Съвкупно изследване на пазарите, насочено към информационно-управленското осигуряване на маркетинговата политика на фирмата. То включва: изследване на конкретния пазар (market research), което обхваща размера и естеството на пазара, териториалния анализ на потенциалните крайни и междинни купувачи, дела на конкуренцията в обема на реализацията на пазара, съвкупния анализ на продажбената мрежа и изучаването на тенденциите, които влияят върху пазарната структура; изследване на реализацията (sales research), което включва: определяне на различията в обема на продажбите по райони, установяване и преразглеждане на границите на районите на продажба, планиране посещенията на клиенти от търг. пътници, измерване на ефективността от работата на реализаторите, оценка на методите на търговия и насърчаване на продажбите, анализ на ефективността на разпределителната мрежа от гледна точка на съотношението разходи-печалби, инвентаризация на стоковите запаси в мрежата на дребно; изследване потребителните свойства на стоката (product research): изучаване на своите и на конкурентните изделия; изследване на жизнения цикъл на стоката и търсене на средства за продължаването му; изследване, изработване и изпитване на нови и усъвършенствани стоки; работа върху опаковката и амбалажа; търсене на възможности за опресняване на асортимента; рекл. проучвания (advertising research); икономически анализ (business analysis), който включва: анализ "разходи-пуск", краткосрочно и дългосрочно прогнозиране въз основа на тенденцията за развитие на пазара, анализ на ефективността предимно като функция от ценообразуването и др.; мотивационни проучвания - изследване на мотивите за поведение на потребителя; проучвания, свързани с експортния маркетинг (export marketing research), което предполага извършване на всяко едно от посочените изследвания за даден външен пазар. Обхватът на изследванията показва, че М.п. цели да подложи на точен анализ всички фактори, които влияят върху маркетинговоориентираната фирма.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |