Наредба № 15 от 2 септември 2004 г. за условията и реда за осигуряване на универсалната далекосъобщителна услуга и качеството, на което тя отговаря (Отм. ДВ. бр.32/2008г.)

МТС

Държавен вестник брой: 32

Година: 2008

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 25.03.2008

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за осигуряване на универсалната далекосъобщителна услуга и качеството, на което тя отговаря.

Чл. 2. Целта на тази наредба е да се създадат условия за осигуряване на достъп на всеки краен потребител до обществени телефонни услуги с определено качество на достъпна цена независимо от географското му местоположение.

Раздел II
Обхват на универсалната далекосъобщителна услуга

Чл. 3.
(1) Обхватът на универсалната далекосъобщителна услуга се определя съгласно чл.93, ал. 2 от Закона за далекосъобщенията.
(2) Първоначалното свързване по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията осигурява на крайните потребители предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга, факсимилни съобщения и/или пренос на данни в гласовата честотна лента със скорост не по-малко от 2400 бита в секунда.

Раздел III
Предоставяне на универсалната далекосъобщителна услуга

Чл. 4.
(1) Комисията за регулиране на съобщенията (комисията) възлага на един или повече оператори да предоставят всички или някои от услугите по чл.93, ал. 2 от Закона за далекосъобщенията, така че да се осигури предоставянето на универсалната далекосъобщителна услуга на територията на цялата страна.
(2) Задължението за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга се определя с индивидуалните лицензии на обществените оператори, осъществяващи далекосъобщения чрез фиксирани телефонни мрежи.

Чл. 5. Комисията възлага задължение за предоставяне на универсалната далекосъобщителна услуга по чл.93, ал. 2 от Закона за далекосъобщенията за територията на цялата страна на обществени оператори, определени за оператори със значително въздействие върху пазара, които осъществяват далекосъобщения чрез фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставят фиксирани гласови телефонни услуги.

Чл. 6. (В сила от 01.01.2005 г. )
(1) Комисията провежда конкурс за възлагане предоставянето на всички или някои от услугите по чл.93, ал. 2 от Закона за далекосъобщенията за част или цялата територия на страната на обществени оператори, които не са със значително въздействие върху пазара, по тяхно искане.
(2) При провеждането на конкурса се спазват условията и редът, определени за провеждането на конкурс за издаване на индивидуална лицензия по Закона за далекосъобщенията.
(3) При определяне на спечелилия конкурса комисията взема предвид:
1. финансовите и техническите възможности на кандидата за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга;и
2. възможностите за предоставяне на универсалната далекосъобщителна услуга по най-ефективен начин и на най-ниска цена с минимална компенсация на разходите.

Чл. 7.
(1) Задължението за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга на спечелилия конкурса по чл.6 възниква от момента на възлагането и определянето на задължението в индивидуалната му лицензия.
(2) След възлагането и определянето на задължението за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга на спечелилия конкурса по чл.6 отпада задължението за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга на обществените оператори, задължени да я предоставят, съгласно предмета на проведения конкурс.

Чл. 8.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, трябва да удовлетворяват всяко обосновано заявление за свързване към обществена фиксирана телефонна мрежа в крайна точка и за достъп до фиксирани гласови телефонни услуги.
(2) Обосновано заявление е всяко първо заявление, подадено от краен потребител за свързване в крайна точка на обществена фиксирана телефонна мрежа, намираща се в рамките на населено място или селищно образувание на територията на Република България.
(3) Операторите, на които е възложено предоставянето на услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, задължително осигуряват безплатен достъп до услугите за спешни повиквания, както и достъп до фиксирани гласови телефонни услуги при специални условия за инвалиди или лица в неравностойно положение.

Чл. 9. Операторите, на които е възложено предоставянето на услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, не могат да откажат първоначално свързване към обществена фиксирана телефонна мрежа в крайна точка от нея, освен в случаите на:
1. подаване на заявление от лице, което има парични задължения към оператора, които към момента на подаване на заявлението са дължими; или
2. лицето е осъдено с влязла в сила присъда за престъпление по чл.348а от Наказателния кодекс.

Чл. 10.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 от Закона за далекосъобщенията, задължително осигуряват безплатно и без използването на монети, жетони, дебитни/кредитни или предварително платени карти достъп до спешни повиквания.
(2) Операторите по ал. 1 предоставят и достъп до фиксирани гласови телефонни услуги при специални условия за инвалиди или лица в неравностойно положение, както и осигуряват съдействие на организациите на потребителите инвалиди за определяне на крайни далекосъобщителни устройства за инвалиди.
(3) Операторите по ал. 1 осигуряват съдействие на организациите на потребителите инвалиди, което се състои в предоставяне на консултации относно техническите характеристики на крайните далекосъобщителни устройства за инвалиди и възможностите за осигуряване на тези устройства на пазара, по заявка.
(4) Операторите, на които е възложено предоставяне на услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 от Закона за далекосъобщенията, са длъжни да:
1. осигуряват равномерно и пропорционално на броя на населението на обслужваната територия от обществени телефонни апарати за осигуряване на достъп до фиксирана гласова услуга;
2. инсталират най-малко 2 обществени телефонни апарата на 1000 жители, като се вземат предвид инсталираните до момента обществени телефонни апарати, собственост на различни далекосъобщителни оператори;
3. осигуряват достъпност на обществените телефонни апарати на обществени места и места с увеличен трафик, като паркинги, републикански пътища, железопътни гари, пристанища, аерогари, пощенски клонове и др.;
4. поддържат инсталираните телефонни апарати за обществено ползване в непрекъсната изправност, като отстраняват възникнали повреди в технически възможно най-краткия срок.

Чл. 11.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията, осигуряват на потребителите справочна информация, като изготвят и публикуват телефонен указател в печатна форма и поддържат актуален телефонен указател в електронна форма.
(2) Операторите по ал. 1 осигуряват достъп до телефонни справочни услуги в съответствие с изискванията за защита на личните данни, предвидени в Закона за далекосъобщенията и Закона за защита на личните данни.
(3) Телефонният указател се изготвя, актуализира и публикува най-малко веднъж на три години.
(4) Операторите по ал. 1 уведомяват своевременно абонатите за:
1. предстоящо изготвяне или актуализиране на телефонен указател;
2. правото им да поискат заличаване изцяло или частично или промяна на данните си в телефонния указател;
3. правото им да откажат включване на част или на всички данни в телефонния указател, без да заплащат за това;
4. възможността да поискат включване в телефонния указател на допълнителна информация за други лица, ползващи съвместно абонатната линия, ако те са дали предварително писмено съгласието си за това, и при условия, уредени в договора между оператора и абоната.
(5) Операторите по ал. 1 са длъжни да предоставят безплатно телефонни указатели на инвалиди и лица в неравностойно положение. В зависимост от своите финансови и технически възможности операторите подготвят и предоставят на инвалидите подходящи алтернативни телефонни указатели.
(6) Операторите по ал. 1 осигуряват на крайните потребители 24 часа в денонощието достъп до телефонна справочна услуга за всички вписани в телефонния указател телефонни номера на абонатите.

Чл. 12. Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 и 2 от Закона за далекосъобщенията, сe задължават да осигуряват на потребителите инвалиди подходящ достъп до фиксираната гласова телефонна услуга, който включва:
1. съдействие на организациите на потребителите инвалиди за определяне на крайни далекосъобщителни устройства с улеснения за потребители с увреден слух, като автоматичен контрол на звука за подобряване чуваемостта по линията, допълнителни бутони на лицевия панел с контрол на звука в слушалката, съвместимост на телефонния апарат със слуховите устройства на гражданите с увреден слух и др.;
2. предоставяне на достъп до кратко текстово съобщение (SMS) към номера за спешни повиквания за потребителите с увреден слух и дефекти в говора, при техническа възможност;
3. улеснения за потребители, лишени от зрение или с увредено зрение, като релефен "PIP" знак на бутон #5 за ориентир, специална извивка (или брайлов знак) на всяка фонокарта за разпознаване посоката за поставяне на фонокартата в апарата и др. - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 от Закона за далекосъобщенията;
4. безплатно включване към услугата "Ограничаване на изходящите повиквания" за потребители, лишени от зрение или с увредено зрение - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, при техническа възможност;
5. инсталиране на специални телефони за обществено ползване, достъпни за потребители в инвалидни колички, монтирани на подходящи места - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 от Закона за далекосъобщенията;
6. инсталиране на обществени телефони с текстова или друг вид връзка за хора с увреден слух или говор - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 от Закона за далекосъобщенията.

Раздел IV
Допълнителни задължения при предоставяне на универсалната далекосъобщителна услуга

Чл. 13.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, осигуряват на абонатите си детайлизирана сметка за услугите, предоставени от тях.
(2) Детайлизираната сметка съдържа информация за продължителността и стойността на проведените телефонни разговори според вида им - селищни, междуселищни, международни, както и разговори към други мрежи (за всяка друга мрежа).
(3) В зависимост от своите технически и финансови възможности операторите по ал. 1 осигуряват на абонатите, лишени от зрение или с увредено зрение, при поискване детайлизираната сметка в достъпна за тях форма.
(4) Операторите по ал. 1 осигуряват възможността да се извършва справка по телефона за сметката на абоната, при нейно поискване и при условия, уредени в договора между оператора и абоната.

Чл. 14. Операторите, на които е възложено задължението да предоставят универсална далекосъобщителна услуга по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, могат да прекъснат предоставянето на услугата в следните случаи:
1. при неплащане на сметка от абоната след края на календарния месец, следващ месеца, в който трябва да се извърши плащането, и след изрично писмено предупреждение до абоната; или
2. при осъждане на абоната с влязла в сила присъда за престъпление по чл.348а от Наказателния кодекс.

Чл. 15.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят универсална далекосъобщителна услуга по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, не могат да прекъснат възможността за осъществяване на изходящи спешни повиквания в случаите на чл.14, т. 1 при заплащане на месечен абонамент или при неуредени парични задължения на абоната към оператора, за които се води съдебен спор.
(2) Разпоредбата на ал. 1 се отнася само до абонати на цифрови централи.

Чл. 16.
(1) Жалбите относно предоставянето на универсална далекосъобщителна услуга, подадени от абонатите до оператора, отговорите и взетите решения по тях се съхраняват в специално създаден за целта регистър.
(2) Операторът е длъжен да отговори на подадената жалба в 30-дневен срок от получаването й.
(3) Абонатите могат да изпращат жалбите относно предоставянето на универсална далекосъобщителна услуга и до комисията.

Чл. 17.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 и 2 от Закона за далекосъобщенията, са длъжни да предоставят на абонатите си възможност за:
1. тонално номеронабиране;
2. ограничаване на изходящите повиквания - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията;
3. идентификация линията на викащия;
4. пренасочване на повикването - за операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията.
(2) Разпоредбата на ал. 1 се отнася само до абонати на цифрови централи.

Раздел V
Параметри за качество

Чл. 18.
(1) Операторите, на които е възложено задължението да предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 от Закона за далекосъобщенията, се задължават в индивидуалните лицензии да осигуряват на потребителите достъп до фиксираната гласова телефонна услуга с качество, определено в Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии за предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга.
(2) В индивидуалните лицензии на операторите, предоставящи универсална далекосъобщителна услуга, се определят конкретни изисквания за етапите на развитие на мрежата и услугите и стойности на параметрите за качество на обслужване.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Лица в неравностойно положение" са лица, настанени и трайно пребиваващи в социални или здравни заведения на бюджетна издръжка, като: домове за деца, юноши и младежи с телесни недъзи и за лица с тежка инвалидност; социално-учебни производствени заведения; пансиони за стари хора; домове "Майка и дете"; детски клиники; центрове за лечение на деца с хронични заболявания; помощни училища; училища за слепи и глухи; специализирани детски градини за деца с лека изостаналост; логопедически училища и домове за сираци; и др.
2. "Инвалиди" са лица с призната над 90 % инвалидност по предвидения в нормативните актове ред.
3. "Първо заявление, подадено от краен потребител", е първото заявление, подадено от домакинство за свързване към обществена фиксирана телефонна мрежа.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.93, ал. 3 от Закона за далекосъобщенията.

§ 3. Наредбата влиза в сила от датата на обнародването й в "Държавен вестник" с изключение на чл.6, който влиза в сила от 1 януари 2005 г.

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив