Наредба № 27 от 05.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка “Създаване на организации на производители” по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 73

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 25.08.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на проекти по мярка "Създаване на организации на производители" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Чл. 2. Подпомагат се проекти, които допринасят за постигане на целта на мярката:
1. насърчаване на създаването на организации на производители в земеделския сектор;
2. подпомагане производството и доставките на висококачествени продукти, отговарящи на европейските стандарти и на пазарните изисквания;
3. подпомагане на достъпа до пазара на малки и средни стопанства.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите
 
Чл. 3.
(1) Подпомага се създаването на организации на производители в един или два от следните сектори:
1. зърнено-житни култури;
2. медицински и етеричномаслени култури;
3. зърнено-бобови култури;
4. технически култури, с изключение на хмел;
5. картофи;
6. мляко;
7. месо, с изключение на риба и аквакултури;
8. мед;
9. винено грозде.
(2) За организации на производители на тютюн е допустимо подпомагане в до три сектора от посочените в ал. 1.
(3) Подпомага се създаването на организации на производители на биологично произведени продукти:
1. от секторите по ал. 1;
2. извън секторите по ал. 1, с изключение на хмел, риба и аквакултури и плодове и зеленчуци.

Чл. 4. Финансовата помощ се предоставя, за да се улесни създаването на организации на производители и техните административни дейности.

Раздел II
Финансови условия

Чл. 5. Финансовата помощ се предоставя в рамките на наличните средства по ПРСР.
 
Чл. 6.
(1) Финансова помощ се предоставя за пет последователни години, считано от датата на признаване на организациите.
(2) Организациите по чл. 12, ал. 1, т. 2 се одобряват за подпомагане за остатъка от пет-годишния период, считан от датата на признаването, за който организациите не са получили плащане на финансова помощ по реда на Наредба № 37 от 2003 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на признати организации на производители по Специалната предприсъединителна програма на Европейския съюз за развитие на земеделието и селските райони в Република България (САПАРД) (ДВ, бр. 77 от 2003 г.) (Наредба № 37 от 2003 г.).
(3) Периодът за отпускане на финансовата помощ по ал. 2 включва и периода преди датата на кандидатстване по реда на тази наредба, но не по-рано от 1.01.2007 г.

Чл. 7.
(1) Размерът на помощта се одобрява за всяка от петте години въз основа на земята, с която членовете участват в организацията, и прогнозната продукция от нея или животните, с които членовете участват в организацията, и прогнозната продукция от тях, включително естествения им прираст, както и прогнозните цени на реализация на продукцията, предвидени в плана за развитие.
(2) Разплащателната агенция (РА) преценява заложените прогнози, служещи за определяне размера на помощта в плана за развитие, и тяхната обоснованост и при необходимост ги намалява.
 
Чл. 8.
(1) Размерът на финансовата помощ за организациите по чл. 11 се определя като процент от стойността на годишната пазарна продукция на организацията, реализиран през предходната година на подпомагане, и представлява сбор от изчисленията по т. 1 и 2:
1. за стойността на годишната пазарна продукция до 1 000 000 евро включително:
а) за първата и втората година - по 5 %;
б) за третата, четвъртата и петата година - съответно 4, 3 и 2 %;
2. за стойността на годишната пазарна продукция над 1 000 000 евро:
а) за първата и втората година - по 2,5 %;
б) за третата, четвъртата и петата година - съответно 2,0, 1,5 и 1,5 %.
(2) Размерът на финансовата помощ за всяка организация не може да надвишава:
1. за първата година - левовата равностойност на 100 000 евро;
2. за втората година - левовата равностойност на 100 000 евро;
3. за третата година - левовата равностойност на 80 000 евро;
4. за четвъртата година - левовата равностойност на 60 000 евро;
5. за петата година - левовата равностойност на 50 000 евро.
(3) Размерът на финансовата помощ за организациите по чл. 12, ал. 1, т. 1 се определя при спазване на условията по ал. 1 и 2.
(4) Размерът на финансовата помощ за организациите по чл. 12, ал. 1, т. 2 се определя при спазване на условията по чл. 4 от Наредба № 37 от 2003 г.
 
Чл. 9.
(1) Предвижданията на производствената програма на членовете, която е част от плана за развитие, служат за определяне размера на помощта от РА.
(2) При възникване на обстоятелства, които водят до увеличение на стойността на годишната пазарна продукция на призната организация на производители, размерът на одобрената помощ за остатъка от периода на подпомагане може да се увеличи с допълнително споразумение към договора за отпускане на финансова помощ.
(3) При спазване на ограниченията на чл. 3 организация на производителите, която е подписала договора за отпускане на финансова помощ по реда на тази наредба, има право да кандидатства за включване за подпомагане за остатъка от периода на действие на договора и на нови продукти от същия и/или други сектори.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 организацията подава заявление за сключване на допълнително споразумение към договора за отпускане на финансова помощ по образец и прилага документи съгласно приложение № 1.
(5) Заявлението по ал. 4 се разглежда от РА по реда на глава трета, раздел II. В случай на одобрение на подаденото заявление се сключва допълнително споразумение към договора за отпускане на финансова помощ по тази наредба.
(6) Допълнителното споразумение може да бъде сключено със срок от следващата година на подпомагане до края на петгодишния период, считан от датата на признаване.
(7) В рамките на една година на подпомагане може да се подаде не повече от едно заявление за сключване на допълнително споразумение към договора за отпускане на финансова помощ.

Чл. 10.
(1) Стойност на годишната пазарна продукция е стойността на реализираната земеделска продукция чрез организацията за съответната година, намалена с данък върху добавената стойност, когато лицата са регистрирани по Закона за данъка върху добавената стойност.
(2) При изчисляване на стойността на годишната пазарна продукция на организацията не се включват:
1. стойността на реализираната продукция на земеделски производители, които не са нейни членове;
2. частта от стойността на продукцията на всеки един член, която надвишава 75 % от общата продукция на членовете, реализирана от организацията;
3. стойността на продукцията на всеки един член, който е получил помощ за същите продукти като член на друга организация на производители.

Раздел III
Изисквания към кандидатите
 
Чл. 11.
(1) За признаване и подпомагане могат да кандидатстват юридически лица, регистрирани като събирателно дружество или дружество с ограничена отговорност по Търговския закон, или кооперация, с изключение на кооперативните съюзи по чл. 54, ал. 3 от Закона за кооперациите.
(2) Членове на организацията могат да бъдат физически лица или еднолични търговци, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) (Наредба № 3 от 1999 г.) като производители на земеделски продукти.
(3) Членовете трябва да са производители на видовете земеделски продукти, за които организацията кандидатства за признаване и подпомагане.
(4) Членовете на организация по чл. 3, ал. 3 трябва да са сключили договор за контрол по смисъла на чл. 18, ал. 3 от Закона за прилагане на общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз (ЗПООПЗПЕС) с контролиращо лице, получило разрешение от министъра на земеделието и храните за осъществяване на контрол за спазване правилата на биологичното производство по реда на чл. 19 и 20 ЗПООПЗПЕС и да са изпълнили едно от двете условия:
1. да се намират в преходен период по смисъла на приложение I на Регламент (ЕИО) 2092/91 на Съвета, но да са получили сертификационно писмо от контролиращото лице, удостоверяващо, че е проведена най-малко първа инспекция;
2. да са производители на продукти, сертифицирани като биологични.
(5) Юридическите лица по ал. 1 могат да реализират земеделски продукти на земеделски производители, които не са техни членове, в случай че техният устав и вътрешните правила позволяват това.
 
Чл. 12.
(1) За подпомагане могат да кандидатстват и:
1. организации на производители, признати по реда на Наредба № 21 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на земеделски продукти (ДВ, бр. 65 от 2001 г.) (Наредба № 21 от 2001 г.) или Наредба № 23 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на тютюнопроизводители (ДВ, бр. 69 от 2001 г.) (Наредба № 23 от 2001 г.), но нямат сключен договор за финансова помощ по реда на тази наредба или по реда на Наредба № 37 от 2003 г.;
2. организации на производители, които едновременно имат сключен договор за финансова помощ по реда на Наредба № 37 от 2003 г., независимо дали той е в сила, и са признати по реда на една от следните наредби: Наредба № 21 от 2001 г., Наредба № 23 от 2001 г. или Наредба № 24 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци (отм., ДВ, бр. 42 от 2007 г.) (Наредба № 24 от 2001 г.).
(2) Кандидатите по чл. 12, ал. 1, т. 1 трябва да са признати за организации на производители до влизането в сила на тази наредба или да са подали заявление за признаване не по-късно от 31.10.2007 г. (вкл.).
(3) В случай на увеличаване броя на членовете организациите на производители по ал. 1, т. 1 и 2 се подпомагат само при условие че приемат нови членове, които са физически лица или еднолични търговци, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г.

Чл. 13. Кандидатите се подпомагат, при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към ДФ "Земеделие";
2. не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност;
3. не са в производство по ликвидация;
4. нямат изискуеми публични задължения към държавата;
5. са вписани в търговския регистър в Агенцията по вписванията.

Чл. 14.
(1) Производител може да бъде подпомаган за всеки вид земеделски продукт като член само на една организация на производители.
(2) Изключение от ал. 1 се допуска при преминаване към биологично производство.
(3) Производител на два или повече вида земеделски продукти може да бъде член на различни организации на производители за всеки вид земеделски продукт.

Чл. 15. Юридическите лица по чл. 11, ал. 1 и чл. 12 не могат да осъществяват пряка производствена дейност на земеделски продукти.

Раздел IV
Условия за признаване

Чл. 16.
(1) Юридическите лица по чл. 11, ал. 1 се признават за организации на производители, когато отговарят на следните изисквания:
1. учредени са за:
а) приспособяване на производството на земеделска продукция на членовете към пазарните изисквания;
б) събиране на произведената от членовете им продукция и нейното предлагане на пазара, включително подготовка за продажба, централизация на продажбите и доставка до купувачи на едро;
в) повишаване на добавената стойност на общата продукция на членовете на организацията и на пазарната й цена;
г) създаване на общи правила, по които организацията събира и поддържа информация за произвежданата и наличната продукция от членовете й, включително за начина на производство, добивите и качеството на продуктите, използвания сортов състав, породите животни, съществуващите санитарни и хигиенни изисквания;
2. имат не по-малко от седем членове;
3. имат сключени договори за реализация на продукцията със своите членове независимо от вида на договорите;
4. приели са устав и вътрешен правилник за:
а) производството и качеството на земеделската продукция в секторите по чл. 3;
б) предлагане на продукцията на пазара или на преработвателни предприятия;
в) предоставяне на информация по т. 1, буква "г";
5. осигуряват или съдействат за осигуряване на технически средства за съхранение, опаковане и търговия на произведената от членовете им продукция, за която организациите са признати.
(2) Договорът по ал. 1, т. 3 урежда задължението на земеделския производител в качеството му на член на организацията да реализира с помощта на организацията определена част от своята продукция, която е определена от общото събрание, включена е в плана за развитие на организацията и на чиято база е одобрен размерът на финансовата помощ.

Чл. 17. При вземане на решения в организации, регистрирани по Търговския закон, всеки член може да притежава не повече от 20 % от правото на глас.

Чл. 18.
(1) Членовете на организацията трябва да имат общо обработваема земя и/или съответно брой животни в количества не по-малки от:
1. за зърнено-житни култури - 200 ха;
2. медицински и етеричномаслени култури - 48 ха;
3. зърнено-бобови култури - 300 ха;
4. технически култури - 50 ха, а в случай на тютюн - 30 ха;
5. картофи - 15 ха;
6. мляко:
а) крави майки и/или биволици майки за мляко - 200 животни;
б) овце майки и/или кози майки за мляко - 1000 животни;
7. месо:
а) овце и кози, включително агнета (ярета) - 2000 животни;
б) прасета за месо - 1000 животни;
в) телета - 250 животни;
г) птици - 50 000 птици, а за щрауси - 150;
д) зайци - 3000 животни;
е) животни за месо от различни видове, с изключение на птици и зайци - 1500 животни;
8. мед - 2000 пчелни семейства;
9. винено грозде - 30 ха.
(2) Членовете на организация за биологично произведени продукти трябва да имат общо обработваема земя и/или съответно брой животни в количества не по-малки от:
1. за земя - 30 ха;
2. за животни за мляко:
а) крави майки и/или биволици майки за мляко - 150 животни;
б) овце майки и/или кози майки за мляко - 800 животни;
3. за животни за месо:
а) овце и кози, включително агнета (ярета) - 1500 животни;
б) прасета за месо - 800 животни;
в) телета - 250 животни;
г) птици - 15 000 птици;
д) животни за месо от различни видове, с изключение на птици и зайци - 750 животни;
4. за мед - 750 пчелни семейства.

Раздел V
План за развитие
 
Чл. 19.
(1) Кандидатите по чл. 11, ал. 1 представят план за развитие по образец за период 5 години съгласно приложение № 2.
(2) Кандидатите по чл. 12, ал. 1 представят план за развитие по образец съгласно приложение № 2 за остатъка от 5-годишния период, считан от датата на признаване.

Чл. 20. Организации на производители на тютюн задължително трябва да включат в плана за развитие цели и дейности, които да подпомогнат техните членове да отглеждат други култури или да стартират нови икономически дейности.

Глава трета
РЕД ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ

Раздел I
Общи изисквания към документите и реда за кандидатстване

Чл. 21. Документите по чл. 23 за кандидатстване за финансова помощ и документите по чл. 30, ал. 1 за плащане на финансовата помощ трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата; в случай на представяне на заверени от кандидата копия на документи техните оригинали се представят за преглед от служител на РА;
2. да се подават лично от кандидата или от упълномощено от него лице с нотариално заверено изрично пълномощно;
3. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, да бъде легализиран или с апостил.

Чл. 22.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за признаване и подпомагане и/или на заявления за подпомагане се определят със заповед на изпълнителния директор на РА.
(2) При вземане на решение за започване приема на заявления за признаване и подпомагане и/или на заявления за подпомагане съобщението се публикува най-малко 15 дни преди започването на приема на електронните страници на МЗХ и РА и се поставя на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.
(3) При вземане на решение за спиране на приема на заявления за признаване и подпомагане и/или на заявления за подпомагане съобщението се публикува най-малко 15 календарни дни преди спирането на приема на електронните страници на МЗХ и РА и се поставя на общодостъпно място в областните разплащателни агенции и областните дирекции на МЗХ.

Раздел II
Процедура за разглеждане на заявления за признаване и подпомагане и заявления за подпомагане на признати организации
 
Чл. 23.
(1) Кандидатите по чл. 11, ал. 1 подават в областната разплащателна агенция (ОРА) по седалището си заявление за признаване и подпомагане по образец съгласно приложение № 3 и прилагат документите, посочени в него, в т. ч. документите по образец - приложения № 2, 4 и 5.
(2) Кандидатите за подпомагане по чл. 12, ал. 1 подават по седалището си заявление за подпомагане по образец съгласно приложение № 6 и прилагат документите, посочени в него, в т. ч. документите по образец - приложения № 2, 4 и 5.
(3) Областната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на кандидата.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 ОРА връща документите на кандидата, придружени с документ, удостоверяващ извършената проверка и съдържащ подробно писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на липсите и/или нередовностите кандидатът има право да кандидатства отново.
(6) В случаите по ал. 4 заявлението може да бъде прието в ОРА, при условие че кандидатът подпише декларация, че е запознат с липсите и нередовностите на представеното заявление, отбелязал е мотивите и забележките си по направените констатации и въпреки тях желае то да бъде прието.
(7) Всички приети заявления за признаване и подпомагане и заявления за подпомагане получават уникален идентификационен номер с отбелязана дата, час и минута.
 
Чл. 24.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението за признаване и подпомагане или на заявлението за подпомагане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението;
2. одобрява или отхвърля заявлението.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и други обстоятелства по ал. 1, т. 1 РА с мотивирано писмо уведомява кандидата, който в срок до 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в чл. 23, ал. 1 и ал. 2.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 25.
(1) Когато кандидатстват организации по чл. 11, ал. 1, заявлението за признаване и подпомагане се отхвърля, в случай че кандидатът не отговаря на условията за признаване, целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба.
(2) Когато кандидатстват организации по чл. 12, ал. 1, заявлението за подпомагане се отхвърля, в случай че кандидатът не отговаря на условията за признаване по Наредба № 21 от 2001 г. или Наредба № 23 от 2001 г., или Наредба № 24 от 2001 г., както и в случай, че не отговаря на определените с тази наредба цели, дейности и всички останали изисквания извън условията на признаване.

Чл. 26.
(1) Заявлението за признаване и подпомагане и заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на:
1. нередовност на документите или непълнота, или неяснота на заявените данни и други обстоятелства, установени при извършване на проверките по чл. 24, ал. 1, т. 1;
2. несъответствие с условията за признаване и подпомагане;
3. неотстраняване на непълнотите и пропуските в срока по чл. 24, ал. 2;
4. недостатъчен бюджет по мярката.
(2) В случаите по ал. 1 кандидатът има право да кандидатства отново по реда на тази наредба.

Чл. 27.
(1) Когато сумата на предложените за разглеждане заявления по чл. 23, ал. 1 и 2 надхвърля наличния бюджет по мярката:
1. кандидатите по чл. 12, ал. 1, т. 2. се одобряват по реда на приемането им в ОРА с предимство пред кандидатите по т. 2.
2. кандидатите по чл. 11, ал. 1 и чл. 12, ал. 1, т. 1 се одобряват по реда на приемането им в ОРА.
(2) Предимство на кандидатите по ал. 1, т. 1 се предоставя, като кандидатите по ал. 1, т. 2 се одобряват след одобряване на всички кандидати по ал. 1, т. 1.

Чл. 28.
(1) Изпълнителният директор на РА със заповед се произнася за признаване и подпомагане или мотивирано отказва признаване и подпомагане на кандидатите по чл. 11, ал. 1.
(2) Изпълнителният директор на РА със заповед се произнася за подпомагане или мотивирано отказва подпомагане на кандидатите по чл. 12, ал. 1.
(3) В срок до 15 работни дни от получаване на писмено уведомление за одобрение на проекта кандидатът следва да подпише договор за отпускане на финансова помощ.
(4) Договорът по ал. 3 се сключва за период 5 години за организациите по чл. 11, ал. 1 и за целия остатък от 5-годишния период, считан от датата на признаването, за организациите по чл. 12, ал. 1 и урежда правата, задълженията и отговорностите на страните, включително основанията за изискуемост на финансовата помощ.
(5) След изтичане на срока по ал. 3 кандидатът губи право на подпомагане и може да кандидатства отново за финансиране по реда на тази наредба.

Чл. 29. В случаите на отказ за финансиране РА писмено уведомява кандидата, като в уведомлението изрично се посочват мотивите за отказ.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ

Раздел I
Изплащане на финансовата помощ
 
Чл. 30.
(1) За изплащане на финансовата помощ организацията подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната регионална разплащателна агенция (РРА) по седалище на организацията и прилага документите съгласно приложение № 7.
(2) Заявката за плащане се подава ежегодно до един месец от изтичане на съответната година, считано от датата на признаване на организацията.
(3) В случаите на чл. 6, ал. 2, когато организацията е сключила договор за отпускане на финансова помощ с обратна сила, заявката за плащане за предходен период се подава в срок до един месец от датата на сключване на този договор.

Чл. 31.
(1) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по чл. 30, ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 30, ал. 2 отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
 
Чл. 32.
(1) В срок до четири месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. може да извърши проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащането на финансовата помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи с условията на договора за отпускане на финансова помощ;
4. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА писмено уведомява организацията, която в срок 10 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи включително документи, извън посочените в приложение № 7.
(3) Срокът по ал. 2 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по дадена заявка за плащане е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 33.
(1) Годишните плащания се изчисляват въз основа на стойността на годишната пазарна продукция, изчислена в съответствие с правилата на чл. 8 и доказана със:
1. писмен договор за покупка от организацията на производители на продукцията на нейните членове и съответните платежни документи между организацията и нейните членове и между организацията и търговския партньор
и/или
2. писмен договор, сключен между организацията на производителите и нейните членове за възлагане на реализацията на определено количество от продукцията им по определена цена.
(2) Годишните плащания не могат да надхвърлят определения размер за всяка поредна година от 5-годишния период, определени в договора за отпускане на финансова помощ.

Чл. 34.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащане на част или цялата помощ за съответната година, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 32, ал. 1, т. 1 и 2;
2. установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. ползвателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 32, ал. 2;
4. са изпълнени условията по чл. 35, ал. 4.
(2) При отказ за изплащане на финансовата помощ организацията не може да подаде друга заявка за искане на плащане за същата година.

Раздел II
Условия за изпълнение на проекта и контрол
 
Чл. 35.
(1) При подаване на документите за плащане на финансовата помощ от организацията изпълнителният директор на РА следи за съответствие с условията на признаване:
а) по реда на тази наредба за организации на производители по чл. 11, ал. 1;
б) по реда на Наредба № 21 от 2001 г., Наредба № 23 от 2001 г. или Наредба № 24 от 2001 г. за организации по чл. 12, ал. 1, т. 1 и 2;
(2) В случай че в рамките на петгодишния период за подпомагане от датата на признаване на организацията се установи, че тя не отговаря на условията за признаване, изпълнителният директор на РА дава едногодишен срок за постигане на съответствие с тях, считан от установяване на несъответствието.
(3) В случай че организацията постигне съответствие с условията за признаване в срока по ал. 2, тя има право на следващи годишни плащания.
(4) В случай че организацията не постигне съответствие с условията за признаване в посочения в ал. 2 срок, тя губи правото си на подпомагане до края на 5-годишния срок, считан от датата на нейното признаване.
(5) Изпълнителният директор на РА издава заповед, с която отменя заповедта, с която е постановил признаване и подпомагане на организации на производители по реда на тази наредба, при:
1. прекратяване на юридическото лице на организацията или обявяването й в несъстоятелност;
2. установяване, че признаването й е извършено въз основа на невярна информация;
3. закононарушение, извършено във връзка с признаването на организацията;
4. в случаите по ал. 4.
(6) Министърът на земеделието и храните по предложение на изпълнителния директор на РА издава заповед за отмяна на заповедта за признаването на организации на производители, признати по реда на Наредба № 21 от 2001 г. или Наредба № 23 от 2001 г., при:
1. прекратяване на юридическото лице на организацията или обявяването й в несъстоятелност;
2. установяване, че признаването й е извършено въз основа на невярна информация;
3. закононарушение, извършено във връзка с признаването на организацията;
4. в случаите по ал. 4.
(7) Заповедите за отмяна на признаването по ал. 5 и 6 подлежат на вписване от РА в регистъра на признатите организации на производители в 14-дневен срок.

Чл. 36. Отказът за признаване и отмяната на признаването на организацията подлежат на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс (ДВ, бр. 30 от 2006 г.).

Чл. 37.
(1) Организацията е длъжна да води всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности по реда на тази наредба, отделно в счетоводната си система или като използват счетоводни сметки с подходящи номера.
(2) Организацията е длъжна да съхранява всички документи, свързани с дейността й, до 3 години от подаване на заявката за последното плащане.

Чл. 38.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя на РА всяка поискана информация, свързана с осъществяването на дейността, подпомагана по мярката.
(2) Контролът за изпълнение на условията по договора за отпускане на финансова помощ, както и на документите, свързани с дейността на организацията, може да бъде извършван от представители на РА, МЗХ, Сметната палата на Република България, Европейската комисия и Европейската сметна палата и Европейската служба за борба с измамите.
(3) На контрол по ал. 2 подлежат организациите на производители, както и техните членове.
(4) Тези проверки могат да се извършват не по-късно от 3 години от подаване на заявката за последното плащане.
(5) В случаите, когато МЗХ или Европейската комисия извършва оценяване, или наблюдение на ПРСР, организацията поема задължението да осигури на упълномощените от тях лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването или наблюдението.

Чл. 39.
(1) Организацията възстановява изплатената й финансова помощ заедно със законната лихва върху нея от датата на изплащането до деня на възстановяването, когато:
1. се установи, че признаването е извършено въз основа на невярна информация;
2. се установи наличието на закононарушение, извършено във връзка с признаването на организацията на производители.
(2) Когато действителната стойност на годишната пазарна продукция е по-малка от използваната при изчисляването на помощта, надвзетата част от помощта се възстановява заедно със законната лихва върху нея от датата на изплащането й.

Чл. 40.
 (1) Разплащателната агенция води регистър на:
1. организации на производители, признати и подпомогнати по реда на тази наредба;
2. организации на производители, признати по реда на Наредба № 21 от 2001 г. и Наредба № 23 от 2001 г.
(2) Министерство на земеделието и храните предава водения регистър на признатите организации на РА в срок до 3 месеца от влизане в сила на тази наредба.
(3) Разплащателната агенция проверява признатите организации, които не са сключили договор за отпускане на финансова помощ по реда на тази наредба, или организации, за които е изтекъл 5-годишният срок на подпомагане за изпълнение на условията за признаване на годишна база.

Глава пета
ОСИГУРЯВАНЕ НА ПУБЛИЧНОСТ

Чл. 41.
(1) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки одобрен проект по мярка "Създаване на организации на производители" от ПРСР:
1. наименование на ползвателя на помощта;
2. седалище на организацията - адрес и телефон;
3. вид селскостопанска продукция, за която е призната и подпомагана;
4. общ размер на одобрената финансова помощ на организацията.
(2) С цел осигуряване на публичност и прозрачност най-малко веднъж на три месеца РА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект, по който е извършено плащане по мярка "Създаване на организации на производители" от ПРСР:
1. пълното регистрирано юридическо наименование на ползвателя на помощта;
2. общината, в която ползвателят на помощта е регистриран, и пощенския код, когато е наличен, или част от него за обозначаване на общината;
3. общата сума на публично финансиране, получена от ползвателя за съответната финансова година, която включва както вноски на общността, така и национални вноски;.
4. вида на подпомаганите дейности;
5. валутата, в която тези суми са били получени.
(3) Данните на ползвателя се публикуват в съответствие с Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 г. относно финансирането на Общата селскостопанска политика (ОВ L 209, 11.8.2005 г. и Българско специално издание: глава 03 том 80) (Регламент (ЕО) № 1290/2005) и Регламент (ЕО) № 259/2008 на Комисията от 18 март 2008 г. за установяване на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1290/2005 относно публикуването на информация за получателите на средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 76, 19.03.2008 г.) (Регламент (ЕО) № 259/2008) и могат да бъдат обработени от органите за финансов контрол и от следствените органи на Общностите и на държавите членки с цел защита на финансовите интереси на Общностите.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Административна проверка" е проверка съгласно условията и разпоредбите по чл. 26 от Регламент на Комисията 1975/2006.
2. "Актуализиран план за развитие" е този, който съдържа актуални данни към момента на подаване на заявка за плащане.
3. "Биологично производство на земеделски продукти" е производство на земеделски продукти, което отговаря на изискванията на (ЕИО) 2092/91 на Съвета.
4. "Година на подпомагане" е всяка една от петте години, считано от датата на признаване на организацията, за която тя има право да получава финансова помощ.
5. "Земеделски продукти" са непреработени растителни и животински продукти.
6. "Конвенционално производство" е производство по смисъла на Наредба № 22 от 2001 г. за биологичното производство на растения, растителни продукти и храни от растителен произход и неговото означаване върху тях (ДВ, бр. 68 от 2001 г.).
7. "Мярка" е съвкупност от дейности, спомагащи за прилагане приоритетите на ПРСР.
8. "Ползвател на помощта" е лице, на което е одобрена и/или изплатена финансова помощ по ПРСР.
9. "Проект" е заявление за признаване и подпомагане или заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми документи.
10. "Пряка производствена дейност" е всяка дейност, свързана с отглеждането на растения и/или животни с цел продажба или други производства, с изключение на преработката на растителната и животинската продукция, за която организацията е призната.
11. Сектор "Зърнено-бобови култури" включва фасул, соя, грах, леща, нахут, бакла, лупина, фий, бучрак, секирче и др., включително за посев.
12. Сектор "Зърнено-житни култури" включва обикновена (мека) пшеница, твърда пшеница, ечемик, ръж, тритикале, овес, царевица и сладка царевица, просо, сорго, ориз и др., включително за посев.
13. Сектор "Мед" включва пчелен мед, пчелен восък, цветен пчелен прашец, прополис (пчелен клей), пчелно млечице и пчелна отрова.
14. Сектор "Медицински и етеричномаслени култури" включва маслодайна роза, лавандула, лайка, невен, мента, маточина, мащерка, анасон, ким, кимион, кориандър, резене, валериана, риган, розмарин, босилек и др. етеричномаслени, включително за посев.
15. Сектор "Месо" включва меса от птици (петли, кокошки, патици, гъски, пуйки, токачки, щрауси, пъдпъдъци), субпродукти от птици (карантии, вкл. черен дроб от гъски или от патици) и мазнини от птици; месо от прасета, карантии от прасета, сланина, мазнини от свине, вкл.свинска мас; месо, карантии и мазнини от овце и кози; меса, карантии, брашно и прахове, годни за консумация от меса и карантии и мазнини от едър рогат добитък (говеждо и телешко).
16. Сектор "Технически култури" включва кореноплодни (цвекло, захарно цвекло, кръмно цвекло, цикория, брюква/жълта ряпа и др.), маслодайни (слънчоглед, рапица, соя, фъстъци, лен, рицин, орех, сусам, мак и др.), влакнодайни (памук, лен и коноп), тютюн и др. индустриални култури, включително за посев.
17. "Уникален идентификационен номер" е регистрационен номер, който се издава на кандидата от служител в РА след извършване на проверка на документите към заявлението за признаване и подпомагане или заявлението за подпомагане.
18. "Частичен отказ за финансова помощ" е отказът да се финансират част от заявените разходи на кандидата, които са включени в проект, одобрен за подпомагане по ПРСР. Основанията за отказ са регламентирани в настоящата наредба, както и в националното и европейското законодателство, уреждащо правилата за прилагане на ПРСР в Република България.
19. "Нередност" е всяко нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях, чрез намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от името на ЕО, или посредством извършване на неоправдан разход.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Юридическите лица, които са подали заявление за признаване по реда на Наредба № 21 от 2001 г. или Наредба 23 от 2001 г. преди влизане в сила на тази наредба, се признават съгласно изискванията на съответната наредба.

§ 3. Член 2 и глава втора от Наредба № 21 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на земеделски продукти (обн., ДВ, бр. 65 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 36 от 2002 г., бр. 110 от 2002 г., бр. 19 от 2005 г.), и чл. 2 и глава втора от Наредба № 23 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на тютюнопроизводители (ДВ, бр. 69 от 2001 г.) се прилагат за организации на производители, признати по съответния ред и подпомагани по реда на тази наредба, за периода на подпомагането им.
 
§ 4. Отменят се Наредба № 21 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на земеделски продукти (обн., ДВ, бр. 65 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 36 и 110 от 2002 г., бр. 19 от 2005 г.) и Наредба № 23 от 2001 г. за условията и реда за признаване на организации на тютюнопроизводители (ДВ, бр. 69 от 2001 г.).

§ 5. Тази наредба се издава на основание § 35, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 18 от 2006 г.; изм., бр. 96 от 2006 г., бр. 16 от 2008 г.).

§ 6. Началната дата на първия прием на заявления за признаване и подпомагане и на заявления за подпомагане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по реда на тази наредба се обявява със заповед на министъра на земеделието и храните.

§ 7. Наредбата влиза в сила в деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение № 1-Приложение № 7
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив