6
към т. 1.6

Изисквания за задължителен контрол при внос на лют червен пипер, къри, куркума и палмово масло съгласно Решение на Европейската комисия 2005/402/ЕС

1. Всяка пратка с лют червен пипер с митнически тарифен код 0904 20 90, къри с митнически тарифен код 0910 50 00 , куркума с митнически тарифен код 0910 30 00 и палмово масло с митнически тарифен код 1511 10 90 по Комбинираната номенклатура на Европейския съюз се въвежда на митническата територия на Република България само когато се придружава от оригинален протокол за анализ, подписан от съответния компетентен орган на страната на произход и удостоверяващ, че посочените храни не съдържат следните оцветители: Sudan I (CAS номер 842-07-9); Sudan II (CAS номер 3118-97-6); Sudan III (CAS номер 85-86-9) и Sudan IV (CAS номер 85-83-6). Когато пратката е разделена на части, всяка част се придружава от копие на протокола за анализ, заверено от съответния компетентен орган на страната на произход.
2. Протоколът за анализ по т. 1 съдържа следните данни:
а) описание на продукта;
б) номер на пратката;
в) име на лабораторията, в която е извършен лабораторният анализ;
г) име и длъжност на лицето, извършило анализа;
д) вид на използвания аналитичен метод;
е) дата на извършване на лабораторния анализ;
ж) получени резултати от извършения анализ.
3. Храните по т. 1, предназначени за поставяне под режим внос или свободно обръщение, се въвеждат на територията на Република България само през митническите учреждения, посочени в допълнението на това приложение.
4. Вносителят или негов упълномощен представител е длъжен 24 часа преди въвеждането на храните по т. 1 на митническата територия на Република България писмено да уведоми входящото митническо учреждение.
5. Митническите органи от входящото митническо учреждение изискват заедно с всички документи, нормативно определени съгласно Регламент 2913/92/ЕС (Митнически кодекс на Общността), и представянето на оригинален протокол за анализ по т. 1. При наличие на оригинален прокотол за анализ митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и уведомяват митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим, за местоназначението и пристигането на пратката.
6. Ако протоколът за анализ по т. 1 не бъде представен, митническите органи от входящото митническо учреждение допускат въвеждането на пратката храни по т. 1 и незабавно уведомяват за това митническото учреждение, където стоките ще бъдат поставени под режим внос.
7. Когато протоколът за анализ по т. 1 не е представен, митническите органи от оформящото митническо учреждение допускат поставянето на пратката под режим митническо складиране, като незабавно уведомяват съответната регионална инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ), на чиято територия се намира складът, обявен от вносителя или негов упълномощен представител, за местоназначението на пратката храни по т. 1. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение III на приложение № 1.
8. В случаите по т. 7 вносителят или негов упълномощен представител е длъжен да предостави храните по т. 1 за лабораторен анализ, за да докаже, че те не съдържат оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV.
9. Когато се вземат проби от пратка с храните по т. 1 за изследване за съдържание на оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ поставя пратката под официално задържане чрез издаване на предписание по реда на чл.39, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето. Задържането е за срок не по-голям от 15 работни дни. Срокът започва да тече от деня на вземането на проба и изтича в края на последния работен ден. Срокът спира да тече през почивните дни и официалните празници съгласно чл.154 от Кодекса на труда. Разходите за задържане на пратката са за сметка на вносителя или лицето, отговорно за пратката.
10. Пробата по т. 9 се взема съгласно изискванията на Наредба № 22 за условията и реда за вземане на проби от храни (ДВ, бр. 93 от 2003 г.).
11. Пробата по т. 9 се разделя на три части, като всяка от тях се опакова, маркира и подпечатва от държавния здравен инспектор от РИОКОЗ. Първата част на пробата се изпраща в лаборатория на РИОКОЗ, определена със заповед на главния държавен здравен инспектор. Втората част от пробата се предава на вносителя или негов упълномощен представител. Третата част се съхранява от органите на РИОКОЗ.
12. При оспорване на резултатите от лабораторните анализи или съмнения за същите повторните изпитвания се извършват по реда на чл.39, ал. 3, 4 и 5 от Закона за здравето.
13. Лабораторията, извършила лабораторните анализи, издава протокол за изпитване с резултати за съдържание на оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV.
14. Въз основа на резултатите на лабораторния анализ, посочени в изпитвателния протокол, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава становище за съдържание на оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV и незабавно уведомява митническите органи от оформящото митническо учреждение. Уведомяването се извършва чрез изпращане по факс на уведомление по образец, посочен в допълнение IV на приложение № 1.
15. Документите по т. 13 и т. 14 се издават в 2 екземпляра, от които един за РИОКОЗ и един за вносителя или негов упълномощен представител.
16. Когато пратката с храни по т. 1 се раздели на части, държавният здравен инспектор от РИОКОЗ издава копия от документите по т. 13 и 14 за всяка част от пратката.
17. Копия от придружаващите документа по т. 1 и от документите по т. 13 и 14 придружават всяка част от пратката до и по време на разпространението на храните в обектите за търговия на едро.
18. Вносителят или негов упълномощен представител заплаща всички разходи, свързани с извършването на лабораторните анализи и издаването на документите по т. 13 и 14. Размерът на разходите се определя по реда на чл.3 от Наредба № 8 за платените услуги, извършвани от Регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве, поискани от физически или юридически лица (ДВ, бр. 41 от 2006 г.).
19. В случаите, когато митническите органи от оформящото митническо учреждение са уведомени от органите на РИОКОЗ, че храните по т. 1 не съдържат оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV, разрешават поставянето на стоките под режим внос или свободно обръщение.
20. Когато пратка с храни по т. 1 съдържа оцветителите Sudan I, Sudan II, Sudan III и Sudan IV, органите на РИОКОЗ предприемат мерки за спиране на разпространението й, като незабавно уведомяват митническите органи и разпореждат унищожаване на пратката.
21. Административната мярка по т. 20 се налага със заповед, издадена по реда на чл.51, ал. 2 от Закона за храните.
22. Разходите за изпълнение на разпореждането по т. 20 са за сметка на лицето, отговорно за пратката, или негов упълномощен представител.

Допълнение
към приложение № 6
към т. 1.6

Списък на митническите учреждения, само през които се допуска въвеждането на митническата територия на Република България на лют червен пипер, къри, куркума и палмово масло

Митническо учреждение Код
МП "Запад - Рибно пристанище" 1001
МП "Летище" - Бургас 1002
МП "Летище" - Варна 2003
МП "Пристанище" - Варна 2005
МП "Ферибот" - Варна 2007
МП "Жп гара" - Свиленград 3102
МП "Капитан Андреево" 3103
МП "Терминал Пристанище Изток" 4008
МП "Летище" - София 5106
МП - Калотина 5304
МП - Гюешево 5501
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив