Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и Съюзното командване по операциите относно осигуряването на поддръжка от страната домакин за провеждането на учението по Партньорство за мир "Кооператив партнер 2004"

МО

Държавен вестник брой: 79

Година: 2004

Орган на издаване: МО

Дата на обнародване: 10.09.2004

Преамбюл

Правителството на Република България, представлявано от Министерството на отбраната (МО), и Съюзното командване по операциите (СКО), представлявано от Командването на Съюзните военноморски сили в Южна Европа (КСВМСЮЕ), по-нататък наричани "страните":
Имайки предвид разпоредбите на Северноатлантическия договор от 4 април 1949 г. и по-специално чл.3 от него;
Имайки предвид Рамковия документ Партньорство за мир, изготвен от държавните и правителствените ръководители, участващи в заседанието на Северноатлантическия съвет (Рамков документ) на 10 януари 1994 г.;
Имайки предвид Споразумението между държавите - членки на НАТО, и държавите партньори, участващи в Партньорство за мир относно статута на техните въоръжени сили (ССВС/ПзМ) и Допълнителния протокол към него от 19 юни 1995 г.;
Имайки предвид Споразумението между страните по Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили (ССВС/НАТО) от 19 юни 1951 г.;
Имайки предвид Протокола за статута на Международните военни щабове, установени съгласно Северноатлантическия договор (Парижкия протокол) от 28 август 1952 г.;
Имайки предвид следващия Допълнителен протокол към Споразумението между държавите - членки на НАТО, и страните партньори, участващи в Партньорство за мир относно статута на техните въоръжени сили (следващия Допълнителен протокол) от 19 декември 1997 г.;
Имайки предвид, че в учението "Кооператив партнер 2004" (по-нататък наричано "учението"), което ще се проведе на територията на Република България от 18 юни до 9 юли 2004 г., ще вземат участие държави - членки на НАТО, както и държави - страни по инициативата ПзМ, както и страната домакин;
Отбелязвайки желанието за уеднаквяване на процедурите, приложими за въоръжените сили от различните страни, участващи в учението,
участниците се споразумяха за следното:

Член първи
Определения

За целите на този меморандум и последващите документи се прилагат следните определения:
1.1. Въоръжени сили/сили - целият военен и цивилен личен състав, както е определен в ССВС/НАТО, ССВС/ПзМ и Парижкия протокол, на НАТО и ПзМ държави членки, който е разположен на/около територията на Република България с цел провеждане на учението. Този термин включва също така всички превозни средства, складове, оборудване и боеприпаси, както и всички въздушни, сухоземни и морски транспортни средства заедно с обслужващите ги системи, включително и изпълнителите по договори с НАТО, дислоцирани заедно със или обслужващи силите на НАТО.
1.2. Командващ от НАТО - военен командир от командната структура на НАТО.
1.3. Многонационални щабове - многонационални военни щабове в интегрираната командна структура на НАТО. Тук се включват и временни, и постоянни структури към щабовете.
1.4. Изпращащи страни (ИС) - тези държави, щабове или техни части, разположени на територията на СД за участие в учението.
1.5. Страна домакин (СД) - Република България.
1.6. Поддръжка от страната домакин (ПСД) - гражданското или военното съдействие, предоставяно от страната домакин на силите, разположени на територията й за целите на учението.
1.7. Защита на въоръжените сили (ЗВС) - всички предприети мерки и използвани средства за намаляване уязвимостта на личния състав, съоръженията, оборудването и операциите откъм всякаква заплаха и във всяка ситуация с цел запазване свободата на действие и оперативната ефективност на въоръжената сила.
1.8. Разходи - разходите по изграждането, установяването и поддръжката на многонационалните щабове, сили или НАТО структури. За целите на този меморандум и последващите документи по приложението му:
a. Общи разходи на НАТО (ОР) са тези разходи, по които е постигната предварителна договореност да бъдат колективна отговорност на Алианса.
b. Съвместни разходи (СР) са разходите, по които предварително е постигнато съгласие да бъдат съвместна отговорност на повече от една страна. Определянето на тези разходи и отговорностите за тях се осъществява въз основа на формула, установена в съответните Технически правила (ТП) или Съвместните правила за изпълнение (СПИ).
с. Преки национални разходи (ПНР) са разходите, които се приемат за отговорност на конкретна страна.
1.9. Общо финансиране на НАТО (ОФ) - финансиране от държавите - членки на НАТО, което се предоставя след одобрение чрез бюджетите на НАТО за покриване на общите разходи на НАТО, възникнали във връзка с посочените в тях операция или учение.
1.10. Нота за присъединяване (НП) - документ, удостоверяващ намерението на изпращаща страна да се присъедини към този меморандум при участие в конкретната операция или учение на НАТО.
1.11. Изявление за намерение (ИН) - документ, удостоверяващ намерението на изпращаща страна да се присъедини към този меморандум при условията на резерви. СД потвърждава дали тези резерви са приемливи.
1.12. Технически правила (ТП) - документ, който детайлизира отговорностите и процедурите за предоставяне на ПСД на командващия силите и ИС.
1.13. Съвместни правила за изпълнение (СПИ) - последващ документ, който включва най-подробната информация за изискваната и предлагана поддръжка, специфичните процедури на съответните райони с цел изпълнение на договореностите за поддръжка и детайлите за възстановяване на разходи.
1.14. Зона на учението - зони на територията на СД, които са определени за целите на учението на НАТО, включително командните и логистичните центрове.
1.15. В случай че не е установено друго в този меморандум за разбирателство (МР), се прилага списъкът на термините и дефинициите на НАТО (ААР - 6).

Член втори
Цел

2.1. Целта на този меморандум за разбирателство е да определи политиката и процедурите за осигуряване на поддръжка от СД и да регламентира другите задължения на СД във връзка с учението.
2.2. Този меморандум за разбирателство и последващите го документи служат на съответните власти в СД и Командващия на НАТО като основа за планиране на учението в контекста на ПСД.

Член трети
Обхват и общи положения

3.1. За целите на учението се прилагат разпоредбите на ССВС/НАТО или ССВС/ПзМ, Парижкия протокол и Допълнителния протокол, както и всички свързани с тях договорености, които са в сила между Съюзното командване и страната домакин.
3.2. СД признава оперативните центрове, създадени от НАТО във връзка с изпълнението на този МР, за подразделенения на Съюзното командване. Съюзното командване и неговите подразделения са юридически лица. Центровете, които ще бъдат изградени, са уточнени в последващите документи. Договореностите по командване и контрол ще бъдат отразени в плановете за учението.
3.3. Този МР е разработен така, че да бъде в съответствие с доктрината и политиката на НАТО и представлява договорна основа за осигуряване на поддръжка от страната домакин. Този меморандум за разбирателство няма за цел да бъде в противоречие със законодателството на СД или на влезлите в сила международни споразумения, по които СД или ИС са страни.
3.4. В рамките на съществуващите условия и ресурси СД осигурява пълна поддръжка на силите, участващи в учението. Подробностите ще бъдат описани в последващи документи.
3.5. ИС се насърчават да участват в учението, като приемат разпоредбите на този МР като рамков документ за осигуряване на поддръжка от СД, като отделните двустранни договорености с отделните страни могат да бъдат преценявани от СД в зависимост от всеки конкретен случай.
3.6. СД и СКО могат да определят представители, които да договарят подробните документи за прилагане на този МР.
3.7. Поддръжката, предоставяна от страната домакин по този МР, започва с влизането на първите компоненти на силите на българска територия и продължава, докато последният компонент на силите напусне тази територия.

Член четвърти
Приложими документи

Документите, приложими за този МР, са посочени в Анекс А.

Член пети
Отговорности

В рамките на клаузите на този МР:
5.1. Страната домакин:
a. СД своевременно информира съответния Командващ на НАТО за всяка промяна във възможностите за осигуряване на ПСД както в процеса на разработване на последващите документи, така и след завършването им.
b. Разрешава на силите да се разположат в определените тренировъчни зони и да проведат учението в съответствие с утвърдените планове.
c. За да осигури поддръжка, СД сключва необходимите договори, включително и с частни физически и юридически лица. Поддръжката, осигурена по този начин, се доставя чрез търг по критерий най-ниска предложена цена съгласно процедурата, описана в чл. 8 на този МР.
d. СД събира административните и финансовите документи, необходими за възстановяване на разходите на СД за ресурсите, предоставени на силите. Отчетите за извършените плащания, финансирани от бюджета на НАТО, се предоставят за проверка и одит при искане от НАТО.
e. Характеристиките на стоките и услугите, предоставяни от СД, ще бъдат описани в последващите документи.
f. СД запазва контрола върху предоставените ресурси за поддръжка, освен случаите, в които контролът върху някои ресурси не е предоставен на силите.
g. СД предоставя преди провеждане на учението ценова листа за евентуалната или необходимата поддръжка, осигурявана от СД.
h. СД отправя покана към ИС да приемат клаузите на този МР чрез Нота за присъединяване (НП) или Изявление на намерение (ИН).
i. СД (съвместно с Командващия на НАТО) осигурява на силите медицинска и стоматологична помощ във военно-лечебни заведения и от военен лекуващ персонал от СД при същите условия, при които такива се предоставят на ВС на СД.
j. При разработване на последващите документи СД предоставя на Командващия на НАТО изискванията на законодателството на СД в областта на здравеопазването, безопасността, защитата на околната среда и селското стопанство, засягащи провеждането на учението, а също така и всички разпоредби, свързани със съхранението, пренасянето или изхвърлянето на опасни материали.
5.2. Командващият на НАТО:
a. Гарантира, доколкото е възможно, че типът, количеството и качеството на поддръжката, необходима за целите на учението, са определени в последващите документи по изпълнението.
b. Информира своевременно за всяка промяна в обстоятелства и предлага съответната промяна в последващите документи.
c. Преценява кои от разходите се покриват от бюджета за общо финансиране на НАТО при наличието на предвидени за това средства.
d. Определя и степенува необходимата ПСД и одобрява цените за общи разходи на НАТО.
e. Гарантира възстановяване на средствата на СД за предоставената ПСД, ако се касае за заплащане чрез общото финансиране, предназначено за учението. Във всички други случаи Командващият на НАТО ще оказва, доколкото му е възможно, съдействие при разрешаване на финансовите задължения между СД и ИС.
f. Ако изискванията на ИС са в противоречие с приоритетите за разпределение на средства на Командващия на НАТО, съответният Командващ на НАТО разрешава противоречието на съответната ИС.
g. Определя необходимия личен състав, както и изискванията, на които трябва да отговарят местата за провеждане на учението.
h. Оказва съдействие по време на преговорите за уточняване на разходите и характеристиките на необходимата поддръжка.
5.3. Изпращащите страни:
a. ИС, желаещи да участват в структурата и процедурите за поддръжка от СД, приемат разпоредбите на този МР чрез Нота за приемане (НП) или Изявление за намерение (ИН).
b. ИС заявяват своите нужди от поддръжка от СД пред СД и Командващия на НАТО.
c. Когато определени разходи са предвидени за покриване от бюджета на отделната ИС, нейни представители могат да участват пряко в процеса на договаряне на поддръжка от СД. ИС плащат директно или възстановяват разходите за поддръжка, оказвана от СД, само за услугите, предоставени от военни източници, с изключение на случаите, при които са постигнати други договорености за разплащане. Поддръжката, осигурена от частни физически и юридически лица, ще бъде заплатена директно от ИС.
d. ИС ще осигурят свои представители, които да участват в преговорите по осигуряване на поддръжка от СД.
e. ИС ще информират СД, както и съответния Командващ на НАТО относно промените в изискванията към необходимата им поддръжка в момента, в който такива възникнат, и ще предоставят промените в съответен документ.
f. ИС са отговорни за всички разходи, свързани с предоставянето от цивилни източници на медицински или стоматологични услуги.
g. В съответствие с чл.II от ССВС/НАТО съблюдават законите на СД и се въздържат от дейности, които са в противоречие с неговите разпоредби.
h. ИС трябва да спазват всички нормативни актове, разпоредби и процедури на законодателството на СД в областта на здравеопазването, безопасността, защитата на околната среда и селското стопанство, засягащи провеждането на учението, а също така и всички разпоредби, свързани със съхранението, пренасянето или изхвърлянето на опасни материали.
i. Вреди (включително замърсяване на околната среда), причинени на околната среда в резултат на извършваните дейности, се разследват и документират от Групата за определяне на щети и загуби. ИС са отговорни за правомерното използване на почвата, въздуха и водата и за мерките за възстановяване на замърсената околна среда. ИС вземат предварително всички необходими мерки за предотвратяване на замърсяването на подземни ресурси, реки, езера и морето.
j. Провеждат учението и използват съоръженията на СД в съответствие с екзоплана и правилата за провеждане на учението.
k. Спазват финансовите разпоредби, митническите процедури и разпоредбите за защита на информацията, описани в този МР.
l. Спазват изложените детайлно в екзоплана процедури и правила относно въпроси от административен характер и такива, свързани с личния състав, включително внос на валута, преводачески услуги, използване на транспортни средства, процедури по докладване и репатриране на болни, както и предоставянето на информация за учението на обществеността.

Член шести
Финансови въпроси

6.1. Дейностите на националните или многонационалните въоръжени сили и на отделните войски, придадени към НАТО и участващи в учението, се освобождават от всички данъци, такси и други налози съгласно този меморандум за разбирателство.
6.2. Парижкият протокол, Допълнителният протокол и обичайното международно право, което третира имунитета и привилегиите по отношение на съюзните щабове, ще бъдат приложими за всички международни щабове, щабни елементи, подразделения, които могат да бъдат развърнати в СД.
6.3. Последващите документи ще предоставят първоначалната база за оценка на разходите и ще служат като основа за категоризация на разходите като общи разходи на НАТО (ако това е приложимо), съвместни разходи или преки национални разходи.
6.4. Разходи, които са направени предварително, без да бъдат одобрени като разходи, финансирани от НАТО, няма да бъдат обезпечени от общото финансиране на НАТО. В случаите, в които Командващият учението от страна на НАТО прецени, че дадени разходи са приемливи и могат да бъдат поети от общото финансиране на НАТО (от одобрените бюджетни суми), Върховното командване разрешава общо финансиране за тези разходи и плаща или възстановява разходите директно на СД.
6.5. Когато дадени разходи са определени като такива, свързани с повече от една страна, но не могат да бъдат определени като общи разходи на НАТО, тези разходи могат да бъдат разглеждани като съвместни разходи и могат, по взаимно съгласие на заинтересованите страни да бъдат разпределени в съответствие с формула за поделяне на разходите, установена между тези страни в последващите документи.
6.6. Стойността на гражданските и военните материали и услуги се определя по същата тарифа, която се ползва и от СД, като са възможни разлики в цената, дължащи се на схемата за доставка, местата за доставка или други подобни обстоятелства. Няма да се възстановяват разходите, свързани с предоставянето на помощ, оказвана от военен личен състав.
6.7. Командващият на НАТО и ИС могат да сключват договори директно с граждански фирми за доставки, услуги и друга поддръжка.
6.8. Транспортни средства, собственост на НАТО, както и военни транспортни средства на ИС не подлежат на застраховане на територията на страната.
6.9. СД не поема финансови задължения за сметка на Командващия на НАТО или ИС, с изключение на случаите, в които има изрично искане, отправено от упълномощено лице, или отговорността за заплащане на разходите е предварително договорена. Също така финансови преводи няма да бъдат извършвани, преди СКО или ИС да одобрят съответните последващи документи и да разпоредят тяхното изпълнение.
6.10. С този документ не се поема конкретно финансово задължение от страна на Командващия на НАТО или ИС. Подробните финансови договорености и процедури по възстановяване на разходите ще бъдат конкретизирани в последващите документи.
6.11. Изграждането на логистични центрове за осигуряването на учението не включва строителство или възстановяване на инфраструктура. 6.12. Подробни разпоредби за освобождаване от данък върху добавената стойност (ДДС) и възстановяване на разходите се съдържат в чл.8 на този МР.

Член седми
Правни въпроси

7.1. СКО осъществява пряко или делегира извършването на правни действия, които са необходими за изпълнението на свои мисии, включително, но не само свързани с учението и включващи правоспособност за сключване на договори, участие в съдебни или административни производства, както и придобиване или прехвърляне на собственост.
7.2. Статутът на ВС, разположени на територията на СД, се определя в съответствие с разпоредбите на ССВС/НАТО или ССВС/ПзМ, Парижкия протокол и следващия Допълнителен протокол.
7.3. Оборудването, помощните стоки и материали, внесени временно от въоръжените сили на територията на СД за целите на учението, са освободени от всички митни сборове. Останалите митнически процедури ще бъдат определени в съответствие с разпоредбите на ССВС/НАТО или ССВС/ПзМ, Парижкия протокол и следващия Допълнителен протокол.
7.4. СД освобождава: Личния състав на въоръжените сили от гранични такси и визови процедури при влизане във/напускане на територията на СД. Личния състав на въоръжените сили от процедурите на СД по регистрация и контрол на чужденците при влизане във/напускане на нейната територия, но това няма да се счита за придобиване на право на постоянно пребиваване на територията на СД.
7.5. При влизане във/излизане от територията на СД личният състав на ИС представя следните документи при поискване: Карта за самоличност/паспорт, съдържащ(а) имена, рождена дата, звание и номер (ако има такъв), място на изпълнение на службата и снимка. Заповед за индивидуално или групово придвижване, изготвена на езика на ИС и на английски език.
7.6. При влизане във/напускане на територията на СД ИС представят на митническите органи митнически формуляр, определен от СД.
7.7. ИС предоставят на Министерството на отбраната на СД чрез Генералния щаб на Българската армия най-малко 45 дни преди началото на учението списък на личния състав, съдържащ име, звание и служебен номер, както и списък на оборудването и материалите, които ще бъдат използвани по време на учението. В списъка задължително се включва информация относно датите на пристигане/заминаване и местата за влизане/напускане.
7.8. Манифестите за личния състав и за материалите се изготвят в три екземпляра на базата на основните артикули и се представят едновременно с обяснително изявление за съдържащите се в манифестите данни на митническите органи на СД при влизане в територията на СД. Манифестите се изготвят отделно за всеки товар и към всеки контейнер се прикрепва бележка, указваща името на учението/мероприятието.
7.9. Всички материали и оборудване, внесени на територията на СД от ИС, с изключение на тези, за които СД е дала съгласие да останат на нейна територия, или на тези, които са изразходени за целите на учението и/или са изгубени, ще бъдат реекспортирани от територията на СД след края на учението. Материалите, внесени за целите на учението, не могат да бъдат заменяни, продавани или дарявани на българския военен или цивилен личен състав. Същите правила се прилагат и спрямо личните вещи на силите на ИС. Протоколи за изразходените или изгубените по време на учението консумативи се изготвят преди завършване на учението, одобряват се от военните органи на СД и се предоставят на митническите органи на излизане от територията на СД като приложение към манифеста за влизане в страната. Ако бъдат изгубени неизползвани артикули или такива бъдат повредени по време на учението, ИС съставят официално писмо, в което се указват тези обстоятелства, и го предоставят наред с доклада на Групата за определяне на щети и загуби (чл. 9.3) на митническите органи при излизане от територията на СД.
7.10. Военният личен състав на ИС може да притежава и носи оръжие и амуниции, докато е на територията на СД във връзка с учението, при условие че е оторизиран за това от своите командвания само за целите на учението и при спазване на ограничението, че по време на учението няма да се провеждат бойни стрелби. Във връзка с чл.VI от ССВС/НАТО и този член наличието на такова оторизиране за носене на оръжия се указва в заповедта за индивидуално или групово придвижване.
7.11. Използването на оръжие извън тренировъчните зони е строго забранено. СД информира членовете на въоръжените сили за българското национално законодателство във връзка с носенето и използването на оръжия и огнестрелни оръжия.
7.12. ИС имат право на достъп до и проверка на мунициите, посочени в екзоплана, докато са на територията на СД. Всички въпроси относно това, къде, кога и как да бъдат използвани мунициите, се решават чрез координация със СД и подлежат на включване в екзоплана.
7.13. В съответствие с чл. IV от ССВС/НАТО, като приложимо, СД признава за валидни на своята територия без шофьорски изпит или такса военната шофьорска книжка, националното или международното свидетелство за правоуправление, притежавани от личния състав на ИС за използване на транспортни средства за целите на учението.
7.14. Носенето на отговорност за правонарушения, извършени от въоръжените сили, се определя в съответствие с чл.VII от ССВС/НАТО, където е приложим.
7.15. Ако член на въоръжената сила е задържан от органите на военната или цивилната полиция на СД, ръководният състав на учението, най-старшият представител на СД, най-старшият представител на НАТО и съответният представител на ИС, вземащи участие в учението, се информират незабавно. Те от своя страна следва да информират съответните свои щабове.
7.16. Всички искания, различни от договорните, възникнали в резултат на изпълнението на този МР, ще бъдат разглеждани в съответствие с клаузите на ССВС/НАТО и ССВС /ПзМ.
7.17. Договорните искове се разглеждат и решават от СД в съответствие със законодателството на СД, като разходите се възстановяват от Командващия на НАТО или ИС.

Член осми
Процедури по освобождаване от ДДС.

Възстановяване на разходи
8.1. Данък върху добавената стойност и акцизи, платени от Командващия на НАТО или от ИС за всички стоки и услуги, извън посочените в чл.8.2 и 8.3, закупени от Командващия на НАТО или от ИС на територията на СД за целите на учението, се възстановяват в съответствие със законодателството на СД. СД уведомява Командващия на НАТО и ИС за изискванията на законодателството си в тази връзка.
8.2. Вносът или покупката на горива, масла и смазочни материали, когато се внасят или купуват от Командващия на НАТО или от ИС и са за целите на учението, се освобождава от данък върху добавената стойност и акциз.
8.3. Освобождават се от данък върху добавената стойност и акциз доставките на стоки и услуги за целите на учението, предоставяни от СД на Командващия на НАТО или на ИС.
8.4. В случаите по чл.8.2 и 8.3 министърът на отбраната или упълномощено от него лице удостоверява пред данъчната администрация, че вносът, покупката или доставката е за целите на учението, и изпълнява задълженията на координиращ орган по смисъла на законодателството на СД.
8.5. В случаите по чл.8.3 МО на СД сключва договори с избрани от него изпълнители. За изпълнители се избират субекти - физически или юридически лица, регистрирани като търговци по смисъла на Търговския закон на Република България.
8.6. При избора на изпълнител МО ще предпочита субектите по чл.8.5 да бъдат производители и/или доставчици, коректни партньори на Министерството на отбраната.
8.7. За откриване на процедурата за избор на изпълнител министърът на отбраната в своя заповед определя лицата, които да проведат преговорите, критериите, на които трябва да отговарят кандидатите, както и необходимите документи, които те трябва да представят. Във всички случаи обаче при избора на изпълнител се съблюдават следните критерии:
a. предложенията на кандидатите да бъдат икономически обосновани, като приоритет се дава на тези с най-изгодни икономически условия - най-ниска предложена цена;
b. предлагани отстъпки, свързани с броя на участниците в учението;
c. най-кратък срок на доставка;
d. качество на предлаганите услуги.
8.8. Задължително е възможните изпълнители да се проучват от Служба "Сигурност - Военна полиция и Военно контраразузнаване" към министъра на отбраната за тяхната надеждност и прилагането на специални мерки за сигурност, свързани с изпълнение на договорите по провеждането на учението.
8.9. Сред лицата по чл.8.7 за избор на изпълнител задължително се включват правоспособни юрист и финансист.
8.10. При наличието на повече от един кандидат лицата по чл.8.7 провеждат преговори с тях за постигане на възможно най-изгодните условия за осигуряването на необходимите стоки и предоставянето на необходимите услуги.
8.11. Лицата по чл.8.7 представят на министъра на отбраната за утвърждаване протокол за дейността си с предложение за изпълнител, с който да бъде сключен договор за доставка на стоки и услуги за целите на учението. Утвърденият протокол не подлежи на съдебен контрол.

Член девети
Разрешаване на противоречия в случай на загуби, щети и други инциденти

9.1. Исканията от и срещу личния състав и исканията за обезщетения се разглеждат в съответствие със ССВС/НАТО/ПзМ.
9.2. Участниците си сътрудничат за разрешаване на противоречията посредством взаимно съгласие.
9.3. Група за определяне на щети и загуби (ГОЩЗ) се създава в зоните за провеждане на учението от СД. Членовете на Групата за определяне на щети и загуби са представители на СД, на Командващия учението от страна на НАТО и на ИС, за която се предполага, че е причинила щетата.
9.4. Щети и загуби, дори когато те са възникнали по време на провеждане на учението, се разследват, докладват и заявяват от ГОЩЗ.
9.5. Страната домакин, Командващият учението от страна на НАТО и ИС трябва да осигурят, че поне един от офицерите им за свръзка е запознат с процеса по разглеждане на искове и е натоварен да изпълнява функциите на основно лице за контакт между властите на ИС, Командващия учението от страна на НАТО и властите на СД по въпроси, свързани с щети и искове.
а. Докладване.
Докладването на искове включва незабавното разпространяване на информация относно щети/наранявания или потенциални искове, най-малко до:
(1) Групата за гражданско-военно сътрудничество; и
(2) командния ред на властите на ИС, чиито членове с действието или бездействието си са могли да причинят щетите или нараняванията; както и
(3) разпространяване на информация относно подаването на искове до съответния ищец или на неговия (неговата) представител.
b. Разследване.
Разследването на искове включва вземането на свидетелски показания и фотографии, както и събирането на физически доказателства, когато това е възможно. Лицата, разследващи искове, би следвало да използват дигитална камера за заснемане на щетите винаги когато това е възможно. Вземането на свидетелски показания включва записване на името, адреса, телефонните номера и електронните адреси, ако е подходящо. Когато планират провеждането на значително придвижване или маньовър на или в близост до гражданска собственост, командващите и офицерите за свръзка, отговарящи за контрола на щетите/исковете, следва да обмислят възможността за заснемане на тази собственост преди предприемането на военните или административните действия, които могат да причинят щети на такава собственост.
c. Документиране.
Необходимо е да бъдат документирани исковете чрез надлежно попълване, копиране и изпращане на формулярите за искове, в които са изложени обстоятелствата по инцидента и които описват действията, предприети по подаден иск.
9.6. Необходимата подготовка за провеждане на учението се извършва в зоните, определени от СД. ИС са длъжни да възстановят зоните, използвани за тази цел, в първоначалния им вид, в случай че им е причинена щета.

Член десети
Защита на въоръжените сили

10.1. Всестранна и ефективна защита на въоръжените сили се планира за учението, като тя се детайлизира в технически правила. ЗВС се прилага в съответствие с политиката и процедурите на НАТО и по начин, съвместим със ССВС/НАТО или ССВС/ПзМ. При никакви обстоятелства ЗВС няма да се изисква или прилага в противоречие със ССВС/НАТО или ПзМ или със законите на страната домакин.
10.2. По подходящ начин страната домакин уведомява изпращащите страни и Командващия учението от страна на НАТО за предложените от нея мерки и ограничения, свързани със ЗВС.
10.3. Всяка от изпращащите страни следва да определи своите изисквания и ограничения, свързани със ЗВС, и да ги представи на СД чрез Командващия учението от страна на НАТО.
10.4. В допълнение към отговорностите, описани в политиката и процедурите на НАТО по ЗВС, Командващият учението от страна на НАТО е отговорен за координирането на всички изисквани и осигурени мерки по ЗВС от страната домакин и изпращащите страни и прилагането им по подходящ начин за защита на въоръжените сили.

Член единадесети
Защита на класифицирана информация

11.1. Страните прилагат разпоредбите на Споразумението по сигурността между Република България и НАТО от 2 ноември 1994 г., Брюксел.
11.2. Участниците и ИС ще спазват процедурите на НАТО по сигурността във връзка със съхранението, работата със, предаването и опазването на цялата класифицирана информация и материали, които се съхраняват, използват, създават, доставят или обменят.
11.3. Класифицирана информация, създадена или предоставена от участник или ИС на друг участник или ИС, запазва първоначалното си ниво на класификация или получава такова ниво на класификация, съответстващо на изискваното от предоставящата страна.
11.4. Всеки участник или ИС предприема всички законови мерки, за да предпази от разкриване на поверително обменената информация, освен в случаите, когато другите участници и/или ИС се съгласят тази информация да бъде разкрита.
11.5. С цел съдействие при осигуряване на необходимото ниво на класификация всеки участник или ИС ще маркират предоставената информация със знак, указващ произхода й, нивото на класифицираност, условията за разпространение, както и че информацията е свързана с този меморандум и се предоставя като класифицирана.
11.6. Посещенията на личен състав ще бъдат организирани в съответствие с процедурите, регламентирани в документа С-М (2002)49, включително и неговите изменения.
11.7. Класифицирана информация, предоставяна от СД на който и да е от участниците в учението, не може да бъде предоставяна на трета страна без предварителното съгласие на СД.
11.8. При необходимост от обмен на класифицирана информация упълномощеният старши национален представител представя списък на лицата, оторизирани за работа с класифицирани материали. За страните по Партньорство за мир този въпрос се урежда от двустранни технически правила.
11.9. Личният състав на участниците се задължава да използва цялата класифицирана и некласифицирана информация, създадена или получена по време на планиране или провеждане на учението, само за неговите цели и да я предостави на СД за унищожаване в края на учението.
11.10. Участниците се задължават да посочат оторизирано лице, което да отговаря за изпълнение на задължението по чл.11.9.
11.11. Командващият на НАТО или ИС искат разрешение от СД най-малко 30 дни преди началото на учението за правене на снимки, телевизионни и видеофилми.
11.12. ИС и Командващият на НАТО информират МО на СД за избора на евентуални доставчици преди сключването на договори, отнасящи се до доставката на стоки и услуги за периода на учението, така че да бъдат своевременно предприети от СД специални мерки за сигурност, свързани с изпълнението на тези договори.

Член дванадесети
Влизане в сила, срок на действие и прекратяване

12.1. Този МР влиза в сила от датата на обнародването на закона за ратифициране на меморандума за разбирателство от страна на Република България, за което тя уведомява СКО. Той остава в сила 30 дни след приключване на учението, а в случаите, в които има нерешени финансови въпроси и възможни искове, МР остава в сила до тяхното приключване и разрешаване. Периодът, през който този МР ще остане в сила, може да бъде удължен по взаимно съгласие на участниците.
12.2. Всички разпоредби на чл.6, 7 и 9 ще останат в сила и в случай на оттегляне на някой от участниците до изпълнение на всички задължения. ИС ще изпълнят всички свои ангажименти дори в случай на оттегляне на някой от участниците.

Член тринадесети
Изменения и тълкуване

13.1. Този МР може да бъде изменян и допълван в писмена форма със съгласието на всички участници.
13.2. За уреждането на всички въпроси, които не са изрично регламентирани в този МР, се прилагат разпоредбите на ССВС/НАТО и ССВС/ПзМ и Парижкия протокол.
13.3. Всяко противоречие относно тълкуването или прилагането на този МР се урежда чрез консултации между заинтересованите страни на възможно най-ниско ниво, без прибягване до външна юрисдикция.
13.4. Този меморандум за разбирателство е съставен в два оригинални екземпляра на английски език. Установеното по-горе представлява постигната договореност между правителството на Република България и Съюзното командване по операциите по всички въпроси, отразени тук.
За правителството
на Република
България:
контраадмирал
Минко Кавалджиев,
началник на
Главния щаб на
Военноморските сили
на Република България

13 май 2004 г.,
гр. Брюксел, Белгия

За Съюзнотo
командване по
операциите:
адмирал
Ян Гарнет,
началник на
Главния щаб на
силите на
НАТО в Европа
8 април 2004 г.,

гр. Монс, Белгия

АНЕКС А
Документи за справка

Следните документи се прилагат, доколкото не противоречат на законодателството на страната домакин:
1. Северноатлантически договор, 4 април 1949 г.
2. Рамков документ по Партньорство за мир, подписан от ръководителите на държави и правителства, участвали в заседанието на Северноатлантическия съвет (Рамков документ), 10 януари 1994 г.
3. Споразумение между страните по Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили, подписано на 19 юни 1951 г., наричано за краткост "ССВС/НАТО".
4. Споразумение между държавите - страни по Северноатлантическия договор, и други държави, участващи в Партньорство за мир, относно статута на техните въоръжени сили (ССВС/ПзМ), подписано на 19 юни 1995 г.
5. Допълнителен протокол към Споразумението между държавите - страни по Северноатлантическия договор, и други държави участници в ПзМ относно статута на техните въоръжени сили (Допълнителен протокол), подписан на 19 декември 1997 г.
6. Протокол относно статута на международните военни щабове, изградени в съответствие със Северноатлантическия договор (Парижки протокол), подписан на 28 август 1952 г.
7. МС 319/1 - Принципи и политики на НАТО по логистиката.
8. МС 334/1 - Принципи и политики на НАТО за осигуряването на поддръжка от страната домакин
9. Стандартизационно(и) споразумение(я) на НАТО (СТАНАГ) и директиви за логистична подкрепа и възстановяване на финансови разходи.
10. АJР-4.5, Съюзна съвместна публикация за доктрина и процедури за осигуряване на съюзна съвместна поддръжка от страната домакин.
11. СМ (2002)50 - Мерки за опазване на граждански и военни органи на НАТО, развърнати части и сили и средства на НАТО за борба с терористични заплахи.
12. BI-SC Директива за опазване на силите 80-25, 1 януари 2003 г.
13. BI-SC Функционални насоки за планиране за опазване на силите.
14. ААР-6 Терминологичен речник.
а.18. С-М (2002) 49, Сигурност в рамките на Организацията на Северноатлантическия договор.

АНЕКС Б
Примерна Нота за приемане (ПП)
/Изявление за намерение (ИН)

НОТА ЗА ПРИЕМАНЕ/ИЗЯВЛЕНИЕ НА НАМЕРЕНИЕ

за участие в осигуряването на поддръжка от страна домакин и във финансовите и други отговорности, предприети в Република България (СД) за учение "Кооператив партнер 2004"
Република/Кралство/правителството /министърът на................................... (ИС), представен от
...........................................................................................................................................................
Вземайки решение, че въоръжените сили ще участват в учение "Кооператив партнер 2004",
Отчитайки цялостната концепция за НАТО/ПзМ операции/учения в доктрината на НАТО, и
Имайки желание да участва в договореностите по отношение предоставяне на поддръжка от страната домакин, както и по финансови и други отговорности на Република България (СД), Командващият от НАТО (впишете името) и другите изпращащи страни (ИС), свързани с поддръжката за тези въоръжени сили по време на учението,
РЕШАВА ДА УЧАСТВА ВЪВ И ДА СЕ ПРИДЪРЖА КЪМ КЛАУЗИТЕ, ДОГОВОРЕНИ ВЪВ:
Меморандума за разбирателство между правителството на Република България(СД) и Съюзното командване по операциите на НАТО за предоставяне на помощ от страната домакин по време на учението "Кооператив партнер 2004", който влиза в сила от ....., дата ....., както следва:
Като изпращаща страна за учението чрез "Кооператив партнер 2004" чрез гореспоменатия меморандум за разбирателство. (Там, където трябва да бъдат отразени съответните резерви, следната формулировка може да бъде добавена към изречението: " и като се имат предвид следните резерви", след което се изброяват.)
За правителството на .............................................................. (ИС)
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
Дата

БЕЛЕЖКА: ТАЗИ ЧАСТ Е НЕОБХОДИМА САМО ЗА ОНЕЗИ ИЗПРАЩАЩИ СТРАНИ, КОИТО ИМАТ РЕЗЕРВИ. СТРАНАТА ДОМАКИН, АКО ПРИЕМА ТЕЗИ РЕЗЕРВИ, ПОДПИСВА ЗА ИЗЯВЛЕНИЕ НА НАМЕРЕНИЕ И ГО ВРЪЩА НА ИЗПРАЩАЩАТА СТРАНА КАТО ПОТВЪРЖДЕНИЕ.

Страната домакин ще предостави/няма да предостави поддръжка на Въоръжените сили на правителството на ... (ИС), участващ в операцията/учението по силата на клаузите на Меморандума за разбирателство със страната домакин и резервите на .... (ИС).

За правителството на ............................................................. (ИС)
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
Дата
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив