Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 344010 "Счетоводител" от област на образование "Стопанско управление и администрация" и професионално направление 344 "Счетоводство и данъци" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО).
Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 344010 "Счетоводител" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване трета степен на професионална квалификация за специалността 3440101 "Счетоводна отчетност".
Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 ЗПОО се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.
Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване
Чл. 4.
(1) С ДОИ по ал. 1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Счетоводител".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Счетоводител" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.
Чл. 5. С ДОИ по чл. 1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база, професионалните компетенции на обучаващите.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Учебните планове и програми по чл. 3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г. вкл. по специалности и професии от професионалното направление "Икономика и управление" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.
§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.
§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 и във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.
§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Приложение
към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Счетоводител"
Професионално направление: | |
344 | Счетоводство и данъци |
Наименование на професията: | |
344010 | Счетоводител |
1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Счетоводител" съгласно списък на професиите за професионално образование и обучение (2001), и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.
Таблица 1
Специалности | Степен на професионална квалификация | Минимално входящо образователно равнище | |
3440101 | Счетоводна отчетност | Трета | Завършено основно образование |
1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически годен и психически здрав да упражнява професията "Счетоводител", което се удостоверява с медицинско свидетелство, доказващо, че тази професия не му е противопоказна.
2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.
Таблица 2
Описание на трудовите дейности (задачи) | Предмети и средства на труда | Професионални компетенции | |||
знания за | умения за | професионално-личностни качества | |||
1. Специалност 3440101 "Счетоводна отчетност" | |||||
1. | Осъществява изпълнителски функции при реализиране на счетоводните операции в предприятието. |
Нормативни документи: НСС, закони (Закон за счетоводството, Търговски закон, ЗКПО, ЗЗД, ЗОДФЛ, Закон за ДДС, Закон за статистиката, ЗЗО, ЗМДТ, Кодекс на труда, Кодекс на задължителното обществено осигуряване, Данъчно-процесуален кодекс и др.), укази, наредби, постановления, правилници, разпореждания, указания, инструкции и др. Работна документация: формуляри, стандартизирани и унифицирани финансово-счетоводни форми, таблици, договори и др. Източници на информация: справочници, наръчници, ръководства, специализирана и научна литература, публикации, програмни продукти, интернет и др. Технически средства: персонални компютри, касови апарати, калкулатори, копирна техника, факс, телефон и др. Офис оборудване: бюра, шкафове, маси, столове; стелажи, библиотеки, лампи, др. Канцеларски материали: дискети, хартия, индиго, моливи, химикалки, тонер, кламери, телбод, папки, класьори, перфоратори, други консумативи. |
Дейността на предприятието. Организационно-управленската. Структура на предприятието. Нормативната уредба, регламентираща счетоводната дейност. Видовете счетоводни документи. Правилата за обработване, сортиране, съхранение на документацията. Правилата за обработване, сортиране, съхранение на статистическа информация и форми. Процеса на документооборота в предприятието. Счетоводната терминология. Счетоводните операции, механизмите и технологията за тяхното осъществяване. Информационните технологии и програмните продукти, използвани в счетоводството. Видове финансово-счетоводен контрол в предприятието. Данъчното облагане. Социално и здравно осигуряване. Документация, необходима за отпускане на кредит. Документите, необходими за извършване на разплащанията по банков път. Приходите и разходите от дейността на предприятието. Видовете техника, с която се работи в предприятието, и правилата за работа с нея. Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на трудова дейност. Условия и документи при кандидатстване и назначаване на работа. Правилата и изискванията, свързани с организацията на работното място, работното време и времето за почивки. Правила и особености при създаването на професионални контакти. Правила за осъществяване на деловата кореспонденция. Осъществяване на комуникация на чужд език и за разчитане на първични счетоводни документи. |
Прилагане на нормативната уредба, регламентираща счетоводната дейност. Набавяне, обработване и използване на счетоводна информация. Разчитане на счетоводните документи. Законосъобразно и правилно водене на документацията. Правилно обработване, сортиране, класиране и съхранение на документацията. Правилно обработване, сортиране и съхранение на статистическата информация и форми. Прилагане на механизмите и технологията за осчетоводяване на стопанските операции. Изготвяне на протоколи, сведения и доклади. Изготвяне на финансово-счетоводни справки. Попълване на унифицирани, стандартни форми и документи. Начисляване на социални и здравни осигуровки. Опазване на имуществото на предприятието. Спазване на трудовата и финансовата дисциплина. Подготовка на документи за кандидатстване на работа. Работа с офис техника и ползване на предпазни средства при работа с нея. Работа с персонален компютър. Прилагане на новите програмни продукти, информационни технологии и системи в счетоводната дейност. Организиране на работното време. Организиране на работното място. Поддържане ред и чистота на работното си място. Консултиране и общуване с колеги. Обобщаване, анализиране и оценяване изпълнението на собствената работа. Осъществяване на комуникация на чужд език. Разчитане на счетоводни документи на чужд език |
Мотивираност; организираност; професионален морал; работа в екип; логическо и творческо мислене; дисциплинираност; самоконтрол; критичност; прецизност; концентрация; емоционално равновесие. |
2. | Изпълнява нормативните актове, уреждащи счетоводната дейност на предприятието. | ||||
3. | Осъществява оперативна дейност, свързана със счетоводството на предприятието. | ||||
4. | Участва в съставянето на първични счетоводни документи и в организацията на документооборота. | ||||
5. | Приема, разчита, обработва, сортира и съхранява всички първични счетоводни документи за извършените стопански операции. | ||||
6. | Извършва контрол по правилното оформяне на документите и срочното им представяне. | ||||
7. | Осчетоводява стопанските операции въз основа на счетоводните документи. | ||||
8. | Извършва анализ на синтетични счетоводни сметки и на аналитични партиди. | ||||
9. | Съставя различни счетоводни и статистически форми, справки и отчети. | ||||
10. | Изготвя сведения, справки, данни, извлечения и други по искане на ръководителя за текущи и минали периоди. | ||||
11. | Гарантира точността на информацията и спазването на нормативните изисквания. | ||||
12. | Ползва приложен софтуер за въвеждане, обработка и извеждане на форми и отчети. | ||||
13. | Участва в организацията, отчитането и контрола на законосъобразното събиране, разпределение, съхранение, разходване и отчитане на парични средства, материални ценности и дълготрайни активи. | ||||
14. | Участва в комисии при осъществяване на вътрешен контрол. Съставя сравнителни ведомости за установяване на резултатите от инвентаризации. | ||||
15. | Контактува с колеги, административно ръководство и служители от други отдели. | ||||
16. | Изисква от ръководството, служители от други отдели и клиенти информация във връзка с осъществяване на преките му задължения. | ||||
17. | Работи с офис-техниката на работното си място. | ||||
18. | Извършва подготвителни и заключителни работи, свързани с организация на работното място. | ||||
19. | Поддържа ред и чистота на работното си място. | ||||
20. | Отчита извършената от него дейност пред главния счетоводител. | ||||
- развитие на международното икономическо сътрудничество в областта на счетоводството и данъците;
- обогатяване на знанията и уменията на счетоводителите в съответствие с предстоящото присъединяване на страната към европейската общност, глобализацията на икономиката и интензифицирането на икономическите дейности и необходимостта от тяхното отчитане и систематизация, предполага повишаване изискванията за адекватна професионална и езикова подготовка на специалисти-счетоводители, подходящи за международно икономическо сътрудничество в процеса на навлизане на чуждестранни инвестиции в Република България;
- нарастване интереса на младите хора, както и на утвърдени специалисти, за получаване на знания, свързани със счетоводството и данъците.
2.3. Възможности за професионална реализация Счетоводителят се реализира във всички държавни, общински, кооперативни и частни предприятия, банки, финансови институции, застрахователни и презастрахователни дружества, финансово-счетоводни къщи и др. Придобилите трета степен на професионална квалификация по професията "Счетоводител" имат право да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996 г.): - 3432 "Приложни финансово-счетоводни специалисти",
- 3446 "Счетоводител бюджетни приходи",
- 4121 "Помощен персонал, обработващ финансово-счетоводна информация",
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация Професионалното развитие на счетоводителя изисква непрекъснато повишаване на неговите знания. Това се налага както от стремежа му за растеж в йерархията, така и от промените в законовата и нормативната уредба, свързани с хармонизиране на българското с европейското законодателство и прилагане на МСС. След придобиване на трета степен на професионална квалификация обучаваният може да продължи обучението си по други икономически специалности, напр. "Фирмен мениджмънт", или да се специализира в някоя от професиите от професионално направление "Счетоводство и данъци".3. Цели на обучението Основна цел на обучението по професия "Счетоводител" е подготвянето на обучаваните за реализацията им по придобитата специалност в областта на счетоводството и данъците.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - познава и използва личните предпазни средства (защитни екрани), знае и прилага основните правила за безопасна работа с оборудването и офис-техниката на работното място, не замърсява с работата си околната среда;
- умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения;
- познава стопанското устройство на страната, разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
- умее да работи в екип, съдейства на членовете от екипа за изпълнение на конкретни задачи и търси помощ от тях, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена;
- разбира собствената си роля в дейността на предприятието, съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
- познава основните правила за работа с компютър, ползва програмни продукти;
- справя се със задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (единна за всички професии от професионално направление "Счетоводство и данъци"): След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - познава и прилага нормативните документи при изпълнение на задълженията;
- познава и спазва технологичната последователност при извършване на счетоводните операции;
- познава организацията на предприятието, в което работи, и правомощията на длъжностните лица;
- познава и прилага правилата за водене, обработка, сортиране, класиране и съхранение на счетоводната документация, разграничава и попълва стандартизирани и унифицирани документи;
- прилага и синтезира знания за обобщаване и анализ на счетоводната информация и изготвяне на финансово-счетоводни справки, извлечения, доклади и отчети;
- оперира с офис-техниката на работното място;
- планира и организира изпълнение на текущите задачи и решаването на възникнали проблеми, свързани с осъществяване на трудовата дейност;
- организира ефективно работното си време и работното си място;
- оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания.
3.3. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професия "Счетоводител" и специалност 3440101 "Счетоводна отчетност" задължителна професионална подготовка След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва счетоводни операции, спазвайки нормативните изисквания, като: - знае основните икономически и счетоводни понятия;
- знае начините за безопасна работа с офис-техниката;
- познава нормативните и основните счетоводни документи, организацията, функциите и особеностите на счетоводството на предприятието;
- разбира технологията и механизмите за осъществяване на стопанските операции по специалността, разбира правата, задълженията и отговорностите, които носи като участник в трудовия процес;
- прилага усвоените теоретични знания в конкретни условия, като спазва нормативните документи при извършване на трудовата дейност и прилага съвремените информационни системи в предприятието;
- анализира стопанските операции и съобразно тях извършва необходимите действия;
- синтезира усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място и време;
- оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания.
4. Съдържание на обучението Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебна програма, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Счетоводител". На основание чл.31 ЗПОО практическото обучение за професията "Счетоводител" може да се провежда като учебно-тренировъчни дейности. Местата за провеждане на практическото обучение са: специализирани учебни бази в училището, специализирани учебни бази в сродни училища, центрове за професионално обучение, предприятия на физически или юридически лица. Училищата могат да организират практическо обучение самостоятелно или съвместно с физически или юридически лица, като се изпълняват държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия. Учебният план определя характера и насочеността на обучаващата институция (професионално училище, професионална гимназия, център за професионално обучение и др.). Той се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професията "Счетоводител" - трета степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.
Таблица 3
Съдържание на обучението№ Професионални компетенции Тематични области Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления 1 Да познава и използва личните предпазни средства и прилага основните правила за безопасна работа с офис-техника на работното място, да пази ред и чистота на работното си място, да опазва околната среда. Правила и инструкции за безопасна работа;
Противопожарна охрана;
Екологична култура;
Вредности и професионални заболявания.2 Да разбира собствената си роля в трудовата дейност и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си, да анализира поведението на хората, с които общува при осъществяване на трудовите си задължения. Психологическа структура на трудовата дейност;
Потребности и способностни на личността за саморазвитие.3 Да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа. Видове общуване;
Принципи на деловото общуване.4 Да разбира целите и задачите на работата в екип, да осъзнава мястото си в екипа, да разбира и приема възникналите конфликти. Работа в екип;
Професионални екипи;
Бизнес етика.5 Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отошения между работодател и работник. Трудовоправно законодателство;
Трудовоправни отношения в предприятието.6 Да познава правила за работа с компютър и да ползва програмни продукти. Да използва възможностите на Интернет и новите системи и технологии. Конфигурация на компютъра;
Устройства за въвеждане и съхраняване на данни;
Съхраняване и намиране на информация;
Работа с програмни продукти за създаване на документи;
Работа с локални и глобални мрежи.7 Да се справя със задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език. Комуникативна компетентност при използването на думи и изрази, свързани с професионалните задачи. Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от отрасъла 8 Да познава същността на процесите и явленията в икономиката, стопанското устройство на обществото, стопанските отношения и интереси, видовете пазари. Да разбира същността на икономическите кризи и факторите, които ги пораждат. Да познава отраслите на националната икономика и разбира тяхното значение. Икономически процеси, явления и отношения;
Статистически изследвания и прогнози;
Маркетингови проучвания;
Парично-кредитни отношения.9 Да познава финансово-счетоводните и статистическите документи, форми, справки, др. и прилага правилата за изготвяне и съхранение. Видове документи, начини на изготвяне, правила за обработка и съхранение;
Програмни продукти;
Нормативни изисквания за законосъобразно и правилно водене на документацията;
Документооборот.10 Да познава технологията за осъществяване на стопанските операции и да спазва правилата за счетоводното им отразяване. Видове стопански процеси и операции;
Парично-кредитни механизми.11 Да познава нормативната уредба и да може да я прилага при осъществяване на трудовата си дейност. Правни норми.
Национални и международни счетоводни стандарти.12 Да познава организацията на предприятието и правомощията на длъжностните лица. Участници в трудовия процес;
Организационно-управленско устройство на юридическите лица;
Административен, финансов и данъчен контрол;
Мениджмънт.13 Да планира и организира изпълнението на текущите трудови задачи, да организира ефективно работното си време и място. Организация на труда;
Планиране.14 Да притежава знания и умения за изготвяне на мнения, становища, доклади, анализи. Анализи и планиране;
Финансово-счетоводна политика.Специфична за професия 344010 "Счетоводител" задължителна професионална подготовка Специалност 3440101 "Счетоводна отчетност" 15 Да познава и характеризира основните обекти на отчитане в предприятието Счетоводство
Икономика16 Да познава правилата за работа с офис техника.
Да работи със счетоводни програмни продуктиПравила за работа с офистехника.
Счетоводни програмни продукти.
Информационни системи.17 Да познава и прилага нормативните документи, регламентиращи счетоводството. Правни норми. 18 Да познава организацията и особеностите на счетоводната дейност. Да извършва счетоводна дейност. Счетоводна дейност
Счетоводни процеси19 Да изготвя и попълва счетоводни документи, финансово-счетоводни и статистически форми, справки, извлечения. Особености на документооборота в счетоводството. Документи.
Документооборот.
Изготвяне, оформяне, водене, класиране, сортиране и съхранение на финансово-счетоводната документация.20 Да умее да осчетоводява стопанските операции. Да анализира промяната на активите и пасивите, настъпила в резултат на операциите. Стопански операции.
Счетоводство
Анализ21 Да изготвя устни и писмени становища, отчети, доклади, свързани с осъществяване на стопанската дейност. Счетоводна отчетност Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение се определя с Държавното образователно изискване за системата за оценяване (Наредба № 3 на МОН). Оценяването е процес за установяване на постигнатите резултати в съответствие с поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходящо. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
5.1. Оценяване на входа Удостоверяването на входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се осъществява чрез свидетелство за завършено основно образование или чрез диплома за средно образование при прием след средно образование. Удостоверяването на входящото квалификационно равнище за обучаван, който иска да повиши квалификацията си, се осъществява чрез свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.2. Оценяване на междинно ниво
5.2.1. За оценяване по теория (обучаващите формулират качествените и количествените критерии за поставяне на оценки 2, 3, 4, 5, 6): слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания; среден 3 - обучаваният е овладял терминологията, умее да представи усвоените знания; добър 4 - обучаваният разбира и умее да прилага усвоените знания в познати ситуации; мн. добър 5 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации; отличен 6 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации, прави оценки и сравнява.
5.2.2. За оценяване по практика: слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоени знания при изпълнение на практическо задание; среден 3 - обучаваният умее да прилага усвоените знания при изпълнение на поставена задача, в позната ситуация, спазвайки правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; добър 4 - обучаваният умее да осмисли и изпълни самостоятелно поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд, по предварително дадени указания; мн. добър 5 - обучаваният умее да съставя план за работа;подбира методи за изпълнение на поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд; отличен 6 - обучаваният умее да съставя план за работа; да разпредели работата между членовете на екипа, с който работи; да изпълни поставена практическа задача, спазвайки правилата за безопасен труд, както и да оцени качеството за работата на всеки член от екипа, включително самооценка.
5.2.3. При оценяване на учебен предмет (модул) трябва предварително да се разработи система за оценяване, която включва: - описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
- минималния брой точки, при които ученикът се счита за издържал и които гарантират, че обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението му по-нататък и да може да изпълнява служебните си задължения, които професионалната му квалификация позволява;
- формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система;
- критерии за оценяване на всяка задача в теста (изпитването);
- тежест на всяка задача при оформяне на окончателната оценка;
- тежест на всеки тест (изпитване) при определяне на оценката по предмета (модула).
5.2.4. Оценката е комплексна и се формира от оценките, получени от различни методи за проверка и контрол, взети със съответната тежест.
5.2.5. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, практически задачи и др. Тези инструменти трябва да се апробират и да отговарят на ДОИ за система на оценяване и ДОИ за придобиване на квалификация по професия "Счетоводител".
5.3. Оценяване на изхода Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията.
5.3.1. Изпит по теория Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 4.Таблица 4
№ Критерии Показатели Тежест
(%)1 Изпълнение на различните счетоводни дейности в съответствие с нормативните изисквания. Познава и характеризира обектите на отчитане и счетоводните сметки;
Прилага усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности;
Знае и прилага нормативните изисквания;
Знае да работи с офис-техника;
Анализира и осчетоводява стопанските операции;
Синтезира усвоените знания;
Прави самооценка на извършената работа;
Организираност, прецизност, съобразителност;
Умение за сравняване и анализ на информация.100 Общо 100 5.3.2. Изпит по практика на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.
Таблица 5
№ Критерии Показатели Тежест
(%)1 Изпълнение на счетоводни дейности и операции по специалността в съответствие с нормативните изисквания: прилага усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности;
умение да избира и ползва необходимите нормативни документи;
умение за оценяване на активите и пасивите;
умее да представя свършената работа;
умение да разграничи взаимносвързаните операции от останалите.80 2 Организация на работното време. умее правилно да разпределя и планира работното време при изпълнение на дадена задача. 10 3 Умения за ползване информационна техника и технологии. умее да работи с компютър;
познава и умее да използва устройствата за въвеждане, съхранение и извеждане на информация;
умее да работи с програмни продукти;
умее да работи с локални и глобални мрежи;
познава нови информационни технологии.10 Общо 100 6. Изисквания към материалната база Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по учебна практика - в специализирани. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена, МОН (обн., ДВ, бр. 4 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2002 г.).
6.1. Учебен кабинет В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията.
6.1.1. Основно оборудване - работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти.
6.2. Специализиран кабинет Специализираният кабинет е учебен кабинет, оборудван с необходимата офис-техника за осъществяване на фирмена дейност. В него се провежда практическото обучение на обучаваните. Основното предназначение на специализирания кабинет е формирането на първоначалните практически умения на обучаваните.
6.2.1. Оборудване на специализирания кабинет Всички специализирани кабинети се оборудват с офис-оборудване, офис-техника, както и със съответни помагала, съобразно усвояваната професия и специалности и в съответствие с предметите и средствата на труда от "Профил на професията". За тази цел съществуват нормативи, в които се посочват: название, марка и бройки на основното и помощното оборудване, необходимо за обучението на един човек.
6.3. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответите български стандарти.7. Изисквания към обучаващите Обучението по задължителната професионална подготовка по професията се осъществява от лица, на които завършеното образование, придобитата специалност, присъдената квалификация и правоспособност отговарят на съответната нормативна уредба.
8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ - апробиране на ДОИ в обучаващи институции; - текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ; - ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.