Социол. категория: лице, което по общественото си положение, лични качества, характер, темперамент, създаден или пренесен авторитет оказва определено насочващо влияние върху аудиторията. Л. биват: с вертикално влияние - държавни, партийни, профсъюзни и пр. обществени дейци и лица с изключителна популярност сред масите, често с междунар. известност (кинозвезди, спортисти-шампиони и рекордыори, носители на големи междунар. отличия като Нобелова награда); с хоризонтално влияние - имащи авторитет сред т.нар. малки групи. Л. с вертикално влияние въздействат върху големи човешки маси, понякога върху цялото общество. Л. с хоризонтално влияние влияят по-дълбоко и трайно върху микрогрупата поради наличието на сродни стереотипи и непосредственост на контактите.
Съществено е значението на Л. с хоризонтално влияние за прокарване и насочване на управленските решения в икономиката, особено влиянието им върху механизма за вземане на решение за покупка на машини и съоръжения. Съвременната реклама, ПР и стопанската пропаганда често използват лидерството като средство за повлияване на адресатите чрез метода на "третата партия", даване на отзиви, препоръки, тестимониуми, за създаване на масови моди и др.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |