Наредба № 1 от 13 февруари 1998 г. за условията и реда за утвърждаване на временни норми за емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздухот неподвижни действащи обекти

Държавен вестник брой: 51

Година: 1998

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 05.04.2004

Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за утвърждаване на временни норми за емисии (концентрации) на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни действащи обекти.

Чл. 2. Изискванията на тази наредба се отнасят до действащи обекти:
1. с производствени и горивни процеси, в които енергията, получена при горенето, се използва директно в процесите на производство;
2. с горивни процеси за производство на топло- и/или електроенергия, с изключение на обектите, свързани с националния горивно-енергиен баланс на страната;
3. за обезвреждане на битови, производствени и опасни отпадъци.

Чл. 3. По силата на тази наредба действащи обекти са всички обекти, въведени в експлоатация или получили решение по ОВОС към 1 юли 1998 г.

Чл. 4. За утвърждаване на временни норми собственикът на обекта съгласно приложение N:1 или упълномощено от него лице подават в МОСВ или в РИОСВ следните документи:
1. молба съгласно приложение N: 2; 2. информация относно технологичната и екологичната характеристика на обекта, която съдържа:
а) данни за производствената дейност на обекта/подобекта - описание на технологичните процеси; вид, количество и качество на суровините и горивата съгласно БДС; максимален и реален капацитет в кг (т) годишно или максимален и реален капацитет в МВт/час; сезонно натоварване - %;
б) технологична блок-схема с баланс на газовите потоци, обеми, концентрации и схеми за включването им в комините;
в) схеми с местата на пробоотборните точки или на автоматичните измервателни прибори за емисиите на вредните вещества;
г) вид на пречиствателните съоръжения и степен на пречистване;
д) данни за качеството на атмосферния въздух в района на обекта от оторизирана лаборатория, в случаите когато в съответната РИОСВ липсва необходимата информация;
е) протоколи от измерените емисии на вредни вещества за последните три години от контролните органи и/или собствен мониторинг; ж) план за собствен мониторинг;
3. становище от съответната РИОСВ, в случаите когато молбата се подава в МОСВ;
4. решение по ОВОС за действащ обект, в случаите когато такова е налице. 5

Чл. 5.
(1) Компетентните органи по чл. 4 разглеждат изискуемите документи, като в случай на непълноти уведомяват собственика на обекта или упълномощеното лице в срок до 10 работни дни.
(2) Документацията се допълва в срок 20 работни дни от датата на уведомяването.

Чл. 6. Компетентните органи по чл. 4 издават заповед за провеждане на преговори между заинтересуваните страни в срок 20 работни дни след окомплектоване на документацията.

Чл. 7. В заповедта по чл. 6 се определят:
1. времето и мястото за провеждане на преговорите;
2. съставът на работната група, която е упълномощена да провежда преговорите.

Чл. 8.
(1) Преговорите могат да продължат до 60 работни дни от датата на издаване на заповедта за провеждането им.
(2) Разходите по провеждането на преговорите са за сметка на собственика на обекта.

Чл. 9.
(1) До 20 работни дни след приключване на преговорите се съставя протокол, който съдържа:
1. мотивирано предложение или отказ за утвърждаване на временни норми за емисии (концентрации) на вредни вещества и график за достигане на нормите за допустими емисии по години съгласно приложение N: 3;
2. план за мониторинга, който ще провежда собственикът на обекта, по комини и вредни вещества;
3. периодичност на измерванията, методите и стандартите, по които те ще бъдат извършвани;
4. организиране на собствен мониторинг за качеството на атмосферния въздух в случаите по чл.20, ал. 3 от Закона за чистотата на атмосферния въздух.
(2) Протоколът по ал. 1 се подписва от всички участници в преговорите.

Чл. 10. Когато компетентен орган за разглеждане на документацията е РИОСВ, документацията и протоколът се изпращат в срок 10 работни дни на министъра на околната среда и водите.

Чл. 11. Въз основа на представения протокол министърът на околната среда и водите със заповед утвърждава съответните временни норми.

Чл. 12. Компетентните органи провеждат контрол относно:
1. реализирането на плана за собствен мониторинг;
2. спазването на временните норми.

Чл. 13. Разходите по мониторинга, извършван от компетентните органи, се заплащат от собственика на обекта.

Чл. 14. При системно превишаване на временните норми, установено с измервания от компетентните органи съгласно чл.19 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, министърът на околната среда и водите ги отменя.

Чл. 15. При неспазване на временните норми собственикът на действащия обект заплаща имуществени санкции съгласно Наредбата за реда за определяне и налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми.

Заключителни разпоредби

§ 1. Тази наредба се издава на основание § 5 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ДВ, бр. 45 от 1996 г.).

§ 2. Указания по прилагането на наредбата дава министърът на околната среда и водите.

Приложение N: 1
към чл. 4

Обекти, на които се утвърждават временни норми

Дейности Ограничителен критерий Критерии за компетентност
Регионална инспекция
по околната среда и водите
(РИОСВ)
Министерство на
околната среда и водите
1 2 3 4
1. Минно дело
1.1. Проучване и добив на суров нефт и природен газ, битуминозни шисти и битуминозен пясък няма всички
1.2. Добив, обогатяване и брикетиране
на въглища и торф
няма всички
1.3. Добив и обогатяване на метални руди няма всички
1.4. Добив и обогатяване на уранови руди няма всички
1.5. Добив и преработка на нерудни минерални суровини няма до 100 хил. т/год. над 100 хил.т/год.
1.6. Добив на азбест няма всички
1.7. Добив и преработка на суровини за строителството няма до 200 хил. т/год. над 200 хил. т/год
2. Енергийно стопанство
2.1. Производство на електроенергия в ТЕЦ до 50 (МВт терм. мощност) всички
2.2. Производство само на топлоенергия в ОЦ над 0,5 Мвт (терм мощност) от 0,5 до 200 МВт 200 МВт
3. Черна металургия
3.1. Производство на чугун и стомана няма всички
3.2. Производство на тръби и друга първична обработка на чугун и стомана (студено изтегляне, формоване и валцуване); производство на нисковъглеродни сплави няма всички
4. Цветна металургия
4.1. Производство на благородни и цветни метали и сплави няма всички
4.2. Изтегляне, формоване и валцуване на изделия от цветни метали и сплави няма всички
5. Леене на метали
5.1. Производство на чугунени и стоманени отливки няма до 20 т/ден над 20 т/ден
5.2. Производство на отливки от леки и други цветни метали няма до 6 т/ден над 6 т/ден
6. Производство на фабрични метални изделия и оборудване няма
7. Производство на машини, оборудване и домашни уреди няма
8. Производство на:
8.1. Електронни, електрически машини и апарати няма всички
8.2. Акумулатори и батерии няма всички
9. Производство на автомобили, ремаркета, полуремаркета, части и принадлежности към тях няма всички
10. Производство на транспортни средства (без автомобили)
10.1. Строителство и ремонт на кораби и други плавателни съдове няма всички
10.2. Производство на локомотиви, мотриси и вагони няма всички
10.3. Производство и ремонт на самолети няма всички
10.4. Производство на мотоциклети и велосипеди няма всички
10.5. Обработване на метални повърхности, вкл. галванизация няма всички
11. Производство на продукти от не метални минерални суровини
11.1. Производство на стъкло и изделия от стъкло над 30 хил. т/год.
11.2. Производство на изделия от порцелан, фаянс и друг вид керамични материали, вкл. керамични плочки над 100 хил. т/год.
11.3. Производство на огнеупорни изделия над 100 хил. т/год.
11.4. Производство на тухли, керемиди и др. строителни изделия от печена глина над 100 хил. т/год.
11.5. Производство на цимент няма всички
11.6. Производство на азбестоциментови изделия няма всички
11.7. Производство на вар и гипс няма до 50 хил. т над 50 хил. т
11.8. Производство на изделия от бетон, гипс и цимент над 50 хил. т/год.
11.9. Производство на асфалтови смеси няма
12. Производство на рафинирани нефтопродукти и кокс
12.1. Производство на рафинирани нефтопродукти няма всички
12.2. Производство на кокс и продукти на коксуването няма всички
13. Производство на химикали, химически продукти, синтетични и изкуствени влакна
13.1. Производство на основни химически вещества няма всички
13.2. Производство на пестициди и други агрохимикали, вкл. формулация на пестициди няма всички
13.3. Производство на бои, лакове и подобни продукти, печатарско мастило и китове няма до 200 т/год. над 200 т/год.
13.4. Производство на основни фармацевтични продукти и лекарствени средства няма всички
13.5. Производство на миещи и перилни средства, почистващи и полиращи препарати, парфюми, козметични средства и тоалетни продукти няма
13.6. Производство на други химически продукти няма
- експлозиви
- лепила и желатин
- етерични масла
- фотографски
химически материали
- други
13.7. Производство на изкуствени и синтетични влакна няма всички
14. Производство на хранителни продукти
14.1. Производство, преработка и консервиране на месо и месни продукти над 5 т/ден готова продукция
14.2. Преработка и консервиране на риба и рибни продукти над 1 т/ден готова продукция
14.3. Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци над 5 хил. т/год. готова продукция
14.4. Производство на растителни и животински масла и мазнини, в т. ч. рафиниране над 5 т/ден готова продукция
14.5. Производство на млечни продукти над 5 т/ден готова продукция
14.6. Производство на зърнени и мелничарски продукти, нишестета и нишестени продукти над 100 т/ден готова продукция
14.7. Производство на храни за животни над 1 т/ден готова продукция
14.8. Производство на захар няма всички
14.9. Производство на шоколадови и захарни изделия над 2 т/ден готова продукция
14.10. Производство на хлебна мая няма всички
14.11. Производство на други хранителни продукти над 2 т/ден готова продукция
15. Производство на напитки
15.1. Производство на спирт и алкохолни напитки над 2 т/ден готова продукция
15.2. Производство на бира и малц няма няма
16. Производство на тютюневи изделия няма
17. Производство на текстил и трикотаж няма
18. Обработка на кожи няма
19. Импрегниране на дървен материал няма
20. Производство на фурнир, шперплат и дървесни плоскости няма
21. Производство на мебели над 1000 м3/год. използван материал
22. Производство на целулоза, хартия и картон няма всички
23. Производство на каучукови изделия, вкл. регенериране на гуми няма
24. Производство на пластмасови изделия, вкл. рециклиране няма
25. Инфраструктура
25.1. Надземно складиране на природен газ над 10 хил. м3 от 10 хил. до 100 хил. м3 над 100 хил. м3
25.2. Надземно складиране на нефт, нефтопродукти и химикали нефтопродукти над 1000 м3; химикали над 500 м3
25.3. Подземно складиране на природен газ и др. газове, вкл. и г зостанции повече от 3 единични колонки
25.4. Подземно складиране на нефтопродукти и химикали, вкл. и бензиностанции повече от 3 единични колонки
25.5. Претоварване на опасни товари няма всички
26. Третиране на отпадъци
26.1. Обезвреждане на опасни отпадъци няма всички
26.2. Обезвреждане на битови и производствени отпадъци няма до 1000 кг/час или до до 1,5 хил. т/год. над 1000 кг/час или над 1,5 хил. т/год.
27. Други
27.1. Екарисажи няма
Забележка. За всички дейности, за които изрично не е посочено Министерството на околната среда и водите, компетентен орган за предлагане на временни норми е съответната регионална инспекция по околната среда и водите. Тълкуване за компетентност по неуказани дейности се извършва от МОСВ.

Приложение N: 2
към чл. 4, т. 1

До
Министерството
на околната среда
и водите

МОЛБА

за въвеждане на временни норми за емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух .........................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
(изброяват се конкретните вредни вещества)


Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух на обект (предприятие): ............................................................................................................................................
............................................................................................................................................

Вносител на молбата
Име ...................................................................................................................................
Адрес .................................................................................................................................
Телефонен номер ..........................................................................................................
Номер на факс ................................................................................................................
Собственост на...............................................................................................................
............................................................................................................................................... ..............................................................................................................................................
Мотиви:.............................................................................................................................. ..............................................................................................................................................
(кратко описание на мотивите)

Отделните замърсители се описват в табл. 1, 2 и 3, като се спазва последователността на подобектите и комините в тях, въз основа на данните от технико-екологическата характеристика на обекта:

Таблица 1

Данни за емисиите на замърсители от обекта/подобекта

Обект/ подобект Комин/ комини N: Вид на замърсителя Норма за доп. емисия mg/Nm3 Измерена емисия, mg/Nm3 Емисионна норма на ЕС, mg/Nm3 Предлагана временна норма, mg/Nm3 Краен срок за достигане на нормата за допустима емисия - година
1 2 3 4 5 6 7 8
1. ...
2. ...
Забележка. За всеки обект (подобект) се описват всички комини, преди да се премине към следващия.

Таблица 2

График на дейностите за достигане на нормите за допустими емисии (НДЕ)

Обект/ подобект Комин N: Вид на замърсителя Какво ще се върши за достигане на НДЕ Стойностна оценка на необходимите разходи за достигане на НДЕ Срокове за завършване
1 2 3 4 5 6

Таблица 3

График за достигане на нормите за допустими емисии

____________________________________________________________________________
Обект/подобект Комин N: Вид на замърсителя Година/ норма (mg/Nm3)
I II III IV V
1 2 3 4 5 6 7 8
Прилагам следните документи:

Вносител на молбата: .........................................
(длъжност, подпис и печат) ..............................

Приложение N: 3
към чл. 9, ал. 1, т. 1

Временни норми за допустими емисии (концентрации) на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух

N: Наименование на обекта Комин N: (височина в метри)/ график по години Емисии (концентрации) на вредни вещества в mg/m3
прах нетоксичен SO2 NOx CO други (органични вещества, прахообразни неорганични в-ва, неорганични пари и газове)
1 2 3 4 5 6 7 8
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив