Наредба № 42 от 6 юли 2001 г. за лицензиране на железопътни предприятия за превоз на пътници и/или товари и на лицата, издаващи сертификат за безопасност

МТС

Държавен вестник брой: 95

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 28.11.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят условията и редът за издаване на:
1. (изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) лицензия за извършване на железопътни превози на пътници и/или товари;
2. (изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) лицензия за извършване на дейностите по чл.45, ал. 1 ЗЖТ;
3. сертификат за безопасност на возилата за движение по железопътната инфраструктура.
(2) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Дейностите и услугите в обхвата на документите по ал. 1 се извършват от лица, които притежават съответна лицензия, издадена по реда на Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ) в съответствие с изискванията по тази наредба.
(3) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Наличието на лицензия за извършване на железопътни превози не дава право на използване на железопътната инфраструктура. Ползването й се осъществява по реда, предвиден в ЗЖТ и нормативните актове по неговото прилагане.
(4) Превозвачите водят отделни счетоводни сметки за дейностите по превоз на пътници и превоз на товари.
(5) Сертификат за безопасност на возилата, удостоверяващ годността им за безопасно движение по железопътната инфраструктура, се издава само от лицензираните по чл.45 ЗЖТ лица.

Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)
(1) Железопътен превозвач, притежаващ лиценз за извършване на железопътни превози, издаден в държава членка на Европейския съюз или на Европейското икономическо пространство, може да осъществява железопътни превози на територията на Република България.
(2) Превозвачи, лицензирани от чужди железопътни администрации извън случаите по ал. 1, могат да извършват железопътни превози по железопътната инфраструктура, ако това е уговорено в международните договори, по които Република България е страна.
(3) Чужди превозвачи извън случаите по ал. 1 и 2 могат да извършват железопътни превози по железопътната инфраструктура, ако това е уговорено в международните договори, по които Република България е страна.
(4) В случаите по ал. 1 - 3 превозвачите имат право на достъп до железопътната инфраструктура при условията на действащото в Република България законодателство.
(5) Лицензиите за извършване на железопътни превози, издадени по реда на ЗЖТ и тази наредба, имат действие извън територията на страната, доколкото това е уговорено в международни договори, по които Република България е страна.
(6) Железопътните превозвачи спазват националното законодателство на Република България при извършване на железопътни превози на и през територията й.
(7) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Железопътните превозвачи имат право да уведомят Европейската комисия при наличие на несъвместимост на изискванията на националното законодателство със законодателството на Европейския съюз, както и относно прилагането им по недискриминационен начин.

Глава втора
ЛИЦЕНЗИРАНЕ

Раздел I
Лицензиране на железопътни превозвачи

Чл. 3. (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)
(1) Лицензия за извършване на железопътни превози на пътници и/или товари се издава на търговец, който е подал заявление и отговаря на изискванията за добра репутация, финансова стабилност и професионална компетентност, както и на останалите изисквания на ЗЖТ.
(2) Всяко лице може да получи от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИА "ЖА") справка и/или информация за процедурата по лицензиране, както и за вида и съдържанието на изискваните документи по чл. 5.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Лицензията се издава от министъра на транспорта или упълномощено от него лице.
(2) Лицензията е поименна и не подлежи на преотстъпване.
(3) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Лицензията е безсрочна, като на всеки 5 години лицензиращият орган или упълномощено от него лице преразглежда условията за издаването й. Лицензията се преразглежда и в случаите по чл. 9, ал. 2.
(4) Лицензията може да се издаде за:
1. (изм., ДВ, бр. 97 от 2005 г.) превоз на пътници и/или превоз на товари на цялата територия на страната:
а) съгласно приложение № 1 - до датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз;
б) съгласно приложение № 1а - от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз;
2. превоз на пътници и/или на товари в отделни части от територията на страната - регионални линии (приложение № 2).
(5) (Отм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.).
(6) (Нова, ДВ, бр. 97 от 2005 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз; отм., бр. 95 от 2006 г.).
(7) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Лицензия по реда на тази наредба може да се издава и на лице, което ще осигурява само локомотивна тяга за осъществяване на дейността си по ал. 4.
(8) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Превозвачът е длъжен да започне дейността си в 6-месечен срок от получаване на лицензията.
(9) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) При подаване на заявление за получаване на лицензия кандидатът може да поиска определяне на по-дълъг срок от определения в ал. 8, като мотивира в искането си спецификите на предоставяните от него услуги.

Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Лицата, които желаят да получат лицензия за извършване на железопътни превози на пътници и/или товари, подават писмено заявление до Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИА "ЖА").
(2) Заявлението съдържа:
1. наименование на заявителя, седалище и адрес на управление на търговеца, данъчен номер и идентификационен код Булстат;
2. заверено копие от съдебната регистрация на търговеца, удостоверение за актуалното му състояние и декларация, че за лицето не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност;
3. свидетелство за съдимост на лицата, които управляват или представляват търговеца;
4. (изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г., бр. 95 от 2006 г.) документи относно финансовата стабилност на кандидата:
а) годишен финансов отчет за предходната година, а в случай на невъзможност за представяне на годишния финансов отчет - отчет за приходите и разходите, заверен съответно от одитор или териториална данъчна дирекция по месторегистрация;
б) справка за налични финансови средства, включително баланси по банкови сметки, наличие на резерви при изчерпване на разплащателните и текущите сметки;
в) справка за кредити и заеми, като се посочва и информация за общата сума по всеки отделен кредит, каква част още се дължи и за какъв период следва да се изплати;
г) справка за активи във вид на ценни книжа;
д) справка за собствен и оборотен капитал (посочва се каква част от него представлява кредити и заеми);
е) справка за присъщите разходи на кандидата (плащания, свързани с поддръжката на недвижимата и движимата собственост, както и разходи, свързани с персонала) за изминалите 12 месеца;
ж) документ за дължимите данъци от лицето, кандидатстващо за лицензия, и за дължими от него социални и здравни осигуровки;
з) справка за притежаваните недвижими вещи;
и) справка за средства и имущества, използвани като гаранция;
й) документи за тежести върху имуществото на лицето (залози, ипотеки);
5. описание (схема) на управленската и производствената структура на кандидата;
6. бизнесплан за дейността на кандидата за срок 5 години;
7. (изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) документи относно професионалната компетентност на кандидата:
а) вътрешни правила за управление на превозната дейност или декларация, че такива ще бъдат разработени;
б) документи, доказващи, че лицата, на които е възложено да ръководят превозната дейност, имат познания и/или опит, необходими за упражняването на дейността в обхвата на лицензията (автобиография, дипломи за завършено образование, документи за професионална квалификация, трудова книжка или друг документ, удостоверяващ стаж в областта на железопътния транспорт, документ за правоспособност и други);
8. (изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.) описание на материалната база, необходима за осъществяване на превозите, която включва вагони, локомотиви, ремонтни съоръжения за тях, съоръжения за подготовката им за влакова работа и други средства, свързани с експлоатацията им, в т.ч. и с документи, удостоверяващи право на собственост или ползване - нотариални актове, договори за покупка, договори за наем, лизинг, освен в случаите по ал. 3, както и данни за естеството и поддръжката на вагонния парк и др.;
9. (доп., ДВ, бр. 14 от 2003 г.; изм., бр. 95 от 2006 г.) декларации от лицето, което представлява кандидата, за готовност за застраховане гражданската отговорност на кандидата спрямо пътниците, багажите, товарите, пощата и трети лица;
10. (нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) документи, удостоверяващи осигуряването на локомотиви, дизелови мотрисни влакове (ДМВ) или електрически мотрисни влакове (ЕМВ) - договор за покупка, договор за наем и др., включително предварителни договори;
11. (нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) документи, удостоверяващи осигуряването на персонал за управление на движението на возилата по т. 10:
а) длъжностно разписание;
б) длъжностна характеристика и изисквания за длъжността;
в) сключени договори за наемане на персонал;
г) свидетелство за квалификация и правоспособност на лицата;
12. (предишна т. 10, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) документ за платена такса.
(3) (Нова, ДВ, бр. 14 от 2003 г.; доп., бр. 95 от 2006 г.) В случай че лицето, което кандидатства за лицензията по чл. 3, е в процес на изграждане на материалната база, документите по ал. 2, т. 8, отнасящи се до права върху вагони и локомотиви и документите по т. 10, се заместват с декларация, в която се посочват начинът и финансирането на придобиването или ползването им, както и техните основни параметри.
(4) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Финансовата стабилност се установява след преценка от лицензиращия орган относно възможността на кандидата да изпълни предвидените от него разходи за дейността си за период 12 месеца, въз основа на представените документи по ал. 2, т. 4. При извършване на преценката лицензиращият орган има право да изисква представяне на съответни банкови, счетоводни и др. документи, удостоверяващи данните в документите по ал. 2, т. 4.

Чл. 6.
(1) Всички документи се подават на български език в оригинал или нотариално заверено копие.
(2) В заявлението кандидатът посочва дали желае да извършва всички или отделни видове железопътни превози, на цялата или на отделни части от територията на страната.

Чл. 7.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" разглежда заявлението и приложенията към него и в 2-месечен срок от датата на подаването му уведомява министъра на транспорта или упълномощеното от него лице относно резултатите и изводите от разглеждането.
(2) (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г., бр. 95 от 2006 г.) В случай че в заявлението или в документацията, приложена към него, бъдат констатирани пропуски или недостатъци спрямо изискванията по чл.38 от ЗЖТ и тази наредба, на кандидата може да бъде даден 7-дневен срок за отстраняването им.
(3) Лицензия не се издава, когато:
1. кандидатът не отговаря на изискванията на закона и на тази наредба;
2. в срока по ал. 2 не бъдат отстранени пропуските или недостатъците;
3. (отм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.);
4. (нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) кандидатът, член на органите му на управление или служител, назначен да ръководи превозната дейност, са:
а) осъждани за умишлени престъпления от общ характер;
б) лишавани от право да извършват превозна дейност на пътници и товари;
в) били изпълнителни или контролни органи или неограничено отговорни съдружници в дружество, когато то е прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;
г) осъждани за банкрут;
д) наказвани многократно за нарушения на трудовото, социалното или митническото законодателство;
е) наказвани с имуществена санкция по чл.128, ал. 1 ЗЖТ;
5. (нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) кандидатът дължи значителни суми по просрочени плащания на данъци или по обществени и/или здравни осигуровки, освен в случаи на разсрочване.
(4) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Министърът на транспорта или упълномощеното от него лице се произнасят по подаденото заявление в срок до 3 месеца от тяхното подаване, като издава, изменя, отнема или отказва издаването на лицензия.
(5) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "ЖА" незабавно уведомява Европейската комисия за издадените, отнетите или изменените лицензии, както и за всеки отказ за издаване на лицензия.

Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.) Отказът да се издаде лицензия, както и отнемането на лицензията подлежат на обжалване пред Върховния административен съд.

Чл. 9.
(1) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) За всяка промяна на обстоятелствата, свързани с издаването на лицензията, кандидатът или превозвачът са длъжни да уведомят лицензиращия орган в срок 14 дни от настъпване на обстоятелството.
(2) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) При промяна в търговската регистрация на железопътния превозвач и в частност при сливане, вливане, изкупуване или друга форма на преобразуване лицензиращият орган преразглежда спазването на условията за издаване на лицензията и се произнася относно продължаване валидността й. В случай че сигурността и безопасността на превозите не е застрашена, лицензиращият орган може да потвърди валидността на лицензията на правоприемника на превозвача.
(3) В случаите по ал. 2 до произнасянето на лицензиращия орган превозвачът може да получи временна лицензия, при условие че не са застрашени сигурността и безопасността на пътниците и на клиентите му. Издадената временна лицензия има валидност за срок не повече от 6 месеца (приложение № 3).
(4) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Когато се установи, че превозвачът не отговаря на изискванията за финансова стабилност, но докаже, че е предприел мерки за възстановяване на финансовата си стабилност, министърът на транспорта или упълномощеното от него лице отнема лицензията за определен срок и може да издаде временна лицензия със срок на валидност до 6 месеца (приложение № 3), при условие че не са застрашени сигурността и безопасността на железопътния превоз.
(5) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Когато превозвачът планира значително да промени или да разшири дейността си в рамките на предоставената му лицензия, той уведомява за това ИА "ЖА" с оглед лицензиращият орган да прецени дали се налага преразглеждане на лицензията.

Чл. 9а. (Нов, ДВ, бр. 95 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
(1) След получаване на лицензия превозвачът представя документ, попълнен по образец съгласно приложение № 1б, с който удостоверява, че е застраховал гражданската си отговорност спрямо пътниците, багажите, товарите, пощата и трети лица в съответствие с действащото законодателство или че е предприел еквивалентни мерки за финансово обезпечаване на размера на задължението си за застраховка.
(2) Документът по ал. 1 се представя в ИА "ЖА" за разглеждане и одобряване от изпълнителния директор на ИА "ЖА".
(3) Одобреният документ е неразделна част от лицензията.
(4) Документът се актуализира при всяка промяна във финансовото обезпечаване.
(5) За осъществяване на железопътни превози на територията на Република България чуждестранните превозвачи също прилагат еквивалентен документ за финансово обезпечаване на гражданската си отговорност. В случаите когато наличният размер на гражданската отговорност на превозвача е недостатъчен, превозвачът представя документ за допълнително финансово обезпечаване.

Чл. 10.
(1) (Предишен текст на чл. 10, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Притежателят на лицензия за извършване на железопътни превози на пътници и товари е длъжен да предоставя достъп на упълномощени длъжностни лица от ИА "ЖА" за извършване на редовни или извънредни проверки за спазване на закона и изискванията на наредбата.
(2) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Когато при извършване на проверките по ал. 1 се установи, че превозвачът не изпълнява изискванията на ЗЖТ и на тази наредба или не отговаря на условията, при които е издадена лицензията му, длъжностните лица от ИА "ЖА" правят предписание и определят срок за отстраняване на несъответствията.
(3) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) При неизпълнение на направените предписания в срока по ал. 2 лицензиращият орган отнема лицензията.

Чл. 11. (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.) Правата, произтичащи от издадената лицензия, се прекратяват:
1. в случаите по чл.42, ал. 1 ЗЖТ;
2. при условията на чл.118, ал. 2 и 3 ЗЖТ;
3. по решение на лицензиращия орган, когато:
а) се променят обстоятелствата, въз основа на които е издадена лицензията, или когато лицензиращият орган констатира, че железопътният превозвач не изпълнява изискванията на наредбата;
б) в 6-месечен срок от издаването на лицензията превозвачът не започне дейността си или в течение на 6 месеца е преустановил дейността си;
в) в случаите по чл. 13, ал. 5.

Чл. 12. Дубликат на лицензията се издава след подаване на заявление от превозвача. В преиздадения документ изрично се посочва "дубликат".

Чл. 13.
(1) В случаите по чл. 4, ал. 3 след изтичане на 5 години от издаване на лицензията лицензиращият орган я преразглежда.
(2) Преразглеждането на лицензията се състои в проверка на изпълнението на изискванията на закона и на условията за издаването на лицензията.
(3) Превозвачът предоставя документите по чл. 5, ал. 2, т. 2 , както и всички други документи по преценка на ИА "ЖА", които писмено са изискани от превозвача.
(4) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) В случай че при преразглеждането на лицензията бъде установено, че превозвачът отговаря на изискванията, министърът на транспорта или упълномощеното от него лице прави отбелязване върху лицензията за извършеното преразглеждане.
(5) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) В случай че при преразглеждането на лицензията бъде установено, че превозвачът не отговаря на изискванията, министърът на транспорта или упълномощеното от него лице дават писмени предписания и срок за отстраняване на нередностите или отнемат лицензията.
(6) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) До приключване на преразглеждането лицензията запазва своето действие.

Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.)
(1) (Отм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.).
(2) (Отм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.).
(3) В 10-дневен срок след утвърждаването на графика за движение на влаковете за текущата година ръководителят на НК "ЖИ" уведомява ИА "ЖА" и превозвачите за изготвяне на списъка на транспортните единици, включени в обхвата на лицензиите им.

Чл. 15. Номерата на влаковете за всеки период на валидност на графика за движение на влаковете, в т. ч. и за направените последващи промени в него, се определят от НК "Железопътна инфраструктура" и след подаване на информацията по чл. 14 се отразяват като приложение, което е неразделна част от лицензията.

Раздел II
Лицензия за извършване на проверка за техническата изправност на возилата и проверка на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.) Лицензията за извършване на дейностите по проверка на техническата изправност на возилата за осигуряване на безопасна експлоатация по жп инфраструктура и проверката на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им, се издава на физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон, или които са създадени от Министерския съвет или от друг държавен орган, които отговарят на изискванията по чл.45, ал. 5, т. 2, 3 и 4 ЗЖТ.

Чл. 17.
(1) (Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Лицензията се издава от министъра на транспорта или упълномощено от него лице.
(2) Лицензията е поименна и не подлежи на преотстъпване.
(3) Лицензията се издава за срок 5 години.
(4) Лицензията по чл. 16 може да се издаде за:
1. проверка техническата изправност на всички типове возила и съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им (приложение № 4);
2. проверка техническата изправност на определени типове возила и съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им (приложение № 5).

Чл.18. Лицата, които желаят да получат лицензия за извършване на дейностите по чл.45, ал.1 от закона, подават писмено заявление до ИА "ЖА".

Чл.19. Лицата, които кандидатстват за лицензия по чл.45 ЗЖТ, нямат право да проверяват возила, в чийто ремонт или техническо обслужване са взели участие работници на кандидата, освен ако не бъде представен документ за акредитация на орган за контрол от вида В съгласно БДС EN 45004. В случай че бъде представен документ за акредитация от вида В (респ. копие на заявлението с вх. No за издаване на документ за акредитация от вида В), не се изисква документът по чл.20, т.10.

Чл.20. Заявлението по чл.18 съдържа:
1. наименование на заявителя, седалище и адрес на управление, данъчен номер и идентификационен код Булстат;
2. заверено копие от съдебната регистрация на търговеца, удостоверение за актуалното му състояние и декларация, че за лицето не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност;
3. свидетелство за съдимост на лицата, които управляват или представляват търговеца;
4. (доп., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) доказателства за финансовото състояние на кандидата: годишен счетоводен отчет; задължения, просрочени плащания и вземания; налични финансови средства, вкл. кредити и заеми; собствен и оборотен капитал; тежести върху имуществото на предприятието (залози, ипотеки), гаранционно и резервно имущество;
5. описание (схема) на управленската и производствената структура на кандидата;
6. бизнесплан за дейността на кандидата за срок 5 години;
7. свидетелства за правоспособност и други документи, доказващи квалификацията на лицата от управленския и изпълнителския персонал, които ще извършват проверките:
а) образование, придобити специалности и степени;
б) трудов стаж;
в) квалификация и практически опит на:
- специалистите, извършващи техническите проверки по отделните системи, възли и елементи, както и проверки за съответствие на правоспособността и квалификацията на лицата от персонала, които подписват протоколите-висше образование и над 10 години трудов стаж в областта на железопътния транспорт;
- лицата от помощния персонал-минимум средно образование и над 3 години трудов стаж в областта на железопътния транспорт;
г) елементи, включени в условията за проверка и издаване на сертификата за безопасност, за които специалистът има квалификация;
8. описание на собствената или наетата материална база, необходима за осъществяване на дейността:
а) помещения:
- хале с прав, нивелиран, недеформируем коловоз;
б) стендове и съоръжения за извършване на необходимите проверки на техническата изправност:
- стенд за статични изпитвания;
- стенд за измерване статичното натоварване на колелата;
- стенд за статични изпитвания на теглично-отбивачни съоръжения;
- стенд за определяне на динамични характеристики на теглично-отбивачни съоръжения (ударен);
- стенд за определяне на съпротивителния момент на завъртане на талигите спрямо коша;
- термокамери за температурни изпитвания на елементи от спирачната система и теглично-отбивачните съоръжения;
- камера за изпитване на горимост на материалите, влагани във вътрешното оборудване на возилата;
- стенд за циклични и вибрационни изпитвания на елементи от спирачната система и системи за управление;
- вагон-лаборатория за динамично-ходови изпитвания;
- вагон-лаборатория за тягови и енергетични изпитвания;
- вагон-лаборатория за спирачни изпитвания;
в) средства за измерване и изпитване-калибрирани и проверени по съответния ред;
г) помещения и техника за архивиране на данните от проверките и съхраняване на архива;
9. (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) документ за съответната акредитация на орган за контрол от вида В в случаите по чл.19, издаден от дирекция "Акредитация на лаборатории и органи" към Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" (респ. копие на заявлението с вх. No за издаване на документ за акредитация от вида В);
10. документ за акредитация на кандидата като орган за контрол от вида А съгласно БДС EN 45004, издаден от дирекция "Акредитация на лаборатории и органи" към Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" (респ. копие на заявлението с вх. No за издаване на документ за акредитация от вида А);
11. списък на типовете возила, чиято техническа изправност ще подлежи на проверка от страна на кандидата за получаване на лицензия;
12. опис на системите, възлите и елементите, които задължително се проверяват за всеки отделен тип возило, произтичащ от изискванията на нормативните документи;
13. методики за проверка на техническата изправност на железопътните возила:
а) разработени на база фишове на UIC, RIV, RIС, RID, правилници и инструкции за ремонт и др.;
б) разработени по видове возила, системи, възли и елементи;
в) с приложени референции от превозвачи за качеството на изпитванията съобразно предлаганите методики (ако има такива);
14. методика за проверка на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението и експлоатацията на железопътните возила;
15. документ за платена такса.

Чл.21. Служителите на ИА "ЖА" са длъжни да не разгласяват информацията, станала им известна по повод представените от кандидатите за лицензиране методики за проверка на техническата изправност и технологията на работа.

Чл.22.
(1) Забранява се издаването на лицензия за проверка на техническата изправност на возилата и за проверка на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението им, на лица, чиито работници извършват или са извършили ремонт на тези возила, освен ако кандидатът за лицензия е представил документ за акредитация на орган за контрол от вида В.
(2) В случай че кандидатът за получаване на лицензия няма назначени специалисти за извършване на определени дейности, той може да назначи временно външни специалисти. Не се допуска привличане на външни специалисти по граждански договор над 30 % от общия персонал на лицата, работещи по трудов договор при кандидата за лицензия.

Чл.23.
(1) Всички документи, приложени към заявлението, се подават на български език в оригинал или заверено копие.
(2) В заявлението кандидатът посочва дали желае да извършва проверки за всички или за определени типове возила.

Чл.24.
(1) Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" разглежда заявлението и приложенията към него в 3-месечен срок от датата на подаването им.
(2) (Изм., ДВ, бр. 14 от 2003 г.; доп., бр. 95 от 2006 г.) В случай че в заявлението или приложенията към него бъдат констатирани пропуски или недостатъци спрямо изискванията по чл.45 ЗЖТ и тази наредба, на кандидата може да бъде даден 7-дневен срок за отстраняването им. Този срок се включва в срока по ал. 1.
(3) Лицензия не се издава, когато:
1. кандидатът не отговаря на изискванията на закона и на тази наредба;
2. в срока по ал.2 не бъдат отстранени пропуските или недостатъците;
3. (нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) кандидатът притежава лицензия по чл. 1, ал. 1, т. 1.

Чл.25. (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) Отказът да се издаде лицензия по чл.45 ЗЖТ, както и отнемането на лицензията подлежат на обжалване пред Върховния административен съд.

Чл.26.
(1) Към лицензията се изготвя списък на специалистите, водещи техническите проверки и проверките за съответствие на правоспособността и квалификацията на персонала за съответните типове возила и на помощния персонал. Списъкът е неразделна част от лицензията.
(2) За всяка промяна на обстоятелствата, свързани с издаването на лицензията, включително и в състава на лицата от персонала, включени в списъка по ал.1, кандидатът е длъжен да уведоми лицензиращия орган в срок 14 дни от настъпване на обстоятелството.
(3) При промяна в търговската регистрация на лицата, получили лицензия по чл.45 от закона, в т.ч. при сливане, вливане, изкупуване или друга форма на преобразуване, лицензиращият орган е длъжен повторно да разгледа спазването на условията за издаване на лицензия.

Чл.27.
(1) (Предишен текст на чл. 27, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Притежателят на лицензия по чл.45 ЗЖТ е длъжен да предоставя достъп на упълномощени длъжностни лица от ИА "ЖА" за извършване на редовни или извънредни проверки за спазване на закона и изискванията на наредбата.
(2) (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) Притежател на лицензия по чл.45 ЗЖТ не може да извършва железопътен превоз на пътници и/или товари.

Чл.28.
(1) (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) Правата, произтичащи от издадената лицензия, се прекратяват:
1. в случаите по чл.46, ал.4 ЗЖТ;
2. по решение на лицензиращия орган, когато:
а) се променят обстоятелствата, въз основа на които е издадена лицензията;
б) лицензиращият орган констатира, че притежателят на лицензията не изпълнява изискванията на наредбата, включително ако в срок до една година след лицензирането не бъде представен документ за съответната акредитация.
(2) При проверката по чл.26, ал.3 лицензиращият орган се произнася относно продължаване дейността му. Лицензиращият орган може да издаде повторно лицензия на правоприемника, ако той отговаря на условията, предвидени в наредбата.
(3) В случаите по ал.2 до произнасянето на лицензиращия орган лицето може да получи временна лицензия, при условие че не са застрашени условията за безопасна експлоатация на возилата по железопътната инфраструктура. Издадената временна лицензия има валидност за срок не повече от 6 месеца.

Чл.29. Дубликат на лицензията се издава след подаване на заявление от титуляря на лицензията. В преиздадения документ изрично се посочва "дубликат".

Глава трета
ИЗДАВАНЕ НА СЕРТИФИКАТИ ЗА БЕЗОПАСНОСТ
(Изм. на загл., ДВ, бр. 97 от 2005 г.)

Чл.30.
(1) Сертификатът за безопасност, в т.ч. и комплект протоколи с резултатите от извършените проверки, се издава от лицензираните лица по чл.45 ЗЖТ. Сертификатът за безопасност удостоверява годността на возилата и персонала за безопасна експлоатация по жп инфраструктура.
(2) Сертификатът за безопасност не подлежи на преотстъпване.
(3) Сертификатът за безопасност се издава за движение по железопътната инфраструктура със срок на валидност 5 години при условие, че на провежданите ревизии ежегодно се потвърждава съответствието с изискванията.
(4) Сертификат за безопасност може да се издаде:
1. за движение по железопътната мрежа без ограничения (приложение No 6);
2. за движение по железопътната мрежа при ограничителни условия-габарит, междурелсие, без автоматична локомотивна сигнализация, специални условия на движение и др. (приложение No 7).
(5) Сертификатът за безопасност се издава след извършване на проверка на техническото състояние на возилата и на съответствието на персонала, зает пряко с управлението им, с изискванията за правоспособност въз основа на протоколи от извършените проверки на елементите, включени в него. Списъкът на лицата от персонала, заети пряко с управлението на возилата, за които е издаден сертификатът, е неразделна част от него.
(6) Протоколите с резултатите от извършените проверки задължително се подписват най-малко от двама специалисти, включени в списъка на лицензираното лице.
(7) В протокола се посочва еднозначна (положителна или отрицателна) оценка от проверката за безопасност.
(8) Не се изисква сертификат за безопасност на специални возила, които преминават еднократно по определен маршрут (локомотиви на чужди администрации, специални вагони, извънгабаритни возила и др.). Движението на тези возила се допуска след издаване на заповед на ръководителя на НК "ЖИ", в която се посочват всички ограничителни условия.
(9) След издаване на сертификата за безопасност возилото се шаблонира с номера и датата на сертификата, както и с необходимата маркировка съгласно изискванията на Закона за техническите изисквания към продуктите и Наредбата за маркировката за съответствие със съществените технически изисквания към продуктите (ДВ,бр.66 от 2000 г.).

Чл. 30а. (Нов, ДВ, бр. 97 от 2005 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "ЖА" издава сертификат за безопасност на превозвача и сертификат за безопасност на управителя на железопътната инфраструктура.
(2) Сертификатът за безопасност на превозвача удостоверява безопасната технология на превозите.
(3) Сертификатът за безопасност на управителя на железопътната инфраструктура удостоверява безопасното функциониране на инфраструктурата и управлението на влаковата работа.
(4) Сертификатите по ал. 1 не подлежат на преотстъпване.
(5) Сертификатите по ал. 1 са със срок на валидност 5 години.

Чл.31.
(1) Превозвачите, които желаят да получат сертификат за безопасност на возилата и персонала, са длъжни да представят на лицензираното лице, извършващо проверката, пълната конструктивна и технологична документация на всяко возило:
1. чертеж в общ вид с габаритни размери на возилото;
2. схема на разположение на основното оборудване;
3. описание на конструкцията на возилото;
4. таблица с основните параметри на возилото.
(2) Липсата на документация е основание за издаване на протоколи с отрицателна оценка.
(3) Всички въпроси, свързани с организацията за предоставяне на возилото за проверка, опазването му по време на проверката, организирането на пробни пътувания и изпитвания, липси и повреди, възникнали по време на проверката, срока и размера на възнаграждението за извършване на проверките и др., подлежат на договаряне.

Чл.32.
(1) За извършване на проверка за съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението на возилата, превозвачите са длъжни да представят на лицето, извършващо проверката, пълен списък на обслужващия возилото персонал.
(2) За всеки специалист от списъка по ал.1 се прилага справка, която задължително включва:
1. име, презиме и фамилия;
2. единен граждански номер;
3. (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) образование, придобита квалификация и правоспособност в областта на жп транспорт;
4. трудов стаж, заемана длъжност;
5. придобита квалификация за обслужване и поддържане на возилото;
6. длъжност, която заема при обслужването и поддържането на возилото.
(3) (отм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.)
(4) (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) Лицето, извършващо проверката, съставя поименен протокол на проверените лица; протоколът съдържа съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, зает пряко с управлението на возилата.
(5) (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) За експлоатацията на возилата, поддържането и/или ремонта им се съставят отделни протоколи.
(6) Всички въпроси, свързани с организацията по проверката за оценяване на персонала по документи, както и разходите за това подлежат на договаряне.

Чл.33.
(1) Сертификат за безопасност не се издава за возила с изтекла ревизия или при наличие на един протокол с отрицателна оценка.
(2) Валидността на сертификата за безопасност се прекратява преди изтичане на срока на действието му, ако поради авария или други причини возилото стане технически неизправно.
(3) Валидността на сертификата за безопасност се преустановява за определен срок при неизправност на возилото, когато то е спряно от експлоатация от лицата, които осъществяват контрол на безопасността, до възстановяване на годността му.
(4) (изм.,ДВ,бр.14 от 2003 г.) Несъответствие по отношение на правоспособността и квалификацията на персонала се дава при наличие на незадоволителни оценки на повече от 2 % от общо проверения персонал.

Чл.34. В случай че не са налице основания за издаване на сертификат за безопасност, превозвачът писмено се уведомява за обстоятелствата, които са причина за неиздаването му.

Чл.35.
(1) Нова процедура за проверка на возилото преди изтичане на срока на неговата валидност или когато е получен отказ за издаване на сертификат, се допуска само ако има изменения в конструкцията, състава или квалификацията на кадрите, заети пряко с управлението на возилото, или основанията, поради които е направен отказ, са отстранени.
(2) Лицето, на което е възложено извършването на новата проверка, само преценява признаването за валидни издадените при предната проверка протоколи с положителна оценка за отделните елементи.

Чл.36. Ползването на протоколи за извършени проверки от други лицензирани лица не освобождава от отговорност издаващия сертификата за безопасност.

Чл.37. Превозвачът носи отговорност за липсите и вредите, възникнали по време на превоза, освен ако не се докаже по съответния ред, че те са настъпили по вина на състоянието на инфраструктурата или поради издадени в нарушение на изискванията сертификати за безопасност. Издаването на сертификат за безопасност не снема отговорността от лицата, собственици на возилата, при възникнали аварии и катастрофи по причина на возилото или обслужващия го персонал, освен ако не се докаже противното.

Чл.38. Лицата, които извършват проверка на техническата изправност на возилата и проверка на съответствието на правоспособността и квалификацията на персонала, пряко зает с управлението им, носят отговорност за качеството на проверките и за верността на данните, вписани в протоколите и сертификатите за безопасност.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. (Доп., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) "Железопътен превозвач" е търговец, чиято основна стопанска дейност е предоставяне на железопътни транспортни услуги за превоз на пътници и/или товари във вътрешно и/или международно съобщение при задължително осигуряване на локомотиви за теглене на превозните средства и който притежава лицензия за извършване на железопътни превози.
2. "Транспортна единица" е подредени локомотиви и вагони съгласно плана за композиране.
3. "Лицензия" е разрешителен документ, който дава право за извършване на всички или на отделни видове железопътни превози, дейности и услуги, свързани с проверките за техническата изправност на возилата и квалификацията на обслужващия ги персонал.
4. "Добра репутация" има кандидатът, чиито членове на органите на управление и други служители, назначени да ръководят превозната дейност, не са осъждани за умишлени престъпления от общ характер, не са лишавани от право да извършват превозна дейност на пътници и товари и не са били изпълнителни или контролни органи или неограничено отговорни съдружници в дружество, когато то е прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори.
5. "Финансово стабилен" е кандидатът, който докаже, че ще бъде способен да поеме своите действителни или потенциални задължения за период от 12 месеца.
6. "Професионално компетентен" е кандидатът, който:
а) има разработени вътрешни правила за функциониране на превозната дейност, а лицата, на които е възложено да ръководят транспортната дейност, имат познания и опит, необходими за упражняването на дейността, придобити чрез обучение или усвоени в транспортната практика;
б) разполага с персонал, отговорен за безопасността на превозите на пътници и товари, подходящо квалифициран за тази дейност;
в) може да осигури необходимото равнище на безопасност за извършване на услугите чрез персонала, подвижния състав и организацията си.
7. "Бизнесплан" е подробно описание на предвидените търговски дейности за определения период по отношение на разработването на пазарите, инвестициите, вкл. финансово-икономическите аспекти и други.
8. (Нова, ДВ, бр. 95 от 2006 г.) "Наказван многократно за нарушения на трудовото, социалното или митническото законодателство" е кандидат, наказван за повече от две нарушения, за които има влезли в сила наказателни постановления.

§ 1а. (Нов, ДВ, бр. 95 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
(1) Изпълнителният директор на ИА "ЖА" уведомява Европейската комисия за всяко изменение на националното законодателство относно процедурите по издаване на лицензиите.
(2) В случаите, когато се установи, че железопътен превозвач, лицензиран от държава членка на Европейския съюз или на Европейското икономическо пространство, не отговаря на изискванията на правото на европейските общности в тази област, органът по чл. 4, ал. 1 уведомява лицензиращия орган в съответната държава членка.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2.
(1) Правоприемникът на НК "БДЖ" извършва превозите на пътници и товари без сертификати за безопасност за подвижния състав и персонала в срок до една година след влизането в сила на Закона за железопътния транспорт.
(2) След изтичане на срока по ал.1 правоприемникът на НК "БДЖ" е длъжен да извършва превозите с редовно издаден по реда на тази наредба сертификат за безопасност за подвижния състав и персонала.
§ 3.
(1) Тази наредба се издава на основание чл.40 и чл.46, ал.3 от Закона за железопътния транспорт.
(2) Изпълнителният директор на ИА "ЖА" дава указания за прилагането й.

Приложение № 1
към чл. 4, ал. 4, т. 1
(Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)

Приложение № 1а
към чл. 4, ал. 4, т. 1, буква "б"
(Ново, ДВ, бр. 97 от 2005 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

LICENCE FOR THE PERFORMANCE
OF RAIL TRANSPORT SERVICES
ЛИЦЕНЗ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА
ЖЕЛЕЗОПЪТНИ ТРАНСПОРТНИ
УСЛУГИ
1. Licence issuing State / Държава, издаваща Лиценза
Issuing State
Лицензираща държава
New licence
Нов лиценз
Amended licence
Лиценз, съдържащ изменения
National licence No
Национален Лиценз №
Данни за решението
Decision identification
Applicable legislation
Приложимо законодателство
Licensing authority
Лицензиращ орган
Phone No
Тел.
Postal address
Пощенски адрес
Facsimile No
Факс №
Post Code and city
Пощенски код и град
e-mail
2. Licence holder / Притежател на Лиценза
Railway undertaking
Железопътно предприятие
Phone No
Тел.
Postal address
Пощенски адрес
Facsimile No
Факс №
Post code and city
Пощенски код и град
e-mail
Registration No
Регистрационен №
VAT No
ДДС №
3. Срок на валидност
Valid from
Валидно от
Temporary licence:
YES/ДА NO/НЕ
Временен Лиценз
If yes: valid until
Ако да: валиден до
Type of services/
Вид на услугите:
freight/товарни
passenger/пътнически
Suspended on
Прекъснат
Revoked on
Отменен
4. Amendments / Изменения
Amended on/Изменен на Description of amendment
Описание на измененията
5. Conditions and obligations / Условия и задължения
Conditions according to Articles 10(2) and/or 12 of Directive 95/1 8/EC should be mentioned here, or reference should be given to where documentation is available Условията съгласно чл.10(2) и/или 12 на Директива 95/18/ЕС следва да се цитират тук или следва да се направи препратка към източника за наличност на документацията
_____________________________________________________
Date/Дата Signature/Подпис
Name/Име
EC licence-notification No/ЕС Лиценз - справочен №
Concerning licence to perform rail transport services within the European Union and the European Economic Area according to directive 95/18/EC, as amended by directive 2001/1 3/EC and the relevant national legislation. Отнасящ се до лиценза за извършване на железопътни транспортни услуги в рамките на ЕС и Европейската икономическа зона, съгласно Директива 95/18/ЕС, изменена с Директива 2001/13/ЕС и съответното законодателство.

Приложение № 1б
към чл. 4, ал. 6
(Ново, ДВ, бр. 97 от 2005 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

LICENCE / ЛИЦЕНЗ
Insurance Annex No .........……
Застраховка Приложение № .........
Financial cover for liability/
Финансова застраховка
за отговорност
1. Licence issuing State / Държава, издаваща Лиценза
Issuing state
Лицензираща държава
Licensing authority
Лицензиращ орган
National licence No
Национален лиценз №
Decision identification
Данни за решението
Applicable legislation
Приложимо законодателство
2. Licence holder / Притежател на Лиценза
Railway undertaking
Железопътно предприятие
Registration No
Регистрационен №
VAT No
ДДС №
3. Licensing authority approving financial cover (if other than licensing authority in 1)/Лицензиращ орган, одобряващ финансовата застраховка (ако е различен от органа по т. 1)
Licensing authority
Лицензиращ орган
Phone No
Телефон
Postal address
Пощенски адрес
Facsimile No
Факс
Post code and city
Пощенски код и град
E-mail
State
Държава
Applicable legislation
Приложимо законодателство
4. Financial cover for liability / Финансова застраховка за отговорност
Financial cover, amount

Финансова застраховка, стойност

Equivalent arrangements
(short description)
Еквивалентни курсове
(кратко описание)
Geographical coverage
Географско покритие на застраховката
Valid from
Валидна от
Valid until
Валидна до
5. Conditions and obligations / Условия и задължения
National conditions according to Articles 10(2) and/or 12 of Directive 95/1 8/EC should be mentioned here, or reference should be given to where documentation is available
Условията съгласно чл.10(2) и/или 12 на Директива 95/18/ЕС следва да се цитират тук или следва да се направи препратка към източника за наличност на документацията
Date/Дата Signature/Подпис
Name
Име
EC licence-notification No
ЕС Лиценз - справочен №
Concerning licence to perform rail transport services within the European Union and the European Economic Area according to directive 95/18/EC, as amended by directive 2001/1 3/EC and the relevant national legislation. Отнасящ се до лиценза за извършване на железопътни транспортни услуги в рамките на ЕС и Европейската икономическа зона, съгласно Директива 95/18/ЕС, изменена с Директива 2001/13/ЕС и съответното законодателство.

Приложение № 2
към чл. 4, ал. 4, т. 2
(Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)

Приложение № 3
към чл. 9, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)

Приложение № 4
към чл. 17, ал. 4, т. 1
(Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)

Приложение № 5
към чл. 17, ал. 4, т. 2
(Изм., ДВ, бр. 95 от 2006 г.)

Приложение № 6
към
чл. 30, ал. 4, т. 2

Приложение № 7
към
чл. 30, ал. 4, т. 2

Наредба
за изменение и допълнение на Наредба № 42 от 2001 г. за лицензиране на железопътни предприятия за превоз на пътници и/или товари и на лицата, издаващи сертификат за безопасност
(Обн., ДВ, бр. 95 от 24.11.2006 г.)

Преходни и заключителни разпоредби

§ 20. Разпоредбите по § 2 относно чл. 2, ал. 7; § 6 относно чл. 7, ал. 5; § 8 относно чл. 9а и § 16 относно § 1а от допълнителните разпоредби влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

§ 21. С тази наредба се въвеждат изискванията на Директива 2001/13/ЕО от 26 февруари 2001 г., с която се изменя и допълва Директива 95/18/ЕС от 19 юни 1995 г.

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив