Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти" по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).
Чл. 2.
(1) Финансова помощ по чл. 1 се предоставя за изпълнение на проекти, които допринасят за постигане на целите на мярката:
1. подобряване на цялостната дейност, икономическата ефективност и конкурентоспособността на предприятия от хранително-преработвателната и горската промишленост чрез:
а) по-добро използване на факторите за производство;
б) въвеждане на нови продукти, процеси и технологии;
в) подобряване на качеството и безопасността на храните и тяхната проследяемост;
2. постигане на съответствие със стандартите на Общността;
3. подобряване опазването на околната среда.
(2) Подпомагат се проекти, които водят до подобряване на цялостната дейност на предприятието чрез:
а) внедряване на нови и/или модернизиране на наличните мощности и подобряване на използването им, и/или
б) внедряване на нови продукти, процеси и технологии, и/или
в) намаляване на себестойността на произвежданата продукция, и/или
г) постигане на съответствие със стандартите на Общността, и/или
д) подобряване на сътрудничеството с производителите на суровини, и/или
е) опазване на околната среда (включително намаляване на вредните емисии и отпадъци), и/или
ж) увеличаване на производството и използването на енергия от възобновяеми енергийни източници, и/или
з) подобряване на безопасността и хигиенните условия на производство и труд, и/или
и) подобряване на качеството и безопасността на храните и тяхната проследяемост, и/или
й) подобряване на възможностите за производство на биологични храни чрез преработка на първични земеделски биологични продукти, и/или
к) подобряване на защитата и хуманното отношение към животните.
Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ
Раздел I
Допустими сектори и обхват на дейностите
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ
Раздел I
Допустими сектори и обхват на дейностите
Чл. 3.
(1) Финансова помощ се предоставя за извършване на инвестиции в следните сектори:
1. мляко и млечни продукти, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи мляко и млечни продукти;
2. месо и месни продукти;
3. плодове и зеленчуци, включително гъби;
4. пчелен мед, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на продукти, наподобяващи/заместващи пчелен мед и пчелни продукти;
5. зърнени, мелничарски и нишестени продукти, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на хляб и тестени изделия;
6. растителни и животински масла и мазнини, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на маслиново масло;
7. технически и медицински култури, включително маслодайна роза и билки, с изключение на производство, преработка и/или маркетинг на тютюн и тютюневи изделия, захар и сладкарски изделия;
8. готови храни за селскостопански животни (фуражи);
9. гроздова мъст, вино и оцет;
10. производство на енергия чрез преработка на първична и вторична биомаса от растителни и животински продукти.
(2) Продуктите от допустимите за финансова помощ сектори по ал. 1, за чиято преработка и/или маркетинг се кандидатства, трябва да са описани в приложение № 1 по чл. 32 от Договора за създаване на ЕО, наричано за краткост приложение № 1.
(3) Финансова помощ се предоставя и за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
(4) Финансовата помощ по ал. 3 е за инвестиции, свързани с използване на дървесината като суровина, и е ограничена до работни операции, извършвани преди индустриалната преработка и преди производството на мебели, които са описани в приложение № 2.
(5) Финансова помощ по ал. 3 се предоставя само за микропредприятия.
(6) Всеки ползвател на помощта може да кандидатства за помощ по нов проект след окончателно плащане или отказ за извършване на такова плащане на финансовата помощ за предишен проект, във всеки един от следните случаи:
1. предишният проект е одобрен за финансиране по реда на тази наредба;
2. предишният проект е одобрен за финансиране по реда на Наредба № 16 от 2001 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за подобряване преработката и маркетинга на селскостопански и рибни продукти по Специалната предприсъединителна програма на Европейския съюз за развитие на земеделието и селските райони в Република България (ДВ, бр. 50 от 2001 г.) (Наредба № 16 от 2001 г.).
(7) Финансова помощ по реда на тази наредба не се предоставя за преработка и/или маркетинг на риба и рибни продукти.
(8) Не се предоставя финансова помощ за:
1. дейности, включени за подпомагане в оперативните програми на организации на производители на плодове и зеленчуци, признати съгласно условията и разпоредбите на Регламент (ЕО) № 2200/96 на Съвета от 28 октомври 1996 г. относно общата организация на пазара на плодове и зеленчуци (ОВ L 297, 21.11.1996 г., и Българско специално издание: глава 03, том 20);
2. дейностите по Раздел II, Глава III от Регламент № 1493/1999 на Съвета от 17 май 1999 година относно общата организация на пазара на вино (ОВ L 179, 17.5.1999 г., и Българско специално издание: глава 03, том 28);
3. дейностите по чл. 8 (1) от Регламент (ЕО) № 865/2004 на Съвета от 29 април 2004 година относно общата организация на пазара на маслиново масло и трапезни маслини и за изменение на Регламент (ЕИО) № 827/68 (ОВ L 161, 30.4.2004 г., и Българско специално издание: глава 03, том 58);
4. дейностите по чл. 6 от Регламент (ЕО) № 1952/2005 на Съвета от 23 ноември 2005 година относно общата организация на пазара на хмел и за отмяна на Регламенти (ЕИО) № 1696/71, (ЕИО) № 1037/72, (ЕИО) № 879/73 и (ЕИО) 1981/82 (ОВ L 314, 30.11.2005 г., и Българско специално издание: глава 03, том 67);
5. дейностите, предвидени в Регламент (ЕО) № 320/2006 на Съвета от 20 февруари 2006 година за установяване на временна схема за преструктуриране на захарната индустрия в Общността и за изменение на Регламент (EО) № 1290/2005 относно финансиране на Общата селскостопанска политика (ОВ L 58, 28.2.2006 г., и Българско специално издание: глава 03, том 70).
Раздел II
Финансови условия
Финансови условия
Чл. 4. Финансовата помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.
Чл. 5. Финансова помощ не се предоставя при условие, че за същата инвестиция кандидатът е получил публична финансова помощ от националния бюджет и/или от бюджета на Европейския съюз.
Чл. 6.
(1) Финансовата помощ е в размер:
1. петдесет на сто от общите допустими разходи по проекта за микро-, малки и средни предприятия;
2. двадесет и пет на сто от общите допустими разходи по проекта за междинни предприятия.
(2) Държавната помощ по чл. 27 за микро-, малки и средни предприятия е в размер 50 на сто от общите допустими разходи по проекта.
(3) Минималната помощ по чл. 26 за микро-, малки и средни предприятия e в размер 50 на сто от общите допустими разходи по проекта, a за междинни предприятия е в размер 25 на сто от общите допустими разходи по проекта.
(4) Разликата между пълния размер на одобрените разходи и размера на финансовата помощ се осигурява от кандидата.
(5) Участието на кандидата може да бъде само в парична форма.
Чл. 7.
(1) Максималният размер на общите допустими разходи за периода 2007 - 2013 г. за един кандидат е левовата равностойност на 4 000 000 евро.
(2) Минималният размер на общите допустими разходи за един проект е левовата равностойност на 10 000 евро.
Чл. 8.
(1) Плащанията по проект могат да бъдат авансови, междинни и окончателни.
(2) Авансовото плащане и/или междинното плащане се извършват, при условие че са включени в договора за отпускане на финансова помощ.
Чл. 9.
(1) Авансовото плащане е в размер до 20 на сто от стойността на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) Авансовото плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(3) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(4) В случаите на авансово плащане се изисква банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция (РА) в размер 110 на сто от стойността на авансовото плащане.
(5) Срокът на валидност на банковата гаранция по ал. 4 трябва да покрива срока на договора за отпускане на финансова помощ , удължен с шест месеца.
(6) Банковата гаранция по ал. 4 се освобождава, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на финансовата помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.
Чл. 10.
(1) Междинно плащане е допустимо, но не повече от един път за периода на изпълнение на проекта.
(2) Междинното плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 5000 евро.
(3) Междинното плащане може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията по договора за отпускане на финансова помощ.
Раздел III
Изисквания към кандидатите
Изисквания към кандидатите
Чл. 11.
(1) Финансова помощ се предоставя на еднолични търговци или юридически лица, които са:
1. микро-, малки или средни предприятия;
2. междинни предприятия.
(2) Кандидатите за финансова помощ трябва да са с не повече от 25 на сто държавно или общинско участие.
(3) Кандидатите по ал. 1 трябва да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.
(4) Кандидатите, които са пазари на производители, трябва да имат административна регистрация по Закона за стоковите борси и тържищата.
(5) Кандидатите по ал. 1 се подпомагат, при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към Държавен фонд "Земеделие";
2. не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност;
3. не са в производство по ликвидация;
4. нямат изискуеми публични задължения към държавата;
5. са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията.
(6) В случай че кандидатът преработва само собствени земеделски продукти в продукти от приложение № 1, е допустим за финансова помощ по тази наредба, ако над 50 на сто от неговия доход за предходната година е от преработка на земеделски продукти.
(7) В случай че кандидатът изпълнява проект и не е подал заявка за окончателно плащане по реда на Наредба № 8 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ДВ, бр. 41 от 2008 г.), той не може да кандидатства по реда на тази наредба.
Раздел IV
Изисквания към проектите
Изисквания към проектите
Чл. 12. Финансова помощ се предоставя за изпълнение на дейности по проекти, които се осъществят на територията на Република България.
Чл. 13.
(1) Не се предоставя финансова помощ за проекти, оказващи отрицателно въздействие върху околната среда.
(2) Не се предоставя финансова помощ за проекти, включващи инвестиции в местата по националната екологична мрежа Натура 2000, когато тези инвестиции не отговарят на изискванията на Закона за биологичното разнообразие и съответните подзаконови нормативни актове за неговото прилагане, както и предвидените ограничения в заповедите за определянето на тези места и плановете за управлението им.
Чл. 14.
(1) Кандидатите представят бизнесплан по образец съгласно приложение № 3 за период не по-малък от 5 години, който показва икономическа устойчивост на инвестицията.
(2) В случаите на строително-монтажни работи срокът по ал. 1 е най-малко 10 години.
(3) Бизнеспланът по ал. 1 трябва да показва подобряване на цялостната дейност на предприятието на кандидата чрез постигане на една или повече от целите по чл. 2.
Чл. 15.
(1) Проектите трябва да се изпълняват на имот - собственост на кандидата, или в случай на проекти, изпълнявани на имот, който не е собствен, кандидатът представя:
1. документ за ползване върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения, необходими за подобряване на производството и/или обновяване на сгради и/или помещения, за които не се изисква разрешение за строеж в съответствие със Закона за устройство на територията (ЗУТ);
2. документ за учредено право на строеж върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за строително-монтажни работи, за които се изисква разрешение за строеж в съответствие със ЗУТ.
(2) Когато в проекта се предвиждат строително-монтажни работи, кандидатът представя работен проект и/или архитектурно заснемане и/или разрешение за строеж, в съответствие със ЗУТ.
Чл. 16. Всички дейности и инвестиции по проекта, за които се изисква лицензиране и/или разрешение за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство, се подпомагат само в случай, че са представени съответните лицензи и/или разрешения.
Чл. 17. Когато организацията на общия пазар, включително чрез схеми за директно подпомагане, финансирани от Европейския земеделски фонд за гарантиране, налага ограничения върху производството или върху подпомагането на Общността на равнище отделно преработвателно предприятие, не се предоставя финансова помощ за инвестиции, които биха увеличили обема на производството отвъд тези ограничения.
Чл. 18. Не се подпомагат като самостоятелен проект дейности:
1. за събаряне на стари сгради и производствени съоръжения;
2. за нематериални инвестиции за постигане на съответствие с международно признати стандарти;
3. включващи единствено маркетинг на продукт/продукти, с изключение на случаите, когато кандидатът е пазар на производители и/или когато тези продукти са получени в резултат на преработка, извършена от кандидата.
Чл. 19. При кандидатстване за производство на биоенергия за продажба кандидатът представя предпроектно проучване.
Чл. 20. Кандидатът трябва да докаже наличието на суровинна база и пазарен потенциал за първата прогнозна година от бизнес плана.
Чл. 21. Изискванията по чл. 20 се считат за изпълнени при условие, че:
1. кандидатът е представил предпроектно проучване в случай на изграждане на ново предприятие;
2. кандидатът на предприятие, преработващо краве мляко, е осигурил най-малко 75 на сто от предвиденото за преработка краве мляко за първата прогнозна година от бизнес плана от производители на краве мляко, които имат удостоверение за индивидуална млечна квота за производство на краве мляко;
3. кандидатът на предприятие извън т. 2 е осигурил най-малко 50 на сто от суровините за първата прогнозна година от бизнес плана;
4. кандидатът е осигурил реализация на най-малко 50 на сто от готовата продукция за първата прогнозна година от бизнес плана.
Чл. 22. В случай, че кандидатът е пазар на производители, финансова помощ се предоставя само за инвестиции, свързани с модернизиране и обновяване на съществуващи мощности и въвеждане на стандарти на Общността, необходими за изпълнение на функциите му като такъв пазар.
Раздел V
Допустими дейности и разходи
Допустими дейности и разходи
Чл. 23.
(1) Допустими за финансова помощ са следните разходи, предназначени за постигане целите по чл. 2:
1. изграждане и/или модернизиране на сгради и други недвижими активи, свързани с производство, преработка и/или маркетинг, включително събаряне на стари сгради и производствени съоръжения;
2. закупуване на сгради и друга недвижима собственост, използвана за производството;
3. закупуване и инсталиране на нови машини и оборудване за подобряване на производствения процес и маркетинга, в т.ч. за:
а) преработка, пакетиране, охлаждане, замразяване, сушене и съхраняване на суровините или продукцията;
б) производство на нови продукти, въвеждане на нови технологии и процеси;
в) опазване компонентите на околната среда;
г) производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за собствените нужди на предприятието, както и за продажба в случай на преработка на първична и вторична биомаса от растителни и животински продукти от приложение № 1;
д) подобряване и контрол на качеството и безопасността на суровините и храните;
4. закупуване на специализирани транспортни средства, свързани с подобряване на производството, осигуряване на суровини и реализация на продукцията;
5. изграждане/модернизиране, включително оборудване на лаборатории, които са собственост на кандидата, разположени са на територията на предприятието и са за нуждите на производствения процес;
6. материални инвестиции за постигане на съответствие с нововъведени стандарти на Общността съгласно приложение № 4;
7. материални инвестиции за постигане на съответствие с действащи стандарти на Общността за предприятия с преходен период в секторите "мляко и млечни продукти" и "месо и месни продукти" съгласно приложение № 5;
8. закупуване на земя за изграждане на недвижими активи, свързани с производствената дейност;
9. нематериални инвестиции за покриване на международно признати стандарти за:
а) въвеждане на системи за управление на предприятията като ISO: ISO 9001:2000; ISO 14001:2004 (EMAS); ISO 900; ISO/TR 10013:2001; ISO 19011:2002; ISO 27001; системи за управление, базирани на информационни технологии и др.;
б) подготовка за сертификация по НАССР (Анализ на опасностите и контрол на критичните точки);
в) въвеждане на Добри производствени практики в предприятията;
10. закупуване на софтуер;
11. разходи, свързани с проекта, като разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, технико-икономически оценки и анализи, маркетингови стратегии, разработване на бизнесплан, придобиване на ноу-хау, патенти и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на дейностите по проекта.
(2) Допустими за финансова помощ са разходите, извършени след подаване на заявлението за подпомагане, с изключение на следните разходи, които могат да бъдат извършени до една година преди датата на подаване на заявлението за подпомагане и не по-късно от срока по чл. 44:
1. по ал. 1, т. 11, свързани с проекта;
2. за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост.
(3) Финансова помощ по ал. 1, т. 2 се предоставя само ако сградите и/или другата недвижима собственост, с изключение на земя, са в селски район, съгласно приложение № 6.
(4) Финансовата помощ по ал. 1, т. 6 се предоставя, при условие че инвестициите се извършват от микропредприятия.
(5) Съответствието със стандартите по ал. 1, т. 6 трябва да бъде достигнато в рамките на 36 месеца от датата, на която стандартите са влезли в сила, съгласно националното законодателство, но не по-късно от датата на подаване на заявката за окончателно плащане.
(6) В случай че определени международно признати стандарти са задължителни по законодателството на Общността, то те са допустими за подкрепа при спазване на условията по ал. 4 и 5.
(7) Финансова помощ по ал. 1, т. 7 се предоставя само за предприятия с преходен период в секторите "мляко и млечни продукти" и "месо и месни продукти", които са включени в представения от Националната ветеринарномедицинска служба (НВМС) и одобрен от Европейската комисия актуален списък (към датата на подаване на заявлението за подпомагане) и съответствието със стандартите трябва да бъде достигнато не по-късно от датата на подаване на заявката за окончателно плащане.
(8) Финансовата помощ по ал. 1, т. 7 се предоставя съгласно предписание на регионалната ветеринарномедицинска служба (РВМС), указващо необходимите инвестиции за покриване на съответните стандарти.
(9) Съответствието със стандартите по ал. 1, т. 7 трябва да бъде достигнато до 31.12.2009 г., но не по-късно от датата на подаване на заявката за окончателно плащане.
(10) Допустимите разходи по ал. 1, т. 11 не могат да превишават:
1. десет на сто от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 10 вкл.), в случай на проекти на стойност до левовата равностойност на 1 000 000 евро;
2. левовата равностойност на 100 000 евро и до 2 на сто от горницата над левовата равностойност на 1 000 000 евро от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 10 вкл.), в случай на проекти на стойност над левовата равностойност на 1 000 000 евро;
3. действително платените разходи.
(11) Разходите за изработка на бизнесплан като част от разходите по ал. 10 не могат да превишават:
1. пет на сто от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 10 вкл.) в случай на проекти на стойност до левовата равностойност на 1 000 000 евро, но не повече от левовата равностойност на 30 000 евро;
2. тридесет хиляди евро и до 1 на сто от горницата над левовата равностойност на 1 000 000 евро от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 10 вкл.) в случай на проекти на стойност над левовата равностойност на 1 000 000 евро.
(12) Разходите по ал. 1, т. 2 и 8 са на стойност до данъчната оценка на закупуваните недвижими активи и/или земя към датата на придобиване или към датата на кандидатстване в зависимост от това коя от двете оценки е с по-ниска стойност, но не повече от 10 на сто от всички допустими разходи за съответната дейност, намалени с разходите, свързани с инвестициите по проекта по ал. 10.
(13) За разходи по ал. 1, когато са предмет на договор/и с един доставчик или изпълнител и са на стойност, надвишаваща левовата равностойност на 15 000 евро, се изисква представяне на най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал с цел определяне на основателността на предложените разходи. Оферентите - местни лица, следва да са вписани в търговския регистър към Агенцията по вписванията, а оферентите - чуждестранни лица, следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство.
(14) Изискването по ал.10 не се отнася за разходите по ал. 1, т. 2 и 8.
Чл. 24.
(1) Финансова помощ не се предоставя за разходи за:
1. закупуване на оборудване, машини и съоръжения втора употреба;
2. данък добавена стойност, който подлежи на възстановяване;
3. лизинг;
4. оперативни разходи, вкл. разходи за поддръжка, наеми, застраховка;
5. банкови такси, разходи за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;
6. принос в натура;
7. изследвания за разработване на нови продукти, процеси и технологии;
8. доставка или услуга, чиято стойност възлиза на повече от левовата равностойност на 15 000 евро, или тя е част от доставки/услуги на обща стойност, по-голяма от левовата равностойност на 15 000 евро, договорирани с един доставчик/изпълнител, за която кандидатът не е представил най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал;
9. търговия на дребно;
10. сертификация по НАССР (Анализ на опасностите и контрол на критичните точки) и по други международно признати стандарти;
11. закупуване на нови машини и оборудване, вкл. компютърен софтуер, над пазарната им стойност;
12. плащания в брой.
(2) Разходите за изготвяне на бизнесплан по реда на тази наредба са недопустими в случаите, когато кандидатът е одобрен за подпомагане по мерки "Създаване на стопанства на млади фермери" или "Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране" от ПРСР и ведно с одобрения проект по тези мерки е представил бизнесплан, изготвен от Националната служба за съвети в земеделието.
(3) Не се предоставя финансова помощ за инвестиции, които представляват обикновена подмяна.
Раздел VI
Държавни и минимални помощи
Държавни и минимални помощи
Чл. 25.
(1) Финансова помощ за преработка и/или маркетинг на горски продукти и за преработка на продукти от приложение № 1 в продукти извън приложение № 1 се предоставя в съответствие с условията и разпоредбите на:
1. Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. за прилагане на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност към минималната помощ (ОВ L 379, 28.12.2006 г., и Българско специално издание: глава 08, том 05) (Регламент (ЕО) № 1998/2006)
или
2. Регламент (ЕО) № 70/2001 на Комисията от 12 януари 2001 г. за прилагане на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на държавните помощи за малките и средните предприятия (ОВ L 10, 13.01.2001 г., и Българско специално издание: глава 08, том 01) (Регламент (ЕО) № 70/2001).
(2) Финансова помощ по ал. 1, т. 2 ще се отпуска при спазване на разпоредбите по чл. 9 от Закона за държавните помощи и раздел трети от Правилника за прилагане на Закона за държавните помощи и след официално одобрение на съответните промени в ПРСР от Европейската комисия (ЕК).
(3) Финансова помощ не се предоставя за едновременно подпомагане на един проект по ал. 1, т. 1 и 2.
(4) Инвестиция за преработка на продукти от приложение № 1 в продукти от приложение № 1 е тази, при която над 75 на сто от приходите от дейността или дейностите, свързани с използването на тази инвестиция, са от реализирани продукти от приложение № 1, за всяка една прогнозна година от бизнес плана.
(5) В случаите извън ал. 4 финансовата помощ за дадена инвестиция ще се предоставя съгласно условията по този раздел.
Чл. 26.
(1) Общият размер на минималната помощ, предоставена на едно предприятие, по чл. 25, ал. 1, т. 1 е не повече от левовата равностойност на 200 000 евро за период три последователни данъчни години при спазване на условията на чл. 6, ал. 3.
(2) Минимална помощ се предоставя за материални и нематериални инвестиции, описани в чл. 23.
(3) Кандидатите за финансова помощ по ал. 1 представят декларация за размера на получените минимални помощи независимо от тяхната форма и източник за последните три данъчни години по образец, съгласно приложение № 7.
(4) В случай, че предприятия партньори или свързани предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия са одобрени и/или подпомагани съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1, тяхната финансова помощ като общ размер не трябва да надхвърля максималния размер по ал. 1.
(5) Минималната помощ не се натрупва с държавна помощ за същите приемливи разходи, ако в резултат на това натрупване интензитетът на помощта би превишил интензитета, определен за конкретните обстоятелства на отделния случай с регламент или решение за групово освобождаване, приети от ЕК.
Чл. 27.
(1) Държавна помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 се предоставя при спазване на условията по чл. 6, ал. 2 и само на кандидати по чл. 11, ал. 1, т. 1 за инвестиции в материални активи (земя, сгради, машини и оборудване) за следните дейности:
1. създаване на ново предприятие;
2. разширяване на съществуващо предприятие чрез изграждане на нови производствени единици;
3. фундаментална промяна на продукта или на производствения процес на съществуващо предприятие чрез рационализиране и/или разнообразяване и/или модернизиране на производството.
(2) Държавна помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 се предоставя и за инвестиции в нематериални активи за:
1. закупуване на технологии, патенти, лицензи, ноу-хау;
2. услуги, предоставени от външни консултанти, но не повече от 50 на сто от брутните разходи, с изключение на разходи за обичайните дейности на предприятието, като данъчни консултации, правни или рекламни услуги.
(3) Държавна помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 не се предоставя за дейности, свързани с износ, създаване и функциониране на дистрибуторски мрежи, текущи разходи за износна дейност.
(4) Държавна помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 не се предоставя за дейностите по чл. 23, ал. 1, т. 6 и 7.
(5) Всички разходи по проекти, изпълнявани в съответствие с условията и разпоредбите по чл. 25, ал. 1, т. 2, трябва да бъдат извършени след подаване на заявлението за подпомагане.
(6) Държавната помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 не се натрупва с друга държавна помощ по смисъла на член 87.1 от Договора или с друго финансиране от страна на Общността по отношение на същите приемливи разходи, ако това натрупване ще доведе до интензитет на помощта, надвишаващ интензитета, определен с Регламент (ЕО) № 70/2001.
(7) Кандидатите за финансова помощ по чл. 25, ал. 1, т. 2 не получават приоритет по критерий № 5 на приложение № 8.
Глава трета
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ
Раздел I
Общи изисквания към документите и реда за кандидатстване
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ
Раздел I
Общи изисквания към документите и реда за кандидатстване
Чл. 28. Документите за кандидатстване по чл. 30, ал. 1 и чл. 31, ал. 3 за предоставяне на финансова помощ и документите по чл. 38, ал. 1, чл. 39, ал. 1 и чл. 41, ал. 2 за плащане на финансовата помощ трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата; в случай на представяне на заверени от кандидата копия на документи, техните оригинали се осигуряват за преглед от служител на РА;
2. да се подават лично от кандидата или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно;
3. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той трябва да бъде легализиран или с апостил.
Чл. 29.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за подпомагане се определят със заповед на изпълнителния директор на РА.
(2) При издаване на заповед за започване на приема на заявления за подпомагане съобщението се публикува, респ. поставя, най-малко 15 календарни дни преди започването на приема на електронните страници на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и РА, и на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.
(3) При издаване на заповед за спиране на приема на заявления за подпомагане съобщението се публикува, респ. поставя, най-малко 15 календарни дни преди датата на спиране на приема на електронните страници на МЗХ и РА и на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.
Раздел II
Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане
Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане
Чл. 30.
(1) Кандидатите подават в областната разплащателна агенция (ОРА) на РА по място на извършване на инвестицията заявление за подпомагане по образец съгласно приложение № 9, прилагат документи съгласно приложение № 10 и декларация за обстоятелства по чл. 3 и 4 от Закона за малки и средни предприятия по образец съгласно приложение № 11.
(2) Областната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на кандидата.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 ОРА връща документите на кандидата заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) Заявлението за подпомагане не се приема в случай, че кандидатът не отговаря на някое от изискванията по чл. 3, ал. 6 и/или чл. 7. В този случай ОРА връща на кандидата документите по ал. 1. На кандидата се предоставя документ, удостоверяващ извършената проверка и установеното несъответствие.
(5) В случаите по ал. 3 и 4 заявлението за подпомагане може да бъде прието в ОРА при условие, че кандидатът подпише декларация, че е запознат с липсите и нередностите на представеното заявление, отбелязал е мотивите и забележките си по направените констатации и въпреки тях желае то да бъде прието.
(6) Всички приети заявления за подпомагане получават уникален идентификационен номер с отбелязани дата, час и минута.
Чл. 31.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението за подпомагане РА:
1. извършва административна проверка на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за подпомагане;
2. одобрява или отхвърля заявлението за подпомагане.
(2) Решението по ал. 1, т. 2 се взима на основа на съответствие на заявлението за подпомагане със:
1. целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
2. критериите за оценка, посочени в приложение № 8.
(3) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1 РА уведомява с мотивирано писмо кандидата, който в срок до 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 10, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност.
(4) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.
Чл. 32. Проектите с положителен резултат от извършените проверки се разглеждат от експертна комисия за осигуряване на прозрачност (ЕКОП), която се назначава от Изпълнителния директор на РА. Експертната комисия за осигуряване на прозрачност изразява експертно писмено становище пред изпълнителния директор на РА.
Чл. 33.
(1) Заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансова помощ в случай на:
1. нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти, установени при извършване на проверките по чл. 31, ал. 1, т. 1;
2. несъответствие с условията по чл. 31, ал. 2;
3. неотстраняване на непълнотите и пропуските в срока по чл. 31, ал. 3;
4. недостатъчен бюджет по мярката;
5. одобрените разходи по проекта са на стойност под определения минимален размер съгласно чл. 7, ал. 2.
(2) В случаите на частичен отказ по ал. 1 кандидатът има право да сключи договор за отпускане на финансова помощ за одобрената част от допустимите разходи или да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.
(3) В случаите на пълен отказ по ал. 1 кандидатът има право да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.
Чл. 34.
(1) Когато сумата на предложените за разглеждане заявления за подпомагане надхвърля наличния бюджет по мярката, заявленията за подпомагане се класират съгласно критериите за оценка по чл. 31, ал. 2, т. 2 и се одобряват в низходящ ред.
(2) За класираните по реда на ал. 1 заявления с еднакъв брой точки, за които е установен недостиг на средства, се извършва допълнително класиране по реда на приемане на заявленията за подпомагане.
Чл. 35.
(1) Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за одобрение или отхвърляне на заявлението за подпомагане.
(2) В срок до 15 работни дни от получаване на писмено уведомление за одобрение на проекта кандидатът следва да подпише договор за отпускане на финансова помощ.
(3) Договорът по ал. 2 урежда правата, задълженията и отговорностите на страните, включително основанията за изискуемост на финансовата помощ.
(4) При предоставяне на минимална помощ по реда на Регламент (ЕО) № 1998/2006 или държавна помощ по реда на Регламент (ЕО) № 70/2001 получателят на помощта се уведомява изрично за характера на подпомагането, посочва се и размерът на получената помощ.
(5) След изтичане на срока по ал. 2 кандидатът губи право на подпомагане и може да кандидатства отново за финансова помощ на същата дейност по реда на тази наредба.
Чл. 36. В случаите на отказ на финансова помощ РА писмено уведомява кандидата, като в уведомлението изрично се посочват мотивите за отказ.
Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ
Раздел I
Изплащане на финансовата помощ
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ
Раздел I
Изплащане на финансовата помощ
Чл. 37.
(1) Финансовата помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция.
(2) Допустимо е плащане и преди завършване на цялата инвестиция при спазване на изискванията по чл. 8, 9 и 10.
Чл. 38.
(1) При кандидатстване за авансово плащане ползвателят на помощта подава заявка за авансово плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната регионална разплащателна агенция (РРА) и прилага документи съгласно приложение № 12.
(2) Заявка за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(3) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 9, ал. 3 отново да подаде заявка за авансово плащане.
(6) След приемане на документите за авансово плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(7) В срок до 25 работни дни от подаване на заявката за авансово плащане РА изплаща одобрената сума или мотивирано отказва авансово плащане със заповед на изпълнителния директор на РА.
Чл. 39.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната РРА и прилага документи съгласно приложение № 13.
(2) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на инвестицията, но не по-късно от един месец след изтичане на срока за извършване на инвестицията, посочен в договора за отпускане на финансова помощ.
Чл. 40.
(1) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по чл. 39, ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 10, ал. 3, съответно по чл. 39, ал. 2, отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
Чл. 41.
(1) В срок до четири месеца от подаване на заявка за междинно или окончателно плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. може да извърши проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащане на финансовата помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА писмено уведомява ползвателя, който в срок до 15 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 13.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по дадена заявка за плащане е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.
Чл. 42. Плащанията се изчисляват на основа на приетите за допустими и реално извършени разходи след извършване на проверките по чл. 41, ал. 1, т. 1 и 2 и при спазване на разпоредбите по чл. 31 от Регламент на Комисията № 1975/2006, на Комисията за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г., и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1975/2006).
Чл. 43.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или цялата финансова помощ, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 41, ал. 1, т. 1 и 2;
2. установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. ползвателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 41, ал. 2;
4. се приложи правилото по чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1975/2006;
5. се налага корекция на размера на финансовата помощ във връзка с прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1998/2006.
(2) В случаите на отказ за изплащане на финансова помощ ползвателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане за същата инвестиция.
Раздел II
Условия за изпълнението на дейностите по проекта и контрол
Условия за изпълнението на дейностите по проекта и контрол
Чл. 44. Одобреният проект се изпълнява в срок до 24 месеца, считано от датата на подписване на договора за отпускане на финансова помощ с РА.
Чл. 45. Най-късно до края на изпълнение на проекта предприятието на ползвателя на помощта трябва да отговаря на всички задължителни стандарти, отнасящи се до подпомаганата дейност, в т.ч. опазване компонентите на околната среда, хуманно отношение към животните, ветеринарно-санитарни изисквания, безопасност на храни и фуражи, хигиена и безопасни условия на труд.
Чл. 46.
(1) Ползвателят на помощта може да подаде в РА искане за промяна на договора за отпускане на финансова помощ не по-късно от два месеца преди изтичане на срока на договора. Към искането се прилагат доказателства, необходими за преценка на основателността на искането.
(2) Не се допуска изменение и/или допълнение на договора за отпускане на финансова помощ, което:
1. засяга основната цел на дейността и/или променя предназначението на инвестицията съгласно одобрения проект;
2. води до несъответствие с целите, дейностите, изискванията и критериите за оценка, определени в тази наредба;
3. води до увеличение на стойността на договорената финансова помощ.
(3) Ползвателят на помощта може да поиска удължаване на срока по договора за отпускане на финансова помощ до срока по чл. 44.
(4) В срок до един месец от подаване на искането за промяна РА приема или отхвърля исканата промяна.
Чл. 47.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Ползвателят на помощта е длъжен да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(3) Ползвателят на помощта е длъжен да съхранява документацията относно получените помощи по схемите за помощ, предоставени по реда на Регламент (ЕО) № 1998/2006 и Регламент (ЕО) 70/2001, за срок 10 години, считано от датата на предоставяне помощта по съответната схема.
Чл. 48.
(1) За срок 5 години от сключване на договора за отпускане на финансова помощ ползвателят на помощта е длъжен:
1. да използва придобитите на основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не продава, дарява, преотстъпва ползването на активите, предмет на подпомагане, под каквато и да е форма, с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не променя местоположението на подпомогнатите активи, които са трайно прикрепени към земята, сградите или помещенията;
4. да не преустановява подпомогнатата дейност поради други причини, освен изменящите се сезонни условия за производство.
(2) Изискването по ал. 1, т. 1 и 2 не се прилага при подмяна на оборудване с изтекъл амортизационен срок. Подмяна с ново оборудване се осъществява след одобрение на РА.
Чл. 49.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да сключи и поддържа валидна застраховка на активите, предмет на подпомагане, срещу рискове, посочени в договора за отпускане на финансова помощ, за срока от подаване на заявка за плащане до изтичане на срока по чл. 48, ал. 1, като е длъжен ежегодно да подновява застрахователните полици.
(2) Договорът за застраховка следва да бъде сключен с уговорка в полза на РА, както следва:
1. при тотална щета на застрахованото имущество в резултат на събитие, покрито по условията на договора за застраховка, застрахователят изплаща обезщетението на РА;
2. при частично погиване на застрахованото имущество обезщетението се изплаща на ползвателя на помощта.
(3) Със сумата на застрахователното обезщетение, когато то се изплаща на РА, се намалява размерът на задължението на ползвателя на помощта към РА и в случай, че след това останат средства по това обезщетение, то този остатък се изплаща на ползвателя на помощта от РА в срок до три месеца от изплащането на застрахователното обезщетение на РА.
(4) При настъпване на частична щета ползвателят на помощта е длъжен да възстанови подпомогнатия актив.
Чл. 50.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя на РА всяка поискана информация за осъществяване на подпомаганата дейност.
(2) Контрол за изпълнение условията по договора за отпускане на финансова помощ, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност, може да бъде извършван от представители на РА, МЗХ, Сметната палата, ЕК, Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите.
(3) На контрол по ал. 1 подлежат ползвателите на помощ, както и техни контрагенти по подпомаганите дейности.
(4) В случаите, когато МЗХ или ЕК извършва оценяване или наблюдение на ПРСР, ползвателят на помощта поема задължението да осигури на упълномощените от тях лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването и наблюдението.
Чл. 51.
(1) В случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта.
(2) В случаите по ал. 1 РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнение зависи от времето, през което траят последиците или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин.
(3) Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече платени суми заедно със законната лихва върху тях, когато:
1. ползвателят на помощта е представил декларация с невярно съдържание и/или изкуствено е създал условия за изпълнение на изискванията за получаване на финансова помощ, за да извлече облага в противоречие с целите на тази наредба;
2. ползвателят на помощта е получил или е одобрен за получаване на допълнителна публична финансова помощ за дейностите, финансирани по реда на тази наредба;
3. ползвателят на помощта е променил предмета на подпомаганата дейност;
4. ползвателят на помощта не използва придобитите на основа на одобрения проект активи по предназначение;
5. ползвателят на помощта не изпълнява условието по чл. 48, ал. 1, т. 4.
Чл. 52.
(1) В случаите на неизпълнение на задълженията по чл. 47, чл. 49 или чл. 55 РА писмено предупреждава ползвателя на помощта за констатираното неизпълнение и санкциите, които се налагат за този случай.
(2) Ползвателят на помощта може да отстрани нередовностите по ал. 1 в едномесечен срок от получаване на писмено предупреждение по ал. 1. В случай на отстраняване на нередовностите в срок ползвателят на помощта не се санкционира.
(3) В случай на неизпълнение на задълженията в срока по ал. 2 ползвателят на помощта дължи връщане на получената помощ ведно със законната лихва към нея.
Чл. 53.
(1) Страните по договора за отпускане на финансова помощ не отговарят за неизпълнение на задълженията, в случай че неизпълнението се дължи на форсмажорни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 39 на този член.
(2) Ползвателят на помощта или упълномощено от него лице е длъжен писмено да уведоми РА за възникването на форсмажорни обстоятелства и да приложи достатъчно доказателства във връзка с това в срок до 10 работни дни от датата, на която той е в състояние да го направи.
Глава пета
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ
Чл. 54.
(1) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки одобрен проект по мярка "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти" от ПРСР 2007 - 2013 година:
1. наименование на ползвателя на помощта;
2. вид на подпомаганите дейности;
3. общ размер на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект, по който е извършено плащане по мярка "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти":
1. пълното регистрирано юридическо наименование на ползвателя на помощта;
2. общината, в която ползвателят на помощта живее или е регистриран, и пощенския код, когато е наличен, или част от него за обозначаване на общината;
3. общата сума на публично финансиране, получена от ползвателя на помощта за съответната финансова година, която включва както вноски на общността, така и национални вноски;
4. вид на подпомаганите дейности;
5. валутата, в която тези суми са били получени.
(3) Данните на ползвателя на помощта се публикуват в съответствие с Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 година относно финансирането на Общата селскостопанска политика (ОВ L 209, 11.8.2005 г., и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1290/2005) и Регламент (ЕО) № 259/2008 на Комисията от 18 март 2008 година за установяване на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1290/2005 относно публикуването на информация за получателите на средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 76, 19.03.2008 г.) (Регламент (ЕО) № 259/2008) и могат да бъдат обработени от органите за финансов контрол и от следствените органи на Общностите и на държавите членки с цел защита на финансовите интереси на Общностите.
Чл. 55.
(1) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години, считано от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ, да постави и поддържа на видно място табела с информация за подпомагане на дейността му от ЕЗФРСР, когато е одобрен за подпомагане с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 50 000 евро на мястото/местата, където се извършва инвестицията.
(2) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години, считано от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ, да постави и поддържа на видно място билборд с информация за подпомаганата дейност от ЕЗФРСР, когато е одобрен за подпомагане за извършване на инвестиции с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 500 000 евро на мястото/местата, където се извършва инвестицията.
(3) Табелата или билбордът по ал. 1 и 2 съдържат описание на проекта/дейността, която се подпомага, изображение на знамето на Европейския съюз с пояснение за неговата роля, изображение на националното знаме на Република България, както и думите: "Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони: Европа инвестира в селските райони".
(4) Информацията по ал. 3 заема не по-малко от 25 на сто от табелата или билборда.
(5) Знамето на Европейския съюз се изобразява върху табела с правоъгълна форма на син или бял фон с 12 златни или черни звезди, чиито върхове не се докосват, и образуват кръг съгласно приложение № 14.
(6) Техническите изисквания към информацията във връзка с оповестяване на подпомагането на дейността от ЕЗФРСР се определят съгласно Приложение № VI към чл. 58, ал. 3 от Регламент (ЕО) № 1974/2006 на Комисията от 15 декември 2006 година за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 368, 23.12.2006 г., и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1974/2006).
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Проект" е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР.
2. "Мярка" е съвкупност от дейности за прилагане на приоритетите на ПРСР.
3. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите на чл. 26 от Регламент (ЕО) № 1975/2006.
4. "Проверка на място" е проверка по смисъла на Регламент (ЕО) № 1975/2006.
5. "Дейност" е механизъм по ПРСР, който се осъществява от един или повече ползватели, предвид постигането на поставените цели в ПРСР.
6. "Ползвател" е лице, на което е одобрена и/или изплатена финансова помощ по ПРСР.
7. "Микропредприятия, малки предприятия, средни предприятия" са предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия.
8. "Междинни предприятия" са предприятия, които не са микро-, малки или средни, но са със средносписъчен брой на персонала, по-малък от 750 души, или с годишен оборот, който не превишава левовата равностойност на 200 милиона евро.
9. "Новообразувани предприятия" са предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия.
10. "Продукти, имитиращи или заместващи мляко и/или млечни произведения" са продукти, които могат да бъдат взети за мляко и/или млечни произведения, но чийто състав се различава от тези произведения по това, че съдържа мазнини и/или протеини от немлечен произход със или без протеин, получен от мляко ("Продукти, различни от млечни произведения", както са упоменати в чл. 3 (2) от Регламент (ЕИО) № 1898/87 на Съвета от 2 юли 1987 година относно закрила на наименованията, използвани в търговията с мляко и млечни продукти (ОВ L 182, 3.7.1987 г., и Българско специално издание: глава 03, том 06).
11. "Продукти, наподобяващи или заместващи пчелен мед и/или пчелни продукти" са по смисъла на Закона за пчеларството.
12. "Разходи за инвестиции за обикновена подмяна" са разходи за замяна на активи, които не водят до подобряване на цялостната дейност на кандидата.
13. "Преработване на земеделски продукти" е всяка дейност, свързана със земеделски продукт, чийто резултат е също земеделски продукт, с изключение на селскостопанските дейности, необходими за подготовката на животински или растителен продукт за първоначална продажба.
14. "Брой работници" е броят работни единици годишно (ГРЕ), а именно броят на лицата, заети на пълен щат през цялата година, като заетите на непълен щат и сезонните работници са дробни части от ГРЕ.
15. "Маркетинг на продукт" е притежаване или излагане с цел продажба, предлагане за продан, доставяне или изнасяне на пазара по какъвто и да било начин на даден продукт; маркетинг на продукт включва и дейностите по неговото съхранение, сортиране, маркиране, опаковане и транспортиране.
16. "Земеделски продукти" са продукти, включени в Приложение I на Договора за създаване на ЕО, с изключение на продукти, обхванати от Регламент (ЕО) № 104/2000 на Съвета от 17 декември 1999 година относно общата организация на пазарите на рибни продукти и продукти от аквакултури (ОВ L 17, 21.1.2000 г., и Българско специално издание: глава 04, том 05).
17. "Международно признат стандарт" е стандарт, който е приет от международна организация по стандартизация или международна организация с дейност по стандартизация и е общодостъпен.
18. "Принос в натура" се състои в предоставяне на земя или недвижим имот, оборудване или суровини, проучване или професионална работа или неплатен доброволен труд, за които не са правени плащания, подкрепени от фактура или друг еквивалентен на фактура платежен документ.
19. "Авансово плащане" е плащане по смисъла на чл. 56 на Регламент (ЕО) №1974/2006 г.
20. "Междинно плащане" е плащане за обособена част от одобрена и извършена инвестиция.
21. "Рефинансиране на лихви" е възстановяване на извършените разходи за лихви по заеми.
22. "Предпроектно проучване" е извършване на специално проучване преди започване на инвестиционен проект, което има за цел да установи и документира доколко реализацията му е оправдана, дава оценка на шансовете за успех на проекта и изброява възможните алтернативи и подходи за това.
23. "Публична финансова помощ" е всеки обществен дял във финансирането на дейности, източник на който е бюджетът на държавата, на регионалните или местните власти, на Европейската общност, както и всеки подобен разход. Всеки дял във финансирането на дейности, чийто произход е бюджетът на обществени юридически лица или сдружения на една или повече регионални или местни власти по смисъла на Директива 2004/18/EС на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, услуги и доставки (ОВ L 134, 30.4.2004 г., и Българско специално издание: глава 06, том 8), ще се разглежда като обществен дял.
24. "Държавна помощ" е всяка помощ, предоставена от държавата или общината или за сметка на държавни или общински ресурси, пряко или чрез други лица, под каквато и да е форма, която нарушава или застрашава да наруши свободната конкуренция чрез поставяне в по-благоприятно положение на определени предприятия, производството или търговията на определени стоки, или предоставянето на определени услуги, доколкото се засяга търговията между държавите членки.
25. "Минимална помощ" е помощта, която не нарушава и не застрашава конкуренцията или има незначително въздействие върху нея поради своя минимален размер, както е дефинирана в Регламент (ЕО) № 1998/2006 и Регламент (ЕО) № 1860/2004 на Комисията от 6 октомври 2004 година относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за ЕО спрямо минималните помощи в секторите на земеделието и рибарството (ОВ L 325, 28.10.2004 г., и Българско специално издание: глава 08, том 02).
26. "Схема за държавна помощ" е всеки акт, на основа на който, без да се изискват допълнителни мерки за изпълнение, могат да се предоставят индивидуални държавни помощи на предприятия, определени в акта по общ и абстрактен начин, и всеки акт, въз основа на който помощ, която не е свързана с определен проект, може да се предостави на едно или няколко предприятия за неопределен период от време и/или в неопределен размер.
27. "Схеми за директно подпомагане" са правилата за отпускане на финансова помощ, уредени в Регламент (EO) № 1782/2003 на Съвета от 29 септември 2003 година относно установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на земеделски производители и за изменение на Регламенти (EИО) № 2019/93, (EО) № 1452/2001, (EО) № 1453/2001, (EО) № 1454/2001, (EО) 1868/94, (EО) № 1251/1999, (EО) № 1254/1999, (EО) № 1673/2000, (EИО) № 2358/71 и (EО) № 2529/2001 (ОВ L 270, 21.10.2003 г., и Българско специално издание: глава 03, том 49).
28. "Биоенергия" е енергия, включително под формата на течни или газообразни горива, която е получена от преработката на биомаса.
29. "Биомаса" е всяка органична материя с растителен произход, която може да бъде рециклирана, включително специализирани култури и горски продукти, селскостопанска храна и фураж, отпадъци и остатъци от селскостопански реколти, отпадъци и остатъци от дървесина, водни растения, животински и торов отпадък, органични, битови отпадъци и други отпадъчни материали.
30. "Материални активи" са активи, отнасящи се до земя, сгради, машини и съоръжения.
31. "Нематериални активи" са активи, възникнали от трансфер на технологии чрез придобиване на патентни права, лицензи или ноу-хау.
32. "Места по националната екологична мрежа Натура 2000" са защитените зони по смисъла на чл. 6, ал. 1 от Закона за биологичното разнообразие.
33. "Възобновяеми енергийни източници" са неизкопаеми енергийни източници, които съдържат слънчева, вятърна, водна и геотермална енергия, включително енергия на вълните и енергия на приливите и отливите, възобновяващи се без видимо изтощаване при използването им, както и отпадни топлини, енергия от биомаса и енергията от индустриални и битови отпадъци.
34. "Уникален идентификационен номер" е регистрационен номер, който се издава на кандидата от служител в РА след положително становище от извършен преглед на документите към заявлението за подпомагане или след като кандидатът е подписал декларацията по чл. 30, ал. 5.
35. "Независими оферти" са оферти, подадени от лица, които не са:
а) лица, едното от които участва в управлението на дружеството на другото;
б) съдружници;
в) лица, които съвместно контролират пряко трето лице;
г) лица, които участват пряко в управлението или капитала на друго лице, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
36. "Частичен отказ за финансиране" е отказът да се финансират част от заявените разходи на кандидата, които са включени в проект, одобрен за подпомагане по ПРСР. Основанията за отказ са регламентирани в тази наредба, както и в българското и европейското законодателство, уреждащо правилата за прилагане на ПРСР в Република България.
37. "Оперативни разходи" са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка и експлоатация на активите.
38. "Добра производствена практика" е система за осигуряване на качество и безопасност, която гарантира, че храните се произвеждат и контролират в съответствие с утвърдените стандарти, нормативи и други изисквания за качество и безопасност съобразно предназначението им и в съответствие с изискванията за издаване на разрешително за тяхното производство, търговия и употреба.
39. "Форсмажорни обстоятелства" са:
а) смърт на ползвателя на помощта;
б) продължителна професионална нетрудоспособност на ползвателя на помощта;
в) тежко природно бедствие, въздействало сериозно върху земята в имота;
г) разрушаване на животновъдните постройки в имота в резултат на инцидент;
д) епизоотично заболяване, засегнало изцяло или частично животните на ползвателя на помощта.
40. "Пазар на производител" е място по смисъла на Закона за стоковите борси и тържищата.
41. "Необработен дървен материал" са повалени и окастрени дървета с отделена връхна част, със или без кора, разкроени или нацепени.
42. "Дървесни пелети" - гранулирана уплътнена лигно-целулозна биомаса с цилиндрични форми с диаметър от 5 до 12 mm и средна дължина около 30 mm, получена чрез пресоване без добавяне на слепващи субстанции.
43. "Дървесни брикети" - цилиндрични, призматични или с друга форма дървесни продукти с дължина, петкратно по-голяма от диаметъра им, използваеми за енергийни нужди, получени от пресоването на раздробена дървесна биомаса.
44. "Енергийни трески" - раздробена дървесна лигно-целулозна биомаса, предназначена за енергийни цели, получена чрез механично раздробяване/насичане до дървесни частици с различни размери - от 5 до 60 mm.
45. "Нередност" е всяко нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях, чрез намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от името на ЕО или посредством извършване на неоправдан разход.
Заключителни разпоредби
§ 2. Наредбата се издава на основание § 35, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 18 от 2006 г.; изм., бр. 96 от 2006 г., бр. 16 от 2008 г.).
§ 3. Началната дата на първия прием на заявления за подпомагане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на тази наредба се обявява със заповед на министъра на земеделието и храните.
§ 4. Наредбата влиза в сила в деня на обнародването й в "Държавен вестник".
§ 5. Помощите, предоставени по реда на Регламент (ЕО) № 1998/2006 и по реда на Регламент (ЕО) № 70/2001, ще се прилагат до края на 2013 г.
Приложение № 1-Приложение № 14