Наредба № 1 от 7 ноември 2006 г. за условията и реда за издаване, пускане и изваждане от употреба на пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати

ДАИТС

Държавен вестник брой: 93

Година: 2006

Орган на издаване: ДАИТС

Дата на обнародване: 27.11.2006

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се уреждат:
1. условията и редът за издаване, пускане и изваждане от употреба на български пощенски марки и пощенски продукти;
2. условията и редът за пускане, използване и спиране от употреба на специални пощенски печати.

Раздел II
Издаване на пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати

Чл. 2.
(1) Пощенските марки се издават от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения в изпълнение на годишен тематичен план за издаване на български пощенски марки.
(2) Проектът на годишния тематичен план за издаване на български пощенски марки се разработва от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения въз основа на писмени предложения от основния пощенски оператор, държавни и общински органи, обществени организации и съюзи и др., представени не по-късно от края на месец август на предходната календарна година.
(3) Проектът на годишния тематичен план за издаване на български пощенски марки се утвърждава от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения не по-късно от края на месец септември на предходната календарна година.
(4) Годишният тематичен план в срок до 5 работни дни след утвърждаването му се предоставя на основния пощенски оператор.
(5) Пощенските марки могат да се издават самостоятелно, в серии, с винетки, в блок, в блок-лист и като специален знак, отпечатан върху пощенските продукти, след предложение на основния пощенски оператор.

Чл. 3.
(1) Годишният тематичен план за издаване на български пощенски марки съдържа наименованията на темите, вида на издаването, броя на пощенските марки и срока (месеца) за пускането им в употреба.
(2) В годишния тематичен план за издаване на български пощенски марки се включват до 7 броя пощенски марки за непланирани теми, възникнали през годината.
(3) Тиражите и номиналните стойности на пощенските марки се определят от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения със заповедта по чл. 18, ал. 1 след писмено предложение от основния пощенски оператор, направено в срок до 2 месеца преди предвидената дата за пускане в употреба.

Чл. 4. Годишният тематичен план за издаване на български пощенски марки може да се изменя и допълва със заповед на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.

Чл. 5.
(1) Пощенските продукти и специалните пощенски печати се издават от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения въз основа на годишен тематичен план за издаване пощенски продукти и специални пощенски печати. Планът може да бъде допълван с цел отразяване на значими национални и международни събития, чествания или забележителни дати.
(2) Планът по ал. 1 се разработва от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения след писмени предложения от основния пощенски оператор, държавни и общински органи, обществени организации, съюзи и др. Планът съдържа наименованието на темата, вида на изданието и срока (месеца) за пускане в употреба на пощенските продукти и специалните пощенски печати.
(3) Тиражите на пощенските продукти се определят от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения със заповедта по чл. 18, ал. 1 след писмено предложение от основния пощенски оператор, направено в срок до един месец преди предвидената дата за пускане в употреба.

Чл. 6. Председателят на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения в дейността си по издаването на пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати се подпомага от специализиран експертен съвет.

Чл. 7.
(1) Специализираният експертен съвет е в състав от 9 до 12 членове, включително председател, заместник-председател и секретар.
(2) Председателят, заместник-председателят и секретарят на специализирания експертен съвет са служители в Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.
(3) Останалите членове на специализирания експертен съвет са служители на основния пощенски оператор, художници, изкуствоведи, представители на Съюза на българските филателисти и др.
(4) Съставът и броят на членовете на специализирания експертен съвет се определят със заповед на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения за срок две години.
(5) Членовете на специализирания експертен съвет, които не са служители в Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, се определят след предложение на основния пощенски оператор, Съюза на българските филателисти и други организации и институции, дейността на които е свързана с изкуство и култура.
(6) Функциите и организацията на работа на специализирания експертен съвет се определят с вътрешни правила, утвърдени от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.

Чл. 8. Разходите, свързани с функциите и работата на специализирания експертен съвет, се осигуряват от бюджета на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.

Чл. 9.
(1) Пощенските марки, пощенските продукти и специалните пощенски печати се изработват по приети от специализирания експертен съвет проекти на художници, подпомагани от консултанти. Художниците и консултантите се определят от специализирания експертен съвет.
(2) Проектите по ал. 1 трябва да отговарят на технически изисквания, предложени писмено от основния пощенски оператор. При промяна на тези изисквания основният пощенски оператор незабавно уведомява председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.
(3) Разходите за изработване на проектите за пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати се осигуряват от бюджета на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.

Чл. 10. Приетите от специализирания експертен съвет проекти на пощенските марки и на специалните знаци, подписани от художника(ците), консултанта(ите) и секретаря на специализирания експертен съвет, се утвърждават от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, а в негово отсъствие - от изпълняващия функциите на председател.

Чл. 11.
(1) Утвърдените проекти на пощенски марки се предават за отпечатване от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения на основния пощенски оператор с приемо-предавателен протокол и възлагателно писмо, подписано от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, а в негово отсъствие - от изпълняващия функциите на председател.
(2) Предаването и приемането по ал. 1 се извършва от оправомощени служители от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и от основния пощенски оператор.
(3) В приемо-предавателния протокол по ал. 1 се отбелязва и наличието на декларация от автора, че проектът е единствен. Декларацията чрез основния пощенски оператор се предава на Министерството на финансите.
(4) Във възлагателното писмо по ал. 1 се определят техниката на отпечатване, видът на използваната хартия, формата (размерът), видът на перфорирането, номиналната стойност, тиражът, видът на издаването и срокът за отпечатване.

Чл. 12.
(1) Приетите от специализирания експертен съвет проекти на илюстрациите на пощенските продукти и утвърдените проекти на специалните знаци се предават за отпечатване от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения на основния пощенски оператор с приемо-предавателен протокол и възлагателно писмо, подписано от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, а в негово отсъствие - от изпълняващия функциите на председател.
(2) Предаването и приемането по ал. 1 се извършва от оправомощени служители от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и от основния пощенски оператор.
(3) В приемо-предавателния протокол по ал. 1 се отбелязва и наличието на декларация от автора, че проектът е единствен. Декларацията се предава на основния пощенски оператор.
(4) Във възлагателното писмо по ал. 1 се определят тиражът, видът на пощенския продукт и срокът за отпечатване.

Чл. 13. Основният пощенски оператор предава на Министерството на финансите утвърдените проекти на пощенските марки и приетите проекти на пощенските продукти заедно с другите документи по чл. 11 и 12.

Чл. 14.
(1) Основният пощенски оператор разработва Инструкция за реда на отпечатване на пощенски марки и пощенски продукти, тяхното съхранение, използване и изтегляне от пощенската мрежа след изваждането им от употреба.
(2) Инструкцията по ал. 1 се предоставя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения за сведение.

Чл. 15.
(1) Основният пощенски оператор отпечатва пощенските марки в срок до 20 работни дни, а пощенските продукти в срок до 15 работни дни, считано от датата на получаване на проектите.
(2) Пощенските марки и пощенските продукти се отпечатват след писмено одобрение на пробния машинен отпечатък от автора на проекта или упълномощено от него лице.
(3) Разходите по отпечатването на пощенските марки и пощенските продукти са за сметка на основния пощенски оператор.

Чл. 16.
(1) Допълнителни тиражи за пощенски марки с променлив тираж се отпечатват по инициатива и за сметка на основния пощенски оператор.
(2) За пощенски марки с фиксиран тираж не се допуска отпечатване на допълнителни тиражи.

Чл. 17. Контролът по отпечатването на пощенските марки и пощенските продукти се осъществява от министъра на финансите.

Раздел III
Пускане в употреба на пощенски марки и пощенски продукти

Чл. 18.
(1) Пощенските марки и пощенските продукти се пускат в употреба със заповед на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения. В заповедта се определят основните характеристики на изданието: тема, автор, населено(и) място(а), пощенска(и) станция(и), дата и час на пускане в употреба, вид на използваната хартия, вида на защитата, номинална стойност, тираж, вида на издаването и други специфични данни.
(2) Копие от заповедта за пускане в употреба на пощенските марки и пощенските продукти се предоставя от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения на основния пощенски оператор в срок не по-кратък от 3 работни дни преди определената дата за пускане в употреба.
(3) Копие от заповедта за пускане в употреба на пощенските марки и пощенските продукти се предоставя от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения на Комисията за регулиране на съобщенията в срок 7 работни дни след издаването й.

Чл. 19. Информация за пусканите в употреба пощенски марки и пощенски продукти се публикува на страницата на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения в интернет и в пощенските служби на основния пощенски оператор.

Чл. 20. След пускането им в употреба издадените пощенски марки и пощенски продукти, с изключение на тези по чл. 22, ал. 1, се използват за заплащане на цената на пощенски услуги, предоставяни от основния пощенски оператор.

Чл. 21. Пощенските марки и пощенските продукти се продават в пощенската мрежа на основния пощенски оператор от датата на пускането им в употреба.

Чл. 22.
(1) Основният пощенски оператор предава на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения пощенски марки за извършване на международен обмен, както и пощенски марки и пощенски продукти за представителни цели в срок до 10 работни дни от датата на пускането им в употреба.
(2) Редът, броят и начинът на използването на тези пощенски марки и продукти се определят със заповед на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.
(3) Предадените пощенски марки и пощенски продукти по ал. 1 се заплащат от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения по фактическата им себестойност.

Раздел IV
Изваждане от употреба на пощенски марки и пощенски продукти

Чл. 23.
(1) Пощенските марки и пощенските продукти се изваждат от употреба със заповед на председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения след мотивирано писмено предложение от основния пощенски оператор.
(2) Копие от заповедта за изваждане от употреба на пощенски марки и пощенски продукти се предоставя на основния пощенски оператор в срок до 30 дни преди посочената дата за изваждане от употреба.
(3) Копие от заповедта за изваждане от употреба на пощенски марки и пощенски продукти се предоставя на Комисията за регулиране на съобщенията в срок до 7 работни дни след издаването й.
(4) Информация за изважданите от употреба пощенски марки и пощенски продукти се публикува на страницата на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения в интернет най-малко 30 дни преди датата на изваждането им от употреба.
(5) Основният пощенски оператор поставя на видно и достъпно място във всички пощенски служби информацията по ал. 4.
(6) Пощенските марки с фиксиран тираж се изваждат от употреба след изтичане на 3 години от датата на пускането им в употреба и без да е постъпило мотивирано писмено предложение от основния пощенски оператор.
(7) Пощенските марки с променлив тираж и пощенските продукти се използват до изчерпването им в пощенската мрежа на основния пощенски оператор, освен в случаите, когато са извадени от употреба по реда на ал. 1.

Чл. 24. Използването на пощенските марки и пощенските продукти за заплащане на цената на пощенски услуги, извършвани от основния пощенски оператор, се преустановява от датата на изваждането им от употреба.

Чл. 25. Пощенските марки и пощенските продукти, които към датата на изваждането им от употреба се намират в пощенската мрежа на основния пощенски оператор, се инвентаризират и се изтеглят от пощенската мрежа.

Чл. 26. Извадените от употреба пощенски марки и пощенски продукти се продават от основния пощенски оператор по пазарни цени.

Раздел V
Пускане, използване и спиране от употреба на специални пощенски печати

Чл. 27. Специалните пощенски печати се пускат в употреба от председателя на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения по ред и начин, определени в заповедта по чл. 18, ал. 1.

Чл. 28.
(1) Специалните пощенски печати се предават от Държавната агенция за информационни технологии и съобщения за използване от основния пощенски оператор за срок, определен в заповедта по чл. 18, ал. 1.
(2) Специалните пощенски печати могат да се използват от основния пощенски оператор и за изработване на филателни продукти за срок до 4 работни дни преди датата на пускането им в употреба. Тези продукти могат да се пускат за продажба от датата, определена в заповедта по чл. 18, ал. 1.
(3) Поставянето на техните отпечатъци може да се извършва само от определени длъжностни лица на основния пощенски оператор.
(4) След изтичане на определения за използване срок специалните пощенски печати се спират от употреба и се предават от основния пощенски оператор на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения за съхранение.
(5) Председателят на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения след мотивирано писмено предложение на основния пощенски оператор може да разреши спрени от употреба специални пощенски печати да се предадат за използване от основния пощенски оператор за определени цел и срок. След изтичане на този срок специалните пощенски печати се връщат в Държавната агенция за информационни технологии и съобщения за съхранение.

Чл. 29.
(1) Предаването и връщането на специалните пощенски печати се извършва от оправомощените служители на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и на основния пощенски оператор, като:
1. се регистрират в дневник за предаване-приемане на специални пощенски печати, съхраняван в Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, или
2. се удостоверяват с приемо-предавателен протокол, съставен в два екземпляра.
(2) В случаите по ал. 1 в дневника или върху приемо-предавателния протокол се поставя отпечатък от предавания, съответно приемания специален пощенски печат.

Чл. 30. Разходите за изработване на специалните пощенски печати са за сметка на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Пощенска марка" е знак за цена за заплащане на цената на пощенски услуги с отпечатана номинална стойност, който се поставя (залепва) върху пощенски пратки с цел удостоверяване заплащането на цената на пощенски услуги, извършвани от основния пощенски оператор. Пощенската марка задължително съдържа и надписите "България", "Bulgaria", "Поща", име на автора на проекта и годината на издаване. В пощенската марка може да има и други текстове, дати и цифри, свързани с тематиката й.
2. "Специален знак" е пощенска марка, която се отпечатва върху пощенските продукти с цел удостоверяване заплащането на цената на пощенски услуги, извършвани от основния пощенски оператор.
3. "Пощенски продукт" е пощенски плик (без или с илюстрация) или пощенска карта (без или с илюстрация) с отпечатани върху тях: специален знак за цена за заплащане на пощенски услуги, извършвани от основния пощенски оператор, и цената на пощенския плик или пощенската карта.
4. "Специален пощенски печат" е печат, който се издава за поставяне на отпечатък от него при пускане в употреба на пощенски марки и пощенски продукти. Специалният пощенски печат съдържа датата на пускане в употреба, кода и наименованието на пощенската станция, където се осъществява пускането в употреба, пояснителни текстове, илюстрации и друга информация, свързана с темата на пусканите в употреба пощенски марки и пощенски продукти.
5. "Винетка" е допълнителна част към пощенска марка, отделена от нея с перфорация, без номинална стойност. Тя съдържа изображение или текст, тематично свързани с пощенската марка.
6. "Серия" са две или повече различни пощенски марки, издавани по определена тема, които се отпечатват и пускат в употреба едновременно или по различно време.
7. "Блок" е малък по размери лист с отпечатани върху него една или повече тематично свързани пощенски марки, разположени една до/под друга на разстояние или отделени само с рамковидна перфорация, с различни изображения върху тях. Пространството извън марките се използва за пояснителни текстове или за доразвиване на темата. Марките в блока може и да не са перфорирани, но в този случай те трябва да са рамкирани.
8. "Блок-лист" е лист, който съдържа определен брой еднакви или различни пощенски марки, възможна е комбинация и с различен брой еднакви или различни винетки, или всички пощенски марки от една серия, с гребеновидна или линейна перфорация. Полето, ограждащо марките в блок-листа, е с размер, равен на половината от съответния размер на марките, и може да се използва за текстове и рисунки, поясняващи темата на изданието.
9. "Пощенски марки с фиксиран тираж" са пощенски марки, които се издават и пускат в употреба, без възможност за допечатване.
10. "Пощенски марки с променлив тираж" са пощенски марки, които се издават и пускат в употреба, с възможност за допечатване, според нуждите на основния пощенски оператор.
11. "Филателен продукт" е продукт, който се използва само за филателни и колекционерски цели.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Приетите проекти на пощенски продукти и утвърдените проекти на специални знаци преди влизане в сила на тази наредба се предават на основния пощенски оператор за отпечатване по досегашния ред.

§ 3. Тази наредба отменя Наредба № 3 от 2001 г. за условията и реда за издаване, пускане и изваждане от употреба на пощенски марки, пощенски продукти и специални пощенски печати (ДВ, бр. 54 от 2001 г.).

§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.76 във връзка с чл.78 от Закона за пощенските услуги.

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив