Меморандум за разбирателство между Генералния щаб на Република Турция, Министерството на отбраната на Република България, Министерството на националната отбрана на Румъния и Министерството на отбраната на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия относно създаването и функционирането на Център за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности за борба срещу тероризма - Турция (COE-DAT)
Преамбюл
Министерството на отбраната на Република България, Министерството на националната отбрана на Румъния, Генералният щаб на Република Турция и Министерството на отбраната на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, заедно наричани "участващите страни";
Предвид желанието си за по-нататъшно разширяване на сътрудничеството помежду им в рамките на Северноатлантическия договор, подписан на 4 април 1949 г.;
Като взеха предвид, че в съответствие с документ МС-324/1 от 7 май 2004 г. и MCM-236-03 от 4 декември 2003 г. договореностите за командванията на НАТО се подпомагат от мрежа от центрове за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности (СОЕs);
Като взеха предвид, че на Върховното главно командване на НАТО по трансформацията (SACT) в съответствие с MC 58/3 от 17 май 2004 г. е възложена отговорността по общата координация и използването на центровете за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности в рамките на НАТО;
Предвид намерението си за сключване на Меморандум за разбирателство с Щаба на Върховното главно командване на НАТО по трансформацията (HQ SACT) за установяване на функционалните взаимоотношения във връзка с COE-DAT;
Предвид писмото на началника на Турския генерален щаб до Върховния главнокомандващ на НАТО по трансформацията (SACT), с което се предлага на НАТО създаването на COE-DAT като Център за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности;
Като взеха предвид, че документ МС-324/1 от 7 май 2004 г. предвижда центровете за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности да могат да предоставят възможност на държавите от НАТО и държавите - партньори по Партньорство за мир, да повишават своята оперативна съвместимост и способности, да изпробват и развиват доктрините си и потвърждават концепциите си посредством експериментиране;
Като взеха предвид, че както е изложено в документ MCM-236-03 от 4 декември 2003 г. COEs трябва да осигуряват възможности за чувствително усъвършенстване на способностите на НАТО и следователно да имат практическо приложение при усилията на НАТО във връзка с трансформацията;
Като отбелязаха Концепцията за създаването на COE-DAT, която представлява допълнителен ценен принос към усилията на НАТО за трансформиране по отношение защитата от тероризма;
Като взеха предвид, че с документ IMSM-0416-04 от 11 юни 2004 г. Военният комитет на НАТО е въвел официалните критерии за акредитирането на COE на НАТО;
Като взеха предвид, че с документ МС-324/1 от 7 май 2004 г. Военният комитет на НАТО е разпоредил такива COE да бъдат финансирани на национален или на многонационален принцип;
Като взеха предвид документ С-М(2002)49 "Сигурност в рамките на Организацията на Северноатлантическия договор" от 17 юни 2002 г. и по-специално неговия Анекс А;
Като взеха предвид условията на Споразумението между страните по Северноатлантическия договор относно статута на техните Въоръжени сили (NATO SOFA) от 19 юни 1951 г., Протокола относно статута на Международните военни щабове, създадени по силата на Северноатлантическия договор (Парижки протокол) от 28 август 1952 г.; Споразумението между правителството на Република Турция и Върховното главно командване на НАТО в Европа относно специалните условия за създаването и функционирането на територията на Турция на щаб на НАТО на подчинение на ВГК на НАТО в Европа от 10 декември 1956 г. (Споразумение от Анкара); Споразумението между страните - членки на НАТО, и страните партньори, участващи в "Партньорство за мир" относно статута на техните въоръжени сили (PfP SOFA) от 19 юни 1995 г., както и Последващия допълнителен протокол към Споразумението между страните - членки на НАТО, и страните партньори, участващи в "Партньорство за мир" относно статута на техните въоръжени сили (Последващ допълнителен протокол към PfP SOFA) от 19 декември 1997 г.;
Като отбелязаха размяната на писма между началника на Турския генерален щаб и Главния щаб на Върховното главно командване на НАТО по трансформацията (HQ SACT) във връзка с прилагането на Споразумението от Анкара за органите на НАТО, принадлежащи към HQ SACT, в сила от 28 юни 2005 г.;
Като взеха предвид също, че с документ МСМ-236-03 от 4 декември 2003 г. Военният комитет постановява, че на COE-DAT може да бъде даден статут на Международна военна организация по силата на Парижкия протокол;
Като приеха, че участващите страни в координация с HQ SACT ще поискат активирането на COE-DAT като Международна военна организация в съответствие с член XIV на Парижкия протокол,
и с желанието да установят договорености за един оперативно ориентиран и трансформационно насочен COE-DAT в помощ на Върховното главно командване на НАТО по трансформацията (SACT) при изпълнението на мисията му
постигнаха следното споразумение:
Раздел 1
Дефиниции
2. За целите на този меморандум за разбирателство и свързаните с него документи ще бъдат прилагани следните дефиниции:
3. Страна домакин: Република Турция, която е предложила на Алианса COE-DAT като Център за научни изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности и която поема отговорността да осигури поддръжка в съответствие с условията на този меморандум за разбирателство.
4. Участващи страни - страните, които заедно осигуряват личния състав, оборудването, финансовата и друга поддръжка или ресурси за функционирането на COE-DAT.
5. Потребител не член на НАТО - всяка държава, която не е член на НАТО, организация или друго лице, която не е участваща страна, но ползва услугите и/или продуктите, предоставяни от COE-DAT, и осигурява експертиза и обучаеми.
6. Потребител от НАТО - всяка държава - член на НАТО или структура на НАТО, която не е участваща страна, но ползва услугите и/или продуктите, предоставяни от COE-DAT.
7. Съоръжение - инфраструктурата (сгради 002 и 003), осигурявана на COE-DAT в район Киразлидере, Баканликлар - Анкара в Република Турция.
8. Управляващ комитет на COE-DAT (COE-DAT SC) - основният орган за управление и вземане на решения по всички стратегически въпроси, включително взаимоотношенията между COE-DAT и неговите потребители от НАТО и потребителите не членове на НАТО. Съставът и компетентността на COE-DAT SC са изложени в Анекс С към този МР.
9. Старши комитет по ресурсите на COE-DAT (COE-DAT SRC) - комитет, създаден с цел упражняване на контрол по всички финансови въпроси във връзка с COE-DAT и неговите взаимоотношения с потребителите от НАТО и потребителите не членове на НАТО. Съставът и компетентността на COE-DAT SRC са изложени в Анекс D към този МР.
10. Директор на COE-DAT (Dir COE-DAT) - длъжностното лице, отговарящо за ръководството на COE-DAT, който е основен консултант на HQ SACT. Компетентността на COE-DAT SRC е изложена в Анекс Е към този МР.
11. Център за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности (СОЕ) ; както е описано в МСМ-236-03, организация с участието на една или повече страни, който предлага утвърдена експертиза и научни разработки в полза на Алианса.
12. Център за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности за борба срещу тероризма (COE-DAT); центърът, разположен в Анкара, предложен от Република Турция като Център за научни изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности в помощ на усилията по трансформирането на НАТО в областта на борбата срещу тероризма.
Раздел 2
Цел
Раздел 3
Задачи
а. Осъществява подготовка и обучение по борба срещу тероризма на стратегическо и оперативно ниво.
b. Осигурява на SACT експертни разработки в тази област.
c. Съдейства на HQ SACT при приемането и тестването на свързани с тероризма концепции на НАТО чрез експериментиране.
d. Съдейства при разработването на доктриналните документи на НАТО чрез предоставяне на експертиза и изводи, допринася за стандартизацията на НАТО и усъвършенстването на способностите и оперативната съвместимост.
15. В допълнение на горното при поискване и в рамките на своите възможности COE-DAT оказва съдействие по въпроси, свързани с борбата срещу тероризма на участващите страни, потребителите от НАТО - страни от ПЗМ, и другите потребители за подобряване на военната ефективност и оперативната съвместимост със силите, средствата и способностите на НАТО.
Раздел 4
Разпределение на длъжностите в COE-DAT
17. Всяко допълване или намаляване на общия щатен брой по разпределението на длъжностите в COE-DAT и планът за окомплектуването, както е описано в Анекс А и приложенията към него, или всяка промяна в предоставянето на длъжности за участващите страни може да се извършва само след единодушното решение на членовете на Управляващия комитет на COE-DAT.
18. В случай, че някоя от участващите страни не може да заеме предоставена й позиция за повече от 120 дни, нейният старши национален представител информира в писмен вид директора на COE-DAT. Директорът на COE-DAT може да се обърне към другите участващи страни да попълнят временно позицията.
19. В съответствие с клаузите на т. 3 директорът на COE-DAT може да преразгледа временно щатната структура на COE-DAT от Анекс А и след писмено потвърждаване от старшия национален представител на съответната участваща страна да преназначи личен състав в COE-DAT. Такива промени трябва да бъдат обявявани на следващото заседание на Управляващия комитет на COE-DAT, който да одобри всякакви постоянни промени в разпределението на длъжностите, посочени в Анекс А.
Раздел 5
Правни въпроси
21. Този МР няма да влиза в противоречие със законодателството на участващите страни или с приложимите международни споразумения. В случай на противоречие предимство има вътрешнонационалното законодателство или международното право и действащите споразумения между участващите страни. Участващите страни се уведомяват взаимно в случай на противоречие.
22. COE-DAT получава международен статут съгласно член XIV на Парижкия протокол след активирането му от Северноатлантическия съвет като международна военна структура на НАТО. До активирането страната домакин предоставя съответните привилегии и имунитети на личния състав на всички участващи страни на COE-DAT.
Раздел 6
Отговорности
24. Страната домакин оказва съдействие на личния състав на COE-DAT и техните семейства в съответствие с Анекс В към този МР.
25. Управляващият комитет на COE-DAT дава стратегически насоки и препоръки на директора на COE-DAT за изпълнението на задачите му в съответствие с условията на този МР и Анекс С към него.
26. COE-DAT SRC ще разглежда и решава финансови въпроси в съответствие с условията на този МР и Анекс D.
27. Директорът на COE-DAT отговаря за изпълнението на задачите, функционирането и административното ръководство на COE-DAT в съответствие с условията на този МР и Анекс Е.
28. COE-DAT дава първостепенен приоритет за изпълнение на задачи, поставени от HQ SACT. В допълнение COE-DAT оказва съдействие на участващите страни, потребители от НАТО, страни - партньори по ПЗМ, и други потребители в рамките на неговите възможности.
29. В рамките на възможностите на центъра страната домакин може да използва съоръженията и експертиза от Центъра за национални дейности в съответствие с концепцията на COE-DAT и в тясно взаимодействие с участващите страни след одобрението на Управляващия комитет.
Раздел 7
Вътрешен ред
31. По въпросите на дисциплината и националните задължения старши националните представители (SNRs) или определени от тях лица ще имат по отношение на националния личен състав, назначен в COE-DAT, всички правомощия, предоставени им от националното законодателство и разпоредби. Те носят отговорността в рамките на националното им законодателство и разпоредби техният личен състав да спазва разпоредбите, издадени от директора на COE-DAT.
Раздел 8
Сигурност и разкриване на информация
33. Вътрешната сигурност (сигурността вътре в обекта, включително контрол на достъпа до обекта) е отговорност на директора на COE-DAT в съответствие с действащите разпоредби по сигурността на НАТО.
34. Заявките за посещения се представят в съответствие с процедурите за посещения извън страната, описани в документа на НАТО С-М(2002)49.
35. По отношение на поддръжката от СОЕ-DAT, предоставяна по силата на този МР, страната домакин и участващите страни осигуряват подходящите условия за съхраняване, обработване, предаване и опазване на всички класифицирани материали или на информацията, която се създава, доставя или разменя в съответствие с документ С-М(2002)49 от 17 юни 2002 г., включително допълненията и измененията към него.
36. В случай на оттегляне от този МР участващите страни предприемат необходимото, така че условията по сигурността, разкриването и конфиденциалността на информацията да продължат да бъдат в сила.
Раздел 9
Битово осигуряване, отдих и културни дейности
38. Личният състав на участващите страни и семействата им имат достъп до съоръженията за отдих и възстановяване, собственост на страната домакин, когато такива са в наличност, и в съответствие с нейните закони и разпоредби. Заплащането на всички такси за тези съоръжения според националните стандарти на страната домакин е задължение на лицето, ползващо услугата.
39. Подробни условия относно храненето и съоръженията за отдих и възстановяване се съдържат в Aнeкс B.
Раздел 10
Медицинско осигуряване
Раздел 11
Бюджетни и счетоводни условия
42. Многонационалният бюджет покрива годишните разходи за COE-DAT, както е изложено в Анекс Н. Многонационалният бюджет може след одобрението на SRC да включи също и други разходи, свързани с определени дейности по повишаване на сътрудничеството между страните и ефективността на COE-DAT.
43. Формулата за поделяне на разходите отразява принципа на пропорционално поделяне на тежестите. Тази формула, както и категориите бюджетни разходи и процедурите на управление на бюджета са изложени в Анекс Н.
44. Финансовите средства, предоставяни от участващите страни, се контролират в съответствие с действащите финансово-счетоводни процедури на НАТО и според указанията на SRC.
45. SRC носи цялостната отговорност по контрола и управлението на многонационалния бюджет. Дейностите по одита на многонационалните финансови средства се изпълняват в съответствие с указанията на SRC. Предпочитаната агенция е Международният одиторски борд за НАТО (IBAN). Ако не се извършват от IBAN, одитите се извършват съгласно решение на SRC.
46. Финансовите отговорности на участващите страни, произтичащи от този МР, са в зависимост от разрешаването, отпускането и предоставянето на финансови средства съгласно съответните национални законодателства.
47. Всяка участваща страна носи отговорност за заплатите и допълнителните средства за своя личен състав в COE-DAT, както и за личния състав, придаден за национални цели. Допълнителните средства за личния състав в COE-DAT не могат да бъдат предмет на договорености за многонационално поделяне на разходите.
48. Като цяло всички услуги и продукти, поискани от HQ SACT и участващите страни, освен таксите за курсове, се осигуряват безплатно в рамките на възможностите и ресурсите на COE-DAT.
49. Ако бъде разпоредено от Управляващия комитет, COE-DAT може да наложи такси за курсове, може да намали или да отмени такси за курсове за обучаемите от участващите страни. Всякакви такси за курсове се определят в съответствие със STANAG 6002.
Раздел 12
Искове и отговорност
Раздел 13
Уреждане на спорове
Раздел 14
Изменения и допълнения
53. Измененията и допълненията в Анекс А влизат в сила след единодушно писмено решение от Управляващия комитет.
Раздел 15
Присъединяване
Раздел 16
Заключителни разпоредби
56. Оригиналният екземпляр от този меморандум и всички ноти за присъединяване се подписват на английски език. Меморандумът и документите за неговото изменение и допълнение се съхраняват от Турския генерален щаб като депозитар. Той предоставя заверени копия на всички участващи страни.
57. Всяка от участващите страни може да прекрати своето участие в този меморандум с 12-месечно писмено уведомление до осигуряващата страна и останалите участващи страни. 58. Работният език на COE-DAT е английски език.
За Генералния щаб на Република Турция: генерал-лейтенант Метин Явуз Ялчън, началник на Оперативно управление на Турския генерален щаб Анкара, Турция, 28 юни 2005 г.
За Министерството на отбраната на Република България: генерал-лейтенант Атанас Запрянов, заместник-началник на Генералния щаб на Българската армия по ресурсите Анкара, Турция, 28 юни 2005 г.
За Министерството на националната отбраната на Румъния: генерал-майор Флориан Пинта, заместник-началник на Генералния щаб на Румънската армия Анкара, Турция, 28 юни 2005 г.
За Държавния секретар по отбраната на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия: маршал от Военновъздушните сили сър Робърт Райт, военен представител на Обединеното кралство в НАТО Анкара, Турция, 28 юни 2005 г.
AНЕКС A
Структура и окомплектуване с личен състав на щаба на COE-DAT
Общи положения
1. Всички елементи на структурата на COE-DAT спомагат в усилията за постигане на желаното качество и приложимост на продуктите и услугите.
2. Структурата и процедурите на центъра трябва да бъдат достатъчно гъвкави, за да могат да бъдат адаптирани при необходимост.
3. COE-DAT е в състояние да допринесе за дейността на HQ SACT по трансформацията в областта на борбата срещу тероризма.
Ръководство
4. Ръководството се състои от директор, заместник-директор, началник-щаб и поддържащ персонал с политически съветник, юридически съветник и секретариат.
Длъжностни характеристики и щатни таблици
5. За всяка отделна длъжност от щатната таблица на COE-DAT (допълнение 1) има длъжностна характеристика по стандартния формат на НАТО.
6. Участващите страни трябва да осигуряват квалифициран личен състав за COE-DAT, който да може да изпълнява задачите, посочени в длъжностните характеристики, и да отговаря на изискванията за най-висок професионализъм.
7. Длъжностните характеристики могат да бъдат променяни, така че да съответстват на промените в изискванията. За по-основни промени в длъжностните характеристики е необходимо одобрението на Управляващия комитет на COE-DAT.
Организация
8. По принцип окомплектуването с личен състав на COE-DAT трябва да бъде адекватно на изпълнението на пълния спектър от задачи. COE-DAT чрез всичките си функционални компоненти трябва да бъде в състояние да повишава способностите за борба срещу тероризма.
9. Структурата на COE-DAT е съвместна и многонационална. Отделните звена на COE-DAT са функционално подчинени на директора. Те имат следната организация: началник-щаб, началник по поддръжката, началник по обучението и подготовката, началник по трансформацията и началник по способностите.
10. Звеното по поддръжката на COE-DAT е структурирано от страната домакин и се управлява от началника по поддръжката.
11. Организационната схема на COE-DAT се съдържа в допълнение 2 към Анекс А. Началниците на звена имат правомощията да предлагат на директора временни промени в структурата на COE-DAT. В случай на предложения за постоянни промени е необходимо одобрение, дадено от Управляващия комитет на COE-DAT.
12. Организационната структура, процедурите на окомплектуването с личен състав и функционалните взаимоотношения се изработват в съответствие с критериите за акредитиране на COE-DAT.
13. Доктриналната компетентност на COE-DAT е да осъществява ръководство на специалистите по изследователската дейност при изработването на доктрина, концепции и политика по въпросите на тероризма с насоченост към бъдещето.
Принципи на окомплектуване
14. Длъжностите с обозначение "международна длъжност" са на разположение за попълване от участващите страни, които предоставят за щабната структура на COE-DAT най-малко един човек.
15. Република Турция заема длъжността директор на COE-DAT.
16. Всяка участваща страна заема най-малко по една офицерска длъжност (или цивилна от категория А).
Допълнение 1 към Анекс А
Структура на окомплектуването с личен състав
№ по ред | № на отдел | Длъжност | От видове въоръжени сили | Звание | При пълно развръщане | Забележка | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1000 | Управление на COE-DAT | ||||||
1. | 1001 | Директор | Всички | Полковник | 1 | Турция | |
2. | 1002 | Секретар | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1010 | Секция на Заместник-директора | ||||||
3. | 1011 | Заместник-директор | Всички | Полковник | 1 | Междун. длъжн. | |
4. | 1012 | Административен специалист | Всички | 1 | Междун. длъжн. | ||
1020 | Секция на Юридическия съветник | ||||||
5. | 1021 | Юридически съветник | Юрист | Полковник | 1 | Турция | |
6. | 1022 | Помощник Юридически съветник | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
1030 | Секция на Политическия съветник | ||||||
7. | 1031 | Политически съветник | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1040 | Научен борд | ||||||
Борд на учените (2) | Учен | Да се определи сред академичния състав | |||||
1100 | Секция на Началник-щаба | ||||||
8. | 1101 | Началник-щаб | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
1200 | Отдел по поддръжката | ||||||
9. | 1201 | Началник на отдела по поддръжката | Военноморски | Капитан-лейтенант | 1 | Турция | |
1210 | Сектор Личен състав и протокол | ||||||
10. | 1211 | Началник на сектор | Сухопътни | Подполковник | 1 | Турция | |
11. | 1212 | Служител по личния състав | Всички | Ст. сержант | 1 | Междун. длъжн. | |
12. | 1213 | Офицер по протокола | Сухопътни | Майор | 1 | Турция | |
13. | 1214 | Служител по административните въпроси | Сухопътни | Ст. сержант | 1 | Турция | |
14. | 1215 | Административен помощник | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1220 | Сектор Логистика | ||||||
15. | 1221 | Началник на сектор | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
16. | 1222 | Служител по осигуряването и административните въпроси | Сухопътни | Ст. сержант | 1 | Турция | |
17. | 1223 | Служител по основното осигуряване | Военно-въздушни | Ст. сержант | 1 | Турция | |
1230 | Сектор Бюджет и финанси | ||||||
18. | 1231 | Началник на сектор | Сухопътни | Подполковник | 1 | Турция | |
19. | 1232 | Офицер по бюджетни въпроси | Сухопътни | Капитан | 1 | Турция | |
20. | 1233 | Офицер по закупуването и сключването на договори | Сухопътни | Капитан | 1 | Турция | |
21. | 1234 | Служител по бюджетни и финансови въпроси | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
22. | 1235 | Служител по изплащането на финансови средства | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1240 | КИС (комуникационни и информационни системи) сектор | ||||||
23. | 1241 | Началник на сектор | Сухопътни | Майор | 1 | Турция | |
24. | 1242 | Специалист по ADPU | Всички | Ст. сержант | 1 | Турция | |
25. | 1243 | Специалист по ADPU | Всички | Ст. сержант | 1 | Междун. длъжн. | |
26. | 1244 | WEB дизайнер | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
27. | 1245 | Администратор на базата данни | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1250 | Отдел образование и обучение | ||||||
28. | 1251 | Началник на отдел образование и обучение | Всички | Професор | 1 | Турция | |
1300 | Административно отделение | ||||||
29. | 1301 | Служител администратор | Всички | Ст. сержант | 1 | Междун. длъжн. | |
30. | 1302 | Служител администратор | Всички | Ст. сержант | 1 | Турция | |
31. | 1303 | Административен помощник | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1310 | Сектор Планиране и програмиране | ||||||
32. | 1311 | Началник на сектор | Военно-въздушни | Полковник | 1 | Турция | |
33. | 1312 | Офицер по планиране и програмиране | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
34. | 1313 | Офицер метеорологични проекти | Военно-морски | Майор | 1 | Турция | |
35. | 1314 | Специалист по разработване на програми | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
36. | 1315 | Служител администратор | Всички | Ст. сержант | 1 | Междун. длъжн. | |
37. | 1316 | Административен помощник | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
38. | 1317 | Преводач (руски) | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
39. | 1318 | Преводач (руски) | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
40. | 1319 | Преводач (арабски) | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
41. | 1320 | Преводач (арабски) | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
42. | 1321 | Преводач (английски) | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1330 | Ръководители и инструктори | ||||||
43. | 1331 | Ръководител и инструктор | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
44. | 1332 | Ръководител и инструктор | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
45. | 1333 | Ръководител и инструктор | Военно-въздушни | Полковник | 1 | Турция | |
46. | 1334 | Ръководител и инструктор | Всички | Полковник | 1 | Румъния | |
47. | 1335 | Ръководител и инструктор | Всички | Полковник | 1 | Междун. длъжн. | |
48. | 1336 | Ръководител и инструктор | Всички | Полковник | 1 | Междун. длъжн. | |
49. | 1337 | Ръководител и инструктор | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
50. | 1338 | Ръководител и инструктор | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
51. | 1339 | Ръководител и инструктор | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1350 | Ръководители на курсове | ||||||
52. | 1351 | Старши ръководител на курс | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
53. | 1352 | Ръководител на курс | Сухопътни | Подполковник | 1 | Турция | |
54. | 1353 | Ръководител на курс | Жандармерия | Подполковник | 1 | Турция | |
55. | 1354 | Ръководител на курс | Всички | Майор | 1 | Великобритания | |
56. | 1355 | Ръководител на курс | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
57. | 1356 | Ръководител на курс | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
1360 | Отделение Разпространение на обучение за напреднали (РОН) | ||||||
58. | 1361 | Началник на отделение | Военно-въздушни | Капитан | 1 | Турция | |
59. | 1362 | Системен оператор | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1370 | Отделение Публикации | ||||||
60. | 1371 | Редактор | Всички | Подполковник | 1 | Междун. длъжн. | |
61. | 1372 | Дизайнер | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
62. | 1373 | Библиотекар | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1380 | Отделение Обучаеми | ||||||
63. | 1381 | Офицер по обучаемите | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
64. | 1382 | Административен помощник | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1390 | Отдел по трансформациите | ||||||
65. | 1391 | Началник на отдела по трансформациите | Всички | Полковник | 1 | България | |
66. | 1392 | Административен помощник | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1400 | Сектор Концепции | ||||||
67. | 1401 | Началник-сектор | Всички | Подполковник | 1 | Междун. длъжн. | |
68. | 1402 | Специалист по концепциите | Жандармерия | Майор | 1 | Турция | |
69. | 1403 | Специалист по концепциите | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
70. | 1404 | Специалист по концепциите | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1410 | Сектор Доктрини и политика | ||||||
71. | 1411 | Началник на сектор | Всички | Подполковник | 1 | Великобритания | |
72. | 1412 | Специалист по доктрини | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
73. | 1413 | Специалист по доктрини | Военно-въздушни | Капитан | 1 | Турция | |
74. | 1414 | Специалист по политически въпроси | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
1420 | Отделение Изследвания и технологии | ||||||
75. | 1421 | Началник на отделение | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
76. | 1422 | Офицер по развитие на изследванията | Сухопътни | Капитан | 1 | Турция | |
1430 | Отделение Изводи и поуки | ||||||
77. | 1431 | Началник на отделение | Военно-морски | Капитан II ранг | 1 | Турция | |
78. | 1432 | Специалист по обучение/ образование | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1440 | Отдел Възможности | ||||||
79. | 1441 | Началник на отдел | Всички | Полковник | 1 | Междун. длъжн. | |
80. | 1442 | Административен помощник | Всички | 1 | Междун. длъжн. | ||
1450 | Сектор Операции и учения | ||||||
81. | 1451 | Началник на сектор | Сухопътни | Полковник | 1 | Турция | |
82. | 1452 | Офицер по операциите | Всички | Майор | 1 | Междун. длъжн. | |
83. | 1453 | Служител адмистратор | Военно-морски | Ст. сержант | 1 | Турция | |
1460 | Сектор Разузнаване | ||||||
84. | 1461 | Началник на сектор | Военно-въздушни | Подполковник | 1 | Турция | |
85. | 1462 | Служител по разузнаването и административни въпроси | Всички | Ст. сержант | 1 | Междун. длъжн. | |
1470 | Информационен център и управление на база данни ИЦУБД | ||||||
86. | 1471 | Началник | Военно-въздушни | Майор | 1 | Турция | |
87. | 1472 | Администратор база данни | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
88. | 1473 | Офицер по анализите | Жандармерия | Капитан | 1 | Турция | |
89. | 1474 | Служител по анализите | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
90. | 1475 | Служител по анализите | Гражд. лице | 1 | Турция | ||
1480 | Отделение Моделиране и симулации | ||||||
91. | 1481 | Началник на отделение | Всички | Подполковник | 1 | Междун. длъжн. | |
92. | 1482 | Офицер по проектите | Сухопътни | Майор | 1 | Турция | |
93. | 1483 | Специалист по симулациите | Гражд. лице | 1 | Междун. длъжн. | ||
1490 | Служба за международни връзки | ||||||
1500 | Отделение за връзки с НАТО | ||||||
1501 | Офицер за връзки с НАТО | НАТО държава | |||||
1600 | Отделение за връзки с ЕС | ||||||
1501 | Офицер за връзки с ЕС | Държава от ЕС | |||||
1700 | Офицер за връзки с ПЗМ страните | ||||||
1701 | Офицер за връзки с ПЗМ страните | Държава от ПЗМ | |||||
1800 | Офицер за връзка с турското правителство | ||||||
1801 | Офицер за връзка с турското правителство | Турция | |||||
1900 | Отделение за връзка с други организации | ||||||
1901 | Офицер за връзка | Други межд. орг. | |||||
2000 | Отделение за връзки с ООН | ||||||
2001 | Офицер за връзка с ООН | ООН | |||||
Всичко | 93 | ||||||
Допълнение 2 към АНЕКС А
ОРГАНИЗАЦИОННА СХЕМА
(pdf)
АНЕКС B
Поддръжка от страната домакин
2. Турция осигурява необходимата инфраструктура на COE-DAT като страна домакин. Сградата, в която се помещава COE-DAT, остава собственост на страната домакин.
3. COE-DAT отговаря за заплащането на съвместните разходи в бюджета, както е описано в Анекс Н. След отчитане на местните условия, възможности и изисквания страната домакин осигурява следната поддръжка за центъра на база възстановяване на разходите:
a. Текуща поддръжка, почистване, отопление, осветление.
b. Промени в инфраструктурата по сигурността на обекта след одобрението на SRC.
c. Мебелировка, инсталация, офис оборудване и канцеларско обслужване за СOE-DAT.
Места за хранене и отдих и възстановяване
4. Помещения, клубове за офицери (сержанти) за граждански лица: страната домакин предоставя места за хранене и квартирно настаняване, ако има на разположение свободен капацитет, в съответствие с разпоредбите на Турския генерален щаб. 5. Спортно-възстановителни съоръжения: страната домакин предоставя подходящи спортно-възстановителни съоръжения при възможност и в съответствие с нейните разпоредби, като те могат да бъдат съвместно използвани от военния и цивилния личен състав на COE-DAT и семействата им. 6. Изграждането на нови съоръжения, както и разширяването, промените и функционирането на съществуващите съоръжения за отдих и възстановяване във връзка с нуждите на COE-DAT след одобрението на COE-DAT SRC се осъществяват съгласно условията на този МР и законодателството на страната домакин.
Жилищно настаняване
7. Като страна домакин Турция оказва съдействие на личния състав на COE-DAT при намирането на подходящи квартири. Страната домакин осигурява временно настаняване в рамките на възможностите си за първите 15 дни до намирането на подходяща квартира.
АНЕКС C
Устройство и компетентност на управляващия комитет (SC)
Въведение
1. Целта на този анекс е да се определят отговорностите на Управляващия комитет (SC), за да бъдат дадени насоки на директора на COE-DAT за ефективното изпълнение на основната му функция.
Предназначение на Управляващия комитет
2. SC е изпълнителен многонационален орган, отговарящ за ръководството и контрола на COE-DAT.
Състав
3. SC е съставен от по един представител на всяка участваща страна. Страната домакин осигурява председателя на SC. Директорът подготвя заседанията на SC. Личен състав от неговия щаб може да присъства на заседанията при необходимост.
4. Всички представители трябва да бъдат делегирани да изразяват позицията на съответната участваща страна. Представителите на участващите страни могат да представят предложения и да участват в дискусии с цел вземане на решения в интерес на по-нататъшното развитие на COE-DAT.
5. Наблюдатели от страната домакин или от участващите страни могат да участват в заседанията, могат да имат достъп до информацията, могат да дават препоръки по конкретни въпроси и да изразяват мнения и правят предложения при необходимост.
6. SC може да кани други организации на своите срещи, за да наблюдават и сътрудничат при необходимост.
Честота и място на провеждане на събранията
7. По правило SC провежда заседания минимум веднъж в годината в COE-DAT или на друго място, определено от представителите в него.
8. SC провежда заседания на по-малък интервал от време, ако това бъде поискано от някой от представителите или ако неговият председател прецени за целесъобразно.
Задачи и правомощия
Управляващият комитет:
9. Стреми се да оптимизира ефективността на COE-DAT и да приоритизира задачите, поставени пред центъра.
10. Носи отговорността да отчита интересите на участващите страни по въпроси, свързани с МР/техническите договорености във възможно най-голяма степен.
11. Дава указания относно взаимоотношенията между COE-DAT и потребителите му за всеки отделен случай.
12. Обсъжда и извършва необходимите промени в МР и техническите договорености въз основа на единодушно приети решения с гласуване на своите членове.
13. Дава насоки относно дългосрочното развитие на COE-DAT и решава въпроси по окомплектоването с личен състав и организацията.
14. Осигурява възможност за дискусии по въпросите, имащи отношение към COE-DAT.
15. Контролира дейността на COE-DAT, включително по финансирането, административното управление, логистичната поддръжка и назначаването на личния състав.
16. Дава препоръки за развитието и усъвършенстването на личния състав, оборудването, процедурите, процесите и установяването на COE-DAT.
17. Приема решения по предложени промени в окомплектоването с личен състав на COE-DAT.
18. Издава директиви и указания за COE-DAT.
19. Одобрява дългосрочните планове на COE-DAT.
Процедури
20. Председателят на SC носи отговорност за подготовката на заседанията, включително за своевременното изпращане на дневния им ред и отчитането на резултатите от тях.
21. Решенията на SC се приемат с единодушие. Всяка участваща страна има един глас. Процедура на мълчание няма да се прилага.
22. Ако бъде счетено за необходимо, SC може да сформира специални работни групи и да им възлага задачи по конкретни теми. Участващите страни излъчват представители в тях, а председателите на работните групи се отчитат пред SC.
АНЕКС D
Устройство и компетентност на Старшия комитет по ресурсите (SRC)
Въведение
1. Целта на този анекс е да бъдат определени отговорностите на Старшия комитет по ресурсите (SRC), за да се дадат насоки на директора на COE-DAT за ефективното изпълнение на основната му функция.
Предназначение на SRC
2. SRC е изпълнителният многонационален орган по финансовите въпроси на COE-DAT.
Състав
3. Всяка участваща страна има по един представител в SRC и може да предоставя други експерти за оказване помощ на нейния представител в SRC.
Честота и място на провеждане на заседанията
4. По правило SRC провежда заседания минимум веднъж в годината в COE-DAT или на друго място, определено от представителите в него.
5. SRC провежда заседания на по-малък интервал от време, ако това бъде поискано от някой от представителите или ако председателят на SRC прецени за целесъобразно.
Задачи и правомощия
6. Старшият комитет по ресурсите:
a. Одобрява средносрочния финансов план и бюджета на COE-DAT.
b. Одобрява годишния финансов отчет
c. Одобрява счетоводния баланс на COE-DAT.
d. Одобрява одиторските доклади.
e. Контролира и направлява управлението на финансовите средства на съвместния бюджет.
f. Приема решения по финансови въпроси.
g. Одобрява капиталовите разходи.
h. Установява процедури за разпореждането с таксите за курсове.
Процедури
7. Председателят на SRC се излъчва от страната домакин. Той носи отговорността за подготовката и провеждането на заседанията на SRC и изпълнението на взетите от SRC решения.
8. SRC може да сформира работни групи при необходимост за изпълнението на задачите му.
9. Дневният ред на заседанията на SRC се изготвя предварително и се изпраща до неговите членове минимум четири седмици преди датата на събранието. Съставя се протокол и се изпраща до участващите страни след всяко заседание. До одобрението им от SRC протоколите няма да бъдат считани за официални.
10. Предложения по инфраструктурата се разглеждат на етапа на програмирането с изключение на случаите на спешни ремонтни работи, като бюджетните средства подлежат на одобрение.
11. Решенията се приемат с единодушие от представителите на участващите страни. Всяка участваща страна има един глас при гласуването. Ако SRC не може да достигне до решение по даден въпрос, се уведомява Управляващият комитет. Междувременно съществуващите договорености продължават да се изпълняват без прекъсване под ръководството на SRC.
12. В случай на планирано закриване на COE-DAT се свиква извънредно заседание на SRC на COE-DAT от председателя на SRC, за да се вземат решения по необходимите действия. В такива специални случаи SRC на COE-DAT има правото да определя специални процедури в духа на този МР.
13. Капиталови разходи: носи отговорност за всякакви одобрени от SRC разходи за промени, допълнения и разширения на инфраструктурата, сградата и оборудването, предоставени на COE-DAT.
14. SRC няма да прилага процедури на мълчание.
AНЕКС E
Компетентност на директора на COE-DAT
Общи положения
1. В този анекс се описват правомощията на директора на COE-DAT.
2. Директорът осъществява ръководството на COE-DAT и носи отговорността за даването на препоръки на SACT относно борбата срещу тероризма.
3. Директорът на COE-DAT може да възлага или делегира при необходимост задачи в рамките на неговите правомощия и отговорности по силата на този МР.
Задачи
4. Директорът на COE-DAT има правомощието да се свързва директно с HQ SACT по въпроси, свързани с борбата на НАТО срещу тероризма.
5. Всякакви други заявки от участващи страни или други организации/институции ще бъдат отправяни до директора на COE-DAT. Отговорности
6. Директорът на COE-DAT оказва помощ при разработването на концепцията, доктрината и експерименталната дейност по въпроси, свързани с тероризма.
7. Директорът на COE-DAT координира цялото взаимодействие със службите на НАТО чрез HQ SACT.
8. Директорът на COE-DAT носи отговорност по-специално за:
a. Извършване на анализи на стратегическо ниво за определяне и приоритизиране на вида и мащаба на бъдещите изисквания, свързани с борбата срещу тероризма.
b. Оказване на съдействие на HQ SACT за формиране на по-добри способности за постигане на оперативна съвместимост, стандартизация и качествено различна борба срещу тероризма чрез проучване на концепции, усъвършенстване на разработването на доктрини и подпомагане процесите на експериментиране и изследване посредством използването на нови технологии и методики в координация с другите служби.
9. Разработване на политики, които направляват и формират трансформирането на способностите за борба срещу тероризма.
10. Установяване и поддържане на процедури за теоретични разработки по въпросите на борбата срещу тероризма с висши учебни заведения, професионални институции, национални и на НАТО служби.
11. Директорът на COE-DAT установява при необходимост взаимоотношения с центрове за обучение на НАТО, центрове за обучение по ПЗМ, национални/многонационални центрове за научни изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности и други международни институции за координирането на усилията по борбата срещу тероризма.
12. Директорът на COE-DAT носи отговорност и за оказване на съдействие в следните области:
a. Иницииране и участие в разработването на ръководства и документи по политиката на борбата срещу тероризма, необходими за ефективната защита от тероризма и координирането им с участващите страни и съответните командвания на НАТО.
b. След координиране със SACT подпомага SACEUR по въпросите на борбата срещу тероризма.
c. Осигуряване на висококвалифицирани експерти за разработването на дейности за борбата на НАТО срещу тероризма.
Обучение, подготовка, оценка и експериментална дейност
13. Директорът на COE-DAT отговаря и за:
a. Оказване помощ на HQ SACT при планирането, провеждането и оценката на учения и разработването и изпробването на нови концепции, доктрини и технологии.
b. Осигуряване на консултантска помощ по политиката на HQ SACT относно борбата срещу тероризма, необходима за провеждане на подготовка и учения в помощ постигане на целите на трансформацията.
c. Подпомагане на базата от познания за борба срещу тероризма от нови концепции, системи и технически средства от индустрията, академичните учреждения и правителствата, които биха могли да трансформират борбата на НАТО срещу тероризма.
d. Подпомагане на HQ SACT при научноизследователската дейност, като се фокусира вниманието върху отговора на бъдещи рискове и заплахи от терористични действия.
Правомощия
14. Директорът на COE-DAT има правомощия, съответстващи на отговорностите и задачите, възлагани от участващите страни. По-конкретно директорът на COE-DAT е оправомощен:
a. Да установява след консултация с HQ SACT взаимни връзки и двустранни функционални споразумения с командната структура на НАТО.
b. Да дава препоръки в областта на борбата срещу тероризма по въпроси на трансформацията на участващите страни, командната структура на НАТО, структури на Европейския съюз и на други COEs при поискване.
c. Да оказва помощ на HQ SACT при съвместни анализи и оценки на дейности по борбата на НАТО срещу тероризма.
d. Да иска информационно осигуряване от други командвания и държави членки от НАТО.
15. Директорът на COE-DAT има правомощието да развива контакти с национални и международни военни и академични институции, което да повиши възпиращите способности на НАТО и солидарността в областта на борбата срещу тероризма.
16. Директорът на COE-DAT има правото да взаимодейства със служби/органи/комитети на НАТО при изпълнението на своите задачи.
АНЕКС F
Медицинско осигуряване
Общи положения
1. Страната домакин осигурява в рамките на своите ресурси медицинска поддръжка на многонационалния личен състав в COE-DAT и техните семейства, както е описано в условията на този анекс.
2. Като цяло медицинската поддръжка ще се осигурява от Медицинското командване на Турския генерален щаб чрез Военномедицинска академия "Гюлхание" (GATA) в Анкара.
Обхват на медицинското осигуряванe
3. Медицинското осигуряване на не турски личен състав в COE-DAT включва:
a. Амбулаторното обслужване се осигурява от подразделението по Роля 1, разположено в COE-DAT. Първичната стоматологична помощ се предоставя от Диспансера на жандармерията в Аниттепе/Анкара.
b. Друго стационарно лечение се осигурява от GATA на база възстановяване на разходите съгласно турските закони и разпоредби.
c. Когато даден пациент предпочете да не използва медицинско обслужване, предоставяно от военномедицинските заведения на страната домакин, той/тя може да използва цивилни здравни учреждения. В такива случаи COE-DAT или страната домакин няма да има отговорността по поемане на никакви разходи.
d. Транспортът на пациентите на територията на страната домакин се извършва в съответствие със STANAG 2061.
e. Снабдяването с кръв и кръвни продукти се извършва в съответствие със STANAG 2939.
f. Следните услуги са изключени от медицинското осигуряване от страната домакин:
(1) Рехабилитация, включително лечебни средства и подобни курсове на лечение.
(2) Очни и слухови протези.
(3) Ортопедични протези и други приспособления.
(4) Услуги и материали от стоматологични лаборатории и магазини за стоматологични материали.
Задължение по уведомяване, медицинска документация
4. Старши националният представител в COE-DAT представя, когато е възможно, на медицинското подразделение на COE-DAT документи и справки, необходими за осигуряването на медицинска поддръжка.
5. Старши националният представител на страната, от която е пациентът, ще бъде незабавно уведомяван за неговото постъпване или излизане от болнично заведение.
6. След приключване на лечението оригинални екземпляри и копия на всички клинични документи, изготвени при амбулаторно или стационарно лечение, се изпращат като поверителни медицински справки до националния елемент на пациента. Условията, описани в "Права на пациентите и семействата им", са от изключителна важност.
7. В случай на медицинско или стоматологично лечение в здравно заведение на страната домакин личният състав на COE-DAT се третира в съответствие с разпоредбите и условията на страната домакин, приложими за пациентите.
AНEКС G
Оттегляне от или присъединяване към Меморандума за разбирателство (МР)
Оттегляне от МР и намаляване на дяловете на участие
1. Всяка от участващите страни може да се оттегли от този МР с 12-месечно писмено уведомление до страната домакин и останалите участващи страни.
2. Ако участваща страна се оттегли напълно от този МР или намали степента на своето участие, участващите страни преглеждат всички незавършени проекти, за да решат дали да бъдат анулирани, или намалени като обхват. В случай че друга участваща страна не поеме функциите на въпросната участваща страна или на намаленото й участие, останалите участващи страни полагат усилия да редуцират оперативните разходи възможно най-бързо, за да ги приведат в съответствие с новата ситуация.
3. Ако дадена участваща страна се оттегли от този МР или намали степента на своето участие и нейният дял не бъде поет от останалите участващи страни, тя следва:
a. Да продължи да плаща за капиталните разходи, одобрени от нея преди изтичането на периода на уведомлението.
b. Да й бъдат възстановени средствата за останалата част от всички капитални средства, към които тя има принос в степента, в която нейният дял е поет от друга участваща страна. Ако на оттеглящата се или намаляваща участието си страна не бъдат възстановени средствата по време на оттеглянето й, тя продължава да има право на претенция за получаване на останалите средства до момента, когато друга участваща страна поеме нейния дял и заплати компенсацията или докато капиталните средства бъдат анулирани напълно.
c. Да продължи да плаща своя планиран дял оперативни разходи до изтичането на периода на уведомлението, освен ако те не бъдат поети изцяло или частично от друга участваща страна. В такъв случай участващата страна до изтичане на периода на уведомлението продължава да плаща само онази част от своя дял, която не е поета от друга участваща страна.
Присъединяване
4. В случай на желание за присъединяване към този МР от друга страна сумата на първоначално изискващото се финансово участие се определя от Старшия комитет по ресурсите.
Остатъчни финансови средства
5. В случай на прекратяване на този МР съоръженията, инсталациите, оборудването и други капитални средства, които са били платени само от страната домакин, остават собственост на тази страна. Определените като остатъчни финансови средства ще бъдат одобрявани от Старшия комитет по ресурсите.
Допълнение 1 към Анекс G
Образец на Нота за присъединяване(NOJ)/Нота за присъединяване към меморандума за разбирателство (списък на участващите страни) относно създаването, административното управление и функционирането на Център за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности за борба срещу тероризма - Турция (COE-DAT)
След като реши, че ще участва в общото трансформиране на усилията на НАТО относно борбата срещу тероризма;
тъй като желае да участва в Центъра за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности за борба срещу тероризма - Турция (COE-DAT) в Анкара, Турция, като участваща страна;
решава да участва и да спазва условията, съдържащи се в
Меморандума за разбирателство между ................ (участващите страни) относно създаването и функционирането на Центъра за изследвания, развитие и усъвършенстване на оперативните способности за борба срещу тероризма - Турция (COE-DAT), който влезе в сила на 28 юни 2005 г.
За министъра/Министерството на отбраната/Генералния щаб на .............. (участваща страна)
.............................................
.............................................
.............................................
Дата: ......................
За министъра/Министерството на отбраната/Генералния щаб на ...........................
Дата: ......................
АНЕКС H
Бюджет и финанси
Общи положения
В съответствие с раздел 11 на този МР в част 1 на този анекс е описано подробно поделянето на разходите във връзка с многонационалния бюджет на COE-DAT, част 2 третира финансовите процедури и част 3 - организацията на управлението на финансите в COE-DAT.
Част 1. Разделение на разходите
Категории разходи и структура на бюджета
1. Разходите за COE-DAT се оценяват в съответствие със структурата на разходите на НАТО.
2. Многонационалният бюджет се разделя на следните категории разходи:
a. Разходи за общи административни дейности и поддръжка.
b. Разходи по изпълнението на основните задачи и обща поддръжка.
c. Инвестиции.
3. Тези категории разходи са структурно представени като заглавия и подзаглавия в съответствие със структурата на разходите на НАТО.
Поделяне на разходите
4. Поделянето на разходите между участващите страни, както предварително е заложено в бюджета, се извършва на базата на определената формула за поделяне на разходите и съгласно принципа на пропорционално поделяне на разходите.
5. Формулата за поделяне на разходите се базира на щатната таблица на COE-DAT. Решено е използването на следната формула: дял на участващата страна: (числеността на личния състав на участващата страна [офицерите и съответстващия им цивилен личен състав] в COE-DAT / обща численост на личния състав на COE-DAT) x общата сума на многонационалния бюджет. Цивилният личен състав със съответния на офицерско звание ранг се определя като еквивалент на ранг А личен състав на НАТО.
6. Разходите, свързани с наемането на услуги за непосредствена поддръжка за изпълнението на задачите на COE-DAT, се финансират на многонационален принцип.
7. Незаетите длъжности, временно наетият или доброволно участващият личен състав няма да повлияват върху формулата за поделяне на разходите.
Разходи за личния състав
8. Разходите за личния състав на участващите страни (включително за заплати, допълнително заплащане и субсидии) се осигуряват от съответната участваща страна. 1-ва категория разход: Разходи за общи административни дейности и поддръжка.
Инфраструктура и мебелировка
9. С откриването на COE-DAT страната домакин осигурява цялата необходима инфраструктура и оборудване на COE-DAT. Всякакво оборудване, осигурявано чрез многонационалния бюджет на COE-DAT след откриването му, ще става собственост на COE-DAT. При закриването на COE или прекратяването на този МР участващите страни уреждат чрез преговори в Старшия комитет по ресурсите остатъчната стойност от такова имущество в съответствие със съществуващите правила и процедури на НАТО.
10. Допълнителни строителни работи, промени, разширения или допълнения към съоръжението могат да бъдат предлагани на Старшия комитет по ресурсите на COE-DAT от директора на COE-DAT. Участващите страни могат да правят такива предложения след консултация с директора на COE-DAT.
11. След одобрение от Старшия комитет по ресурсите на COE-DAТ страната домакин носи отговорност по изпълнението на всякакви строителни работи на база възстановяване на финансовите средства от многонационалния бюджет.
12. Всички строителни работи се извършват в съответствие със законодателството и административните разпоредби на страната домакин.
13. Допълнения, подмяна, поддръжка и ремонт на мебелировката, която е осигурена първоначално от страната домакин, се поемат от многонационалния бюджет.
Горива и смазочни материали (ГСМ)
14. ГСМ за автомобилите на многонационалните подразделения се доставят от съответните местни източници. Автомобилите имат специални обозначения, за да могат да бъдат разпознавани.
Офис оборудване
15. Разходите за оперативни нужди и поддръжка на цялото офис оборудване за административни цели (например персонални компютри, фотокопирни машини и т.н.) се поемат от многонационалния бюджет.
16. Същото се отнася и за разходите по подмяната на това оборудване и за наемането и вземането на лизинг на офис оборудване за ползване от личния състав на COE-DAT.
Разходи за комуникации
17. Ползването на военни комуникационни съоръжения, осигурявани от страната домакин, е безплатно. Ползването на всякакви други военни или граждански комуникационни съоръжения, включително сателитни такива, се заплаща от средствата на многонационалния бюджет.
Разходи за подготовка/обучение
18. Националната подготовка (курсове за професионална подготовка/редовна подготовка) и изискващата се подготовка и обучение, посочени в длъжностните характеристики, се финансират от съответните участващи страни, включително свързаните с тях разходи, например за пътни.
19. Съвместната подготовка на личния състав на COE-DAT с цел подобряване на многонационалното взаимодействие, ефективността и оперативната съвместимост на COE-DAT се заплаща от средствата на многонационалния бюджет.
20. Разходите за специални дейности по подобряване на многонационалното взаимодействие и ефективността на COE-DAT могат да бъдат за сметка на многонационалния бюджет в съответствие с раздел 11 на този МР.
Разходи за транспорт и пътувания
21. Транспортните и пътните разходи при служебни командировки, необходими за изпълнението на задачите на COE-DAT, са за сметка на многонационалния бюджет. Следните разходи се считат за транспортни:
1. Цената на билет за влак, автобус, самолет и ферибот.
2. Цената за наемане или вземане на лизинг на кола.
3. Допълнителни разходи за транспорт, като разходи за гориво, пътни такси, разходи за паркинг, застраховка и т.н.
22. Допълнителни средства по поддръжката, включително разходи за дневни и квартирни, се заплащат от отделните участващи страни.
23. Всички служебни командировки и пътувания, свързани с дейността на COE-DAT, се одобряват от директора на COE-DAT. Във всички случаи трябва да бъде използвано най-икономичното транспортно средство.
Разходи за представителни нужди
24. Предвиждат се специално бюджетно перо "Представителни нужди" и бюджетно перо "Посрещане на гости". Планираните разходи за представителни нужди за директора на COE-DAT/началник-щаба и по перо "Други" се включват в многонационалния бюджет.
Други административни разходи
25. Оперативните разходи, свързани със съоръженията и материалните средства, осигурени първоначално от осигуряващата страна, се поемат от многонационалния бюджет.
26. Разходите, свързани с общата поддръжка на съоръженията и материалните средства, които се ползват от COE-DAT, се възстановяват от многонационалния бюджет.
Приходи
27. Материалните средства, заплащани от многонационалния бюджет, са обща собственост на участващите страни. Приходите от предоставянето на това имущество, както и други приходи (включително лихви) в резултат на дейности на COE-DAT се заприходяват към многонационалния бюджет.
Инвестиции
28. Всички първоначални разходи се поемат от Турция. Разходи, като например за офис оборудване и техника, както и за промени, обновления или разширения на инфраструктурата, се заплащат от многонационалния бюджет след одобрението на COE-DAT, ако бъдат одобрени от Старшия комитет по ресурсите.
Част 2. Финансови процедури
Остойностяване
29. Директорът на COE-DAT носи отговорност по калкулирането на разходите за категории 1 до 43, с изключение на оперативните разходи по инфраструктурата.
30. Съответните национални административни служби на Турция носят отговорността за оказването на помощ при остойностяването на оперативните разходи по инфраструктурата.
Бюджетни процедури
31. Финансовата година започва на 1 януари и приключва на 31 декември на всяка календарна година.
32. Многонационалният бюджет се изготвя в евро.
33. Проектобюджетът, в който са показани очакваните разходи, се изготвя и изпраща на участващите страни от директора на COE-DAT до 1 юли всяка година за следващата финансова година. Той подготвя средносрочен финансов план за следващите 5 години. Проектобюджетът се разглежда от участващите страни и се одобрява по време на годишното събрание на Старшия комитет по ресурсите на COE-DAT, което се състои преди 1 декември за следващата година.
34. Старшият комитет по ресурсите разглежда внимателно и одобрява бюджета, който се поделя между участващите страни в съответствие с формулата за поделяне на разходите. В течение на финансовата година, ако се окаже, че одобрените бюджетни средства са недостатъчни, директорът на COE-DAT представя допълнителен бюджет за одобрение от SRC на COE-DAT. Финансовите средства, които се предоставят от съвместния бюджет (Shared Funds), се заявяват и отчитат в съответствие с финансовите процедури, одобрени от SRC.
35. Финансовите средства се осигуряват от страната домакин в съответствие с нейните финансови и счетоводни процедури. COE-DAT предоставя за информация на участващите страни годишна информация по основните раздели от бюджета на НАТО за прякото участие на страната домакин в оперативните разходи.
36. COE-DAT води пълен и точен отчет на всички разходи, които са извършвани, като годишен отчет с подробно описание на разходите се представя на SRC. Ако в края на отчетния период разходите са били по-малки от очакваните, следващите фактури ще бъдат съответно съобразени. В края на годината, ако дадена участваща страна е заплатила повече от необходимия дял от действителния разход, излишъкът се задържа и компенсира при вноската й за следващата година.
37. Съгласно одобрения бюджет директорът на COE-DAT изпраща на участващите страни до три искания за финансови средства годишно, които да се плащат от тях в рамките на 45 дни от датата на искането. Всички кредити ще бъдат уравнявани в съответните искания за финансови средства. Плащанията се извършват без такси, в евро, на банковата сметка, определена от директора на COE-DAT.
38. Директорът на COE-DAT изпраща на участващите страни окончателен отчет до 31 март следващата година. Окончателният счетоводен отчет се представя на SRC за одобрение.
39. Финансовите отговорности на участващите страни по този МР се определят след разрешаването и отпускането на финансовите средства съгласно съответните национални законодателства.
Плащане на дяловете от участващите страни
40. Участващите страни финансират многонационалния бюджет съгласно формулата за поделяне на разходите. 41. Директорът на COE-DAT определя сметката, по която участващите страни внасят дяловете си.
Финансови отчети
42. Директорът на COE-DAT изпраща полугодишния и годишния финансов отчет на SRC.
Част 3. Организация на управлението на финансите
Общи положения
43. В тази част се описват задачите и отговорностите на отдел "Бюджет и финанси" на COE-DAT по отношение на многонационалния бюджет, както и подробните условия за управлението на бюджета.
Задачи и отговорности
44. Финансовият инспектор е главният съветник на директора на COE-DAT по управление на финансите и той ще отговаря за правилното използване на многонационалния бюджет и на съответните финансови средства на COE-DAT.
45. Финансовият инспектор носи отговорност за:
a. Изготвянето на годишния многонационален бюджет.
b. Изготвянето на средносрочния финансов план.
c. Изпълнението на одобрения многонационален бюджет.
d. Осигуряването на финансов отчет за полугодието.
e. Осигуряването на годишен финансов отчет.
f. Изготвянето при необходимост на предложение за допълнителен многонационален бюджет.
g. Повишаване ефективността на управлението на дейностите на COE-DAT.
Управление на бюджета
46. Разходите, които се заплащат от многонационалния бюджет, изискват предварителното писмено разрешение на финансовия инспектор или на служебно лице, оторизирано в съответствие с указанията на финансовия инспектор. Тези указания подлежат на одобрението на SRC.
Доставки
47. Доставки се извършват, когато е възможно, в съответствие с разпоредбите на НАТО, освен ако не бъде дадено друго разпореждане от SRC.