Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определя Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 343010 "Финансист" от област на образование "Стопанско управление и администрация" и професионално направление 343 "Финанси, банково и застрахователно дело" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО).
Чл. 2. Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 343010 "Финансист" съгласно приложението към тази наредба определя изискванията за придобиване на трета степен на професионална квалификация за специалностите:
• 3430101 "Банково дело";
• 3430102 "Застрахователно и осигурително дело".
Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 ЗПОО се разработват учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.
Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване
Чл. 4.
(1) С ДОИ по чл.1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Финансист".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Финансист" определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/ модули.
Чл. 5. С ДОИ по чл. 1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база, професионалните компетенции на обучаващите.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Учебните планове и програми по чл. 3, ал. 1 за професионално образование се прилагат от учебната 2004/2005 г., а за професионално обучение - от влизането в сила на тази наредба.§ 2. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г., вкл. по специалности и професии от професионалното направление "Икономика и управление" от Списъка за специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.
§ 3. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на образованието и науката.
§ 4. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 и във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.
§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Приложение
към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Финансист"
Професионално направление: | |
343 | Финанси, банково и застрахователно дело |
Наименование на професията: | |
343010 | Финансист |
1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище В табл. 1 са представени специалностите, включени в професия "Финансист" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение (2001), и входящото минимално образователно равнище за придобиване на съответната степен на професионална квалификация.
Таблица 1
Специалности |
Степен на професионална квалификация |
Минимално входящо образователно равнище | |
3430101 | Банково дело | Трета | Завършено основно образование |
3430102 | Застрахователно и осигурително дело | Трета | Завършено основно образование |
2. Профил на професията 2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.
Таблица 2
Описание на трудовите дейности (задачи) | Предмети и средства на труда |
Професионални компетенции |
|||
знания за | умения за | професионално-личностни качества | |||
1. Специалност 3430101 "Банково дело" | |||||
1. | Осъществява изпълнителски функции при реализиране на финансовите операции в институцията |
Нормативни документи: закони (Закон за банките, Кодекс на труда, Кодекс на задължителното обществено осигуряване, Данъчно-процесуален кодекс и др.), укази, постановления, правилници, наредби, правила, нормативни разпореждания, указания, инструкции и др. Работна документация: формуляри, стандартизирани и унифицирани финансово-счетоводни и платежни документи, форми, таблици, тарифи, образци на договори, полици и др. Източници на информация: справочници, наръчници, специализирана и научна литература, публикации, програмни продукти, доклади, интернет и др. Технически средства: персонални компютри, броячни машини, техника за проверка на банкноти, касови апарати, калкулатори, копирна техника, факс, телефон, електронни табла, видеотехника и др. Офис оборудване: бюра, шкафове, маси, столове, стелажи, библиотеки, лампи, др. Канцеларски материали: консумативи, дискети, хартия, индиго, моливи, химикалки, кламери, телбод, папки, тонер, перфоратори и др. |
Видовете техника, с която се работи в банката, и правилата за работа с нея Здравословните и безопасни условия на труд при извършване на трудова дейност Дейността на банката Банковата терминология Банковите операции и механизмите и технологията за тяхното осъществяване Процеса на осъществяване документооборота в банката Видовете документи, необходими при реализиране на банковите операции Законосъобразността, правилността и достоверността на водената документация Правилата за обработване, сортиране, съхранение на документацията Видовете контрол в банковата система. Особеностите на вътрешния банков контрол Същността, формите и функциите на парите. Елементите за различаване на фалшивите банкноти и монети Данъчното облагане Социалното и здравното осигуряване персонала на банката Счетоводните операции Финансовото осигуряване на рекламната дейност Кредитирането, анализа на кредитоспособността и финансовата стабилност на кредитоискателите Приходите и разходите от дейността на банката Отчитане и анализ дейността на отделния служител Структурата на имуществото на банката Дейностите по опазване и застраховане на персонала и имуществото на банката. Видовете застраховки и документи Условия и документи при кандидатстване за работа Условия и особености при провеждане на конкурс за работа Изисквания и документи при назначаване на работа Правата, задълженията и отговорностите на персонала съобразно Кодекса на труда, правилници, инструкции, наредби и пр. Организационно-управленската структура на банката Същността на финансовия и банковия мениджмънт Правилата и изискванията, свързани с организацията на работното място Условията и изискванията, свързани с организация на работното време. Продължителност на работното време и времето за почивки Правила и особености при създаването на професионални контакти. Етика на деловото общуване. Съобразяване с културните особености на клиента Правила за осъществяване на деловата кореспонденция Информационните технологии и системи в банковото дело Задълбочени познания, свързани с осъществяването на бизнес комуникации на чужд език |
Работа с техника в банката Работа с персонален компютър Ползване на предпазни средства при работа с офис техниката Набавяне, обработване и използване на икономическа информация Извършване на банкови операции по влогонабирането, съхраняването, разпределянето и пренасочването на парични средства Разчитане на видовете документи, необходими при реализиране на банковите операции Законосъобразно, правилно и достоверно водене на документацията Правилно обработване, сортиране, класиране и съхранение на документацията Различаване на фалшивите банкноти и монети Сортиране на банкноти, монети и ценни книжа, обработка, сортиране и съхранение Обработка на ценни пратки. Изготвяне на протоколи Изготвяне на сведения и доклади Изготвяне на финансово-счетоводни справки Попълване на унифицирани, стандартни форми и документи Набиране на икономическа информация Начисляване на социални и здравни осигуровки Осъществяване на банкови операции Рекламиране на банковите услуги Разграничаване на приходите от разходите на банката Опазване на имуществото на банката Спазване на трудовата и финансовата дисциплина Подготовка на документи за кандидатстване и назначаване на работа Прилагане нормативната уредба при осъществяване на трудовата дейност Работа с външните и вътрешните нормативни документи Организиране на работното място с цел повишаване качеството на работа Поддържане ред и чистота на работното си място Консултиране и общуване с клиенти Извършване на деловата кореспонденция Прилагане на новите информационни технологии и системи в банковото дело Разбиране на организационната структура и технологичната последователност при изпълнение на поставени задачи от ръководителя Обобщаване, анализиране и оценяване на изпълнение собствената работа Интегриране на натрупаните знания в план за решаването на даден проблем Осъществяване на бизнес комуникации на чужд език |
- комуникативност - мотивираност - организираност - дисциплинираност - самоконтрол - критичност - самокритичност - взискателност - оперативност - прецизност - професионален морал - работа в екип - логическо и творческо мислене - концентрация - съобразителност - механична и зрителна памет - гъвкаво и оперативно мислене - добросъвестност - етичност - коректност - лоялност - толерантност - деловитост - емоционално равновесие |
2. | Ползва нормативни документи и изпълнява нормативните актове, уреждащи финансовата и стопанската дейност на институцията | ||||
3. | Осъществява оперативна дейност, свързана с финансите на институцията | ||||
4. | Участва във финансовото и банковото обслужване | ||||
5. | Участва в организацията, осъществяването на паричния оборот, кредитирането, спестовното дело и валутните операции | ||||
6. | Разработва и води различни финансово-счетоводни и статистически форми, справки и отчети | ||||
7. | Изготвя сведения, справки, данни, извлечения и други по искане на ръководителя | ||||
8. | Ползва приложен софтуер за въвеждане, обработка и извеждане на форми и отчети | ||||
9. | Разчита, обработва, сортира и съхранява банковата документация и документация на клиенти | ||||
10. | Отразява обективно в съставените документи извършените операции. Гарантира точността на информацията и спазването на нормативните изисквания | ||||
11. | Участва в комисии при изпращане, отваряне или приемане на ценни пратки, маркиране, обработване, сортиране, съхранение и отчитане на постъпили от клиентите банкноти | ||||
12. | Участва в организацията, отчитането и контрола на законосъобразното събиране, разпределение, съхранение, разходване и отчитане на парични средства, материални ценности и дълготрайни активи | ||||
13. | Участва в комисии при осъществяване на вътрешен контрол | ||||
14. | Подпомага организирането на промоции и осъществяването на рекламни дейности | ||||
15. | Контактува с колеги, административно ръководство, служители от други отдели, служители на данъчната администрация, клиенти | ||||
16. | Извършва консултантска дейност в областта на финансите и банковото дело | ||||
17. | Поддържа делови контакти с клиентите | ||||
18. | Изисква от ръководството, служители от други отдели и клиенти информация във връзка с осъществяване на преките му задължения | ||||
19. | Изисква мнение от вещи лица по въпроси, които изискват специална подготовка и познания или не са в кръга на неговите компетенции | ||||
20. | Работи с офис техниката на работното си място | ||||
21. | Извършва подготвителни и заключителни работи, свързани с организация на работното място | ||||
22. | Поддържа ред и чистота на работното си място | ||||
23. | Отчита извършената от него дейност пред ръководството | ||||
1. Специалност 3430102 "Застрахователно и осигурително дело" | |||||
1. | Осъществява изпълнителски функции при реализиране на финансовите операции |
Нормативни документи: закони, укази и постановления, правилници, наредби, правила, нормативни разпореждания, указания, инструкции Работна документация: формуляри, стандартизирани и унифицирани финансово-счетоводни и платежни документи, форми, таблици, тарифи, образци на договори, полици и др. Източници на информация: справочници, наръчници, специализирана и научна литература, публикации, програмни продукти, доклади, интернет и др. Технически средства: персонални компютри, броячни машини, касови апарати, калкулатори, копирна техника, факс, телефон, електронни табла, видеотехника и др. Офис оборудване: бюра, шкафове, маси, столове, стелажи, библиотеки, лампи и др. Канцеларски материали: консумативи, дискети, хартия, индиго, моливи, химикалки, кламери, телбод, папки, тонер, перфоратори и др. |
Видовете техника, с която се работи, и правилата за работа с нея Ползване на предпазните средства при работа с офис техниката Здравословни и безопасни условия на труд при извършване на трудовата дейност Дейността на застрахователните, презастрахователните и осигурителните институции Организацията на застраховането и социалното осигуряване Термини, които се използват при осъществяване на застрахователна и осигурителна дейност Застрахователните и осигурителните операции и механизмите и технологията за тяхното осъществяване Актюерските техники при застраховането и социалното осигуряване Приходите и разходите от дейността Отчитане и анализ дейността на отделния служител Структурата на имуществото Дейности по опазване и застраховане на персонала и имуществото. Видовете застраховки и документи Условия и документи при кандидатстване за работа Правила и особености при създаването на професионални контакти. Етика на деловото общуване. Съобразяване с културните особености на клиента Правила на деловата кореспонденция Информационните технологии и системи в застрахователното и осигурителното дело |
Начисляване на социални и здравни осигуровки Осчетоводяване на стопански операции Откриване на факторите, които водят до повишаване рисковете при осъществяване на застрахователната, презастрахователната и осигурителната дейност Рекламиране на дейността и услугите на институцията Опазване на имуществото и имуществените интереси Подготовка и създаване на условия за осъществяване на застрахователни сделки Спазване на трудовата и финансовата дисциплина Подготовка на документи за кандидатстване и назначаване на работа Работа с външните и вътрешните нормативни документи Организиране на работното място с цел повишаване качеството на работа Поддържане ред и чистота на работното си място Консултиране на клиенти Прилагане правилата, свързани с етика на деловото общуване и съобразяване с културните особености на клиента Извършване на деловата кореспонденция Прилагане на нови информационни технологии и системи Разбиране на организационната структура и технологична последователност при изпълнение на поставени задачи от ръководителя Обобщаване, анализиране и оценяване на изпълнение собствената работа |
комуникативност мотивираност организираност дисциплинираност самоконтрол критичност самокритичност взискателност оперативност прецизност професионален морал работа в екип логическо и творческо мислене концентрация съобразителност механична и зрителна памет гъвкаво и оперативно мислене добросъвестност етичност коректност лоялност толерантност деловитост емоционално равновесие |
2. | Ползва нормативни документи и изпълнява нормативните актове, уреждащи финансовата и стопанската дейност на институцията | ||||
3. | Ползва приложен софтуер за въвеждане, обработка и извеждане на форми и отчети | ||||
4. | Осъществява оперативна, организационна и контролна дейност, свързана с финансите на институцията и опазване и оптималното използване на нейната собственост | ||||
5. | Участва при подготовка и осъществяване на финансови, застрахователни и осигурителни операции | ||||
6. | Извършва операции, свързани с привличането на парични средства | ||||
7. | Отчита използването на финансови и материални ресурси | ||||
8. | Разработва и води различни финансово-счетоводни и статистически форми, справки и отчети | ||||
9. | Изготвя данни, сведения, справки, извлечения, писма, носители на информация и други по искане на ръководителя | ||||
10. | Набира и обработва специфична социално-икономическа информация, свързана със застрахователния пазар | ||||
11. | Участва в определянето и контролирането на осигурителните и застрахователните вноски и обезпечения | ||||
12. | Извършва консултантска и посредническа дейност в областта на финансите, застрахователното и осигурителното дело | ||||
13. | Поддържа делови контакти с клиентите. Информира клиентите за условията, правата и задълженията им по застрахователните сделки. Следи за изпълнението и подновяването на договорите | ||||
14. | Контактува с колеги, ръководство, служители от други отдели, служители на данъчната администрация, клиенти по повод изпълнение на преките задължения | ||||
15. | Осъществява делови контакти с банките по повод кредитирането, плащанията и ползването на други банкови услуги | ||||
16. | Изисква от ръководството, служители от други отдели и клиенти информация във връзка с осъществяване на преките му задължения | ||||
17. | Изисква от вещи лица мнения по въпроси, които изискват специална подготовка и познания или не са в кръга на неговите компетенции | ||||
18. | Участва в проучването на причините за нанесени щети и осъществява контакти с външни органи и организации за изясняване на подробности, свързани с възникналите щети | ||||
19. | Участва в комисии за осъществяване на вътрешен контрол | ||||
20. | Подпомага организирането на промоции и осъществяването на рекламни дейности | ||||
21. | Разчита, обработва, сортира и съхранява работна документация | ||||
22. | Отразява обективно в съставените документи извършените операции. Гарантира точността на информацията и спазването на нормативните изисквания | ||||
23. | Участва в комисии за унищожаване или архивиране на документи | ||||
24. | Работи с офис техниката на работното си място | ||||
25. | Извършва подготвителни и заключителни работи за организация на работното си място | ||||
26. | Поддържа ред и чистота на работното си място | ||||
27. | Отчита извършената от него дейност пред ръководството | ||||
• разширяване спектъра на приложение на теоретичните знания и практическите умения на финансистите в съответствие с международните стандарти;
• развитие на международното икономическо сътрудничество в областта на финансите, банковото и застрахователното дело;
• обогатяване на знанията и уменията на финансистите в съответствие с предстоящото присъединяване на страната към Европейската общност, което предполага повишаване изискванията за адекватност на подготовката на специалисти финансисти, подходящи за международно икономическо сътрудничество;
• нарастване интереса на младите хора, както и на утвърдени специалисти за получаване на знания, свързани с финансите, банковото и застрахователното дело.
2.3. Възможности за професионална реализация Професията на финансиста осигурява сравнително широко поле за професионална реализация и лична изява. Това улеснява в значителна степен намирането на работа след придобиването на професионална квалификация. Засиленото търсене на финансисти се обуславя от развитието на частния бизнес. Финансистът се реализира във всички държавни и частни банки, финансово-кредитни, застрахователни и презастрахователни институции, финансово-брокерски къщи, бюра по труда, социални служби, социално-осигурителни фондове, производствени и търговски предприятия и посреднически фирми със специфична валутна дейност, както и всички останали юридически и физически лица, ползващи услугите на парично-кредитните институции. Практиката показва, че всяко предприятие се нуждае от специалисти, които да имат познания в областта на финансите, банковото и застрахователното дело и да осъществяват дейности като: разкриване на банкови сметки; нареждане на преводи, инкаса и акредитиви; подготвяне на фирмена документация за искане на кредити, покупко-продажба на валута при наличие на външнотърговска дейност, разчитане, сортиране, класиране и осчетоводяване на документи, получени от банката, да изчисляват и превеждат здравните и социалните осигуровки, да се свързва със застрахователни агенти и носи отговорност за плащането на застрахователните вноски по застраховки, свързани с имуществото на фирмата, вноса и износа на стоки и т.н. Придобилите трета степен на професионална квалификация по професията "Финансист" имат право да постъпват на работа на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996): 3411 "Дилъри и брокери на ценни книжа и парични средства"; 3412 "Застрахователи"; 3413 "Посредници по недвижими имоти"; 3421 "Посредници при продажби" и др., в т. ч. допълнени при актуализиране на Националната класификация на професиите.
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация Професионалното развитие на финансиста изисква непрекъснато повишаване на неговите знания. Това се налага както от стремежа му за растеж в йерархията, така и от промените в икономическата среда, които се отразяват и върху цялостната банкова, застрахователна и осигурителна дейност. След придобиване на трета степен на професионална квалификация обучаваният има право да продължи обучението си по друга специалност от професия "Финансист", като обучението му по задължителната професионална подготовка - единна за всички направления, и отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за професиите от направление "Финанси, банково и застрахователно дело", се зачита.
3. Цели на обучението Основна цел на обучението по професия "Финансист" е подготвянето на обучаваните за реализацията им по придобитата специалност в областта на финансите, банковото и застрахователното дело.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава и използва личните предпазни средства (защитни екрани), знае и прилага основните правила за безопасна работа с оборудването и офис техниката на работното място, не замърсява с работата си околната среда;
• умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа, установява и поддържа делови отношения; • познава стопанското устройство на страната, разбира съществуващите икономически отношения, процеси и явления и прави изводи за факторите, които ги пораждат;
• познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
• участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа, съдейства им и търси помощ от тях, отнася се с чувство за отговорност при изпълнение на задачата, която му е възложена;
• разбира собствената си роля в дейността на фирмата, предприятието или институцията, съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
• познава основните правила за работа с компютър, ползва програмни продукти;
• се справя със задачи на работното място, като осъществява свободна комуникация на чужд език.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (единна за всички професии от професионално направление "Финанси, банково и застрахователно дело") След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
• познава и прилага нормативните документи при изпълнение на задълженията;
• познава и спазва технологичната последователност при извършване на финансовите операции;
• познава организацията на финансовата институция, в която работи, и правомощията на длъжностните лица;
• познава и прилага правилата за водене, обработка, сортиране, класиране и съхранение на работната документация, да разграничава и попълва стандартизирани и унифицирани бланки, форми и документи;
• прилага и синтезира знания за обобщаване и анализ на финансова информация и изготвяне на финансово-счетоводни справки, извлечения, доклади и отчети;
• оперира с офис техниката на работното място;
• планира и организира изпълнение на текущите задачи и решаването на възникнали проблеми, свързани с осъществяване на трудовата дейност;
• организира ефективно работното си време и работното си място;
• оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания.
3.3. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията", формирани при обучението по специфичната за професията и специалността задължителна професионална подготовка
3.3.1. Специалност 3430101 "Банково дело" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва финансови операции, спазвайки нормативните изисквания, като:
• знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с офис техниката;
• познава организацията и особеностите на банковата дейност, нормативната база, технологията на банковите операции и използваните документи;
• разбира технологията и механизмите за осъществяване на финансови операции по специалността, разбира правата, задълженията и отговорностите, които носи като участник в трудовия процес;
• прилага усвоените теоретични знания в конкретни условия, като спазва нормативните документи при извършване на трудовата дейност;
• анализира условията за работа и съобразно тях извършва необходимите дейности;
• синтезира усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място и време;
• оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания.
3.3.2. Специалност 3430102 "Застрахователно и осигурително дело" След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва финансови операции, спазвайки нормативните изисквания, като:
• знае предназначението, функциите, начините на безопасна работа с офис техниката;
• познава организацията и особеностите на застрахователната и осигурителната дейност, нормативната база, технологията на финансовите операции и използваните документи;
• разбира технологията и механизмите за осъществяване на финансови операции по специалността, разбира правата, задълженията и отговорностите, които носи като участник в трудовия процес;
• прилага усвоените теоретични знания в конкретни условия, като спазва нормативните документи при извършване на трудовата дейност;
• анализира условията за работа и съобразно тях извършва необходимите дейности;
• синтезира усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място и време;
• оценява качеството на извършената работа в съответствие с нормативните изисквания.
4. Съдържание на обучението Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебна програма, които се разработват на базата на ДОИ по професията "Финансист". На основание чл.31 ЗПОО практическото обучение за професията "Финансист" може да се провежда като учебно-тренировъчни дейности. Местата за провеждане на практическото обучение са: специализирани учебни бази в училището, специализирани учебни бази в сродни училища, центрове за професионално обучение, предприятия на физически или юридически лица. Училищата могат да организират практическо обучение самостоятелно или съвместно с физически или юридически лица, като се изпълняват държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия. Учебният план определя характера и насочеността на обучаващата институция (професионално училище, професионална гимназия, център за професионално обучение и др.). Той се изгражда върху основата на учебна предметна или модулна система. Изучават се учебни предмети или модули, в които се излагат системни научни знания, съобразени с възрастовите и познавателните особености на обучаваните. Учебната програма определя целите и задачите на обучението по съответния учебен предмет или модул от учебния план, представя тематично съдържанието на учебния материал, дава най-общи методически указания за организацията и провеждането на обучението. Съдържанието на обучението по професията "Финансист" - трета степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.
Таблица 3
Съдържание на обучението
№ | Професионални компетенции | Тематични области |
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления | ||
1. | Да познава и използва личните предпазни средства, да знае и прилага основните правила за безопасна работа с офис техника на работното място, да пази ред и чистота на работното си място, да опазва околната среда |
Правила и инструкции за безопасна работа Противопожарна охрана Екологична култура Вредности и професионални заболявания |
2. | Да разбира собствената си роля в трудовата дейност и да съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си, да анализира поведението на хората, с които общува при осъществяване на трудовите си задължения, да разбира емоционалните състояния на хората, да познава психологическите характеристики на личността, да познава социално-психологическите особености на общуването |
Психологическа структура на трудовата дейност Потребности и способности на личността за саморазвитие |
3. | Да умее да формулира проблеми, да задава въпроси, да прави отчет за извършената работа, да прилага принципите и правилата на деловата кореспонденция |
Видове общуване Принципи на деловото общуване Правила за водене на делова кореспонденция |
4. | Да разбира целите и задачите на работата в екип, да осъзнава мястото си в екипа, да разбира и приема възникналите конфликти |
Работа в екип Професионални екипи Бизнес етика |
5. | Да познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, да разбира договорните отошения между работодател и работник |
Трудовоправно законодателство Трудовоправни отношения в производственото звено (предприятието) |
6. | Да познава правила за работа с компютър и да ползва програмни продукти. Да използва възможностите на Интернети новите системи и технологии |
Конфигурация на компютъра Устройства за въвеждане и съхраняване на данни Съхраняване и намиране на информация Работа с програмни продукти за създаване на документи Работа с локални и глобални мрежи |
7. | Да се справя със задачина работното място, като осъществява свободна комуникация на чужд език | Комуникативна компетентност при използването на разширен набор от езикови средства - думи и изрази, свързани с професионалните задачи, и тяхното комбиниране |
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Финанси, банково и застрахователно дело" | ||
8. | Да познава същността на процесите и явленията в икономиката, стопанското устройство на обществото, стопанските отношения и интереси, видовете пазари. Да разбира същността на икономическите кризи и факторите, които ги пораждат. Да познава отраслите на националната икономика и разбира тяхното значение |
Икономически процеси, явления и отношения Статистически изследвания и прогнози Маркетингови проучвания Парично-кредитни отношения |
9. | Да познава финансово-счетоводните документи, форми, справки, др. и прилага правилата за изготвяне и съхранение |
Видове документи, начини на изготвяне, правила за обработка и съхранение Програмни продукти Нормативни изисквания за законосъобразно и правилно водене на документацията Документооборот |
10. | Да познава и спазва технологията за изпълнение на финансово-счетоводните операции |
Видове операции Парично-кредитни механизми |
11. | Да познава нормативната уредба и да може да я прилага при осъществяване на трудовата си дейност | Правни норми |
12. | Да познава организацията на фирмата, банката, предприятието, организациятаи пр. и правомощията на длъжностните лица |
Участници в трудовия процес Организационно-управленско устройство на юридическите лица Административен, финансов и данъчен контрол Мениджмънт |
13. | Да планира и организира изпълнението на текущите трудови задачи, да организира ефективно работното си време и място |
Организация на труда Планиране |
14. | Да притежава знания и умения за изготвяне на мнения, становища, доклади, анализи |
Финансови анализи Финансова политика Стратегическо планиране |
Специфична за професия 343010 "Финансист" задължителна професионална подготовка | ||
Специалност 3430101 "Банково дело" | ||
15. | Да изпълнява финансови дейности и операции |
Банкова дейност Парично-кредитни механизми Банкови операции Финанси |
16. | Да познава и прилага нормативните документи, регламентиращи банковата дейност | Финансово право |
17. | Да познава правилата за работа с банкова офис техника и правилата за безопасна работа с нея |
Офис техника Правила за работа с офис техника Безопасни условия на труд |
18. | Да познава организацията и особеностите на банковата дейност, банковите документи и особеностите на документооборота в банките |
Банкова дейност Банкови операции Видове банкови документи |
19. | Да познава особеностите в механизмите и технологията на осъществяване на банковите операции |
Финанси. Банково счетоводство Банкови операции - кредити, разплащания, пр. Организация на банковата дейност |
20. | Да познава управленско-организационната структура на банката и правомощията, които имат служителите в нея |
Управление на банката Организационна структура Права, задължения и отговорности на банковите служители. Банков контрол |
21. | Да изготвя и попълва банкови документи, финансови и статистически форми, справки, извлечения | Видове документи, форми, справки и пр. v Правила и изисквания за правилно изготвяне, оформяне, водене, класиране, сортиране и съхранение на банковата документация |
22. | Да изготвя устни и писмени становища, отчети, доклади, свързани с осъществяване на банковата дейност | Изготвяне на становища, отчети и доклади за финансовата дейност |
Специалност 3430101 "Застрахователно и осигурително дело" | ||
23. | Да умее да помага при изпълнение на всички видове финансови дейности и операции в областта на застраховането и осигурителното дело | Финанси в застраховането и осигурителното дело |
24. | Да познава и прилага нормативните документи, регламентиращи застраховането и осигурителното дело | Правни норми |
25. | Да познава правилата за работа с офис техника |
Видове офис техника - правила за работа Безопасни условия на труд |
26. | Да познава организацията и особеностите на застрахователната, презастрахователната и осигурителната дейност, видовете документи |
Организация на застраховането Организация на социалното осигуряване Видове документи в застраховането и социалното осигуряване Особености на документооборота |
27. | Да познава финансите и особеностите в механизмите и технологията на осъществяване на застрахователните и осигурителните дейности и операции |
Финанси на застрахователните и осигурителните институции Застрахователни, презастрахователни и осигурителни операции - техники, механизми и технология на осъществяване |
28. | Да познава управленско-организационната структура на застрахователните, презастрахователните и осигурителните институции и правомощията на служителите в тях |
Управление на застраховането и социалното осигуряване. Управленско-организационна структура на застрахователно дружество Права, задължения и отговорности на служителите |
29. | Да изготвя и попълва документи, финансови и статистически форми, справки, извлечения |
Видове документи, форми, справки и пр. Правила и изисквания за правилно изготвяне, оформяне, водене, класиране, сортиране и съхранение на финансово-счетоводната документация |
30. | Да изготвя устни и писмени становища, отчети, доклади, свързани с финансите на институцията |
Изготвяне на становища, отчети и доклади за финансовата дейност на институцията Маркетингови проучвания и анализи, финансов анализ Прогнозиране и стратегическо планиране |
5. Система за оценяване и сертифициране Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение се определя с ДOИ (Наредба № 3 на МОН). Оценяването е процес за установяване на постигнатите резултати в съответствие с поставените цели и подцели на обучението. Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходящо. Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
5.1. Оценяване на входа Удостоверяването на входящото образователно равнище за обучаване без професионална квалификация се осъществява чрез свидетелство за завършено основно образование или чрез диплома за средно образование при прием след средно образование. Удостоверяването на входящото квалификационно равнище за обучаван който иска да повиши квалификацията си, се осъществява чрез свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.2. Оценяване на междинно ниво
5.2.1. За оценяване по теория (обучаващите формулират качествените и количествените критерии за поставяне на оценки 2, 3, 4, 5, 6): слаб 2 - обучаваният не е овладял терминологията, не умее да представи усвоените знания; среден 3 - обучаваният е овладял терминологията, умее да представи усвоените знания; добър 4 - обучаваният разбира и умее да прилага усвоените знания в познати ситуации; мн. добър 5 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации; отличен 6 - обучаваният прилага усвоените знания в нови ситуации, прави оценки и сравнява.
5.2.2. За оценяване по практика: слаб 2 - обучаваният не умее да прилага усвоени знания при изпълнение на практическо задание, не спазва правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; среден 3 - обучаваният умее да прилага усвоените знания при изпълнение на поставена задача, в позната ситуация, спазвайки правилата за безопасен труд по предварително дадени указания; добър 4 - обучаваният умее да осмисли и изпълни самостоятелно поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд, по предварително дадени указания; мн. добър 5 - обучаваният умее да съставя план за работа; подбира методи за изпълнение на поставена практическа задача в нови условия, спазвайки правилата за безопасен труд; отличен 6 - обучаваният умее да съставя план за работа; да разпредели работата между членовете на екипа, с който работи; да изпълни поставена практическа задача, спазвайки правилата за безопасен труд, както и да оцени качеството за работата на всеки член от екипа, включително самооценка.
5.2.3. При оценяване на учебен предмет (модул) трябва предварително да се разработи система за оценяване, която включва:
• описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
• минималния брой точки, при които ученикът се счита за издържал и които гарантират, че обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението му по-нататък и да може да изпълнява служебните си задължения, които професионалната му квалификация позволява;
• формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система;
• критерии за оценяване на всяка задача в теста (изпитването);
• тежест на всяка задача при оформяне на окончателната оценка;
• тежест на всеки тест (изпитване) при определяне на оценката по предмета (модула).
5.2.4. Оценката е комплексна и се формира от оценките, получени от различни методи за проверка и контрол, взети със съответната тежест.
5.2.5. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, практически задачи и др. Тези инструменти трябва да се апробират и да отговарят на ДОИ за система на оценяване и ДОИ за придобиване на квалификация по професия "Финансист".
5.3. Оценяване на изхода Държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията.
5.3.1. Изпит по теория Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 4.
Таблица 4
№ | Критерии | Показатели |
Тежест (%) |
1. | Изпълнение на различните финансови дейности в съответствие с нормативните изисквания |
знае предназначението, функциите, начините за безопасна работа с офис техника прилага усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности знае и прилага нормативните изисквания знае да работи с офис техника анализира извършените дейности синтезира усвоените знания прави самооценка на извършената работа организираност, прецизност, съобразителност умение за сравняване и анализ на информация |
80 |
2. | Здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и опазване на околната среда |
познава правилата за безопасна работа с офис техниката на работното място разпознава опасни ситуации в процеса на работа и начините за своевременно реагиране описва начините за оказване на първа помощ на пострадал при повреда или неправилно използване на офис техниката умение за опазване и съхраняване на имуществото |
5 |
3. | Трудовоправни знания и умения |
познава общите принципи на трудовото законодателство познава основните принципи при формите и системите на заплащане на труда умее да изготвя документи при кандидатстване и назначаване на работа умее да начислява социални и здравни осигуровки |
15 |
Общо | 100 | ||
5.3.2. Изпит по практика на професията Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и им се дават указания за работа. Критериите и показателите за оценяване и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.
Таблица 5
№ | Критерии | Показатели |
Тежест (%) |
1. | Изпълнение на финансови дейности и операции по специалността в съответствие с нормативните изисквания |
прилага усвоените теоретични знания в конкретни практически дейности в съответствие с нормативните изисквания умее да работи с офис техника правилно реагира при изпълнение на задачата според конкретните условия умее да планира и организира работата си умее да анализира извършената работа умее да представя свършената работа умее да извършва самооценка на работата си |
70 |
2. | Здравословно и безопасно упражняванена изучаваната професия и опазване на околната среда |
не застрашава живота и здравето на себе си и на околните при работа с офис техника умее адекватно да реагира в критични ситуации в рамките на компетенциите си умее да оказва първа помощ на пострадал при работа с неизправна офис техника или при наличие на пожар |
5 |
3. | Трудовоправни знания и умения |
спазва общите принципи на трудовото законодателство умения, свързани с формиране на работната заплата, начисляването на осигуровки и данъци умее да изготвя документи при кандидатстване и назначаване на работа |
5 |
4. | Организация на работното време и работното място |
умее правилно да разпределя и планира работното време при изпълнение на дадена работа умее да организира работното място почиства и подрежда работното място |
5 |
5. | Знания и умения за информационна техника и технологии |
умее да работи с компютър познава и умее да използва устройствата за въвеждане, съхранение и извеждане на информация умее да работи с програмни продукти умее да работи с локални и глобални мрежи познава нови информационни технологии |
10 |
6. | Чуждоезикови знания и умения |
степен на владеене на един чужд език степен на владеене на бизнес терминология |
5 |
Общо | 100 | ||
6. Изисквания към материалната база Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по учебна практика - в учебни офиси. Когато обучението по професията се осъществява в училище, максималният брой на учениците в паралелка (обучение по теория) е 26, а за практика учениците от паралелката се разделят на групи съгласно Наредба № 7 от 2000 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена (обн., ДВ, бр. 4 от 2001 г.; изм. и доп. бр. 49 от 2002 г.)
6.1. Учебен кабинет В учебен кабинет се провежда обучението по теория на професията. 6.1.1. Основно оборудване - работно място на всеки обучаван (работна маса и стол), работно място на обучаващия (работна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, дъска за писане, други средства за обучение и дидактическа техника.
6.1.2. Учебни помагала: демонстрационни макети и модели; реални образци; онагледяващи табла; учебни видеофилми; програмни продукти.
6.2. Учебен офис Учебният офис е учебен кабинет, оборудван с необходимата офис техника за осъществяване на фирмена, банкова, застрахователна и друга стопанска или нестопанска дейност. В учебния офис се провежда практическото обучение по учебна практика. Основното предназначение на учебния офис е формирането на първоначалните практически умения на обучаваните.
6.2.1. Оборудване на учебния офис Всички учебни офиси се оборудват с офис оборудване, офис техника и със съответни помагала, съобразно усвояваните професии и специалности в съответствие с предметите и средствата на труда от "Профил на професията". За тази цел съществуват нормативи, в които се посочва: название, марка и бройки на основното и помощното оборудване, необходимо за обучението на един човек.
6.3. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства и съответните български стандарти.
7. Изисквания към обучаващите
7.1. По теория Право да преподават теория по отделните специалности имат лица, притежаващи висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" по направление "Икономика", със съответната специалност.
7.2. По практика Право да преподават практика по отделните специалности имат лица, притежаващи съответно висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" по направление "Икономика", със съответната специалност. Препоръчително е всяка година обучаващите да преминават курс за актуализиране на професионалните им знания и умения.
8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ
• апробиране на ДОИ в обучаващи институции;
• текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ;
• ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.