Техника на въздействие върху купувача чрез лично общуване и система от пазарни средства, за да се предизвика или ускори покупката. Има различни становища за мястото и обхвата на Н.п. в системата на маркетинга. Някои автори разглеждат Н.п. като търг. тактика, отличаваща се с конкретност и непрекъснатост на усилията за постигане на незабавна реакция от страна на купувача. Съществува и неправилно мнение, че Н.п. замества рекламата. Има школа, която включва рекламата в насърчителните дейности заедно с личната продажба, опаковката, стимулирането на търсенето, отзивите в средствата за масова информация; тя държи сметка за значението на взаимодействието между Н.п. и рекламата, но не отчита спецификата на рекламата. фактически рекламата предхожда насърчителните акции, развива се заедно с тях и продължава и след покупката, докато някои нейни форми (устната реклама, РМП, многоцелевите мероприятия като панаири и изложби) са междинно звено между рекламата и Н.п.
Осъществяването на Н.п. става чрез редица форми, средства и методи за пазарно въздействие: отстъпки от цената и насърчаване на продавача (sales force promotion) - процент върху продажбите, премии за оборот, семинари, срещи с търг. работници и др.; отстъпки и форми за насърчаване на купувачите: комбинирани предложения, ценово въздействие (промени в цените, псих. въздействие на цената, сезонни разпродажби, количествени рабати и др.), конкурси, лотарии по номерата на касовите бележки, купони, премии, безплатни рекл. мостри, подаръци и сувенири; следпродажбени мерки, които насърчават купувача: доставка на стоката вкъщи, повишени гаранционни срокове, възстановяване на парите за върнати стоки, осигуряване на безплатен сервиз или профилактично обслужване на стоките и др. Основните характеристики на някои форми и средства за Н.п. се дават в табл.
Форма | Стратегия | Предимства | Недостатъци |
раздаване | изпробване на търг. марка | най-ефикасен
начин за пробване на марката; силен подтик към покупка; добри възможности при
директна реклама | много е
скъпа; слабо въздействие за утвърдени марки; неподходяща за всички
стоки |
купони | изпробване на марката и
продажби | силен подтик към
покупка;възможност за подбор на целевата група; възможно асоцииране с
продажбената мрежа | може да е много скъпа; слабо
въздействие при утвърдени марки |
намаление | увеличение обема | просто прилагане и ефикасност; възприема се от търговската
мрежа | не е оригинално; буди съмнение у обичайния купувач; може да доведе до война на
цените |
премии | изпробване | силен подтик към
продажба; може да привлича много купувачи; специфичност на премията в
изграждане на образа на марката | да се тестира за установяване
на предпочитанията; трудно се намират добри и едноврменно нескъпи премии;
общо взето по-слаба привлекателност от насърчаването чрез
обезценка |
стока | увеличение на обема | намаление на цената с по-малка загуба за марката; лесни
промени в каналите на реализацията | заводски проблеми;
необходимост от значимо представяне, за да бъде
ефективно |
косвено
насърчаване на продажбите | |||
конкурси | изпробване на марката и
увеличение на продажбите(недостатъчна ефективност) | лесно се организира; твърд бюджет; създава впечатление за голяма
активност при по- малки разходи; по- ефективна от специалните
предложения | слаба привлекателност като цяло;
ограничено въздействие върху обема на продажбите; нуждае се от значителна реклама |
лотарии | изпробване на марката и възбуждане на
интерес | по-привлекателна от конкурса; другите предимства като при
конкурсите | забранена в много държави или подложена на
големи ограничения; слабостите като при
конкурсите |
самоплаща- | изпробване на марката и
увеличение на продажбите (с известни
ограничения) | евтина форма на Н.п.; създава впечатление за голяма активност при по-малки
разходи; облекчава стоковите комуникации | слабо привлича купувачи |
премия
плюс | увеличение на обема и
стимулиране вярност към марката | силен подтик към купуване на стоката наново; позволява “силно “
предлагане при първа покупка (с отстъпка или премия при втората и следващите
покупки) | липсва внезапност и импулсивност;
слабо привлекателна за търг. посредници |
Форма | Стратегия | Предимства | Недостатъци | |||||||||
раздаване | изпробване на търг. марка | най-ефикасен начин за
пробване на марката; силен подтик към покупка; добри възможности при
директна реклама | много е
скъпа; слабо въздействие за утвърдени марки; неподходяща за всички
стоки | |||||||||
купони | изпробване на марката и
продажби | силен подтик към
покупка;възможност за подбор на целевата група; възможно асоцииране с
продажбената мрежа | може да е много скъпа; слабо
въздействие при утвърдени марки | |||||||||
намаление | увеличение обема | просто прилагане и ефикасност; възприема се от търговската
мрежа | не е оригинално; буди съмнение у обичайния купувач; може да доведе до война на
цените | |||||||||
премии | изпробване | силен подтик към
продажба; може да привлича много купувачи; специфичност на премията в
изграждане на образа на марката | да се тестира за установяване
на предпочитанията; трудно се намират добри и едноврменно нескъпи премии;
общо взето по-слаба привлекателност от насърчаването чрез
обезценка | |||||||||
стока | увеличение на обема | намаление на цената с по-малка загуба за марката; лесни
промени в каналите на реализацията | заводски проблеми;
необходимост от значимо представяне, за да бъде
ефективно | |||||||||
косвено
насърчаване на продажбите | ||||||||||||
конкурси | изпробване на марката и
увеличение на продажбите(недостатъчна ефективност) | лесно се организира; твърд бюджет; създава впечатление за голяма
активност при по- малки разходи; по- ефективна от специалните
предложения | слаба привлекателност като цяло;
ограничено въздействие върху обема на продажбите; нуждае се от значителна реклама | |||||||||
лотарии | изпробване на марката и възбуждане на
интерес | по-привлекателна от конкурса; другите предимства като при
конкурсите | забранена в много държави или подложена на
големи ограничения; слабостите като при
конкурсите | |||||||||
самоплаща- | изпробване на марката и
увеличение на продажбите (с известни
ограничения) | евтина форма на Н.п.; създава впечатление за голяма активност при по-малки
разходи; облекчава стоковите комуникации | слабо привлича купувачи | |||||||||
Предложи
корпоративна публикация Валутни курсове
капиталов пазар
от 00:24 23 Декември 2024
повече »
Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...
|