Наредба № 35 от 08.10.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1. “Производствени инвестиции в аквакултурата" по..

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 91

Година: 2008

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 21.10.2008

Наредба № 35 от 08.10.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1. “Производствени инвестиции в аквакултурата" по приоритетна ос № 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура" от Оперативната програма за развитие на сектор “Рибарство" на Република България, финансирана от Европейския фонд по рибарство за програмен период 2007 - 2013 г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1. "Производствени инвестиции в аквакултурата" на приоритетна ос № 2 "Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура" от Оперативната програма за развитие на сектор "Рибарство" (2007 - 2013 г.) (ОПРСР) на Република България, финансирана от Европейския фонд по рибарство (ЕФР).

Чл. 2. Подпомагат се проекти, насочени към изграждане, разширяване, оборудване и модернизация на производствени мощности. Инвестициите трябва да допринасят за постигане на една или повече от целите на мярката, както следва:
1. разнообразяване на производството, насочено към нови видове, и производство на видове с добри пазарни перспективи;
2. прилагане на методи за производство на аквакултури, чувствително намаляващи отрицателното въздействие или повишаващи положителните ефекти върху околната среда, в сравнение с обичайните практики в сектор "Аквакултура";
3. подпомагане на традиционните аквакултурни дейности, които са важни за запазването и развитието едновременно както на икономическите и социалните аспекти, така и на околната среда;
4. подпомагане закупуването на оборудване за предпазване на стопанствата от диви хищници;
5. подобряване на условията на труд и безопасност на заетите в сектор "Аквакултура".

Чл. 3. Безвъзмездната финансова помощ по тази наредба се предоставя при спазване изискванията на Регламент на Съвета (ЕO) № 1198/2006 от 27 юли 2006 г. за Европейския фонд по рибарство (ОВ, 15.08.2006, L 223) и на Регламент (ЕO) № 498/2007 на Комисията от 26 март 2007 г. (ОВ, 10.05.2007 , L 120) за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент на Съвета (ЕO) № 1198/2006.

Чл. 4.
(1) За всяка мярка от приоритетна ос № 2 "Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура" се кандидатства с отделен проект.
(2) За финансово подпомагане по реда на тази наредба с нов проект се кандидатства след извършване на окончателно плащане по предходен проект.
(3) Кандидатите за финансово подпомагане могат да кандидатстват едновременно по повече от една мярка от ОПРСР с отделни проекти съгласно условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативната програма.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите


Чл. 5. Безвъзмездна финансова помощ се предоставя за проекти за инвестиции в аквакултура по следните сектори, посочени в заявлението за кандидатстване съгласно приложение № 1:
1. сектор 01 - Увеличаване на производствения капацитет чрез изграждане на нови производствени мощности за отглеждане и развъждане на аквакултури.
2. сектор 02 - Промяна на производството в резултат на разширяване и/или модернизация на съществуващи стопанства.
3. сектор 03 - Изграждане и/или реконструкция на стопанства за производство на зарибителен материал.

Раздел II
Финансови условия
 
Чл. 6.
(1) Безвъзмездната финансова помощ се предоставя в рамките на наличния бюджет въз основа на финансовото разпределение, посочено в глава 7 на ОПРСР.
(2) Най-малко 50 на сто от бюджета по тази мярка се предоставя на микро- и малки предприятия.

Чл. 7.
(1) Безвъзмездната финансова помощ е в размер 60 на сто от размера на одобрените и реално извършени инвестиционни разходи, но не повече от левовата равностойност на 1 000 000 евро, от които 75 на сто се осигуряват от ЕФР и 25 на сто от държавния бюджет на Република България.
(2) Намаляване на размера на безвъзмездната финансова помощ по ал. 1 се допуска само при процедура на ограничен бюджет по чл. 23.
(3) За предприятия, които не попадат в дефиницията на чл. 10, ал. 2, т. 6, със състав, по-малък от 750 души, или с оборот под 200 млн. евро, безвъзмездната финансова помощ е в размер 30 на сто от размера на одобрените и реално извършени инвестиционни разходи, но не повече от левовата равностойност на 1 000 000 евро, от които 75 на сто се осигуряват от ЕФР и 25 на сто от държавния бюджет на Република България.
(4) Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект не трябва да бъде по-малък от левовата равностойност на 10 000 евро.
(5) Предварителните разходи по чл. 17, ал. 2, т. 6 са в размер до 5 на сто от размера на одобрените и реално извършени инвестиционни разходи, но не повече от левовата равностойност на 25 000 евро.
(6) Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за целия програмен период за един кандидат по дадената мярка е левовата равностойност на 2 000 000 евро.

Чл. 8.
(1) Плащанията по проект могат да бъдат авансови, междинни и окончателни.
(2) Авансово плащане се допуска при условията и по реда на чл. 25 и 26.
(3) Междинно плащане се допуска при условията и по реда на чл. 27.

Чл. 9. Кандидатът не се подпомага по реда на тази наредба в случай, че за същата инвестиция е одобрен за подпомагане и/или е получил безвъзмездна финансова помощ от националния бюджет и/или от други програми на Общността.

Раздел III
Изисквания към кандидатите
 
Чл. 10.
 (1) За безвъзмездна финансова помощ могат да кандидатстват:
1. физически лица, регистрирани като земеделски производители по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители (ДВ, бр. 10 от 1999 г.);
2. юридически лица или еднолични търговци, регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.
(2) Кандидатите по ал. 1 трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да са регистрирани като производители на риба и други водни организми по реда на чл. 25 ЗРА за съществуващи обекти, които са предмет на подпомагането;
2. за съществуващи обекти - предмет на подпомагане, регистрани по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД);
3. да нямат изискуеми публични задължения към държавата;
4. да нямат изискуеми задължения към Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и ДФ "Земеделие";
5. да са микро-, малки и средни предприятия съгласно Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП) и по Декларацията за обстоятелства по чл. 3 и 4 ЗМСП (приложение № 2);
6. предприятия, които не попадат в дефиницията на т. 5, да са със състав, по-малък от 750 души, или с оборот под 200 млн. евро.
(3) Кандидатите по ал. 1, т. 2 трябва да отговарят и на следните изисквания:
1. да не са обявени в несъстоятелност или да са в открито производство по несъстоятелност;
2. да не са в производство по ликвидация (с изключение на еднолични търговци (ЕТ);
3. заедно или поотделно един или повече държавни органи не трябва да притежават повече от 25 на сто от капитала или да контролират пряко или непряко повече от 25 на сто от броя на гласовете в общото събрание на юридическото лице - кандидат;
4. едноличните търговци и юридическите лица да са вписани или заявили вписване в Търговския регистър към Агенцията по вписванията.
(4) Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ от ЕФР на кандидати, които са били или в момента се намират в процедура по възстановяване на отпусната безвъзмедна финансова помощ в резултат на преместване на производствена дейност в нарушение на чл. 35, т. 3.

Раздел IV
Изисквания към проектите

Чл. 11. Инвестициите по реда на тази наредба се реализират на територията на Република България.

Чл. 12.
(1) Подпомагат се проекти, които:
1. не оказват отрицателно въздействие върху околната среда;
2. не водят до свръхпроизводство на даден вид аквакултура на пазара.
(2) Наличието на свръхпроизводство от даден вид аквакултура се обявява със заповед на изпълнителния директор на ИАРА след извършване на съответните проучвания и анализи.
(3) Безвъзмездна финансова помощ за проекти за производство на нови видове се отпуска само при условие, че:
1. технологиите за отглеждането им са изпитани и технически утвърдени, и
2. е получено разрешение за отглеждането им от Министерството на околната среда и водите съгласно процедурата в Закона за биологичното разнообразие.
 
Чл. 13.
(1) Кандидатите представят заявление за кандидатстване по образец с приложено инвестиционно намерение части А и Б (по образец) съгласно приложение № 1, което доказва икономическата и техническата жизнеспособност на проекта.
(2) Инвестиционното намерение по ал. 1 се изготвя за период не по-малък от 5 години, а в случаите на подпомагане за строително-монтажни работи (СМР) периодът е 10 години.

Чл. 14.
(1) За проекти, изпълнявани върху имот, който не е собственост на кандидата, кандидатът за финансово подпомагане трябва да представи:
1. документ за учредено право на строеж в/у имота за срок не по-малък от пет години към датата на кандидатстване за разходи, предвиждащи СМР, или
2. представи документ за ползване върху имота за срок не по-малък от пет години към датата на кандидатстване.
(2) Когато в проекта се предвиждат строително-монтажни работи, кандидатът представя работен проект и/или архитектурно заснемане и/или разрешение за строеж в съответствие със Закона за устройство на територията.

Чл. 15. За проектите, реализирани с цел гарантиране на съответствие със стандартите на Общността, касаещи околна среда, човешко здраве и здраве на животните, хигиена и хуманно отношение към животните, безвъзмездната финансова помощ може да се одобрява до датата, на която тези стандарти стават задължителни за предприятията.

Чл. 16. Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ за проекти, включващи инвестиции в местата по националната екологична мрежа Натура 2000, когато тези инвестиции не отговарят на изискванията по Закона за биологичното разнообразие и съответните подзаконови нормативни актове за неговото прилагане, както и предвидените ограничения в заповедите за определянето на тези места и плановете за управлението им.

Раздел V
Допустимост на дейностите и разходите
 
Чл. 17.
(1) Допустими за финансиране са дейностите по сектори, посочени в заявлението за кандидатстване съгласно приложение № 1.
(2) Допустими за финансиране са следните разходи, предназначени за постигане на целите по чл. 2:
1. разходи за строително-монтажни работи;
2. закупуване и инсталиране на нови машини и оборудване (вкл. компютърно), съоръжения и други, пряко свързани с предвидената инвестиция, включително разходи, включени в продажната цена за осъществяване на доставката, инсталиране, изпитване и въвеждането в експлоатация на оборудването/машините/съоръженията;
3. специализирана складова техника и складови транспортни средства за обслужване на фермата: електрокари и мотокари, транспалетни колички и хладилни контейнери, както и специализиран транспорт за превоз на зарибителен материал;
4. закупуване на ноу-хау, патентни права и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на проекта;
5. закупуване на софтуер, включително разходите за доставка, инсталация, тестване и въвеждане в експлоатация;
6. предварителни разходи за подготовка на проекта, инженерни проучвания, оценки, анализи и изготвяне на технически и/или технологичен проект;
7. закупуване на земя, която има пряка връзка с предвидената инвестиция и е в размер до 10 на сто от общите допустими разходи по проекта;
8. инвестиции във възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) за получаване на топлинна и/или електроенергия, необходими за производствената дейност на кандидата;
9. сервизни плавателни съдове, които обслужват и са пряко свързани с аквакултурното производство;
10. въвеждане на системи за контрол на качеството, безопасни условия на труд и опазване на околната среда и водите и достигане на съответствие с международно признати стандарти;
11. пунктове за продажба на собствена продукция във ферми за производство на аквакултури;
12. обучение на персонала на фермата във връзка с дейността по проекта;
13. съоръжения и оборудване за подобряване безопасността и условията на труд;
14. инвестиции в пречиствателни съоръжения за отпадни води и оборудване, свързано с опазването на околната среда.
(3) Допустими са разходи, извършени след подписването на договора по чл. 22, ал. 2, с изключение на разходите по ал. 2, т. 4, 6 и 7.
(4) Допустими са разходите по ал. 2, т. 4, 6 и 7, извършени в периода 1.01.2007 - 31.12.2015 г.

Чл. 18. Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ за:
1. закупуване на земя, която няма пряка връзка с дейността;
2. закупуване на земя и изграждане на инфраструктура за обучение - над 10 на сто от общите допустими разходи по проекта;
3. данък добавена стойност (ДДС), който подлежи на възстановяване;
4. финансови задължения, включително лихви по заеми и лихви по лизинг;
5. разходи за изграждане на жилищни помещения и на сгради, несвързани с производствената дейност;
6. оперативни разходи, вкл. разходи по поддръжка и наеми;
7. зарибителен материал и дейности по зарибяване;
8. закупуване на транспортни средства, които не са пряко свързани с производствената дейност на кандидата и са за превоз на жива риба, с изключение на специализиран транспорт за превоз на зарибителен материал;
9. доставка и/или услуга, чиято стойност възлиза на сума, по-голяма от левовата равностойност на 15 000 евро, за която няма референтни цени и/или за която кандидатът не е получил най-малко две независими и съпоставими оферти от доставчици, оригиналите от които са приложени към заявлението за кандидатстване, с изключение на разходите по чл. 17, ал. 2, т. 4, 6 и 7; за недопустими се считат оферти, които не съдържат следните реквизити: лого на фирмата, срок на валидност на офертата, дата на офертата, подпис и печат на оферента;
10. банкови такси и разходи, свързани с гаранции;
11. частта от разходите за подготовка на проекта, инженерни проучвания, оценки, анализи, включително финансови, изготвяне на технически и/или технологичен проект, които са на стойност над 5 на сто от общата стойност на допустимите разходи по проекта или надвишават левовата равностойност на 25 000 евро;
12. закупуването на техника и оборудване втора употреба;
13. плащане в натура;
14. разходи, извършени преди датата на подписване на договора по чл. 22, ал. 2, с изключение на предвидените в чл. 17, ал. 2, т. 4, 6 и 7;
15. лизинг, извън рамките на срока на изпълнение на инвестицията и остатъчна стойност, която не става притежание на ползвателя на помощта;
16. инвестиции във възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), които не обслужват пряко дейността на кандидата;
17. прехвърляне на участия в търговски дружества;
18. инвестиции, свързани с търговия на дребно, с изключение на пунктове за продажба към ферми за производство на аквакултури;
19. закупуване на съществуващи сгради и прилежаща инфраструктура;
20. инвестиции, които не са свързани с дейността на финансирания проект;
21. плавателни съдове, които не обслужват и не са пряко свързани с производството на аквакултури.

Глава трета
РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Ред за кандидатстване и процедура за одобряване на проектите

Чл. 19.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за кандидатстване се определят със заповеди на изпълнителния директор на ИАРА.
(2) Заповедите по ал. 1 се обявяват 15 работни дни преди датата на започване и 20 работни дни преди датата на приключване приема на заявления за кандидатстване на електронната страница на ИАРА на Министерството на земеделието и храните и на Разплащателната агенция, както и на общодостъпно място в ИАРА и териториалните звена (ТЗ) на ИАРА.

Чл. 20.
(1) Кандидатите подават заявление по образец съгласно приложение № 1 в ТЗ на ИАРА по място на извършване на инвестицията.
(2) За проекти, за които мястото на извършване на инвестицията попада в териториалния обхват на повече от едно ТЗ, заявлението може да бъде подадено в едно от тях.
(3) Заявлението за кандидатстване се подава лично от кандидата или от упълномощено от него лице, което представя изрично нотариално заверено пълномощно за кандидатстване пред ИАРА за безвъзмездна финансова помощ от ЕФР.
(4) Документите за кандидатстване трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата, подредени по реда съгласно приложение № 1; в случай на представяне на заверени от кандидата или от упълномощено от него лице копия на документи техните оригинали се представят за преглед от служител на ИАРА;
2. да се представят на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на Гражданско-процесуалния кодекс (ГПК) - да бъде легализиран или с апостил.
(5) При подаване на документите в ТЗ на ИАРА в присъствието на кандидата се извършва опис на приложените документи към заявлението за кандидатстване.
(6) При непълнота на документите съгласно приложение № 1 ТЗ на ИАРА връща заявлението на кандидата за отстраняване на непълнотите.
(7) В случаите по ал. 6 заявлението за кандидатстване в представения вид може да бъде прието в ТЗ на ИАРА, ако кандидатът писмено декларира, че е запознат с резултата от проверката и изрично изрази желанието си то да бъде прието.
(8) При приемане на заявлението служителят издава входящ номер на заявлението за кандидатстване и изпраща комплекта документи в ИАРА - Централна администрация (ЦА).
 
Чл. 21.
(1) В срок до три месеца от подаването на заявлението за кандидатстване ЦА на ИАРА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за кандидатстване;
2. извършва проверка на място;
3. одобрява или отхвърля заявлението за кандидатстване на база съответствието на заявлението със:
а) целите, дейностите и изискванията на тази наредба и критериите за избор на проекти (приложение № 3), приети от Комитета за наблюдение на ОПРСР;
б) гарантирания бюджет съгласно чл. 6, ал. 2.
(2) В случаи на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти ИАРА писмено уведомява кандидата, който в срок до 10 работни дни може да отстрани посочените нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи, извън посочените съгласно приложение № 1, свързани с одобрението на заявлението за кандидатстване.
(3) В случай, че по даден проект е необходимо експертно становище на друг орган или институция или е изпратено писмо за отстраняване на нередовност, срокът по ал. 1 спира да тече до получаване на отговор.
(4) При установяване на недопустимост на кандидата или проекта изпълнителният директор на ИАРА изпраща на кандидата мотивирано уведомително писмо за отказ на проекта.
(5) Проектите с положителен резултат от извършените проверки се разглеждат от Експертна комисия за осигуряване на прозрачност (ЕКОП), която се назначава от изпълнителния директор на ИАРА. Експертната комисия за осигуряване на прозрачност изразява писмено становище пред изпълнителния директор на ИАРА.
 
Чл. 22.
(1) Изпълнителният директор на ИАРА одобрява/отхвърля проекта съгласно разпоредбите по чл. 21, за което писмено уведомява кандидата с мотивирано писмо.
(2) В срок до 10 работни дни от получаване на писменото уведомление за одобрение на проекта кандидатът или упълномощено от него лице с нотариално заверено пълномощно се явява за подписване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
(3) Договорът се подписва от изпълнителния директор на ИАРА и кандидата в три еднообразни екземпляра.
(4) При неявяване или неподписване на договора в определения срок кандидатът губи право на получаване на безмъзмездна финансова помощ по одобрения проект и може да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.

Чл. 23.
(1) Когато сумата на предложените за разглеждане проекти надхвърля наличния бюджет по мярката, проектите се класират съгласно критериите за избор на проекти, приети от Комитета за наблюдение на ОПРСР, и се одобряват в низходящ ред.
(2) За класираните по реда на ал. 1 проекти с еднакъв брой точки, за които е установен недостиг на средства, се извършва допълнително класиране по реда на приемането на заявленията за кандидатстване.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНАТА ФИНАНСОВА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ

Чл. 24.
(1) Безвъзмездната финансова помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция.
(2) Плащане преди завършване на цялата инвестиция е допустимо при спазване на разпоредбите по чл. 25, 26 и 27.
 
Чл. 25.
(1) Авансово плащане се извършва, при условие че е предвидено в договора по чл. 22, ал. 2.
(2) Авансовото плащане е в размер до 20 на сто от стойността на одобрената безвъзмездна финансова помощ.
(3) Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(4) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на подписване на договора по чл. 22, ал. 2.
(5) В случаите на авансово плащане се представя неотменима банкова гаранция в полза на РА в размер 110 на сто от стойността на авансовото плащане.
(6) Срокът на валидност на банковата гаранция по ал. 5 трябва да покрива срока на договора по чл. 22, ал. 2, удължен с 6 месеца.
(7) Банковата гаранция по ал. 5 се освобождава, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на безвъзмездната финансова помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.
 
Чл. 26.
(1) При кандидатстване за авансово плащане ползвателят на помощта подава заявка за авансово плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в регионалните разплащателни агенции на РА (РРА - РА) по място на извършване на инвестицията, като прилага документите съгласно приложение № 4.
(2) Заявката за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от подписване на договора по чл. 22, ал. 2.
(3) Регионалната разплащателна агенция на РА извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) При непредставяне или нередовност на документите по ал. 1 РРА - РА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 25, ал. 4 отново да подаде заявка за авансово плащане.
(6) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава номер на заявката.
(7) В срок 25 работни дни от регистриране на заявката за авансово плащане РА изплаща одобрената сума или мотивирано отказва авансовото плащане.
 
Чл. 27.
(1) Междинно плащане е допустимо не повече от един път за периода на изпълнение на проекта.
(2) Междинно плащане може да бъде отпускано само след завършване на обособена част от инвестицията, заложена като такава в договора по чл. 22, ал. 2.
(3) Междинно плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 3000 евро.
(4) Междинно плащане може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията в договора по чл. 22, ал. 2.
 
Чл. 28.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане (по образец), утвърден от изпълнителния директор на РА в РРА - РА по място на извършване на инвестицията и прилага документите съгласно приложение № 5.
(2) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на инвестицията не по-късно от 15 работни дни от изтичане на срока за извършване на инвестицията, посочен в договора по чл. 22, ал. 2.
(3) Документите по ал. 1 и 2 трябва да бъдат представени в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от ползвателя. В случай на представяне на заверени от ползвателя на помощта копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служителите на РА.
(4) Регионалната разплащателна агенция на РА извършва преглед на документите по ал. 1 в присъствието на ползвателя на помощта.
(5) Документите по ал. 1 и 2 се представят на български език. В случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален по смисъла на ГПК - да бъде легализиран или с апостил.
(6) При непредставяне или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на ползвателя на помощта заедно с копие от контролен лист за извършена проверка, от който са видни липсите и нередовностите.
(7) След отстраняване на нередовностите ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 3 отново да подаде заявка за плащане.
(8) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава номер на заявката.
 
Чл. 29.
(1) В срок до три месеца от регистриране на заявката за плащане заедно с всички необходими документи, доказващи извършената инвестиция, РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. назначава извършването на проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва изплащането на безвъзмездната финансова помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща безвъзмездната финансова помощ на ползвателя на помощта;
5. изпраща уведомително писмо на ползвателя на помощта за извършеното плащане.
(2) В случай на нередовност на документите по ал. 1 и 2 или непълнота и неяснота в заявените данни и посочените факти ЦУ на РА писмено уведомява ползвателя на помощта, който в срок до 10 работни дни от деня на уведомлението може да отстрани констатираните нередовности, непълноти и/или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, извън посочените съгласно приложение № 5.
(3) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности, този срок се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, в случай че по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, както и в случаите, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 30.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или на цялата помощ, когато:
1. установи при проверките по чл. 29, ал. 1, т. 1 и 2 нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти;
2. установи несъответствие между одобрените и фактически извършените инвестиции;
3. ползвателят на помощта не отстрани нередовностите, непълнотите и пропуските в срока по чл. 29, ал. 2;
4. установи, че са извършени недопустими разходи.
(2) Отказът за плащане подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред министъра на земеделието и храните.

Чл. 31. В случаите, когато е отказано изплащане на безвъзмездната финансова помощ, ползвателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане по същата инвестиция.

Глава пета
ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ПРОЕКТИТЕ И КОНТРОЛ
 
Чл. 32.
(1) Одобреният проект се изпълнява в срок до 24 месеца.
(2) Срокът за изпълнение на проекта започва да тече от датата на подписване на договора по чл. 22, ал. 2.

Чл. 33. (1) В случай на необходимост от извършване на промени в изпълнението на проекта, различни от тези по чл. 32, ал. 1, ползвателят на помощта представя в ИАРА искане за изменение и допълнение на договора по чл. 22, ал. 2 с приложени документи, обосноваващи искането.
(2) Заявленията се разглеждат по реда на постъпването им в ИАРА. Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури може да поиска допълнителни уточняващи документи, както и да извърши проверка на място при необходимост.
(3) Не се приемат предложения за изменение и допълнение на договора по чл. 22, ал. 2, които водят до увеличаване на одобрената безвъзмездна финансова помощ, до промяна предназначението на одобрената инвестиция или до увеличение на срока за изпълнение на инвестицията, надхвърлящ максималния срок, определен в чл. 32.
(4) В срок до един месец ИАРА одобрява или мотивирано отказва заявлението за изменение и допълнение на договора по чл. 22, ал. 2, за което ползвателят получава писмено уведомление.
(5) В срок до 10 дни от получаване на писменото уведомление за одобрение на промяната ползвателят трябва да се яви в ИАРА за подписване на анекс към договора по чл. 22, ал. 2.
(6) Анексът по ал. 5 се подписва по реда на чл. 22.

Чл. 34.
(1) Най-късно до края на изпълнението на проекта ползвателите на помощта трябва да отговарят на всички нормативно установени изисквания, отнасящи се до извършваните от тях дейности.
(2) Най-късно до края на изпълнението на проекта новоизградените обекти трябва да бъдат регистрирани по реда на чл. 25 ЗРА.
(3) Когато по проект е изграден пункт за продажба на риба на територията на аквакултурната ферма, обектът трябва да бъде регистриран по Закона за храните.
 
Чл. 35. За период 5 години от датата на сключване на договора по чл. 22, ал. 2 ползвателят на безвъзмездната финансова помощ е длъжен:
1. да използва придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не продава, дарява, преотстъпва ползването на активите, предмет на подпомагане, под каквато и да е форма, с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не променя местоположението на подпомогнатата дейност;
4. да съхранява всички оригинални документи, свързани с инвестицията, които не се изискват в оригинал при подаване на заявлението за кандидатстване или заявката за плащане;
5. за проекти, надвишаващи левовата равностойност на 50 000 евро, в шестмесечен срок след окончателното изплащане на безвъзмездната финансова помощ да постави на видно място на обекта табела, указваща, че изграждането на обекта или закупуването на оборудването е осъществено с безвъзмездната финансова помощ на ОПРСР и ЕФР.

Чл. 36. Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури осъществява последващ контрол върху целевото използване на инвестициите за сроковете по чл. 35.

Чл. 37.
(1) Ползвателят е длъжен да предоставя всяка поискана информация, свързана с предмета на инвестицията по тази наредба, на упълномощени представители на ИАРА, Министерството на земеделието и храните, РА, Министерството на финансите, Сметната палата на Република България, Европейската комисия, Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите, както и на всеки упълномощен външен одитор, на когото е разрешено да упражнява своето право на контрол върху документите и договорните условия на всички ползватели и техните подизпълнители и доставчици, свързани с инвестицията.
(2) Контролът по ал. 1 се извършва в срока по чл. 35.
(3) В случаите, когато ИАРА или Европейската комисия извършва оценка или наблюдение на ОПРСР, ползвателят на помощта поема задължението да осигури и предостави на упълномощените лица цялата необходима информация, свързана с подпомаганите по реда на тази наредба инвестиции.

Чл. 38. Ползвателите са длъжни да водят счетоводство по реда на Закона за счетоводството, като поддържат отделна аналитична счетоводна сметка за инвестициите, за които са получили безвъзмездна финансова помощ от ЕФР за период 5 години, считано от датата на подписване на споразумението по чл. 22, ал. 2.
 
Чл. 39.
(1) Ползвателите на безвъзмездна финансова помощ са длъжни да сключат и поддържат валидна застраховка на имуществото - предмет на подпомагане, в полза на РА срещу рисковете съгласно приложение № 6, за срока от подаване на заявката за окончателно плащане до изтичането на срока по чл. 35, като са длъжни всяка година да подновяват застрахователните полици.
(2) Договорът за застраховка по ал. 1 се сключва при следните условия:
1. при тотална щета на застрахованото имущество в резултат на събитие, покрито по условията на договора за застраховка, застрахователят изплаща обезщетението на РА до размера на получената безвъзмездна финансова помощ;
2. при частично погиване на застрахованото имущество обезщетението се изплаща на ползвателя на помощта.
(3) Със сумата на застрахователното обезщетение, когато то се изплаща на РА, се намалява размерът на задължението на ползвателя на помощта към РА.
(4) При настъпване на частична щета ползвателят на помощта е длъжен да възстанови подпомогнатия актив.
(5) При отказ на застрахователя да застрахова имуществото, предмет на подпомагане, се изисква писмено становище от застрахователя за направения отказ.

Чл. 40. Разплащателната агенция осъществява последващ контрол върху изпълнение на разпоредбите по чл. 39.

Чл. 41. При неспазване на условията по чл. 35 - 39 включително се взема решение относно обявяването на получена по реда на тази наредба безвъзмездна финансова помощ за изискуема и се открива процедура по възстановяване на отпусната безвъзмездна финансова помощ.

Глава шеста
ПУБЛИЧНОСТ И ПРОЗРАЧНОСТ


Чл. 42. С цел осигуряване на публичност и прозрачност ИАРА публикува на електронната си страница следната информация за всеки нов проект:
1. име на ползвателя и наименование на проекта;
2. приоритетна ос, мярка и дейност;
3. общ размер на одобрената безвъзмездна финансова помощ по проекта;
4. общ размер на изплатената безвъзмездна финансова помощ по проекта.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Сектор "Рибарство" е секторът от икономиката, който обхваща всички дейности за улов, производство, преработка и маркетинг на рибни и аквакултурни продукти.
2. "Оперативна програма" е отделен документ, изготвен от държавата членка и одобрен от Комисията, съдържащ съгласуван пакет от приоритетни оси, които да бъдат постигнати с помощта от ЕФР.
3. "Приоритетна ос" е един от приоритетите в дадена оперативна програма, съставен от група мерки, които са свързани и имат конкретни измерими цели.
4. "Мярка" е набор от сектори, насочени към изпълнение на дадена приоритетна ос.
5. "Сектор" е набор от дейности, насочени към изпълнение на дадена мярка.
6. "Кандидат" е физическо лице, едноличен търговец или юридическо лице, което кандидатства за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.
7. "Ползвател на помощта" е физическо лице, едноличен търговец или юридическо лице, което е крайният получател на публична помощ.
8. "Ферма" или "стопанство" е предприятие за производство и отглеждане на риба или други водни организми.
9. "Аквакултура" е отглеждането или култивирането на водни организми с помощта на дейности, предназначени да повишат продукцията на въпросните организми над естествения капацитет в естествената им среда; организмите остават собственост на физическо или юридическо лице през етапа на отглеждане и култивиране до прибирането на добива включително.
10. "Допустими за финансиране разходи" е общата сума от всички плащания за одобрените на ползвателя на помощта инвестиции.
11. "Икономическа жизнеспособност" е определяне на икономическия ефект от инвестицията, измерен в положително парично изражение към началния момент на инвестиционния период.
12. "Прилежаща инфраструктура" е техническата инфраструктура на фермата за аквакултура по смисъла на § 5, т. 31 от Закона за устройство на територията, както и други сгради и съоръжения на територията на фермата, свързани с обслужване на извършваните на тази територия дейности, включително пътища, канали, водохранилища, водопроводна и канализационна инсталация, мостове, складове, транспортни съоръжения, захранващи и отвеждащи инсталации - електричество, вода, гориво и районно осветление.
13. "Микро-, малко и средно предприятие" са такива предприятия по смисъла на ЗМСП.
14. "Проект" е заявление за кандидатстване, придружено от всички изискуеми документи, както и съвкупност от материални и нематериални активи и свързаните с тях дейности, заявени от кандидата и допустими за финансиране от Оперативна програма за развитие на сектор "Рибарство".
15. "Проекти, свързани с производствена дейност", са проекти, отнасящи се до производството по направление аквакултури.
16. "Нередност": всяко нарушение на разпоредба от законодателството на Общността, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, което има или би имало ефекта на щета върху общия бюджет на Европейския съюз чрез натоварване на общия бюджет с неоправдан разход.
17. "Нови видове" са видове, за които производството на аквакултури в Република България е слабо развито или не съществува и за които има благоприятни пазарни перспективи.
18. "Видове с добри пазарни перспективи" са видове, за които средносрочните прогнози показват, че е вероятно пазарното търсене да надвиши предлагането.
19. "Обичайна практика в сектора на аквакултурата" са дейности, свързани с аквакултурата, които се извършват в съответствие със задължителното законодателство, отнасящо се до здравеопазването, ветеринарната област и околната среда.
20. "Традиционна аквакултура" са обичайни практики, които са свързани с екстензивно или полуинтензивно отглеждане на шаранови и пъстървови видове в естествени или изкуствени водоеми.
21. "Воден обект" е постоянно или временно съсредоточаване на води със съответни граници, обем и воден режим в земните недра и в естествено или изкуствено създадени форми на релефа заедно с принадлежащите към тях земи.
22. "Водовземане" обхваща всички дейности, свързани с отнемане на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата.
23. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите на член 59 на Регламент на Съвета на ЕС № 1198/2006.
24. "Плащане в натура" е предоставяне на земя или недвижим имот, оборудване или суровини, проучване или професионална работа или неплатен доброволен труд, за които не са правени плащания, подкрепени от фактура или друг еквивалентен на фактура платежен документ.
25. "Междинно плащане" е плащане за обособена част от одобрената и извършена инвестиция.
26. "Авансово плащане" е плащане след одобрение на проекта и преди извършване на инвестиционните разходи.
27. "Независими оферти" са оферти, подадени от лица, които не се намират в следната свързаност помежду си:
а) едното участва в управлението на дружеството на другото;
б) съдружници;
в) съвместно контролират пряко трето лице;
г) участват пряко в управлението или капитала на друго лице, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
28. "Съпоставими оферти" са оферти, които се сравняват на базата на:
а) цена;
б) размер на авансово плащане;
в) наличие на сервизно обслужване;
г) срок на доставка;
д) съответствие с технологичния проект;
е) предвидено обучение на персонала;
ж) гаранционен срок.
29. "Оперативни разходи" са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка и експлоатация на активите.
30. "Пункт за продажба към ферма за производство на аквакултура" е обект за търговия с храни и суровини от животински продукти, одобрен от НВМС и получил удостоверение за регистрация съгласно Закона за храните.
31. "Съществуващи обекти" са действащи обекти за производство на риба и други водни организми, регистрирани по реда на Закона за рибарството и аквакултурите.

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание § 54, ал. 1 от Закона за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите (ДВ, бр. 36 от 2008 г.).

§ 3. Изпълнението на наредбата се възлага на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури и на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" - РА.

§ 4. Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури утвърждава вътрешните правила за обработване на заявленията за кандидатстване в срок до един месец от датата на влизане в сила на тази наредба.

§ 5. Наредбата влиза в сила от датата на обнародването й в "Държавен вестник".
 
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив