Наредба № 28 от 11 ноември 2003 г. за придобиване на квалификация по професия "Монтьор на транспортна техника"

МОН

Държавен вестник брой: 12

Година: 2004

Орган на издаване: МОН

Дата на обнародване: 23.04.2004

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 525020 "Монтьор на транспортна техника" от област на образование "Техника" и професионално направление 525 "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО).

Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 525020 "Монтьор на транспортна техника" съгласно приложението определя изискванията за придобиване на втора степен на професионална квалификация за специалностите:

  • 5250201 "Автотранспортна техника";
    • 5250202 "Пътностроителна техника".

      Чл. 3.
      (1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 ЗПОО се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
      (2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.

      Раздел II
      Съдържание на държавното образователно изискване

      Чл. 4.
      (1) С ДОИ се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Монтьор на транспортна техника".
      (2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Монтьор на транспортна техника" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
      (3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
      1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
      2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.

      Чл. 5. С ДОИ по чл.1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база, професионалните компетенции на обучаващите.

      Преходни и заключителни разпоредби

      § 1. Учебните планове и програми по чл. 3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.

      § 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г. вкл. по специалности и професии от професионалното направление "Монтьор на машини, апарати, уреди и съоръжения" от списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на МОНК от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.

      § 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.

      § 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 и във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.

      § 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

      Приложение
      към чл. 2

      Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на транспортна техника"

      Професионално направление:
      525 Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати
      Наименование на професията:
      525020 Монтьор на транспортна техника

      1. Входни характеристики 1. 1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Монтьор на транспортна техника" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение (2001) и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.

      Таблица 1

      Специалности Степен на професионална квалификация Минимално входящо образователно равнище
      5250201 Автотранспортна техника

      втора

      Завършено основно образование

      5250202 Пътностроителна техника

      втора

      Завършено основно образование

      1.2. Обучаваният по професията "Монтьор на транспортна техника" се обучава и за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категория "В". Обучаваният по специалност "Пътностроителна техника" се обучава и за придобиване на правоспособности за:
    • машинист на пътностроителни машини;
    • управление на МПС от категория "Ткт". Кандидатите за обучение за водачи на МПС трябва да отговарят на изискванията на съответните нормативни документи.
      1.3. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение Кандидатът за обучение трябва да бъде физически здрав, психически устойчив, с нормален слух и обоняние, нормално или коригирано зрение и нормално цветоусещане, т. е. годен да упражнява професията "Монтьор на транспортна техника", което се удостоверява с медицинско свидетелство, доказващо, че тази професия не му е противопоказна (чл. 14 ЗПОО).

      2. Профил на професията 2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.

      Таблица 2

      Описание на трудовите дейности (задачи) Предмети и средства на труда Професионални компетенции
      знания за умения за професионално-личностни качества
      Специалност 5250201 "Автотранспортна техника"
      1. Да разпознава, разчита и използва техническа конструктивна и технологична документация - наредби, правилници, инструкции, каталози, предписания, скици, чертежи, схеми и др.

      2. Да измерва основни величини при диагностика, техническо обслужване, ремонт и експлоатация на автотранспортна техника.

      3. Да демонтира и монтира детайли, възли и агрегати на автотранспортната техника.

      4. Да извършва начална диагностика на автотранспортната техника.

      5. Да извършва техническо обслужване на автотранспортната техника.

      6. Да извършава ремонт на автотранспортната техника.

      7. Да извършва безопасна експлоатация на автотранспортната техника.

      Тези дейности се извършват, като се спазват изискванията за техника на безопасност, хигиена и охрана на труда, противопожарна и аварийна безопасност.

      Материали
      Конструктивни: черни и цветни метали и техните сплави; полимерни материали (епоксидни лепила, каучукови изделия и др.); стъкло, стъклопласти и др.; текстилни, целулозни и метални филтриращи елементи; металокерамика, термо- и маслоустойчиви материали, изолационни и др.

      Експлоатационни: горива; масла (работни и смазочни), консистентни смазки; работни течности - охлаждащи, дестилирана вода, електролити, добавки и др.; миещи препарати, флюси, шлайфпасти, полирпасти и др.

      Инструменти и приспособления
      Шлосерски: менгемета, чукове, свредла, метчици, плашки, райбери, шила, зенкери, ножовки, ножици, секачи, телени четки, метални чертилки и стъргалки, трасажна маса и др.

      Измерителни: ролетки, шублери, товарни вилки, резбомери, калибри, хлабинометри, силомери, ариометри, микрометри, индикаторни часовници, компресомери, мултиметри и др.

      Монтьорски: комплексни, универсални и специализирани за монтаж и демонтаж при ремонт и техническо обслужване (отвертки, гаечни ключове, динамометри, универсални и специални винтови скоби, универсални и специални клещи, люнети, шабъри, нитачки, накрайници) и др.

      Машини, агрегати и съоръжения:
      Металорежещи и металообработващи: режещи, пробивни, разстъргващи, резбонарезни, шлифовъчни машини; хидравлични и механични преси; машини и апарати за заваряване; приспособления за зачистване; винтонавиващи машини и приспособления - механични, пневматични, хидравлични и електрически.

      Повдигателни съоръжения: крикове, подемници, електротелфери, товарозахватни приспособления, въжета, вериги, колички, стойки, станоци, колесарки и др.

      Специализирана апаратура: компресори; специализирани стендове за балансиране, демонтаж и монтаж на колела и гуми, проверка и регулировка на спирачни и кормилни системи, проверка и регулировка на горивните системи, проверка и регулировка на осветителна система, газоанализатор, димомер и др.

      Автотранспортна техника и агрегатите й.

      Предпазни средства: работно облекло, шапка, очила, работни ръкавици, антифони, каски, маски, ботуши; скари и настилки, маски, предпазни решетки и престилки и др.; предпазни, предупредителни и забранителни знаци, надписи и табели.

      - основни конструкционни материали - приложение, маркиране и обработването им;
      - основни експлоатационни материали и работни флуиди - приложение, свойства, съхранение и транспортиране, преработка, рециклиране или унищожаването им;
      - методи на изобразяване на машинни детайли, скици и чертежи на несложни детайли, разчитане на сборни чертежи;
      - основни понятия в техническата механика - статика и основни конструкционни машинни елементи с общо предназначение;
      - основи на електротехниката и електрониката, основни принципи на автоматизацията и автоматичните устройства;
      - основни видове двигатели с вътрешно горене (ДВГ), понятия и принципи на термодинамиката, основни механизми и системи и предназначението им;
      - предназначение, устройство и действие на различните видове горивни, охладителни и мазилни системи в ДВГ;
      - предназначение, устройство и действие на различните видове запалителни и пускови системи в ДВГ - електромеханична и електростартерна;
      - предназначение, устройство и действие на силово предаване в автотранспортната техника;
      - предназначение, устройство, действие, видове и изисквания към ходова част, кабина, каросерия (купе), преден и заден мост, окачване, рама, колела и гуми;
      - предназначение, устройство, видове и действие и изисквания към системите за управление - спирачна и кормилна;
      - предназначение, устройство, действие и видове източници на ток, електрообзавеждане и електрооборудване;
      - основи на техническата диагностика на ДВГ и автотранспортната техника и методи за начална диагностика;
      - оценка годността на детайли и възли;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на демонтажно-монтажни операции, както и за последиците от неспазването им;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на видовете техническо обслужване, както и за последиците от неспазването им;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на видовете ремонти, както и за последиците от неспазването им;
      - отговорностите, които поема за надеждната и безопасна експлоатация на автотранспортната техника;
      - различните предмети и средства на труда и приложението им;
      - техническите показатели за надеждна работа и нормите за отклонение;
      - отговорностите, които поема за материални и финансови ресурси;
      - правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
      - отговорностите, които поема за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
      - нормативната база за структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията при изпълнение на трудовите си задължения с други фирми и институции.
      - основни шлосерски операции;
      - демонтажно-монтажни операции;
      - работа с измерителни инструменти и уреди;
      - разчитане на технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози, инструкции и друга специфична техническа документация;
      - прилагане на теоретичните знания в практиката;
      - техническа диагностика на ДВГ и автотранспортната техника и прилагане методите за начална диагностика;
      - оценка годността на детайли и възли;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на демонтажно-монтажни операции;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на видовете техническо обслужване;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на видовете ремонти;
      - осигуряване на надеждна и безопасна експлоатация на автотранспортната техника;
      - използване на различните предмети и средства на труда;
      - ефективно използване на материалните и финансовите ресурси;
      - правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
      - осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
      - прилагане на нормативната база за структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията при изпълнение на трудовите си задължения с други фирми и институции;
      - спазване на изискванията на Машинната директива на Европейския съюз;
      - използване на лични предпазни средства;
      - спазване на изискванията за организация на труда и работното място;
      - спазване на предписания и графици.
      - отговорност,
      - изпълнителност, стриктност;
      - психическа устойчивост;
      - физическа издръжливост и работоспособност;
      - съобразителност;
      - адекватност на действията в конкретна ситуация;
      - бърза и точна преценка и реакция;
      - комуникативност и умения за работа в екип;
      - лоялност;
      - етичност и коректност;
      - дисциплинираност;
      - сръчност и прецизност;
      - инициативност и способност за вземане на самостоятелни решения.
      Специалност 5250202 "Пътностроителна техника"
      1. Да разпознава, разчита и използва техническа конструктивна и технологична документация - наредби, правилници, инструкции, каталози, предписания, скици, чертежи, схеми и др.

      2. Да измерва основни величини при диагностика, техническо обслужване, ремонт и експлоатация на автотранспортна и пътно-строителна техника.

      3. Да демонтира и монтира детайли, възли и агрегати на автотранспортната и пътно-строителната техника.

      4. Да извършва начална диагностика на автотранспортната и пътностроителната техника.

      5. Да извършва техническо обслужване на автотранспортната и пътностроителната техника.

      6. Да извършва ремонт на автотранспортната и пътностроителната техника.

      7. Да извършва безопасна експлоатация на автотранспортната и пътностроителната техника.

      Тези дейности се извършват, като се спазват изискванията за техника на безопасност, хигиена и охрана на труда, противопожарна и аварийна безопасност.

      Материали
      Конструктивни: черни и цветни метали и техните сплави; полимерни материали (епоксидни лепила, каучукови изделия и др.); стъкло, стъклопласти и др.; текстилни, целулозни и метални филтриращи елементи; металокерамика, термо- и маслоустойчиви материали, изолационни и др.

      Експлоатационни: горива; масла (работни и смазочни), консистентни смазки; работни течности - охлаждащи, дестилирана вода, електролити, добавки и др.; миещи препарати, флюси, шлайфпасти, полирпасти и др.

      Инструменти и приспособления
      Шлосерски: менгемета, чукове, свредла, метчици, плашки, райбери, шила, зенкери, ножовки, ножици, секачи, телени четки, метални чертилки и стъргалки, трасажна маса и др.

      Измерителни: ролетки, шублери, товарни вилки, резбомери, калибри, хлабинометри, силомери, ариометри, микрометри, индикаторни часовници, компресомери, мултиметри и др.

      Монтьорски: комплексни, универсални и специализирани за монтаж и демонтаж при ремонт и техническо обслужване (отвертки, гаечни ключове, динамометри, универсални и специални винтови скоби, универсални и специални клещи, люнети, шабъри, нитачки, накрайници) и др.

      Машини, агрегати и съоръжения:
      Металорежещи и металообработващи: режещи, пробивни, разстъргващи, резбонарезни, шлифовъчни машини; хидравлични и механични преси; машини и апарати за заваряване; приспособления за зачистване; винтонавиващи машини и приспособления - механични, пневматични, хидравлични и електрически.

      Повдигателни съоръжения: крикове, подемници, електротелфери, товарозахватни приспособления, въжета, вериги, колички, стойки, станоци, колесарки и др.

      Специализирана апаратура: компресори; специализирани стендове за балансиране, демонтаж и монтаж на колела и гуми, проверка и регулировка на спирачни и кормилни системи, проверка и регулировка на горивните системи, проверка и регулировка на осветителна система, газоанализатор, димомер и др.

      Автотранспортна техника и агрегатите й.

      Предпазни средства: работно облекло, шапка, очила, работни ръкавици, антифони, каски, маски, ботуши; скари и настилки, маски, предпазни решетки и престилки и др.; предпазни, предупредителни и забранителни знаци, надписи и табели.

      - основни конструкционни материали - приложение, маркиране и обработването им;
      - основни експлоатационни материали и работни флуиди - приложение, свойства, съхранение и транспортирането им;
      - методи на изобразяване на машинни детайли, скици и чертежи на несложни детайли, разчитане на сборни чертежи;
      - основни понятия в техническата механика - статика и основни конструкционни машини и елементи с общо предназначение;
      - основи на електротехниката и електрониката, основни принципи на автоматизацията и автоматичните устройства;
      - основни видове двигатели с вътрешно горене (ДВГ), понятия и принципи на термодинамиката, основни механизми и системи и предназначението им;
      - предназначение, устройство и действие на различните видове горивни, охладителни и мазилни системи в ДВГ;
      - предназначение, устройство и действие на различните видове запалителни и пускови системи в ДВГ - електромеханична и електростартерна;
      - предназначение, устройство и действие на силово предаване в пътностроителната техника;
      - предназначение, устройство, действие, видове и изисквания към ходова част, кабина, преден и заден мост, окачване, рама, колела, гуми, верижна ходова част;
      - предназначение, устройство, действие, видове и изисквания към системите за управление - спирачна и кормилна;
      - предназначение, устройство, действие, видове и изисквания към работното оборудване на пътностроителната техника, системите за неговото задвижване и управление;
      - предназначение, устройство, действие и видове източници на ток, електрообзавеждане и електрооборудване;
      - основи на техническата диагностика на ДВГ, автотранспортната и пътностроителната техника и методи за начална диагностика;
      - оценка годността на детайли и възли;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на демонтажно-монтажни операции, както и за последиците от неспазването им;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на видовете техническо обслужване, както и за последиците от неспазването им;
      - технологичната последователност и технологията за извършване на видовете ремонти, както и за последиците от неспазването им;
      - отговорностите, които поема за надеждната и безопасна експлоатация на автотранспортната и пътностроителната техника;
      - различните предмети и средства на труда и приложението им;
      - техническите показатели за надеждна работа и нормите за отклонение;
      - отговорностите, които поема за материални и финансови ресурси;
      - правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
      - правилна и безопасна работа с пътностроителните машини на обект и работната площадка;
      - отговорностите, които поема за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
      - нормативната база за структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията при изпълнение на трудовите си задължения с други фирми и институции.
      - основни шлосерски операции;
      - демонтажно-монтажни операции;
      - работа с измерителни инструменти и уреди;
      - разчитане на технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози, инструкции и друга специфична техническа документация;
      - прилагане на теоретичните знания в практиката;
      - техническа диагностика на ДВГ и автотранспортната техника и прилагане методите за начална диагностика;
      - оценка годността на детайли и възли;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на демонтажно-монтажни операции;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на видовете техническо обслужване;
      - спазване на технологичната последователност и технологията за извършване на видовете ремонти;
      - осигуряване на надеждна и безопасна експлоатация на автотранспортната техника;
      - използване на различните предмети и средства на труда;
      - ефективно използване на материалните и финансовите ресурси;
      - правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
      - осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
      - прилагане на нормативната база за структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията при изпълнение на трудовите си задължения с други фирми и институции;
      - спазване на изискванията на Машинната директива на Европейския съюз;
      - използване на лични предпазни средства;
      - спазване на изискванията за организация на труда и работното място;
      - спазване на предписания и графици.
      - отговорност,
      - изпълнителност, стриктност;
      - психическа устойчивост;
      - физическа издръжливост и работоспособност;
      - съобразителност;
      - адекватност на действията в конкретна ситуация;
      - бърза и точна преценка и реакция;
      - комуникативност и умения за работа в екип;
      - лоялност;
      - етичност и коректност;
      - дисциплинираност;
      - сръчност и прецизност;
      - инициативност и способност за вземане на самостоятелни решения.
      2.2. Тенденции в развитието на професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати" Значението на подготовката по специалностите от професионалното направление се очаква да нараства поради повишаване на изискванията към техническото състояние и безопасната експлоатация на автотранспортната и пътностроителната техника при синхронизиране на нормативната база с тази на Европейския съюз. Обновяването на материалната база, разрастването на автомобилния транспорт, който се налага като основен в обслужване на товаро-пътническия поток; необходимостта от модерна пътностроителна техника при нарастващите темпове на гражданско и промишлено строителство, както и предстоящото продължително изграждане на инфраструктурни обекти като част от европейските (мащабно строителство на магистрали, метро, газопроводи и др.), разкрива възможности за разкриване на нови работни места по професиите от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати".
      2.3. Възможности за професионална реализация Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на транспортна техника" имат възможност да се реализират както в направления "Транспорт" и "Строителство", така и в другите отрасли на икономиката - търговия, услуги, селско и горско стопанство и др. Придобитите квалификации и правоспособности имат признание и в чужбина. По информация от бюрата по труда в страната не са регистрирани безработни с квалификацията и правоспособностите по професията и има обявени свободни работни места за машинисти на пътностроителни машини и монтьори на транспортна техника. Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на транспортна техника" имат право да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996) в Република България: 7231 "Монтьори на моторни превозни средства"; 7232 "Водачи" ; 8321 "Водачи на товарни и специализирани автомобили"; 8323 "Водачи на леки и лекотоварни автомобили"; 8325 "Водачи на електрокари и мотокари"; 8331 "Водачи на селскостопански машини"; 8332 "Трактористи"; 8334 "Машинисти на изкопни машини"; 8335 "Машинисти на самоходни съоръжения в добив на полезни изкопаеми"; 8336 "Машинисти на пътностроителни машини, машинисти на жп ремонтни и строителни машини" и др., в т. ч. допълнени при актуализиране на Националната класификация на професиите.
      2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация След придобиване на втора степен на професионална квалификация по дадена специалност обучаваният има право да се обучава по друга специалност от професия "Монтьор на транспортна техника", като обучението му по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, и отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати", се зачита. След придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на транспортна техника" обучаваният има право да се обучава по друга професия от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати", като обучението му по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, и част от отрасловата задължителна професионална подготовка, се зачита. След придобиване на втора степен на професионална квалификация по професия "Монтьор на транспортна техника" обучаваният има право да продължи обучението си за придобиване на трета степен на професионална квалификация по същата специалност от професията "Техник на транспортна техника".

      3. Цели на обучението Основна цел на обучението е придобиване на професионални компетенции за безопасно техническо обслужване, ремонт и експлоатация на транспортна техника, необходими за реализацията на обучаваните по придобитата специалност в областта на транспорта и строителството (вкл. изграждане на инфраструктура и пътно строителство).
      3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:

    • познава и използва личните предпазни средства, знае и прилага основните правила за безопасна работа при експлоатацията, техническото обслужване и ремонта на автотранспортната и пътностроителната техника, строителната площадка и работното място, да не замърсява с работата си околната среда;
    • осъществява ефективни комуникации при изпълнение на трудовата си дейност в работен екип - умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа;
    • познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирмите, институциите и държавата в тях;
    • познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
    • участва при разпределяне на задачите, съдейства и търси помощ от членовете на екипа, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена;
    • разбира собствената си роля в трудовия процес и съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
    • знае общите правила за работа с компютър и умее да ползва приложни програмни продукти;
    • се справя с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява кратка комуникация на чужд език без наличието на усложнения.
      3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (единна за всички професии от направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати") След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
    • познава основните материали, инструменти и уреди според предназначението им; да знае и прилага правилата за транспорт и съхранение;
    • знае основни машинни елементи, възли и агрегати и тяхното приложение в автотранспортната и пътностроителната техника;
    • познава принципното устройство, действието и видовете конструкции автотранспортна и пътно-строителна техника;
    • разпознава, разчита и използва на практика техническата документация - наредби, правилници, инструкции, каталози, предписания, чертежи, скици, схеми и др.;
    • познава и спазва технологичната последователност и изискванията за охрана на труда, техника на безопасност, противопожарна и аварийна безопасност при изпълнение на операции, свързани с експлоатацията, техническото обслужване и ремонта на автотранспортната и пътностроителната техника;
    • притежава знания и умения за използване на контролно-измервателни уреди и апарати.
      3.3. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професията и специалността задължителна професионална подготовка.
      3.3.1. Специалност 5250201 "Автотранспортна техника" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва в технологична последователност специфичните дейности при техническо обслужване, ремонт и експлоатация на автотранспортната техника, като:
    • знае предназначението и устройството на основните видове автотранспортна техника, в т. ч. техните детайли, възли и агрегати;
    • описва материалите и основните технологични операции за изработване на детайлите на автотранспортната техника;
    • извършва в правилна технологична последователност основните диагностични операции и установява причините за повреди;
    • извършва монтажно-демонтажни операции при техническо обслужване и ремонт;
    • обяснява предназначението, функциите и начините за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и спазва правилата за работа с тях;
    • прилага усвоените знания и умения за правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
    • разчита технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози и друга специфична техническа документация;
    • прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното си място;
    • оценява конкретните ситуации на работното си място и съобразно тях извършва необходимите трудови дейности;
    • изпълнява трудовите си задължения в съответствие с нормативните изисквания;
    • познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията с други фирми и институции при изпълнение на трудовите задължения.
      3.3.2.Специалност 5250202 "Пътностроителна техника" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва в технологична последователност специфичните дейности при техническо обслужване, ремонт и експлоатация на пътно-строителната техника, като:
    • знае предназначението и устройството на основните видове пътностроителната техника, в т. ч. техните детайли, възли, агрегати и допълнително работно оборудване;
    • описва материалите и основните технологични операции за изработване на детайлите на пътно-строителната техника;
    • извършва в правилна технологична последователност основните диагностични операции и установява причините за повреди;
    • извършва монтажно-демонтажни операции при техническо обслужване и ремонт;
    • обяснява предназначението, функциите и начините за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и спазва правилата за работа с тях;
    • прилага усвоените знания и умения за правилна и безопасна работа с пътностроителната техника и спазва последователността на технологичните операции, извършвани с нея;
    • прилага усвоените знания и умения за правилно и безопасно управление на моторното превозно средство и поведение при пътнотранспортни произшествия;
    • разчита технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози и друга специфична техническа документация;
    • прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното си място и на строителната работна площадка;
    • умее да оценява конкретните ситуации на работното си място и съобразно тях да извършва необходимите трудови дейности;
    • изпълнява трудовите си задължения в съответствие с нормативните изисквания;
    • познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата, на работния обект и взаимоотношенията при изпълнение на трудовите си задължения с други фирми и институции.

      4. Съдържание на обучението Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебна програма, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Монтьор на транспортна техника". Учебният план определя характера и насочеността на обучаващата институция (професионално училище, професионална гимназия, център за професионално обучение и др.). Той се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателни особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професия "Монтьор на транспортна техника" - втора степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.

      Таблица 3

      Съдържание на обучението
      Професионални компетенции Тематични области
      Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления
      1. Да познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа при експлоатацията, техническото обслужване и ремонта на автотранспортна и пътностроителна техника, на строителната площадка и работното място, да не замърсява с работата си околната среда. Здравословни и безопасни условия на труд;
      Пожарна и аварийна безопасност;
      Безопасност на движението по пътищата;
      Поведение при пътнотранспортно произшествие;
      Първа долекарска помощ;
      Опазване на околната среда;
      Наредби, правилници, предписания за техника на безопасност, хигиена и охрана на труда, противопожарна и аварийна безопасност;
      Закон за движението на пътищата
      2. Да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа. Видове общуване;
      Принципи на деловото общуване;
      Правила за водене на делова кореспонденция: молба, автобиография, писма, отчет, заявки, работна документация.
      3. Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отошения между работодател и работник. Трудово-правно законодателство;
      Трудово-правни отношения в производственото звено (предприятието);
      Нормиране на труда;
      Заплащане на труда;
      Работна заплата;
      Длъжностна характеристика;
      Структура на фирмата.
      4. Да участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа; да им съдейства и търси помощ от тях; да се отнася с чувство на отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена.
      Да разбира собствената си роля в трудовия процес и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си
      Организация на трудовия процес;
      Групова динамика;
      Мотивация и контрол.
      Психологическа структура на трудовата дейност.
      Потребности и способности на личността за саморазвитие
      5. Да познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирмите, институциите и държавата в тях. Нормиране на труда;
      Заплащане на труда;
      Работна заплата
      6. Да знае общите правила за работа с компютър и да умее да ползва програмни продукти. Конфигурация на компютъра;
      Устройства за въвеждане и съхраняване на данни;
      Съхраняване и намиране на информация;
      Работа с програмни продукти за създаване на елементарни документи;
      Работа със специфични програмни продукти.
      7. Да се справя с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява кратка комуникация на чужд език без наличието на усложнения (Ниво А1-А2 според общата европейска рамка за владеене на чужди езици). Комуникативна компетентност при използването на ограничен набор от предвидими и елементарни езикови средства - елементарни думи и изрази, свързани с професионалните задачи и тяхното просто комбиниране.
      Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати"
      8. Да познава основните общотехнически закономерности, предметите и средствата на труда и областите на приложението им. Конструктивна и технологична документация - схеми, чертежи, основни принципи за съставянето им, означения и разчита- не на готови схеми и чертежи;
      Нормативни документи - български и на Европейския съюз, регламентиращи дейностите при упражняване на професията;
      Конструктивни материали - видове, качества, технологичните процеси, които ги формират, и приложение;
      Експлоатационни материали - видове, качества, приложение, правила за транспорт и съхранение на горива, смазочни материали и работни флуиди;
      Основни закономерности, понятия, мерни единици (дължина, площ, обем, маса, налягане, вискозитет, скорост, мощност, температура и др.) и средства за измерването им в техническата механика, електротехниката и електрониката, автоматизацията, хидравликата и пневматиката;
      Основи на материалообработването - техника и технология.
      Специфична за професията "Монтьор на транспортна техника" задължителна професионална подготовка
      Специалност 5250201 "Автотранспортна техника"
      9. Придобити знания, практически умения и професионално-личностни качества за изпълняване на дейности при техническо обслужване, ремонт и експлоатация на автотранспортна техника Предназначение и устройство на основните видове автотранспортна техника, в т. ч. техните детайли, възли и агрегати;
      Материали и основни технологични операции за изработване на детайлите на автотранспортната техника;
      Технологична последователност на основните диагностични операции и причини за повреди;
      Монтажно-демонтажни операции при техническо обслужване и ремонт;
      Предназначение, функции и начини за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и правила за работа с тях;
      Правилно и безопасно управление на моторни превозни средства и поведение при пътно-транспортни произшествия;
      Работа с технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози и друга специфична техническа документация;
      Организация на работното място;
      Структура и правомощия на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношения с други фирми и институции.
      Специалност 5250202 "Пътно-строителна техника"
      9. Придобити знания, практически умения и професионално-личностни качества за изпълняване на дейности при техническо обслужване, ремонт и експлоатация на пътно-строителна техника Предназначение и устройство на основните видове пътностроителна техника, в т. ч. детайли, възли, агрегати и допълнително работно оборудване;
      Материали и основни технологични операции за изработване на детайлите на пътно-строителната техника;
      Технологична последователност на основни диагностични операции и причини за повреди;
      Монтажно-демонтажни операции при техническо обслужване и ремонт;
      Предназначение, функции и начини за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и правилата за работа с тях;
      Правилна и безопасна работа с пътно-строителна техника и технологични операции с нея;
      Правилно и безопасно управление на моторните превозни средства и поведение при пътно-транспортни произшествия;
      Работа с технологични схеми и карти, технически чертежи, каталози и друга специфична техническа документация;
      Организация на работното място и на строителната работна площадка;
      Структура на фирмата и правомощия на длъжностните лица, взаимоотношения с други фирми и институции

      5. Система за оценяване и сертифициране Знанията, уменията и професионално-личностните качества се оценяват според степента на постигане на поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходно. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система. Входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се удостоверява чрез свидетелство за завършено основно образование. Входящото равнище при повишаване на квалификацията се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
      5.1. Оценяване на междинно ниво
      5.1.1. По теория: среден 3 - обучаваният е осмислил основни понятия, умее да ги дефинира и с тяхна помощ описва основни факти, процеси, явления, закони и зависимости; добър 4 - обучаваният разбира, обяснява и сравнява факти, методи, схеми, зависимости и др.; много добър 5 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в познати ситуации; отличен 6 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в нови ситуации; прави анализи, оценки и сравнения на процеси, явления, технологии по предварително зададени критерии.
      5.1.2. По практика: среден 3 - обучаваният изпълнява отделни операции в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд; добър 4 - обучаваният изпълнява практическо задание в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд; много добър 5 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в позната ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд; отличен 6 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в нова ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд; подбира сам методи, суровини и материали; оценява качеството на работата си.
      5.1.3. При оценяване на обучение, организирано на модулен принцип, се разработва система за оценяване, която включва:

    • описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
    • определяне на минималния брой точки, при който обучаваният се счита за издържал (обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението му);
    • определяне на критерии за оценяване на всяка задача от изпитването;
    • въвеждане на коефициент на тежест за всяка изпитна процедура при оформяне на окончателната оценка;
    • задаване на формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система.
      5.1.4. Оценяването на професионално-личностните качества се извършва в процеса на обучението по преки и косвени признаци и се отразява на оценката по теория и практика на обучавания.
      5.1.5. Инструментите за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, писмено изпитване, практически задачи и др., се разработват в съответствие с научните изисквания за всеки от тях. Степента на трудност на конкретните въпроси, задачи, задания и др. се съобразява с равнището на професионални компетенции, зададено в т. 3 "Цели на обучението".
      5.2. Оценяване на изхода Изпитите за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория и по практика на професията, и се провеждат в съответствие с изискванията на чл.34 - 37 от Закона за професионално образование и обучение (ЗПОО). Изпитите по теория и по практика на професията се провеждат по национални изпитни програми (чл. 36, ал. 1 ЗПОО). Организацията и съдържанието на изпитите за придобиване на степен на професионална квалификация са съгласно чл.34 ЗПОО. Изискванията към комисиите за провеждане на изпитите за придобиване на степен на професионална квалификация са определени в чл.35 ЗПОО. В състава на комисиите за провеждане на изпитите с равни квоти се включват представители на обучаващата институция, на работодателите, както и на работниците и служителите от отрасъла. Представителите на обучаващата институция са учители или други лица, извършващи професионална подготовка. Представителите на работодателите са с квалификация от съответната професионална област, а на работниците и служителите - с квалификация и трудов стаж не по-малък от четири години по съответната професия.
      5.2.1. Изпит по теория. Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Конкретните въпроси, задачи, задания и др. инструменти за оценяване е необходимо да съответстват на равнището на професионални компетенции, зададено в "Цели на обучението". Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка, са представени в табл. 4.

      Таблица 4

      Критерии Показатели Тежест
      (%)
      1. Усвоени знания за различни дейности в съответствие с нормативните изисквания. - разпознава, разчита и използва техническата документация - наредби, правилници, предписания, чертежи, каталози, схеми и др.;
      - познава основните материали според предназначението им и правилата за транспорт и съхранение;
      - знае методите и уредите за измерване на основни величини, познава основните инструменти и правилата за работа с тях;
      - познава основните машинни елементи и възли, предназначението и приложението им;
      - познава основни операции за обработка на конструктивните материали и елементарни монтажно-демонтажни операции на машинни елементи;
      - познава основни понятия и закони в електротехниката и основните принципи на автоматизацията и автоматичните устройства;
      - знае предназначението и устройството на различните видове автотранспортна техника;
      - знае методите и средствата за диагностика;
      - знае методите и средствата за техническо обслужване;
      - знае методите и средствата за ремонти на транспортната техника;
      - познава основните правила за безопасна експлоатация и технологичните операции при монтаж и демонтаж на транспортната техника.
      75
      2. Утвърдено отношение за здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда. - знания за личните предпазни средства и тяхното приложение;
      - знания за основните правила за безопасна работа при експлоатацията, техническото обслужване и ремонта на транспортната техника на работното място и/или строителната площадка;
      - знания за опазване на околната среда при изпълнение на конкретна работа;
      - знания за безопасна работа на работното място;
      - разпознаване на опасни ситуации в процеса на работа и своевременно реагиране;
      - описание на начините за оказване на първа долекарска помощ на пострадал при авария и пътно-транспортно произшествие;
      - знания за ефективно екологично използване на конструктивни и експлоатационни материали, машини и съоръжения
      10
      3. Икономически и трудово-правни знания и умения - знания за спазване на общите принципи на трудовото законодателство;
      - знания за системите за заплащане на труда и спецификациите на материалите и вложения труд
      7
      4. Знания и умения за информационна техника и технологии - знае общите правила за работа с компютър;
      - използва готови програмни продукти
      5
      5. Справяне с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език. - владее ограничен набор от предвидими и елементарни езикови средства, свързани с професионалните задачи и тяхното просто комбиниране 3
      Общо 100
      5.2.2. Изпит по практика на професията. Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.

      Таблица 5

      Критерии Показатели Тежест
      (%)
      Професия "Монтьор на транспортна техника"
      1. Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на околната среда. - избира и ползва правилно лични предпазни средства;
      - употребява по безопасен начин предметите и средствата на труда;
      - разпознава възможните опасни ситуации, които могат да възникнат в процеса на изпълнение на трудовите си задачи;
      - опазва околната среда в процеса на изпълнение на изпитното задание, включително почистване на работното място
      10
      2. Ефективна организация на работното място и правилен подбор на материали, инструменти, изделия и машини, съобразно с конкретното задание - преценява типа и вида на необходимите материали, изделия, агрегати, машини и инструменти, необходими според изпитното задание;
      - подрежда инструменти и материали, като осигурява удобство и точно спазване на технологията;
      - целесъобразно употребява материалите;
      - изпълнява заданието за определеното време
      10
      3. Спазване на изискванията на правилниците, наредбите и предписанията. - спазва изискванията на правилниците, наредбите и предписанията, свързани с изпитното задание (материали, инструменти, машини, транспортна техника, лични предпазни средства) 10
      4. Спазване на технологичната последователност на операциите според изпитното задание. - самостоятелно определя и спазва технологичната последователност на операциите 10
      5. Качество на изпълнението на изпитното задание. - правилно разчита и използва техническата документация - чертежи, каталози, схеми и др.;
      - правилно използва основните материали според предназначението им и прилага правилата за транспорт и съхранение;
      - правилно използва методите и уредите за измерване на основни величини;
      - правилно използва основните инструменти;
      - правилно извършва основни операции при обработка на конструктивните материали и елементарни монтажно-демонтажни операции на машинни елементи;
      - правилно извършва операции от диагностика, техническо обслужване и ремонт на транспортната техника;
      - правилно извършва контрол на техническите показатели;
      - съответствие на крайното изпълнение на практическото задание с техническите му параметри
      60
      Общо 100
      5.2.3. Изпит по практика за придобиване на правоспособност "Машинист на пътно-строителна техника". Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 6.

      Таблица 6

      Критерии Показатели Тежест
      (%)
      Специалност 5250202 "Пътно-строителна техника"
      1. Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на околната среда. - избира и ползва правилно лични предпазни средства;
      - употребява по безопасен начин предметите и средствата на труда;
      - разпознава възможните опасни ситуации, които могат да възникнат в процеса на изпълнение на трудовите си задачи;
      - спазва предписания за своевременна реакция;
      - опазва околната среда в процеса на изпълнение на изпитното задание, включително почистване на работното място
      5
      2. Спазване на задълженията на машиниста преди започване на работа и след завършването й. - преценява типа и вида на необходимите материали, машини и инструменти, необходими според изпитното задание;
      - правилно извършва ежесменно обслужване;
      - съгласува действията си с другите членове от екипа на обекта и работната площадка;
      - извършва правилен избор на работна схема (положение и траектория на движение на машината на работната площадка), сигнализиране и обезопасяване на работната площадка;
      - правилен запуск на машината и проби на празен ход;
      - правилно привежда машината от работно в транспортно положение и паркира;
      5
      3. Ефективна организация на работата и спазване на технологичната последователност на операциите според изпитното задание. - движение на машината по най-икономичната траектория и устойчивост при различни натоварвания;
      - целесъобразна употреба на работното оборудване;
      - пълноценно използване на работното оборудване - пълняемост без разсипване, брой движения за една операция, точност на движенията в различните моменти от операцията, съобразяване на траекторията с другите участници в операцията и др.;
      - самостоятелно определяне и спазване на технологичната последователност на операциите;
      - работа с равномерен темп и натоварване на машината за определеното време;
      - спазване на йерархична подчиненост и екипна съгласуваност на действията;
      - спазване на изискванията на правилниците, наредбите и предписанията, свързани с изпитното задание (материали, инструменти, машини, транспортна техника, лични предпазни средства)
      35
      4. Качество на изпълнението на изпитното задание. - правилно разчита и използва техническата документация - чертежи, каталози, схеми и др.;
      - правилно използва експлоатационните материали според предназначението им и прилага правилата за транспорт и съхранение;
      - правилно използва методите и уредите за измерване на основни величини;
      - правилно използва основните инструменти;
      - извършва операции от техническо обслужване на пътно-строителната техника;
      - спазва технологиите на работа с пътно-строителна техника;
      - съответствие на крайното изпълнение на практическото задание с техническите му параметри
      55
      Общо 100
      5.3. Удостоверяване на професионалното образование и обучение Документите, с които се удостоверява придобитата степен на професионална квалификация, са регламентирани в чл.38 ЗПОО. Съдържанието на документите се определя съгласно ДОИ за документите за системата на народната просвета и ДОИ за придобиване на квалификация по професии.

      6. Изисквания към материалната база Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по практика - в учебни работилници или базови обекти (предприятия) при предварително сключени договори. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена (обн., ДВ, бр. 4 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2002 г.).
      6.1. Учебен кабинет В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията. Препоръчва се обзавеждане на учебни кабинети по "Техническо чертане", "Технология на материалите", "Техническа механика", "Здравословни и безопасни условия на труд", "Автоматизация на производството", "Икономика" и "Електротехника и електроника" и др. от отрасловата задължителна професионална подготовка (комбинирани или самостоятелни).
      6.1.1. Основно оборудване - работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
      6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни табла, схеми, диапозитиви, слайдове, макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти; каталози, инструкции, справочници, технически паспорти и др., съобразени с преподаваното учебно съдържание; фирмени материали за усъвършенствани конструкции автотранспортна и пътно-строителна техника.
      6.2. Учебна работилница В учебни работилници се провежда обучението по практика на професията и лабораторна практика. Обучаващите институции, провеждащи обучение по професията "Монтьор на транспортна техника", е задължително да имат: учебни работилници по общометална, учебна практика по специалността, учебна практика по обслужване и ремонт. Всички учебни работилници и учебни лаборатории се обзавеждат с машини и съоръжения, демонстрационни макети и модели, реални образци на съвременни конструкции автотранспортна и пътно-строителна техника, онагледяващи табла, учебни видеофилми, програмни продукти, съобразени с формирането на практически умения у обучаваните. Учебната работилница трябва да осигурява работни места за всички обучавани и едно работно място за обучаващия. Работното място на обучавания е в съответствие с нормативите за извършване на съответната монтьорска дейност и методическите изисквания. За работно място се счита площта, върху която се намират: машини, съоръжения и друг инвентар, необходими за конкретната работа. При разполагането на работните места се спазват изискванията за осветеност, необходим работен фронт и функционална близост с използваните материали. Нормативните изисквания към учебната работилница и учебната лаборатория са в съответствие с дейностите, които ще се извършват в тях, спецификата на монтьорските дейности, ергономичните, естетичните и методическите изисквания. За правилното и безопасното протичане на учебния процес по учебна практика по управление на МПС е необходимо да се осигурят лицензирани учебни МПС и учебна площадка (учебен полигон) от съответната категория. За правилното и безопасното протичане на учебния процес при обучение за работа с пътно-строителна техника (технологична практика) е необходимо да се осигурят учебни пътно-строителни машини (земекопно-товарачни, земекопно-транспортни и подравняващи, машини и съоръжения за настилки и уплътняване) и учебен полигон. Работните места в учебните машини да бъдат допълнително оборудвани съгласно съответните нормативни изисквания. Необходимото обзавеждане за всяка специалност (основните материали, инструменти и машини) следва да бъде съобразено с отразеното в т. 2 "Профил на професията", графа "Предмети и средства на труда".
      6.3. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти.

      7. Изисквания към обучаващите
      7.1. По теория на професията Право да преподават теория имат лица, притежаващи висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" от област "Технически науки" по специалности, съответстващи на учебните предмети (модули) от отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка.
      7.2. По практика Право да преподават практика имат лица, притежаващи висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" или "специалист" от област "Технически науки" по специалности, съответстващи на учебните предмети (модули) от отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка, а също и придобилите средно образование и притежаващи правоспособност за обучение на водачи на моторни превозни средства и машинисти на пътно-строителни машини. Препоръчително е на всеки три години обучаващите да преминават курс за актуализиране на професионалните и педагогическите им знания и умения.

      8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ - апробиране на ДОИ в обучаващите институции по професията; - текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ; - ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост и при промяна на нормативната база.

  • Предложи
    корпоративна публикация
    SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
    Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
    Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
    Резултати | Архив