Наредба № 41 от 27 юни 2001 г. за достъп и използване на железопътната инфраструктура

МТС

Държавен вестник брой: 70

Година: 2008

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 20.08.2008

Раздел I
Общи положения

Чл.1.
(1) С тази наредба се уреждат условията и редът за достъп и използване на железопътната инфраструктура на територията на Република България.
(2) (Отм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.).

Чл.2. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Железопътната инфраструктура на Република България обхваща железните пътища и стационарните съоръжения съгласно § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби от Закона за железопътния транспорт.

Чл.3.
(1) (Предишен текст на чл. 3, изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Националната компания "Железопътна инфраструктура" изгражда, поддържа, развива и експлоатира железопътната инфраструктура и управлява системите за контрол и безопасност на движението и предоставя на железопътните превозвачи достъп до инфраструктурата по реда, предвиден в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ) и в тази наредба, в качеството си на управител на железопътната инфраструктура.
(2) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Всеки друг управител на железопътна инфраструктура спазва изискванията на тази наредба при предоставянето на достъп до обекти на железопътна инфраструктура на железопътни превозвачи.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Управителят на инфраструктурата е длъжен да пази търговската тайна по отношение на информацията, която е получил при търговски и други взаимоотношения във връзка с прилагане на тази наредба.
(4) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Разпределянето на капацитета на железопътната инфраструктура се извършва от съответния управител на инфраструктурата.
(5) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Управителят на инфраструктурата ежегодно изготвя бизнес план за дейността си, в това число и мерки за подобряване на финансовото си състояние.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Железопътната инфраструктура се използва от лицензирани превозвачи, които притежават документ по чл.31, ал. 1 ЗЖТ.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Наличието на лицензия не дава право на достъп на превозвача до инфраструктурата - да извършва превози на пътници и/или товари.
(3) Лицензиите и сертификатите за безопасност, издадени от чуждестранни железопътни администрации, се признават за валидни при предоставяне правото на достъп за използване на железопътната инфраструктура, ако това е уговорено в двустранните или многостранните договори, по които Република България е страна.

Чл. 5.
(1) (Предишен текст на чл. 5, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ") може да сключва с управителите на инфраструктурите в други държави споразумения, уреждащи административни, технически и други въпроси, свързани с достъпа до железопътната инфраструктура за извършване на транзитни превози с международни влакове, в съответствие с международните договори, по които Република България е страна.
(2) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Управителите на железопътни инфраструктури си взаимодействат, когато железопътни превози и другите транспортни услуги се осъществяват при пресичане на повече от една мрежа за постигане на ефективност и конкурентоспособност.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) С цел постигане на ефективност при използването и разпределянето на капацитета на трансевропейската железопътна система и конкурентоспособност на железопътния транспорт, особено по отношение на железопътен превоз на товари в международно съобщение, управителите могат да създават съвместни организации.
(4) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Дейностите по ал. 3 и 4 се съобразяват с изискванията на Европейския съюз относно достъпа до железопътна инфраструктура и събирането на такси за използването й.

Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Взаимоотношенията между НК "ЖИ" и превозвачите във връзка с достъпа до и използването на инфраструктурата се уреждат с договор.

Чл.7.
(1). (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Железопътните превозвачи използват железопътната инфраструктура срещу заплащане на таксата по чл.35 ЗЖТ на цената на услугите за обслужване и поддръжка и на цената на допълнителните и съпътстващите услуги, ако бъдат предоставени по силата на договора с НК "ЖИ". Услугите, които се предоставят на железопътните превозвачи, са посочени в приложение.
(2) За достъпа до железопътната инфраструктура и за резервация на утвърдените трасета предварително в началото на всеки календарен месец се заплаща такса.
(3) Таксата за използването на железопътната инфраструктура е функция на маршрута по съответните участъци, влак-километрите, бруто-тон/километрите работа и други компоненти и се заплаща след приключване движението на влака, но не по-късно от 2 месеца от датата на завършването на движението на влака по конкретния маршрут.
(4) (Нова, ДВ, бр. 50 от 2003 г. - в сила от 01.01.2002 г., изм., ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Таксата за използване на железопътната инфраструктура се определя от размера на разходите, възникнали директно вследствие на извършването на влаковата услуга. Тя е в зависимост от въздействието на превозните средства върху железопътната инфраструктура и вида на влаковете, които се движат по нея.
(5) (нова,ДВ,бр.50 от 2003 г.) Инфраструктурните такси се диференцират и определят в зависимост от вида на влаковете, които се делят на следните групи:
1. пътнически влакове;
2. товарни влакове.
(6) (нова,ДВ,бр.50 от 2003 г.) Инфраструктурните такси за пътнически влакове се събират за движение на пътнически вагони, вагони за превоз на леки автомобили, вагон-ресторанти, спални вагони, вагон-лаборатории, мотриси-лаборатории и контролни машини, вагони-поща или вагони-цистерна за мляко, включени в състава на пътнически влак, празни товарни вагони, тягови средства в изолирано движение.
(7) (нова,ДВ,бр.50 от 2003 г.) Инфраструктурните такси за товарни влакове се събират за движение на пълни товарни вагони, пътна механизация, различни видове влекачи и специализирани релсови самоходни машини.
(8) (нова,ДВ,бр.50 от 2003 г.) Таксата за използване на железопътната инфраструктура от тяговите средства се заплаща в зависимост от участието им в пътнически или товарен влак.
(9) (нова,ДВ,бр.50 от 2003 г.) Не се събират инфраструктурни такси за движението на възстановителни и противопожарни влакове или локомотиви, назначени за възстановяване на прекъснато движение на влаковете и при природни бедствия за определени райони на страната, обезтревителни и кантарни влакове.
(10) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Ежегодно до 30 юни НК "ЖИ" предоставя на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" информация за фактически извършените разходи за текущо поддържане на железопътната инфраструктура за предходната година и определя необходимото ниво на размера на инфраструктурни такси за следващата година съгласно изискванията, процедурите и правилата на тази наредба. В необходимото ниво на таксите могат да бъдат включени и надбавки, компенсации и/или отстъпки, произтичащи от реализацията на инфраструктурни проекти, от трафика за движение и от изискванията на транспортния пазар, диференцирано за части от железопътната инфраструктура, които се обявяват публично.
(11) (Нова, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Включването на надбавки в необходимото ниво на таксите се допуска след извършване на анализ, доказващ, че пазарът е в състояние да понесе подобни надбавки. Размерът на надбавките се определя при спазване на принципите на прозрачност и недопускане на дискриминация и гарантиране на максимална конкурентоспособност, особено по отношение на международните превози.
(12) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., предишна ал. 11, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Заплащането на услугите за обслужване и поддръжка, както и на допълнителни и съпътстващи услуги не се включва в размера на инфраструктурните такси.
(13) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., предишна ал. 12, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Управителят на инфраструктурата на всяко тримесечие представя на ИА "ЖА" анализ на използването на капацитета, реализираните приходи от инфраструктурни такси и от допълнителни и съпътстващи услуги, показатели за използването на инфраструктурата, влиянието на произшествията върху използването на капацитета и мерки за възстановяване на устойчивостта и за подобряване на инфраструктурата.
(14) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г., предишна ал. 13, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Въз основа на информацията по ал. 10 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" при необходимост изготвя предложение за промяна на размера на инфраструктурните такси.
(15) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., предишна ал. 14, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Национална компания "Железопътна инфраструктура" спира да събира частта от инфраструктурната такса, изчислена с оглед ползване на инфраструктурата при недостиг на капацитета - ако има предвидена такава част, за участъци с наситена инфраструктура, когато не е изготвила план за усилване на капацитета или когато компанията не изпълнява плана за усилване на капацитета. С разрешение на ИА "ЖА" компанията може да продължи да събира частта от инфраструктурната такса, ако планът за усилване на капацитета не може да бъде изпълнен по независещи от нея причини или предвидените действия не са стопански или финансово осъществими.
(16) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., предишна ал. 15, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Промяната в размера на инфраструктурните такси се обявява публично 3 месеца преди влизането й в сила.
(17) (Нова, ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Въз основа на система, отчитаща функционирането, която се прилага за цялата железопътна инфраструктура, инфраструктурните такси да се определят по начин, който насърчава железопътните превозвачи и управителите на инфраструктурата да минимизират разстройването и да подобрят работата на железопътната мрежа. Системата може да включва санкции за действия, които разстройват работата на мрежата, компенсации за железопътните превозвачи, които понасят загуби от разстройването на работата на мрежата, и стимули, които възнаграждават функциониране, по-добро от планираното.

Раздел II
Документ за състоянието на мрежата

Чл.8. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Националната компания "Железопътна инфраструктура", след консултации със заинтересованите страни изготвя ежегодно доклад за фактическото състояние на железопътната инфраструктура, който съдържа задължително:
1. параметрите на железопътната инфраструктура, предназначена за ползване от железопътни превозвачи и условията за достъп до нея.
2. принципите на таксуване и тарифи, включително информация за таксите и тарифите, прилагащи се за предоставяните услуги по достъпа, в това число услугите за обслужване и поддръжка, допълнителните и съпътстващите услуги.
3. използваните процедури за инфраструктурно таксуване, включително добавки, компенсации и отстъпки, както и информация за очаквани промени на таксите.
4. принципите и критериите за разпределяне на капацитета, включващи параметрите на капацитета на инфраструктурата, предназначена за ползване от железопътни превозвачи, както и ограниченията по отношение на използването му, включително изискванията за очаквани загуби на капацитет за поддържане.
5. процедурите и крайните срокове във връзка с процеса на разпределяне на капацитета.

Чл. 9.
(1) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Докладът за фактическото състояние на инфраструктурата се издава 4 месеца преди крайния срок за подаване на заявки за инфраструктурен капацитет.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) При необходимост документът по ал. 1 подлежи на актуализация.
(3) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Докладът за фактическото състояние на инфраструктурата се предоставя срещу заплащане стойността на направените разходи за издаването му.

Раздел III
Заявки за предоставяне на капацитет и изготвяне на график за движение по железопътната инфраструктура

Чл.10.
(1) (Предишен текст на чл. 10, доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Графикът (разписанието) за движението на влаковете се изготвя от НК "ЖИ" съгласувано с превозвачите, а за пътническите превози - и с общините.
(2) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Генералният директор на НК "ЖИ" утвърждава графика за движение на влаковете най-малко 15 дни преди датата на влизането му в сила в съответствие с чл. 11, ал. 2.

Чл. 11.
(1) Графикът се изготвя веднъж за всяка календарна година.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Промяната на графика се извършва в полунощ на втората събота на декември или в срокове, определени съгласувано с европейските администрации.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) В случай че, управителите на инфраструктурата се договорят и за други дати, те уведомяват Европейската комисия за това.
(4) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Преди да започнат консултации по изготвянето на графика за движението, управителите на инфраструктурата се договарят кои международни влакови маршрути да бъдат включени в графика.
(5) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Не по-късно от 11 месеца преди влизане в сила на графика за движението, управителите на инфраструктурата осигуряват предварително установените международни маршрути.

Чл.12.
(1) Лицензираните превозвачи подават заявки до генералния директор на НК "ЖИ" за получаване на капацитети по реда, предвиден в глава втора, раздел III от Закона за железопътния транспорт.
(2) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Право да подават заявки имат и чуждестранни железопътни превозвачи и международни групировки от железопътни превозвачи, при спазване разпоредбите на тази наредба.
(3) Разпределянето на капацитетите се извършва на справедлива и недискриминационна основа при спазване на действащото законодателство.

Чл.13.
(1) (Предишен текст на чл. 13, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Заявките за получаване на капацитет от инфраструктурата се подават най-малко 6 месеца преди промяната на графика по чл. 11, ал. 2.
(2) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Не по-късно от 4 месеца след крайния срок за представяне на заявки от железопътните превозвачи и международните групировки от железопътни превозвачи, управителят на инфраструктурата изготвя проектографик.

Чл.14.
(1) Заявките за предоставяне на капацитет съдържат заявление с описание на конкретните данни за кандидата и предложенията му относно:
1. проекта за график за влаковата работа;
2. условията за използване на трасетата;
3. престоя на влаковете в гарите и спирките;
4. списъка на влаковете, осъществяващи превози по силата на международни договори, по които Република България е страна;
5. списъка на влаковете, които реализират поети задължения за обществена услуга;
6. параметрите на влаковете (дължина, маса, брой на тр. единици), други особености (отклонения от обичайното натоварване, превозни средства, които не отговарят на RIC/RIV, опасни товари, съгласно GGVE/RID, в т. ч. схемата за композиране на влака, пътници, нуждаещи се от специална грижа и др.);
7. факторите, валидни при закъснение (ограничения на скоростта, обусловени от спирачния капацитет; повреди на тяговия подвижен състав и др.);
8. други данни, необходими за отчета или статистиката на дейностите, по искане на НК "ЖИ".
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Управителят на инфраструктурата запазва резерв от капацитета за извършване на строителни или ремонтни работи по инфраструктурата, като адекватно отчита влиянието върху кандидатите. Тази разпоредба е приложима дори и в случаите на наситена инфраструктура.
(3) В случай че изграждането или ремонтът на участъци от инфраструктурата са предоставени на организации извън НК "ЖИ" , те са длъжни оперативно да заявят необходимостта от индивидуални трасета не по-късно от 5 дни преди датата на извършване на строителните работи.
(4) В случай на смущения в движението на влаковете поради технически дефект или произшествие ръководителят на НК "ЖИ" изготвя оперативен план за действие и намеса, в който се посочват органите за съдействие за отстраняване на смущението.
(5) По изключение при наличие на дефект или произшествие, които правят инфраструктурата неизползваема за момента, предоставянето на трасета може да се преустанови без предизвестие за времето, необходимо за възстановяване на годността на инфраструктурата за експлоатация.

Чл.15.
(1) Националната компания "Железопътна инфраструктура" е длъжна, доколкото е възможно, да удовлетвори всички заявки за капацитети на инфраструктурата, особено онези, които се отнасят до трасета, пресичащи повече от една мрежа.
(2) При удовлетворяване на заявките управителят задължително спазва следната поредност: експресни пътнически влакове, бързи пътнически влакове, пътнически влакове, директни товарни влакове, участъково-групови влакове, товарни влакове, маневрени влакове. Работните товарни влакове имат предимство пред останалите само в случаите по чл.14, ал.4.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Заявки за предоставяне на капацитет, свързани с допълнителен обем на превози, се приемат и удовлетворяват в оперативен порядък.
(4) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Национална компания "Железопътна инфраструктура" оценява необходимостта от резервен капацитет и информира превозвачите за възможността за използването му при удовлетворяване на оперативните заявки за превози.

Чл.16. Заявките за маневрена дейност в гарите за подаване и изваждане на вагони на товаро-разтоварни фронтове се изпълняват в оперативен порядък, без да се променя режимът на влаковата работа в гарите.

Чл.17.
(1) Приетата заявка дава право за използване на инфраструктурата със заплащане на съответните такси.
(2) (Доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) При допълнителна договореност между превозвача и НК "ЖИ" срещу заплащане могат да бъдат осигурени допълнителните и съпътстващите услуги, съгласно приложението въз основа на обявена ценова листа.
(3) В случаите по ал.2 НК "ЖИ" може да прави намаления на цените на допълнителните и съпътстващите услуги до размера на действителните разходи, направени от компанията. Националната компания "Железопътна инфраструктура" може да внедрява системи за намаления, приложими от всички ползватели, или такива, които се предоставят само за определени потоци за движение.
(4) Еднаквите системи за намаления по ал.3 се ползват за еднакви видове обслужване.

Чл.18.
(1) Управителят може да сключва с кандидатите рамкови споразумения за уточняване параметрите на капацитетите на инфраструктурата, за която е постъпила заявка от кандидата. Рамковото споразумение се сключва за период 5 години и подлежи на актуализация при необходимост.
(2) Рамковото споразумение не е пречка за използване на инфраструктурата от други превозвачи.

Чл.19. (Доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) При изготвяне на графика управителят провежда консултации и координация със заинтересуваните лица, като в течение на 30 календарни дни им дава възможност да предоставят своите забележки и коментари.

Чл.20.
(1) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) В случаите, когато след осъществяване на координация на исканията се окаже невъзможно да бъдат приети цялостно всички заявки за капацитети на инфраструктурата, НК "ЖИ" незабавно обявява участъка от тази инфраструктура за наситен.
(2) Действията по ал.1 се предприемат и когато са налице достатъчно основания да се приеме, че в близко бъдеще участъкът от инфраструктурата ще стане наситен.
(3) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) В срок до 6 месеца след обявяване на инфраструктурата за наситена управителят прави анализ на капацитетите освен в случаите, когато вече е утвърден план за усилване на капацитета.
(4) При изготвянето на графика и в случаите, когато инфраструктурата е обявена за наситена, управителят прилага критериите за приоритет, предвидени в чл.32 от Закона за железопътния транспорт. При определяне на приоритета се взема предвид и важността на услугите, главно тези в международно съобщение.

Чл.21.
(1). Целта на анализа на капацитетите е да се определят ограниченията на капацитетите на инфраструктурата, които пречат за цялостно удовлетворяване на заявките за капацитети, както и да се предложат методи за изпълнението на допълнителни заявки.
(2) Анализът включва преценка на инфраструктурата, експлоатационните разходи, естеството на железопътните услуги и други фактори.
(3) Предвидените мерки могат да се отнасят до промяна на маршрута, ново програмиране на услугите, промяна в скоростите, подобряване на инфраструктурата и др.

Раздел IV
План за усилване на капацитетите

Чл.22. След приключване на анализа на капацитетите, но не по-късно от 6 месеца управителят изготвя план за подсилване на капацитетите.

Чл.23. Планът за подсилване на капацитетите се изготвя след консултации с ползвателите на инфраструктурата и съдържа:
1. причините за насищането;
2. вероятното развитие на трафика;
3. пречките, които спъват развитието на инфраструктурата;
4. решенията за подсилване на капацитетите и тяхната стойност, в т.ч. и по отношение необходимостта от промяна на таксите;
5. действията, които следва да се предприемат, и график за изпълнението им.

Чл.24.
(1) Управителят на инфраструктурата може да наложи отказ от предоставено трасе предимно в случаите на наситена инфраструктура, когато превозвачът го използва в течение на минимум един месец под праговете, определени в документа за фактическото състояние на мрежата и договора със съответния превозвач, при условие че недостатъчното й използване не се дължи на причини извън превозвача.
(2) Превозвачите не могат да преотстъпват предоставените им от управителя на инфраструктурата железопътни трасета.

Чл.25. Националната компания "Железопътна инфраструктура" е длъжна незабавно да уведомява превозвачите за състоянието на използваната инфраструктура, в т. ч. за необходимите изменения в графика за движението на влаковете, произтичащи от дефекти в инфраструктурата, налагащи планов или извънреден ремонт, строителство или други ограничения, предизвикани от аварии или произшествия.

Раздел V
Договор за използване на железопътната инфраструктура

Чл.26. Националната компания "Железопътна инфраструктура" и железопътните превозвачи работят съвместно, като се съобразяват с особеностите и изискванията за използване на инфраструктурата. Всяка страна е длъжна да предостави на другата цялата информация, необходима за осигуряване на високо ниво на ефективност на превозите и безопасност на движението.

Чл.27. В случай че превозвачът не започне осъществяването на дейността по превоза на пътници и товари в срок до 3 месеца след сключване на договора, НК "ЖИ" може да го прекрати едностранно без предизвестие.

Чл.28. Договорът, с който се уреждат взаимоотношенията между НК "ЖИ" и превозвачите, се сключва за срок 5 години и се продължава за нов период след преразглеждането на лицензията на превозвача по реда на чл.41 от Закона за железопътния транспорт и чл.13 от Наредбата за лицензиране на железопътни предприятия за превоз на пътници и/или товари и на лицата, издаващи сертификат за безопасност.

Раздел V
"а" Осигуряване на стимули от държавата за управителите на железопътната инфраструктура
(Нов, ДВ, бр. 70 от 2008 г.)

 Чл. 28а. (Нов, ДВ, бр. 70 от 2008 г.)
(1) Държавата осигурява стимули на управителя на инфраструктурата с цел намаляване на разходите за предоставяне на достъп до железопътната инфраструктура и на размера на инфраструктурните такси, като се съобразява с безопасността и необходимостта от поддържане и подобряване на качеството на железопътната инфраструктура. Размерът на стимулите се определя в договора по чл. 25, ал. 1 от Закона за железопътния транспорт.
(2) Получаването на стимулите по ал. 1 е обвързано с постигане на по-високи качествени критерии от планираните нива по отношение на:
1. повишаване скоростта на движение по железопътната мрежа в ремонтираните участъци;
2. повишаване качеството на железопътната инфраструктура, измерено чрез бална оценка;
3. повишаване безопасността на превозите чрез намаляване броя на инцидентите по вина на управителя на инфраструктурата;
4. други.
(3) При получаване на стимулите управителят на железопътната инфраструктура е длъжен да намали размера на инфраструктурните такси, като конкретните параметри на намаляването се определят в договора по чл. 25, ал. 1 от Закона за железопътния транспорт.
(4) Срокът на договора по ал. 1 не може да бъде по-кратък от 3 години.
(5) Условията на договора следва да осигуряват финансиране за целия срок на договора и да установяват метод на разпределяне на разходите. Методът на разпределяне на разходите се актуализира периодично в съответствие с най-добрата международна практика.

Раздел VI
Контрол

Чл.29. (1) (Предишен текст на чл. 29, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" упражнява контрол и извършва проверки по своя инициатива или по жалба на заинтересувано лице за начина, по който се третират отделните превозвачи, по отношение на:
1. документа за състоянието на мрежата и критериите, заложени в него;
2. процедурата за разпределение на капацитетите;
3. прилагането на тарифите;
4. приложението на изискванията за наличие на сертификат за безопасност;
5. контрола върху нормите и правилата за безопасност.
(2) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) При осъществяване на дейността по ал. 1 Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" може да изисква информация от управителя на инфраструктурата, кандидатите, подали заявление за предоставяне на капацитет и други заинтересовани лица, която трябва да й бъде предоставяна незабавно.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" обменя информация с железопътните администрации на страните - членки на Европейския съюз, относно своята работа с цел координиране на решения и подобряване на работата.

Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.)
(1) (Доп., ДВ, бр. 70 от 2008 г.) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" се произнася с мотивирано решение по жалбата по чл. 29, ал. 1 в срок до два месеца от постъпването й, като дава съответните задължителни разпореждания за отстраняване на нередностите.
(2) Решенията по ал. 1 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Чл.31. Националната компания "Железопътна инфраструктура" има право да дава указания на персонала на превозвачите във връзка с неправилно използване на железопътната инфраструктура.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Разпределение на капацитета" е предоставяне на превозвачите на капацитети от железопътната инфраструктура от страна на управителя на инфраструктурата (НК "ЖИ").
2. "Наситена инфраструктура" е участък от инфраструктурата с изчерпана или изчерпваща се пропусквателна възможност, за който заявките за получаване на капацитет от инфраструктурата не могат да бъдат изцяло удовлетворени в определени периоди от време, вкл. и след координиране на различните заявки на превозвачите.
3. "План за подсилване на капацитета" е мярка или серия от мерки, произтичащи от необходимостта да се отпимизира графикът, целящи намаление на пречките, водещи до обявяване на даден участък от инфраструктурата за "наситена инфраструктура".
4. "Капацитет на инфраструктурата" е възможността да се планират заявените трасета за даден участък от инфраструктурата в определен период.
5. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Трасе" е договореният и определен с графика за движение на влаковете капацитет от железопътната инфраструктура, предоставен за преминаване на влак в определен период от време, по определен маршрут, от една гара до друга гара, в съответствие с договорените параметри.
6. "График" са данните, които определят всички планирани движения на влаковете и на подвижния състав по инфраструктурата, през периода на валидност на графика.
7. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Кандидат" е едно от следните лица, имащи право да подават заявка за капацитет:
а) лицензиран български железопътен превозвач;
б) чуждестранен железопътен превозвач, лицензиран в държава - членка на Европейския съюз, и от друга държава - страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство;
в) международна групировка от железопътни превозвачи, лицензирани в държава-членка на Европейския съюз, и от друга държава - страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство, които осигуряват такава възможност.
8. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Координация" е процес, посредством който разпределящият капацитета и кандидатите се опитват да намерят решение на конфликтни заявки за капацитет.
9. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Рамково споразумение" е споразумение, обвързващо страните относно определените в него права и задължения на кандидата и на разпределящия капацитета при удовлетворяване на заявките.
10. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Мрежа" е цялата железопътна инфраструктура, управлявана от управител на железопътната инфраструктура.
11. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Доклад за фактическото състояние на инфраструктурата" е документ, в който са определени детайлно основните правила, крайните срокове, процедури и критерии, касаещи разпределянето на капацитет. Той съдържа също така и друга информация, каквато е необходима за подготовка на заявките за предоставяне на капацитет от железопътната инфраструктура.
12. (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) "Заинтересовани лица" са лицата, които са подали заявка за капацитет на железопътната инфраструктура, както и други лица, на които графикът за движение на влаковете може да влияе относно тяхната възможност да извършват железопътни услуги през периода на действие на графика.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл.29, ал.2 от Закона за железопътния транспорт.

§ 3. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Наредбата влиза в сила от 1 януари 2002 г., с изключение на разпоредбите по чл. 12, ал. 2, които влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

§ 4. Указания по приложението на тази наредба дава ръководителят на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

§ 5. (Нов, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) С тази наредба се въвеждат изискванията на Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2001 г. за разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътната инфраструктура, изменена с Директива 2004/49/ЕС относно безопасността на железопътния транспорт в Общността.

§ 6. (Нов, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" изпраща на Европейската комисия информация за нормативните актове, включително и за техните изменения и допълнения, въвеждащи изискванията на Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2001 г. за разпределяне капацитета на железопътната инфраструктура и събиране на такси за ползване на железопътната инфраструктура.

Приложение
към
чл. 7, ал. 2 и чл. 17, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Услуги, които се предоставят на железопътните превозвачи

I. Услуги, включващи се в достъпа до железопътната инфраструктура:
1. Обработка на заявките за ползване капацитети на инфраструктурата.
2. Право за използване на предоставените капацитети.
3. Използване на железопътните коловози в експлоатационни пунктове.
4. Сигнализация, регулиране, управление на движението, комуникация и предлагане на информация за движението на влаковете.
5. Друга информация, необходима за въвеждането или експлоатацията на обслужването, за което е предоставен съответен капацитет

II. Услуги за обслужване и поддръжка:
1. Използване на системите за енергозахранване на ел. тракция, при наличие на такива.
2. Ползване на съоръжения за зареждане с гориво.
3. Използване на сгради и други съоръжения в пътническите гари.
4. Използване на товарно-разтоварни площадки или терминали.
5. Използване на разпределителните гари.
6. Използване на гарите за композиране на влаковете.
7. Използване на коловози за гариране на возила.
8. Използване на съоръжения за поддръжка и други технически съоръжения.

III. Допълнителни услуги:
1. Осигуряване на тракционен електрически ток.
2. Предварително затопляне на пътническите вагони.
3. Доставяне на гориво и създаване на условия за маневрена дейност.
4. Изпълнение на договори за превоз на опасни товари, в т. ч. контролни дейности, съдействие при движението на специални влакови композиции.

IV. Съпътстващи услуги:
1. Осигуряване на достъп до телекомуникационната мрежа.
2. Предоставяне на допълнителна информация.
3. Осигуряване технически контрол на подвижния състав и други.

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив