Наредба № 3 от 4 декември 2006 г. за придобиване на квалификация по професия "Продавач-консултант"

МОН

Държавен вестник брой: 9

Година: 2007

Орган на издаване: МОН

Дата на обнародване: 31.01.2007

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С тази наредба се определя Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 341020 "Продавач-консултант" от област на образование "Стопанско управление и администрация" и професионално направление 341 "Продажби на едро и дребно" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.

Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 341020 "Продавач-консултант" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване втора степен на професионална квалификация за специалността 3410201 "Продавач-консултант".

Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 от Закона за професионалното образование и обучение се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.

Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване

Чл. 4.
(1) С ДОИ по чл. 1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Продавач-консултант".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Продавач-консултант" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.

Чл. 5. С ДОИ по чл. 1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г., включително по специалности и професии от групата професии "в сферата на обслужването" от Списъка на специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл. 17, т. 3 във връзка с чл. 16, т. 7 от Закона за народната просвета.

§ 3. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение към чл. 2

Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Продавач-консултант"

Професионално направление:
341 Продажби на едро и дребно
Наименование на професията:
341020 Продавач-консултант

1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище
В табл. 1 е представена специалността, включена в професията "Продавач-консултант" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение (2005 г.), както и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.

Таблица 1

Специалност

Степен на професионална квалификация

Входящо минимално образователно равнище

за ученици

за лица навършили 16 г.

1

2

3

4

5

3410201 Продавач- Втора Завършено
консултант основно
образование

1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение
Кандидатът за обучение трябва да бъде физически и психически здрав, което се удостоверява с медицинско свидетелство.
2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности
Основните характеристики на профила на професията, са представени в табл. 2.

Таблица 2

Описание на трудовите дейности (задачи)

Предмети и средства на труда

Професионални компетенции

знания за:

умения за:

професионално-личностни качества

1

2

3

4

5

6

Специалност 3410201 "Продавач-консултант"
1. Създава условия за бързо и качествено обслужване на клиентите Касов апарат;
Компютърна система за обслужване на клиенти;
Везни за разтегляне с възможност за ценообразуване;
Методи и системи на продажби;
Форми на продажби;
Етика и естетика в търговската дейност.
Уреждане на сметните отношения с клиентите;
Комуникация с клиентите;
Поддържане на интериора и екстериора на търговския обект.
Взискателност;
Отговорност;
Културни обноски;
Комуникативност;
Работа в екип;
Морал;
Етичност;
Трудова дисциплина;
Прецизност.
2. Контролира спазването на санитарно-хигиенните изисквания Нормативни документи за трудовоправни отношения, за безопасност и хигиена на труда и противопожарна охрана;
Работно облекло;
Миещи и дезинфекционни средства;
Средства за лична защита.
Санитарно-хигиенни изисквания към материално-техническата база, съдове, прибори и инвентар, храни, напитки;
Вредни въздействия на околната среда и начина за предпазване;
Микробиологични, химични и биологични процеси при съхраняване на стоките.
Поддържането на търговския вид на стоките в магазинната мрежа; разработване, организиране и провеждане на подходящ инструктаж за хигиенните правила и процедури;
Контрол на необходимото санитарно-хигиенно състояние на търговския обект;
Избор на методите за дезинфекция, дезинсекция и дератизация;
Изготвяне на доклади върху проблемите на хигиената.
Трудова и технологична дисциплина;
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип;
Оперативност;
Спазване на правилата за безопасна работа.
3. Организира и контролира доставките и правилното съхранение на необходимите хранителни, нехранителни продукти и полуфабрикати Машини, апарати и съоръжения;
Съдове, прибори, инвентар;
Нормативни документи;
Отчетна документация.
Стоков асортимент;
Стокова марка, етикет, опаковка и маркировка на стоките;
Документи за заявка, приемане и издаване на стоките.
Изводи за складовата наличност;
Определяне на нужния асортимент и обем от стоки;
Избор на доставчици;
Подбор на различни начини за доставка;
Изготвяне на графици за доставка;
Оформяне на документи за доставка на стоките;
Контрол по издаването на документи за доставка и приемането.
Трудова и технологична дисциплина;
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип;
Оперативност;
Спазване на правилата за безопасна работа.
Мобилност.
4. Организира и контролира ефективното използване на материално-техническата база Сграден фонд;
Машини, апарати и съоръжения;
Компютърни системи.
Качество на стоките;
Технически характеристики на машините и апаратите;
Материално-техническа база на търговския обект;
Техникоексплоатационни характеристики на всички машини, апарати и съоръжения.
Сигнализира за неизправности в материално-техническата база;
Работи с компютърни системи, теглилки, касови апарати и др.
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип;
Оперативност;
Спазване на правилата за безопасна работа;
Мобилност.
5. Организира и контролира работата на персонала при доставката, разфасовката и опаковката на хранителните продукти и доокомплектовката на промишлените стоки Кодекс на труда;

Отчетни документи;
Технологични инструкции;
Отраслови нормали, стандарти и наредби;
Специализирана литература за ергономични изисквания и естетика на опаковката.

Изискванията към всички работни места;
Доставка, разфасовка и опаковка на стоките;
Материалите за опаковка;
Санитарно-хигиенните изисквания.
Организиране и контрол на работата на персонала според нуждите на търговския обект;
Избор на методи за разфасовка и доокомлектовка без нарушаване на технологичните изисквания;
Избор на подходящи опаковъчни материали и видове опаковки.
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип;
Оперативност;
Спазване на правилата за безопасна работа;
Мобилност;
Трудова и технологична дисциплина;
Етичност;
Естетичност.
6. Контролира спазването на сроковете на трайност според изискванията на БДС и други нормативни изисквания БДС;
Отраслови нормали;
Наредби;
Стандарти;
Компютърни системи;
Сертификационни системи;
Стоковедни характеристики.
Общи изисквания за съхранение на стоките;
Принципи за правилно съхранение;
Фактори, оказващи влияние върху качеството на стоките.
Контрол по спазване сроковете на трайност на стоките;
Изготвяне на първични отчетни документи съгласно действащия ред и нормативните изисквания.

Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Трудова дисциплина;
Работа в екип.

7. Организира и осъществява контрола на дневния стокооборот Касов апарат;
Компютърна система;
Отчетна документация;
Нормативни документи;
Нормативни изисквания;
Документи за отчитане на реализацията.
Отчет за дневните продажби;
Документи за отчитане на МОЛ;
Стоково-паричен отчет;
Основни правила за работа с компютър.
Работа с компютър;
Организиране и контрол на отчета за дневния стокооборот;
Събиране, обработване и ползване на информация за реализирания стокооборот;
Работа с програмни продукти;
Опериране с нормативни документи;
Заключения и изводи за ефективността на търговската дейност.
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип;
Оперативност;
Спазване на правилата за безопасна работа;
Мобилност;
Трудова и технологична дисциплина;
Етичност;
Естетичност.
8. Създава условия за здравословен и безопасен труд Нормативни документи за трудовоправни отношения, безопасност и хигиена на труда и противопожарна охрана;
Нормативни изисквания.
Здравословни и безопасни условия на труд;
Изисквания на лична хигиена и хигиена на работното място;
Източници на риск;
Източници на замърсявания;
Инструкции за безопасна работа.
Извършване на редовни проверки за безопасността на труда;
Откриване и анализиране на източниците на риск;
Спазване на изискванията за лична хигиена и хигиена на работното място;
Трудова и технологична дисциплина.
Взискателност;
Отговорност;
Прецизност;
Работа в екип.

2.2. Тенденции в развитието на професионалното направление
Търговията като отрасъл на националното стопанство изисква решаване на различни проблеми, които имат отношение към качеството и културата на обслужване на населението.
Развитието на търговската дейност в съвременните условия, бързото, качественото и комплексното обслужване изискват подготовка на средни изпълнителски кадри с необходимата професионална квалификация.
2.3. Възможности за професионална реализация
В сферата на търговията съществуват реални възможности за реализация на средните изпълнителски кадри.
Придобилите професионална квалификация по професията "Продавач-консултант" - втора степен на професионална квалификация, могат да постъпват на работа на длъжностите (професиите) от Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД, 2006 г.), включени в единични групи 5220 Продавачи в магазини и демонстратори, 5230 Продавачи на пазари и сергии, професиите от група 911 Улични продавачи и сродни на тях и други, както и допълнени при актуализиране на НКПД.
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация
Възможностите за повишаване на квалификацията по професията "Продавач-консултант" са в центровете за професионално обучение и центровете за обучение към професионалните училища.
3. Цели на обучението
Основна цел на обучението по професията "Продавач-консултант" е усвояването на теоретични знания, практически умения и професионално-личностни качества, необходими за реализацията в областта на търговията.
3.1. Цели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- умее да комуникира с клиентите и колектива;
- познава методите на вербално и невербално комуникиране;
- познава и използва лични предпазни средства;
- знае и прилага правилата за безопасна работа на работното място;
- поддържа лична, производствена хигиена и хигиена на работното място;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно КТ; разбира договорните отношения между работодател и работник и прилага усвоените икономически и трудовоправни знания при упражняване на професията;
- умее да работи в екип и участва при разпределение на задачите между членовете на екипа;
- познава нормативните документи и нормативните изисквания в сферата на търговската дейност (ТЗ, Закон за задълженията и договорите, Закон за защита на потребителя, Наредба за работа с касов апарат и др.);
- умее да работи с компютърни програми;
- умее да води оперативна статистическа и счетоводна отчетност;
- умее да осъществява комуникация на чужд език.
3.2. Цели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от професионално направление "Продажби на едро и дребно"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- познава формите, принципите и методите на търговското обслужване;
- има познания по маркетинг и реклама;
- познава основните стоковедни характеристики на стоките;
- познава основните характеристики на организацията на търговската дейност;
- умее да поддържа търговския интериор и екстериор на търговския обект;
- познава основните методи за съхраняване на стоките;
- осъществява контрол върху качеството на стоките;
- умее да оценява годността на стоките;
- познава и спазва технологичната последователност при доставката, приемането, съхранението и реализацията на стоките.
3.3. Цели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по специфичната за професията "Продавач-консултант" задължителна професионална подготовка
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да умее да:
- проучва пазара;
- подбира средствата и методите за насърчаване на продажбите;
- провежда търговски демонстрации;
- проучва потребителското търсене;
- аранжира витрини;
- изготвя подходящи опаковки;
- прилага нови форми на търговия (колетна, каталожна, интернет търговия, продажба по домовете чрез предварителна заявка, продажби с автомати и др.).
4. Съдържание на обучението
Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебни програми, които се разработват на базата на ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Продавач-консултант".
Учебният план се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. С учебния план се определя броят часове за изучаването на учебните предмети (модули).
Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението.
Съдържанието на обучението по професията "Продавач-консултант" - втора степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.

Таблица 3

Съдържание на обучението*

Професионални компетенции

Тематични области*

1

2

3

Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления

1. Контролира познаването и използването на лични предпазни средства;
Прилага основните правила за безопасна работа на работното място;
Не допуска замърсяване на околната среда.
Здравословни и безопасни условия на труд;
Лична, производствена хигиена и хигиена на работното място;
Източници на риск;
Пожарна и аварийна безопасност;
Опазване на околната среда.
2. Осъществява ефективни комуникации при изпълнение на трудовата дейност;
Прилага методите на вербални и невербални комуникации при общуването;
Владее изкуството за водене на преговори;
Прилага правилата на пъблик рилейшънс.
Бизнес комуникации;
Културология;
Етика;
Бизнес правила и принципи.
3. Прилага системите на организация на труда, стимулирането, планирането и контролирането му;
Работи по установените форми и срокове за водене на оперативна, статистическа и счетоводна дейност.
Отчетност на фирмата;
Мениджмънт;
Икономика;
Статистика и счетоводство.
4. Познава правата и задълженията като участник в трудовия процес съгласно КТ;
Разбира договорните отношения между работодател и работник.
Управленска структура;
Управленски решения;
Етика и право;
Здравословни и безопасни условия на труд.
5. Умее да работи в екип. Психология и логика;
Философия.
6. Познава социално-психологическите особености на обслужването и поведението на клиентите;
Познава социално-психологическите особености на персонала.
Психология и логика;
Философия;
Етика и право;
Свят и личност.
7. Умее да работи с компютър и да ползва програмни продукти. Информатика;
Информационни технологии.
8. Осъществява професионален контакт с клиентите на чужд език. Граматически и лексикални единици на чужд език.
9. Познава и прилага основните принципи на маркетинга и рекламата. Видове маркетинг;
Функции на пазара;
Рекламна политика.

Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионалното направление

1. Прилага и контролира санитарно-хигиенните изисквания за работа в търговската мрежа. Санитарно-хигиенни условия при приемането, разфасовката, съхранението и продажбите на стоките съгласно действащите нормативни изисквания.
2. Оперира с техническите средства и съоръжения в търговската мрежа. Условни означения на техническите средства;
Видове техническа и технологична документация.
3. Познава организацията на търговската дейност и основните стоковедни характеристики на стоките. Принципи и методи на организация на търговската дейност;
Стоковедни характетеристики на стоките;
Принципи и методи на съхранение на стоките.
4. Комуникативни умения при обслужването в търговската сфера. Организация на работното място;
Нормативни документи при доставката, съхранението и реализацията на стоките.
5. Прилага знания по маркетинг и реклама. Методи и средства за насърчаване на продажбите;
Маркетинг микс;
Функции на пазара.

Специфична за професията 3410201 "Продавач-консултант" задължителна професионална подготовка

1. Създава условия за здравословен и безопасен труд. Нормативни изисквания;
Здравословни и безопасни условия на труд;
Лична хигиена и хигиена на работното място;
Източници на риск;
Източници на замърсяване;
Инструкции за безопасна работа.
2. Организира и контролира спазването на санитарно-хигиенните изисквания. Санитарно-хигиенни изисквания към МТБ, стоки, съдове, прибори и инвентар;
Правила за почистване и дезинфекция на търговския обект;
Процеси за съхраняване на хранителни те продукти.
3. Организира и контролира доставката и правилното съхранение на стоките. Стоки, асортимент, номенклатура;
Стокова марка, етикет, опаковка, маркировка и стандартизация на стоките;
Документи за заявка, приемане и издаване на стоките;
Правила за подреждане и съхраняване на стоките.
4. Организира и контролира ефективното използване на МТБ. МТБ на търговските обекти;
Технико-експлоатационни характеристики на всички апарати и съоръжения;
Правила за експлоатация и безопасна работа.
5. Организира и контролира търговската дейност. Изисквания към работните места;
Организация и контрол на съхранението и качеството на стоките според нормативните изисквания;
Дисциплинарна отговорност;
Материална отговорност;
Ценообразуване на стоките;
Маркетинг;
Принципи за организация на търговската дейност;
Нови технологии и материали за опаковка и разфасовка.
6. Организира и контролира качеството на стоките. Срокове за годност;
Изисквания за правилно съхранение;
Изисквания за правилно подреждане на стоките.
7. Познава фазите на продажби. Организация и техника на търговската дейност;
Икономика на търговията;
Етика;
Психология;
Естетика;
Културология;
Чужд език.
8. Организира демонстрации, консултации и прилага методи за насърчаване на продажбите. Интериор и екстериор на търговския обект;
Маркетинг и рекламна политика;
Технически и технологични показатели на стоките;
Ергономични показатели на стоките.
9. Разработва нови форми на обслужване. Нови форми на обслужване според европейските стандарти;
Мениджмънт в търговската дейност;
Съвременни тенденции в търговското обслужване.
10. Проучва пазара. Видове маркетинг;
Функции на пазара;
Търсене и предлагане;
Концепции и принципи при структуриране на пазара;
Маркетингови стратегии.
11. Умее да опакова, да аранжира стоки и витрини. Рекламна политика;
Специализирана литература за ергономични и екологични изисквания;
Естетика;
Дизайн.

5. Система за оценяване и сертифициране
Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение е в съответствие с изискванията на Наредба № 3 за системата за оценяване. При оценяването се определя степента на постигане на поставените цели и подцели на обучението.
Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходно.
Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
Входящото образователно равнище за начално професионално обучение се удостоверява чрез свидетелство за завършено основно образование.
Входящото квалификационно равнище при повишаване на квалификацията се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.1. Оценяване на междинно ниво
5.1.1. По теория
Слаб 2 - обучаваният не е осмислил фазите на търговския процес, не умее да дефинира и не познава основни нормативни документи, процеси и закони, не познава стоковедните характеристики.
Среден 3 - обучаваният е усвоил отделни важни елементи от учебното съдържание, но е неуверен и допуска съществени грешки.
Добър 4 - обучаваният е усвоил основното учебно съдържание, разбира и обяснява търговски процеси и операции, владее нормативните документи.
Много добър 5 - обучаваният притежава задълбочени и системни знания от учебното съдържание, прилага ги в познати ситуации, но допуска незначителни грешки.
Отличен 6 - обучаваният притежава задълбочени и системни знания от учебното съдържание, прилага ги в непознати ситуации; прави анализи, оценки и сравнения на процеси, явления и технологии.
5.1.2 По практика
Слаб 2 - обучаваният не може да прилага основните фази на търговския процес, не спазва културата на обслужване.
Среден 3 - обучаваният умее да изпълнява отделните търговски операции в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки културата на обслужване.
Добър 4 - обучаваният изпълнява практическа задача в позната ситуация по предварително дадени указния с помощта на обучаващия, спазвайки стандартите за обслужване.
Много добър 5 - обучаваният изпълнява самостоятелно практическа задача в позната ситуация по предварително дадени указания, спазвайки културата на обслужване.
Отличен 6 - обучаваният изпълнява самостоятелно практическа задача в непозната ситуация, спазвайки изискванията за висока култура на обслужване.
5.1.3. Инструменти за оценяване
За целите на оценяването могат да се използват тест, практическо задание, устно изпитване и др., като се разработват в съответствие с научните изисквания за всеки от тях.
Степента на трудност на конкретните задачи, въпроси, задания и др. трябва да е съобразена с равнището на професионалните компетенции, зададено в "Цели на обучението".
5.2. Оценяване на изхода от обучението
Държавните изпити за придобиване на втора степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Продавач-консултант".
5.2.1. Изпит по теория на професията и специалността
Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 4

Таблица 4

Критерии

Показатели

Тежест

1

2

3

4

1. Базисни знания от професионалната област и професията "Продавач-консултант" Познава основните стоковедни характеристики на стоките; 12
Познава формите и методите на търговско обслужване; 8
Познава и спазва технологичната последователност при доставката, приемането, съхранението и реализацията на стоките; 7
Оперира с нормативни документи; 5
Познава маркетингови средства за насърчаване на продажбите. 8
2. Специфични знания за специалността Познава нови форми на търговско обслужване; 10
Познава начините и средствата за правилното съхранение на стоките; 15
Познава опаковъчните материали. 5
3. Икономически и трудовоправни знания Трудово законодателство - организация на труда; 4
Оперативна, статистическа и счетоводна дейност; 3
Нормативни документи и методически материали. 3
4. Знания и умения за информационна техника и технологии Умение за работа с компютър; 4
Умение за работа с програмни продукти; 3
Събира обработва и ползва търговска информация. 3
5. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Познава изискванията за безопасна работа на работното място;
Разпознава основните източници на риск и предприема съответните действия за отстраняването им;
Познава екологичните опаковъчни суровини и материали.
5
6. Чуждоезикови знания и умения Осъществява комуникации на един чужд език. 5
Общо 100

5.2.2. Изпит по практика
Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.

Таблица 5

Критерии

Показатели

Тежест

1

2

3

4

1. Организация на работното място Подготовка на работното място;
Поддържане и почистване на работното място;
Поддържане на лична, технологична и производствена хигиена.
10
2. Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда Прилага знания и умения за безопасна работа на работното място;
Прилага умения за разпознаване на основните източници на риск и предприема съответните действия за отстраняването им;
Прилага умения за адекватно реагиране в критични ситуации в рамките на компетенциите си;
Прилага умение за ефективно екологично използване на опаковъчни суровини и материали.
5
3. Ефективно организиране на търговския процес и спазване технологичната последователност на операциите Определя нужния асортимент и обем от стоки;
Избира доставчици и следи пазара;
Обработва нормативните документи;
Поддържа търговския интериор и екстериор;
Контролира качеството и годността на стоките;
Умее да аранжира и опакова;
Предлага методи за насърчаване на продажбите.
65
4. Професионално-личностни качества Комуникативни умения;
Умения за работа в екип;
Отговорност към извършената работа;
Трудова и технологична дисциплина;
Мобилност.
5
5. Чуждоезикови знания и умения Осъществяване на комуникации на един чужд език. 10
6. Знания и умения за информационна техника и технологии Умение за работа с компютър;
Умение за работа с програмни продукти;
Събира, обработва и ползва търговско-отчетна информация, приключва дневния стокооборот.
5
Общо 100

Постижението на обучавания се оценява по точкова система, като събраният брой точки по теория и по практика се трансформира в цифрова оценка.
6. Изисквания към материалната база
Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти.
Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по учебна практика - в търговски обекти.
Обучението по практика се осъществява както в собствена, така и в наета база, която отговаря на посочените условия.
6.1. Учебен кабинет
Компютърен кабинет
Кабинет за изучаване на чужди езици
Теоретичното обучение се провежда в учебен кабинет.
6.1.1. Основно оборудване и обзавеждане
Обзавеждането на учебния кабинет включва: работно място на преподавателя (работна маса и стол), работно място на всеки ученик (работна маса и стол), учебна дъска, мебели (шкафове за различни цели), гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане и други средства за обучение и дидактическа техника.
Учебните кабинети трябва да отговарят на необходимите педагогически, дидактико-методически, ергономични, хигиенни и естетически изисквания, като създават предпоставка за успешно усвояване на знанията и уменията. Обзавеждането на учебните кабинети допринася за ефективно провеждане на основните дейности и процеси, свързани с преподавателската и учебната дейност.
6.1.2. Учебни помагала
За онагледяване на обучението са необходими: табла, схеми, учебни видеофилми, диапозитиви, каталози, модели и реални образци, справочници, фирмени материали, програмни продукти и др.
6.2. Учебна база за провеждане на търговската практика
Учебната практика се провежда в търговските обекти и основната цел е формирането на практически умения на обучаваните. Планирането, разположението и оборудването на учебната база са съобразени с обучението, със спецификата на учебно-производствения процес и санитарно-хигиенните изисквания.
6.2.1. Основно оборудване и обзавеждане
Работното място за всеки обучаем трябва да включва: касов апарат, контролни везни, компютър, търговски инвентар - ножици, метър и др.
6.2.2. Учебни помагала
Учебната база трябва да разполага с необходимите опаковъчни материали за придобиване на умения по аранжиране, с документи, свързани с доставката, реализацията и рекламацията на стоките - фактура, стоково-паричен отчет, гаранционна карта и др.
7. Изисквания към обучаващите
Обучението по задължителна професионална подготовка, специфична за професията "Продавач-консултант", включваща теоретично и практическо обучение - учебна и производствена практика, се извършва от обучаващи, които трябва да отговарят на следните изисквания:
7.1. По теория:
Обучаващите трябва да притежават образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" и да отговарят на изискванията на Инструкция № 2 за изискванията за заемане на учителска длъжност съобразно придобитото образование, професионална квалификация и правоспособност.
7.2. По практика:
Обучаващите трябва да притежават образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" и да отговарят на изискванията на Инструкция № 2 за изискванията за заемане на учителска длъжност съобразно придобитото образование, професионална квалификация и правоспособност.
8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ
- апробиране на ДОИ в обучаващи институции;
- текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ;
- ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив