Меморандум за разбирателство между Република България, представлявана от Министерството на икономиката и енергетиката, и Кралство Швеция, представлявано от Министерството на индустрията, заетостта и комуникациите

МИЕ

Държавен вестник брой: 67

Година: 2006

Орган на издаване: МИЕ

Дата на обнародване: 24.08.2006

Целта на този меморандум за разбирателство е да развие сътрудничеството между двете страни - Република България и Кралство Швеция, в сферата на търговията, енергетиката и въпроси, свързани с енергетиката.
Имайки предвид бъдещото членство на Република България в Европейския съюз, от изключително значение за Република България е да разшири достъпа си до най-новите технологии и ноу-хау в областта на енергетиката и въпроси, свързани с енергетиката. Сигурност, надеждност и ефективна разполагаемост на електроенергията са предпоставките за осигуряване на модерен стандарт на живот. Това може да се отнася до необходимостта от енергия за индустрията, както и за болници, общини и частни жилища.
Имайки предвид, че Кралство Швеция има голям опит при осигуряването на надеждни доставки на електроенергия. Нейното благополучие е изградено на индустрията в минното дело, желязото, стоманата и лесовъдството, като всички са силно зависими от електроенергията. По този начин Кралство Швеция само е изградило компетентността си по отношение на осигуряването на необходимата апаратура и системи, за да развие ресурсите си.
Имайки предвид, че Република България има значителен опит в изграждането и поддръжката на добре балансиран енергиен сектор, гарантиращ сигурност на енергийните доставки на страната и региона.
Имайки предвид, че сътрудничество между Република България и Кралство Швеция в областта на енергетиката ще позволи на двете страни да се възползват от опита на ответната страна в областта на енергийната ефективност, развитието и разширението на регионалната енергийна инфраструктура, законови и регулаторни рамки, използване на най-добрата технология и опит за околната среда, развитие на електроенергийния пазар, управление при кризи и т.н.
Консолидирайки се по Изявлението за намерение, договорено в Стокхолм на 6 декември 2005 г., Република България, представлявана от Министерството на икономиката и енергетиката, и Кралство Швеция, представлявано от Министерството на индустрията, заетостта и комуникациите (наречени "страни"), стигнаха до следната договореност:

Член 1

Страните съобразно тяхното вътрешно законодателство и вземайки под внимание техните международни ангажименти, ще насърчават развитието на сътрудничеството в областта на енергетиката и свързани с това въпроси чрез изпълнението от компании и други участници, пряко свързани с проекти в Република България, между които проекти като тези, изброени в приложение 1 на този меморандум за разбирателство.

Член 2

Срокът и условията за всеки проект ще се съгласуват от преките участници. Доставката на стоки и услуги за проектите по чл.1 ще се извършва в съответствие с българското законодателство. В случай на договори за изпълнение "до ключ" шведските икономически оператори ще се стремят за възможно максимално участие на български стоки, дейности и услуги.

Член 3

В рамките на програмите и инструментите, директно или индиректно подкрепяни от шведското правителство, които са обект на меморандум за разбирателство на основата на всеки отделен случай между институциите и пряко засегнатите участници, следните области на дейност ще бъдат ясно очертани:
  • развитие на енергийната политика, включително енергийната ефективност и развитието и разширението на регионални енергийни мрежи;
    • развитие на законови и регулаторни рамки и регионално сътрудничество;
    • подобряване на енергийните ресурси и инфраструктура, използвайки най-добрата технология и най-добрия опит за околната среда, увеличаване дела на възобновяемите енергийни източници, в т. ч. биогоривата.

      Член 4

      За да изпълнят целите на този меморандум за разбирателство, страните поемат задължението:
    • да споделят опита си в развитието на енергетиката;
    • да направят усилия да увеличат участието на шведски икономически оператори в българските енергийни сектори и обратно.

      Член 5

      Страните ще насърчават и подкрепят създаването на контакти и връзки между икономическите оператори в двете страни чрез насърчаване на бизнес дейностите като търговски мисии, семинари, участие в панаири и изложби.
      И двете страни осъзнават необходимостта от създаването на шведско-българска работна група по енергетика, която да бъде оперативно звено по изпълнението на подписания меморандум за разбирателство и да предложи следващите стъпки за сътрудничество.

      Член 6

      Този меморандум за разбирателство влиза в сила от датата на подписването му. Той ще остане в сила за срок две години и ще бъде автоматично подновяван на всеки две години. Меморандумът може да бъде допълван по всяко време с взаимно писмено съгласие на страните. Той може да бъде прекратен от всяка от страните с шестмесечно писмено предизвестие.
      Всякакви спорове относно тълкуването и прилагането на този меморандум за разбирателство ще се решават чрез преговори между страните.

      Подписано в София на 12 юни 2006 г. в два оригинални екземпляра на английски език, като и двата текста имат еднаква правна сила.

      За Република България:
      Румен Овчаров,
      министър на икономиката
      и енергетиката

      За Кралство Швеция:
      Бертил Рот,
      посланик на Кралство Швеция
      в Република България

      ПРИЛОЖЕНИЕ

      СПИСЪК
      на проекти, въпроси и теми, по които могат да си сътрудничат български и шведски фирми и институции

      I. Проекти

      1. Изграждане на нови подстанции "под ключ"
      1.1. ПС "Созопол"
      110/20 kV с два трансформатора по 40 MVA;
      ОРУ 110 kV - "Н" схема;
      ЗРУ 20 kV - КРУ;
      петно - до къмпинг "Градина".
      1.2. ПС "Обзор"
      110/20 kV с два трансформатора по 40 MVA;
      ОРУ 110 kV - "Н" схема;
      ЗРУ 20 kV - КРУ;
      петно - гр. Обзор.
      1.3. ПС "Пампорово"
      110/20 kV с два трансформатора по 40 MVA;
      ОРУ 110 kV - "Н" схема;
      ЗРУ 20 kV - КРУ;
      петно - курорт Пампорово.
      1.4. ПС "Ихтиман"
      110/20 kV с два трансформатора по 40 MVA;
      ОРУ 110 kV - "Н" схема;
      ЗРУ 20 kV - КРУ;
      петно - гр. Ихтиман.
      2. Реконструкция на съществуващи подстанции
      2.1. ПС "Златни пясъци"
      преустройство на ОРУ 110 kV - секциониране на шинната система.
      2.2. ПС "Каварна"
      преустройство на ОРУ 110 kV - нови изводни полета и преустройство на ш.с.
      2.3. ПС "Добрич"
      нови изводни полета и преустройство на ш.с.
      2.4. ВЕЦ "Въча 1"
      нови изводни полета, преустройство на ш.с., системи за управление и РЗ.
      2.5. ПС "Пещера"
      преустройство на ОРУ 110 kV.
      3. Системи за управление и релейни защити
      3.1. ОРУ ТЕЦ "МИ2"
      нова система за управление;
      нови цифрови релейни защити.
      3.2. ОРУ ТЕЦ "МИ3"
      нова система за управление;
      нови цифрови релейни защити.
      3.3. ОРУ ВЕЦ "Алеко"
      нова система за управление;
      нови цифрови релейни защити.
      3.4. ПС "Бойчиновци"
      нова система за управление;
      нови цифрови релейни защити.

      II. Други теми и въпроси, свързани с енергетиката

      Въпросите, които представляват интерес за НЕК с оглед на предстоящите промени в енергийното законодателство и либерализирането на пазара от 2007 година и биха могли да бъдат разгледани на семинари и курсове за обучение с експерти от съответните институции в Швеция, са:

      1. Дейности по преносната система
      Задължения и отговорности на оператора на преносната мрежа в Швеция.
      Договори, в които встъпва като страна, предмет и основни параметри.
      Принципи на регистрация на сделките с електрическа енергия (период, информация, която се съдържа в известията).
      Модел на балансиране в скандинавските страни. Балансиращ механизъм на електроенергийната система (ЕЕС) на Швеция. Начини за балансиране на ЕЕС в условията на либерализиран пазар на електрическа енергия с отчитане търговията чрез двустранни договори и на борсата на електрическа енергия (Nord Pool), вземайки предвид паралелната работа на електроенергийните системи на всички страни от Nоrdel.
      Принципи на образуване на цените на балансираща енергия. Една (две) цени.
      Особености в отделните държави. Приоритетен списък на източници на балансираща енергия. Принципи на активиране.
      Балансиращи групи. Организация, задължения на координаторите и членовете.
      Пазар на допълнителни услуги. Начини за осигуряване на необходимите средства за поддържане на номинални системни параметри. Видове резерв.
      Товарови профили на потребители, които нямат статични електромери. Видове и групи профили. Приложение в Швеция.
      Производители, които се диспечират при преференциални условия.
      Зелени сертификати и търговия със зелени сертификати.
      Разпределение на преносен капацитет - между страните в NORDEL и при търговия извън гаранциите на NORDEL.
      Програмно осигуряване, използвано от оператора на преносната мрежа, модули, приложение. Информационни потоци.
      2. Енергийно регулиране
      Пазарен модел на Швеция. Пазарни участници. Особености на търговията чрез двустранни договори и на енергийна борса.
      Енергийно законодателство. Регулирани цени и пазарни цени.
      Цена за пренос и ползване на мрежата.
      Компоненти, разходи, които формират отделните компоненти.
      Принципи на разпределение на цената между производители и потребители (G и L) компонента.
      3. Скандинавска енергийна борса
      Основни принципи на работа на енергийната борса. Търгувани продукти, механизъм на образуване на цената.
      Особености на отделните пазари за физическа доставка - "ден напред", "в деня Д", "пазар в реално време (балансиращ пазар)".
      Особености на пазара за финансови инструменти (фючърси и опции).
      Софтуерна програма, модули, решения.
  • Предложи
    корпоративна публикация
    Резултати | Архив