Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определя Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 582020 "Геодезист" от област на образование "Архитектура и строителство" и професионално направление 582 "Строителство и геодезия" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.
Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 582020 "Геодезист" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване на трета степен на професионална квалификация за специалността 5820201 "Геодезия". Чл. 3.(1) Въз основа на ДОИ по чл.1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 от Закона за професионалното образование и обучение се разработва учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл.
2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.
Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване
Чл. 4.
(1) С ДОИ по чл.1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Геодезист".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Геодезист" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.
Чл. 5. С ДОИ по чл.1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Учебните планове и програми по чл.3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 година, а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г., включително по специалности и професии от професионално направление "Строителство" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.
§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.
§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т.3 във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.
§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Приложение
към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Геодезист"
Професионално направление: | |
582 | Строителство и геодезия |
Наименование на професията: | |
582020 | Геодезист |
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 e представенa специалносттa, включенa в професията "Геодезист" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение (2004 г.) и входящото минимално образователно равнище за придобиване на трета степен на професионална квалификация.
Таблица 1 | |||
Специалност | Степен на професионална квалификация | Входящо минимално образователно равнище | |
5820201 | Геодезия | трета | завършено основно образование |
1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически годен да упражнява професията "Геодезист", което се удостоверява с медицинско свидетелство.
2. Профил на професията2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции Основните характеристики на профила на професията са представени в табл. 2.
Таблица 2 | ||||
Описание на трудовите дейности (задачи) | Предмети и средства на труда | Професионални компетенции | ||
знания за | умения за | професионално-личностни качества | ||
1. Работи с геодезическите инструменти и извършва измервания и изчисления с необходимата точност | Ролетка; отвес; жалон; теодолит; призма; нивелир; лата; тотална станция; глобалнa позиционнa системa (GPS); калкулатор |
Устройството, поддържането и начина на работа с геодезически инструменти Основните геодезически понятия и теоретически постановки, свързани с геодезически измервания Здравословни и безопасни условия на труд при геодезически измервания |
Станциониране на геодезически инструменти с необходимата точност Правилно визиране, отчитане и записване на данните с необходимата точност Проверка на геодезическите инструменти Проверка и контрол на измерванията и изчисленията с необходимата точност |
Дисциплинираност Отговорност Прецизност Технически усет и способности Сръчност Умения за работа в екип |
2. Извършва геодезическа снимка и участва в изработването и поддържането на планове и карти според действащите нормативни документи | Ролетка; отвес; жалон; теодолит; призма; нивелир; лата; тотална станция; чертожни инструменти; калкулатор; компютър; специализиран софтуер; плотер и принтер; дигитайзер; скенер; планиметър; координатограф; универсални картировъчни апарати; нормативни документи - наредби и инструкции |
Kоординатни системи и геодезически мрежи Създаване на работна геодезическа основа Методи за заснемане, обработка и представяне на данните в писмен и графичен вид Нормативни документи, свързани с плановете и картите Геодезически и маркшайдерски условни знаци Здравословни и безопасни условия на труд |
Изработване на работна геодезическа основа Прилагане на методите за геодезическо заснемане и изобразяване Обработка на резултатите от геодезическите измервания Оформяне на планове и карти Използване на специализиран софтуер за изграждане на база данни и изработване на цифров модел на карта Планиране и организиране на работата в определен технологичен ред Прилагане на правилата за безопасност на труда |
Дисциплинираност Прецизност Наблюдателност Усет за форма и пространство Технически усет и способности Способност за рисуване и чертане Умения за работа в екип Организираност |
3. Ползва и прилага устройствени планове (регулационен, нивелетен, земеустройствен и др.), съгласно действащите нормативни документи | Ролетка, отвес, жалон; теодолит, призма; нивелир, лата; тотална станция; компютър, чертожни инструменти; специализиран софтуер; плотер и принтер; скенер; дигитайзер; нормативни документи - наредби и инструкции |
Същността и проектирането на устройствените планове Действащи нормативни актове Трасировъчни карнети Здравословни и безопасни условия на труд |
Четене и извличане на специализирана информация от устройствени планове Ползване на специализиран софтуер Подготовка и представяне на техническа документация Трасиране на устройствени планове Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд |
Дисциплинираност Отговорност Прецизност Способност за чертане Пространствена представа Технически усет и способности |
4. Извършва трасиране на сгради и съоръжения | Ролетка, отвес; жалон, теодолит; призма, нивелир; лата; тотална станция; компютър; специализиран софтуер; плотер и принтер; чертожни инструменти; нормативни документи - наредби и инструкции |
Методи и елементи на трасиране Необходимата точност при трасиране Същност и съдържание на трасировъчния план Здравословни и безопасни условия на труд |
Четене и прилагане на трасировъчен план Извличане на трасировъчни данни Извършване на трасировка с геодезически инструменти Правилно ориентиране в пространството при трасиране Оптимална организация на работата Прилагане на правилата за техника на безопасност на труда |
Дисциплинираност Отговорност Прецизност Усет за форма и пространство Технически усет и способности Организираност Умения за работа в екип |
5. Дава строителна линия и ниво и извършва последващ контрол | Ролетка; отвес; жалон; теодолит; призма; нивелир; лата; тотална станция; нормативни документи - наредби и инструкции |
Извличане на трасировъчни данни Съдържание на кадастрална карта и регистри Трасировъчни методи и точност Действащи нормативни актове |
Извличане на трасировъчни данни Попълване на техническа документация Прилагане на правилата за техника на безопасност на труда |
Дисциплинираност Отговорност Прецизност Взискателност |
6. Участва в контрола и строителството на сгради и съоръжения и изработването на екзекутивни чертежи | Ролетка, отвес; жалон, теодолит; призма, нивелир; лата; тотална станция; компютър; специализиран софтуер; плотер и принтер; чертожни инструменти; нормативни документи - наредби и инструкции |
Геодезическите методи за контрол в строителството Същност и съдържание на екзекутивните чертежи Здравословни и безопасни условия на труд |
Използване на подходящи инструменти и методи за извършване на геодезически контрол Ползване на специализиран софтуер Оформяне на екзекутивни чертежи и маркшайдерска документация |
Дисциплинираност Отговорност Прецизност Технически усет и способности Способност за чертане Взискателност Умения за работа в екип |
7. Участва в създаването на база данни и регистри и в предоставянето на кадастрална информация | Чертожни инструменти; компютър; дигитайзер; скенер; планиметър; специализиран софтуер; плотер; принтер; нормативни документи - наредби и инструкции, кадастрални регистри |
Нормативни документи в областта на кадастъра Съдържание на кадастрални карти и регистри Административно обслужване в областта на кадастъра |
Работа със специализиран софтуер Прилагане на нормативни документи Общуване с различни социални и възрастови групи Оформяне на писмени и графични документи с кадастрална информация |
Дисциплинираност Отговорност Организираност Способност за чертане Умения за писмено и устно изразяване Коректност и такт |
8. Участва в съставянето, оформянето и издаването на картографски произведения | Компютър; чертожни инструменти; специализиран софтуер; плотер; дигитайзер; скенер; координатограф; списъци за транскрипция на географски имена и други инструкции |
Същност и класификация на картите Методи за съставяне, оформяне и издаване на картите Същност и използване на географски информационни системи Особености при съставяне и издаване на атласи, глобуси и други картографски произведения. |
Подбор и оценка на картографски източници Работа със специализиран софтуер; Избор на картографски методи за проектиране и издаване на карти Естетично, точно и разбираемо оформяне на графични материали Търсене и извличане на информация в Интернет |
Отговорност Прецизност Умения за вземане на решение Съобразителност Способност за рисуване и чертане Умение за оформяне Умения за работа в екип |
2.3. Възможности за професионална реализация Придобилите трета степен на професионална квалификация по професията "Геодезист" могат да постъпват на работа в геодезически, картографски и строителни фирми, технически служби към общините, Агенция по кадастъра и др. на длъжности, които съответстват на професията 3113 "Приложни специалисти - земемери, земеустроители, топографи" от Националната класификация на професиите (1996 г.).
2.4. Възможности за повишаване на професионалната квалификация Придобилият трета степен на професионална квалификация по професията "Геодезист" може да се обучава по друга професия от професионално направление "Строителство и геодезия", като обучението му по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления, и част от отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за професионалното направление, в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професии, се зачита. Придобилият трета степен на професионална квалификация по професията "Геодезист" може да се обучава за актуализиране или разширяване на придобитата професионална квалификация. 3. Цели на обучението
Основна цел на обучението по професията "Геодезист" е добрата професионална подготовка на обучаваните за реализация в областта на геодезическото производство - изработване и прилагане на геодезически карти и планове, извършване на геодезически работи в строителството, поддържане на кадастъра и имотния регистър.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа на работното място, да не замърсява при работа околната среда; - умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения; - познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес, съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник; - познава пазарните отношения, мястото и ролята в тях на отделните лица, фирмите, институциите и държавата; - участва при разпределение на задачите между членовете на екипа и да се отнася с чувство за отговорност при изпълнението им; - намира и съхранява информация в компютъра, създава документ, обединяващ текст, графика и таблица, намира информация в INTERNET, ползва електронна поща и др.; - осъществява свободна комуникация на чужд език при изпълнение на служебните си задължения.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от направление "Строителство и геодезия" След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - познава и прилага нормативните документи при изпълнение на задълженията си; - познава елементите на сградите, видовете конструкции и етапите при изграждането им; - познава основните хидротехнически, хидромелиоративни съоръжения и ВиК системи; - познава и разбира основните етапи при проектиране, трасиране и строителство на пътища, жп линии и различни видове пътни съоръжения.
3.3. Специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професията и специалността задължителна професионална подготовка След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да: - познава видовете геодезическа техника, предназначението и устройството; - познава и прилага методите за геодезически измервания; - познава геодезическите координатни системи и умее да изчислява координати на геодезически точки; - познава методите на геодезическо заснимане и умее да изработва геодезически карти и планове, съгласно действащата нормативна база; - познава и ползва приложен софтуер за въвеждане, обработка и извеждане на геодезическа и кадастрална информация; - познава, ползва и прилага устройствени планове съгласно действащата нормативна уредба; - познава и прилага трасировъчните методи за сгради и съоръжения и извършва последващ контрол; - познава дребномащабните карти и умее да ги съставя и оформя; - познава управленско-организационната структура на геодезическата фирма и правомощията на длъжностните лица; - умее да изготвя отчети, справки, доклади, устни и писмени становища. 4. Съдържание на обучението
Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебни програми, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Геодезист". Учебният план се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които са систематизирани научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професията "Геодезист" - трета степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.
Таблица 3 | |
Съдържание на обучението | |
Професионални компетенции | Тематични области |
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления | |
1. Познава и използва лични предпазни средства, знае и прилага основните правила за безопасна работа при геодезическите измервания, пази ред и чистота на работното си място, опазва околната среда. |
Здравословни и безопасни условия на труд Пожарна и аварийна безопасност Долекарска помощ Опазване на околната среда |
2. Умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, прилага принципите и правилата на деловата кореспонденция. |
Видове общуване Принципи на деловото общуване Правила за водене на делова кореспонденция |
3. Разбира своята роля в трудовата дейност и съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си. | Професионално и кариерно развитие, планиране на кариерата |
4. Разбира целите и задачите на работата в екип, осъзнава мястото си в екипа. |
Работа в екип Професионални екипи Професионална етика Дисциплинираност и инициативност |
5. Познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес, съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник |
Трудовоправно законодателство Трудовоправни отношения в производственото звено (предприятието) Нормиране на труда Заплащане на труда Длъжностна характеристика Структура на фирмата |
6. Познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирмите, институциите и държавата в тях. |
Обекти и субекти на пазара. Икономически процеси, явления и отношения. Стопанско устройство на обществото Документи и документооборот |
7. Намира и съхранява информация в компютъра, създава документ, обединяващ текст, графика и таблица, намира информация в INTERNET, ползва електронна поща и др. |
Конфигурация на компютъра Устройства за въвеждане и съхраняване на данни Съхраняване и намиране на информация Работа с програмни продукти за създаване на документи Работа с локални и глобални мрежи |
8. Справя се със задачи на работното място, като осъществява свободна комуникация на чужд език. Ниво В2 според Общата европейска рамка за владеене на чужди езици |
Най-често употребявана лексика - четене на текстове (стандарти, нормативи, каталози, инструкции, указателни надписи, карти и др.), участие в разговор (елементарни изрази и прости изречения със или без съдействието на събеседника), попълване на несложни информационни справки Думи и изрази, свързани с професионалните задачи - говоримо и писмено Думи и изрази (говоримо и писмено), свързани с условията за безопасност |
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Строителство и геодезия" | |
9. Познава основните строителни материали, строителните конструкции и етапите при изграждането им. |
Видове строителни материали Видове строителни конструкции Елементи на сградите Технологични етапи при изпълнението им |
10. Познава основните хидротехнически, хидромелиоративни и В и К системи. |
Хидрология и хидравлика Отводняване Напояване Речно строителство |
11. Познава пътните съоръжения и етапите при проектирането и изграждането им. |
Видове пътища, жп линии и съоръжения Елементи на пътя Технологични етапи при проектиране и изграждане на пътища и жп линии Проектиране на път Геодезически дейности при изграждането на пътищата |
Специфична за професия 582020 "Геодезист" задължителна професионална подготовка | |
12. Познава видовете геодезическа техника, предназначението и устройството. |
Инструменти за установяване на отвесна линия и хоризонтална равнина Инструменти за построяване на постоянни ъгли Инструменти за измерване на дължини Инструменти за измерване на ъгли - теодолити Инструменти за измерване на превишения - нивелири Електронни и лазерни геодезически инструменти Глобални позиционни системи (GPS) |
13. Познава и прилага методите за геодезически измервания. |
Хоризонтални измервания - дължини и ъгли Вертикални измервания - геометрична, тригонометрична и инженерна нивелация Обработка и контрол на геодезическите измервания |
14. Познава и прилага нормативните документи, регламентиращи геодезическите дейности. |
Закони, геодезически инструкции и наредби за извършване на геодезически измервания и изработване на планове и карти Вещно право |
15. Познава геодезическите координатни системи и умее да изчислява координати на геодезически точки. |
Правоъгълни и полярни координати Координатни системи Геодезически мрежи Работна геодезическа основа Основни задачи в геодезията Изчисляване на полигони Геодезически засечки |
16. Познава методите на геодезическо заснимане и умее да изработва геодезически карти и планове, съгласно действащата нормативна база. |
Методи на геодезическо заснимане Ортогонална снимка Полярна снимка Фотограметрично заснимане Дистанционни спътникови изображения Топографски условни знаци Оформяне на геодезически чертежи |
17. Познава и ползва приложен софтуер за въвеждане, обработка и извеждане на геодезическа и кадастрална информация. |
Компютърна обработка на геодезическите измервания Автоматизирано изработване на планове, карти, скици Създаване на база данни за кадастрални карти и регистри, списъци и баланси |
18. Да познава, ползва и прилага устройствени планове съгласно действащата нормативна уредба. |
Видове устройствени планове и методи за проектирането им: регулационни, нивелетни, земеустройствени Правила и норми за устстройство на селищни и извънселищни територии, методи за прилагането им |
19. Познава и прилага трасировъчните методи за сгради и съоръжения и да извършва последващ контрол. |
Трасировъчни елементи Методи на трасиране, точност Трасировъчен план Даване на строителна линия и ниво Последващ контрол при различните видове строителни конструкции Определяне на деформации на строителни сгради и съоръжения Геодезически работи в подземното строителство и маркшайдерство |
20. Познава картографските произведения, да умее да ги съставя и оформя. |
Видове дребномащабни карти Технологични етапи за изработването на дребномащабни карти Методи за проектиране и издаване на картите Автоматизиране на картографските процеси Същност и използване на географски информационни системи Изработване на атласи, глобуси и други картографски произведения |
21. Познава управленско-организационната структура на геодезическата фирма и правомощията на длъжностните лица. Да умее да изготвя отчети, справки, доклади, устни и писмени становища. |
Участници в инвестиционния процес Нормативни документи в геодезията Организация на работното място Организация на труда при геодезическото производство Фирмена и отчетна документация Тръжна документация Строителен надзор |
Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение e в съответствие с изискванията на Наредба № 3 на МОН за системата за оценяване. При оценяването се определя степента на постигане на поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходно. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система. Входящото образователно равнище за начално професионално обучение се удостоверява чрез: - свидетелство за завършено основно образование при прием на ученици и лица, навършили 16 години - за професионално образование в професионални гимназии; - диплома за средно образование при прием на лица, навършили 16 години - за професионално обучение в центрове за професионално обучение или в професионални гимназии. Входящото равнище при повишаване на квалификацията се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.1. Оценяване на междинно ниво
5.1.1. По теория: Слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания; Среден 3 - обучаваният е овладял минимума знания, необходими за усвояването на следващото учебно съдържание; Добър 4 - обучаваният разбира и обяснява факти и методи, умее да прилага усвоените знания в познати ситуации; Много добър 5 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в нови ситуации, самостоятелно разработва задачи, но допуска незначителни грешки; Отличен 6 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации, самостоятелно разработва задачи и прави оценки на процеси, явления и технологии.
5.1.2. По практика: Слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоените знания при изпълнение на практическо задание, не спазва правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; Среден 3 - обучаваният извършва основните операции, необходими за изпълнение на практическото задание, с незначителни отклонения от изискванията за точност, спазвайки правилата за безопасен труд; Добър 4 - обучаваният изпълнява практическо задание в позната ситуация по предварително дадени указания, с незначителни отклонения от изискванията за точност, спазвайки правилата за безопасен труд; Много добър 5 - обучаваният самостоятелно изпълнява практическо задание в позната ситуация, в границата на допустимата точност, като спазва правилата за безопасен труд; Отличен 6 - обучаваният изпълнява практическо задание в нова ситуация, в границата на допустимата точност, спазвайки правилата за безопасен труд.
5.1.3. При оценяване на професионалните компетенции при обучението, организирано на модулен принцип, предварително се разработва система за оценяване, която включва: - описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване; - определяне на минималния брой точки, при който обучаваният се счита за издържал (обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението); - определяне на критерии за оценяване на всяка задача от изпитването; - въвеждане коефициент на тежест за всяка изпитна процедура при оформяне на окончателната оценка; - задаване на скала (формула) за изчисляване на оценката по шестобалната система.
5.1.4. Инструментите за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, писмено изпитване, практически задачи и др., които се разработват в съответствие с методическите изисквания за всеки от тях. Оценителят предварително разработва критерии за оценяване на компетенциите, които се проверяват. Степента на трудност на конкретните въпроси, задачи, задания и др. се съобразява с равнището на професионални компетенции, зададено в т. 3 "Цели на обучението".
5.2. Оценяване на изхода Изпитите за придобиване на трета степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията. Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация се провеждат по национални изпитни програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Геодезист".
5.2.1. Изпит по теория на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 4.
Таблица 4 | ||
Критерий | Показатели | Тежест (%) |
1. Усвоени теоретични знания за различните геодезически дейности в съответствие с нормативните изисквания |
Знания за предназначението, устройството и начина на работа с геодезически инструменти Знания за принципите и реда на работа при различните геодезически измервания и изчисления Знания за извършване на геодезически снимки според нормативните изисквания Знания за геодезическите дейности в строителството Знания за организацията и устройството на териториите Знания за кадастъра и регистрацията на недвижимите имоти Знания за организацията на труда при геодезическите работи, за отчетната документация и строителния надзор |
85 |
2. Правила за здравословни и безопасни условия на труд и за опазване на околната среда |
Знания за опазване на околната среда Знания за безопасна работа на работното място Разпознаване на опасни ситуации в процеса на работа и своевременно реагиране Описание на начините за оказване на първа долекарска помощ на пострадал при злополука |
3 |
3. Икономически и трудовоправни знания и умения |
Знания за общите принципи на трудовото законодателство Знания за правата и задълженията като участник в трудовия процес, съгласно Кодекса на труда, за договорните отношения между работодател и работник, за системите за заплащане на труда |
5 |
4. Чуждоезикови знания и умения |
Степен на владеене на един чужд език Степен на владеене на геодезическа терминология на чужд език |
7 |
Общо | 100 | |
5.2.2. Изпит по практика Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 5.
Таблица 4 | ||
Критерий | Показатели | Тежест (%) |
1. Изпълнение на геодезическите дейности в съответствие с нормативните изисквания |
Степен на приложимост на усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности Умения за работа с геодезически инструменти Умения за извършване на геодезически измервания в съответствие с нормативните изисквания Умения за извършване на геодезически изчисления с необходимата точност Умения за попълване, обработка и оформяне на геодезическа документация според изискванията |
83 |
2. Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на околната среда |
Използване на предметите и средствата на труда по безопасен начин Разпознаване на възможните опасни ситуации, които могат да възникнат в процеса на изпълнение на трудовите задачи Опазване на околната среда в процеса на изпълнение на изпитното задание |
3 |
3. Ефективна организация на работата и правилен подбор на инструменти, съобразно с конкретното задание |
Правилен избор на геодезически инструменти Спазване на технологичната последователност при работа Изпълнение на заданието за определеното време |
6 |
4. Знания и умения за работа с информационна техника |
Умения за работа с компютър Познаване и умения за използване на устройствата за въвеждане, съхранение и извеждане на информация Умения за работа с програмни продукти |
8 |
Общо | 100 | |
Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и на съответните стандарти. Нормативните изисквания към учебната работилница са в съответствие с дейностите, които ще се извършват в нея, съобразени са с ергономичните и естетическите изисквания и с методическите указания. Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по практика - в учебни работилници или базови обекти (предприятия) при предварително сключени договори. Учебната практика се провежда на геодезически полигони или в учебни кабинети, в зависимост от климатичните условия и учебното съдържание, като обучаваните се разделят на групи.
6.1. Учебен кабинет Обзавеждането на учебния кабинет включва: работно място на учителя (работна маса и стол), работно място за всеки ученик (работна маса и стол), учебна дъска, мебели, екрани и стойки за окачване на табла, учебно-технически средства (диапроектори, видеотехника; шрайбпроектори и друга дидактическа техника). Учебните кабинети трябва да отговарят на необходимите педагогически, дидактически, методически, ергономични, хигиенни и естетически изисквания, като създават предпоставка за успешно усвояване на знанията, уменията и формирането на професионално-личностните качества на обучаваните.
6.2. Компютърен кабинет Необходимо е всеки обучаван да разполага с персонален компютър с необходимия хардуер и софтуер. Препоръчително е компютрите да са свързани в мрежа и да имат връзка с принтер, плотер, скенер или дигитайзер, шрайбпроектор (за предпочитане с компютърен интерфейс) и достъп до Интернет.
6.3. Помещение за съхраняване на геодезически инструменти Помещението трябва да отговаря на изискванията за съхраняването на геодезическата апаратура - ниска влажност и постоянна температура 18 - 20 °С. Обзавеждането трябва да включва шкафове и стелажи.
6.4. Оборудване на кабинет по геодезия Включва: ролетки, отвеси, жалони със стойки, теодолити с триноги, призми, нивелири с триноги, лати, координатографи, планиметри - електронни, тотални станции със съответните принадлежности, фотографска и фотограметрична апаратура. За обучението на една работна група по учебна практика (7 - 9 човека) са необходими най-малко 2 ролетки, 4 отвеса, 6 жалона с 4 стойки, 2 теодолита с триноги, 2 призми, 2 нивелира с триноги, 4 лати, 1 тотална станция със съответните принадлежности. 6.5. Техническа документация - наредби и инструкции, регламентиращи нормативните изисквания за геодезическа дейност. 7. Изисквания към обучаващите
Обучението по задължителната професионална подготовка, специфична за професията "Геодезист", включваща теоретично и практическо обучение - учебна и производствена практика, се извършва от квалифицирани преподаватели, които трябва да са завършили университети, акредитирани от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА). Обучаващите по специфичната професионална подготовка трябва да притежават образователно-квалификационна степен "магистър" със специалност "Геодезия" и да имат минимум 3 години трудов стаж по специалността. Препоръчително е на всеки три години преподавателите да преминават курс за актуализиране на професионалните и педагогическите си знания и умения. 8. Процедури за преглед и актуализиране на държавното образователно изискване: - апробиране в обучаващи институции; - текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ; - ежегоден анализ на резултатите; - актуализиране при доказана необходимост.