Наредба № 25 от 29.07.2008 г. за условията и редa за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка “Основни услуги за населението и икономиката в селските райони” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 72

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 25.08.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за подпомагане на проекти по мярка "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).

Чл. 2. Подпомагат се проекти, които допринасят за постигане на поне една от целите на мярката:
1. подобряване мобилността на работната сила и привлекателността за развитие на бизнес в селските райони чрез подобряване на пътната инфраструктура;
2. подобряване условията за живот в селските райони чрез подобряване на достъпа до качествена водоснабдителна и канализационна инфраструктура;
3. подобряване достъпа на населението на селските райони до културни, спортни и свързани със свободното време и отдиха услуги;
4. подобряване достъпа на населението от селските райони до социални услуги и по-специално този на децата и уязвимите групи от населението;
5. подобряване достъпа до услуги, свързани с информационните и комуникационните технологии.

Чл. 3.
(1) Финансовата помощ по тази наредба се предоставя при спазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на минималната помощ (ОВ L 379 от 28.12.2006), с изключение на проекти на общини.
(2) Ползватели, които се явяват възложители по чл. 7 и чл. 14, ал. 4 и 5 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) и чл. 1, ал. 4 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП), приета с Постановление № 249 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 84 от 2004 г.; попр., бр. 93 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2005 г. и бр. 53 от 2006 г.), провеждат съответните процедури при избор на изпълнител по проекта.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите
 
Чл. 4.
(1) Финансова помощ се предоставя за инвестиции в инфраструктура, обзавеждане и/или оборудване за:
1. строителство, реконструкция и рехабилитация на съществуващи общински пътища и мостове; строителството на нови пътища се подпомага в изключителни случаи, когато кандидатът може да докаже важни социални и икономически ползи;
2. строителство/реконструкция/рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения;
3. строителство/реконструкция/рехабилитация на канализационни системи и съоръжения;
4. изграждане или рехабилитация на малка инфраструктура за управление на животинските отпадъци (само трупосъбирателни площадки);
5. изграждане или рехабилитация и оборудване на инсталации/мощности за производство на топлинна и/или електрическа енергия за сгради общинска собственост и/или сгради, които предоставят различни обществени услуги, от възобновяеми енергийни източници; изграждане на разпределителна мрежа за биогорива или произведена от биомаса или други възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) топлинна/електрическа енергия;
6. инвестиции за подобряване на енергийната ефективност на общински или други сгради, използвани за предоставяне на обществени услуги;
7. изграждане на нови или подобряване на съществуващи центрове за предоставяне на културни услуги (културни центрове, театри, библиотеки), включително създаването на мобилни такива;
8. изграждане или подобряване на центрове за отдих, свободно време и спорт (спортни и младежки центрове и др.);
9. изграждане или подобряване на центрове за социални услуги:
а) грижи за деца (детски ясли, детски градини), включително специализиран транспорт;
б) грижи за възрастни хора и хора с увреждания (като дневни центрове и др.), включително специализиран транспорт;
10. изграждане или подобряване на центрове, предоставящи услуги, свързани с използването на информационни и комуникационни технологии (здравни съвети, подпомагане на бизнеса, общински услуги и др.), включително създаването на мобилни центрове.
(2) Финансова помощ не се предоставя за:
1. реконструкция/рехабилитация на паметници на културата от национално значение, обявени за такива от Националния институт за паметниците на културата (НИПК);
2. инфраструктура за широколентов достъп до интернет;
3. инвестиции в сгради за обучение и здравеопазване;
4. инвестиции за голф, скално катерене, лов и риболов.

Раздел II
Финансови условия

Чл. 5. Финансова помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.

Чл. 6.
(1) Финансова помощ не се предоставя по реда на тази наредба при условие, че за същата инвестиция кандидатът е получил публична финансова помощ от националния бюджет и/или от бюджета на Европейския съюз.
(2) Не се предоставя финансова помощ за дейности, извършени преди подаване на заявлението за подпомагане, с изключение на разходи по чл. 23, ал. 1, т. 5.
(3) За всяко подпомагане се кандидатства след извършване на окончателно плащане по предходния проект по реда на тази наредба, с изключение на проекти, представени от общините.

Чл. 7.
(1) Финансовата помощ е в размер 100 % от общата стойност на допустимите разходи за проекти на общини.
(2) Когато кандидатите за подпомагане са читалища или юридически лица с нестопанска цел, размерът на финансовата помощ, отпусната по тази мярка, е 70 % от общата стойност на допустимите разходи по проекта и при спазване на чл. 9.
(3) Разликата между пълния размер на допустимите разходи по проекта и размера по ал. 2 се осигурява от кандидата.
(4) Участието на кандидата може да бъде само в парична форма.
 
Чл. 8.
(1) Минималният размер на допустимите разходи, за които се кандидатства по проект, е левовата равностойност на 10 000 евро.
(2) Максималният размер на допустимите разходи, за които се кандидатства по проекти, представени от общини, е левовата равностойност на 3 000 000 евро.
(3) Максималният размер на допустимите разходи, за които се кандидатства по проект, представен от юридическо лице с нестопанска цел или читалище, е левовата равностойност на 500 000 евро.
 
Чл. 9.
(1) Финансовата помощ за ползвател - юридическо лице с нестопанска цел или читалище, не може да надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро за период от три последователни данъчни години (годината на плащане и две предходни години).
(2) Финансовата помощ за един ползвател - юридическо лице с нестопанска цел или читалище, за проекти в сектор "сухопътен транспорт" не може да надхвърля левовата равностойност на 100 000 евро за три последователни данъчни години (годината на плащане и две предходни години).

Чл. 10.
(1) Една община може да бъде подпомогната за проекти, одобрени по реда на тази наредба, като общият размер на допустимите разходи не може да надхвърля левовата равностойност на 10 000 000 евро за периода на прилагане на ПРСР.
(2) Една община може да бъде подпомогната за проекти съгласно чл. 4, ал. 1, т. 5, одобрени по реда на тази наредба, като общият размер на допустимите разходи не може да надхвърля левовата равностойност на 4 000 000 евро за периода на прилагане на ПРСР.
 
Чл. 11.
(1) Плащанията по проект могат да бъдат авансови, междинни и окончателни.
(2) Авансово плащане и/или междинно плащане се извършват, при условие че са включени в договора за отпускане на финансова помощ.
 
Чл. 12.
(1) Авансовото плащане е в размер до 20 на сто от стойността на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(3) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(4) В случаите на авансово плащане се изисква банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция (РА) в размер 110 % от стойността на авансовото плащане.
(5) Когато ползватели на помощта са общини, в случаите на авансово плащане се изисква писмена гаранция от ръководния орган на общината в полза на РА в размер 110 % от стойността на авансовото плащане и решение на общинския съвет, одобряващо встъпването в дълг.
(6) Срокът на гаранциите по ал. 4 и 5 трябва да покрива срока на договора за отпускане на финансова помощ, удължен с шест месеца.
(7) Гаранциите по ал. 4 или ал. 5 се освобождават, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на финансовата помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.
 
Чл. 13.
(1) Междинно плащане е допустимо, но не повече от два пъти за периода на изпълнение на проекта, в случаите, когато кандидатите са общини, и един път за периода на изпълнение на проекта за всички останали ползватели на помощта.
(2) Междинното плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 5000 евро.
(3) Междинно плащане може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията по договора за отпускане на финансова помощ.

Раздел III
Изисквания към кандидатите
 
Чл. 14.
(1) За подпомагане могат да кандидатстват:
1. общини, посочени в приложение № 1, за дейностите по чл. 4, ал. 1, с изключение на т. 9, буква "а";
2. общини, посочени в приложение № 2, за дейностите по чл. 4, ал. 1, т. 2 и 3;
3. юридически лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 7, 8, 9 и 10;
4. читалища, регистрирани по Закона за народните читалища, за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 5, 6, 7, 8, 9 и 10.
(2) Кандидатите по ал. 1, т. 3 и 4 се подпомагат при следните условия:
1. да имат седалище на територията на община от приложение № 3;
2. дейностите по проекта да се изпълняват на територията на община от приложение № 1;
3. основният предмет на дейност на ЮЛНЦ да е свързан с дейността/услугата, за която те кандидатстват да развиват.
(3) Лицата по ал. 1 се подпомагат, при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към Държавен фонд "Земеделие";
2. не са в открито производство по несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност, с изключение на общини;
3. не са в производство по ликвидация, с изключение на общини;
4. нямат изискуеми публични задължения към държавата, с изключение на общини.

Раздел IV
Изисквания към проектите

Чл. 15.
(1) Подпомагат се проекти, които се осъществяват на територията на общините, посочени в приложение № 1.
(2) Подпомагат се проекти за инвестиции за дейностите по чл. 4, ал. 1, т. 2 и 3, които се осъществяват на територията на населените места, посочени в приложение № 2.
(3) Проектите се подпомагат ако дейностите съответстват на приоритетите на общинския план за развитие на съответната община, удостоверено с решение на общинския съвет.
(4) Проектите се подпомагат, ако дейностите, свързани с инвестиции за подобряването на енергийната ефективност, отговарят на общинската програма за енергийна ефективност на съответната община, удостоверено с решение на общинския съвет.

Чл. 16.
(1) Инвестиционните проекти за строителство на нова В и К мрежа следва да бъдат одобрени от общински експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) и да са съгласувани със съответното В и К дружество.
(2) При проекти за реконструкция и/или изграждане на ВиК мрежа инвестиционният проект може да включва и подобряване на пътната/уличната настилка.

Чл. 17. Проектите за дейности по чл. 4, ал. 1, т. 1, с изключение строителството на нов път, трябва да са за общински пътища, указани в Решение № 236/13.04.2007 г. на Министерския съвет за утвърждаване списък на общинските пътища.

Чл. 18.
(1) Проектите за дейности, касаещи строителството на нови пътища, се подпомагат при условие, че кандидатът представи предпроектно проучване, придружено с анализ на икономическите и социалните ползи, който е одобрен с протокол и решение на ОЕСУТ.
(2) При проекти съгласно чл. 4, ал. 1, т. 5 в случаите на когенерация (комбинирано производство на топло- и електроенергия) капацитетът на инсталацията се базира на потребната (необходимата) полезна топлина на сградите (съгласно Директива 2004/8/ЕС).

Чл. 19. Проектите се изпълняват на имоти - собственост на кандидата, или в случай на проекти, изпълнявани на имот, който не е собствен, кандидатът трябва да представи:
1. документ за ползване върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения и/или обновяване на сгради и/или помещения, за които не се изисква разрешение за строеж в съответствие със Закона за устройство на територията (ЗУТ);
2. документ за учредено право на строеж върху имота за срок не по-малък от шест години от датата на подаване на заявлението за подпомагане в случай на кандидатстване за строително-монтажни работи, за които се изисква разрешение за строеж в съответствие със ЗУТ.

Чл. 20.
(1) Не се предоставя финансова помощ за проекти, които:
1. имат отрицателно въздействие върху околната среда по смисъла на Закона за опазване на околната среда;
2. не отговарят на изискванията на заповедите за определянето на местата по Натура 2000 и плановете за тяхното управление, Закона за защитените територии, Закона за биологичното разнообразие и съответните им подзаконови нормативни актове за тяхното прилагане;
3. са за изграждане или подобряване на отклонения на уличната водоснабдителна и канализационна мрежа, собственост на частни лица;
4. са за разширяване на ВиК мрежи, когато не е доказан достатъчен дебит на водоизточниците.
(2) Не се предоставя финансова помощ за реализиране на проект съгласно чл. 4, ал. 1, при условие че реализацията на проекта няма да доведе до използване на обекта по предназначение след приключване на дейностите, финансирани по проекта, и до въвеждане на обекта в експлоатация, в случаите, когато това е задължително съгласно ЗУТ и подзаконовите нормативни актове за неговото прилагане.

Чл. 21.
(1) Всички проекти, включващи строително-монтажни или ремонтни работи, към момента на кандидатстването трябва да се придружават от:
1. заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда или обновява, в случаите, когато за предвидените строително-монтажни работи не се изисква одобрен проект съгласно ЗУТ;
2. идеен или технически/работен проект съгласно ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (ДВ, бр. 51 от 2001 г.);
3. подробни количествени сметки за строително-монтажните работи (СМР);
4. разрешение за строеж (когато се изисква съгласно ЗУТ).
(2) Всички проекти, включващи дейности, свързани с доставка на оборудване, обзавеждане, машини и съоръжения и транспортни средства, се придружават от технически спецификации.
(3) Всички дейности по проектите, за които се изисква лицензиране и/или разрешение за извършване на дейността съгласно българското законодателство, се подпомагат, в случай че ползвателя е представил съответните лицензи/разрешения.

Чл. 22. Един проект може да включва различни допустими дейности, посочени в чл. 4, ал. 1, в т. ч. за различни населени места на общината.

Раздел V
Допустими разходи
 
Чл. 23.
(1) Допустими за финансово подпомагане са следните разходи, предназначени за постигане целите на проекта:
1. изграждане и/или реконструкция или ремонт на сгради и/или помещения и/или друга недвижима собственост:
а) разходи, свързани с прякото изпълнение на строително-ремонтните и строително-монтажните дейности;
б) непредвидени разходи в размер до 5 % от стойността на одобрените разходи по буква "а";
2. закупуване на нови машини, съоръжения, обзавеждане и оборудване, включително и компютърен софтуер и специализирана техника, до пазарната им стойност;
3. закупуване на книги, аудио- и видеоматериали до пазарната им стойност, ако са част от инвестиция за предоставяне на нова услуга;
4. разходи за закупуване на превозни средства до пазарната им стойност за осигуряване на услугите за дейностите по чл. 4, ал. 1, т. 7, 9 и 10;
5. общи разходи, свързани с консултации, разходи за архитекти и инженери, включващи разходите за предпроектни проучвания, подготовка на идеен и/или работен/технически проект, по смисъла на Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, разходите за изготвяне на доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежите, строителен надзор, такси, анализ на икономическите и социалните ползи, необходими за подготовката, изпълнението и отчитането на дейностите по проекта.
(2) Консултациите, включени в ал. 1, т. 5, включват изготвяне на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС)/екологична оценка, хонорари за правни услуги, окомплектоване на пакета от документи за кандидатстване, както и консултантски услуги, свързани с изпълнението и отчитане на дейностите по проекта до изплащане на помощта.
(3) Кандидатите, различни от указаните в чл. 14, ал. 1, т. 1 и 2, представят най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал за разходи, надвишаващи левовата равностойност на 15 000 евро, а за разходи на стойност, по-малка от левовата равностойност на 15 000 евро - най-малко една оферта, с цел определяне на разумността и основателността на предложените разходи. Оферентите - местни лица, следва да са вписани в търговския регистър към Агенцията по вписванията, а оферентите - чуждестранни лица, следва да преставят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство.
(4) Допустими са общи разходи по ал. 1, т. 5, които не превишават 12 % от стойността на разходите по ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3 и 4, като разходите по ал. 2 не могат да надхвърлят 3 % от разходите по ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3 и 4.
(5) За разходи по ал. 1, т. 5, направени преди датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатите по чл. 14, ал. 1, т. 1 и 2 представят кратка обосновка за избора на съответния изпълнител и всички документи от проведената процедура за избор на изпълнител съгласно изискванията на ЗОП или НВМОП.

Чл. 24. Недопустими са разходите за:
1. закупуване или наем на земя и сгради;
2. лизинг;
3. оперативни разходи, включително за поддръжка (текущ ремонт), наем и застраховка;
4. банкови такси, разходи за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;
5. принос в натура;
6. обезщетения за отчуждаване на имоти, както и обезщетения по чл. 209 и 210 ЗУТ;
7. закупуване на машини, съоръжения и оборудване втора употреба;
8. данък върху добавената стойност (ДДС), с изключение на невъзстановимия такъв;
9. по чл. 23, ал. 1, т. 5, направени по-рано от една година от датата на кандидатстване;
10. доставка или услуга, чиято стойност възлиза на повече от левовата равностойност на 15 000 евро, или тя е част от доставки/услуги на обща стойност, по-голяма от левовата равностойност на 15 000 евро, договорирани с един доставчик/изпълнител, за която кандидатът не е представил най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал;
11. плащания в брой;
12. инвестиции за обикновена подмяна.

Глава трета
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ

Раздел I
Общи изисквания към документите и реда за кандидатстване

Чл. 25. Документите за кандидатстване за одобрение за подпомагане по чл. 27 и документите за плащане на финансовата помощ по чл. 35, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата; в случай на представяне на заверени от кандидата копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служител на РА;
2. да се подават лично от кандидата или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно;
3. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданския процесуален кодекс - да бъде легализиран или с апостил.

Чл. 26.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за подпомагане се определят със заповед на изпълнителния директор на РА.
(2) При взимане на решение за започване приема на заявления за подпомагане се публикува съобщение най-малко 15 работни дни преди започването на приема на електронните страници на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и РА и на общодостъпно място в областните разплащателни агенции (ОРА) и областните дирекции "Земеделие и гори" на МЗХ.
(3) При взимане на решение за спиране на приема на заявления за подпомагане се публикува съобщение най-малко 15 календарни дни преди спирането на приема на електронните страници на МЗХ и РА и на общодостъпно място в ОРА и областните дирекции "Земеделие и гори".

Раздел II
Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане
 
Чл. 27.
(1) Кандидатите за финансово подпомагане подават в ОРА по място на извършване на инвестицията заявление за подпомагане по образец (приложение № 4) и прилагат документите, указани в него.
(2) Областната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на кандидата.
(3) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 ОРА връща документите на кандидата заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(4) В случаите по ал. 3 заявлението за подпомагане може да бъде прието в ОРА, при условие че кандидатът подпише декларация, че е запознат с липсите и нередовностите на представеното заявление, отбелязал е мотивите и забележките си по направените констатации и въпреки тях желае то да бъде прието.
(5) Всички приети заявления за подпомагане получават уникален идентификационен номер с отбелязани дата, час и минута.
 
Чл. 28.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението РА:
1. извършва административна проверка на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за подпомагане;
2. одобрява или отхвърля заявлението за подпомагане.
(2) Решението по ал. 1, т. 2 се взима въз основа на съответствието на заявлението за подпомагане със:
1. целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
2. критериите за оценка, посочени в приложение № 5.
(3) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 1 РА с мотивирано писмо уведомява кандидата, който в срок 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в заявлението за подпомагане, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност.
(4) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на Разплащателната агенция, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 29. Проектите с положителен резултат от извършените проверки се разглеждат от експертна комисия за осигуряване на прозрачност (ЕКОП), която се назначава от изпълнителния директор на РА. Експертната комисия за осигуряване на прозрачност изразява експертно писмено становище пред изпълнителния директор на Разплащателната агенция.

Чл. 30.
(1) Заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на:
1. нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по чл. 28, ал. 1, т. 1;
2. несъответствие с условията и критериите по чл. 28, ал. 2;
3. неотстраняване на непълнотите и пропуските в срока по чл. 28, ал. 3;
4. недостатъчен бюджет по мярката;
5. одобрените разходи по проекта са на стойност под определения минимален размер съгласно чл. 8, ал. 1.
(2) В случаите на частичен отказ по ал. 1 кандидатът има право да сключи договор за отпускане на финансова помощ за одобрената част от допустимите разходи или да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.
(3) В случаите на пълен отказ по ал. 1 кандидатът има право да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.

Чл. 31.
(1) Когато сумата на исканата финансова помощ от предложените за разглеждане заявления за подпомагане надхвърля наличния бюджет по мярката, заявленията за подпомагане, класирани съгласно критериите за оценка по чл. 28, ал. 2, т. 2, се одобряват в низходящ ред.
(2) За класираните по реда на ал. 1 заявления с еднакъв брой точки, за които е установен недостиг на средства, се извършва допълнително класиране по реда на приемане на заявленията за подпомагане.

Чл. 32.
(1) Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за одобрение или отхвърляне на заявлението за подпомагане.
(2) В срок 15 работни дни от получаване на писмено уведомление за одобрение на проекта кандидатът следва да подпише договор за отпускане на финансовата помощ.
(3) Договорът по ал. 2 урежда правата, задълженията и отговорностите на страните, включително основанията за изискуемост на финансовата помощ.
(4) След изтичане на срока по ал. 2 кандидатът губи право на подпомагане и може да кандидатства отново за финансиране на същата дейност по реда на тази наредба.

Чл. 33. В случаите на отказ за финансиране РА писмено уведомява кандидата, като в уведомлението изрично се посочват мотивите за отказ.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ

Раздел I
Изплащане на финансовата помощ

Чл. 34.
(1) Финансовата помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция.
(2) Допустимо е плащане и преди завършване на цялата инвестиция при спазване на изискванията по чл. 11, 12 и 13.
 
Чл. 35.
(1) При кандидатстване за авансово плащане ползвателят на помощта подава заявка за авансово плащане по утвърдения от изпълнителния директор на РА образец в регионалните разплащателни агенции (РРА) на РА по място на извършване на инвестицията и прилага документи съгласно приложение № 6.
(2) Заявка за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(3) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 12, ал. 3 отново да подаде заявка за плащане.
(6) След приемане на документите за авансово плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(7) В срок 25 работни дни от подаване на заявката за авансово плащане РА изплаща одобрената сума или мотивирано отказва авансовото плащане със заповед на изпълнителния директор на Разплащателната агенция.
 
Чл. 36.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на Разплащателната агенция, в РРА на Разплащателната агенция по място на извършване на инвестицията и прилага документи съгласно приложение № 6.
(2) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на инвестицията, но не по-късно от един месец от изтичане на срока за извършване на инвестицията, посочен в договора за отпускане на финансова помощ.

Чл. 37.
(1) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по чл. 36, ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 36, ал. 2 отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
 
Чл. 38.
(1) В срок четири месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. може да извърши проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор изплащането на финансовата помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА писмено уведомява ползвателя на помощта, който в срок до 15 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 6.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 39. Плащанията се изчисляват въз основа на приетите за допустими и реално извършени разходи след извършване на проверките по чл. 38, ал. 1, т. 1 и 2 и при спазване на разпоредбите на чл. 31 от Регламент на Комисията 1975/2006 относно определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г.,Българско специално издание: глава 03, том 80) и разпоредбите на Регламент (ЕО) №1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на минималната помощ.

Чл. 40.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или цялата помощ, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 38, ал. 1, т. 1 и 2;
2. установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. ползвателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 38, ал. 2;
4. приложи правилото на чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1975/2006 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1975/2006);
5. се налага корекция на размера на финансовата помощ във връзка с прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на минималната помощ.
(2) В случаите на отказ за изплащане на финансовата помощ ползвателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане за същата инвестиция.

Раздел II
Условия за изпълнението на дейностите по проекта и контрол
 
Чл. 41.
(1) Одобреният проект се изпълнява в срок до 30 месеца, считано от датата на подписването на договора за отпускане на финансова помощ с РА.
(2) Всички процедури за избор на изпълнител за дейности, включени в заявлението и одобрени за изпълнение по проекта, с изключение на разходи по чл. 23, ал. 1, т. 5, извършени преди подаване на заявлението за подпомагане, се провеждат след сключване на договора за отпускане на финансова помощ. Ползвателите по чл. 14, ал. 1, т. 1 и 2 провеждат процедурите в съответствие със ЗОП или НВМОП.
 
Чл. 42.
(1) В срок 10 работни дни след сключване на договорите с избраните изпълнители на доставка и/или на строителство и/или на услуга по съответната процедура ползвателят на помощта е длъжен да представи пред РА документите, информация за настъпили промени в графика, стойността или дейностите по проекта съгласно приложение № 7.
(2) Ползвателят на помощта започва изпълнение на дейностите по проекта след одобрение от страна на РА на настъпилите промени в графика, стойността или дейностите по проекта вследствие на избора на изпълнител по ал. 1.

Чл. 43.
(1) Ползвателят може да подаде искане за промяна на договора за отпускане на финансова помощ в РА не по-късно от два месеца преди изтичане на срока му. Към искането се прилагат доказателствата, необходими за преценката на основателността на искането.
(2) Не се допуска изменение и/или допълнение на договора за отпускане на финансова помощ, което:
1. засяга основната цел на дейността и/или променя предназначението на инвестицията съгласно одобрения проект;
2. води до несъответствие с целите, дейностите, изискванията и критериите за оценка, определени в тази наредба;
3. води до увеличение на стойността на договорената финансова помощ.
(3) Ползвателят на помощта може да поиска удължаване на срока по договора за отпускане на финансова помощ до срока по чл. 41, ал. 1.
(4) В срок до един месец от подаването на искането за промяна РА приема или отхвърля исканата промяна.
 
Чл. 44.
(1) Ползвателят е длъжен да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система или като използва счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Ползвателят е длъжен да организира подробна счетоводна отчетност, която да е достатъчна за установяване и проследяване на възстановим и невъзстановим ДДС по всеки договор (проект, дейност).
(3) Ползвателят е длъжен да съхранява всички документи, свързани с подпомаганите дейности, за срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
 
Чл. 45.
(1) За срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ ползвателят е длъжен:
1. да използва подобрените/реконструирани/изградени въз основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не прехвърля собствеността върху активите - предмет на подпомагане, под каквато и да е форма с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не преотстъпва ползването на активите - предмет на подпомагането, под каквато и да е форма, с изключение на случаите на инвестиция по чл. 4, ал. 1, т. 2 и 3 или когато това се изисква по закон;
4. да не променя местоположението на подпомогнатата дейност;
5. да не преустановява подпомогнатата дейност.
(2) Изискването по ал. 1, т. 1, 2 и 3 не се прилага при подмяната на оборудване с изтекъл амортизационен срок. Подмяната с новото оборудване се осъществява след одобрение на РА.
 
Чл. 46.
(1) Ползвателите на помощ са длъжни да сключат и поддържат валидна застраховка на имуществото - предмет на подпомагане, срещу рисковете, посочени в договора за отпускане на финансова помощ, за срока от подаване на заявка за плащане до изтичане на срока по чл. 45, ал. 1, като са длъжни ежегодно да подновяват застрахователните полици.
(2) Договорът за застраховка следва да бъде сключен с уговорка в полза на РА, както следва:
1. при тотална щета на застрахованото имущество в резултат на събитие, покрито по условията на договора за застраховка, застрахователят изплаща обезщетението на РА;
2. при частично погиване на застрахованото имущество обезщетението се изплаща на ползвателя на помощта.
(3) Със сумата на застрахователното обезщетение, когато се изплаща на РА, се намалява размерът на задължението на ползвателя на помощта към РА.
(4) При настъпване на частична щета ползвателят е длъжен да възстанови подпомогнатия актив.

Чл. 47.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя на РА всяка поискана информация за осъществяването на подпомаганата дейност.
(2) Контрол за изпълнение условията по договора за отпускане на финансова помощ, процедурите по ЗОП, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност, може да бъде извършван от представители на РА, МЗХ, Сметната палата, Европейската комисия и Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите.
(3) На контрол по ал. 2 подлежат ползвателите на помощ, както и техните контрагенти по подпомаганите дейности.
(4) В случаите, когато МЗХ или Европейската комисия извършва оценяване или наблюдение на ПРСР, ползвателят на помощта поема задължението да осигури на упълномощените от тях лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването и наблюдението

Чл. 48.
(1) В случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта.
(2) В случаите по ал. 1 РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнение зависи от времето, през което траят последиците, или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин.
(3) Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече платени суми заедно със законната лихва върху тях, когато:
1. ползвателят на помощта е представил декларация с невярно съдържание и/или изкуствено е създал условия за изпълнение на изискванията за получаване на финансова помощ, за да извлече облага в противоречие с целите на настоящата наредба;
2. ползвателят на помощта е получил или е одобрен за получаване на допълнителна публична финансова помощ за дейностите, финансирани по реда на настоящата наредба;
3. ползвателят на помощта е променил предмета на подпомаганата дейност;
4. ползвателят на помощта не използва придобитите на основа на одобрения проект активи по предназначение.

Чл. 49.
(1) В случаите на неизпълнение на задълженията по чл. 44, 46 или 52 РА писмено предупреждава ползвателя за констатираното неизпълнение и санкциите, които се налагат за този случай.
(2) Ползвателят на помощта може да отстрани нередовностите по ал. 1 в едномесечен срок от получаване на писменото предупреждение по ал. 1. В случай на отстраняване на нередовностите в срок ползвателят на помощта не се санкционира.
(3) В случай на неизпълнение на задълженията в срока по ал. 2 ползвателят дължи връщане на получената помощ заедно със законната лихва върху нея.

Чл. 50.
(1) Страните по договора не отговарят за неизпълнение на задълженията, в случай че неизпълнението се дължи на форсмажорни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 20 и при спазване на условията по този член.
(2) Ползвателят на помощта или упълномощено от него лице е длъжен писмено да уведоми РА за възникването на форсмажорни обстоятелства и да приложи достатъчно доказателства във връзка с това в срок до 10 работни дни от датата, на която ползвателят на помощта или упълномощеното лице е в състояние да го направи.

Глава пета
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ

Чл. 51.
(1) С цел осигуряване на публичност и прозрачност поне веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки одобрен проект по мярка "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" от ПРСР 2007 - 2013 г.:
1. наименование на ползвателя на помощта;
2. вид на подпомаганите дейности;
3. общ размер на одобрената финансова помощ по проекта.
(2) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект, по който е извършено плащане по мярка "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони":
1. пълното регистрирано юридическо наименование в случаите, когато ползвателят на помощта е юридическо лице;
2. общината, в която ползвателят на помощта живее или е регистриран, и пощенския код, когато е наличен, или част от него за обозначаване на общината;
3. общата сума на публично финансиране, получена от ползвателя на помощта за съответната финансова година, която включва както вноски на общността, така и национални вноски;
4. вид на подпомаганите дейности;
5. информация за сбора от сумите, изплатени за предходната година от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони за всеки ползвател на финансова помощ;
6. валутата, в която тези суми са били получени.
(3) Данните на ползвателя на помощта се публикуват в съответствие с Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 г. относно финансирането на Общата селскостопанска политика (ОВ L 209, 11.8.2005 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1290/2005) и Регламент (ЕО) № 259/2008 на Комисията от 18 март 2008 г. за установяване на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1290/2005 относно публикуването на информация за получателите на средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 76, 19.03.2008 г.) (Регламент (ЕО) № 259/2008) и могат да бъдат обработени от органите за финансов контрол и от следствените органи на Общностите и на държавите-членки с цел защита на финансовите интереси на Общностите.
 
Чл. 52.
(1) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години от сключване на договора за отпускане на финансова помощ да постави и поддържа на видно място табела с информация за подпомагане на дейността му от ЕЗФРСР, когато е одобрен за финансова помощ с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 50 000 евро - на мястото/местата, където се извършва инвестицията.
(2) Ползвателят на помощта се задължава след извършване на окончателно плащане по проект по реда на тази наредба за срок 5 години от сключване на договора за отпускане на финансова помощ да постави и поддържа на видно място билборд с информация за подпомагане на дейността му от ЕЗФРСР, когато е одобрен за финансова помощ за извършване на инвестиции в областта на инфраструктурата с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 500 000 евро - на мястото/ местата, където се извършва инвестицията.
(3) Табелата или билбордът по ал. 1 и 2 съдържа описание на проекта/дейността, която се подпомага, знамето на Европейския съюз с пояснение за неговата роля, националното знаме на Република България, както и думите: "Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони: Европа инвестира в селските райони".
(4) Информацията по ал. 3 заема не по-малко от 25 % от табелата или билборда.
(5) Знамето на Европейския съюз се изобразява върху табела с правоъгълна форма на син или бял фон с 12 златни или черни звезди, чиито върхове не се докосват, и образуващи кръг, съгласно приложение № 8.
(6) Техническите изисквания към информацията във връзка с оповестяване на подпомагането на дейността от ЕЗФРСР се определят съгласно Приложение № VI към чл. 58, ал. 3 от Регламент (ЕО) № 1974/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 368, 23.12.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1974/2006).

Допълнителни разпоредби
 
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Проект" е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР.
2. "Мярка" е съвкупност от дейности за прилагане на приоритетите на ПРСР.
3. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите по чл. 26 от Регламент (ЕК) № 1975/2006.
4. "Проверка на място" е проверка по смисъла на Регламент (ЕО) № 1975/2006.
5. "Дейност" е механизъм по ПРСР, който се осъществява от един или повече ползватели, предвид постигането на поставените цели в ПРСР.
6. "Ползвател" е лице, на което е одобрена и/или изплатена финансова помощ по ПРСР.
7. "Разходи за инвестиции за обикновена подмяна" са разходи за замяна на активи, които не водят до подобряване на цялостната дейност на кандидата.
8. "Принос в натура" се състои в предоставяне на земя или недвижим имот, оборудване или суровини, проучване или професионална работа или неплатен доброволен труд, за които не са правени плащания, подкрепени от фактура или друг еквивалентен на фактура платежен документ.
9. "Авансово плащане" е плащане по смисъла на чл. 56 на Регламент (ЕО) № 1974/2006 г.
10. "Междинно плащане" е плащане за обособена част от одобрена и извършена инвестиция.
11. "Рефинансиране на лихви" е възстановяване на извършени разходи за лихви по заеми.
12. "Предпроектно проучване" е извършването на специално проучване преди започване на инвестиционен проект, което има за цел да установи и документира доколко реализацията му е оправдана, дава оценка на шансовете за успех на проекта и изброява възможните алтернативи и подходи за това.
13. "Инвестиционен проект" е проект по смисъла на ЗУТ и Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, предназначен за строителството на обекта/ите, включени в проекта.
14. "Публична финансова помощ" е всеки обществен дял във финансирането на дейности, източник на който е бюджетът на държавата, на регионалните или местните власти, на Европейската общност, както и всеки подобен разход. Всеки дял във финансирането на дейности, чийто произход е бюджетът на обществени юридически лица или сдружения на една или повече регионални или местни власти по смисъла на Директива 2004/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 г. относно координирането на процедурите за възлагане на обществени поръчки за строителство, услуги и доставки (ОВ L 134, 30.4.2004 г. и Българско специално издание: глава 06, том 8), ще се разглежда като обществен дял.
15. "Минимална помощ" е помощта, която не нарушава и не застрашава конкуренцията или има незначително въздействие върху нея поради своя минимален размер, както е дефинирана в Регламент (ЕО) № 1998/2006 и Регламент (ЕО) № 1860/2004 на Комисията относно прилагането на чл. 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност относно минималната помощ в областта на земеделието и рибарството.
16. "Уникален идентификационен номер" е регистрационен номер, който се издава на кандидата от служител в РА след положително становище от извършен преглед на документите към заявлението за подпомагане или кандидатът е подписал декларацията по чл. 27, ал. 4.
17. "Независими оферти" са оферти, подадени от лица, които не са:
а) лица, едното от които участва в управлението на дружеството на другото;
б) съдружници;
в) лица, които съвместно контролират пряко трето лице;
г) лица, които участват пряко в управлението или капитала на друго лице, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
18. "Частичен отказ за финансиране" е отказът да се финансират част от заявените разходи на кандидата, които са включени в проект, одобрен за подпомагане по ПРСР. Основанията за отказ са регламентирани в тази наредба, както и в българското и европейското законодателство, уреждащо правилата за прилагане на ПРСР в Република България.
19. "Оперативни разходи" са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка и експлоатация на активите.
20. "Форсмажорни обстоятелства" са:
а) смърт на ползвателя на помощта;
б) продължителна професионална нетрудоспособност на ползвателя на помощта;
в) тежко природно бедствие, въздействало сериозно върху земята в имота.
21. "Сухопътен транспорт" е предоставяне на услуги за превоз на хора с автомобилен транспорт.
22. "Техническа инфраструктура" е система от сгради, съоръжения и линейни инженерни мрежи на транспорта, водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, далекосъобщенията, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност.
23. "Водоснабдителна система" е съвкупност от довеждащи и разпределителни водопроводи и съоръжения, чрез които се извършват добиване на природни води, пречистване и/или обеззаразяване до необходимите качества и доставяне до потребителите.
24. "Канализационна система" е съвкупност от канализационни проводи, колектори и съоръжения, чрез които се извършват отвеждане на отпадъчните води, пречистването им до необходимите качества и заустването им в съответния воден обект.
25. "Ремонт" е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се:
а) засяга конструкцията на сградата;
б) извършват дейности, като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата;
в) променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.
26. "Етап" е част от строежа със самостоятелно функционално предназначение, за която може да бъде издадено отделно разрешение за строеж и разрешение за ползване.
27. "1 е. ж. (еквивалентен жител)" означава органичен биоразградим товар за денонощие, който има биохимична потребност от кислород за 5 денонощия (БПК) 60 г кислород.
28. "Непредвидени разходи" са разходи, възникнали в резултат на работи, които не е могло да бъдат предвидени при първоначалното проектиране и водят само до увеличаване на количествата заложени предварително в количествено-стойностната сметка към проекта.
29. "Комбинирано производство (когенерация)" означава едновременно производство в единен процес на топлинна енергия и електрическа и/или механична енергия.
30. "Нередност" е всяко нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях чрез намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от името на ЕО или посредством извършване на неоправдан разход.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание § 35, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители.

§ 3. Началната дата на първия прием на заявления за подпомагане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на тази наредба се обявява със заповед на министъра на земеделието и храните.
 
Приложение № 1
към чл. 14, ал. 1, т. 1

Приложение № 2
към чл. 14, ал. 1, т. 2

Приложение № 3
към чл. 14, ал. 2, т. 1


Приложение № 4
към чл. 27, ал. 1

Приложение № 5
към чл. 28, ал. 2, т. 2

Приложение № 6
към чл. 35, ал. 1

Документи, подавани при кандидатстване за плащане

I. Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:
1. Копие от документ за самоличност на ползвателя на помощта съгласно сключения договор и на лицето, което подава документите за плащане (при упълномощаване);
2. Нотариално заверено изрично пълномощно в случаи, че документите не се подават лично от ползвателя на помощта, съгласно сключения договор;
3. Банкова гаранция в размер на 110 % от стойността на одобреното по договор авансово плащане за срока на договора между ползвателя и ДФЗ - РА, удължен с шест месеца;
4. Удостоверение от Общинската избирателна комисия за избора на кмета;
5. Писмена гаранция и решение на общински съвет, одобряващо встъпването в дълг, в размер на 110 % от стойността на одобреното по договор авансово плащане, за срока на договора между ползвателя и ДФЗ - РА, удължен с шест месеца (Общини). Банкова гаранция или писмена гаранция и решение на общински съвет, одобряващо встъпването в дълг, в съответствие с изискванията на чл. 12, ал. 4 и 6.
II. Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за междинно и окончателно плащане:
Общи документи
1. Удостоверение за актуално състояние, издадено от съответния окръжен съд в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на заявката за плащане (ЮЛНЦ);
2. Удостоверение от окръжен съд, че ползвателят не е в процедура на ликвидация, издадено в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на заявката за плащане (ЮЛНЦ);
3. Удостоверение от окръжен съд, че ползвателят не е обявен в несъстоятелност или не е в открито производство по несъстоятелност, издадено не по-рано от месеца, предхождащ датата на подаване на заявката(ЮЛНЦ);
4. Копие от документ за самоличност на законния представител на ползвателя на помощта;
5. Копие от документ за самоличност на лицето, което подава документите за плащане (при упълномощаване);
6. Удостоверение от Общинската избирателна комисия за избора на кмета;
7. Нотариално заверено изрично пълномощно в случай, че документите не се подават лично от кандидата (ползвател на помощта), съгласно сключения договор;
8. Удостоверение за наличие или липса на задължения, издадено от съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите (ТД НАП) в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на заявката за плащане (ЮЛНЦ);
9. Счетоводен баланс за годината, предхождаща годината на подаване на заявката за плащане съгласно Закона за счетоводството (ЗС);
10. Счетоводен баланс към датата на подаване на заявката съгласно ЗС;
11. Отчет за приходите и разходите за годината, предхождаща годината на подаване на заявката за плащане, съгласно ЗС;
12. Отчет за приходите и разходите към датата на подаване на заявката съгласно ЗС;
13. Справка за дълготрайните активи към счетоводния баланс за годината, предхождаща годината на подаване на заявката за плащане съгласно ЗС;
14. Справка за дълготрайните активи към счетоводния баланс към датата на подаване на заявката за плащане съгласно ЗС;
15. Копие на извлечение от инвентарна книга или разпечатка от счетоводната система на ползвателя, доказваща заприхождаването на финансирания актив;
16. Копие от удостоверение за регистрация по ЗДДС или декларация по образец (в случай че ползвателят няма регистрация), че ползвателят няма да упражни правото си на данъчен кредит за активи и услуги, финансирани по ПРСР;
17. Първични счетоводни документи (фактури), доказващи извършените разходи;
18. Платежно нареждане или друг документ, доказващ плащане от страна на ползвателя, прикрепен към всяка фактура;
19. Пълно банково извлечение от деня на извършване на плащането, доказващо плащане от страна на ползвателя на помощта;
20. Застрахователна полица на предмета на инвестицията в полза на Разплащателната агенция, покриваща рисковете, описани в договора между кандидата и РА, валидна за срок от минимум 12 месеца;
21. Платежно нареждане за изцяло платена застрахователна премия за срока на застраховката;
22. Договор за строителство/доставка/услуга между ползвателя и изпълнителя с детайлно описание на техническите характеристики, цена в левове или евро, срок, количество и начин на доставка, ведно с подробна количествено-стойностна сметка. В договорите се описва ДДС;
23. Приемо-предавателен протокол между доставчика/изпълнителя и ползвателя на помощта с детайлно описание на техническите характеристики, цена, срок, количество и начин на доставка;
24. Декларация от всеки доставчик, че активите - предмет на инвестиция, не са втора употреба;
25. Декларация от ползвателя за наличие или липса на двойно финансиране за същата инвестиция по други национални и/или Европейски програми (по образец);
26. Декларация от ползвателя за минимални помощи (по образец) (ЮЛНЦ);
27. Копие от лиценз и/или разрешително за упражняване на дейността в зависимост от вида подпомагана дейност.
Специфични документи по видове дейности
I. Строителство, реконструкция и рехабилитация на общински пътища и мостове.
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр.72 от 15.08.2003 г.) (Наредба № 3 от 31.07.2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец №16, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Обобщен приемо-предавателен протокол между ползвателя на помощта и изпълнителя за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи.
II. Строителство, реконструкция и рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа.
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр.72 от 15.08.2003 г.) (Наредба № 3 от 31.07.2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец № 16, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Обобщен приемо-предавателен протокол между ползвателя на помощта и изпълнителя за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи.
III. Изграждане или рехабилитация на малка инфраструктура за управление на животинските отпадъци (само трупосъбирателни площадки).
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр. 72 от 15.08.2003 г.) (Наредба № 3 от 31.07.2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец №16, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец №17, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Обобщен приемо-предавателен протокол между ползвателя на помощта и изпълнителя за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи.
IV. Изграждане или рехабилитация и оборудване на инсталации/мощности за производство на топлинна и/или електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници; изграждане на разпределителна мрежа за биогорива или произведена от биомаса или други възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) топлинна/електрическа енергия:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр.72 от 15.08.2003 г.) (Наредба № 3 от 31.07.2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец №16, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец №17, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Обобщен приемо-предавателен протокол между ползвателя на помощта и изпълнителя за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи.
V. Инвестиции за подобряване на енергийната ефективност на общински или други сгради, използвани за предоставяне на обществени услуги.
1. Сертификат за енергийна характеристика на сграда, съгласно Наредба № 19 от 12.11.2004 г. за сертифициране на сгради за енергийна ефективност.
VI. Изграждане на нови или подобряване на съществуващи центрове за предоставяне на услуги съгласно чл. 4, ал. 1, точки 7 до 10:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр.72 от 15.08.2003 г.) (Наредба № 3 от 31.07.2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец №16, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) - при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец №17, съгласно Наредба № 3 от 31.07.2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Обобщен приемо-предавателен протокол между ползвателя на помощта и изпълнителя за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи.
VII. Закупуване на транспортни средства за дейности, пряко свързани с услугата.
1.Свидетелство за регистрация на МПС.
 
Приложение № 7
към чл. 42, ал. 1

Списък на документи, които ползвателят на помощта следва да подаде след приключване на процедури по избор на изпълнител/доставчик

1. Предварително обявление за възлагане на обществена поръчка, съдържащо датата на обнародване (ако има такова);
2. Решение за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка;
3. Oбявление за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка или/покани от възложителя до кандидатите след предварителен подбор;
4. Пълно описание на обекта на поръчката, включително на обособените позиции;
5. Техническа спецификация на обекта на поръчката;
6. Минималните изисквания, на които трябва да отговарят вариантите, и специалните изисквания за тяхното представяне, в случай че възложителят допуска варианти;
7. Показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на комплексната оценка на офертите, в случай че критерият за оценка е икономически най-изгодна оценка, а не е най-ниска предложена цена;
8. Протоколи от заседанията на комисията за оценка;
9. Решение на възложителя за класирането на участниците и участника, определен за изпълнител;
10. Договор за услуга, доставка или работа, сключен между възложителя и избрания участник в процедурата по ЗОП или НВМОП;
11. Количествено-стойностни сметки, подписани и подпечатани от избрания изпълнител като неразделна част от договора за услуга, доставка или работа;
12. Вписване на договора за обществена поръчка в регистъра на обществените поръчки.

Приложение № 8
към чл. 52, ал. 5

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив