Наредба № 39 от 21 декември 2005 г. за обхвата и съдържанието на генералните планове за развитие на пристанищата за обществен транспорт с национално значение

МТ и МРРБ

Държавен вестник брой: 6

Година: 2006

Орган на издаване: МТ и МРРБ

Дата на обнародване: 20.01.2006

Раздел I
Общи положения

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят специфичните изисквания за обхвата и съдържанието на генералните планове за развитие на пристанищата за обществен транспорт с национално значение, както и на свързаните с тях предварителни (предпроектни) проучвания и задания за проектиране.
(2) Наредбата се прилага при създаване на нови и при актуализиране или изменение на действащи генерални планове за развитие на пристанищата за обществен транспорт с национално значение.

Чл. 2.
(1) С генералните планове на пристанищата за обществен транспорт с национално значение се определят концепциите за дългосрочно развитие на съответната територия, обосновани с технологични и финансово-икономически изводи, и взаимовръзката на тези концепции с общите устройствени планове.
(2) Генералният план:
1. определя развитието на съществуващите и необходимостта от резервиране на нови територии, предназначени за извършване на пристанищни дейности и услуги, функционално ги зонира и планира режима на тяхното устройство и застрояване;
2. разглежда варианти за решение на транспортните, технологичните, инфраструктурните, икономическите, екологичните и социалните проблеми, свързани с осъществяване на пристанищните дейности и услуги, и обосновано предлага оптималното решение;
3. отразява съществуващото положение и прави предложения за развитие на комуникационно-транспортната мрежа (железопътни линии и пътища) и другите общи мрежи на техническата инфраструктура на пристанището и на неговите съоръжения;
4. дава обобщени параметри на зоните за бъдещи инвестиционни инициативи, както и характеристиките на съществуващите и бъдещи съоръжения, сгради, пътни и железопътни връзки, складове и на общите мрежи на техническата инфраструктура;
5. при необходимост съдържа решение за депониране на драгажни маси и строителни отпадъци във връзка с поддържането и развитието на пристанищата.
(3) Предвижданията на одобрения генерален план са задължителни при съставяне на задания за изработване на устройствени планове за засегнатата територия или техните изменения.

Чл. 3. Генералният план е елемент от заявлението за инвестиционна инициатива за изграждане на ново пристанище за обществен транспорт с национално значение или отделен негов терминал върху или извън територията на съществуващо пристанище.

Чл. 4.
(1) Заданието за изработване на генерален план на пристанище за обществен транспорт с национално значение се изготвя от възложителя на плана.
(2) Заданието обосновава необходимостта от изготвяне на генерален план, неговия териториален обхват, съдържанието, сроковете и фазите за изработването му, както и допълнителните изисквания, на които трябва да отговаря.
(3) Процесът на изработване на генерален план включва две фази:
1. прединвестиционно (предпроектно) проучване;
2. проект на генерален план.
(4) Проектът на генерален план на пристанище за обществен транспорт с национално значение по ал. 3, т. 2 се изработва в съответствие със заданието и резултатите от прединвестиционното (предпроектното) проучване.

Раздел II
Прединвестиционно (предпроектно) проучване

Чл. 5. Прединвестиционното (предпроектното) проучване включва следните части:
1. анализ на съществуващото положение и на предишни разработки;
2. анализ на теренните, геоложките, хидроложките и климатичните условия, направен на основата на необходимите заснемания, проучвания и базова информация;
3. маркетингова оценка;
4. техническа и технологическа оценка;
5. екологична оценка;
6. икономическа оценка;
7. финансова оценка.

Чл. 6. Анализът на съществуващото положение и на предишните разработки обхваща:
1. описание на обекта;
2. констатации за наличие на предишни разработки, описание и анализ;
3. констатации за режима на собственост на съществуващите и на бъдещите територии в случай на предвиждано разширение.

Чл. 7. Анализът на теренните, геоложките, хидроложките, климатичните и метеорологичните условия обхваща:
1. констатации за климатичните и метеорологичните условия;
2. констатации по извършените геоложки и хидроложки проучвания - описание и анализ;
3. констатации за наличие на геодезически заснемания - описание и анализ.

Чл. 8.
(1) Маркетинговата оценка обхваща:
1. статистически преглед на обработените товари внос/износ по типове и видове;
2. текущите и прогноза за бъдещите ценови рамки на отделните видове пристанищни услуги;
3. динамика на съществуващия и прогнозен товарооборот за различни по вид товари и факторите, които ги обуславят;
4. разходите за извършване на отделните пристанищни дейности и услуги и тенденциите за тяхното запазване, увеличаване или намаляване;
5. обща и аналитична характеристика на конкурентната среда, в която работят операторите, извършващи пристанищни дейности и услуги;
6. влиянието на използваните технологии и технически средства върху общото развитие на пристанището или на пристанищната система.
(2) При изготвяне на маркетинговата оценка се изясняват ориентировъчните разчети за пазарната прогноза, включително базата за оценка на обемите товари за обработка по видове и типове; за условията, при които се осъществяват търсенето и предлагането на отделните пристанищни услуги и дейности; за усреднените размери на производствените и административните разходи и се прави оценка на очакваното въздействие върху приходите и разходите на различните видове пристанищни дейности и услуги.

Чл. 9.
(1) Техническата и технологическата оценка анализира използваните технически средства и технологии при осъществяване на отделните пристанищни дейности и обуславя варианти за тяхната модернизация.
(2) При изготвяне на техническата и технологическата оценка се изясняват във варианти и социалните аспекти, свързани с евентуалните промени на използваните технологии, включително наличието на опитна работна ръка и необходимостта от обучение и преквалификация.

Чл. 10. Екологичната оценка включва:
1. констатации за наличие на съществуващи разработки по опазване на околната среда;
2. предварителна оценка за въздействието върху околната среда при въвеждане в експлоатация на проектираните мощности;
3. предварителни препоръчителни мерки за опазване на околната среда при въвеждане в експлоатация на проектираните мощности.

Чл. 11.
(1) Икономическата оценка обхваща:
1. икономически анализ на приходните и разходните парични потоци, свързани с експлоатацията на съществуващите и предвидените за въвеждане в експлоатация производствени мощности;
2. анализ на единичните ценови листи на отделните видове пристанищни дейности и услуги, предлагани от отделните оператори;
3. прогноза на икономическите параметри на разпределението на цените по отделни видове предоставяни пристанищни услуги и дейности от отделните оператори и въздействието на отделните ценови нива върху общите разходи на товарите и конкурентоспособността на пристанището като цяло;
4. оценка за въздействието на проекта върху общата конкурентоспособност на пристанището като цяло; върху цената на ангажирания капитал, профилите на търсенето на пристанищни услуги и дейности и върху екологичните условия.
(2) При изготвяне на икономическата оценка се оценяват основните икономически рискове - валутен риск, инфлационен и дефлационен риск; риск от промяна на базисните лихвени нива; рискове, свързани с обема и цените на търсенето и предлагането на пристанищни услуги и дейности; рисковете по управление.

Чл. 12.
(1) Финансовата оценка обхваща:
1. анализ на необходимите инвестиции, свързани с проекта;
2. анализ на жизнеспособността на проекта - възвръщаемост на необходимите инвестиции във варианти, очаквани печалби и отчисления за данъци;
3. анализ на прогнозираните отчети за приходи и разходи, дисконтирани с подходящ дисконтиращ процент, който да отрази цената на капитала, нетната текуща стойност на проекта и вътрешната норма на възвръщаемост, съпоставени с алтернативни варианти за ангажиране на необходимия финансов ресурс;
4. анализ на предполагаемите експлоатационни и финансови парични потоци;
5. анализ на различните съотношения: дълг-акции, риск и възвръщаемост за всяка от проектираните форми на финансиране;
6. анализ на типовете източници за предоставяне на необходимия финансов ресурс.
(2) При изготвяне на финансовата оценка се оценяват политическите, финансовите и експлоатационните рискове - данъчни рискове, ограничения във вносно-износния режим, промени в законодателството, рискове от забавяне на планирането и одобряване на документациите, рискове от преразходи, рискове от повреда на съоръженията, форсмажорни рискове.

Раздел III
Проект на генерален план. Обхват и съдържание

Чл. 13. Проектът на генерален план съдържа:
1. характеристики и анализ на съществуващото положение;
2. изводи и предложения за развитие.

Чл. 14. Характеристиките и анализът на съществуващото положение обхващат:
1. описание на обекта - местонахождение, граници и размери на поземления имот;
2. анализ на предишни разработки и проучвания;
3. описание на съществуващата инфраструктура, в това число - сградите и пристанищните съоръжения, както и на съществуващите акватории, подходни канали, навигационни условия и съоръжения.

Чл. 15.
(1) Изводите и предложенията за развитие се разработват в следните части:
1. част "Технологична";
2. част "Транспортно-комуникационна", която включва:
а) железопътна мрежа на пристанището, железопътни подходи и връзка с републиканската железопътна мрежа;
б) пътни подходи и връзка с републиканската пътна мрежа;
в) вертикална планировка и настилки;
3. част "Техническа инфраструктура", която включва:
а) електрозахранване, осветление, електрически мрежи и съоръжения;
б) водоснабдяване и канализация - мрежи и съоръжения;
в) отопление, вентилация и климатизация - мрежи и съоръжения;
г) информационна част;
д) автоматизирани системи;
4. част "Хидротехническа", включваща: конструкции, акватории, подходни канали и навигационни условия и съоръжения;
5. част "Сгради и съоръжения" - архитектурна, конструктивна;
6. част "Екологична", която съдържа мерки за опазване на околната среда при използване на различните технологии;
7. част "Социална", съдържаща оценка за степента на въздействие на проекта върху социалната среда.
(2) Всяка от частите задължително съдържа:
1. изводи, основани на анализа на съществуващите пристанищни капацитетни възможности;
2. вариантни предложения за развитие със съответните изчисления и изводи;
3. изчисляване на необходимите инвестиции по обобщени показатели и предложение за инвестиционна програма по години.
(3) Към частите от ал. 1, т. 1, 2, 3, 4 и 5 се представят и следните графични материали:
1. генерален план на цялото пристанище в мащаб, уточнен в заданието, и показани:
а) навигационните условия и съоръжения;
б) функционалното зониране съобразно технологичното и организационното обособяване на разглежданата територия, детайлизирано с всички елементи (сгради, транспортно-комуникационни връзки и др.);
в) терените за терминали и зоните за извършване на дейности по чл.116а ЗМПВВППРБ;
г) комуникационно-транспортната мрежа и другите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура;
2. технологични чертежи на отделните корабни места или терминали в подходящ мащаб;
3. типови разрези на съществуващите и предлаганите конструкции на кейовите стени;
4. типови разрези на подходните канали;
5. други чертежи и схеми в подходящ мащаб, определени в заданието.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. Актуализация на генерален план е добавяне на факти, аргументи, статистически данни и други, при които не се предвижда изменение в концептуалните решения, съдържащи се в генералния план (осъвременяване на фактологията).
2. Изменение на генерален план е добавяне на факти, аргументи или статистически данни, които дават основание за вземане на различни концептуални решения от тези, съдържащи се в съществуващия генерален план, като в изменението задължително се посочва кои части на генералния план се заличават.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.112а, ал. 6 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

§ 3. До създаването на кадастралните карти и кадастралните регистри генералните планове се изработват въз основа на действащите кадастрални планове, планове за земеразделяне или други планове за съответната територия, свързани с възстановяване правото на собственост върху земеделски земи или земи и гори от горския фонд.

§ 4. Одобрените преди влизането в сила на тази наредба генерални планове запазват действието си.

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив