Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 346010 "Офис мениджър" от област на образование "Стопанско управление и администрация" и професионално направление 346 "Секретарски и офис дейности" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО).
Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 346010 "Офис мениджър" съгласно приложението определя изискванията за придобиване трета степен на професионална квалификация за специалността 3460101 "Бизнес администрация".
Чл. 3.
(1) Въз основа на това ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 ЗПОО се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.
Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване
(1) С ДОИ се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Офис мениджър". (2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Офис мениджър" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.
Чл. 5. С ДОИ по чл. 1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база, професионалните компетенции на обучаващите.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Учебните планове и програми по чл. 3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г. вкл. по специалности и професии от професионалното направление "Икономика и управление" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.
§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.
§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.
§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Приложение
към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Офис мениджър"
Професионално направление: |
346 Секретарски и офис дейности |
Наименование на професията: |
346010 Офис мениджър |
1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Офис мениджър" съгласно списък на професиите за професионално образование и обучение (2001), и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.
Таблица 1
Специалности | Степен на професионална квалификация | Входящо образователно равнище | |
3460101 | Бизнес администрация |
Трета |
Завършено основно образование |
1. 2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически годен и психически здрав да упражнява професията "Офис мениджър", което се удостоверява с медицинско свидетелство, доказващо, че тази професия не му е противопоказна.
2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.
Таблица 2
№ | Описание на трудовите дейности (задачи) | Предмети и средства на труда | Професионални компетенции | ||
знания за | умения за | професионално-личностни качества | |||
Специалност 3460101 "Бизнес администрация" | |||||
1. | Осъществяване преглед и координация на стандартни и нови офисни процедури |
Средства на труда: компютри и свързания с тях хардуер и софтуер; различни видове периферни устройства; копирна техника, пишещи машини на български и чужд език, звукозаписваща техника; работна документация, методическа и специализирана литература; лични предпазни средства като очила и екран и др. Средства за комуникация: телефони, телекс, факс, интернет и др.
Организационно-помощни средства: Предмети на труда, канцеларски материали и консумативи: принадлежности за писане, щемпели и печати, различни видове хартия и други канцеларски материали
Рекламно-справочни и информационни материали: Вътрешнофирмена документация, кореспонденция, информационни бюлетини и др. |
Лична и колективна безопасност на труда и офиса Съвременни системи за охрана, свързани със сигурността на фирмата и фирмения персонал Видовете лични предпазни средства Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на дейността - здравно-хигиенни, противопожарни и други свързани с дейността на фирмата норми на безопасност Основи на правото Трудово право Маркетинг, мениджмънт и рекламна дейност Организация на фирмата, фирмена култура и връзки с обществеността; човешки ресурси Икономика и счетоводна отчетност, финансово приключване на дейности, фактуриране и контрол върху изрядността на плащанията Офериране, контакти и ангажиране на външни доставчици на услуги Надзор върху качеството на предоставяните услуги Изготвяне на справки - текущи, окончателни; на предложения, възражения, искания, рекламации и др. Психология, логика и етика Бизнес комуникации на български и чужд език с потенциални клиенти Връзки между клиентите и различните категории персонал на фирмата Делова и лична кореспонденция по български и чужди стандарти Работа с документи, дневници и картотеки и бази данни в деловодството Оценка на практическата и научната стойност на документите; системи за архивиране Офис и съобщителна техника Пишеща, звукозаписваща и звуковъзпроизвеждаща техника Организационно-стопанска дейност |
Безопасна работа с материали, инструменти и машини Организация на управление и ръководство Координация, инструктиране, упражняване контрол и вземане на решения Извършване на оперативна и административна дейност Поддържане на контакти с партньори и клиенти на фирмата; да влияе на хората и постига резултати Разговорна и преводна дейност от и на чужд език Работа с офис техника - пишеща и копирна, съобщителна и звукозаписваща; за работа с картотеки, дневници, документи Работа в Интернет, електронна поща, факс Организация и поддържане на естетика, ред и чистота на работното място и офиса Организираност при работа с ненормиран работен ден, натоварване и дефицит от време Работа с клавиатура Текстообработка Разработване на презентации Съставяне на протоколи от заседания Планиране и организация на работата в офиса |
Комуникативност Мотивация за работа Мобилност Трудова и лична дисциплина Организираност Деловитост Лоялност и дискретност Инициативност Съобразителност Етичност Отговорност Работа в екип |
2. | Създаване работни приоритети, планиране работата на персонала; прехвърляне на работата към помощния офис персонал и осигуряване на стриктно спазване на всички срокове и процедури | ||||
3. | Установяване на професионални контакти - вътрешни (с администрацията и специалистите на фирмата) и външни (с инженери по поддръжка на изчислителната техника, програмисти и др.) | ||||
4. | Координиране информационния поток между отдела и ръководителя | ||||
5. | Посрещане и изпращане на клиенти, даване на информация; придвижване кореспонденцията на фирмата | ||||
6. | Създаване график на работния ден на служителите в офиса и поддържане пълни времеви карти (карта за отработеното време) на служителите в офиса | ||||
7. | Поддържане на адресна база данни, достъпна за всички работещи в офиса | ||||
8. | Обучаване на новия персонал, планиране участие в образователни курсове | ||||
9. | Препоръчване за повишение или други награди | ||||
10. | Извършване координация и планиране на офис услуги като настаняване, преместване, оборудване и мебелиране; доставки, формуляри, паркиране, поддръжка, чистене и охрана | ||||
11. | Събиране данни и подготвяне периодични, специални и текущи справки и отчети, оперативния бюджет на офиса, осигуряване инвентарен и бюджетен контрол | ||||
12. | Осъществяване телефонни комуникации и факсове | ||||
13. | Поддържане и актуализиране разходите, подготвяне на месечните отчети - поддържане на списък с необходимите офис консумативи и своевременното им осигуряване (копирна хартия, тонер за всички принтери, факсове и копирна машина, напитки, кафе и др.) | ||||
14. | Събиране и изплащане на наема и месечните сметки за електроенергия, топлоенергия, вода, телефони, охрана, асансьор и др. общи помещения в офиса | ||||
15. | Организиране икономични коман- дировки (подбор на хотели и поддържане на база данни с контакти от обслужващия сектор, местен транспорт и т.н.) | ||||
16. | Организиране посещения на служители от централния офис на фирмата и клонове (посрещане, резервация на хотели, организация на делови срещи) | ||||
17. | Поддържане работно място за посещаващите офиса служители на фирмата от централата - компютър, принтер, ксерокс и др. | ||||
18. | Поддържане контакти с туроператори за закупуване на билети и други резервации, свързани с деловите посещения за обмяна на опит или за други пътувания на служителите на фирмата |
2.2. Тенденции в развитието на професионално направление Офис мениджъри са лицата, които изпълняват задачи, свързани с вътрешноуправленски координационни дейности; осъществяват контрол над административните разходи; водят протоколи и кореспонденция и др. С глобализацията на икономиката и интензифицирането на икономическите и административните дейности ролята на офис мениджърите се засилва поради необходимостта управленският и професионалният персонал в институциите да се занимават предимно с предприемаческа дейност и да получават своевременно обработена и синтезирана специализирана и делова информация.
2.3. Възможности за професионална реализация Придобилите трета степен на професионална квалификация по професията "Офис мениджър" могат да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996 г.): 3431 "Административни организатори", 4112 "Машинописци", 4113 "Оператори на текстопредаващи машини", 4114 "Оператори на компютри", 4115 "Секретари" и други.
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация След придобиване на трета степен на професионална квалификация обучаваният по професията "Офис мениджър" може да продължи обучението си по друга професия от професионална област "Стопанско управление и администрация", като част от обучението му по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления и част от отрасловата задължителна професионална подготовка в съответствие с ДОИ по съответната професия, се зачита.
3. Цели на обучението Основна цел на обучението е придобиването на теоретични знания, практически умения и професионално-личностни качества за реализация на обучавания по придобитата специалност в стопанското управление и администрация.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- умее да формулира проблеми, задава въпроси и дава удовлетворяващи отговори, прави отчет за извършената работа, познава организацията на предприятието (фирмата) и правомощията на длъжностните лица;
- познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирмите, институциите и държавата в тях;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
- участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа, съдейства и търси помощ от членовете на екипа, при необходимост изказва мнения и прави предложения за по-правилно изпълнение на задачите, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на работата, която му е възложена;
- разбира собствената си роля в дейността на институцията и съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
- познава общите правила за работа с компютър и ползва програмни продукти;
- се справя с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява кратка комуникация на чужд език.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (единна за всички професии от направление "Секретарски и офис дейности") След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - знае правилата за поддържане на безопасни условия на труд и техника;
- познава нормативните изисквания на длъжността и необходимите компетенции;
- познава офисните административни процедури;
- изпълнява административни дейности, свързани с деловодство и архиви, писмени комуникации, работа с пишеща, съобщителна и друга офис техника; отчетност и контрол; работа с компютри и Интернет;
- притежава знания и умения за планиране и отчетност, за създаване на работни приоритети;
- стриктно спазва сроковете и процедурите при изпълнение на задачите;
- разпределя работата към помощния офис персонал и осигурява помощ и контрол на същия;
- подсигурява своевременното приключване на ангажиментите на офиса;
- познава фирмената организация и длъжностните характеристики на служителите.
3.3 Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професията и специалността задължителна професионална подготовка След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да: - умее да работи и изпълнява всички видове административни офис дейности, като същевременно осигурява прецизност, ред и спазване на сроковете;
- знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с офис техника, консумативи и материали, помощен инвентар;
- анализира условията за работа и съобразно тях да извършва необходимите трудови дейности;
- прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място;
- прилага усвоените теоретични и практически знания, умения и опит в конкретни условия, като се отнася отговорно към всяка дейност, работи за просперитета на фирмата, зачита фирмената тайна;
- оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания и приетите критерии в дейността - точност, целесъобразност, функционалност, прецизност в изпълнението, качество и обем на работата.
4. Съдържание на обучението Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебни програми, които се разработват на базата на ДОИ за професията "Офис мениджър". Учебният план определя характера и насочеността на обучаващата институция (професионално училище, професионална гимназия, център за професионално обучение и др.). Той се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професия "Офис мениджър" - трета степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.
Таблица 3
Съдържание на обучението
№ Професионални компетенции Тематични области Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления 1. Да познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа на работното място, да не замърсява с работата си околната среда Правила и инструкции за безопасна работа.
Противопожарна охрана;
Екологична култура;
Долекарска помощ;
Вредности и професионални заболявания2. Да участва при разпределяне на задачите, да съдейства и търси помощ от членовете на екипа, да се отнася с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена;
Да разбира собствената си роля в организацията и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията сиОрганизация на трудовия процес.
Групова динамика.
Мотивация и контрол;
Психологическа структура на трудовата дейност;
Потребности и способности на личността за саморазвитие3. Да осъществява ефективни комуникации при изпълнение на трудовата си дейност в работен екип - да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа Видове общуване;
Принципи на деловото общуване;
Правила за водене на делова кореспонденция4. Да познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирмите, институциите и държавата в тях. Обекти и субекти на пазара. Икономически процеси, явления и отношения. Стопанско устройство на обществото. Документи и документооборот. 5. Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отношения между работодател и работник. Трудовоправно законодателство;
Трудовоправни отношения в производственото звено (предприятието);
Нормиране на труда;
Заплащане на труда;
Длъжностна характеристика;
Структура на фирмата6. Да познава основните правила за работа с компютър и да умее да ползва програмни продукти; да ползва съвременните технологии за изпълнение на задачи от професионалната му област Конфигурация на компютъра;
Устройства за въвеждане и съхраняване на данни;
Намиране и съхраняване на информация;
Работа с програмни продукти за създаване на документи;
Работа със специфични програмни продукти7. Да се справя със задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език. Използване на предвидими езикови средства на чужд език - елементарни думи и изрази, свързани с професионалните задачи:
Най-често употребявана лексика - участие в разговор (елементарни изрази и прости изречения със или без съдействието на събеседника), превод от и на чужд език на несложни информационни справки;
Думи и изрази, свързани с условията за безопасност (говоримо и писмено)Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Секретарски и офис дейности" 8. Да познава организацията на дейността във фирмата и правомощията на длъжностните лица; методите на управление и ръководство; осъществяването на връзки между клиентите и различните категории персонал на фирмата; връзките с обществеността. Маркетинг и мениджмънт;
Управление на човешките ресурси;
Психология, логика и етика.9. Да владее устните и писмени бизнес комуникации на български и чужд език с потенциални клиенти, да има чувство за историчност при работа с документи. Бизнес комуникации.
Делова кореспонденция по български и чужди стандарти;
Офис и съобщителна техника;
Деловодство и архиви10. Да умее да извършва компетентно финансово приключване на дейности, фактуриране и контрол върху изрядността на плащанията; да изготвя текущи и окончателни справки; предложения, възражения, искания, рекламации и др.;
Да умее да оферира и изгражда контакти за ангажиране на външни доставчици на услуги; да осъществява надзор върху качеството на предоставяните услуги;Икономика;
Счетоводство и контрол;
Финанси на фирмата;
Професионална и организационна етика;
Право11. Да познава системите за лична и колективна безопасност на труда и офиса; съвременни системи за охрана, свързани със сигурността на фирмата и фирмения персонал;
Познаване и ползване на лични предпазни средства;
Да познава професионалните заболявания, свързани с дейността;
Да познава и спазва здравословни и безопасни условия на труд при извършване на дейността - здравно-хигиенни, противопожарни и др., свързани с дейността на фирмата норми на безопасност.Хигиена, безопасности охрана на труда.
Професионални заболявания.Специфична за професия 346010 "Офис-мениджър" задължителна професионална подготовка 12. Да умее да работи с пишеща, информационна, съобщителна, копираща, записваща и друга офис техника;
Да умее да работи със системи за картотекиране, деловодни книги, дневници, архиви;
Да поддържа база данни и картотека на управленските решения на фирмата;
Да владее квалифицирани бързописни умения (правоспособност) за стенографиране, за дешифриране и за редактиране на стенограма; писане на клавиатура на български и чужд език и текстообработка;
Да умее да се грижи за съхраняването и изправността на техниката, с която работи.Делова (обща, стопанска и търговска) кореспонденция по БДС и международни стандарти;
Работа с програми за текстообработка, електронни таблици и база данни и презентации;
Компютърни офис системи;
Съставяне на протоколи от заседания;
Стенография и машинопис;
Офис техника.5. Система за оценяване и удостоверяване Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение се определя с ДОИ за системата за оценяване (Наредба № 3 на МОН). Оценяването е процес за установяване на постигнатите резултати в съответствие с поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходящо. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
5.1. Оценяване на входа Удостоверяването на входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се осъществява чрез свидетелство за завършено основно образование или чрез диплома за средно образование при прием след средно образование. Удостоверяването на входящото квалификационно равнище за обучаван, който иска да повиши квалификацията си, се осъществява чрез свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.2. Оценяване на междинно ниво
5.2.1. За оценяване по теория (обучаващите формулират качествените и количествените критерии за поставяне на оценки 2, 3, 4, 5, 6): слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания; среден 3 - обучаваният е овладял терминологията, умее да представи усвоените знания; добър 4 - обучаваният разбира и умее да прилага усвоените знания в познати ситуации; мн. добър 5 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации; отличен 6 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации, прави оценки и сравнява.
5.2.2. За оценяване по практика: слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоените знания при изпълнение на практическо задание, не спазва правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; среден 3 - обучаваният умее да прилага усвоените знания при изпълнение на поставена задача, в позната ситуация, спазвайки правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; добър 4 - обучаваният умее да осмисли и изпълни самостоятелно поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд, по предварително дадени указания; мн. добър 5 - обучаваният умее да съставя план за работа; подбира методи за изпълнение на поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд; отличен 6 - обучаваният умее да съставя план за работа; да разпредели работата между членовете на екипа, с който работи; да изпълни поставена практическа задача, спазвайки правилата за безопасен труд, както и да оцени качеството за работата на всеки член от екипа, включително самооценка.
5.2.3. При оценяване на учебен предмет (модул) трябва предварително да се разработи система за оценяване, която включва: - описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
- минималния брой точки, при които ученикът се счита за издържал и които гарантират, че обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението си по-нататък и да може да изпълнява служебните си задължения, които професионалната му квалификация позволява;
- формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система;
- критерии за оценяване на всяка задача в теста (изпитването);
- тежест на всяка задача при оформяне на окончателната оценка;
- тежест на всеки тест (изпитване) при определяне на оценката по предмета (модула).
5.2.4. Оценката е комплексна и се формира от оценките, получени от различни методи за проверка и контрол, взети със съответната тежест.
5.2.5. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, практически задачи и др. Тези инструменти трябва да се апробират и да отговарят на ДОИ за система на оценяване и ДОИ за придобиване на квалификация по професия "Офис-мениджър".
5.3. Оценяване на изхода Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията. 5.3.1. Изпит по теория Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 4.Таблица 4
№ Критерии Показатели Тежест
(%)1. Изпълнение на различните административно-канцеларски дейности в съответствие с нормативните изисквания Усвоени знания за предназначението, функциите, начините за безопасна работа с офис техника;
Степен на приложимост на усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности;
Умение за прилагане на усвоените теоретични знания.50 2. Икономически (технически) и трудовоправни знания и умения Знания и умения за спазване на общите принци пи на трудовото законодателство;
Знания за основните принципи при формите и системите на заплащане на труда.10 3. Професионално-личностни качества Комуникативни умения;
Умения за работа в екип;
Чувство на отговорност към извършваната работа;
Позитивно отношение към околната среда;
Прецизност при изпълнение на извършваните дейности;
Трудова и технологична дисциплина;
Мобилност.10 4. Знания и умения за информационна техника и технологии Умение за работа с компютър;
Умение за работа с прог рамни продукти за създаване на стандартни документи.15 5. Чуждоезикови знания и умения Степен на владеене на един чужд език;
Степен на владеене на бизнес комуникативна терминология.10 6. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Знания за предпазване на живота и здравето на себе си и на околните;
Знания за безопасна рабо та на работното място;
Знания за начините на реагиране в критични ситуации в рамките на компетенциите си;
Знания за оказване на първа помощ на пострадал при авария на работното място (при пожар, наранявания и др.);
Знания за опазване на околната среда при изпълнение на конкретната дейност.5 Общо 100 5.3.2. Изпит по практика на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.
Таблица 5
№ Критерии Показатели Тежест
(%)1. Изпълнение на дейности по специалността в съответствие с нормативните изисквания Прилага усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности в съответствие с нормативните изисквания;
Умее да работи с материали и техника;
Правилно реагира при изпълнение на задачата според конкретните условия;
Умее да прави самооценка на извършената работа.70 2. Организация на работното място Подготвя материали;
Почистване и подреждане на работното място.10 3. Професионално-личностни качества Комуникативни умения; Умения за работа в екип; Чувство на отговорност към извършваната работа; Позитивно отношение към околната среда; Трудова и технологична дисциплина; Мобилност. 10 4. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Не застрашава живота и здравето на себе си и на околните при изпълнение на изпитното задание;
Адекватно реагира в критични ситуации в рамките на компетенциите си;
Умее да оказва първа помощ на пострадал при авария на работното място (при пожар, наранявания и др.)10 Общо 100 5.4. Удостоверяване на професионалното обучение и образование Завършено професионално обучение с придобиване на степен на професионална квалификация се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация. Обучавани, които не са положили държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация, получават удостоверение за професионално обучение. Съдържанието на документите се определя съгласно ДОИ за документите за системата на народната просвета и ДОИ за придобиване на квалификация по професии.
6. Изисквания към материалната база Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по практика - в учебни работилници или базови обекти (предприятия), при предварително сключени договори. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена (обн., ДВ, бр. 4/2001; изм. и доп. бр. 49/2002 г.).
6.1. Учебен кабинет Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по учебна практика - в специализирани. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена (обн., ДВ, бр. 4/2001, изм. и доп. бр. 49/2002 г.).
6.1.1. Основно оборудване - работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти.
6.2. Специализиран кабинет Специализираният кабинет е учебен кабинет, оборудван с необходимата офис техника за осъществяване на фирмена дейност. В него се провежда практическото обучение на обучаемите. Основното предназначение на специализирания кабинет е формирането на първоначалните практически умения на обучаваните. Оборудване на специализирания кабинет Всички специализирани кабинети се оборудват с офис оборудване, офис техника, както и със съответни помагала, съобразно усвояваната професия и специалности и в съответствие с предметите и средствата на труда от "Профил на професията". За тази цел съществуват нормативи, в които се посочва: название, марка и бройки на основното и помощното оборудване, необходимо за обучението на един човек.
6.3. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти.7. Изисквания към обучаващите Обучението по задължителната професионална подготовка по професията се осъществява от лица, на които завършеното образование, придобитата специалност, присъдената квалификация и правоспособност отговарят на съответната нормативна уредба.
8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ - апробиране на ДОИ в обучаващи институции; - текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ; - ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.