Наредба № 11 от 26 април 2004 г. за прегледите на корабите и корабопритежателите

МТС

Държавен вестник брой: 101

Година: 2004

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 19.01.2005

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят условията и редът за извършване на прегледите на кораби и корабопритежатели, видовете прегледи и органите, които ги извършват, за установяване спазването на изискванията за безопасност, сигурност, безопасна експлоатация и предотвратяване на замърсяването на околната среда.
(2) Разпоредбите на тази наредба не се прилагат за военни и граничнополицейски кораби.
(3) Прегледите за сигурност на корабите, плаващи под българско знаме, за съответствието им с изискванията на Международния кодекс за сигурност на корабите и пристанищните съоръжения (ISPS Code) се извършват при условията и по реда на наредбата по чл.60а, ал. 2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

Чл. 2. На прегледи по реда на тази наредба подлежат:
1. морските и речните кораби, плаващи под българско знаме, и екипажите им във всички морета и по вътрешните водни пътища на Европа;
2. корабите, плаващи под чуждо знаме, и екипажите им, когато се намират във вътрешните морски води и вътрешните водни пътища на Република България, по искане на администрацията на държавата на знамето, под което плава корабът;
3. ро-ро фериботите и високоскоростните пътнически кораби, независимо от знамето, под което плават, извършващи превози по редовна линия в морските пространства между две български пристанища или между българско и чуждо пристанище;
4. корабопритежателите, експлоатиращи кораби, плаващи под българско знаме и попадащи в обхвата на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяване (ISM Code).

Чл. 3. По реда на тази наредба се извършват:
1. прегледите за издаване на корабни свидетелства, за продължаване срока на валидност или за потвърждаване на валидността на издадени корабни свидетелства, изисквани от националното законодателство и от международните договори, по които Република България е страна, с изключение на тези по т. 2;
2. проверките (одити) на морски кораби, плаващи под българско знаме, и на корабопритежателите им за издаване на корабни документи или за потвърждаване валидността на издадени корабни документи, изисквани от Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването (ISM Code);
3. проверките за изпълнението на изискванията за сигурност, безопасна експлоатация и предотвратяване на замърсяването на околната среда;
4. прегледите за безопасното експлоатиране на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби по редовна линия в морските пространства между две български пристанища или между българско и чуждо пристанище.

Чл. 4.
(1) Обхватът на прегледите се определя от приложимите изисквания на международните договори, по които Република България е страна, и изискванията на националното законодателство.
(2) Приложимите международни договори, по които Република България е страна, и нормативните актове от националното законодателство са посочени в приложение № 1.
(3) Прегледите се извършват в съответствие с процедурите, посочени в приложението на Резолюция А. 746 (18) на Общото събрание на Международната морска организация, относно насоките за извършване на прегледи по хармонизираната система за преглед и освидетелстване.

Глава втора
ИНСПЕКТОРИ

Чл. 5.
(1) Прегледите и проверките се извършват от инспектори на Изпълнителна агенция "Морска администрация", осъществяващи държавен контрол на знамето. При извършване на прегледите и проверките инспекторите могат да привличат по своя преценка и други експерти.
(2) Прегледите по чл. 3, т. 1 могат да бъдат извършвани и от сървейъри на признати по реда на Наредба № 4 от 2004 г. за признаване на организации за извършване на прегледи на кораби и корабопритежатели (ДВ, бр. 7 от 2004 г.) организации.
(3) Проверките по чл. 3, т. 2 могат да бъдат извършвани и от сървейърите (одитори) на организациите по ал. 2, упълномощени за всеки конкретен случай.
(4) Разходите за извършване на прегледите и проверките, с изключение на тези по чл. 3, т. 3, са за сметка на корабопритежателя.

Чл. 6.
(1) Инспекторите на Изпълнителна агенция "Морска администрация", осъществяващи държавен контрол на знамето, трябва да отговарят на следните изисквания:
1. висше образование, специалност "Корабоводене", "Корабни машини и механизми", "Корабостроене" или "Радиоелектроника и свръзки";
2. плавателен стаж най-малко 5 години на длъжност от оперативно или управленско ниво или трудов стаж най-малко 5 години по специалността;
3. писмено и говоримо владеене на английски език, а за прегледи на кораби, плаващи по вътрешните водни пътища на Европа - немски или английски език;
4. преминат 6-месечен стаж под ръководството на инспектор с най-малко две години опит при извършване на проверки и прегледи на кораби.
(2) Проверките по чл. 3, т. 2 се извършват от инспектори, които отговарят на изискванията по ал. 1 и са преминали курс на обучение по ISM Code.
(3) Проверките чл. 3, т. 4 се извършват от инспектори, които отговарят на изискванията по ал. 1 и имат най-малко две години стаж като инспектори по държавен контрол на знамето.

Чл. 7.
(1) Не могат да бъдат назначавани за инспектори в Изпълнителна агенция "Морска администрация" лица, които работят на кораби, плаващи под българско знаме, или по трудово правоотношение или граждански договор с организации, признати по реда на Наредба № 4 от 2004 г. за признаване на организации за извършване на прегледи на кораби и корабопритежатели.
(2) Не се допуска извършване на преглед на кораб от инспектор, който има търговски интерес по отношение на проверявания кораб.

Чл. 8. Инспекторите, осъществяващи държавния контрол на знамето, се легитимират с идентификационна инспекторска карта в съответствие с чл.370, ал. 3 и 4 от Кодекса на търговското корабоплаване.

Глава трета
ПРЕГЛЕДИ НА КОРАБИ И КОРАБОПРИТЕЖАТЕЛИ

Раздел I
Видове прегледи

Чл. 9.
(1) Прегледите на морски кораби за установяване на съответствието им с изискванията на международните договори и националното законодателство по отношение на експлоатацията, за която те са предназначени, за издаване или за потвърждаване на валидността на корабни свидетелства са:
1. първоначални;
2. годишни;
3. междинни;
4. периодични;
5. подновителни;
6. външни прегледи на подводната част на кораба;
7. допълнителни.
(2) За освидетелстване на годността на конструкцията, оборудването и снабдяването на кораби за превоз на опасни или насипни товари се извършват прегледи за издаване или за потвърждаване на валидността на корабни свидетелства за съответствие.
(3) В случаите, когато международен договор предвижда право на преценка на администрацията при вземане на решение, инспекторът от ИА "МА", извършващ прегледите по ал. 1, може да вземе решението, след като се увери, че изискванията за безопасност и опазване на морската среда са изпълнени в достатъчна степен по отношение на предназначението на кораба и са приемливи за администрациите на държавите, които той ще посети.

Чл. 10. За установяване на съответствието на морските кораби, които не попадат в обхвата на международните договори, по които Република Бьлгария е страна, и на корабите от речно плаване с изискванията на националното законодателство по отношение на експлоатацията, за която те са предназначени, за издаване, потвърждаване или за продължаване срока на валидност на корабни свидетелства се извършват прегледи по чл. 9, ал. 1, т. 1, 2, 5 и 7.

Чл. 11.
(1) Първоначалният преглед включва:
1. преглед на чертежи, диаграми и друга техническа документация, потвърждаващи, че конструкцията, механизмите, съоръженията, оборудването и снабдяването отговарят на изискванията на международен договор, по който Република България е страна, или на националното законодателство;
2. преглед и изпитания на конструкцията, механизмите, съоръженията и оборудването, както и на тяхната изработка и монтаж за съответствието им с одобрените чертежи, диаграми и другата техническа документация;
3. проверка за наличието на всички свидетелства, книги за записи, ръководства и друга документация, които следва да се намират на борда на кораба.
(2) Първоначален преглед се извършва за издаване на съответно корабно свидетелство на:
1. новопостроен кораб;
2. кораб, плавал под чуждо знаме, преди вписването му в регистъра на корабите в Република България;
3. кораб, на който е извършена съществена промяна по конструкцията, механизмите, съоръженията и оборудването, или кораб, чието предназначение или район на плаване са променени;
4. кораб, на който е изтекъл срокът на валидност на корабните документи и корабопритежателят не го е представил за преглед за подновяването им в сроковете, изисквани от международните договори, по които Република България е страна, и/или от националното законодателство;
5. кораб, който е бил служебно отписан от регистъра на корабите.

Чл. 12.
(1) Годишният преглед включва преглед и изпитвания на конструкцията, механизмите, съоръженията, оборудването и снабдяването на кораба за освидетелстване на правилното им поддържане, както и за това, че не са били извършени неодобрени от администрацията на държавата на знамето или от съответната призната организация изменения в тях.
(2) Годишен преглед се извършва ежегодно за потвърждаване на валидността на съответно корабно свидетелство в период 3 месеца преди или след датата, на която изтича валидността му.
(3) Пълнотата и задълбочеността на годишния преглед и необходимостта от допълнителни изпитания се определя от инспекторите, извършващи прегледа, като се отчита общото състояние и/или наличието на съмнения за неправилна поддръжка на конструкцията, механизмите, съоръженията и оборудването.

Чл. 13.
(1) Междинният преглед включва преглед на конструкцията, механизмите, съоръженията, оборудването и снабдяването на кораба, включително и преглед на помещения, механизми и оборудване, които не могат да бъдат проверявани в условия на експлоатация на кораба, за установяване съответствие с изискванията на международните договори, по които Република България е страна.
(2) Междинният преглед се извършва за потвърждаване валидността на съответно корабно свидетелство в период 3 месеца преди или след датата, на която изтича валидността му, вместо втория или третия годишен преглед.

Чл. 14.
(1) Периодичният преглед се извършва за потвърждаване валидността на съответното корабно свидетелство на товарен кораб и включва:
1. преглед и изпитвания на оборудването и снабдяването за съответствие с изискванията на международните договори, по които Република България е страна;
2. проверка за наличието на всички свидетелства, книги за записи, ръководства и друга документация, които следва да се намират на борда на кораба.
(2) Периодичен преглед се извършва:
1. в период 3 месеца преди или след датата, на която изтича валидността на свидетелството за сигурност на оборудването и снабдяването, вместо втория или третия годишен преглед;
2. ежегодно в период 3 месеца преди или след датата, на която изтича валидността на свидетелството за сигурност на радиосредствата.

Чл. 15.
(1) Подновителният преглед включва:
1. преглед и изпитвания на конструкцията, механизмите, съоръженията и оборудването за съотвествие с изискванията на международните договори, по които Република България е страна, или на националното законодателство, отнасящи се за съответния корабен документ;
2. проверка за наличието на всички свидетелства, книги за записи, ръководства и друга документация, които следва да се намират на борда на кораба.
(2) Подновителният преглед се извършва за издаване или продължаване срока на валидност на съответното корабно свидетелство преди изтичане срока на валидността му.

Чл. 16.
(1) Външен преглед на подводната част на кораба се извършва за установяване годността на външната обшивка и устройствата в подводната част за експлоатацията, за която корабът е предназначен.
(2) Прегледът по ал. 1 се извършва, когато корабът е на док, най-малко два пъти за период от 5 години и през интервал от не повече от 36 месеца, а за пътнически кораби - и при извършване на преглед по чл. 15.
(3) Инспекторатът на Изпълнителна агенция "Морска администрация" може да допусне единият от прегледите в период от 5 години да се извърши, когато корабът е на вода.

Чл. 17.
(1) Допълнителен преглед се извършва след отстраняването на открит дефект или несъответствия, причинени от авария или констатирани по чл. 22, ал. 1, и включва проверка дали:
1. необходимите ремонтни работи или подмяна на корабно оборудване са действително извършени;
2. материалите, изработките и монтажите отговарят на установените технически изисквания;
3. корабът, неговото оборудване и снабдяване са годни за експлоатацията, за която корабът е предназначен.
(2) Допълнителен преглед се извършва за потвърждаване на валидността на съответно корабно свидетелство или за издаване на свидетелство за еднократен преход, заменящо други корабни свидетелства и удостоверяващо, че корабът е годен да плава по предназначение за конкретен преход.

Раздел II
Ред за извършване на прегледите

Чл. 18.
(1) Прегледите се извършват след писмено заявление на корабопритежателя до:
1. директора на съответната териториална дирекция на Изпълнителна агенция "Морска администрация", когато прегледът ще бъде извършен в българско пристанище;
2. изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация", когато прегледът ще бъде извършен в чуждо пристанище;
3. признатата организация, в случаите по чл. 5, ал. 2 и 3; копие от заявлението се изпраща и до Изпълнителна агенция "Морска администрация".
(2) Заявлението по ал. 1 се подава в срок:
1. до 7 дни преди датата на прегледа, когато ще бъде извършен в българско пристанище;
2. до 15 дни преди датата на прегледа, когато ще бъде извършен в чуждо пристанище.

Чл. 19. За извършване на преглед корабопритежателят предоставя кораба на удобно и безопасно място, комплектован с правоспособен екипаж и документация, осигурява достъп до помещенията и възможност за провеждане на изпитания на конструкцията, механизмите, оборудването и снабдяването му.

Чл. 20. Изпитвания на конструкцията, механизмите, оборудването и снабдяването на кораба се извършват със съгласието и в присъствието на отговорните лица от екипажа.

Чл. 21.
(1) След приключване на прегледа инспекторът (сървейърът) съставя протокол, който се подписва от него и от капитана на кораба или упълномощен представител на корабопритежателя. Въз основа на съставения протокол се издава или потвърждава съответното корабно свидетелство.
(2) (Изм., ДВ, бр. 101 от 2004 г.) В протокола по ал. 1 се описват и откритите несъответствия.
(3) (Изм., ДВ, бр. 101 от 2004 г.) Съответното корабно свидетелство се издава или потвърждава след проверка за отстраняване на несъответствията и преди отплаване на кораба.
(4) (Отм., ДВ, бр. 101 от 2004 г.).
(5) В(Отм., ДВ, бр. 101 от 2004 г.).
(6) В случаите по чл. 5, ал. 2 и 3 сървейърът на признатата организация изпраща копие от протокола за извършения преглед в Изпълнителна агенция "Морска администрация".
(7) Протоколите по ал. 1 се съхраняват на борда на кораба, както и в досието на кораба в съответната териториална дирекция "Морска администрация". Копия от протоколите се предоставят на корабопритежателя.

Чл. 22. (Отм., ДВ, бр. 101 от 2004 г.).

Раздел III
Проверки (одити) на корабопритежатели и кораби за издаване на свидетелства и за продължаване срока на валидност на издадени свидетелства, изисквани от Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяване

Чл. 23.
(1) Проверките на корабопритежатели и кораби за установяване на съответствие с изискванията на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяване (ISM Сode) са:
1. първоначални;
2. годишни;
3. междинни;
4. подновителни;
5. допълнителни.
(2) На корабопритежатели се извършват проверките по ал. 1, т. 1, 2 и 4.
(3) На кораби се извършват проверките по ал. 1, т. 1, 3, 4 и 5.
(4) Проверките се извършват в съответствие с изискванията на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяване и Резолюция А.913(22) на Международната морска организация.

Чл. 24.
(1) Първоначалната проверка за издаване на документ за съответствие на компанията включва освидетелстване, с представяне на обективни доказателства, че бреговата система на компанията за управление на безопасната експлоатация и предпазване от замърсяване:
1. съответства на изискванията на ISM Сode;
2. е в действие в бреговото управление и на корабите не по-малко от 3 месеца преди извършване на проверката;
3. има записи от вътрешен одит, извършен от компанията, доказващи, че системата се прилага ефективно.
(2) Първоначалната проверка се извършва на:
1. новосъздадена или съществуваща компания, експлоатираща кораби, попадащи в приложното поле на ISM Сode;
2. компании, експлоатиращи кораби, непопадащи в приложното поле на ISM Сode, които желаят извършване на освидетелстване за съответствие с неговите изисквания.

Чл. 25.
(1) Първоначалната проверка на кораб за издаване на свидетелство за управление на безопасността се извършва след извършване на проверката по чл. 24 на следните кораби:
1. новопостроен или новозакупен кораб;
2. кораб, плавал под чуждо знаме, преди вписването му в регистъра на корабите в Република България;
3. кораб, чиито документи за съответствие с изискванията на ISM Code са с изтекъл срок, преди пускането му в експлоатация.
(2) Първоначалната проверка на всеки кораб на компанията за издаване на свидетелство за управление на безопасността включва освидетелстване с представяне на:
1. обективни доказателства, че корабната система за управление на безопасната експлоатация и предпазване от замърсяване съответства на изискванията на ISM Сode и се прилага ефективно;
2. копие на документа за съответствие на компанията, в чийто обхват се включва този тип кораби;
3. обективни доказателства, че системата за управление на безопасната експлоатация и предпазване от замърсяване на компанията е в действие не по-малко от 3 месеца преди извършване на проверката;
4. записи от вътрешен одит, извършен от компанията, доказващи, че системата се прилага ефективно.

Чл. 26.
(1) Годишната проверка се извършва за потвърждаване валидността на документа за съответствие на компанията ежегодно в период 3 месеца преди или след датата, на която изтича валидността му.
(2) Годишната проверка на системата на компанията за управление на безопасната експлоатация и предпазване от замърсяване се извършва за установяване на:
1. ефективното функциониране на системата;
2. съответствието на измененията в системата с изискванията на ISM Сode;
3. наличие на записи за най-малко по един кораб от всеки тип, включен в документа за съответствие на компанията.

Чл. 27.
(1) Подновителната проверка се извършва за подновяване на документа за съответствие и свидетелството за управление на безопасността, но не по-рано от 6 месеца преди датата на изтичане на валидността му.
(2) Подновителната проверка на системата за управление на безопасността на компанията се извършва за установяване на:
1. ефективното функциониране на системата;
2. съответствието на измененията в системата с изискванията на ISM Сode.

Чл. 28.
(1) Допълнителната проверка се извършва за потвърждаване на валидността на документа за съответствие и свидетелството за управление на безопасността.
(2) Допълнителната проверка на системата за управление на безопасната експлоатация и предпазване от замърсяване на компанията включва проверка:
1. за потвърждаване ефективното функциониране на системата след претърпяна авария с кораб на компанията;
2. за установяване отстраняването на съществените несъответствия, установени при проверка по реда на държавния пристанищен контрол.

Чл. 29.
(1) Междинната проверка се извършва за потвърждаване валидността на свидетелството за управление на безопасността в период между втората и третата година преди датата, на която изтича валидността му.
(2) Междинната проверка на корабната система за управление на безопасността включва проверка:
1. на ефективното функциониране на системата;
2. за съответствието на измененията в системата с изискванията на ISM Сode.

Чл. 30.
(1) Изпълнителна агенция "Морска администрация" признава документа за съответствие на компанията или свидетелството за управление на безопасността, издадени от администрацията на държава - член на Европейския съюз, или от призната от нея организация.
(2) Изпълнителна агенция "Морска администрация" признава документите за съответствие на компанията и свидетелствата за управление на безопасността, издадени от администрациите на държави, които не са членки на Европейския съюз, или от признати от тях организации, ако бъде установено, че са спазени изискванията на тази наредба.

Раздел IV
Проверки на изпълнението на изискванията за сигурност, безопасна експлоатация и предотвратяване на замърсяване на околната среда

Чл. 31.
(1) (В сила от 01.01.2007 г.) Изпълнителна агенция "Морска администрация" извършва внезапни (неоповестени) проверки на корабите, плаващи под българско знаме, за контролиране изпълнението на изискванията за безопасна експлоатация и предотвратяване на замърсяването на околната среда и на изпълнението на делегираните задължения на признатите организации.
(2) Кораб, плаващ под българско знаме, задържан от чужда администрация по реда на държавния пристанищен контрол, подлежи на проверка от Изпълнителна агенция "Морска администрация" не по-късно от 30 дни след освобождаването му.
(3) В случаите по ал. 2 разходите за извършване на проверката са за сметка на корабопритежателя.

Глава четвърта
ПРОВЕРКИ И ПРЕГЛЕДИ ЗА БЕЗОПАСНОТО ЕКСПЛОАТИРАНЕ НА РО-РО ФЕРИБОТИ И ВИСОКОСКОРОСТНИ ПЪТНИЧЕСКИ КОРАБИ

Чл. 32. Проверките и прегледите по тази глава са:
1. първоначална проверка на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби;
2. първоначална проверка на компания, която ще експлоатира най-малко един ро-ро ферибот или високоскоростен пътнически кораб;
3. първоначален специфичен преглед;
4. редовен специфичен преглед; 5. контролен преглед.

Чл. 33.
(1) Първоначалната проверка на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби се извършва за установяване наличието на:
1. валидни корабни документи на борда на кораба, издадени в съответствие с изискванията на наредбата по чл.86 КТК - за кораби, плаващи под българско знаме;
2. валидни корабни документи, издадени от администрацията на държавата на знамето или от призната от нея организация - за кораби, плаващи под чуждо знаме;
3. валидни документи, издадени след извършен преглед, в съответствие с процедурите, посочени в приложението на Резолюция А. 746 (18) на Общото събрание на Международната морска организация относно насоките за извършване на прегледи по хармонизираната система за преглед и освидетелстване;
4. съответствие със стандартите за присвояване на клас, определени от правилата на организация, призната по реда на Наредба № 4 от 2004 г. за признаване на организации за извършване на прегледи на кораби и корабопритежатели или от държава - член на Европейския съюз, или от правилата, приети като еквивалентни от администрацията на държавата на знамето за построяване и поддръжка на корпуса, машинното отделение, електронното и контролното оборудване;
5. записващо устройство за данните от плаването, съдържащо информация, необходима в случай на разследване на инцидент, и съответстващо на стандартите, посочени в Резолюция А. 861 (20) от 27 ноември 1997 г. на Международната морска организация; за записващи устройства, монтирани на борда на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби, построени преди влизането в сила на тази наредба, Изпълнителна агенция "Морска администрация" може да предвиди изключения по отношение на съответствието с някои от тези изисквания, когато установи, че не е възможно съвместяване на част от наличното оборудване с работата на записващото устройство;
6. съответствие с изискванията за специфична стабилност, посочени в анекса на Резолюция 14 от 1995 г. на Конференцията на страните по Конвенция SOLAS - по отношение на ро-ро фериботи, а когато е приложимо - и по отношение на високоскоростните пътнически кораби.
(2) Проверката по ал. 1 се извършва преди началото на оперирането на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби по редовна линия, а на такива, оперирали по редовна линия до влизане в сила на тази наредба - в срок до 12 месеца от датата на влизането й в сила.

Чл. 34.
(1) Първоначалната проверка на компания се извършва за установяване спазването на изискванията на чл. 33 и на следните изисквания на борда на ро-ро фериботите и високоскоростните пътнически кораби на компанията:
1. капитанът да разполага с необходимите навигационни карти и технически средства, отнасящи се за района на плаването, както и с необходимата информация за наличните брегови системи за контрол на корабоплаването, преди началото на експлоатацията на линията;
2. прилагане на изискванията на Комитета по морска безопасност на Международната морска организация относно безопасността на пътниците;
3. всяка повреда или деформация на врати във външната обшивка и площта от обшивката около тях, която би могла да застраши водонепроницаемостта на ро-ро ферибота или на високоскоростния пътнически кораб, както и повреди и дефекти в механизмите за затваряне и укрепване на тези врати се докладват незабавно на администрацията на държавата на знамето и на приемащата държава и се създава организация за тяхното своевременно отстраняване;
4. преди отплаването има актуален план за предстоящия рейс, изготвен в съответствие с Резолюция А.893(21) на Общото събрание на Международната морска организация;
5. пътниците са запознати с предлаганите услуги и помощта, която се оказва на възрастни хора и инвалиди, и тази информация е предоставена в подходящ вид за пътниците с увредено зрение.
(2) Първоначалната проверка на компанията се извършва преди пускането на ро-ро фериботите и високоскоростните пътнически кораби в експлоатация, а на компания, експлоатирала такива кораби до влизане в сила на тази наредба - в срок до 12 месеца от датата на влизането й в сила.

Чл. 35. Компанията декларира предварително съгласие да допусне Изпълнителна агенция "Морска администрация" или администрацията на всяка съществено заинтересована държава до участие или сътрудничество при разследване на морски инцидент, както и да предостави достъп до информацията, съдържаща се в записващото устройство на нейните ро-ро фериботи или високоскоростни пътнически кораби, които са предизвикали или претърпели такава авария или инцидент.

Чл. 36.
(1) Първоначалният специфичен преглед на кораба се извършва за установяване на годността му за безопасна експлоатация.
(2) Първоначалният специфичен преглед се извършва преди пускането в експлоатация на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби, а на такива, експлоатирани до влизане в сила на тази наредба - в срок до 12 месеца от датата на влизането й в сила.
(3) За ро-ро ферибот или високоскоростен пътнически кораб, който не е започнал да оперира по редовна линия, Изпълнителна агенция "Морска администрация" определя дата за първоначален специфичен преглед в рамките на 1 месец след получаването на доказателства за изпълнение на изискванията на чл. 33 и 34.

Чл. 37.
(1) Редовен специфичен преглед на ро-ро ферибот или високоскоростен пътнически кораб се извършва веднъж на всеки период от 12 месеца, както и след:
1. извършен ремонт;
2. извършени големи конструктивни изменения;
3. извършени съществени модификации;
4. промяна на управлението на компанията;
5. промяна на знамето на кораба;
6. промяна в класа на кораба.
(2) Първият редовен специфичен преглед се извършва преди изтичане на периода от 12 месеца след първоначалния специфичен преглед на кораба.
(3) В случаите по ал. 1, т. 4, 5 и 6, след като се вземат предвид проверките и прегледите, които са били извършени преди тези промени, и при условие, че тези промени не засягат безопасното опериране, ро-ро фериботът или високоскоростният пътнически кораб може да бъде освободен от извършването на редовен специфичен преглед.
(4) Разходите, свързани с прегледите, са за сметка на корабопритежателя, включително и когато са установени несъответствия, водещи до забрана за опериране по линията.

Чл. 38.
(1) При извършване на първоначалния и редовния специфичен преглед се проверява спазването на изискванията на чл. 33 и на международните договори, по които Република България е страна, които се отнасят до конструкцията, деленето на отсеци и устойчивостта, машините, механизмите и електрическите уредби, натоварването, противопожарната система, максималният брой пътници, спасителните средства, превоза на опасни товари, радиокомуникациите и корабоводенето.
(2) Първоначалният и редовният специфичен преглед включват най-малко:
1. запускане на аварийния генератор;
2. проверка на аварийното осветление;
3. проверка на аварийния източник на електрозахранване за радиооборудването;
4. тест на вътрешнокорабната високоговорителна система за съобщения;
5. провеждане на противопожарна тренировка, включваща демонстриране на уменията на екипажа за използване снаряжението на пожарникаря;
6. проверка на работата на аварийната пожарна помпа при два пуснати пожарни шланга, свързани към пожарната магистрала;
7. тестване на средствата за дистанционно аварийно спиране на подаването на гориво към котли, главни и спомагателни двигатели, както и за спиране на вентилатори;
8. тестване на средствата за локално и дистанционно затваряне на противопожарните клапани;
9. тестване на системите за откриване и известяване за пожари;
10. тестване на правилното затваряне на противопожарните врати;
11. проверка на работата на осушителните помпи;
12. проверка на затварянето на вратите във водонепроницаемите прегради от местните и от дистанционните постове за управление;
13. демонстрация, доказваща, че лицата от екипажа, заемащи съответните длъжности на кораба, са запознати с плана за борба за живучест на кораба;
14. спускане поне на една дежурна лодка и една спасителна лодка на вода, запускане и тестване на системите им за задвижване и управление на руля и вдигането им обратно на борда;
15. проверка на всички спасителни и дежурни лодки за правилното им оборудване съгласно инвентарния списък;
16. тестване на системите за основно и аварийно управление на руля;
17. проверка на системата за планиране на поддръжката на борда на кораба;
18. проверка на степента на познаване и ефективното изпълнение на процедурите за безопасност, аварийните процедури, процедурите по поддръжката, работните процедури, процедурите за безопасност на пътниците, процедурите за работа на мостика, товарните операции и операциите, свързани с обработката на транспортни средства;
19. проверка на способността на екипажа да разбира, отдава и изпълнява заповеди и инструкции, а също и да докладва на работния език, вписан в корабния дневник;
20. проверка на свидетелствата за специална подготовка.
(3) Свидетелствата за правоспособност на чужденци - членове на екипажа на ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби, плаващи под българско знаме, се признават съгласно Наредба № 6 от 2003 г. за компетентност на морските лица в Република България (ДВ, бр. 83 от 2003 г.).

Чл. 39. Контролният преглед се извършва по време на оперирането по редовната линия за потвърждаване, че ро-ро фериботът или високоскоростният пътнически кораб продължава да отговаря на всички изисквания за безопасна експлоатация съгласно чл. 33, 38 и приложение № 2.

Чл. 40.
(1) (В сила от 01.01.2007 г.) Не се извършват проверките по чл. 33, 34 и прегледа по чл. 36 на ро-ро ферибот и високоскоростен пътнически кораб, оперирали по редовна линия в държава - член на Европейския съюз, и заявени да оперират от или до българско пристанище, когато:
1. Изпълнителна агенция "Морска администрация" или признатата организация са удовлетворени от проверките и прегледите, извършени в съответната държава от Европейския съюз;
2. проверките и прегледите отговарят на новите условия за опериране на кораба.
(2) (В сила от 01.01.2007 г.) Не се извършват проверките по чл. 33 и 34 и прегледа по чл. 36 на ро-ро ферибот и високоскоростен пътнически кораб, оперирали по редовна линия между държави - членки на Европейския съюз, и заявени да оперират по линия от или до българско пристанище и държава - член на Европейския съюз, когато:
1. Изпълнителна агенция "Морска администрация" и администрацията на съответната държава са признали, че характеристиките на маршрутите са подобни;
2. ро-ро фериботът или високоскоростният пътнически кораб отговарят на изискванията за безопасно опериране по тази линия.
(3) (В сила от 01.01.2007 г.) По искане на компания Изпълнителна агенция "Морска администрация" и администрацията на приемащата държава могат предварително да определят характеристиките на определени маршрути за подобни.
(4) Когато вследствие на непредвидени обстоятелства трябва да бъде въведен заместващ ро-ро ферибот или високоскоростен пътнически кораб, за да се осигури оперирането по съществуваща линия, а ал. 1 и 2 не са приложими, Изпълнителна агенция "Морска администрация" разрешава ро-ро ферибот или високоскоростен пътнически кораб да започне да оперира при следните условия:
1. след извършване на външен оглед на кораба се установи, че той отговаря на необходимите изисквания за безопасна експлоатация;
2. необходимите корабни документи са издадени в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 86 КТК и след извършени проверки и прегледи по реда на тази наредба;
3. в едномесечен срок корабът да бъде предоставен за извършване на проверките по чл. 33, 34 и 36.

Чл. 41. Изпълнителна агенция "Морска администрация" незабавно писмено уведомява компаниите за резултатите от проверките и прегледите по чл. 33, 34, 36 и 37.

Чл. 42.
(1) Изпълнителна агенция "Морска администрация" забранява оперирането с ро-ро ферибот или с високоскоростен пътнически кораб, когато:
1. не са спазени изискванията по чл. 32 и 33;
2. в резултат от извършване на специфичните прегледи по чл. 36 и 37 са разкрити несъответствия, които представляват пряка опасност за живота на пътниците, екипажа или за кораба;
3. не е постигнато съгласие по чл. 44, ал. 1 и 3 с администрацията на държавата на знамето.
(2) Изпълнителна агенция "Морска администрация" писмено уведомява компанията за забраната по ал. 1, като излага своите мотиви.
(3) При установяване на несъответствия на опериращ ро-ро ферибот и високоскоростен пътнически кораб, които не представляват пряка опасност за живота на пътниците, на екипажа или за кораба, Изпълнителна агенция "Морска администрация" задължава компанията да предприеме необходимите мерки за тяхното отстраняване, като определя разумен срок. Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" забранява оперирането с кораба, ако проверката след този срок установи, че несъответствията не са отстранени.
(4) Забраната по ал. 1 подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.
(5) Изпълнителна агенция "Морска администрация" взема решение за забрана за опериране с кораба в 1-месечен срок от първоначалния специфичен преглед, за което незабавно уведомява компанията.

Чл. 43.
(1) Изпълнителна агенция "Морска администрация" осъществява сътрудничество с администрацията (администрациите) на приемащата държава, като участва чрез квалифицирани инспектори в създаването на съвместен екип за извършване на специфичните прегледи.
(2) При необходимост от квалифицирана оценка на съответствието с изискванията за класа на кораба към екипа по ал. 1 се привлича сървейър от организация, призната по реда на Наредба № 4 от 2004 г. за признаване на организации за извършване на прегледи на кораби и корабопритежатели.
(3) Инспекторите по ал. 1 докладват на Изпълнителна агенция "Морска администрация" откритите несъответствия. Когато администрацията на държавата на знамето на кораба, участваща в прегледа, не е приемащата държава, Изпълнителна агенция "Морска администрация" й предоставя тази информация.
(4) Изпълнителна агенция "Морска администрация" може да извърши преглед на ро-ро ферибот и високоскоростен пътнически кораб по искане на другата (другите) приемаща държава.
(5) По искане на компания Изпълнителна агенция "Морска администрация" отправя покана до администрацията на държавата на знамето на кораба, когато тя не е приемаща държава, да изпрати свой представител при извършването на специфичните прегледи.
(6) За резултатите от специфичните прегледи се изготвя доклад.
(7) Изпълнителна агенция "Морска администрация" предоставя на Европейската комисия копия от докладите по ал. 7 с идентификационен номер на кораба на Международната морска организация.
(8) (В сила от 01.01.2007 г.) В случай на съществено различие в становищата с приемаща държава относно изпълнението на изискванията на чл. 33, чл. 34, ал. 1 и чл. 37 Изпълнителна агенция "Морска администрация" незабавно уведомява Европейската комисия.

Чл. 44.
(1) Преди извършването на първоначален специфичен преглед Изпълнителна агенция "Морска администрация" предприема действия за преодоляване на възникнало несъгласие със заинтересована приемаща държава или администрация на държавата на знамето във връзка с издадено от една от двете страни свидетелство за освобождаване.
(2) Изпълнителна агенция "Морска администрация" изисква от компаниите, опериращи с ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби до или от българско пристанище, да внедрят и поддържат интегрирана система за преодоляване на аварийни ситуации в съответствие с рамката, предвидена в Резолюция А. 852 (20) на Общото събрание на Международната морска организация.
(3) Изпълнителна агенция "Морска администрация" осъществява сътрудничество с администрацията на държавата на знамето за гарантиране установяването и стриктното спазване на експлоатационните ограничения, налагащи се от спецификата на района, необходими за защита на живота, естествените ресурси и бреговите дейности.

Чл. 45. Изпълнителна агенция "Морска администрация" информира администрацията на всяка държава на знамето или приемаща държава, които не са членки на Европейския съюз, относно изискванията на тази наредба към компаниите, експлоатиращи ро-ро фериботи и високоскоростни пътнически кораби и опериращи между нейно и българско пристанище.

Чл. 46. Изпълнителна агенция "Морска администрация" оперира с инсталираните на брега системи за контрол на корабоплаването с оглед безопасното движение на ро-ро фериботите и високоскоростните пътнически кораби.

Чл. 47. Проверките и прегледите на компаниите обхващат и проверка за спазване изискванията по чл.10 - 49 и чл.51 от ISM Code.

Чл. 48.
(1) Изпълнителна агенция "Морска администрация" прилага изискванията на чл.50, 52 и 53 от ISM Code по отношение на компаниите и ро-ро фериботите.
(2) Изпълнителна агенция "Морска администрация" издава документи за съответствие на компания, регистрирана на територията на Република България, след консултация с администрацията на държавата на знамето, когато ро-ро фериботът плава под чуждо знаме.

Чл. 49.
(1) Когато Изпълнителна агенция "Морска администрация" прецени, че компания, която има документ за съответствие, не може да извършва превози с ро-ро ферибот до или от български пристанища поради риск от сериозна опасност за човешкия живот, товара или околната среда, оперирането може да бъде спряно.
(2) (В сила от 01.01.2007 г.) В случаите по ал. 1, когато ро-ро фериботът плава под знамето на държава - член на Европейския съюз, Изпълнителна агенция "Морска администрация" незабавно информира Европейската комисия за своето решение и мотивите за него.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Търговски интерес по отношение на проверяван кораб" е налице, когато лицето извършва за своя или за чужда сметка обслужване, ремонт или снабдяване на проверявания кораб или е съпруг или роднина по права линия без ограничения с корабопритежателя или с член на неговите управителни органи.
2. "Инцидент" е събитие, причинено от или във връзка с операциите на кораба, което поставя в опасност кораба или всяко лице на борда или в резултат на което могат да бъдат причинени вреди на кораба или на околната среда.
3. "Съществено заинтересована държава" е:
а) държавата на знамето на кораба - обект на разследване;
б) държавата, в чиито вътрешни води или териториално море е възникнал инцидентът;
в) държавата, на чиято територия инцидентът е причинил или е създал опасност за сериозни вреди на околната среда;
г) държавата, на чиято територия последиците от инцидента са причинили или са създали опасност за сериозни вреди на изкуствени острови, инсталации или съоръжения;
д) държавата, на чиято територия в резултат на инцидент нейни граждани са загубили живота си или са били сериозно увредени;
е) държавата, разполагаща с важна информация, която би била полезна за разследването;
ж) държавата, която по преценка на водещата разследването държава или по други причини има значителен интерес от участие в разследването.
4. "Водеща разследването държава" е държава, която поема отговорността да води разследване по взаимно съгласие между съществено заинтересуваните държави.
5. "Ро-ро ферибот" е морски пътнически кораб, превозващ повече от 12 пътници и съоръжен да превозва железопътни вагони или автомобили, като ги товари и разтоварва по хоризонтален способ.
6. "Високоскоростен пътнически кораб" е кораб, превозващ повече от 12 пътници и способен да развива максимална скорост в m/s, равна или по-висока от 3,7 x 0,1667, където е водоизместването, съответстващо на разчетната водолиния.
7. "Редовна линия" е опериране по разписание с ро-ро ферибот или с високоскоростен пътнически кораб между две или повече пристанища без междинни спирания.
8. "Приемаща държава" е държава, към или от чието пристанище се оперира по редовна линия.
9. "Обективни доказателства" са информация, записи и констатации, отнасящи се до безопасността или до съществуването и прилагането на елемент от системата за управление на безопасността, които се базират на наблюдение, измерване или тест и които могат да бъдат проверени за установяване верността им.
10. "Компания" е корабособственик или всяка друга организация или лице, което е поело отговорността за експлоатацията на кораба от корабособственика, и която при приемането на тази отговорност се е съгласила да поеме всички задължения и отговорности, наложени от Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването.
11. "Свидетелство за освобождаване" е всяко свидетелство, издадено в съответствие с Правило I В/12 (а) (vi) от Конвенция SOLAS, 1974.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Разпоредбите на чл. 31, ал. 1, чл. 40, ал. 1, 2 и 3, чл. 43, ал. 8 и 9 и чл. 49, ал. 2 влизат в сила от 1 януари 2007 г.

§ 3. Наредбата се издава на основание чл.73, ал. 3 от Кодекса на търговското корабоплаване.

Приложение № 1
към
чл. 4, ал. 2

Международни договори, по които Република България е страна, уреждащи прегледите на корабите

1. Конвенция на ООН за условията на регистрация на кораби, 1986 г.;
2. Международна конвенция за безопасност на човешкия живот по море, 1974 г. (SOLAS 74), с измененията й;
3. Международна конвенция за товарните водолинии,1966/88 г. (TONNAGE 66/88);
4. Международна конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби,1973/1978 г. (MARPOL 73/78), с измененията й;
5. Конвенция за международните правила за предпазване от сблъскването море, 1972 г. (COLREG 72);
6. Международна конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка на моряците, 1978/1995 г. (STCW 78/95);
7. Конвенция № 147 на Международната организация на труда за минималните стандарти в търговското корабоплаване;
8. Международна конвенция за гражданска отговорност за щети от замърсяване с нефт, 1969 г. (CLC);
9. Протоколите и измененията към изброените в т. 1 - 8 конвенции и свързаните с тях кодекси със задължителен статут, включително:
а) Международен кодекс за конструкция, оборудване и снабдяване на кораби, превозващи опасни химикали наливно (IBC) по SOLAS 74, Глава 7, и MARPOL 73/78, Анекс 2;
б) Международен кодекс за конструкция, оборудване и снабдяване на кораби, превозващи опасни химикали наливно (BCH) по MARPOL 73/78, Анекс 2;
в) Международен кодекс за конструкция, оборудване и снабдяване на кораби, превозващи втечнени газове наливно (IGC) по SOLAS 74, Глава 7;
г) Международен кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването (ISM Code);
д) Международен кодекс за сигурност на корабите и пристанищните съоръжения (ISPS Code). Норми, уреждащи прегледите на кораби, плаващи по вътрешните водни пътища
1. Конвенция за измерване на кораби от вътрешно плаване, 1966 г.;
2. Правилник за плаване в българския участък на р. Дунав;
3. Правила за речен надзор по р. Дунав;
4. Правилник за опазване водите на р. Дунав от замърсяване при корабоплаване;
5. Препоръки за основните технически и експлоатационни параметри на РЛС, използвани в корабоплаването по р. Дунав;
6. Регионално споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища;
7. Правила за превоз на опасни товари по р. Дунав.

Приложение № 2
към
чл. 39

Ръководство за работа на инспекторите, които извършват контролни прегледи

I. Информация за пътниците. Проверява се:
1. съответствието между броя на пътниците на борда и броя, за който е освидетелстван ро-ро фериботът или високоскоростният пътнически кораб;
2. ефективността на системата за регистрация и информация за пътниците;
3. начинът, по който тази информация достига до капитана;
4. начинът, по който се отчита броят на пътниците, които пътуват в двете посоки без слизане на брега.

II. Натоварване и информация за устойчивостта. Проверява се:
1. корабът да не е претоварен;
2. конструктивната товарна марка да не е потопена във водата;
3. товарният план и изчисленията за устойчивостта;
4. взети ли са предвид теглата на автомобили и други товари, подлежащи на предварително претегляне, при изчисленията по т. 3;
5. наличието на плановете за борба за живучест на определените места;
6. снабдяването с брошури по борба за живучест на офицерския състав.

III. Подготовка на кораба за излизане на море. Проверява се:
1. изпълнението на процедурата за подготовка на кораба за излизане на море; процедурата трябва да включва утвърдителни доклади за затварянето на всички водонепроницаеми врати по външния борд и тези на товарната палуба преди снемането от кея;
2. изправността на светлинната индикация за затваряне на вратите и телевизионната система за наблюдение;
3. организацията за незабавно докладване на всякакви проблеми, възникнали със светлинната индикация и автоматите на вратите.

IV. Съобщения, свързани с безопасността. Проверява се:
1. практиката при рутинните съобщения, свързани с безопасността; съобщението в началото на рейса, свързано с безопасността, трябва да бъде чуто във всички общи помещения, включително на откритите палуби, до които пътниците имат достъп;
2. наличието на инструкции и указания относно аварийни процедури на езика на обслужвания регион и на английски език.

V. Записи в корабния дневник. Проверяват се:
1. записите в корабния дневник за затварянето на носовите, кърмовите и другите водонепроницаеми врати, за провеждане на тренировки за работата с конструктивните водонепроницаеми врати и за рулевите устройства и др.;
2. записите на газенето, надводния борд и устойчивостта;
3. записите за приетия общ работен език за екипажа.

VI. Опасни товари. Проверява се:
1. наличието на декларация за опасните и замърсяващите товари, удостоверяваща, че реално натовареното отговаря по вид, количество и разположение на обявеното в манифеста и товарния план;
2. наличието на манифест или товарен план, показващ разположението им на борда;
3. наличието на разрешение за превоз на конкретния вид товар на пътнически кораби;
4. надлежното маркиране на опасните и замърсяващите товари;
5. надлежното натоварване, укрепване и разделяне на товарите;
6. подреждането и укрепването на транспортните средства, превозващи опасни или замърсяващи товари;
7. наличието на брега на копие от манифеста или товарния план по т. 2;
8. познанията на капитана за аварийните процедури за оказване на първа помощ при възникване на инцидент с опасните или замърсяващите околната среда товари;
9. процедурата за използване на вентилацията на палубите за транспортни средства; вентилацията трябва да е включена постоянно и да се усилва, когато двигателите на транспортните средства работят;
10. наличието на индикация на мостика за включена или изключена вентилация на тези палуби по т. 9.

VII. Укрепване на товарните автомобили. Проверява се:
1. сигурността на укрепването на товарните автомобили, вагоните и мотоциклетите, ако има такива;
2. надеждността на крепежните елементи по отношение на евентуални неблагоприятни метеорологични условия;
3. наличието на ръководство за укрепване на товари.

VIII. Палуби за транспортни средства. Проверява се:
1. организацията за обхождане или телевизионно наблюдение на помещенията от специална категория и ро-ро товарните помещения;
2. организацията на затваряне на противопожарните врати;
3. наличието на табели, предупреждаващи пътниците, че достъпът до палубите за транспортни средства, когато корабът е на море, е забранен.

IX. Затваряне на водонепроницаеми врати. Проверява се:
1. изпълнението на корабните инструкции, отнасящи се за манипулирането с конструктивните водонепроницаеми врати и познаването им от екипажа;
2. редовното провеждане на задължителните тренировки. Управлението на водонепроницаемите врати от мостика е по възможност в положение "локално управление". В условията на ограничена видимост и опасни ситуации водонепроницаемите врати са затворени.

Х. Противопожарни обходи. Проверява се ефективното изпълнение на инструкциите за противопожарни обходи, осигуряващо лесно и бързо откриване на огнище на пожар. Тези обходи следва да се извършват и в помещенията от специална категория, в които не е инсталирана стационарна система за откриване и известяване за пожари, независимо от обходите по т.VIII.

XI. Комуникация в аварийни ситуации. Проверява се съответствието на броя на членовете на екипажа, които оказват помощ на пътниците в случай на инцидент, с разпределението по тревогите; тези лица следва да могат да бъдат разпознати лесно и да могат да общуват с пътниците; вземат се предвид следните фактори:
а) езикът или езиците, говорещи се от повечето пътници, които се превозват по конкретен маршрут, според националността им;
б) вероятността използването на елементарен английски език да осигури помощ на пътник чрез елементарни инструкции, независимо дали пътникът и членът от екипажа използват друг общ език;
в) възможността за общуване по време на инцидент чрез други средства (с показване, чрез привличане на вниманието към местата с инструкции, сборните пунктове, спасителните средства или пътищата за евакуация), когато е невъзможно вербално общуване;
г) до каква степен са осигурени пълни инструкции за безопасност за пътниците на техния роден език или езици;
д) езиците, на които могат да се правят съобщения по време на инцидент или тренировка за предаване на жизнено важни указания на пътниците, както и за улесняване на членове на екипажа, оказващи помощ на пътници.

XII. Общ работен език между членовете на екипажа. Проверява се:
1. установяването на работен език на борда, осигуряващ ефективност на действията, свързани с безопасността;
2. вписването на работния език в корабния дневник.

XIII. Оборудване за безопасност. Проверяват се:
1. противопожарните средства, включително противопожарните врати и други елементи на конструктивната противопожарна защита;
2. достъпността на плановете за борба с пожари и наличието на брошури, съдържащи еквивалентна информация - за командния състав;
3. поддръжката и съхранението на спасителните ризи;
4. ясното обозначаване на местата за съхранение на детски спасителни ризи;
5. схемата на разполагане на натоварените транспортни средства; схемата не трябва да възпрепятства достъпа до средствата за борба с пожари, аварийните кранове и клапани, разположени на палубите за транспортни средства.

XIV. Навигационно и радиооборудване. Проверява се изправността на навигационното и радиокомуникационното оборудване, включително аварийните радиобуйове (EPIRB’s).

XV. Допълнително аварийно осветление. Проверява се:
1. наличието и изправността на допълнителното аварийно осветление;
2. воденето на записи за дефектите.

XVI. Средства за евакуация. Проверява се:
1. маркировката на средствата за евакуация в съответствие с приложимите изисквания;
2.осветлението от главния и от аварийния източник на електрозахранване;
3.мерките, които са взети, когато пътищата за евакуaция минават през палуби за транспортни средства; в този случай транспортните средства следва да не препятстват пътищата за евакуация;
4. дали изходите, включително и изходите от безмитни магазини, които е установено, че са блокирани от прекомерно количество стоки, не са препречени.

XVII. Книга за операциите. Проверява се:
1. наличието на копия от книгата за операциите за всички членове на екипажа;
2. проверовъчните листове за действията, извършвани при подготовката за отплаване и други операции.

XVIII. Чистота на машинното отделение. Проверява се чистотата на машинното отделение, поддържана в съответствие с изискванията.

XIX. Изхвърляне на отпадъци. Проверява се изправността на съоръженията за съхранение и изхвърляне на отпадъци.

XX. Планирано техническо обслужване. Периодичните проверки с цел поддържане нормите за безопасност на най-високо ниво се извършват в съответствие с предварително разработени планове. Проверява се компанията:
1. за наличието и съдържанието на специфичните постоянни заповеди, отразяващи системата за планирано техническо обслужване на оборудване и механизми, пряко свързани с безопасността, включително носови и кърмови врати, бордови люкове заедно със системите за тяхното затваряне, системата за наблюдение, проходимостта на шпигатите в помещенията между носовата козирка и вътрешната врата, поддръжката на машинното отделение и оборудването за безопасност;
2. прилагането на процедурите за водене на отчет на несъответствията и тяхното отстраняване;
3. своевременното движение на информацията по т. 2 между капитана и упълномощеното лице на брега в административната структура на компанията.

XXI. Извършване на рейс. Проверява се:
1. прилагането на организация по време на рейс, непозволяваща прекомерното струпване на хора на едно място, както и блокирането на коридори, стълбища и аварийни изходи с багаж и пътници.
2. отсъствието на пътници на палубата за транспортни средства преди отплаване на кораба и допускането им до нея след заставане на кея.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив