Наредба № 10 за придобиване на квалификация по професия "Пътен строител"

МОН

Държавен вестник брой: 100

Година: 2004

Орган на издаване: МОН

Дата на обнародване: 06.03.2005

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 582060 "Пътен строител" от област на образование "Архитектура и строителство" и професионално направление 582 "Строителство и геодезия" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.

Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 582060 "Пътен строител" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване на първа и втора степен на професионална квалификация за специалностите:
1. 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях".
2. 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях".

Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл.1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 от Закона за професионалното образование и обучение се разработва учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл.2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.

Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване

Чл. 4.
(1) С ДОИ по чл.1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Пътен строител".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Пътен строител" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.

Чл. 5. С ДОИ по чл.1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Учебните планове и програми по чл.3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.

§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г., включително по специалности и професии от професионално направление "Професии в строителството" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.

§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.

§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.

§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение
към чл.2

Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Пътен строител"

Професионално направление:
582 Строителство и геодезия
Наименование на професията:
582060 Пътен строител

1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Пътен строител", съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение (2004 г.), както и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.

Таблица 1

Специалности Степен на професионална квалификация Входящо минимално образователно равнище
5820601 Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях Първа

Втора
Завършен шести клас
Завършено основно образование
5820602 Строител на релсови пътища и съоръжения към тях Първа

Втора
Завършен шести клас
Завършено основно образование клас

1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически годен и психически здрав да упражнява професията "Пътен строител", което се удостоверява с медицинско свидетелство.

2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.

Таблица 2

Описание на трудовите дейности
(задачи)
Предмети и средства на труда Професионални компетенции
знания за умения за професионално-личностни качества
Специалност 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях" - първа степен
1. Транспортира и складира строителни материали, инструменти и оборудване на строителната площадка.
2. Поддържа ред и чистота на работното място и строителните площи.
3. Поддържа чисти инструментите и оборудването.
4. Обслужва транспортно оборудване при товаро-разтоварни дейности без специализирана механизация.
5. Извършва помощни и спомагателни работи, съвместно с по-висококвалифицирани работници, на строителни обекти, складове, бази.
6. Участва в зимното поддържане (снегопочистване) на пътища и жп коловози.
7. Извършва дейности, свързани с поддържане и създаване на крайпътно озеленяване (подрязва, окопава, пръска, засажда крайпътни насаждения).
8. Спазва изискванията за опазване на околната среда при изпълнение на трудовите си задачи.
Основни материали:
трошен камък, пясък, битум, асфалтобетон, баластра, дъски, греди, бичмета, армировъчна стомана, стеги, горена тел, различни видове бетони, тухли, разтвори, обработен и необработен камък, релси, траверси, жп скрепления, тротоарни плочи и др.
Основни инструменти:
лопата, кирка, кофа, подбивка, калибър, чук, тесла, чапа, строителна количка, метър, клещи, трион, мистрия, отвес, канап, мастар, либела, метла и други подобни инструменти, които не изискват специална подготовка за ползването им.
Наименованието на строителните материали и инструменти
Качествата на строителните материали, употребявани в транспортното строителство
Начините на поддържане на инструменти и оборудване и работа с тях
Товарене, разтоварване и съхраняване на строителните материали и изделия
Поставяне, поддръжка и прибиране на оборудването от работното място
Начините за товарене, разтоварване и складиране на земни маси
Мероприятията, свързани с поддържане на автомобилните пътища през различните сезони
Вертикалната и хоризонталната пътна маркировка и начините за монтажа й
Качествата на строителните материали и тяхното въздействие върху околната среда
Рационално използване на строителните материали, енергията и водите
Начините за озеленяване и значението на озеленителните мероприятия в транспортното строителство
Начините за намаляване на количеството на отпадъците и начините за безопасното им складиране
Поддържане на ред и чистота на работното място и на строителната площадка
Товарене и разтоварване на строителни материали и изделия
Товарене, разтоварване и складиране на земни маси
Поставяне, поддържане и прибиране на оборудването от работното място
Разпознаване на строителните материали
Ползване на необходимите инструменти по предназначението им
Извършване на рутинни дейности при неизменящи се условия
Приготвяне на разтвори по предварително зададена рецепта
Работа при зимни условия и спазване на технологичните изисквания към процесите
Монтаж на пътни знаци, сигнални
стълбчета, предпазни и снегозащитни огради
Полагане на хоризонтална пътна маркировка
Поддържане на крайпътно озеленяване
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
Позитивно отношение към околната среда
9. Всички дейности се извършват, като се спазват изискванията за техническа безопасност, съобразени с условията на работната среда. Основни материали:
каска, ръкавици, работно облекло, очила, специално работно облекло, маска, предпазен колан, медицински комплект за оказване на долекарска помощ, пясък, пяна, азбестово одеяло и други подобни
Основни инструменти:
кофпомпа, метла, пожарогасители, кирка, лопата, кофа, строителна количка и други подобни инструменти, които не изискват специална подготовка за ползването им.
Лични предпазни средства
Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на различни видове строително-монтажни работи
Начини за безопасна работа с инструменти, машини и материали в ежедневната трудова дейност
Безопасна работа с леснозапалими и антисептични материали (креозот)
Правилно реагиране при природни бедствия, аварии и пожари
Работа в електрифициран участък, гасене на пожар в близост до контактната мрежа
Правилно използване на лични предпазни средства
Безопасна работа с материали, инструменти и машини
Правилно ориентиране при движение на територията на строителната площадка в зависимост от маркировката и сигнализацията
Безопасна работа със средствата за противопожарна защита
Оказване на долекарска помощ и бързо и точно реагиране при трудова злополука, включително и при удар от електрически ток
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Специалност 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях" - втора степен на професионална квалификация
1. Разчита работни чертежи, планове, скици и схеми Основни материали: чертежи, скици
Основни инструменти:
линия, триъгълник, моливи
Условни означения, котиране, мащаби, видове проекции Разчитане на работни чертежи и скици, технологични схеми и др. Дисциплинираност Отговорност Прецизност
2. Извършва дейности, свързани с оформяне на земното легло Основни материали:
инертни материали, вар, цимент
Основни инструменти и машини:
шаблон, либела, лата; лопата, кирка, канап, ръчна количка, земекопни, земекопно-транспортни и подравняващи машини, валяци, ръчна трамбовка
Свойства на почвите
Технологична характеристика на земните работи
Правила за работа с ръчните инструменти
Работа с ръчните инструменти
Товарене, разтоварване и уплътняване на строителни почви
Дисциплинираност
Отговорност
3. Укрепва и отводнява изкопи и насипи Основни материали:
дървен материал, свързващи и укрепващи средства
Основни инструменти:
тесла, чук, лопата, кирка, канап и др.
Технологична характеристика на земните работи
Укрепване и отводняване на изкопите и насипите
Видовете дървен материал, видове сглобки и съединения
Укрепване и отводняване на изкопите и насипите Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
4. Подравнява, профилира, оформя и укрепва банкети и откоси Основни материали:
инертни материали
Основни инструменти и машини:
шаблон, либела, лата, лопата, кирка, канап, земекопни, земекопно-транспортни и подравняващи машини, валяци, ръчна трамбовка, гребло и др.
Свойства на строителните почви
Технологична характеристика на земните работи
Подравняване, профилиране, оформяне и укрепване на банкети и откоси
Конструктивни проекти
Подравняване, профилиране, оформяне и укрепване на банкети и откоси
Товарене и разтоварване на почви и строителни материали
Разчитане на конструктивни проекти
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
5. Приготвя ръчно и механизирано строителни разтвори и смеси Основни материали:
инертни материали, вар, цимент
Основни инструменти и машини:
лопата, кирка, канап, ръчна количка, кофа, бетонобъркачки, чапа, ръчна трамбовка, гребло и др.
Технологичната последователност на процесите
Основните изисквания за качество на материалите за строителни разтвори и смеси
Технологичните характеристики на строителните разтвори
Работа с ръчните инструменти
Работа с различните видове машини и механизми за приготвяне на строителни разтвори и смеси
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
6. Полага бетонови смеси и се грижи за бетона след полагането му Основни материали:
бетонови смеси, цимент, инертни материали
Основни инструменти и машини:
лопата, мастар, мистрия, пердашка, маламашка, кофа, ръчна количка, вибратори,
Хоризонтален и вертикален транспорт на бетонна смес
Полагане и уплътняване на бетонните смеси
Грижи за бетона след полагането му
Ускорено втвърдяване на бетона, автобетонпомпи, бетоновози, кюбели, хоботи, улеи, гребло за изравняване на бетона, машина за заглаждане на циментова замазка, ръчна трамбовка и др.
Приготвяне, полагане, товарене и разтоварване на бетонови смеси Работа с различните видове инструменти, машини и механизми за приготвяне на бетонови смеси
Бетониране при зимни условия
Правила за работа с ръчните инструменти.
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
Организираност
7. Разстила и профилира пътни основи при спазване техническите изисквания за ширина, дебелина и равнинност Основни материали:
Инертни материали, битум
Основни инструменти и машини:
Шаблон, либела, лата
Лопата, канап, транспортни и подравняващи машини, валяци, ръчна трамбовка, гребло и др.
Технологичната последователност на процесите при изпълнение на пътни основи
Основните изисквания за качеството на материалите за пътните основи
Техническите изисквания за ширина, дебелина и равнинност
Правила за работа с ръчните инструменти
Работа с ръчните инструменти
Контрол и регулиране спазването на техническите изисквания за ширина, дебелина и равнинност на пътните основи
Планиране, контрол, регулиране и управление на отделните процеси и операции, свързани с изпълнение на основи за пътни настилки
Спазване на технологичната последователност при изпълнение на дадена строителна работа
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
Организираност
8. Полага, ремонтира и поддържа всички видове пътни настилки Основни материали:
Инертни материали, битум, различни видове асфалтови смеси, битумни емулсии, паваж, бетонови смеси, цимент, армировъчна стомана
Основни инструменти и машини:
Шаблон, либела, лата, тесла, чук, лопата, кирка, отвес, канап, мастар, подравняващи машини, асфалтосмесители, автогудронатори, бетоновози, валяци, гребло, ръчна трамбовка и др.
Основните изисквания за качеството на материалите за пътните настилки
Технологичната последователност на процесите при изпълнение на пътни настилки
Производство и полагане на асфалтови смеси
Настилки без органични свързващи вещества
Настилки с органични свързващи вещества
Технологичната последователност на процесите при изпълнение на пътни настилки
Основните изисквания за качеството на материалите за пътните настилки
Техническите изисквания за ширина, дебелина и равнинност
Реконструкция и ремонт на пътните настилки
Работа с различните видове инструменти, машини и механизми
Контрол и регулиране спазването на техническите изисквания за ширина, дебелина и равнинност на пътните настилки
Планиране, контрол, регулиране и управление на отделните процеси и операции, свързани с изпълнение на пътни настилки
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
Организираност
9. Изработва, поддържа и ремонтира отводнителните пътни съоръжения Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, дренажни тръби, бетонови и стоманобетонови изделия
Основни инструменти и машини:
Лопата, кирка, отвес, бетоновози, кюбели, улеи, гребло за изравняване на бетона и др.
Основните изисквания за качеството на материалите
Технологичната последователност на процесите при изпълнение на отводнителни пътни съоръжения
Приготвяне и полагане на бетонната смес
Грижи за бетона след полагането му
Видовете армировка, основни свойства, приложение
Начини за изпълнение на армировъчните работи.
Изработка, поддръжка и ремонт на отводнителни пътни съоръжения Монтаж и транспорт на готови елементи за изпълнение на отводнителните пътни съоръжения Товарене и разтоварване на строителни материали и изделия Дисциплинираност Отговорност Умения за работа в екип Съобразителност Организираност
10. Изработва, монтира, демонтира и укрепва различни видове кофражи за елементите на пътните съоръжения
Ремонтира дървени мостове с частична подмяна на отделни елементи, включително цялостна подмяна на отделни техни елементи или усилване на някои части
Основни материали:
Дървен материал, метални кофражни платна, кофражно масло, тел, свързващи и укрепващи средства Основни инструменти и машини: тесла, чук, отвес, канап, циркуляр, ръчен и електрически трион и др.
Видовете дървен материал, видове сглобки и съединения Направа, монтаж, демонтаж и укрепване на различните видове кофражи Армировъчни планове Монтаж, демонтаж и укрепване на различните видове кофражи
Работа с ръчните инструменти
Работа с различните видове машини и механизми за разкрояване и сглобяване на елементи от дървен кофраж
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
11. Участва при изграждане на мостове, водостоци и други Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, армировъчна стомана, бетонови и стоманобетонови изделия
Основни инструменти и машини:
Лопата, ръчна количка, вибратори, автобетонпомпа, бетоновози, кюбели, улеи, гребло и др.
Видовете инженерни съоръжения в пътното строителство - предназначение, начин на изграждане, поддръжка и ремонт
Технологичните характеристики на бетонните смеси
Приготвяне и полагане на бетонната смес
Грижи за бетона след полагането му
Видовете армировка, основни свойства, приложение
Начини за изпълнение на армировъчните работи
Монтаж и транспорт на готови елементи за изпълнение на мостове, водостоци и други
Изпълнение на стоманобетонови елементи
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
Съобразителност
12. Поддържа и участва в ремонта на стоманени, дървени и стоманобетонни мостове: боядисване, поправка на парапети, работни пътеки и т.н. Основни материали:
Дървен материал, боя за метал и дърво, гайки и болтове, нитове, пружинни скоби и други скрепителни елементи
Основни инструменти и машини:
Чук, клещи, четка за боя, телена четка, бояджийски пистолет и др.
Свойства и качества на материалите
Корозия на металите и средства за борба с нея
Работа с ръчни инструменти
Работа с бояджийски пистолет
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
Съобразителност
13. Изпълнява и полага ръчно хидроизолации и геотекстил Основни материали:
Хидроизолационни материали, геотекстил, битум, битумни емулсии
Основни инструменти и машини:
Газова горелка, гребло и др.
Хидроизолационните материали - видове, свойства
Правила и начини за изпълнение на хидроизолации и полагане на геотекстил
Работа с ръчни инструменти
Работа с газова горелка
Изпълнение на хидроизолации и полагане на геотекстил
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
14. Изпълнява декоративни зидарии, перголи и др. принадлежности на пътя и крайпътните площадки за отдих и почивка Основни материали:
Тухли, дялан камък, бетонови изделия, дървен материал
Основни инструменти и машини:
Чук, тесла, мистрия, терзия, канап, ръчна количка, лопата, канчок, корито и др.
Зидарски работи - материали, инструменти, изпълнение
Декоративни зидарии, перголи и др. принадлежности на пътя и крайпътните площадки за отдих и почивка
Хоризонтален и вертикален транспорт на строителни материали.
Работа с ръчни инструменти
Изпълнение декоративни зидарии, перголи и др. принадлежности на пътя и крайпътните площадки за отдих и почивка
Дисциплинираност
Отговорност
Умения за работа в екип
Съобразителност
15. Изработва и монтира водещи ивици, бордюри Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, бетонови бордюри
Основни инструменти:
Лопата, терзия, канап, чук и др.
Технологичната последователност на процесите при изпълнение и монтаж на водещи ивици, бордюри
Технологичните характеристики на бетонните смеси
Приготвяне и полагане на бетонната смес
Изпълнение и монтаж на водещи ивици, бордюри Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
16. Изпълнява тротоарни настилки Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, базалтови плочи, каменни материали за настилки
Основни инструменти и машини:
Малка механизация, чук, тесла, мистрия, терзия, канап, кофа, ръчна количка, лопата, канчок, метла и др.
Видовете тротоарни настилки
Подготовката на основата
Технологията на полагане на различните видове тротоарни настилки
Подготовка на основата
Полагане на различните видове тротоарни настилки
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип.
17. Извършва зимно поддържане на пътя Основни материали:
Снегозадържащи оградни елементи, пясък, луга
Основни инструменти и машини:
Лопата, машини за хоризонтален транспорт, ръчна количка и др.
Начини и средства за зимно поддържане на пътя Обезопасяване на заледени пътни участъци
Изграждане (монтаж) на снегозащитни огради
Почистване от снегонавяване
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
18. Полага хоризонтална пътна маркировка и монтира вертикална маркировка Основни материали:
Бои за метал и дърво, бои за хоризонтална маркировка, пътни знаци и приспособления за пътна сигнализация
Основни инструменти:
Лопата, четка, шаблон и др.
Мероприятия, свързани с безопасността на движението по пътищата (маркировка, озеленяване, почистване)
Технология на полагане на хоризонтална маркировка
Монтаж на вертикална маркировка
Правилно ориентиране при движение на територията на строителната площадка в зависимост от маркировката и сигнализацията
Полагане на хоризонтална маркировка
Монтаж на вертикална маркировка
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
19. Извършва озеленителни мероприятия Основни материали:
Посадъчен растителен материал, препарати за растителна защита
Основни инструменти и машини:
Права и обратна лопата, кирка, ножица, малка механизация за косене, ръчна коса, пръскачка и др.
Начините за озеленяване и значението на озеленителните мероприятия в пътното строителство
Основните видове растителност, използвана за крайпътно озеленяване
Изпълнение на озеленителни мероприятия. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
20. Изчислява и измерва необходимите и вложените материали при извършване на различните видове дейности, свързани с пътното строителство Основни материали:
Работни чертежи
Основни инструменти:
Метър, ролетка
Начините на приемане и на измерване на строителните работи
Изчисляване на площ и обем
Изчисляване на площ и обем. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
21. Поддържа и организира ред и чистота на работното си място Основни инструменти:
Метла, лопата, кофа, количка и др.
Начините на поддържане на инструменти, машини и оборудване и работа с тях
Поставяне, поддръжка, почистване и прибиране на оборудването от работното място
Почистване и прибиране на оборудването от работното място
Поддържане на ред и чистота на работното място и на строителната площадка
Дисциплинираност
Прецизност
Отговорност
22. Спазва изискванията за опазване на околната среда при изпълнение на трудовите си задачи Основни материали:
Строителни материали и изделия, използвани в пътното строителство
Основни инструменти и машини:
Инструменти и машини, използвани в пътното строителство
Качествата на строителните материали и тяхното въздействие върху околната среда
Рационално използване на строителните материали, енергията и водите
Начините за намаляване на количеството на отпадъците и безопасното им складиране
Безопасно транспортиране на вредните за околната среда строителни материали на територията на строителната площадка Ефективно и екологично използване на строителните материали и изделия Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Позитивно отношение към околната среда
23. Всички дейности се извършват, като се спазват изискванията за техническа безопасност, съобразени с условията на работната среда Основни материали:
Каска, ръкавици, работно облекло, очила, специално работно облекло, маска, предпазен колан, медицински комплект за оказване на долекарска помощ, пясък, пяна, азбестово одеяло и други подобни
Основни инструменти:
Кофпомпа, пожарогасители, метла, кирка, лопата, кофа, строителна количка и др.
Начините на приготвяне на огнезащитните и антисептичните вещества
Познаване и ползване на лични предпазни средства
Нормативни документи за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на различни видове строително-монтажни работи
Начини за безопасна работа с инструменти, машини и материали в ежедневната трудова дейност
Безопасна работа с леснозапалими материали
Правилно реагиране при природни бедствия, аварии и пожари
Правилното използване на лични предпазни средства
Безопасна работа с материали, инструменти и машини
Правилно ориентиране при движение на територията на строителната площадка в зависимост от маркировката и сигнализацията
Безопасна работа със средствата за противопожарна защита
Оказване на долекарска помощ и бързо и адекватно реагиране при трудова злополука
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Специалност 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях" - първа степен
1. Транспортира и складира строителни материали, инструменти и оборудване на строителната площадка.
2. Поддържа ред и чистота на работното място и строителните площи.
3. Поддържа чисти инструментите и оборудването.
4. Обслужва транспортно оборудване при товаро-разтоварни дейности без специализирана механизация.
5. Извършва помощни и спомагателни работи съв-
местно с по-високо квалифицирани работници на строителни обекти, складове, бази.
6. Участва в зимното поддържане (снегопочистване) на жп коловози.
7. Извършва дейности, свързани с поддържане и създаване на крайпътно озеленяване (подрязва, окопава, пръска, засажда крайпътни насаждения).
8. Спазва изискванията за опазване на околната среда при изпълнение на трудовите си задачи.
Основни материали:
Трошен камък, пясък, битум, асфалтобетон, баластра, дъски, греди, бичмета, армировъчна стомана, стеги, горена тел, различни видове бетони, тухли, разтвори, обработен и необработен камък, релси, траверси, жп скрепления, тротоарни плочи и др.
Основни инструменти:
Лопата, кирка, кофа, подбивка, калибър, чук, тесла, чапа, строителна количка, метър, клещи, трион, мистрия, отвес, канап, мастар, либела, метла и др
Строителните материали и инструменти
Свойствата и качествата на строителните материали, употребявани в транспортното строителство
Начините на поддържане на инструменти и оборудване и работа с тях
Товарене, разтоварване и съхраняване на строителните материали и изделия, включително на височина без механизация, и хоризонтално - на разстояние до 40 - 50 м, ръчно или с количка по предварително подготвено трасе
Поставяне, поддръжка и прибиране на оборудването от работното място
Начините за товарене, разтоварване и складиране на земни маси
Мероприятията, свързани с поддържане на железните пътища през различните сезони
Качествата на строителните материали и тяхното въздействие върху околната среда
Рационално използване на строителните материали, енергията и водите
Начините за озеленяване и значението на озеленителните мероприятия в транспортното строителство
Начините за намаляване на количеството на отпадъците и за безопасното им складиране
Основните работи при текущото поддържане на железния път: смяна на отделни релси, траверси, смазване на скрепления и настави
Поддържане на ред и чистота на работното място и на строителната площадка
Товарене и разтоварване на строителни материали и изделия
Товарене, разтоварване и складиране на земни маси
Поставяне, поддържане и прибиране на оборудването от работното място
Разпознаване на строителните материали
Ползване на необходимите инструменти по предназначението им
Извършване на рутинни дейности при неизменящи се условия
Приготвяне на разтвори по предварително зададена рецепта
Работа при зимни условия и спазване на технологичните изисквания към процесите
Монтаж на пътни знаци, сигнални стълбчета, предпазни и снегозащитни огради
Участие в групи по текущо поддържане на железния път
Сигнализиране на работното място при работа на открит път и в гаров коловоз
Аварийно спиране на влак в междугарието
Поддържане на крайпътно озеленяване
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
9. Всички дейности се извършват, като се спазват изискванията за техническа безопасност, съобразени с условията на работната среда Основни материали:
Каска, ръкавици, работно облекло, очила, специално работно облекло, маска, предпазен колан, медицински комплект за оказване на долекарска помощ, пясък, пяна, азбестово одеяло и други подобни
Основни инструменти:
Кофпомпа, метла, пожарогасители, кирка, лопата, кофа, строителна количка и др.
Лични предпазни средства
Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на различни видове строително-монтажни работи
Начини за безопасна работа с инструменти, машини и материали в ежедневната трудова дейност
Безопасна работа с леснозапалими и антисептични материали (креозот)
Правилно реагиране при природни бедствия, аварии и пожари
Работа в електрифициран участък
Гасене на пожар в близост до контактната мрежа
Правилно използване на лични предпазни средства
Безопасна работа с материали, инструменти и машини
Правилно ориентиране при движение на територията на строителната площадка в зависимост от маркировката и сигнализацията
Безопасна работа със средствата за противопожарна защита
Оказване на долекарска помощ и бързо и точно реагиране при трудова злополука, включително и при удар от електрически ток
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност.
Специалност 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях" - втора степен на професионална квалификация
1. Разчита работни чертежи, планове, скици и схеми. Основни материали:
Чертежи, скици
Основни инструменти:
Линия, триъгълник, моливи
Условни означения, котиране, мащаб Разчитане на работни чертежи и скици, технологични схеми и др. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Съобразителност.
2. Извършва дейности, свързани с изграждането и поддържането на земното легло и прилежащите канавки. Основни материали:
Инертни материали,
Вар, цимент, свързани и несвързани строителни почви
Основни инструменти и машини:
Шаблон, либела, лата, лопата, кирка, канап, ръчна количка, земекопни, земекопно-транспортни и подравняващи машини, валяци, ръчна трамбовка и др.
Свойствата на почвите Технологичната характеристика на земните работи Работа с ръчните инструменти при спазване на правилата за работа Товарене и разтоварване на строителни почви. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
3. Укрепва и отводнява изкопи и насипи Основни материали:
Цимент, бетонови смеси, дървен материал
Основни инструменти:
Тесла, чук, лопата, кирка, канап и др.
Технологичната характеристика на земните работи
Укрепване и отводняване на изкопите и насипите
Видовете дървен материал, видовете сглобки и съединения.
Укрепване и отводняване на изкопи и насипи. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
4. Подравнява, профилира, оформя и укрепва банкети и откоси Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент
Основни инструменти и машини:
Шаблон, либела, лата, лопата, кирка, канап, земекопни, земекопно-транспортни и подравняващи машини, валяци, ръчна трамбовка, гребло и др.
Свойствата на почвите
Технологичната характеристика на земните работи
Подравняване, профилиране, оформяне и укрепване на банкети и откоси
Подравняване, профилиране, оформяне и укрепване на банкети и откоси
Товарене и разтоварване на почви и строителни материали
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
5. Приготвя ръчно и механизирано строителни разтвори и смеси Основни материали:
Инертни материали, вар, цимент
Основни инструменти и машини:
Лопата, кирка, канап, ръчна количка, кофа, бетонобъркачки, чапа, ръчна трамбовка, гребло и др.
Технологичната последователност на процесите
Основните изисквания за качеството на материалите за строителни разтвори и смеси
Технологичните характеристики на бетонните смеси
Работа с ръчните инструменти при спазване на правилата за безопасни и здравословни условия на труд
Работа с различните видове машини и механизми за приготвяне на строителни разтвори и смеси
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
6. Полага бетонови смеси и се грижи за бетона след полагането му Основни материали: Бетонови смеси, цимент Основни инструменти и машини: Лопата, мастар, мистрия, пердашка, маламашка, кофа, ръчна количка, вибратори, автобетонпомпи, бетоновози, кюбели, хоботи, гребло, улеи, ръчна трамбовка и др. Хоризонтален и вертикален транспорт
Полагане и уплътняване на бетонните смеси
Грижи за бетона след полагането му
Ускорено втвърдяване на бетона
Бетониране при зимни условия
Изготвяне на бетонни смеси съгласно технологичната схема
Видове армировки и четене на армировъчни планове.
Товарене и разтоварване на бетонови смеси
Работа с ръчните инструменти при спазване на правилата за безопасни и здравословни условия на труд
Работа с различните видове машини и механизми за приготвяне на строителни разтвори и смеси.
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
7. Пресява, подбива и профилира баластовата призма Основни материали:
Трошен камък за баласт, типови напречни профили
Основни инструменти:
Лопата, вила за пресевка, подбивка, канап, калибър, лост и др.
Основните размери и форма на баластовата призма, съгласно типовите напречни профили
Свойства на трошения камък
Безопасна работа при подбиване на открит път
Сигнализиране на работното място
Габаритни размери и изисквания.
Работа с подбивка и вила за пресевка
Измерване на дължини и наклони
Контрол на състоянието на анкерните болтове, затягане на елементите на скреплението, състоянието на наставите
Извършване на малки ремонти по железния път
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
8. Контролира, поддържа и ремонтира железния път по ниво и в план. Основни материали:
Трошен камък за баласт
Основни инструменти:
Либела, лопата, вила за пресевка, подбивка, канап, калибър лост и др.
Oсновните технически допуски по ниво и по план на железния път
Начините за измерване на пропадания, промени по ос в права и крива
Работа с калибър
Безопасна работа в открит път - самостоятелно и в група.
Контролиране на параметрите на пътя: междурелсие, надвишение, по ниво и т.н.
Отстраняване на основните неизправности по ниво и по ос
Работа с подбивка и лост
Сигнализиране на опасен участък и аварийно спиране на влак в междугарието
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за вземане на решения
Умения за работа в екип
9. Поддържа, ремонтира и подменя отделни елементи от горното строене на железния път: релса, отделен траверс, части от железопътно скрепление Основни материали:
Релса, траверса, тирфон, крампон, анкерен болт, стегателна плочка, пружинна шайба, гайка, смазочно масло и др.
Основни инструменти:
Саботажна тесла, лост, клещи, за релси и траверси, подбивка, лопата, вила за пресевка, канап, калибър и др.
Изискванията и основните технически допуски по ниво и по ос на железния път
Начините за измерване на пропадания, промени по ос в права и крива
Работа с калибър
Безопасна работа в открит път - само-стоятелно и в група
Видове дървен материал, ремонт и поддържане на дървени траверси
Работа в електрифициран участък
Корозия на металите
Контролиране на параметрите на пътя: междурелсие, надвишение, по ниво и т.н.
Отстраняване на основните неизправности по ниво и по ос
Работа с подбивка и лост
Безопасна работа в открит път или в района на гарата
Работа в група, подаване и разбиране на сигнали
Спиране на влак в открит път при авария, сигнализиране на работното място, съгласно инструкциите за сигнализация
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за вземане на решения
Умения за работа в екип
10. Поддържа и участва в ремонт на железопътни стрелки. Основни материали:
Релса, траверса, тирфон, крампон, анкерен болт, стегателна плочка, пружинна шайба, гайка, смазочно масло и др.
Основни инструменти:
Саботажна тесла, лост, клещи за релси и траверси, подбивка, лопата, вила за пресевка, канап, калибър и др.
Основните технически допуски по ниво и по план на жп стрелки
Начините за измерване на параметрите на жп стрелки
Работа с калибър
Недопустими неизправности по жп стрелки, начини за поддържане и безопасна експлоатация
Безопасна работа в района на гарата - самостоятелно и в група
Видове дървен материал, ремонт и поддържане на дървени траверси
Работа в електрифициран участък
Контролиране на параметрите на жп стрелки
Работа с подбивка и лост
Безопасна работа в района на гарата
Работа в група, подаване и разбиране на сигнали съгласно инструкциите за сигнализация
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
11. Изработва, поддържа и възстановява водоотводни съоръжения: водостоци, канавки, дренажи и др. Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, дренажни тръби, бетонови и стоманобетонови изделия
Основни инструменти и машини:
Лопата, кирка, отвес, бетоновози, кюбели, улеи, гребло за изравняване на бетона и др.
Основните изисквания за качество на материалите
Технологичната последователност на процесите при изпълнение на отводнителни пътни съоръжения
Видовете водоотводни съоръжения: предназначение, изисквания, поддържане и ремонт
Изработка, поддръжка и ремонт на отводнителни пътни съоръжения
Товарене и разтоварване на строителни материали и изделия
Монтаж и транспорт на готови елементи за изпълнение на отводнителните пътни съоръжения
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип
12. Изработва, монтира, демонтира и укрепва различни видове кофражи за елементите на пътните съоръжения
Ремонтира дървениелементи
Основни материали:
Дървен материал, метални кофражни платна, кофражно масло, тел
Основни инструменти и машини:
Тесла, чук, отвес, канап, циркуляр, ръчен и електрически трион и др.
Видовете дървен материал, видове сглобки и съединения
Направа, монтаж, демонтаж и укрепване на различните видове кофражи
Монтаж, демонтаж и укрепване на различните видове кофражи
Работа с ръчните инструменти при спазване на правилата за безопасни условия на труд
Работа с различните видове машини и механизми за разкрояване и сглобяване на елементи от дървен кофраж.
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Съобразителност
Умения за работа в екип
13. Поддържа и участва в ремонт на стоманени, дървени и стоманобетонни мостове: боядисва, поправя парапети и работни пътеки. Основни материали:
Дървен материал, боя за метал и дърво, гайки и болтове, нитове, пружинни скоби и други скрепителни елементи
Основни инструменти и машини:
Чук, клещи, четка за боя, телена четка, бояджийски пистолет и др.
Свойствата на материалите
Корозия на металите и средства за борба с нея
Работа с ръчни инструменти
Работа с бояджийски пистолет
Безопасна работа с леснозапалими смеси
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
14. Участва при изграждане на мостове, водостоци и други. Основни материали:
Инертни материали, бетонови смеси, цимент, армировъчна стомана, бетонови и стоманобетонови изделия
Основни инструменти и машини:
Лопата, ръчна количка, вибратори, автобетонпомпа, бетоновози, кюбели, улеи, гребло и др.
Видовете водоотводни съоръжения - предназначение, начини на изграждане, поддръжка и ремонт
Технологичните характеристики на бетонните смеси
Видовете армировка, основни свойства, приложение
Хоризонтален и вертикален транспорт
Монтаж и транспорт на готови елементи за изпълнение на мостове, водостоци и други. Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Наблюдателност
Умения за работа в екип
15. Изпълнява ръчно хидроизолации и геотекстил. Основни материали: Хидроизолационни материали, геотекстил, битум, битумни емулсии
Основни инструменти и машини:
Газова горелка, гребло и др.
Основни изисквания за качеството на хидроизолационните материали
Изпълнение на хидроизолации и геотекстил
Работа с ръчни инструменти
Работа с газова горелка
Изпълнение на хидроизолации и геотекстил
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Концентрация на вниманието
16. Извършва озеленителни мероприятия. Основни материали:
Посадъчен растителен материал, препарати за растителна защита.
Основни инструменти и машини:
Права и обратна лопата, кирка, ножица, малка механизация за косене, ръчна коса, пръскачка и др.
Начините за озеленяване и значението на озеленителните мероприятия в транспортното строителство
Основните видове растителност, използвана за озеленяване и укрепване на изкопи и насипи
Изпълнение на озеленителни мероприятия Дисциплинираност
Прецизност
Умения за работа в екип
17. Изчислява и измерва необходимите и вложените материали при извършване на различните видове дейности, свързани с пътното строителство. Основни материали:
Работни чертежи.
Основни инструменти:
Метър, ролетка и др.
Начините на приемане и на измерване на строителните работи
Изчисляване на площ и обем
Изчисляване на площ и обем.
Разчитане на работни чертежи
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност.
18. Поддържа и организира ред и чистота на работното си място Основни инструменти:
Метла, лопата, кофа, количка и др.
Начините на поддържане на инструменти, машини и оборудване и работа с тях
Поставяне, поддръжка, почистване и прибиране на оборудването от работното място
Технологичната последователност при изпълнение на дадена строителна работа
Поддържане на ред и чистота на работното място и на строителната площадка
Поставяне, поддържане, почистване и прибиране на оборудването от работното място
Работа с различните видове машини и механизми
Почистване и прибиране на оборудването в края на работното време
Дисциплинираност
Организираност.
19. Спазва изискванията за опазване на околната среда при изпълнение на трудовите си задачи Основни материали:
Строителни материали и изделия, използвани в пътното строителство
Основни инструменти и машини:
Инструменти и машини, използвани в транспортното строителство
Kачествата на строителните материали и тяхното въздействие върху околната среда
Рационално използване на строителните материали, енергията и водите
Начините за намаляване на количеството на отпадъците и начините за безопасното им складиране
Ефективно и екологично използване на строителните материали и изделия
Безопасно транспортиране на вредните за околната среда строителни материали на територията на строителната площадка
Избор на оптимални технологични решения
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Позитивно отношение към околната среда
20. Всички дейности се извършват, като се спазват изискванията за техническа безопасност, съобразени с условията на работната среда Основни материали:
Каска, ръкавици, работно облекло, очила, специално работно облекло, маска, предпазен колан, медицински комплект за оказване на долекарска помощ, пясък, пяна, азбестово одеяло и др.
Основни инструменти:
Кофпомпа, пожарогасители, метла, кирка, лопата, кофа, строителна количка и др.
Начините на приготвяне на огнезащитните и антисептичните вещества (креозот)
Познаване и ползване на лични предпазни средства
Нормативни документи за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на различни видове строително-монтажни работи
Начини за безопасна работа с инструменти, машини и материали в ежедневната трудова дейност
Безопасна работа с леснозапалими материали
Правилно реагиране при природни бедствия, аварии и пожари
Сигнали при движение на подвижния състав, сигнали за обезопасяване на работното място
Безопасна работа с електрически инструменти
Работа в електрифициран участък
Правилното използване на лични предпазни средства
Безопасна работа с материали, инструменти и машини
Товарене и разтоварване на строителни материали и изделия
Правилно ориентиране при движение на територията на строителната площадка в зависимост от сигнализацията
Работа в електрифициран участък
Безопасна работа със средствата за противопожарна защита, особено при работа в електрифициран участък
Оказване на долекарска помощ и бързо и адекватно реагиране при трудова злополука и токов удар
Работа с ръчните инструменти.
Дисциплинираност
Отговорност
Прецизност
Умения за работа в екип

2.2. Тенденции в развитието на професионално направление "Строителство и геодезия" Изграждането, поддържането и ремонтът на модерна, безопасна и комфортна пътна мрежа изисква квалифицирана работна ръка. Географското положение на страната ни, увеличаващият се автомобилен парк и тенденциите в производството на транспортни средства за сухоземен транспорт поставят проблема за постоянна реконструкция и модернизация на пътищата и съоръженията към тях, за прилагането на нови технологии и материали, което предполага потребност от кадри с необходимата квалификация.
2.3. Възможности за професионална реализация Придобилите първа и втора степен на професионална квалификация по професията "Пътен строител" могат да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996 г.):
8218 "Оператори в производството на бетон и бетонови изделия";
9312 "Нискоквалифицирани работници по добив на инертни материали";
9313 "Земекопачи";
9314 "Нискоквалифицирани работници в строителството и поддържане на язовири, пътища и други обекти от инженерното строителство";
9315 "Нискоквалифицирани работници в строителството и поддържане на сгради",
9316 "Работник по строителство и ремонт на железни пътища и съоръжения, кантонер, прелезопазач, сигналист-охранител, работник по руднични жп линии и автопътища, мостоваци, охранители на слаби места, работник за валиране, смазвач на стрелки" и други, в това число допълнени при актуализиране на Националната класификация на професиите.
2.4. Възможности за повишаване на професионалната квалификация Придобилият първа степен на професионална квалификация може да продължи обучението си по друга специалност от професиите "Пътен строител" и "Строител", като обучението му по задължителната професионална подготовка, единна за всички направления и единна за професиите от професионално направление "Строителство и геодезия", се зачита. Придобилият втора степен на професионална квалификация по професията "Пътен строител" може да се обучава по друга специалност от тази професия, като обучението му по задължителната професионална подготовка, единна за всички направления и единна за професиите от професионално направление "Строителство и геодезия", както и част от специфичната за професията задължителна професионална подготовка, се зачита. След придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Пътен строител" обучаваният има право да продължи обучението си по професия "Строителен техник", като обучението му по задължителната професионална подготовка, единна за всички направления, отрасловата и част от специфичната за професията, се зачита.

3. Цели на обучението
Основна цел на обучението по професията "Пътен строител" е подготвянето на обучаваните за реализацията им по придобитата специалност в строителното производство. Подцели за първа степен на професионална квалификация
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- знае и прилага основните правила за безопасна работа на работното място, познава и използва личните предпазни средства, не замърсява при работа околната среда;
- познава пазарните отношения, мястото и ролята в тях на отделните лица, фирмите, институциите и държавата;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда; разбира договорните отношения между работодател и работник;
- осъществява добра комуникация при изпълнение на трудовата си дейност, съдейства и търси помощ от членовете на екипа, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от направление "Строителство и геодезия" След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- познава основните строителни материали, знае и прилага правилата за тяхното поддържане, транспорт и съхранение;
- познава инструментите, инвентарните пособия и основните строителни машини, използвани в строителството;
- познава и спазва технологичната последователност за изпълнение на строителните работи;
- познава организацията на фирмата и правомощията на длъжностните лица;
- притежава знания и умения за измерване на дължина и маса и изчисляване на площ и обем
- ръчно и с калкулатор.
3.3. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по специфичната за професията задължителна професионална подготовка
3.3.1. Специалност "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да участва при изпълнението на всички видове строителни работи и да осигурява ред и чистота на строителната площадка, като:
- знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с инструменти, материали и помощен инвентар;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции по специалността;
- прилага усвоените теоретични знания в конкретни условия, като спазва технологичната последователност при различните видове операции, според предназначението на материали и инструменти;
- организира правилно работното място.
3.3.2. Специалност "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да участва при изпълнение на всички видове строителни работи и да осигурява ред и чистота на строителната площадка, като:
- знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с инструменти, материали и помощен инвентар;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции по специалността;
- прилага усвоените теоретични знания в конкретни условия, като спазва технологичната последователност при различните видове операции, според предназначението на материали и инструменти;
- организира правилно работното място. Подцели за втора степен на професионална квалификация
3.4. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- знае и прилага основните правила за безопасна работа на работното място, познава и използва личните предпазни средства, не замърсява при работа околната среда;
- осъществява ефективни комуникации при изпълнение на трудовата си дейност в работен екип - умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа;
- познава пазарните отношения, мястото и ролята в тях на отделните лица, фирмите, институциите и държавата;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда; разбира договорните отношения между работодател и работник;
- участва при разпределяне на задачите, съдейства и търси помощ от членовете на екипа, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена;
- разбира собствената си роля в производството и съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
- знае общите правила за работа с компютър и умее да ползва програмни продукти; ползва съвременните технологии за изпълнение на технически задачи от професионалната му област;
- справя се с предвидими и рутинни задачи на работното място, осъществявайки кратка комуникация на чужд език.
3.5. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от направление "Строителство и геодезия" След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- познава основните строителни материали според предназначението им, да знае и прилага правилата за транспорт и съхранение;
- познава и спазва технологичната последователност за изпълнение на строителните работи;
- познава организацията на фирмата и правомощията на длъжностните лица;
- притежава знания и умения за измерване на дължина и маса и за изчисляване на площ и обем - ръчно и с калкулатор;
- умее да разчита строителна документация - проекти, чертежи, скици, схеми;
- познава пътните съоръжения и етапите при проектирането и изграждането им.
3.6. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по специфичната за професията задължителна професионална подготовка
3.6.1. Специалност 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да:
- умее правилно да оформя и да профилира земното легло съгласно проектните изисквания;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции при изработване на кофраж, армировка; при приготвяне, полагане и уплътняване на бетонна смес;
- прилага усвоените теоретични знания при изработване на кофраж, армировки и при бетониране на стоманобетонни елементи, използвайки различни материали, инструменти и машини;
- умее да изпълнява всички зидани елементи на съоръженията съгласно проекта, използвайки строителни разтвори и градивни елементи от различни материали;
- умее да изпълнява пътни и тротоарни настилки от различни материали по работен проект или технологична карта;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции при приготвяне на разтвори и изпълнение на пътни и тротоарни настилки от различни материали;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции при изработване и монтаж на дървени и метални елементи за пътни съоръжения;
- анализира условията за работа и съобразно тях извършва необходимите трудови дейности;
- правилно организира работното си място.
3.6.2. Специалност 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да:
- умее да оформя земното легло съгласно типовите напречни профили и строителния габарит;
- профилира бермите, канавките и дренажите съгласно вида на почвите и изискванията на проектната документация;
- работи ефективно по уплътняването и профилирането на баластовата призма с подбивка, включително и електровибрационна;
- знае функциите на отделните елементи на горното строене (релси, траверси, жп скрепления, баласт и жп стрелки), стандартните изисквания, допустимите технически норми и недопустимите неизправности;
- изработва кофраж, декофрира, заготвя и монтира армировка за всички стоманобетонни елементи по кофражен проект;
- изготвя бетонна смес съгласно рецепта и полага бетонна смес в кофражна форма, уплътнява и полага грижи за пресния бетон при различни атмосферни условия;
- знае предназначението, функциите и начините за безопасна работа с инструменти, материали и помощен инвентар;
- разбира технологичната последователност на различните видове строителни операции при изработване и монтаж на дървени, метални и стоманобетонни елементи за водоотводни съоръжения, мостове и тунели;
- умее да сигнализира работното място при работа на открит път, съгласно инструкцията за сигнализациите;
- анализира условията за работа и съгласно тях качествено извършва необходимите трудови дейности;
- правилно да организира работното си място.

4. Съдържание на обучението
Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебна програма, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Пътен строител". Учебният план се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които са систематизирани научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професията "Пътен строител" - първа степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.

Таблица 3

Съдържание на обучението

Професионални
компетенции
Тематични
области
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
1. Да познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа на строителната площадка и работното място, да не замърсява при работа околната среда Правила и инструкции за безопасна работа
Противопожарна охрана
Екологична култура
Вредни производствени фактори и професионални заболявания
2. Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отношения между работодател и работник Трудовоправно законодателство
Трудовоправни отношения в производственото звено
(предприятието)
3. Да познава пазарните отношения, мястото и ролята в тях на отделните лица, фирмите, Нормиране на труда
Заплащане на труда
Работна заплата институциите и държавата
4. Да осъществява добра комуникация при изпълнение на трудовата си дейност, да съдейства и търси помощ от членовете екипа, да се отнася с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена Организация на трудовия процес
Принципи на екипнаната организация на труда
Умения за работа в екип
Делово общуване
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Строителство и геодезия"
5. Да познава основните строителни материали според предназначението им, да знае и прилага правилата за транспорт и съхранение Видове естествени строителни материали - приложение, правила за транспорт и съхранение
Свързващи вещества, разтвори и бетони - приложение, правила за транспорт и съхранение
Строителна керамика - приложение, правила за транспорт и съхранение
Черни и цветни метали - класификация, приложение, правила за съхранение
Изолационни материали
6. Да познава и спазва технологичната последователност изпълнение на строителните Видове строителни заработи
Строителни машини работии инструменти
7. Да познава организацията на фирмата и правомощията длъжностните лица Участници в инвестинационния процес
Нормативни документи в строителството
Организация на работното място
Строителен надзор
8. Да притежава знания и умения за измерване на дължина и маса и изчисляване на площ и обем - ръчно и с калкулатор Основни формули заизчисляване на геометрични характеристики
Мерни единици за дължина, площ, обем, маса
Работа с калкулатор
Специфична за професия 582060 "Пътен строител" задължителна професионална подготовка
Специалност 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях"
9. Да участва при изпълнение на всички видове строителни работи и да осигурява ред и чистота на строителната площадка Видове пътища, съоръжения, eлементи на пътя
Технологични етапи при изграждане на пътища
Състав на строителните разтвори, свойства и приложение
Правила за почистване на инструменти и съхранение на инструменти и машини
Правила, знаци и сигнали за товаро-разтоварни работи
Специалност 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях"
10. Да участва при изпълнение на всички видове строителни работи и да осигурява ред и чистота на строителната площадка Видове жп линии и съоръжения
Елементи на железния път
Технологични етапи при изграждане на жп линии
Правила за почистване на инструменти и съхранение на инструменти и машини
Инструкция за сигнализацията
Правила, знаци и сигнали за работа по железния път - открит и в гарови коловози
Правила, знаци и сигнали за товаро-разтоварни работи
Съдържанието на обучението по професията "Пътен строител" - втора степен на професионална квалификация, е представено в табл. 4.

Таблица 4

Съдържание на обучението

Професионални
компетенции
Тематични
области
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
1. Да познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа на строителната площадка и работното място, да не замърсява при работа околната среда Правила и инструкции за безопасна работа
Противопожарна охрана
Екологична култура
Вредности и професионални заболявания
2. Да разбира собствената си роля в производството и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си Професионално и кариерно развитие
3. Да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа Видове общуване
Принципи на деловото общуване
Правила за водене на делова кореспонденция
4. Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отношения между работодател и работник Трудовоправно законодателство
Трудовоправни отношения в производственото звено (предприятието)
5. Да познава пазарните отношения, мястото и ролята в тях на отделните лица, фирмите, институциите и държавата Нормиране на труда
Заплащане на труда
Работна заплата
6. Да познава основните правила за работа с компютър и да ползва програмни продукти Конфигурация на компютъра
Устройства за въвеждане и съхраняване на данни
Съхраняване и намиране на информация
Работа с програмни продукти за създаване на елементарни документи
7. Да използва основната професионална терминология в комуникация на чужд език
Ниво А1 - А2 според общата европейска рамка за владеене на чужди езици
Използване на елементарни думи и изрази на чужд език, свързани с професионалните задачи
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Строителство и геодезия"
8. Да познава основните строителни материали според предназначението им, да знае и прилага правилата за транспорт и съхранение Видове естествени строителни материали - приложение, правила за транспорт и съхранение
Свързващи вещества, разтвори и бетони - приложение, правила за транспорт и съхранение
Строителна керамика - приложение, правила за транспорт и съхранение
Черни и цветни метали - класификация, приложение, правила за съхранение
Изолационни материали
9. Да познава и спазва технологичната последователност за изпълнение на строителните работи Видове строителни работи
Строителни машини и инструменти
10. Да познава организацията на фирмата и правомощията на длъжностните лица Участници в инвестиционния процес
Нормативни документи в строителството
Организация на работното място
Строителен надзор
11. Да притежава знания и умения за измерване на дължина и маса и изчисляване на площ и обем - ръчно и с калкулатор Основни формули за изчисляване на геометрични характеристики
Мерни единици за дължина, площ, обем, маса
Работа с калкулатор
12. Да умее да разчита строителна документация - проекти, чертежи, скици, схеми Условни означения на строителните материали
Мащаби и размери
Видове строителни чертежи
13. Да познава пътните съоръжения и етапите при проектирането и изграждането им Видове пътища, жп линии и съоръжения
Елементи на пътя
Технологични етапи при проектиране и изграждане на пътища и жп линии
Специфична за професия 582060 "Пътен строител" задължителна професионална подготовка
Специалност 5820601 "Строител на пътища, магистрали и съоръжения към тях"
14. Да умее правилно да оформя и да профилира земното легло съгласно проектните изисквания Земни работи
Изпълнение на изкопи - ръчно и механизирано
Укрепване и отводняване на изкопи
Насипи
Уплътняване на насипи
15. Да умее да изработва кофраж, да заготвя и монтира армировка за всички стоманобетонови елементи по конструктивен проект; да приготвя и полага бетонна смес в кофражната форма, да уплътнява и полага грижи за пресния бетон при различни атмосферни условия Видове кофражи
Инструменти, машини и съоръжения за изпълнение на кофражи
Свързващи изделия
Декофриране
Армировъчни стомани и бетон - свойства, класификация
Фасониране на армировъчна стомана - ръчно и механизирано
Свързване в армировъчни мрежи скелети
Полагане на армировката за различни конструктивни елементи
Приготвяне, полагане и уплътняване на бетонна смес
Изпълнение на деформационни фуги
Грижи за пресния бетон
Бетонови работи при различни атмосферни условия
16. Да умее да изпълнява всички зидани елементи на съоръженията съгласно проекта, като използва строителни разтвори и градивни елементи от различни материали Материали и изделия за зидарии
Зидане на стени от различни материали с различна дебелина при спазване на правилата за изпълнение на зидарии
Комбинирана зидария - технология на изпълнението
Скеле - монтаж и демонтаж
17. Да умее да полага основи за настилки от различни материали и при различни проектни изисквания Материали за изпълнение на настилки - видове, свойства
Инструменти, машини и съоръжения
Установяване на дефекти и начини за отстраняване
18. Да умее да изпълнява пътни настилки от различни материали по проект или технологична карта, да приготвя разтвори Материали и изделия за изпълнение на пътни настилки - видове, свойства
Инструменти, машини и съоръжения
Технология на изпълнението на настилки без органични свързващи вещества
Технология на изпълнението на настилки с органични свързващи вещества
Технология на ремонтните работи
Нови технологии за изпълнение на настилки
Установяване на дефекти и начини за отстраняване
Измерване и приемане на строителните работи
Специалност 5820602 "Строител на релсови пътища и съоръжения към тях"
19. Да умее правилно да оформя и да профилира земното легло съгласно проектните изисквания Земни работи
Изпълнение на изкопи и насипи - ръчно и механизирано
Укрепване и отводняване на изкопи
Насипи
Уплътняване на насипи
20. Да умее да изработва кофраж, да заготвя и монтира армировка за всички стоманобетонови елементи по конструктивен проект; да приготвя и полага бетонна смес в кофражната форма, да уплътнява и полага грижи за пресния бетон при различни атмосферни условия Видове кофражи
Инструменти, машини и съоръжения за изпълнение на кофражи
Свързващи изделия
Декофриране
Армировъчни стомани и бетон - свойства, класификация
Фасониране на армировъчна стомана - ръчно и механизирано
Свързване в армировъчни мрежи скелети
Полагане на армировката за различни конструктивни елементи
Приготвяне, полагане и уплътняване на бетонна смес
Изпълнение на деформационни фуги
Грижи за пресния бетон
Бетонови работи при различни атмосферни условия
21. Да умее да изпълнява всички зидани елементи на съоръженията съгласно проекта, като използва строителни разтвори и градивни елементи от различни материал Материали и изделия за зидарии
Зидане на стени от различни материали с различна дебелина ипри спазване на правилата за изпълнение на зидарии
Комбинирана зидария - технология на изпълнението
Скеле - монтаж и демонтаж
Подпорни стени - масивни и олекотени
22. Да умее да прилага технологичните схеми за полагане горното строене на железния път при различни проектни изисквания Елементи на горното строене (релси, траверси, жп скрепления и баласт) - видове, свойства
Инструменти, машини и съоръжения за ръчно и механизирано полагане на горното строене
Устройство на звеносборъчна база
Монтажен план
23. Да умее да прилага технологичните схеми за текущо поддържане на железния път Технически норми за устройство и поддържане на горното строене на железния път
Установяване на дефекти и начини за отстраняването им
Инструменти, машини и съоръжения за контрол и текущо поддържане на железния път
Технология за смяна на отделна релса
Технология за смяна на отделен траверс
Особености при работа в безнаставов железен път
Измерване и приемане на строителните работи
24. Да знае как се полага и да участва в полагането на жп стрелка Части и елементи на обикновена жп стрелка
Инструменти, машини и съоръжения за монтаж на жп стрелка
Технология за монтаж - ръчно и механизирано

5. Система за оценяване и удостоверяване
Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение сe определя с държавно образователно изискване за системата за оценяване (Наредба № 3 на МОН). При оценяването се определя степента на постигане на поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходно. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система. Входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се удостоверява чрез свидетелство за завършено основно образование или диплома за средно образование при прием след средно образование. Входящото равнище при повишаване на квалификацията се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.1. Оценяване на междинно ниво
5.1.1. По теория:
Слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания;
Среден 3 - обучаваният е осмислил основни понятия, умее да ги дефинира и с тяхна помощ описва основни факти, процеси, явления, закони и зависимости;
Добър 4 - обучаваният разбира, обяснява и сравнява факти, методи, схеми, зависимости и др.;
Много добър 5 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в познати ситуации;
Отличен 6 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в нови проблемни ситуации; прави анализи, оценки и сравнения на процеси, явления, технологии по предварително зададени критерии.
5.1.2. По практика:
Слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоени знания при изпълнение на практическо задание, не спазва правилата за безопасен труд по предварително дадени указания;
Среден 3 - обучаваният изпълнява отделни рутинни операции в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд;
Добър 4 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд;
Много добър 5 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в позната ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд;
Отличен 6 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в нова ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд; подбира методи, суровини и материали; оценява качеството на работата си.
5.1.3. При оценяване на обучение, организирано на модулен принцип, се разработва система за оценяване, която включва:
- описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
- определяне на минималния брой точки, при който обучаваният се счита за издържал (обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими за продължаване на обучението му);
- определяне на критерии за оценяване на всяка изпитна задача;
- въвеждане на коефициент на тежест за всяка изпитна процедура при оформяне на окончателната оценка;
- задаване на формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система.
5.1.4. Оценяването на компетенциите за работа с компютър и информационни технологии се осъществява на междинно ниво. 5.1.5. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, практически задачи и други се разработват в съответствие с научните изисквания за всеки от тях. Степента на трудност на конкретните задачи, въпроси, задания и други трябва да е съобразена с равнището на професионални компетенции, зададено в "Цели на обучението".
5.2. Оценяване на изхода от обучението Изпитите за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията. Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация се провеждат по национални изпитни програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Пътен строител".
5.2.1. Изпит по теория на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 5 за първа степен на професионална квалификация и в табл. 6 за втора степен на професионална квалификация.

Таблица 5

Критерии Показатели Тежест
(%)
1. Изпълнение на различните строителни дейности в съответствие с нормативните изисквания Познава предназначението, функциите, правилата за съхранение, начините за безопасна работа с инструменти, материали
Познава технологичната последователност за изпълнение на строителните дейности
Познава основните машини и механизми, използвани на строителния обект
80
2. Безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Познава правилата за безопасна работа на строителната площадка и на работното място
Разпознава опасни ситуации в процеса на работа и начините за адекватна реакция в рамките на компетенциите си
Описва начините за оказване на първа помощ на пострадал при авария на строителния обект (при пожар, наранявания и др.)
Познава изискванията за опазване на околната среда при изпълнение на конкретна строителна дейност
Описва изискванията за ефективно екологично използване на строителни материали и изделия
10
3. Икономически и трудовоправни знания и умения Познава общите принципи на трудовото законодателство, правата и задълженията си като участник в трудовия процес
Познава системите за заплащане на труда, първични документи и отчетност
10
Общо 100

Таблица 6

Критерии Показатели Тежест
(%)
1. Изпълнение на различните строителни дейности в съответствие с нормативните изисквания Познава предназначението, функциите, правилата за съхранение, начините за безопасна работа с ин-
струменти, материали
Познава предназначението и функциите на основните машини и механизми, използвани на строителния обект
Познава технологичната последователност за изпълнение на строителните дейности
Разбира и разчита строителни чертежи, скици, технологични карти
Описва приемането и окачествяването на строителните работи, откриването на дефекти и начините за отстраняването им
75
2. Безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Познава правилата за безопасна работа на строителната площадка и на работното място
Разпознава опасни ситуации в процеса на работа и начините за адекватна реакция в рамките на компетенциите си
Описва начините за оказване на първа помощ на пострадал при авария на строителния обект
(при пожар, наранявания и др.)
Описва изискванията за ефективно екологично използване на строителни материали и изделия и за опазване на околната среда при изпълнение на конкретна строителна дейност
10
3. Икономически и трудовоправни знания и умения Познава общите принципи на трудовото законодателство, правата и задълженията си като участник в трудовия процес
Познава системите за заплащане на труда, първични документи и отчетност
Оценява стойността на строително-монтажните работи
10
4. Използване на основната професионална терминология в комуникация на чужд език Разбира изрази и често употребявана лексика, -свързана с рутинни задачи на работното място
Схваща основната идея в кратки и ясни послания и съобщения за изпълнение на задачи на работното място
Разбира познати имена, думи, прости изречения
Общува с елементарни изрази
5
Общо 100

5.2.2. Изпит по практика на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 7.

Таблица 7

Критерии Показатели Тежест
(%)
1. Изпълнение на строителни дейности по специалността в съответствие с нормативните изисквания:
- основни;
- второстепенни
Прилага усвоените теоретични знания за изпълнение на строителни дейности, като спазва нормативните изисквания и осмисля изпълнението на задачата според конкретните условия
Използва материали и изделия, като преценява според изпитното задание типа и вида на необходимите инструменти и машини
Прави самооценка на извършената работа
80
2. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Умее безопасно да работи с различни материали, инструменти и машини на строителната площадка и на работното място
Разпознава опасните ситуации, които биха могли да възникнат в процеса на работа, и дефинира и спазва предписанията за своевременна реакция
Умее да оказва първа помощ на пострадал при авария на строителния обект (при пожар, наранявания и др.)
Спазва изискванията да не замърсява околната среда при изпълнение на конкретна строителна дейност съгласно изпитното задание
10
3. Организация на работното място Подготвя необходимите материали, суровини, инструменти, машини, апарати и съоръжения за изпълнение на изпитното задание
Почиства и подрежда работното място
10
Общо 100

5.3. Удостоверяване на професионалното образование и обучение Завършено професионално обучение с придобиване на степен на професионална квалификация се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация. Обучавани, които не са положили държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация, получават удостоверение за професионално обучение. Съдържанието на документите се определя съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на народната просвета (Наредба № 4 на МОН) и държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Пътен строител".

6. Изисквания към материалната база
Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерство на образованието и науката, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на вътрешните работи, Министерство на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти. Нормативните изисквания към учебната работилница са в съответствие с дейностите, които ще се извършват в нея, с видовете технологични процеси, с ергономичните, естетичните изисквания и методическите указания.
6.1. Учебен кабинет В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията.
6.1.1. Основно оборудване - работно място за всеки обучаван (работна маса и стол), работно място за обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти.
6.2. Учебна работилница В учебни работилници се провежда обучението по практика на професията. Те се оборудват с машини и съоръжения, както и със съответни помагала, съобразно усвояваната професия и специалности. Учебните работилници трябва да осигуряват работни места за всички обучавани, както и едно работно място за обучаващия. Работното място на обучавания е в съответствие с нормативите за извършване на съответната дейност и с методическите изисквания. За работно място се счита площта, върху която се намират машини, съоръжения и инвентар, необходими за работа. Работилницата трябва да бъде оборудвана със следните ръчни инструменти: кирка, лопата, чапа, подбивка, тесла, чук, мистрия, либела, лата, шаблон, калибър, отвес, метър, рулетка, гребло, трион, метла, четка, телена четка и др., както е отразено в "Профил на професията", колона "Предмети и средства на труда".
6.3. Открит полигон за дейности по практическо обучение - да се намира в района на обучаващата институция и да разполага с машините от графа "Предмети и средства на труда".

7. Изисквания към обучаващите
7.1. По теоретично обучение: Право да преподават теория имат лица с висше образование на образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" или "магистър-инженер" по специалностите "Транспортно строителство" (ТС) и "Строителство на сгради и съоръжения" (ССС).
7.2. По практическо обучение (учебна и производствена практика): Право да преподават практика имат лица с висше образование, образователно-квалификационна степен "бакалавър", "магистър-инженер" по специалности ТС, ССС или "специалист" по строителни специалности. Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс по нови строителни технологии и материали за актуализиране на професионалните им знания и умения.

8. Процедури за преглед и актуализиране на държавното образователно изискване:
- апробиране в обучаващи институции;
- текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ;
- ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив