Наредба № 4 от 1998 г. за оценка на въздействието върху околната среда

МОСВ, МРРБ, МЗ и МЗГАР

Държавен вестник брой: 68

Година: 2001

Орган на издаване: МОСВ, МРРБ, МЗ и МЗГАР

Дата на обнародване: 01.09.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. С тази наредба се определят условията и редът за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционните проекти, обектите и дейностите, определени с чл.20 и § 9 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
Чл.2.
(1) Предмет на ОВОС са:
1. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) националните, регионалните и областните планове и програми за развитие;
2. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) общите и подробните устройствени планове и техните изменения, с които се предвиждат дейности, посочени в приложението към Закона за опазване на околната среда;
3. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) плановете за застрояване, свързани с промяна на функционалното предназначение на земята в земеделския и горския фонд с производства и дейности, посочени в приложението към чл.20, ал.1, т.1 ЗООС;
4. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Инвестиционните проекти за нови обекти и инвестиционните проекти за разширение или преустройство с промяна на производствената дейност на обекта в случаите, когато тя попада в обхвата на приложението към чл.20, ал.1, т.1 ЗООС;
5. обектите в експлоатация по смисъла на чл.20, ал.4 от Закона за опазване на околната среда:
а) периодично - по списък, утвърждаван ежегодно от министъра на околната среда и водите, като за големи обекти замърсители оценка се прави поне веднъж на 5 години;
б) при констатирано системно нарушение на нормативната уредба по околната среда, със заповед на министъра на околната среда и водите;
6. обектите, които подлежат на приватизация или реституция - за случаите, за които с мотивирано предписание на компетентния орган по околната среда се предполагат настъпили екологични щети от минали действия или бездействия до момента на приватизация или реституция.
(2) Оценка на въздействието върху околната среда може да се извършва и по предложение на заинтересувани физически и юридически лица до компетентния орган по чл.27 ЗООС, който се произнася по предложението в срок до 30 дни от постъпването му.
Чл.3. Резултатите от оценката на въздействието върху околната среда се оформят в доклад, изработен при условията и по реда на тази наредба.
Чл.4.
(1) Изработването на доклада за ОВОС се възлага от:
1. лицето или органа, който финансира инвестиционната програма за развитие или устройствения план;
2. инвеститора на проекта за строителство или на застроителното решение;
3. собственика или ползвателя на обекта;
4. органа,който извършва приватизация или реституция.
(2) (доп.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Разходите за изработването на доклада за ОВОС, включително и разходите за превод на доклада в случаите на ОВОС в трансграничен контекст, са за сметка на неговия възложител.
(3) Възложителят на доклада за ОВОС осигурява необходимата информация за извършването на оценката.
Чл.5.
(1) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Докладите за ОВОС се изработват от колектив от регистрирани независими експерти с ръководител, които могат да бъдат български и чуждестранни физически лица.
(2) Независими са експертите, които:
1. не са пряко заинтересувани от реализацията на проекта или осъществяването на дейността в качеството си на:
а) възложител на програмата или устройствения план;
б) инвеститор на строежа;
в) собственик или ползвател на обекта;
г) ръководител или член на управителен или контролен орган на юридическото лице - възложител, инвеститор, собственик или ползвател;
2. не са лица, които са:
а) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) в трудово правоотношение с компетентните органи по чл.27 ЗООС и Изпълнителна агенция по околна среда;
б) членове на експертните съвети за вземане на решения по ОВОС;
3. не са участвали в изработването на съответния проект по чл.2, ал.1, т.3 и 4.
(3) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Професионалната компетентност на експертите, в т.ч. на ръководителя на колектива, се удостоверява с документ за включване в публичен регистър, който се поддържа от Министерството на околната среда и водите по ред, определен със заповед на министъра на околната среда и водите.
(4) (нова,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Ръководителят на колектива от независими експерти носи отговорност за:
1. определянето на състава от независими регистрирани експерти, необходими за извършване на ОВОС предвид спецификата на предмета на оценката и условията на средата;
2. пълнотата и достоверността на информацията в общите раздели на доклада за ОВОС, с изключение на разделите по аспектите (компонентите и факторите) на околната среда, както и за крайното заключение за възможно решение.
(5) (нова,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Регистрираните експерти по ОВОС носят отговорност за пълнотата и достоверността за извършваната от тях оценка по съответния аспект (компонент и/или фактор) на околната среда в доклада за ОВОС.

Глава втора
ПРОЦЕДУРИ ПО ОВОС

Чл.6. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Оценката на въздействие върху околната среда за всеки национален, регионален или областен план или програма за развитие се извършва в следната последователност:
1. възложителят на плана или програмата за развитие представя в Министерството на околната среда и водите във възможния най-ранен етап на изготвяне на плана или програмата:
а) предложение за обхват и съдържание на оценката на въздействие върху околната среда;
б) предложение за процедура по оценка на въздействие върху околната среда, съвместена с целия процес по изготвяне на плана или програмата и която включва: етапи на работа по оценката; форми на обществено участие на различните етапи на изготвяне на документацията; консултации със засегнати и заинтересувани лица и ведомства (в т.ч. компетентни органи по околна среда); представяне на документацията на компетентния орган за вземане на решение по ОВОС;
2. министърът на околната среда и водите писмено одобрява предложенията по т.1 въз основа на решение на междуведомствената комисия по чл.14, ал.2.
Чл.7. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Оценката за въздействието върху околната среда на общите и подробните устройствени планове и техните изменения, с които се предвиждат дейности, посочени в приложението към Закона за опазване на околната среда се извършва в следната последователност:
1. изработване на доклад за ОВОС едновременно с изработване на предварителния проект на плана;
2. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) провеждане на обществено обсъждане на доклада за ОВОС едновременно с извършване на обществено обсъждане на плана; в случаите, когато не се провежда обществена оценка, обществено обсъждане се извършва едновременно със съгласуването на плана;
3. (отм.,пред.т.4,ДВ,бр.68 от 2001 г.) вземане на решение по доклада за ОВОС.
Чл.8.
(1) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Оценката на въздействие върху околната среда на плановете за застрояване се извършва в следната последователност:
1. изработване на предварителен доклад за ОВОС на проекта на застроително решение;
2. обществено обсъждане на предварителния доклад за ОВОС;
3. вземане на решение по предварителния доклад за ОВОС;
4. изработване на окончателен доклад за ОВОС на проекта, във фазата на проектиране, въз основа на която се издава разрешението за строеж на обекта върху територията, за която се изработва застроителното решение;
5. (отм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)
6. вземане на решение по окончателния доклад за ОВОС.
(2) Когато с предварителния доклад за ОВОС е извършена прогноза и оценка на очакваните конкретни въздействия върху околната среда и са определени необходимите мерки за ограничаване на въздействията върху околната среда, органът по околната среда може да вземе окончателно решение по ОВОС. В тези случаи окончателен доклад за ОВОС не се изработва.
Чл.9.
(1) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Оценката на въздействие върху околната среда на инвестиционните проекти се извършва в следната последователност:
1. изработване на предварителен доклад за ОВОС на проекта в първоначалната фаза на проектиране;
2. обществено обсъждане на предварителния доклад за ОВОС;
3. вземане на решение по предварителния доклад за ОВОС;
4. изработване на окончателен доклад за ОВОС на проекта, във фазата на проектиране, въз основа на която се издава разрешението за строеж;
5. (отм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)
6. вземане на решение по окончателния доклад за ОВОС.
(2) За случаите по чл.8, ал.2 окончателен доклад за ОВОС не се изработва.
(3) При еднофазно проектиране и в случаите на двуфазно проектиране, при което работното проектиране се извършва по време на изпълнение на строителството, ОВОС се извършва в следната последователност:
1. изработване на окончателен доклад за ОВОС на проекта, въз основа на който се издава разрешението за строеж;
2. обществено обсъждане на окончателния доклад за ОВОС;
3. вземане на решение по окончателния доклад за ОВОС.
(4) При обекти, които се въвеждат в експлоатация поетапно, ОВОС се извършва в следната последователност:
1. изработване на предварителен доклад за ОВОС на проекта на първия етап за въвеждане в експлоатация на обекта, въз основа на който се издава разрешението за строеж, като с доклада за ОВОС се определя и общото въздействие на целия обект върху околната среда;
2. обществено обсъждане на предварителния доклад за ОВОС;
3. вземане на решение по предварителния доклад за ОВОС; когато с предварителния доклад за ОВОС е извършена прогноза и оценка на очакваните конкретни въздействия върху околната среда и са определени мерките за ограничаване на допустимото въздействие върху околната среда от проекта на първия етап за въвеждане в експлоатация на обекта, органът по околната среда може да вземе окончателно решение по ОВОС за този етап;
4. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) изработване на окончателен доклад за ОВОС на инвестиционните проекти за отделните етапи за въвеждане на обекта в експлоатация;
5. (отм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)
6. вземане на решения по окончателния доклад за ОВОС на всеки последващ етап за въвеждане на обекта в експлоатация.
(5) (нова,ДВ,бр.68 от 2001 г.) В случаите по чл.46, ал.3 от Закона за водите оценка на въздействието върху околната среда се извършва в следната последователност:
1. изработване на окончателен доклад за ОВОС на инвестиционния проект;
2. изготвяне на становище от дирекция "Води" на МОСВ относно възможността за издаване на разрешително съгласно разпоредбите на Закона за водите и условията, при които може да бъде издадено разрешителното;
3. при положително становище по т.2 се провежда обществено обсъждане на доклада за ОВОС, а в случаите, в които се предвижда издаване на разрешително за ползване на воден обект - и на условията в разрешителното;
4. вземане на решение по доклада за ОВОС;
5. при отрицателно становище по т.2 докладът за ОВОС се връща на възложителя с писмо и не се открива процедура за обществено обсъждане.
(6) (нова,ДВ,бр.68 от 2001 г.) В случаите по ал.5 не се открива нова процедура по ОВОС на инвестиционен проект, чиято реализация изисква издаване на разрешително за ползване на същия воден обект или участък от него преди да е приключила процедурата по ОВОС на първия вносител.
Чл.10. Оценката на въздействие върху околната среда на обекти в експлоатация се извършва в следната последователност:
1. изработване на доклад за ОВОС;
2. обществено обсъждане на доклада за ОВОС;
3. вземане на решение по доклада за ОВОС.
Чл.11.
(1) Оценката на въздействие върху околната среда на обектите, които подлежат на приватизация или реституция, се извършва в следната последователност:
1. изработване на доклад за ОВОС, включително с оценяване на настъпилите екологични щети до момента на приватизация или реституция;
2. обществено обсъждане на доклада за ОВОС;
3. вземане на решение по доклада за ОВОС.
(2) За случаите, когато след приватизацията или реституцията се предвижда ново строителство, разширение или преустройство с промяна на функционалното предназначение на обекта или на част от него, се прилага редът по чл.9.
Чл.12. Оценката на въздействие върху околната среда за проекти с трансгранично въздействие се извършва съгласно изискванията на тази наредба и на Конвенцията за оценка на въздействие върху околната среда в трансграничен контекст в следната последователност:
1. уведомяване на заинтересувани държави - страни по конвенцията, за предвидената в инвестиционното намерение дейност, която предполага въздействие върху околната среда на техни територии;
2. изработване на доклад за ОВОС;
3. предоставяне от МОСВ на доклада за ОВОС на заинтересувани държави;
4. обществено обсъждане на доклада за ОВОС и провеждане на консултации със заинтересувани държави относно резултатите от общественото обсъждане;
5. вземане на решение по доклада за ОВОС.

Глава трета
ДОКУМЕНТАЦИЯ ПО ОВОС

Чл.13.
(1) Докладът за ОВОС се изработва съобразно изискванията в приложенията на тази наредба:
1. доклад за ОВОС на програми и планове - съобразно общите изисквания на приложение No 1;
2. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) предварителен и/или окончателен доклад за ОВОС за инвестиционните проекти по приложението към ЗООС, включително за плановете за застрояване - съобразно общите изисквания на приложение No 2;
3. доклад за ОВОС на обекти в експлоатация, в това число за обекти, които подлежат на приватизация или реституция - съобразно изискванията на приложение No 3.
(2) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) С предварителния доклад за ОВОС се извършва оценка на въздействието върху околната среда, с която равностойно се разглеждат възможните начини за реализиране на инвестиционните проекти, включително "нулева" алтернатива, и се определят ограничителните параметри за следващите фази на проектиране.
(3) Предварителен доклад се изисква задължително за проекти, с които се предвижда етапно изграждане и въвеждане в експлоатация на обекта, като с предварителния доклад за ОВОС задължително се определя общото въздействие върху околната среда на целия обект.
(4) С окончателния доклад за ОВОС се оценяват нивото на технологиите в проекта, прави се инвентаризация на съвременното състояние на компонентите на околната среда и се дава прогноза за предполагаемите въздействия върху тях. На тази база се конкретизират мерките за осигуряване на допустимото въздействие върху околната среда.
(5) С доклада за ОВОС на обекти в експлоатация се извършва анализ и оценка на причиняваните от производствената дейност въздействия върху околната и работната среда, на съответствията и на отклоненията от нормативната уредба по околната среда, по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд и на програмата за решаване на екологичните и здравните проблеми.
Чл.14. (1) Възложителят на доклада за ОВОС и независимите експерти могат да провеждат консултации относно изискванията към доклада и за предварително определяне на неговия обхват с компетентните звена на органа, който издава решението по ОВОС.
(2) Обхватът на доклада за ОВОС на програмите и плановете по чл.2, ал.1, т.1 и 2, както и конкретизиране на изискванията към доклада, се уточняват от междуведомствена комисия при МОСВ с участие на представители на заинтересуваните министерства и други ведомства в зависимост от вида, характера, спецификата, обхвата и предназначението на програмата или плана.
Чл.15. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) За вземане на решение по ОВОС възложителят задължително представя на компетентния орган:
1. най-малко три екземпляра от доклада за ОВОС, когато компетентен орган за вземане на решение по ОВОС е РИОСВ, или най-малко пет екземпляра от доклада за ОВОС, когато компетентен орган за вземане на решение по ОВОС е МОСВ, както и съответния брой нетехнически резюмета;
2. копие на доклада за ОВОС, вкл. на нетехническото резюме, на електронен носител;
3. списък на регистрираните експерти и ръководител на колектива, изработили доклада за ОВОС, в който всеки се подписва срещу разработените от него части на доклада;
4. копие от удостоверенията за вписване в регистъра на МОСВ;
5. писмени декларации на експертите, с които се декларира тяхната независимост съобразено с изискванията на чл.5, ал.2 и се посочват изготвените от експерта раздели от доклада за ОВОС;
6. източниците на информация за компонентите на околната среда, които авторите са използвали в доклада за ОВОС;
7. декларация за отчетната стойност на дълготрайните материални активи за обекти в експлоатация или декларация за стойността (по проект) на предвидени за изграждане обекти, вкл. и при разширение и/или преустройство с промяна на производствената дейност на съществуващи обекти;
8. други документи, необходими за вземане на решението по ОВОС, които компетентният орган писмено е изискал по своя преценка в процеса на процедурата по ОВОС.
Чл.16.
(1) При наличие на държавна, служебна или друга защитена от закона тайна възложителят на ОВОС я представя на компетентния орган като отделно приложение към доклада за ОВОС.
(2) Компетентният орган за вземане на решение няма право да предоставя на трети лица представената информация по ал.1.

Глава четвърта
ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОВОС

Чл.17.
(1) Общественото обсъждане на резултатите от ОВОС се организира съвместно от общинските органи и компетентния орган, който издава решението по ОВОС.
(2) В общественото обсъждане участват представители на общинската администрация, на държавни и обществени организации, обществеността и заинтересувани физически и юридически лица.
(3) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Общественото обсъждане на доклада за ОВОС се извършва в следния ред:
1. процедурата за обществено обсъждане се открива с писмо на министъра на околната среда и водите, респ. на директора на регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), след предварителна оценка на качеството на доклада за ОВОС от компетентните звена на органа, който издава решението по ОВОС, и заплатена такса съгласно Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите;
2. не се открива процедура за обществено обсъждане, когато според предварителната оценка по т.1 докладът за ОВОС не отговаря на изискванията за качество, както и в случаите по чл.9, ал.5, т.5;
3. след откриване на процедурата за обществено обсъждане възложителят на ОВОС предоставя един екземпляр от документацията по ОВОС по чл.15 на общинската администрация, на територията на която ще се реализира съответната програма, устройствен план или проект, или на територията, на която се осъществява съответната дейност;
4. органите по чл.17, ал.1 определят мястото, датата и часа за провеждане на общественото обсъждане, както и мястото и времето за обществен достъп до документацията по ОВОС и ги обявяват чрез средствата за масово осведомяване или по друг подходящ начин най-малко един месец преди срещата за общественото обсъждане;
5. в случаите, в които МОСВ е компетентен орган за вземане на решение по ОВОС, обявяването по т.4 се извършва чрез централните и местните средства за масово осведомяване;
6. срещата за общественото обсъждане се ръководи от представител на компетентния орган за издаване на решение по ОВОС;
7. възложителят на ОВОС осигурява присъствието на ръководителя и на представители на колектива от независими експерти на срещата, като същите запознават присъстващите в резюме с инвестиционното намерение/производствената дейност и съответно резултатите от извършената ОВОС.
(4) За общественото обсъждане се води протокол от представител на компетентния орган по околната среда, към който се прилагат представените писмени становища на общественото обсъждане.
(5) Органите по чл.17, ал.1 предоставят копие от материалите с резултатите от общественото обсъждане на възложителя на доклада за ОВОС най-късно в 14-дневен срок от датата на провеждане на общественото обсъждане.
(6) Възложителят на доклада за ОВОС възлага допълването на доклада в съответствие с бележките и препоръките от протокола на общественото обсъждане и приложените към него писмени становища в срок, определен от компетентния орган за вземане на решение по ОВОС.
Чл.18. Разходите по общественото обсъждане се поемат от:
1. възложителите на ОВОС - разходите по обявяване на общественото обсъждане;
2. органите по чл.17, ал.1 - разходите, свързани с осигуряване на помещения, в които се осъществява достъпът до документацията по ОВОС и се провежда общественото обсъждане, и разходите за участие на техните представители в общественото обсъждане;
3. участниците в общественото обсъждане на ОВОС - разходите (пътни, командировъчни и др.), свързани с предварителното запознаване с документацията по ОВОС, и за участието им в общественото обсъждане.

Глава пета
РЕШЕНИЕ ПО ОВОС

Чл.19.
(1) Решението по ОВОС се взема, както следва:
1. от Министерството на околната среда и водите:
а) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) националните, регионалните и областните планове и програми за развитие;
б) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) за общите и подробните устройствени планове, които се разглеждат от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика към Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
в) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) за инвестиционните проекти и обектите, посочени в приложението към ЗООС в съответствие с определените критерии за компетентност;
2. от регионалните инспекции по околната среда и водите:
а) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) общите и подробните устройствени планове, които се разглеждат от областния експертен съвет по устройство на територията на областите или експертния съвет на общината (района) по устройство на територията на общините;
б) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) за инвестиционните проекти и обектите, посочени в приложението към ЗООС в съответствие с определените критерии за компетентност.
(2) При извършване на ОВОС по чл.20, ал.3 от Закона за опазване на околната среда, компетентният орган за вземане на решение по ОВОС се определя от министъра на околната среда и водите за всеки конкретен случай.
Чл.20.
(1) Компетентният орган взема решение по доклади за ОВОС на програми и планове по чл.2, ал.1, т.1 и 2, както следва:
1. съгласува програмата или плана, когато са спазени изискванията на нормативната уредба по околната среда;
2. връща доклада при констатирани съществени пропуски и недостатъчно обосновани алтернативни решения;
3. не съгласува програмата или плана, когато предвижданията на програмата или решенията на плана са в нарушение на нормативната уредба по околната среда.
(2) Компетентният орган взема решение по предварителния доклад за ОВОС, както следва:
1. разрешава преминаване в следваща фаза на проектиране и изработване на окончателен доклад за ОВОС;
2. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) разрешава строителството и експлоатацията на новопроектирания обект, без да е необходимо изработване на окончателен доклад за ОВОС - за случаите, когато с предварителния доклад за ОВОС са извършени прогноза и оценка на очакваните конкретни въздействия върху околната среда и са определени необходимите мерки за ограничаване на въздействията върху околната среда;
3. връща доклада за ОВОС при констатирани съществени пропуски и недостатъчно обосноваване на възможните начини за реализиране на проекта, вкл. на нулевата алтернатива;
4. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) не разрешава преминаването в следваща фаза на проектиране и/или строителството и експлоатацията на новопроектирания обект, когато с проектните решения се нарушава нормативната уредба по околната среда.
(3) Компетентният орган взема решение по окончателния доклад за ОВОС, както следва:
1. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) разрешава строителството и експлоатацията на новопроектирания обект, когато са спазени изискванията на нормативната уредба по околната среда;
2. връща доклада, когато в него не се съдържат ясни прогноза и оценка на въздействието върху един или повече компоненти на околната среда, поради което компетентният орган не може да вземе решение;
3. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) не разрешава строителството и експлоатацията на новопроектирания обект, когато с проектните решения се нарушава нормативната уредба по околната среда.
(4) Компетентният орган взема решение по докладите за ОВОС на обектите в експлоатация, в това число на обекти, подлежащи на приватизация или реституция, както следва:
1. разрешава по-нататъшната производствена дейност при доказани въздействия, допустими с нормативната уредба по околната среда;
2. разрешава производствената дейност при определени условия и за определен срок от време за случаите, когато не са гарантирани мерките за предотвратяване или отстраняване на последиците от отрицателните въздействия върху околната среда и човешкото здраве;
3. връща доклада при констатирани съществени пропуски в обхвата и съдържанието; липса на програма за привеждане в съответствие с нормативната уредба по околната среда; липса на план за собствен мониторинг;
4. спира временно производствените дейности или части от тях при доказано нарушаване на нормативната уредба по околната среда;
5. прекратява производствените дейности или части от тях, когато те причиняват неотстраними вреди за околната среда и човешкото здраве.
(5) В решението по ОВОС се посочват мотивите за издаването му и се описват условията, по изпълнението на които компетентният орган ще провежда контрол.
(6) В решенията по ОВОС по чл.20, ал.2, т.3; ал.3, т.2 и ал.4, т.3 се посочват изрично разделите от доклада, за които е взето решение за връщане по законосъобразност.
Чл.21. (1) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Решението по ОВОС се взема в едномесечен срок от внасянето на доклада за ОВОС. В срока не се включва времетраенето на общественото обсъждане и допълването на доклада в резултат на общественото обсъждане и представените писмени становища на обсъждането.
(2) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Положителното решение по чл.20, ал.1, т.1 е основание за одобряване на национални, регионални и областни планове и програми за развитие, общите и подробните планове, с които се предвиждат дейности, посочени в приложението към Закона за опазване на околната среда.
(3) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Положителното решение по чл.20, ал.2, т.1 е основание за преминаване в следваща фаза на проектиране, за избор на площадки или трасета за обектите, за издаване на решение за промяна на функционалното предназначение на земята или за одобряване на инвестиционните проекти при доказано незначително въздействие върху околната среда и здравето на населението.
(4) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Положителното решение по чл.20, ал.2, т.2 и чл.20, ал.3, т.1 е основание за одобряване на инвестиционните проекти, както и за издаване на разрешения за строеж и на разрешения за ползване на строежите.
(5) Положителното решение по чл.20, ал.4, т.1 и 2 е основание за разрешаване на по-нататъшната дейност на обектите в експлоатация.
Чл.22.
(1) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Решението по ОВОС се съобщава писмено на възложителя на ОВОС и се оповестява чрез средствата за масово осведомяване или по друг подходящ начин в 7-дневен срок от постановяването му.
(2) Копия от решението се предоставят на заинтересуваните физически и юридически лица и за открит обществен достъп.
(3) (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Заинтересуваните лица могат да обжалват решението пред съответния окръжен съд при условията и по реда на Закона за административното производство в 14-дневен срок от съобщението по ал.1.
Чл.23.
(1) Решенията по ОВОС се издават от:
1. министъра на околната среда и водите - на основание решенията на Висшия експертен екологичен съвет при Министерството на околната среда и водите;
2. директорите на регионалните инспекции по околната среда и водите - на основание решенията на експертния екологичен съвет при съответната регионална инспекция.
(2) В експертните екологични съвети участват представители на съответната общинска администрация, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на здравеопазването, Министерството на земеделието, горите и аграрната реформа и техните поделения по места.
Чл.24.
(1) Решението по ОВОС за проекти е валидно за срок една година след неговото постановяване.
(2) Когато в срока за валидност на решението по ОВОС не се издаде разрешение за строеж, възложителят прави постъпки пред компетентния орган за потвърждаване на решението или за издаване на ново решение по ОВОС.
(3) Срокът за валидност на решението по ОВОС за обекти в експлоатация се определя от компетентния орган със самото решение.

Глава шеста
КОНТРОЛ ПО РЕШЕНИЕТО

Чл.25.
(1) Компетентните органи провеждат контрол по изпълнение на условията от решението по ОВОС по време на прилагането на плана, на строителството и експлоатацията на обекта.
(2) Компетентните органи провеждат контрол по изпълнението на условията по чл.20, ал.5 относно:
1. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) съответствието на плановете и инвестиционните проекти по чл.2, ал.1 с решенията по ОВОС за планове от по-висок ранг;
2. потвърждаването на прогнозираното въздействие на обекта върху околната среда;
3. прилагането на плана за действие при аварийни ситуации и залпови замърсявания;
4. реализирането на плана за собствен мониторинг на въздействията на обекта върху околната среда;
5. изпълнение на програмата за привеждане на дейността в съответствие с нормативната уредба по околната среда;
6. сроковете и обхвата на поставените в решението по ОВОС условия.
(3) При констатиране на неизпълнение на условията по ал. 2, компетентните органи обявяват за невалидни издадените от тях решения, като уведомяват за това съответните заинтересувани страни.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Оценка на въздействието върху околната среда" е процес за установяване, анализиране, оценка и вземане на решение за възможните последствия от програми, проекти, обекти и дейности и техните практически алтернативи по отношение на риска за човешкото здраве и опазването на околната среда съобразно действащата в страната нормативна уредба по околната среда.
2. "Нормативна уредба по околната среда" са:
а) законите и подзаконовите нормативни актове, включително хигиенните, техническите и други норми и стандарти, които определят допустими въздействия върху компонентите на околната среда (атмосферен въздух, повърхностни и подземни води, отпадъци, опасни вещества, вредни физични фактори, земи и почви, земни недра, растителен и животински свят, защитени природни територии, ландшафт, културно наследство, здравно-хигиенни аспекти на околната среда) и техните показатели и са свързани с опазването на околната среда и на живота и здравето на хората;
б) утвърдените от министъра на околната среда и водите методики, както и официално публикувани методики при съответна обосновка.
3. "Компетентни органи" са определените с чл.27 от Закона за опазване на околната среда органи, които трябва да предприемат дължимите по закона, тази наредба или други нормативни актове действия и дейности по опазване на околната среда, както следва:
а) на територията на една община - органите на регионалната инспекция по околната среда и водите или общинските органи;
б) на територията на няколко общини в обхвата на една регионална инспекция по околната среда и водите - органите на съответната регионална инспекция;
в) на територията на няколко общини в обхвата на различни регионални инспекции по околната среда и водите - министърът на околната среда и водите или определен от него заместник-министър.
4. "Разширение" е изграждане на нов подобект на територията на съществуващ обект и всяко пристрояване или надстрояване на съществуваща сграда, които представляват обект или в които се предвиждат дейности, включени в приложението към ЗООС.
5. "Преустройство" е всяка промяна на предназначението на обект или отделни помещения, както и реконструкция или модернизация на съществуващ обект, чрез които се създава нов обект или условия за извършване на нови дейности, включени в приложението към ЗООС.
6. "Трансгранично въздействие" е всяко въздействие, не специално с глобален характер, възникнало на територията на дадена държава, в резултат на предлагана дейност, чийто физически източник на въздействие е разположен изцяло или отчасти на територия, която е под юрисдикцията на друга държава.
7. "Заинтересувани страни" (в трансграничен контекст) са държавата - източник на въздействие върху околната среда, и засегнатите от това въздействие други държави, страни по Конвенцията за въздействие върху околната среда в трансграничен контекст.
8. "План за собствен мониторинг" е план за провеждане на периодични или непрекъснати измервания на емисиите на вредни вещества от съответно определени източници на замърсяване, които ще се провеждат или се провеждат от собственика или ползвателя на обекта.
9. "Нулева алтернатива" е възможността да не се осъществява дейността, предвидена с проекта.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.22 от Закона за опазване на околната среда и отменя Наредба No 1 от 1995 г. за оценка на въздействието върху околната среда (ДВ, бр. 73 от 1995 г.).
§ 3. Указания по прилагане на наредбата дава министърът на околната среда и водите съгласувано с министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на здравеопазването и министъра на земеделието, горите и аграрната реформа.
Министър на околната среда и водите: Е. Манева
За министър на регионалното развитие и благоустройството: Евг. Чачев
Министър на здравеопазването: П. Бояджиев
Министър на земеделието, горите и аграрната реформа: В. Върбанов

Приложение No 1 към чл.13, ал.1, т.1

Общи изисквания за обхват и съдържание на доклада за ОВОС за планове и програми за развитие и устройствени планове
(загл.изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)

1. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) Обща информация: наименование на програмата или плана, адрес на възложителя, лице за контакти - адрес и телефон; информационно осигуряване.
2. Анотация на програмата или плана: кратка характеристика на програмата или плана; посочват се мотивите за изработването и основните цели, които се поставят с програмата или плана; прилага се копие (на плана) в подходящ мащаб и одобреното задание за неговото изработване.
3. Анализ на съществуващото състояние и оценка на въздействието върху компонентите на околната среда, които се очаква да бъдат засегнати значително от предвижданията на програмата или плана: извършва се поотделно за всеки засегнат компонент на околната среда за териториалния обхват на въздействието върху него в следната последователност:
3.1. характеристика и анализ на компонента;
3.2. (изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.) съществуващи проблеми на околната среда в чувствителни от екологична и здравно-хигиенна гледна точка зони, които са от значение за развитието на програмата или плана, и по-специално защитени природни територии и територии и/или зони със специфичен хигиенно-охранителен статут и/или подлежащи на здравна защита, съществуващи санитарно-охранителни зони за питейни и минерални води, както и такива, които ще бъдат учредени за целите на осъществяване на плановете и програмите;
3.3. прогноза за предполагаемото значително въздействие върху околната среда и здравето на населението: съдържа прогнозни оценки, които обхващат очакваните изменения в състоянието на отделните компоненти на околната среда от предвижданията на програмата или плана;
3.4. прогноза за общите екологични и здравно-хигиенни параметри на територията в резултат на реализирането на програмата или плана: допустима плътност и интензивност на застрояване, озеленяване и инженерно обезпечаване на територията и допустима степен на нарушаване на екологичното равновесие, прогнозна оценка за измененията в изградената селищна среда.
4. Характеристика на възможните начини за постигане на целите на програмата или плана, взети предвид при разработването на програмата или плана, и причините, поради които те не се приемат. Алтернативните решения могат да включват алтернативни типове инвестиционни проекти или алтернативно разположение на инвестиционните проекти, включително "нулева" алтернатива.
5. Мерки, предвидени да предотвратят, намалят и където е възможно, да прекратят значителните вредни (отрицателни) въздействия върху околната среда и здравето на населението в резултат на изпълнението на програмата или плана.
6. Списък на използваните методики за оценка и прогноза на въздействието върху околната среда с посочване на източника, в който са публикувани.
7. Заключение: съдържа предложение на авторите на ОВОС за приемане или отхвърляне на програмата или устройствения план, а при необходимост и препоръки за определяне на условия, при които програмата или планът могат да бъдат приложени.

Приложение No 2 към чл.13, ал.1, т.2
(прил.изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)

Общи изисквания за обхват и съдържание на доклада за ОВОС за инвестиционните проекти

1. Обща информация:
1.1. Наименование на инвестиционния проект.
1.2. Име, ЕГН, местожителство, гражданство на инвеститора - физическо лице, фирма, седалище и единен идентификационен номер на юридическото лице, лице за контакти - адрес и телефон.
1.3. Посочване на физическите и юридическите лица, които могат да бъдат засегнати от реализирането на инвестиционния проект.
1.4. Местоположение - карта или схема и описание на района.
1.5. Законодателна и институционална рамка.
1.6. Информационно осигуряване.
2. Анотация на инвестиционния проект:
2.1. Алтернативи за: местоположение, проектни решения, технологии.
2.2. Характеристика на инвестиционния проект: технологична схема; основни суровини и материали; природни ресурси и енергийни източници (вид, количество, запаси и ресурси; годишно потребление); обща необходима площ (дка, земеделска земя или земя в горски фонд, категория, етапи на усвояване; близост до защитени територии); социален ефект (заетост на работната ръка, обществена необходимост, социални ползи), рискови работни места, осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
2.3. Реализиране на инвестиционния проект: строителство; пускане в експлоатация; експлоатация; промени в инвестиционния проект (развитие, етапи, закриване, други); обвързаност с техническата инфраструктурата на района (включително съпътстващи дейности).
3. Анализ на съществуващото състояние, прогноза и оценка на предполагаемите въздействия върху компонентите на околната среда, които се очаква да бъдат засегнати от реализирането на инвестиционния проект.
Анализът и прогнозата се извършват:
а) като оценка на възможностите (потенциала) за осъществяване на целите на инвестиционния проект;
б) като оценка на възможностите (потенциала) на околната среда да поеме прогнозните въздействия от реализирането на инвестиционния проект.
Значимостта на въздействието на предвижданите с инвестиционния проект дейности върху компонентите на околната среда и техните параметри се оценява въз основа на следните критерии:
а) териториален обхват на въздействието, който се оценява в зависимост от радиуса на въздействие;
б) степен на въздействие при отчитане на съществуващ фон - в процент спрямо допустимата норма;
в) продължителност на въздействието, характеризирано като краткотрайно или дълготрайно;
г) честота на въздействието, характеризирана като ниска или висока и като периодично или постоянно въздействие;
д) оценка (характеристика) на кумулативните и комбинираните (синергични) въздействия върху околната среда.
При извършването на анализа, прогнозата и оценката по отделните компоненти се определя прякото въздействие върху всеки един от тях при осъществяване на отделните дейности по време на строителството и в процеса на експлоатацията на обекта.
3.1. Атмосферен въздух:
3.1.1. кратка характеристика и анализ на климатичните и метеорологичните фактори, имащи отношение към конкретното въздействие и качеството на атмосферния въздух;
3.1.2. оценка на качеството на атмосферния въздух (по налични данни);
3.1.3. характеристика на предвидените с проекта източници на замърсяване (количество и концентрация на емитираните замърсители);
3.1.4. пречиствателни съоръжения (вид, пречиствателен ефект);
3.1.5. прогноза и оценка на очакваните изменения в качеството на атмосферния въздух (замърсяването на атмосферния въздух), вкл. и на приземния слой на атмосферата, териториален обхват на зоните със замърсен въздух в резултат от реализацията на инвестиционния проект, в т.ч.:
а) емисии в съответствие с предвижданията на инвестиционния проект, които ще влияят съществено върху околната среда, оценени като характер и значимост, чувствителност, въздействие върху климата и т.н.;
б) прогноза за въздействие върху качеството на атмосферния въздух с установяване на териториалния обхват на съществуващото въздействие по утвърдената методика;
в) определяне на компонентите на околната среда, върху които промененото качество на атмосферния въздух ще оказва съществено влияние;
3.1.6. оценка на въздействието върху атмосферния въздух съобразно действащите в страната норми и стандарти за допустимо съдържание, а при липса на такива - съобразно приетите критерии.
3.2. Повърхностни и подземни води:
3.2.1. характеристика на хидроложките и хидрогеоложките условия и фактори, влияещи върху количеството и качеството на повърхностните и подземните води;
3.2.2. количествена и качествена характеристика на водните ресурси на територията на обекта и категория на водите във водните обекти, в т.ч. имисионно състояние на водите във водния обект преди и след мястото/местата на бъдещото заустване на отпадъчните води;
3.2.3. наименование на водния обект (за който се издава разрешение за ползване на воден обект и/или водоползване), местност, населено място, община и област;
3.2.4. характеристика на водоизточниците и водопотреблението за обекта, предвидени в инвестиционния проект: водни количества поотделно за всеки водоизточник, вид на водите (повърхностни или подземни, селищен водопровод и др.) и цели на водоползването; задължително изисква наличие на разрешително за водоползване в случаите, в които в рамките на решението по ОВОС се иска издаване на разрешително за заустване на отпадъчни води;
3.2.5. количество и състав на отпадъчните води по потоци - промишлени, битово-фекални и дъждовни, предвидени с инвестиционния проект; вид на канализационната система;
3.2.6. ситуация и технологична схема на пречиствателната станция, количество и физико-химичен състав на отпадъчните води на вход и изход пречиствателна станция, вкл. редукция на замърсителите в отделните стъпала на пречистване; количество и състав на отделените в пречиствателния процес утайки;
3.2.7. обосновка на количеството и физикохимичен състав на отпадъчните води, за които се иска разрешително за заустване;
3.2.8. схема на водния обект или на неговите части, където се предвижда ползване на водния обект, вкл. заустване/зауствания на отпадъчните води във водния обект, картен материал; място/места и начин на ползване на водния обект, вкл. място на заустване във водоприемника;
3.2.9. емисионни норми за допустимо съдържание на опасни и вредни вещества в отпадъчните води, за които се иска разрешително за заустване;
3.2.10. прогноза и оценка на очакваните изменения в режима на повърхностните и подземните води вследствие предвидените с инвестиционния проект: водоползване и/или ползване на водни обекти при коригиране на водни течения; при изграждане на язовири и други хидротехнически съоръжения, при изземване на инертни материали от руслата на реки и др., както и тяхното влияние върху общото състояние на водните екосистеми и процесите на самопречистване в условията на нормални и сухи години; прогнозата и оценката се извършват въз основа на извършените за целите на инвестиционния проект хидроложки изследвания, оценка на наносния отток и динамичните му запаси, водобалансови и водостопански изследвания, хидравлични изчисления, инженерногеоложки и хидрогеоложки проучвания;
3.2.11. прогноза и оценка на очакваните изменения в качеството на водите във водния обект, в т.ч. върху качеството на водите в границите на санитарно-охранителните зони, при заустване на отпадъчните води (с посочените емисионни норми), при пряко и непряко отвеждане в подземните води, дейности върху земната повърхност и в подземния воден обект, представляващи непряко отвеждане, реинжекция в същия подземен воден обект, изкуствено подхранване на подземните води и др., като се отчитат и товарите на останалите емитери в района на заустването; оценката за водните течения се извършва при минимално средномесечно водно количество с обезпеченост 95 %;
3.2.12. предложение за индивидуални емисионни ограничения на заустваните отпадъчни води с цел осигуряване на проектната категория на водите във водния обект;
3.2.13. определяне на компонентите на околната среда, върху които променените хидроложки и хидрогеоложки условия и промененото качество на водите ще окажат съществено влияние.
3.3. Отпадъци:
3.3.1. очаквано количество генерирани отпадъци (наименование, шифър, количество);
3.3.2. събиране и извозване (описание на системата, складови помещения);
3.3.3. преработка на отпадъка преди предаването му за крайно обезвреждане;
3.3.4. депониране:
а) описание на предвиждани с инвестиционния проект депа и налични стари замърсявания с отпадъци, статут и състояние, в т.ч. площ, видове заети територии, разстояние от обекта (населеното място), транспортна обезпеченост, план за закриване на депото; технология на експлоатация форма на депониране - разделно, смесено; начало на експлоатация, капацитет, експлоатационен срок;
б) прилага се картосхема с териториално разположение на депото;
в) организация и стопанисване, система за наблюдение и контрол;
г) количества депонирани отпадъци по видове;
3.3.5. други форми на обезвреждане;
3.3.6. отпадъци, предадени/получени за преработка /обезвреждане на/от други предприятия или внос/износ.
3.4. Опасни вещества:
3.4.1. токсични вещества - източници, токсикологична характеристика;
3.4.2. други опасни вещества - източници, вид, характеристика.
3.5. Вредни физични фактори: шум, вибрации и вредни лъчения (йонизиращи, нейонизиращи, топлинни и др.), микроклимат, високо налягане и др.:
3.5.1. съществуващи източници на вредни физични фактори и информация за техните въздействия;
3.5.2. източници на вредни физични фактори, предвидени с инвестиционния проект;
3.5.3. прогноза и оценка на предполагаемите въздействия на вредните физични фактори.
3.6. Земи и почви:
3.6.1. характеристика на състоянието на почвите и прогноза и оценка на въздействието върху почвите, в т.ч. нарушени земи (ерозирани, преовлажнени, засолени, вкислени, унищожени от стопански дейности и замърсени с вредни вещества и отпадъци) на територията на обекта и в граничещите с него земи по степени и зони на увреждане;
3.6.2. нарушаване или промяна на категорията земя в зависимост от степента на замърсяване или увреждане на почвата; промяна на почвеното плодородие.
3.7. Земни недра:
3.7.1. геоложка среда:
а) характеристика на състоянието на геоложката среда;
б) прогноза и оценка на очакваните измененията в нея от реализацията на инвестиционния проект;
в) прогноза и оценка на очакваните въздействия на изменената геоложка среда върху съществуващи строителни и други обекти и върху компонентите на околната среда;
3.7.2. подземни богатства:
а) характеристика на находищата на подземните богатства, в т.ч. количество и качество на запасите и ресурсите им;
б) прогноза и оценка на необходимите мерки за опазването им;
в) оценка на показателите за рационалното извличане и използване на подземните богатства (загуби, обедняване, извличане при първичната преработка, рандемани и обща използваемост, технологични отпадъци);
г) екологична оценка на проектните решения за: добив и първична преработка на подземните богатства, в т.ч. системи на експлоатация, технологии за преработка (обогатяване); отпадъчни (насипищни) стопанства; рудничен водоотлив; нарушени терени; рекултивациии.
3.8. Растителен и животински свят, защитени природни територии:
3.8.1. характеристика на състоянието и прогноза и оценка на въздействието върху растителността - на доминантните и застрашените растителни видове; изменения в състоянието им в резултат от реализирането на проекта;
3.8.2. характеристика на състоянието и прогноза и оценка на въздействието върху фауната - на доминантните и застрашените видове животни; изменения в състоянието им в резултат от реализирането на проекта; миграционни коридори; изменения в резултат от реализирането на проекта;
3.8.3. характеристика на състоянието и прогноза и оценка на въздействието върху защитените природни територии и обекти и изменения в състоянието им в резултат от реализирането на инвестиционния проект.
3.9. Ландшафт:
3.9.1. кратко описание на главните черти на структурата и функционирането на ландшафтите в разглеждания район и оценка на възможностите им за осъществяване на целите; промени в структурата и функционирането на ландшафтите;
3.9.2. анализ и оценка на замърсителите в ландшафтите;
3.9.3. оценка на потенциала за самоочистване и самовъзстановяване на ландшафтите;
3.9.4. прогноза и оценка за очакваните нарушения на ландшафтите при отчитане на устойчивостта им спрямо конкретния тип въздействие.
3.10. Културно наследство:
3.10.1. наличие на исторически, археологически и архитектурни паметници;
3.10.2. прогноза и оценка за въздействията върху състоянието на историческите, археологическите и архитектурните паметници в резултат от реализацията на инвестиционния проект.
4. Здравно-хигиенни аспекти на околната среда: анализ на съществуващото състояние и прогноза за предполагаемите въздействия върху здравето на хората и хигиенно-санитарните условия на средата, които се очакват да бъдат засегнати от реализирането на инвестиционния проект.
4.1. Определяне на потенциално засегнатото население и територии, зони и/или обекти със специфичен хигиенно-охранителен статут или подлежащи на здравна защита в зависимост от предвиждания териториален обхват на въздействията върху компонентите на околната среда.
4.2. Идентифициране на рисковите фактори за увреждане здравето на хората: извършва се при отчитане на компонентите на околната среда, вида (естеството) на рисковите фактори и условията (предпоставките) за вредното им въздействие.
4.3. Характеристика на отделните фактори по отношение влиянието им върху човешкото здраве и съпоставянето им с действащите хигиенни норми и изисквания. Определяне на водещите по значимост рискови фактори.
4.4. Преценка на възможностите за комбинирано, комплексно, кумулативно и отдалечено въздействие на установените фактори.
4.5. Характеристика на експозицията.
4.6. Здравно състояние на засегнатото население.
4.7. Оценка на здравния риск , мерки за здравна защита и управление на риска.
5. Списък на използваните методики за оценка и прогноза на въздействията върху околната среда с посочване на източника, в който са публикувани.
6. Възможни начини за постигане на целите на инвестиционния проект:
6.1. Наличие и характеристика на възможните начини за реализиране на инвестиционния проект - местоположение, технологични възможности, капацитет.
6.2. Анализ на алтернативите по отношение на въздействието им върху околната среда, включително анализ на "нулева" алтернатива.
6.3. Характеристика на възможните начини за постигане на целите на инвестиционния проект, взети предвид при разработването му, и причините, поради които те не се приемат.
7. Мерки за намаляване на отрицателните последици: посочват се мероприятията, които би трябвало да се предвидят, разработят или изпълнят като условия за разрешаването на обекта.
8. Оценка на планирани действия при аварийни ситуации и залпови замърсявания: изготвя се въз основа на аварийния план, представен от инвеститора, и съдържа:
8.1. Оценка за степента на риска от аварийни и залпови изпускания на замърсяващи вещества за увреждане на околната среда и здравето на населението.
8.2. Мерки и средства за предотвратяване, ограничаване и отстраняване (ликвидиране) на аварийни изпускания на замърсяващи вещества във въздуха и водите.
9. План за собствен мониторинг, изготвен съгласно изискванията на нормативната уредба по околна среда; организиране при необходимост и на мониторинг на околната среда в характерни пунктове с оглед ограничаване и предотвратяване на вредното въздействие върху човешкото здраве и околната среда.
10. Заключение: съдържа препоръки на авторите на ОВОС за ограничителните параметри, които следва да се съблюдават при преминаване в следваща фаза на проектиране или строителството и експлоатацията на новопроектирания инвестиционен проект, съобразно действащите в страната норми и стандарти за допустимо замърсяване на околната среда.

Приложение No 3 към чл.13, ал.1, т.3
(прил.изм.,ДВ,бр.68 от 2001 г.)

Обхват и съдържание на доклада за ОВОС за обекти в експлоатация

1. Обща информация:
1.1. Име, адрес и ръководител на обекта, лице за контакти - телефон, факс, електронна поща; поименен списък на ръководителите на отделите, отговарящи за: опазване на околната среда, безопасност на труда и производствената дейност; адресите на собствените или наети сгради или други недвижими имоти, извън границите на обследвания обект.
1.2. Сегашен собственик или ползвател на обследвания обект (име, ЕГН, местожителство, гражданство на физическото лице; фирма, единен идентификационен номер и седалище на юридическото лице). Кратка история на обекта (собственици, названия, дейности и производства, строителство площадки, състояние и възраст на съоръженията, минали източници на замърсяване на компонентите на околната среда, списък на използвани в миналото опасни вещества, пестициди и други химикали, описание на старите складове, канализация, лагуни и др., минали действия за опазване на околната среда, напр. оздравителни мероприятия за саниране на района, съществуващи стари замърсявания).
1.3. Обща площ на територията на обекта, общ брой и обща застроена площ на сградите, скица на узаконената площадка или генерален план на обекта в мащаб от 1:500 до 1:2000.
1.4. Карта, схема или описание на района, върху който въздейства обследваният обект.
1.5. Местоположение: вид на терена (населено място или извънселищна територия, промишлена зона, курортна зона, земеделски земи или горски фонд); съседни предприятия или други обекти и характеристика на техните производства и дейности; отстояния между източника на вредност и конкретните обекти, подлежащи на здравна защита (жилищни, здравни, детски, учебни или обществени сгради, терени за отдих и спорт и други аналогични), а когато е извън жилищната зона - разстояние между източника на вредност и границата на жилищната зона на населеното място; състояние на захранващата и обслужващата инфраструктура на обекта.
1.6. Информационно осигуряване.
2. Характеристика на обекта:
2.1. Капацитет. Производствена структура. Работен график (часове на ден, дни през седмицата, седмици през годината). Натоварване на мощностите (%) по време на изготвяне на доклада за ОВОС. Кратка характеристика на основните технологични процеси и съоръжения (технологична схема); различия спрямо първоначалния проект на обекта.
2.2. Използвани природни ресурси (вид, запаси, годишен разход, обезпеченост, политика на опазване и рационално използване на ресурсите).
2.3. Използвани енергоносители. Вид и количество. Характеристика на горивата. Ефективност на енергоползването.
2.4. Основни суровини и материали. Вид и средно годишно потребление. Материален баланс.
2.5. Източници на водоснабдяване. Водни количества, поотделно за всеки водоизточник; вид на водите - повърхностни, подземни, селищен водопровод и др.; цели на водоползването. Задължително се изисква наличие на разрешително за водоползване в случаите, в които се отнемат водни количества от повърхностни и подземни води. Баланс на водопотреблението.
2.6. Вид и обем на произвежданата продукция.
2.7. Списък, описание и характеристика на крайните и страничните продукти, произвеждани или складирани в обекта.
2.8. Списък и описание на опаковките, ползвани в предприятието.
2.9. Системи за съхраняване и претоварване на горива и химикали (складове, цистерни, резервоари, терминали, автоналивни естакади). Количества, тип на резервоарите и устройство на дихателните им системи, ниво на организация и контрол на рисковете за околната среда (осигуреност срещу течове и аварийни разливи, наличие на гравитачна връзка с канализационната система или водоприемника).
3. Преглед на управлението на околната среда:
3.1. Структура на управлението - персонал, отговорен за опазването на околната среда.
3.2. Предоставени концесии и издадени разрешителни (вид, валидност до...), лицензи и решения по ОВОС, сертификати по ISO 9000 и ISO 14 000.
3.3. Наличие на технически спецификации за суровините и материалите, разрешителни за внос, информационни листове за безопасна употреба, анализни свидетелства, списък с инвентаризация на опасни суровини и материали.
3.4. Наложени такси, глоби, санкции и други плащания по околната среда.
3.5. Постъпили (в обекта, местната администрация, РИОСВ и МОСВ) жалби, оплаквания, сигнали за замърсявания от експлоатацията на обекта.
3.6. Промишлени аварии и инциденти:
3.6.1. описание на минали аварийни замърсявания на околната среда;
3.6.2. системи за предотвратяване на аварии;
3.6.3. планове за бързо реагиране, сигурност и безопасност, обучение на персонала, процедура за уведомяване живеещото в района на обекта население, списък на отговорните служители (одобрен от компетентния орган);
3.6.4. план за действие с цел предотвратяване, ограничаване и отстраняване на аварийни изпускания на опасни и вредни вещества в повърхностните и подземните води.
4. Характеристика на качеството на околната среда, обект на въздействие:
4.1. Описателна топография на местността (не се изисква представяне на топографска карта).
4.2. Климатични и метеорологични условия.
4.3. Оценка на качеството на въздуха (по налични данни).
4.4. Оценка на състоянието на геоложката среда, повърхностните и подземните води; хидроложки и хидрогеоложки условия; пряко и непряко отвеждане в подземните води, дейности върху земната повърхност и в подземния воден обект, представляващи непряко отвеждане, реинжекция в същия подземен воден обект, изкуствено подхранване на подземните води, количествена и качествена характеристика на водните ресурси, категория на водоприемника (по налични данни).
4.5. Оценка на състоянието на земите и почвите в района на обекта (по налични данни). Карта за замърсеността на почвите:
4.5.1. характеристика на земите и почвите; почвена карта;
4.5.2. размер (в дка) на нарушени, деградирани и замърсени земи и почви на територията на обекта и прилежащите земи и почви:
а) нарушени терени от техногенни обекти;
б) физически деградационни процеси (ерозия, вкисляване, засоляване, преовлажняване, заблатяване и др.);
в) замърсени почви с токсични органични и неорганични вещества (вредни аерозоли, поливни води, залпови замърсявания и др.);
4.5.3. оценка на степента на нарушаване, деградация и замърсяване на земите и почвите по степени и зони на увреждане; карта на състоянието на земите и почвите в района; необходимост от ограничаване на земеползването.
4.6. оценка на състоянието на земните недра и на находищата на подземни богатства: погасени и остатъчни запаси и ресурси (количествена и качествена характеристика), обезпеченост на добива, показатели за рационално извличане на запасите и на полезните компоненти при първичната преработка(обогатяване), рандемани и обща използваемост, технологични отпадъци от добива и преработката (количествена и качествена характеристика, насипища и депа), руднични и технологични води, нарушени и рекултивирани площи.
4.7. Наличие на защитени територии и други чувствителни територии в радиус 5 км. Нарушения на режима на защитените територии.
5. Емисии във въздуха:
5.1. Организирани източници (общ брой):
5.1.1. енергийни - топлинна мощност (MW), количество произведена пара (кг/час), вид на горивото и съдържание на сяра (%), номинален и среден часов разход на гориво (кг/час), диаметър и височина на комина (м), температура на димните газове (°С), обем на димните газове на изход от комина (Нм3/час), номинална и средна мощност на емисиите по компоненти (г/сек), максимална годишна емисия по компоненти (т/год.), характеристика на емисиите, период на емисия (час/ден и ден/год.), сезонно разпределение на емисиите (в %); разсейване и приземни концентрации;
5.1.2. от производствената дейност - количество (Нм3/час), височина и диаметър на комина (м), температура на отпадъчните газове (°С), номинална и средна мощност на емисиите по компоненти (г/сек), максимална годишна емисия по компоненти (т/год.), характеристика на емисиите, период на емисиите (час/ден, ден/год.), сезонно разпределение на емисиите (%); разсейване и приземни концентрации.
5.2. Неорганизирани източници - технически изисквания за ограничаването им.
5.3. Наличие на озоноразрушаващи вещества - вид и количество.
5.4. Неприятни миризми - граници на разпространение.
5.5. Налични пречиствателните съоръжения (вид, техническо състояние, изисквания за експлоатация, ефект на пречистване).
5.6. Оценка на влиянието на емисиите върху замърсяването на атмосферния въздух в района на обекта.
6. Отпадъчни води:
6.1. Източници на замърсяване: вид и техническо състояние на канализационната система, количество и физико-химичен състав на отпадъчните води по потоци - промишлени, битово-фекални и дъждовни; количество отпадъчни води за оборотно използване; количество и качество на заустваните отпадъчни води в повърхностни водни обекти, в подземни водни обекти, в канализационната мрежа - доказано с протоколи от замервания, в подземни хоризонти, в изгребна яма.
6.2. Ситуация и технологична схема на пречиствателната (пречиствателните) станция (вид, капацитет, техническо състояние, ефект на пречистване по основните замърсители - доказано с протоколи от замервания):
6.2.1. количество и състав на отпадъчните води на вход и изход пречиствателна станция, включително редукция на замърсителите в отделните стъпала на пречистване;
6.2.2. количество и състав на отделените в пречиствателния процес утайки.
6.3. Воден обект, в който се заустват отпадъчните води от обекта, местност, населено място, община, област; схема на водния обект или на неговите части, където се заустват отпадъчните води, включително картен материал; място/места и начин на заустване на отпадъчните води.
6.4. Емисионни норми за допустимо съдържание на опасни и вредни вещества в отпадъчните води, за които се иска разрешително за заустване.
6.5. Имисионно състояние на водите във водния обект преди и след мястото/местата на бъдещото заустване/зауствания на отпадъчните води.
6.6. Оценка на въздействието върху водоприемника при заустване на отпадъчните води (с посочените емисионни норми), като се отчитат и товарите на останалите емитери в района на заустването. Оценката за водните течения се извършва при минимално средномесечно водно количество (в година с обезпеченост 95 %).
6.7. Предложение за индивидуални емисионни ограничения на заустваните отпадъчни води, с цел осигуряване на проектната категория на водите във водния обект.
7. Отпадъци:
7.1. Генерирани отпадъци (наименование, шифър, количество):
7.1.1. по видове, съгласно ЗОВВООС (ТБО, строителни, производствени, опасни);
7.1.2. по места на генериране;
7.1.3. характеристика на отпадъците (анализи на състава, физико-химични анализи, ако има такива).
7.2. Събиране и извозване; описание на системата за събиране; периодичност на събиране/извозване; използвани съдове; складови помещения; опаковка; използвана техника.
7.3. Преработка на отпадъка преди предаването му за крайно обезвреждане; претоварни станции, площадки за разделно събиране, сортиране, съхранение, опаковки.
7.4. Депониране:
а) описание на съществуващите депа и налични стари замърсявания с отпадъци, статут и състояние, в т.ч площ, видове заети територии, разстояние от обекта (населеното място), транспортна обезпеченост, план за закриване на депото; технология на експлоатация форма на депониране - разделно, смесено; начало на експлоатация, капацитет, експлоатационен срок;
б) прилага се картосхема с териториално разположение на депото;
в) организация и стопанисване, система за наблюдение и контрол;
г) количества депонирани отпадъци по видове.
7.5. Други форми на обезвреждане - описват се видът, собствеността, технологията, капацитетът на инсталацията и типът на отпадъците, които се обезвреждат за всяка инсталация, ако има такива:
а) изгаряне в специализирани пещи;
б) инсталации за физическо или химическо обезвреждане;
в) други.
7.6. Внос, износ на отпадъци за последните няколко характерни години:
7.6.1. внос - описват се количествата внесени отпадъци, номерът на разрешителното, откъде са внесени, видът на отпадъците и видът на транспорта;
7.6.2. износ - описват се количествата и видът на отпадъците, за къде се изнасят, видът на договора и транспорта;
7.6.3. прогноза за следващите три години;
7.6.4. мерки за ограничаване на количествата преработвани отпадъци от внос.
7.7. Отпадъци, предадени/получени за преработка/обезвреждане на/от други предприятия:
7.7.1. вид, количества и характеристика на отпадъците;
7.7.2. на кого се предават/от кого се приемат - наименование, адрес, БУЛСТАТ, номер на разрешението съгл. ЗОВВООС.
7.8. Управление на дейностите:
7.8.1. разрешения по ЗОВВООС;
7.8.2. отговорни лица и отдели/списък и функции на персонала;
7.8.3. ангажиран с дейности по отпадъците;
7.8.4. вътрешен ред на територията на предприятието (заповеди на ръководството, инструкции и др.);
7.8.5. предприети съвместни действия с общината и/или други предприятия/организации;
7.8.6. контрол и отчетност;
7.8.7. използвани стандартизационни документи.
7.9. Проучване, прогнозиране, планиране:
7.9.1. прогнози, планове и програми, имащи отношение към дейностите по управление на отпадъците, мерки за предотвратяване на замърсяванията, повторно използване, възстановяване или рециклиране;
7.9.2. предотвратяване, ограничаване образуването на отпадъците.
7.10. Програма за управление на отпадъците:
7.10.1. оценка на обхвата и дейностите, предвидени в програмата;
7.10.2. анализ на текущата реализация на програмата;
7.10.3. анализ на реалността и обезпечеността на предвидените мерки и дейности в програмата.
8. Опасни вещества:
8.1. Токсични вещества - източници, вид, количество, класификация, токсикологична характеристика, биологична токсичност, биоакумулация, отдалечени ефекти, продължителност на експозицията и прагови дози.
8.2. Други опасни вещества - източници, вид, количество, класификация и характеристика.
9. Азбест, прах и влакна.
10. Радиоактивни материали.
11. Вредни физични фактори - шум, вибрации и вредни лъчения (йонизиращи, нейонизиращи, топлинни и др.), микроклимат, високо налягане и др. Източници на шум, вибрации, електромагнитни полета в обекта и извън границите му, високи температури и налягане (характеристики и параметри); хигиенно-защитна зона около източниците на вредни лъчения.
12. Здравно-хигиенни аспекти на околната и работната среда: анализ и оценка на въздействието върху човешкото здраве и хигиенно-санитарните условия на средата:
12.1. Определяне на потенциално засегнатото население и територии, зони и/или обекти със специфичен хигиенно-охранителен статут и/или подлежащи на здравна защита в зависимост от териториалния обхват на въздействията върху околната среда.
12.2. Идентифициране на рисковите фактори за увреждане на здравето на хората от околната и работната среда: извършва се при отчитане на компонентите на околната среда, вида (естеството) на рисковите фактори и условията (предпоставките) за вредното им въздействие.
12.3. Характеристика на отделните фактори по отношение на влиянието им върху човешкото здраве и съпоставянето им с действащите хигиенни норми и изисквания. Определяне на водещите по значимост рискови фактори за засегнатото население и работещите в обекта.
12.4. Преценка на възможностите за комбинирано, комплексно, кумулативно и отдалечено въздействие на установените фактори.
12.5. Характеристика на експозицията.
12.6. Здравно състояние на засегнатото население и работещите в обекта.
12.7. Оценка на здравния риск, мерки за здравна защита и управление на риска.
13. Професионално здраве и безопасност на труда: анализ и оценка на трудовите злополуки и професионалните отравяния и на рисковите работни места. Конкретни мерки за обезопасяване. Лични предпазни средства. Програми за медицински контрол. Управление по опазване на здравето на работещите и безопасността на труда.
14. Поддържане на площадката на обекта (състояние на сградите, неизползвани стари сгради, замърсени територии от разливи на горива, употреба на дезинфекционни, дезинсекционни и дератизационни средства и др.).
15. Анализ на съответствията и отклоненията от нормативните изисквания по околната и работната среда.
16. Списък на използваните методики за оценка и прогноза на въздействията върху околната среда с посочване на източника, в който са публикувани.
17. План за собствен мониторинг на емисиите, изготвен съгласно изискванията на действащата нормативна уредба по околна среда.
18. Утвърдена и финансово осигурена програма за привеждане на дейността на обекта в съответствие с нормативната уредба по околна и работна среда с график за достигане на емисионните и/или имисионните норми по образец, даден в приложение No 4.
19. Препоръки за усъвършенстване на управлението на околната среда.
20. Заключение - съдържа заключение на авторите на ОВОС за проблемите на обекта (съществуващи и потенциални) по отношение на околната среда и човешкото здраве, съобразно действащите в страната нормативи и стандарти за допустимо замърсяване.

Приложение No 4
(ново,ДВ,бр.68 от 2001 г.)

Образец

Програма за привеждане на дейността на обекта в съответствие с нормативната уредба по околна и работна среда

Таблица 1.
Дейности

No по
ред

Дейности

Инвестиции
(в лв.)

Начало на
дейността
(дата)

Край на
дейността

Резултати
от дейността

Метод за
контрол

Дейности:

Описание на дейността (-ите), които трябва да се извършат, за да се приведат в съответствие с нормативната уредба по околна и работна среда.

Инвестиции:

Инвестиции за дейността.

Начало:

Дата (месец/година), когато се планира началото на дейността.

Приключване:

Дата (месец/година), когато се планира приключване на дейността или въвеждането в експлоатация.

Резултат от
дейността:

Резултатът от дейността. Да се опише специфичният резултат (пример: намаляване на емисиите).

Метод за контрол:

Описание на начина, по който може да се контролира извършената дейност.

Таблица 2.
График и годишно приключване на разходите за дейностите от табл.1.

No по ред

Дейности

Разходи по години, лв.

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив