Метод за събиране на първична информация при рекламното проучване. Традиционното пряко Н. обхваща главно нестандартните скрити Н. над потенциалните купувачи или реципиентите на рекл. послание. Преди е ставало предимно косвено, инструментално, когато се е осъществявало без участието или принадлежността на регистриращото лице към наблюдаваната единица. Голямо значение имат визиоскопът, деполираният екран, телекамерата и камерата-ай. Съвременните Н. се извършват предимно машинно като стандартни Н. и стават чрез репрезентативни извадки от генералната съвкупност. Те често се съчетават с метода на анкетите. Напр. Н. на панела от телевизионни зрители става посредством аудиометър или арбитрон, при което регистрацията и обработката на данните от машинното Н. могат да се допълват с писмени анкети относно различните рекл. форми и средства, излъчени за наблюдавания период по изследвания комуникационен канал.
Много голямо е значението на Н. при тестирането на продукта, което става в тестови магазини. В този см. основен проблем за изследователя е правилното определяне на признаците на Н. Най-важното е спазването на основния принцип на константността.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |