Наредба № 19 от 21 юли 2006 г. за условията и реда за издаване на телефонни указатели, включително работата с базите данни, тяхното прехвърляне и ползване, както и предоставяне на телефонни справочни услуги ( Отм. ДВ. бр.1/2008г.)

ДАИТС

Държавен вестник брой: 1

Година: 2008

Орган на издаване: ДАИТС

Дата на обнародване: 04.01.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за издаване на телефонни указатели, включително работата с базите данни, тяхното прехвърляне и използване, както и предоставяне на телефонни справочни услуги.

Чл. 2. Тази наредба не се прилага по отношение на предоставянето на телефонни справочни услуги извън обхвата на универсалната далекосъобщителна услуга.

Чл. 3. Събирането, обработката и предоставянето на данните, необходими за издаване на телефонни указатели и предоставяне на телефонни справочни услуги, се извършва в съответствие с изискванията за защита на данните на лицата, предвидени в Закона за далекосъобщенията и Закона за защита на личните данни.

Чл. 4. Обществените оператори, които издават телефонни указатели и предоставят телефонни справочни услуги, са длъжни да представят информацията за абонатите при спазване на принципа на равнопоставеност.

Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ НА ТЕЛЕФОННИ УКАЗАТЕЛИ И ДОСТЪП ДО ЕЛЕКТРОННИ ТЕЛЕФОННИ УКАЗАТЕЛИ

Чл. 5.
(1) Обществените оператори, предоставящи универсална далекосъобщителна услуга съгласно чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията, изготвят, актуализират и публикуват най-малко веднъж на три години под формата на печатно издание в определен тираж телефонен указател, както и поддържат актуален телефонен указател в електронна форма.
(2) Обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга и/или лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, имат право да изготвят и публикуват печатно издание в определен тираж на телефонен указател, както и да поддържат актуален телефонен указател в електронна форма, спазвайки изискванията по тази наредба.

Чл. 6.
(1) Печатното издание на телефонния указател, както и телефонният указател в електронна форма, изготвяни и публикувани от операторите по чл. 5, ал. 1, съдържат информация за телефонните номера и други данни за абонатите на всички оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга.
(2) Печатното издание на телефонния указател, както и телефонният указател в електронна форма, изготвяни и публикувани от операторите по чл. 5, ал. 2, съдържат информация за телефонните номера и други данни за абонатите на съответните оператори.
(3) Телефонните указатели по ал. 2 могат да съдържат и данни за абонати на други оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга и/или лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, при постигане на договореност между операторите за това.

Чл. 7.
(1) Тиражът на печатното издание на телефонния указател на операторите по чл. 5, ал. 1 се определя с решение на Комисията за регулиране на съобщенията след провеждане на консултации с тези оператори и при отчитане на броя телефонни указатели от предишни издания, чиято продажба е била реализирана.
(2) Тиражът на печатното издание на телефонния указател на операторите по чл. 5, ал. 2 се определя по тяхна преценка.

Чл. 8.
(1) Обществените оператори по чл. 5, ал. 1 отправят не повече от един път годишно и не по-малко от веднъж на три години писмено искане до обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга, за предоставяне на бази данни за абонатите им, доколкото спрямо съответните данни не е налице отказ по смисъла на чл. 14, ал. 3.
(2) Обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга, се задължават да предоставят на операторите по чл. 5, ал. 1 точни и верни данни за абонатите на мрежите си, необходими за изготвяне на телефонните указатели. Операторите не носят отговорност при подадени от абонатите им неточни или неверни данни, както и в случаите, когато операторите не са били своевременно уведомени от абонатите си за настъпили промени в данните им.
(3) Данните се представят поотделно за абонати - физически лица, подредени по азбучен ред на фамилното име, и за абонати - еднолични търговци и юридически лица, подредени по азбучен ред на фирмата. Форматът на предоставяне на данните се договаря между операторите по чл. 5, ал. 1 и останалите оператори.
(4) Данните за абонатите се предоставят на оператора по чл. 5, ал. 1 в тримесечен срок считано от получаването на писменото искане по ал. 1. В този срок операторите следва да предоставят възможност на абонатите си да реализират правата си по чл. 11 и чл. 14, ал. 2 - 5.
(5) Не се предоставят данни за абонатите, отказали включване на всичките им данни в телефонен указател, като само се посочва броят на тези абонати. За абонатите, отказали включването на част от данните в телефонен указател, се предоставят единствено данните, за които не е налице отказ от включване.

Чл. 9.
(1) Операторите по чл. 5, ал. 1 изготвят и публикуват общ телефонен указател - печатно издание с определени структура и съдържание.
(2) Телефонният указател се разделя на отделни части по областни градове, като първо се вписват абонатите - физически лица, и след тях абонатите - еднолични търговци и юридически лица.
(3) Абонатите - физически лица, се вписват по азбучен ред на фамилното име, а абонатите еднолични търговци и юридически лица - по азбучен ред на фирмата.
(4) Минимално необходимата информация в телефонния указател за даден абонат включва:
1. за физическите лица - име (лично и фамилно), адрес и телефонен номер;
2. за едноличните търговци и юридическите лица - фирма, адрес и телефонен номер.
(5) В телефонния указател могат да се съдържат допълнителни данни за абонатите, като информация за други лица, с които съвместно ползват абонатната линия, номер на мобилен телефон, номер на факс, адрес на електронна поща, професия, предмет на дейност (за абонатите - еднолични търговци, юридически лица) и др.
(6) Допуска се издаване на актуализирани части от телефонния указател по областни градове.

Чл. 10.
(1) Телефонният указател следва да съдържа информация за номера за спешни повиквания, номера за връзка с органи на държавната власт и дипломатически представителства, кодове за международно и междуселищно избиране и номера за телефонни справки.
(2) В телефонния указател се посочват адресът и телефонният номер, на които може да се иска информация относно телефонния указател, както и се разписват инструкции за ползването му.
(3) В случай че операторът е предвидил възможност да се публикуват рекламни съобщения в телефонния указател, в него следва да се укаже къде може да се намери информация относно цените на съответните публикации.

Чл. 11. Телефонният указател съдържа индекс "*", който се поставя до вписаното име (фирма) на абонатите, които са изразили изрично съгласие данните им, публикувани в телефонния указател, да бъдат използвани с цел изпращане на печатни и електронни рекламни материали или непоискани търговски съобщения, както и за организиране и провеждане на маркетингови проучвания. В телефонния указател по желание на абоната може да бъде регламентирано времето, през което могат да се правят обаждания с цел директен маркетинг, както и характерът на съобщенията и начинът за предаването им.

Чл. 12. Обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга и/или лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, могат да използват структурата на телефонния указател по чл. 9, ал. 2 и 3 при изготвяне на печатното издание и електронната форма на телефонните си указатели.

Чл. 13. Телефонният указател в електронна форма на операторите по чл. 5, ал. 1 съдържа информацията по чл. 9, ал. 2 - 5, чл. 10 и 11, като структурата му се избира от обществения оператор в зависимост от технологичното решение за изготвянето му и достъпа до него.

Чл. 14.
(1) Обществените оператори, които изготвят и публикуват телефонен указател в печатна и/или електронна форма, включват безплатно в указателя име (фирма) на абоната, адрес и телефонен номер на абоната.
(2) В телефонния указател могат да бъдат включени и допълнителни данни, в случай че абонатът е поискал това, като вписването може да бъде възмездно.
(3) Абонатът има право да откаже включване на част или всички данни по ал. 1 в телефонния указател, без да заплаща за това.
(4) Абонатът има право да поиска заличаване изцяло или частично или промяна на вече вписани в телефонния указател данни по ал. 1, без да заплаща за това. Заличаването, изцяло или частично, или промяната на вписани в телефонния указател данни по ал. 2 може да бъде възмездно. Данните се заличават или изменят при издаване на ново или при актуализиране на съществуващото печатно издание на телефонен указател, което от двете е първо по време. Заличаването или изменението на данни в телефонния указател в електронна форма се извършва в срок 10 дни считано от получаване на искането за това.
(5) Абонатът може да поиска в телефонния указател да бъде включена и допълнителна информация за други лица, ползващи съвместно абонатната линия, в случай че те са дали предварително писмено съгласие за това. Вписването на тези данни може да бъде възмездно.
(6) Абонатът има право да иска включване на данни в телефонния указател, чието вписване първоначално е отказал, или данни, които са били заличени от указателя по негово искане. В случай че искането се отнася за данни по ал. 1, вписването се извършва безвъзмездно. В случай че искането се отнася за данни по ал. 2 или 5, вписването може да бъде извършено възмездно.
(7) Волеизявленията на абонатите, свързани с правата им по ал. 2 - 6, се извършват в писмена форма.

Чл. 15.
(1) Операторите имат право да заличават или да отказват вписването на информация в телефонните указатели, която е очевидно неточна, като следва предварително писмено да уведомят заинтересованите лица за това.
(2) Операторите, изготвящи телефонни указатели, не носят отговорност при допуснати грешки или неточности в публикуваните от тях данни в телефонни указатели, дължащи се на грешни или неточни бази данни за абонатите, предоставени им от други далекосъобщителни оператори.
(3) В случай че в публикувани в печатно издание на телефонен указател данни за абонатите са допуснати грешки или неточности, те се отстраняват от операторите при издаване на ново или при актуализиране на съществуващото печатно издание на телефонен указател, което от двете е първо по време.
(4) В случай че в публикувани в телефонен указател в електронна форма данни за абонатите са допуснати грешки или неточности, те се отстраняват от операторите в срок до 10 дни считано от откриването им или от получаване на писмено уведомление за наличието на грешки или неточности.

Чл. 16. Обществените оператори, които изготвят и публикуват телефонен указател в печатна и/или електронна форма, както и тези със задължение по чл. 8, ал. 2 уреждат взаимоотношенията си с абонатите по повод изготвянето и актуализирането на телефонни указатели в общите си условия.

Чл. 17. Операторите по чл. 5, ал. 1 се задължават да информират операторите, които им предоставят бази данни, за абонатите си, за предстоящо издаване или актуализиране на телефонните си указатели.

Чл. 18.
(1) Обществените оператори, които публикуват телефонни указатели в електронна форма, ползвани чрез интернет или друга мрежа, са длъжни да осигурят справка за съответния телефонен номер само при пълно и точно подаден минимален обем от данни, доколкото тези данни не са ограничени по желание на абоната, съгласно чл. 14, ал. 3 и 4.
(2) Минималният обем от данни включва име (лично и фамилно) или фирма и адрес на абоната, като е допустимо да се дава справка и по част от адреса или при посочено населено място.
(3) Предоставянето на данни за абонатите само по телефонен номер не се допуска.
(4) Актуализацията на телефонния указател в електронна форма се извършва от обществените оператори по чл. 5, ал. 1 и 2 по тяхна инициатива или при писмено искане от абонат или оператор, предоставящ бази данни за абонатите си за нуждите на съответния телефонния указател. В случай на писмено искане от абонат или оператор исканата промяна се отразява в срок до 10 дни считано от получаване на същото.

Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ТЕЛЕФОННИ СПРАВОЧНИ УСЛУГИ

Чл. 19.
(1) Операторите по чл. 5, ал. 1 предоставят на крайните потребители телефонна справочна услуга за номерата на абонатите на обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга и/или лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга.
(2) Телефонната справочна услуга за номерата на абонатите на обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга, обхваща всички вписани номера на абонати в публикувания телефонен указател в електронна форма на операторите по чл. 5, ал. 1.
(3) Обществените оператори по чл. 5, ал. 1 отправят не повече от един път годишно писмено искане до обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, за предоставяне на бази данни за абонатите им, които са изразили изричното си писмено съгласие за включване в базите данни.

Чл. 20.
(1) Обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, се задължават да предоставят на операторите по чл. 5, ал. 1 точни и верни данни за абонатите на мрежите си, необходими за осъществяване на телефонната справочна услуга. Операторите не носят отговорност при подадени от абонатите им неточни или неверни данни, както и в случаите, когато операторите не са били своевременно уведомени от абонатите си за настъпили промени в данните им.
(2) Данните за абонатите включват име (лично, презиме и фамилия) или фирма, адрес и номер на абоната. Данните се представят поотделно за абонати - физически лица, подредени по азбучен ред на фамилното име, и за абонати - еднолични търговци и юридически лица, подредени по азбучен ред на фирмата. Форматът на предоставяне на данните се договаря между операторите по чл. 5, ал. 1 и останалите оператори.
(3) Обществените оператори, лицензирани за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, предоставят данни само за своите абонати, с които имат сключен индивидуален договор. По отношение на абонатите - юридически лица, ползващи повече от един номер, се предоставят само номерата, които абонатът е указал за включване в телефонната справочна услуга.
(4) Данните за абонатите, необходими за предоставяне на телефонна справочна услуга, се предоставят на оператора по чл. 5, ал. 1 в тримесечен срок считано от получаването на писменото искане за предоставянето им. В този срок операторите се задължават да предоставят възможност на абонатите си да изразят изрично съгласието си съгласно чл. 19, ал. 3.
(5) Абонатите на операторите по ал. 1, изразили изрично съгласието си съгласно чл. 19, ал. 3, имат право част или всичките им данни да бъдат предоставяни чрез телефонни справочни услуги, без да заплащат за това.
(6) Крайните потребители на операторите по ал. 1, които ползват предплатени карти, могат да поискат включване на техни данни в базите данни, необходими за осъществяване на телефонната справочна услуга. Включването на тези данни може да е възмездно.

Чл. 21. Обществените оператори по чл. 5, ал. 1, както и операторите със задължение по чл. 20, ал. 1 уреждат взаимоотношенията си с абонатите по повод предоставянето на телефонна справочна услуга в общите си условия.

Чл. 22.
(1) Операторите по чл. 5, ал. 1 се задължават да предоставят на крайните потребители телефонна справочна услуга 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
(2) При възникване на вероятност от затруднения или временно спиране на предоставянето на телефонната справочна услуга операторите по ал. 1 се задължават да уведомяват крайните потребители за тези обстоятелства не по-късно от един ден предварително, когато това е обективно възможно.

Чл. 23.
(1) Обществените оператори по чл. 5, ал. 1 са длъжни да осигурят справка за съответния телефонен номер само при пълно и точно подаден минимален обем от данни, доколкото тези данни не са ограничени по желание на абоната.
(2) Минималният обем от данни за справка за абонат на обществен оператор, лицензиран за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирана гласова телефонна услуга, включва име (лично и фамилно) или фирма, населено място и адрес на абоната, като е допустимо да се дава справка и по част от адреса.
(3) Минималният обем от данни за справка за абонат на обществен оператор, лицензиран за осъществяване на далекосъобщения чрез мобилна далекосъобщителна мрежа и предоставяне на гласова телефонна услуга, включва име (лично и фамилно) или фирма на абоната. При необходимост (голяма извадка от абонати с търсеното лично и фамилно име) за предоставяне на справка за телефонния номер на търсен абонат може да се изискват данни и за презиме и адрес на същия.
(4) Предоставянето на данни за абонатите само по телефонен номер не се допуска.

Чл. 24. Операторите по чл. 5, ал. 1 се задължават да осигурят условия за крайните потребители да ползват телефонна справочна услуга чрез обществените телефонни апарати.

Глава четвърта
БАЗИ ДАННИ

Чл. 25. Операторите по чл. 5, ал. 1, както и операторите със задължения по чл. 8, ал. 2 и чл. 20, ал. 1 следва да създават, поддържат и актуализират бази данни за абонатите си за нуждите на телефонните указатели и телефонната справочна услуга при спазване на изискванията по наредбата.

Чл. 26. В случай на писмено искане от абонат за актуализиране на данните му, вписани в телефонен указател в електронна форма, операторите се задължават да отразяват промените и в базите данни за абонатите си.

Чл. 27. Обществените оператори, създаващи и получаващи бази данни, се задължават да съхраняват и ползват базите данни, като предприемат необходимите технически и организационни мерки за защита на данните от случайно или незаконно унищожаване, случайна загуба или промяна, незаконно разкриване, нерегламентиран достъп, промяна или разпространение, както и от всички други незаконни форми на посегателства срещу данните в тях.

Чл. 28. Достъпът до телефонния указател в електронна форма следва да се уреди по начин, който не допуска нерегламентиран достъп до базата данни, нанасяне на промени в нея, както и изтегляне на част или цялата база данни.

Чл. 29. Операторите по чл. 5, ал. 1, които получават бази данни с абонати на други обществени оператори с цел изготвяне на телефонен указател или предоставяне на телефонна справочна услуга, заплащат на съответните оператори направените разходи за изготвяне и предоставяне на базите данни в договорения формат. Дължимите суми не могат да надвишават доказаните действителни разходи за изготвяне и предоставяне на базите данни.

Чл. 30.
(1) Операторите, които получават бази данни с абонати на други обществени оператори, се задължават да използват тези бази данни само за осъществяване на дейностите, свързани с изготвяне и актуализиране на телефонните указатели и предоставяне на телефонната справочна услуга.
(2) Не се допуска прехвърлянето на право на собственост и право на ползване върху базите данни по ал. 1 на трети лица.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Наредбата се издава на основание чл.205, ал. 6 и чл.206, ал. 3 във връзка с чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията.

§ 2. В срок до 4 месеца от влизане в сила на наредбата операторите по чл. 5, ал. 1 следва да въведат в общите си условия за взаимоотношенията с крайните си потребители правила относно изготвянето, актуализирането и публикуването на телефонния си указател, както и предоставянето на телефонна справочна услуга. В същия срок операторите по чл. 8, ал. 2 и чл. 20, ал. 1 следва да въведат в общите си условия за взаимоотношенията с крайните си потребители правила относно включването на данни на абонатите в телефонния указател, издаван от оператора, задължен да предоставя универсална далекосъобщителна услуга съгласно чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията, правила за издаване на телефонни указатели от самите оператори, в случай че ще извършват подобна дейност, както и правила относно предоставянето на данни за абонатите на мрежите си, необходими за осъществяване на телефонната справочна услуга.

§ 3. В срок до 3 месеца от одобряване на изменените общи условия на операторите от Комисията за регулиране на съобщенията операторите по чл. 8, ал. 2 и чл. 20, ал. 1 следва да изготвят бази данни за абонатите си с оглед предоставянето им на оператора, задължен да предоставя универсална далекосъобщителна услуга съгласно чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията.

§ 4. В срок до един месец от изготвяне на базите данни по § 3 операторите по чл. 8, ал. 2 и чл. 20, ал. 1 са длъжни да предоставят на оператора, задължен да предоставя универсална далекосъобщителна услуга съгласно чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията, бази данни за абонатите си, както и информация за отказ или ограничения на вписваните в телефонните указатели или предоставяните чрез телефонна справочна услуга данни за абонатите им.

§ 5. В срок до 6 месеца от предоставяне на базите данни от операторите съгласно § 4 операторът, задължен да предоставя универсалната далекосъобщителна услуга съгласно чл.93, ал. 2, т. 3 от Закона за далекосъобщенията, се задължава да изготви и публикува телефонния си указател, както и да започне предоставянето на телефонна справочна услуга съобразно изискванията по тази наредба.

§ 6. В срок до 9 месеца от влизане в сила на наредбата операторите следва да сключат допълнителните споразумения към съществуващите договори за взаимно свързване относно достъпа до номера за телефонна справочна услуга.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив