Наредба № 1 от 17.07.2008 г. за условията и реда за атестиране на дипломатическите служители

Министерство на външните работи

Държавен вестник брой: 69

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на външните работи

Дата на обнародване: 06.08.2008

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за:
1. атестиране на дипломатическите служители;
2. повишаване в дипломатически ранг и длъжност;
3. изготвянето на проект за ежегодната ротация;
4. провеждане на изпит за придобиване на дипломатически ранг "аташе".

Чл. 2.
(1) Периодичното атестиране на дипломатическите служители е основа за последователното им повишаване в следващ дипломатически ранг и в следващо длъжностно ниво при спазване на принципите за професионалното им кариерно развитие съгласно чл. 44 от Закона за дипломатическата служба.
(2) Периодичното атестиране на дипломатическите служители се организира и провежда от Атестационната комисия, която е съвещателен орган към министъра на външните работи по въпросите на професионалното кариерно развитие на дипломатическите служители и ротацията в дипломатическата служба.

Чл. 3.
(1) Съставът на Атестационната комисия се определя със заповед от министъра на външните работи, наричан по-нататък "министъра".
(2) Членове на Атестационната комисия са:
1. членовете по право съгласно чл. 18, ал. 2 от Закона за дипломатическата служба - заместник-министрите, постоянният секретар, генералните директори и директорът на дирекция "Човешки ресурси";
2. членове, определени от министъра - старши и висши дипломатически служители, които не са на задграничен мандат.
(3) Атестационната комисия се председателства от постоянния секретар.
(4) Постоянният секретар определя секретар на комисията измежду членовете й или измежду лицата по чл. 4, ал. 2.
(5) Общият брой на членовете на Атестационната комисия е най-малко дванадесет души.
 
Чл. 4.
(1) Директорът на дирекцията, в която работи дипломатическият служител, чието служебно положение се разглежда, участва в заседанията на Атестационната комисия с право на глас по съответната точка от дневния ред, или може да представи писмено становище, в което отбелязва своя глас.
(2) По предложение на постоянния секретар в заседанията на Атестационната комисия по определени точки от дневния ред могат да участват и други служители без право на глас, на които се възлагат задачи по експертно и техническо подпомагане работата на комисията.

Чл. 5.
(1) Атестационната комисия се свиква на заседания от постоянния секретар, който определя дневния им ред.
(2) Редовни заседания се провеждат най-малко два пъти годишно.
(3) Заседания се свикват от постоянния секретар:
1. по искане на министъра;
2. по инициатива на постоянния секретар;
3. по искане на най-малко една втора от членовете на комисията.

Чл. 6.
(1) Заседанията на Атестационната комисия са законни, ако на тях присъстват най-малко две трети от членовете й.
(2) Решенията на комисията се приемат с обикновено мнозинство от присъстващите.

Чл. 7.
(1) За заседанията на Атестационната комисия се водят протоколи, в които се отразяват присъствието, обсъжданите въпроси и взетите от комисията решения по отделните точки от дневния ред.
(2) Протоколите се подписват от всички присъствали на заседанието членове на комисията и от секретаря.

Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПЕРИОДИЧНОТО АТЕСТИРАНЕ НА ДИПЛОМАТИЧЕСКИ СЛУЖИТЕЛИ

Чл. 8.
(1) Дипломатическият служител се атестира:
1. ежегодно чрез оценка на изпълнението на служебните задължения;
2. при повишаване в дипломатически ранг;
3. преди изпращане на задграничен мандат и при приключването му.
(2) Ежегодната оценка е основа на оценките при повишаване в дипломатически ранг преди изпращане на задграничен мандат и при приключването му.
 
Чл. 9.
(1) Ежегодното атестиране се извършва с попълване на формуляр за ежегодна оценка по образец съгласно приложение № 1.
(2) Атестирането при повишаване в дипломатически ранг преди изпращане на задграничен мандат и при приключването му се извършват с попълване на съответните раздели-допълнения във формуляра за оценка по ал. 1, които се прилагат като неразделна част към него.
(3) Комплексната оценка при даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" и "посланик" се извършва с попълване на съответен раздел-допълнение във формуляра за оценка по ал. 1, който се прилага като неразделна част към него.
(4) Формулярите за оценка се изготвят по съответните образци и се осигуряват от дирекция "Човешки ресурси".
(5) Попълнените и подписани формуляри за оценка заедно с разделите-допълнения към тях, както и с приложенията по чл. 17 - 18, се съхраняват в служебните досиета на служителите.
 
Чл. 10.
(1) Ежегодната оценка отразява степента на изпълнение на служебните задължения за заеманата длъжност в съответствие с целите и функциите на съответното структурно звено в дипломатическата служба, като се оценяват следните показатели:
1. постигнатите резултати и качеството на изпълнение на служебните задължения на служителя за длъжността, за която се оценява;
2. проявените професионални качества и потенциал за бъдещо кариерно развитие;
3. професионалният опит и квалификация;
4. езиковата подготовка.
(2) Ежегодната оценка обхваща периода от 1 декември на предходната година до 30 ноември на съответната календарна година. При преназначаване на друга длъжност в периода по тази алинея служителят се оценява за тази длъжност, която е изпълнявал по-дълго. Служителят може да бъде оценен за дадена длъжност, ако има действително отработени на длъжността най-малко три месеца в рамките на периода за оценяване.
(3) Оценяващите ръководители определят ежегодните оценки в периода от 15 до 30 ноември на съответната календарна година.

Чл. 11. Отделните елементи на показателя за постигнати резултати и качество на изпълнение на служебните задължения за длъжността, по който се оценява дипломатическият служител, са:
1. степен на изпълнение на поставените задачи и цели при отчитане на техния характер, значимост и приоритетност;
2. инициативност;
3. организираност, способност за определяне и подреждане на приоритетите;
4. качествено и прецизно изпълнение на поставените задачи;
5. спазване на поставените срокове за изпълнение на задачите;
6. поемане на отговорност и способност за самостоятелна работа;
7. способност за работа в условия на интензивно и допълнително натоварване и в извънредни (кратки) срокове;
8. познаване на установените нормативни изисквания и правила и правилното им прилагане в работата;
9. адекватна реакция и приспособяване при промени;
10. стремеж към подобряване на работата.

Чл. 12.
(1) Отделните елементи на показателя за проявени професионални качества, по който се оценява дипломатическият служител, са:
1. умения за събиране, анализ, обобщение и насочване на информация;
2. умения за устно и писмено изразяване - съсредоточеност, способност да се структурира изложението, да се излага сбито и да се открои най-важното, да се анализира, да се направят съответни изводи и предложения;
3. умения за водене на разговори и преговори - способност да се изслушва, като се извлича максимум информация, способност за анализ, обобщение и точно излагане на получената информация, способност да се поддържа фокусиран разговор по темата;
4. умение да се установяват, поддържат и развиват полезни професионални контакти;
5. умение да се работи в екип - взаимодействие с колегите от екипа и други структурни звена, поведение в конфликтни ситуации.
(2) При оценката се посочва и потенциалът за бъдещо кариерно развитие на дипломатическия служител въз основа на проявените от него професионални качества.

Чл. 13.
(1) При оценката на дипломатическия служител се посочва в каква степен неговата квалификация, професионален опит и езикова подготовка се отразяват в изпълнението на служебните задължения за длъжността, за която се оценява.
(2) Професионалният опит на служителя се взема предвид, като се отчитат следните сфери на професионална изява и натрупан опит по време на работата му на настоящата му и на предишните длъжности в дипломатическата служба:
1. Европейски съюз;
2. политика на сигурност;
3. многостранна дипломация;
4. двустранна и регионална дипломация;
5. публична дипломация и връзки с медиите;
6. международно право;
7. протокол;
8. консулска дейност;
9. управление на човешки, финансови и административни ресурси.
(3) Квалификацията на служителя се взема предвид, като се отчитат образованието, специализациите и квалификационните курсове на служителя.
(4) Езиковата подготовка се взема предвид, като се отчитат езиците, които служителят владее и ползва, както и степента, в която ги употребява писмено и говоримо при изпълнение на поставяните задачи.

Чл. 14.
(1) Въз основа на преобладаващите оценки по отделните показатели по чл. 10, ал. 1, т. 1 - 4, общите постижения и поведението на оценявания оценяващият ръководител определя общата ежегодна оценка по петобална система, както следва:
1. оценка 1 "Изключително изпълнение" - оценяваният изключително ефективно изпълнява работата си значително над изискванията за длъжността, показано през целия период;
2. оценка 2 "Изпълнението е над изискванията" - оценяваният редовно изпълнява работата си над изискванията за длъжността;
3. оценка 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" - оценяваният като цяло изпълнява работата на нивото на изискванията за длъжността, но не ги надминава;
4. оценка 4 "Изпълнението не отговаря напълно на изискванията, необходимо е подобрение" - оценяваният изпълнява работата под нивото на изискванията за длъжността;
5. оценка 5 "Неприемливо изпълнение" - оценяваният системно изпълнява работата под нивото на изискванията за длъжността.
(2) С оценка по петобалната система съгласно ал. 1 се оценява и всеки от показателите:
1. постигнати резултати и качество на изпълнение на служебните задължения за длъжността;
2. проявени професионални качества и потенциал за бъдещо кариерно развитие.
(3) Оценката за всеки от показателите по ал. 2 е обобщена, като отделните им елементи не се оценяват поотделно, а само се отчитат при мотивиране на оценката за съответния показател.
(4) Общата ежегодна оценка и оценките по отделните показатели задължително се мотивират писмено във формуляра за оценка.
 
Чл. 15.
(1) Ежегодните оценки се изготвят от:
1. директора на дирекцията - за дипломатическите служители в съответната дирекция;
2. ръководителя на задграничното представителство - за дипломатическите служители в съответното представителство;
3. административния секретар - за директорите на дирекциите и ръководителите на структурните звена от общата администрация в МВнР;
4. заместник-министъра - за ресорните директори на дирекции от специализираната администрация в МВнР и ръководителите на задграничните представителства;
5. министъра - за постоянния секретар, административния секретар и ръководителите на структурни звена в МВнР на негово пряко подчинение.
(2) Оценяващият ръководител е длъжен:
1. да изготви оценката безпристрастно, честно и компетентно въз основа на обективно установими факти и обстоятелства;
2. да мотивира писмено своите оценки, като вписва мотивите в съответните полета на формуляра за оценка.

Чл. 16.
(1) Оценяващият ръководител вписва оценките на оценявания по отделните показатели и общата ежегодна оценка в съответния формуляр за оценка, попълва съответните раздели-допълнения към него, подписва го и запознава със съдържанието му оценявания служител, който също подписва формуляра.
(2) Оценяващият ръководител предава формуляра в дирекция "Човешки ресурси" след изтичане на 7-дневния срок за възражение по чл. 17. Ръководителите на задграничните представителства изпращат формулярите до дирекция "Човешки ресурси" в същия срок.
 
Чл. 17.
(1) Служител, които не е съгласен с дадената му от оценяващия ръководител оценка, може да я обжалва, като подаде възражение, в което да посочи мотивите за несъгласието си с оценката.
(2) Възражението по ал. 1 се подава до Атестационната комисия в 7-дневен срок от датата, на която оценяваният е подписал формуляра за оценка.
(3) Постоянният секретар, административният секретар, директорите на дирекции и ръководителите на задграничните представителства подават възражение до министъра в срока по ал. 2.
 
Чл. 18.
(1) Атестационната комисия провежда ежегодно в срок до 31 декември заседание, на което:
1. утвърждава ежегодните оценки на дипломатическите служители;
2. разглежда предложения до министъра за повишаване в дипломатически ранг и даване на дипломатически ранг на дипломатически служители.
(2) На заседанието по ал. 1 Атестационната комисия преглежда формулярите за оценка, като има право да изисква от оценяващите допълнителна информация и аргументация за оценките, както и да направи коментар, който се отбелязва във формуляра. Оценяващият ръководител и оценяваният служител имат право да се запознаят с попълнения формуляр.
(3) Атестационната комисия утвърждава оценките и това се отбелязва на предвиденото място във формуляра. За оценките, по които са направени възражения по реда на чл. 17, ал. 1 и 2, Атестационната комисия определя окончателна оценка, като може да потвърди първоначалната оценка или да я коригира с една по-висока степен. Решението на комисията е окончателно и се записва в съответен формуляр по образец съгласно приложение № 2, който се прилага като неразделна част към формуляра за оценка.
(4) Министърът се произнася по възражението по чл. 17, ал. 3 в 7-дневен срок от получаването му. Решението на министъра е окончателно и се записва във формуляра по ал. 3, който се прилага като неразделна част към формуляра за оценка.
(5) В 7-дневен срок от определянето на окончателната оценка по ал. 3 и 4 дирекция "Човешки ресурси" уведомява срещу подпис оценяващия ръководител и оценявания служител за решението по възражението.
 
Чл. 19.
(1) Оценката при повишаване в дипломатически ранг се изготвя за дипломатическите служители, които се предлагат за повишаване в следващ ранг, като се отчитат:
1. цялостното кариерно развитие на служителя, като се вземат предвид в съвкупност оценките за заеманите предишни длъжности в дипломатическата служба, получените отличия и наложените наказания;
2. качествата на служителя за изпълнение на длъжности в обхвата на следващия дипломатически ранг съобразно изискванията за изпълнението им.
(2) Оценката при повишаване в дипломатически ранг посочва дали служителят може да бъде повишен в съответния дипломатически ранг, като се отчитат професионалната квалификация, езиковата подготовка, постигнатите резултати и качеството на изпълнение на служебните задължения.
(3) Оценката при повишаване в дипломатически ранг се изготвя от оценяващия ръководител по чл. 15.
(4) Оценката при повишаване в дипломатически ранг се утвърждава от Атестационната комисия и това се записва в съответния раздел-допълнение към формуляра за оценка.
 
Чл. 20.
(1) Оценката при изпращане на задграничен мандат посочва дали служителят отговаря или не на изискванията за заемане на длъжностите в задграничните представителства, за които кандидатства.
(2) Оценката при приключване на задграничен мандат отчита ежегодните оценки на служителя за изпълнение на служебните му задължения на длъжността в съответното задгранично представителство.
(3) Оценките при изпращане на задграничен мандат и при приключването му се изготвят от оценяващия ръководител по чл. 15.
(4) Оценките при изпращане на задграничен мандат и при приключването му се утвърждават от Атестационната комисия и това се записва в съответния раздел-допълнение към формуляра за оценка.
 
Чл. 21.
(1) Комплексна оценка се прави на дипломатическите служители, за които се предлага министърът да им даде дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик".
(2) Комплексната оценка отчита цялостното кариерно развитие на служителя, като се вземат предвид в съвкупност оценките за заеманите предишни длъжности в дипломатическата служба, получените отличия и наложените наказания.
(3) Комплексната оценка отчита и придобитите ръководни качества и умения с оглед изпълнението на ръководни длъжности в дипломатическата служба в обхвата на съответния дипломатически ранг, които се оценяват по следните показатели:
1. предишната или настоящата работа на ръководни длъжности в МВнР и професионалния опит от работа в задгранично представителство;
2. натрупания ръководен, административен и организаторски опит:
а) умения за определяне на цели и приоритети в работата на ръководеното структурно звено;
б) способност да се ръководи и контролира работата на подчинените служители;
в) умения за определяне на цели и приоритети в работата на ръководеното структурно звено, координиране, организиране и контрол на материални, финансови и информационни ресурси.
(4) Комплексната оценка посочва дали служителят отговаря или не на изискванията за даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" и "посланик".
(5) Комплексната оценка се изготвя от:
1. директора на дирекцията съгласувано с постоянния секретар - за дипломатическите служители в съответната дирекция;
2. ръководителя на представителството съгласувано с директора на ресорната дирекция и постоянния секретар - за дипломатическите служители в съответното задгранично представителство;
3. ресорния заместник-министър съгласувано с постоянния секретар - за директорите на дирекции, ръководителите на структурни звена в МВнР и ръководителите на задграничните представителства.
(6) Комплексната оценка се утвърждава от Атестационната комисия и това се записва в съответния раздел-допълнение към формуляра за оценка.

Глава трета
ПРОФЕСИОНАЛНО КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ НА ДИПЛОМАТИЧЕСКИТЕ СЛУЖИТЕЛИ

Раздел I
Условия и ред за повишаване в дипломатически ранг

Чл. 22.
(1) Дипломатическият ранг отразява степента на кариерно развитие на дипломатическия служител според неговия професионален опит и квалификация в дипломатическата служба и оценката за изпълнението на служебните му задължения.
(2) Дипломатическият ранг е условие за заемане на съответните дипломатически длъжности в неговия обхват съгласно Класификатора на дипломатическите длъжности по чл. 42 от Закона за дипломатическата служба.

Чл. 23.
(1) Повишаването в следващ дипломатически ранг и даването на дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик" се извършват от министъра по предложение на Атестационната комисия.
(2) Повишаването в следващ дипломатически ранг и даването на дипломатически ранг "пълномощен министър" и "посланик" се извършват само въз основа на атестация или на комплексна оценка от Атестационната комисия по реда на глава втора от тази наредба.
(3) Дирекция "Човешки ресурси" комплектова и предоставя на Атестационната комисия документите по предложенията и заявленията за повишаване в дипломатически ранг, както и документите, удостоверяващи професионалната квалификация и езиковата подготовка, като проверява и информира комисията за съответствието им с изискванията на Закона за дипломатическата служба и на тази наредба.

Чл. 24.
(1) За повишаване в следващ дипломатически ранг, до "съветник" включително, дипломатическият служител следва да има задължителен стаж в предходния ранг съгласно чл. 35 от Закона за дипломатическата служба, както следва:
1. за "трети секретар" - 2 години като "аташе";
2. за "втори секретар" - 3 години като "трети секретар";
3. за "първи секретар" - 4 години като "втори секретар";
4. за "съветник" - 5 години като "първи секретар".
(2) При повишаване в ранг "съветник" се изисква общ стаж в предходните дипломатически рангове най-малко 12 години.
(3) При даване на дипломатическите рангове "пълномощен министър" и "посланик" дипломатическият служител следва да има дипломатически стаж в предходния ранг съгласно чл. 36 от Закона за дипломатическата служба, както следва:
1. за "пълномощен министър" - най-малко 5 години като "съветник";
2. за "посланик" - най-малко 5 години като "пълномощен министър".
(4) Не се допуска повишаване с повече от един дипломатически ранг едновременно.
(5) Дирекция "Човешки ресурси" ежегодно изготвя и предоставя на министъра, на членовете на Атестационната комисия и на оценяващите ръководители справка за дипломатическите служители, които до края на текущата календарна година навършват съответния задължителен дипломатически стаж, съгласно чл. 35, ал. 3 и чл. 36 от Закона за дипломатическата служба.

Чл. 25.
(1) Предложения за повишаване на дипломатически служители в следващ ранг до "съветник" се внасят за разглеждане в Атестационната комисия от:
1. членовете на комисията;
2. директорите на дирекции или ръководителите на задгранични представителства - само за дипломатически служители в ръководените от тях дирекции или задгранични представителства.
(2) Дипломатическите служители могат да внасят за разглеждане от Атестационната комисия и лични заявления за повишаване в следващ дипломатически ранг до "съветник" включително.
(3) Атестационната комисия разглежда постъпилите предложения и заявления по ал. 1 и 2 на заседанието си по чл. 18.
(4) Атестационната комисия разглежда и утвърждава изготвената оценка по чл. 19. Въз основа на атестацията Атестационната комисия може да предложи на министъра за повишение в следващ ранг, до "съветник" включително, дипломатически служител, който отговаря на изискванията по чл. 35 и чл. 37, ал. 1 от Закона за дипломатическата служба и има ежегодна оценка при последното атестиране не по-ниска от 3 "изпълнение съгласно изискванията".

Чл. 26.
(1) Предложения за даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик" се внасят за разглеждане в Атестационната комисия от:
1. членовете на комисията;
2. директорите на дирекции или ръководителите на задгранични представителства - само за дипломатически служители в ръководените от тях дирекции или задгранични представителства.
(2) Дипломатическите служители могат да внасят за разглеждане от Атестационната комисия и лични заявления за даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик".
(3) За даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик" може да бъде предложен дипломатически служител, който отговаря на изискванията по чл. 36 от Закона за дипломатическата служба и има ежегодни оценки не по-ниски от оценка 3 "изпълнение съгласно изискванията" при последните две поредни атестирания.
(4) Атестационната комисия разглежда и утвърждава изготвената комплексна оценка по чл. 21. Въз основа на утвърдената от Атестационната комисия комплексна оценка постоянният секретар представя на министъра предложение за даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" или "посланик" на съответния дипломатически служител.

Чл. 27.
(1) Предложения за предсрочно повишаване в дипломатически ранг, до "съветник" включително, се внасят за разглеждане в Атестационната комисия от:
1. членовете на комисията;
2. директорите на дирекции или ръководителите на задгранични представителства - само за дипломатически служители в ръководените от тях дирекции или задгранични представителства.
(2) Предсрочно повишаване в следващ дипломатически ранг, до "съветник" включително, се допуска при спазване на изискванията на чл. 37, ал. 1 от Закона за дипломатическата служба.
(3) Атестационната комисия разглежда и утвърждава изготвената оценка по чл. 19. Въз основа на атестацията Атестационната комисия може да предложи на министъра за предсрочно повишение в следващ ранг, до "съветник" включително, дипломатическия служител, който има ежегодна оценка при последното атестиране не по-ниска от оценка 2 "изпълнение над изискванията".

Чл. 28.
(1) Предсрочно повишаване в следващ дипломатически ранг за всички рангове преди изтичането на сроковете по чл. 35, ал. 3, чл. 36 и чл. 37, ал. 1 от Закона за дипломатическата служба се допуска като награда в съответствие с чл. 37, ал. 2 от същия закон за проявен висок професионализъм и особени заслуги в службата.
(2) Предсрочното повишаване в дипломатически ранг като награда се извършва по инициатива на министъра или по съответно предложение на членовете на Атестационната комисия или на директорите на дирекции и ръководителите на задгранични представителства - само за дипломатически служители в ръководените от тях дирекции и задгранични представителства.

Чл. 29.
(1) Атестационната комисия може да разглежда предложения и лични заявления за повишаване в ранг на дипломатически служител, който временно е преместен да изпълнява длъжност в друга администрация или е изпратен да изпълнява длъжност в институция на ЕС по реда на чл. 81б и 81в от Закона за държавния служител. В тези случаи дипломатическият служител се атестира въз основа на атестацията за работата му в съответната администрация или институция, като времето по чл. 38 от Закона за дипломатическата служба му се зачита за дипломатически стаж.
(2) Атестационната комисия може да разглежда предложения и лични заявления за повишаване в ранг на дипломатически служител по чл. 38 от Закона за дипломатическата служба, който е назначен отново на длъжност в дипломатическата служба. В тези случаи дипломатическият служител се повишава в ранг по реда на тази наредба, като времето по чл. 38 от Закона за дипломатическата служба му се зачита за дипломатически стаж.
(3) С изключение на случаите по чл. 107, ал. 1, т. 1 и 3 от Закона за държавния служител освободеният от длъжност дипломатически служител при последващо назначение на длъжност в дипломатическата служба запазва дипломатическия ранг, който е имал при предходното прекратяване на служебното му правоотношение.
(4) Атестационната комисия изготвя предложение до министъра за повишаване в съответния ранг на дипломатическите служители по ал. 1 и 2.

Чл. 30.
(1) Атестационната комисия може да прави предложения до министъра за нотифициране съгласно чл. 39 от Закона за дипломатическата служба по инициатива на постоянния секретар, административния секретар, директора на дирекция "Човешки ресурси" и директорите на ресорните дирекции в МВнР.
(2) Предложенията по ал. 1 се съгласуват с ръководителя на съответното задгранично представителство.
(3) Лични молби за нотифициране не се разглеждат.
(4) Министърът определя съответния дипломатически ранг със заповед.

Раздел II
Условия и ред за повишаване в дипломатическа длъжност

Чл. 31.
(1) Дипломатическите служители се назначават на дипломатически длъжности в длъжностна категория, съответстваща на техния дипломатически ранг съгласно Класификатора на дипломатическите длъжности по чл. 42 от Закона за дипломатическата служба.
(2) Последователното повишаване на дипломатическите служители в длъжност от следващо длъжностно ниво се осъществява на основата на периодично атестиране и конкуренция, основана на професионални качества.

Чл. 32.
(1) При повишаване в следващ дипломатически ранг дипломатическите служители се преназначават на длъжност в длъжностна категория, съответстваща на техния дипломатически ранг съгласно Класификатора на дипломатическите длъжности по чл. 42 от Закона за дипломатическата служба.
(2) Предложение за преназначаване по ал. 1 се прави от непосредствения ръководител съгласувано с постоянния секретар.
(3) При преназначаване за нуждите на дипломатическата служба в рамките на ротацията не се допуска назначение на дипломатическите служители на длъжност в длъжностна категория, по-ниска от съответстващата на техния дипломатически ранг.

Чл. 33.
(1) Назначаването на дипломатически служители на ръководни длъжности в МВнР се извършва от министъра по предложение по компетентност на заместник-министрите, постоянния секретар, административния секретар и директорите на дирекции.
(2) Дипломатически служител, който се назначава на ръководна длъжност в МВнР, трябва да отговаря на изискванията за заемане на длъжността съгласно Закона за дипломатическата служба и да има последна ежегодна оценка не по-ниска от оценка 3 "изпълнение съгласно изискванията".

Чл. 34.
(1) Подборът на кандидати за ръководители на задгранични представителства се извършва от министъра.
(2) Дипломатическите служители, които се предлагат за ръководители на задгранични представителства, трябва да отговарят на условията за назначаване по чл. 24 от Закона за дипломатическата служба.

Раздел III
Условия и ред за изготвяне на проект за ежегодната ротация

Чл. 35.
(1) Ротацията на служителите в дипломатическата служба се осъществява посредством последователното им преназначаване на длъжности в Министерството на външните работи и в задграничните представителства.
(2) След края на задграничния мандат служителите от дипломатическата служба се преназначават на друга длъжност в Министерството на външните работи при спазване изискването на чл. 32 от Закона за дипломатическата служба.
(3) Служителите по чл. 24, ал. 2 и чл. 61, ал. 3 от Закона за дипломатическата служба не се преназначават на друга длъжност в дипломатическата служба след края на задграничния им мандат.
(4) Преназначаването на служителите от дипломатическата служба на длъжности в МВнР и в задграничните представителства се извършва със заповед на министъра.
(5) Заемането на длъжностите в МВнР и в задграничните представителства в рамките на ротацията се извършва по правило в периода 1 юли - 30 септември на съответната календарна година.

Чл. 36.
(1) В срок до 30 септември ежегодно ръководителите на задгранични представителства и директорите на дирекции могат да представят за обсъждане в Атестационната комисия предложения за продължаване на задграничните мандати на служители в задграничните представителства, чийто задграничен мандат приключва през следващата година.
(2) В срока по ал. 1 служителите по ал. 1 могат да подават и мотивирани лични заявления за продължаване на задграничния мандат.
(3) Дирекция "Човешки ресурси" задължително уведомява за постъпилите по реда на ал. 1 и 2 предложения и заявления директорите на ресорните дирекции и ръководителите на задгранични представителства, които могат да представят становища по тях.
 
Чл. 37.
(1) В срок до 31 октомври ежегодно Атестационната комисия изготвя предложение до министъра за длъжностите за служители в задграничните представителства, които да бъдат обявени за подлежащи на ротация през следващата година.
(2) Продължаване на задграничния мандат съгласно чл. 62, ал. 2 от Закона за дипломатическата служба се допуска по изключение при належаща служебна необходимост.
(3) Продължаване на задграничния мандат извън сроковете по чл. 62, ал. 2 от Закона за дипломатическата служба се допуска по изключение и при липса на конкурентни кандидати.
(4) Дългосрочната командировка на служител в задгранично представителство може да бъде прекратена предсрочно от министъра без разглеждане от Атестационната комисия в следните случаи:
1. по молба на служителя;
2. когато служителят бъде обявен за персона нон грата от приемащата държава.
(5) Постоянният секретар може да внесе за разглеждане от Атестационната комисия мотивирано предложение до министъра за предсрочно прекратяване на дългосрочната командировка на служител в задгранично представителство, придружено от мнението на ръководителя на задграничното представителство и директора на ресорната дирекция, в следните случаи:
1. когато интересите на работата налагат това;
2. когато служителят не изпълнява задължения, произтичащи от дългосрочното командироване, освен в случаите, в които неизпълнението представлява дисциплинарно нарушение и е основание за налагане на дисциплинарно наказание;
3. когато оценката от ежегодното атестиране от последната година е оценка 5 "незадоволително изпълнение" или когато служителят има две последователни ежегодни оценки, по-ниски от оценка 3 "изпълнение съгласно изискванията".
(6) Атестационната комисия може да разглежда предложения по реда на ал. 5 по всяко време.

Чл. 38.
(1) В срок до 15 ноември ежегодно постоянният секретар обявява на структурните звена в МВнР утвърдения от министъра списък на длъжностите за служители в задграничните представителства, подлежащи на ротация през следващата година.
(2) С обявяването на длъжностите по ал. 1 се определя 14-дневен срок, в който отговарящите на изискванията служители могат да представят на постоянния секретар писмени заявления с кандидатурите си за заемането им.
(3) В заявленията си кандидатите имат право да посочат до три задгранични представителства по избор, съобразявайки се със: длъжностите за служители в задграничните представителства, обявени за ротация, изискванията за заемането им, професионалния си опит и квалификация, както и с езиковата си подготовка. Кандидатите прилагат към заявленията си съответните документи, удостоверяващи изпълнението на изискванията.
(4) За задгранично назначение могат да кандидатстват служители от дипломатическата служба, навършващи най-малко две години работа в Министерството на външните работи през следващата календарна година, когато се освобождава длъжността в съответното задгранично представителство.
(5) Оценяващият ръководител своевременно изготвя оценка по чл. 20, ал. 1, която се прилага към заявлението на служителя по ал. 2.
(6) Атестационната комисия може да допусне разглеждане и на кандидатури на служители, чийто срок на работа в МВнР е под изискващия се по ал. 4, но не по-кратък от една година, по изключение в случаите, когато липсват други кандидатури, отговарящи на изискванията или по служебна целесъобразност.
(7) Кандидатури на лица извън състава на дипломатическата служба могат да се допуснат за разглеждане от Атестационната комисия при липса на подходящи кандидатури от състава на дипломатическата служба или при служебна целесъобразност. Кандидатурите по тази алинея следва да отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност.
 
Чл. 39.
(1) В срок до 31 декември ежегодно Атестационната комисия разглежда постъпилите кандидатури за заемане на подлежащите на ротация през следващата година длъжности за служители в задграничните представителства и изготвя предложение до министъра за съответни задгранични назначения.
(2) При изготвянето на предложението до министъра по ал. 1 Атестационната комисия отчита:
1. изискванията за заемането на обявените за ротация длъжности;
2. професионалните качества и умения на служителя;
3. професионалния опит и квалификация на кандидата, биографията му;
4. езиковата подготовка на кандидата;
5. последните две ежегодни оценки;
6. оценката по чл. 20;
7. предишните задгранични мандати и продължителността на последния престой в МВнР.

Чл. 40.
(1) В срок до 31 януари ежегодно постоянният секретар обявява на служителите в задграничните представителства, чиито задгранични мандати приключват през същата година, списъка на освобождаващите се в рамките на ротацията длъжности в дирекциите в МВнР и определя едномесечен срок, в който служителите представят писмени заявления с кандидатурите си за заемането им.
(2) В заявленията си кандидатите посочват до три дирекции в МВнР по избор, съобразявайки се с освобождаващите се длъжности, изискванията за заемането им и професионалния си опит и квалификация.
 
Чл. 41.
(1) В срок до 31 март ежегодно Атестационната комисия провежда заседание по ротацията, на което разглежда постъпилите кандидатури за заемане на освобождаващите се през същата година в рамките на ротацията длъжности в дирекциите в МВнР и изготвя предложение до министъра за преназначаване на служителите от задграничните представителства в структурните звена в МВнР.
(2) При изготвяне на предложението до министъра по ал. 1 Атестационната комисия отчита:
1. изискванията за заемането на обявените за ротация длъжности;
2. професионалните качества и умения на служителя;
3. професионалния опит и квалификация на кандидата;
4. езиковата подготовка;
5. последните две ежегодни оценки;
6. цялостното кариерно развитие на служителя.

Чл. 42. В срок до 30 април ежегодно в съответствие с предложенията си по чл. 37, 39 и 41 Атестационната комисия предлага на министъра проект за ежегодната ротация.

Глава четвърта
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗПИТ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ДИПЛОМАТИЧЕСКИ РАНГ "АТАШЕ"

Чл. 43.
(1) Изпит за придобиване на дипломатически ранг "аташе" се полага от стажант-аташетата, назначени по реда на чл. 28, ал. 1 от Закона за дипломатическата служба, които са преминали предвидения стаж и обучение, организирано от Дипломатическия институт.
(2) Изпитът се провежда след изтичане на една година от датата на встъпване в длъжност на стажант-аташетата.

Чл. 44.
(1) Изпитите се провеждат от изпитна комисия, назначена със заповед от министъра, в състав най-малко от девет членове.
(2) Председател на изпитната комисия е постоянният секретар, който ръководи и организира работата на комисията.
(3) За членове на комисията се назначават старши и висши дипломатически служители, които притежават необходимите професионална квалификация и опит, за да извършат преценка на професионалните и деловите качества на полагащите изпит стажант-аташета.
(4) Числеността и поименният състав на изпитната комисия се определят със заповедта на министъра по ал. 1.

Чл. 45.
(1) Изпитните дати се насрочват със заповед на министъра най-малко един месец преди датата на писмения изпит.
(2) Със заповедта се утвърждава конспект от теми в областта на външната политика на Република България и международните отношения.
(3) Копие от заповедта заедно с утвърдения конспект се връчва срещу подпис на стажант-аташетата, на които предстои полагане на изпит.
(4) Преди провеждането на изпита изпитната комисия провежда заседание, на което уточнява критериите за оценяване.

Чл. 46. Изпитът за придобиване на дипломатически ранг "аташе" е писмен и устен. Писменият изпит представлява разработка на тема по утвърдения конспект.

Чл. 47.
(1) Темата, която ще се разработва, се изтегля в присъствието на всички участващи в изпита на случаен принцип от един от полагащите изпита стажант-аташета непосредствено преди започването на изпита. Темата се съобщава от председателя на изпитната комисия, който обявява началото на изпита.
(2) Писменият изпит продължава четири астрономически часа.
 
Чл. 48.
(1) По време на изпита не се допуска ползването на компютри, мобилни телефони, пейджъри, съобщителна техника, други технически средства и устройства, както и каквито и да било помощни материали на хартиен носител.
(2) При констатирано нарушение по предходната алинея, при нарушаване анонимността на конкурса, както и при доказано преписване или опит за преписване, полагащият изпита стажант-аташе се отстранява от по-нататъшно участие и се счита за неиздържал изпита.

Чл. 49.
(1) Писмените работи са анонимни.
(2) Членовете на комисията разпределят писмените работи помежду си за проверка и оценка на случаен принцип. Всяка писмена работа се проверяват и оценява от двама членове на комисията, независимо един от друг, без взаимна консултация и без обмяна на информация за оценките.
(3) Писмените работи се оценяват от проверяващите по шестобалната система с точност до 0,25. Крайната оценка е средноаритметична между оценките на двамата проверяващи.
(4) При разлика в оценките на двамата проверяващи, по-голяма от 0,50, писмените работи се проверяват и от арбитър - член на комисията, посочен от нейния председател. Окончателната оценка е средноаритметичната между трите оценки.
(5) Всеки проверяващ записва поставената от него оценка в свой отделен работен протокол срещу номера на писмената работа. Оценки върху писмената работа не се поставят. Работните протоколи се предават на председателя на комисията за изготвяне на окончателния протокол, който се подписва от членовете на комисията.

Чл. 50.
(1) Стажант-аташетата се уведомяват за резултатите от писмения изпит в двуседмичен срок от провеждането на изпита, но не по-късно от една седмица преди провеждането на устния изпит. Уведомяването се извършва чрез писмено съобщение, включително или чрез електронна поща или факс, ако са посочили такива.
(2) До устен изпит се допускат само стажант-аташета, успешно издържалите писмения изпит. За успешно издържал писмения изпит се счита стажант-аташето, получило оценка не по-ниска от "добър 4".

Чл. 51.
(1) На устния изпит се проверяват знанията на стажант-аташетата по въпросите, включени в утвърдения от министъра конспект. Устният изпит се провежда на български език и на чуждите езици, които всеки от изпитваните служители владее в съответствие с изискването на чл. 27, ал. 3 от Закона за дипломатическата служба.
(2) При оценяване на устния изпит всеки член на комисията преценява качествата на стажант-аташето въз основа на неговите отговори по шестобалната система с точност до 0,25, като нанася оценките си в индивидуален протокол.
(3) Крайната оценка представлява средноаритметично число от оценките на всички членове на изпитната комисия и се отразява в протокол, който се подписва от членовете на комисията.

Чл. 52. Изпитът за придобиване на дипломатически ранг "аташе" се счита за положен успешно при получена средноаритметична оценка от писмения и устния изпит не по-ниска от "много добър 4,50".

Чл. 53.
(1) Неиздържалите изпита имат право да положат втори изпит за придобиване на дипломатически ранг "аташе" в срок до шест месеца от първия изпит.
(2) Право да положат втори изпит за придобиване на дипломатически ранг "аташе" имат и неявилите се на насрочените дати за провеждане на изпита, както и отстранените поради констатирани нарушения по чл. 48, ал. 2.
(3) Вторият изпит за придобиване на дипломатически ранг "аташе" се провежда при условията и реда на тази глава в срока по чл. 28, ал. 3 от Закона за дипломатическата служба.

Чл. 54. Всички документи, свързани с провеждането на изпита, се съхраняват в архива на дирекция "Човешки ресурси" на Министерството на външните работи, в сроковете, определени по реда на чл. 43 и 44 от Закона за Националния архивен фонд.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 1. Наредбата се издава на основание на чл. 18, ал. 3 от Закона за дипломатическата служба.

§ 2. Разпоредбите на тази наредба относно задължителния дипломатически стаж, изискващ се при повишение в следващ дипломатически ранг и при даване на дипломатически ранг "пълномощен министър" и "посланик", не се прилагат с обратна сила по отношение на служителите от дипломатическата служба, които са придобили настоящия си дипломатически ранг по реда и при условията за повишаване в ранг, валидни до влизането в сила на Закона за дипломатическата служба.

§ 3. Разпоредбите на глава трета от тази наредба се прилагат и при ежегодната ротация на служителите по чл. 4, т. 2 - 3 от Закона за дипломатическата служба.
 
Приложение № 1 - Приложение № 2
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив