Наредба № 46 от 2001 г. за железопътен превоз на опасни товари

МТС

Държавен вестник брой: 99

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 09.01.2007

Раздел I
Общи положения

Чл.1. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) С тази наредба се определят условията и редът за железопътен превоз на опасни товари и/или свързаните с него товаро-разтоварни дейности, в т. ч. класификацията на опасните товари, изискванията към опаковката и транспортните средства, към превозните документи и реда за издаването им, задълженията на изпращача и на превозвача във връзка с превозите на опасни товари, както и условията и редът за назначаването и професионалната квалификация на консултанти по сигурността на превозите на опасни товари.

Чл.2.
(1) Опасните товари се приемат за железопътен превоз, ако отговарят на изискванията, установени в Правилника за международен железопътен транспорт на опасни товари (RID) към Конвенцията за международни железопътни превози (COTIF), при превоз на опасни товари между страни - членки на COTIF, и в Приложение II към Съглашението за международно железопътно сточно съобщение от 1951 г. (СМГС), при превоз на опасни товари между страни - членки на СМГС, на изискванията на международните двустранни и многостранни споразумения за отклонение от някои предписания или облекчен режим при превозите на опасни товари, както и на условията, предвидени в тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Превозът на опасни товари се извършва и в съответствие с общите изисквания за превоз на товари, определени в Наредба № 44 за превоз на товари с железопътен транспорт (ДВ, бр. 92 от 2001 г.).
(3) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случаи на аварии или произшествия, ако се прецени, че прилаганите мерки за безопасност не са достатъчни, за да ограничат присъщите на превозите на опасни товари опасности и когато се приеме, че съществува необходимост от предприемане на по-подходящи мерки, Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИА "ЖА") уведомява Европейската комисия за мерките, които възнамерява да въведе.

Чл.3. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Комбинираните превози на опасни товари се извършват съгласно изискванията на RID, Европейската спогодба за превоз на опасни товари по шосе (ADR), Наредба № 53 за комбиниран превоз на товари (ДВ, бр. 18 от 2003 г.) и изискванията по тази наредба.

Чл.4. Тази наредба не се прилага за:
1. железопътен превоз на опасни товари в транспортни средства, принадлежащи на въоръжените сили или намиращи се на тяхно разположение;
2. транспортиране на производствени и опасни отпадъци;
3. (нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) превозите, извършвани изцяло на територията на определено предприятие.

Раздел II
Класификация на опасните товари

Чл.5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Класификацията на веществата и предметите по класове и шифри, както и определенията на класовете опасни товари са в съответствие с част II на RID при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и том II на Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС.
(2) Опасните товари се класифицират в следните класове:
1. клас 1. Взривни вещества и предмети с експлозивни вещества;
2. клас 2. Газове сгъстени, втечнени или разтворени под налягане;
3. клас 3. Запалителни течни вещества;
4. клас 4.1. Твърди запалителни вещества;
5. клас 4.2. Самозапалващи се вещества;
6. клас 4.3. Вещества, които отделят запалителни газове в съприкосновение с вода;
7. клас 5.1. Вещества, поддържащи горенето (оксидиращи);
8. клас 5.2. Органични прекиси;
9. клас 6.1. Отровни вещества;
10. клас 6.2. Заразни вещества;
11. клас 7. Радиоактивни вещества;
12. клас 8. Разяждащи вещества;
13. (изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) клас 9. Други опасни вещества и предмети.

Чл. 6.
(1) (Предишен текст на чл. 6, изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случай, че възникне опасност за националната сигурност или за околната среда, ИА "ЖА" може да забрани или да даде задължителни предписания за железопътен превоз на опасни товари, включени в класификацията по чл. 5, на територията на Република България.
(2) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" може да разреши за всеки отделен случай на територията на Република България извършването на превози на опасни товари, които са забранени в RID и Приложение II на СМГС, или превози, провеждани при условия, различни от посочените в RID и в Приложение II на СМГС, при условие, че тези превози са ясно определени и ограничени по време.
(3) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" след консултации с Европейската комисия има право да разреши редовни превози на опасни товари по определени маршрути на територията на Република България, когато последните са част от определен индустриален процес, дори и когато са забранени по реда на RID и Приложение II на СМГС, или се изпълняват при условия, различни от определените в тях, когато въпросните превози имат локален характер и се намират под строг контрол и при ясно определени условия.
(4) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) При условие, че не се нарушава безопасността, ИА "ЖА" има право да разрешава временни изключения от изискванията на RID и Приложение II на СМГС с цел извършване на опити на територията на Република България, необходими за определяне на условия за превоз на опасни товари, непосочени в RID и Приложение II на СМГС, с цел тези условия при положителен резултат от опитите да се предложат като допълнения или изменения на RID и Приложение II на СМГС. За тези изключения и мерките, които са предприети за безопасен превоз на такива товари, се уведомява Европейската комисия.
(5) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" има право да договаря изключения от изискванията на RID и Приложение II на СМГС с компетентните органи на държавите - членки на Европейския съюз (ЕС), под формата на международни споразумения, които се предлагат на компетентните органи на всички държави членки и Комисията.
(6) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Разрешените изключения се прилагат без дискриминация на основание националност или място на регистрация на изпращача, превозвача или получателя на опасните товари. Тези разрешения се дават за срок най-много 5 години и не могат да бъдат подновявани след изтичането на този срок.

Чл.7. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" забранява или дава задължителни предписания за превоз с железопътен транспорт на предмети и/или вещества, които не са включени в класификацията по чл. 5, ако се констатират обстоятелства, които застрашават безопасността на тези превози.

Чл.8. Превозът на опасни товари от клас 7 (радиоактивни вещества) се извършва, като се спазват и изискванията, залегнали в препоръките на Международната организация за атомна енергия (IAEA).

Чл.9. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) При товаренето и разтоварването на взриво- и пожароопасни вещества и материали се прилагат изискванията на Наредба № I-209 от 2004 г. за правилата и нормите за пожарна и аварийна безопасност на обектите в експлоатация (ДВ, бр. 107 от 2004 г.) и на Правилника по безопасността на труда при взривните работи, утвърден със заповед № 294 от 28.12.1996 г. на министъра на труда и социалната политика (ДВ, бр. 3 от 1997 г.).

Раздел III
Опаковка на товарите. Маркиране и етикетиране

Чл.10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Опаковките на опасните товари трябва да отговарят на изискванията на RID при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС.
(2) Конструкцията и изпитването на опаковките се определят в съответствие със стандартизационните документи, приложими за тях.

Чл.11. Опасните товари се опаковат в опаковки с добро качество и ненарушена цялост, конструирани и затворени по начин, предотвратяващ изтичане или разсипване, което може да настъпи при нормални условия на железопътния превоз, в резултат от промени в температурата, влажността, налягането или от вибрациите.

Чл.12. Опаковките, които влизат в пряк контакт с опасните вещества, трябва да издържат на всяко химическо или друго въздействие на тези вещества. Материалите, от които са направени опаковките, не трябва да съдържат вещества, които могат да реагират опасно със съдържанието, да формират опасни съединения или значително да влошават свойствата им.

Чл.13. (Доп., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Всяка опаковка, съдържаща опасен товар, се маркира и етикетира съгласно изискванията, посочени в раздел 5 на RID, при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и в Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС, за отделните класове опасни товари.

Чл.14. Върху опаковка, съдържаща опасни товари, не могат да се нанасят стрелки за други цели, освен за да се определи посоката, при която пакетът е в изправено положение.

Чл.15. При международни превози на опасни товари маркировките задължително се изписват на езика, изискан от държавата на изпращане, и на един от официалните езици на Организацията за международните железопътни превози (OTIF) или Организацията за сътрудничество между железниците (ОСЖД).

Чл.16. Маркировките и етикетите върху всяка опаковка трябва да са трайно нанесени и устойчиви по време на превоз, с добра видимост и четливи.

Раздел IV
Изисквания към транспортните средства

Чл.17.
(1) Опасните товари могат да бъдат превозвани само в товарни влакове, с изключение на:
1. опасни товари, които се превозват съгласно приложението към RID, при спазване допустимите максимални количества и специалните условия за превоз в други влакове, освен товарните влакове;
2. опасни товари, които са превозени по специалните условия на приложението към RID като ръчен багаж, багажни пратки или в моторните превозни средства, съгласно чл.12 на Единните правила относно договорите за международен превоз на стоки по релси (CIM).
(2) Пътник не може да вземе със себе си опасни стоки като ръчен багаж или да изпрати като багаж или в моторно превозно средство, ако те не отговарят на специалните условия на приложението към RID.

Чл. 18.
(1) (Предишен текст на чл. 18, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Видът, конструктивното и допълнителното оборудване на транспортните средства, предназначени за превоз на опасни товари, трябва да отговарят на изискванията, посочени в RID, при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и в Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС, за отделните класове опасни товари.
(2) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) На територията на Република България се допуска движението на вагони и цистерни, които са конструирани и произведени преди 1 януари 1997 г. и не отговарят на изискванията, посочени в RID, само при условие, че отговарят на техническите параметри съгласно изискванията на фишовете на Международния съюз на железниците (UIC) и се поддържат на необходимото ниво на безопасност.
(3) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) На територията на Република България се допуска движението на вагони и цистерни, които са конструирани и произведени на или след 1 януари 1997 г. и не отговарят на изискванията, посочени в RID, но са били конструирани в съответствие с изискванията на RID, които са били приложими към датата на тяхното конструиране, до дата, определена в съответствие с процедурата по чл.9 от Директива 96/49/EC.

Чл.19. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Конструкцията, изпитването и използването на вагон-цистерните и контейнер-цистерните са регламентирани в глави 4.2, 4.3, 4.4, 6.7, 6.8 и 6.9 на RID при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС.

Чл.20.
(1) Транспортните средства, използвани за превоз на опасни товари, се маркират и етикетират съгласно изискванията, посочени в RID, при превоз на опасни товари между страни - членки на COTIF, и в Приложение II на СМГС, при превоз на опасни товари между страни - членки на СМГС, за отделните класове опасни товари.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Вагон-цистерните и контейнер-цистерните се маркират по условията на глава 6.8 на RID при превоз на опасни товари между страни-членки на COTIF, и Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни-членки на СМГС. Вагон-цистерните трябва да отговарят на БДСEN 12561-1 "Железопътна техника. Вагон-цистерни. Част: Маркировка на вагон-цистерни за превоз на опасни товари".

Чл.21. Маркировките, табелите и етикетите върху транспортните средства трябва да са устойчиви по време на превоз, с добра видимост и четливи.

Чл.22. Транспортните средства, специализирани за превоз на определен вид опасен товар, трябва да имат задължителни маркировки, табели и етикети, нанесени трайно.

Чл.23. Върху празни и почистени от опасни товари транспортни средства, както и върху транспортни средства, в които няма товар, който може да се класифицира като опасен, не могат да се поставят маркировка, табели и етикети, указващи наличието на опасен товар.

Раздел V
Задължения на изпращача

Чл.24.
(1) (Доп., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Изпращачът предава опасните товари за железопътен превоз, ако те не попадат в категорията на забранените за превоз опасни товари, определени в приложението към RID, глава 2.2 и Приложение II на СМГС.
(2) Изпращачът носи отговорност за правилното определяне на класа на опасните товари, опаковането, маркирането и етикетирането им.
(3) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Документацията за осъществяване на превоз на опасни товари в международно съобщение се изготвя съгласно изискванията на RID и Приложение II на СМГС.

Чл.25. При превоз на опасни товари товарителницата съдържа освен всички данни, необходими при превоз на товари, и наименованието на опасния товар, посочено в RID, при превоз на опасни товари между страни - членки на COTIF, и в Приложение II на СМГС при превоз на опасни товари между страни - членки на СМГС.

Чл.26. Изпращачът на опасни товари е длъжен да предаде товара за превоз, като:
1. се увери, че товарите са класифицирани правилно като опасни и се допускат за превоз в съответствие с изискванията на документите по чл.2;
2. предаде на превозвача всички данни и информация за товара, както и необходимите транспортно-съпроводителни документи, а при комбинирани превози - и необходимите за другия вид транспорт документи;
3. опакова, маркира и етикетира опасния товар, като използва само опаковки, средства за едро пакетиране и цистерни (вагон-цистерни, сменяеми цистерни или контейнер-цистерни), които се допускат за превоз на съответните опасни товари и са съответно обозначени;
4. спазва предписанията, отнасящи се до начина на изпращане на товара и ограниченията, свързани с изпращането.

Чл.27. Транспортното средство се почиства или инактивира за сметка на изпращача или получателя.

Раздел VI
Задължения на превозвача

Чл.28.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Превозвачът приема опасния товар за превоз и носи отговорност за опазването му до предаването му на получателя.
(2) При превоз на опасни товари от клас 1 и клас 7 изпращачът осигурява задължително за своя сметка въоръжена охрана, включително и в случаите, когато за въоръжената охрана е осигурен отделен товарен или пътнически вагон.

Чл.29.
(1) Опасните товари се приемат за превоз само като отделна вагонна пратка от и до гари, открити за търговска дейност и за работа с конкретния вид товар.
(2) По изключение могат да се приемат и получават пратки в гари, неоткрити за търговска дейност или за работа с конкретния вид товар, само след писмено разрешение от ИА "ЖА".

Чл.30. При приемане на опасни товари за превоз превозвачът е длъжен:
1. да се убеди, че изпращачът му е предал транспортно-съпроводителните документи в съответствие с установената за документите форма;
2. да се убеди, че опасният товар се допуска за превоз със съответното транспортно средство;
3. да провери дали транспортното средство и товарът нямат видими повреди;
4. да следи за липси в товара, за неуплътнения или разкъсвания на опаковките и за превишаване на допустимото максимално натоварване на транспортното средство;
5. да маркира, етикетира и обозначи транспортното средство;
6. да се увери, че при вагон-цистерните, сменяемите цистерни или контейнер-цистерните не е преминал срокът за следващия периодичен преглед;
7. да провери след извършен превоз дали са махнати или покрити обозначенията за опасен товар на напълно разтоварените и почистени, дегазирани и инактивирани транспортни средства;
8. да спазва указанията и препоръките на консултанта по сигурността при извършването на превози на опасни товари;
9. (изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) да подрежда вагоните с опасни товари в състава на влаковете в съответствие с изискванията на Наредба № 58 за правилата за техническа експлоатация, движението на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт (ДВ, бр. 73 от 2006 г.).

Чл.31. Превозвачът не приема опасния товар за превоз, когато:
1. не са приложени документите по чл.30, т.1;
2. е нарушена целостта на някои от опаковките;
3. видът на опаковките не е в съответствие с предписанията;
4. товарът не отговаря на обявения в превозния документ;
5. установи нарушение на други изисквания на тази наредба.

Чл.32. (Доп., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) В случаите, когато маршрутът при превоз на опасни товари от клас 1 или от клас 7 изисква превозът да се извърши от два или повече железопътни превозвачи, превозът може да се осъществи само след получаване на писмено потвърждение за извършването му от страна на всички превозвачи, участващи в превоза.

Чл.33. Превозвачът отговаря за вредите, причинени от пълна или частична липса или повреда на товара, както и за неспазване срока на доставката му.

Раздел VII
Задължения на получателя

Чл.34. След пристигането на товара в получаващата гара разтоварването на опасните товари се извършва на местата по чл.50 от получателя на товара.

Чл.35.
(1) Опаковки, съдържащи опасни товари, които не са разположени в уедрена товарна единица (УТЕ), се проверяват от получателя за признаци на повреда или изтичане при разтоварването.
(2) В случай, че бъдат констатирани признаци на повреда или изтичане от опаковки или от УТЕ, зоната, където са били разположени в транспортното средство, се проверява за повреда или замърсяване и всяко опасно замърсяване се отстранява незабавно.

Чл.36.
(1) След разтоварване транспортните средства се почистват от получателя. Маркировката, табелите и етикетите върху транспортните средства, поставени при превоза на опасните товари, задължително се отстраняват, с изключение на случаите по чл.22.
(2) Почистените транспортни средства се връщат на превозвача. Непочистените транспортни средства се считат за неразтоварени и превозвачът може да откаже приемането им. В случай, че ги приеме, получателят заплаща цената за почистване, предвидена в тарифата на превозвача.

Раздел VIII
Консултант по сигурността

Чл.37.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Всяко предприятие, чиято дейност е свързана с работа с опасни товари, трябва да ползва един или повече консултанти по сигурността, чиято задача е да съдействат за предотвратяване и избягване на присъщите за този вид дейност опасности за хора, имущество и околната среда.
(2) Изискването по ал.1 не се отнася за предприятия:
1. чиято дейност се отнася до количества в единица превозно средство, по-малки от определените в позиции 10010 и 10011 от Приложение Б към Европейското споразумение за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR), или
2. които извършват в единични случаи превози или свързаните с това товарене или разтоварване на опасни товари с ниска степен на опасност или носещи малък риск от замърсяване, но чиято основна или допълнителна дейност не е превозване или свързаното с това товарене или разтоварване на опасни товари.

Чл.38.
(1) Консултантът по сигурността има основна задача в рамките на съответната дейност на предприятието да улесни осъществяването на тази дейност в съответствие с приложимите правила, с всички подходящи средства и по възможно най-безопасния начин.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Консултантът по сигурността е длъжен да:
1. контролира спазването на правилата за превоз на опасни товари;
2. консултира предприятието при извършване на дейностите, свързани с превоза на опасни товари;
3. подготвя годишен доклад до управителните органи на предприятието относно извършената дейност по превоза на опасни товари;
4. контролира спазването на изискванията по отношение на класифицирането и обозначаването на опасни товари при техния превоз;
5. съблюдава спазването на всички специални изисквания във връзка с превоза на опасни товари при покупка или наемане на транспортно средство;
6. контролира проверката на оборудването, използвано за превоза, товаренето или разтоварването на опасни товари;
7. контролира обучението на работещите в предприятието и при необходимост инструктира наетите от предприятието лица и води документация относно това инструктиране и обучение;
8. взема мерки за провеждане на подходящи процедури за спешни действия при възможни произшествия или аварии, които могат да застрашат безопасността при превоза, товаренето или разтоварването на опасни товари;
9. прави проучвания и при необходимост изготвя доклад за аварии, произшествия или тежки нарушения, установени при превоза, товаренето или разтоварването на опасни товари;
10. предприема прилагане на подходящи мерки, за да бъдат избегнати повторни аварии, произшествия или тежки нарушения;
11. съблюдава предписанията на закона и специалните изисквания, свързани с превоза на опасни товари, при избора и използването на заместващ превозвач;
12. проверява дали лицата, участващи в превозването, товаренето или разтоварването на опасните товари, са запознати с правилата за работа с опасни товари;
13. предприема мерки за задълбочено познаване на опасностите, свързани с превозването, товаренето или разтоварването на опасни товари;
14. проверява за наличието на борда на транспортното средство на всички документи и обезопасяващото оборудване, които са задължителни при превозването на опасните товари, и за съответствието на тези документи и оборудване с изискванията на нормативните актове;
15. следи за въвеждането на изисквания за товарене и разтоварване на опасни товари и проверява спазването на тези изисквания;
16. уведомява писмено ИА "ЖА" ежегодно в срок до месец март за предприятията, които ползват услугите му на консултант по сигурността, и на всяко тримесечие за опасните товари, в чийто превоз, товарене и/или разтоварване е участвал в качеството си на консултант по сигурността; информацията включва вид и количество на товарите и времето на превозите.
(3) Докладите по ал.2, т.3 се съхраняват 5 години и при поискване се предоставят на ИА "ЖА".
(4) (Доп., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Консултантът по сигурността може да работи по трудов или по граждански договор. Той може да е и ръководител на предприятието, лице с други задължения в предприятието или лице, което не е пряко наето от това предприятие, при условие че това лице е в състояние да изпълнява задълженията на консултант.

Чл.39. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.)
(1) Всяко предприятие е длъжно писмено да уведоми изпълнителния директор на ИА "ЖА" за консултанта или консултантите по сигурността, които ползва.
(2) Уведомлението по ал. 1 се предоставя на всяко тримесечие, както и при поискване от ИА "ЖА".

Чл.40.
(1) Когато в резултат на авария е засегнато лице, имущество или околната среда или на имущество или на околната среда са причинени вреди по време на превоза, товаренето или разтоварването на опасни товари, консултантът по сигурността изготвя доклад до управителните органи на предприятието.
(2) Консултантът по сигурността изготвя доклада, след като е събрал всички отнасящи се до случая сведения.
(3) Докладът по ал.1 не замества доклада, който управлението на предприятието представя въз основа на друг нормативен акт.
(4) (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Копие от доклада по ал. 1 се изпраща на ИА "ЖА" при поискване.

Чл.41. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.)
(1) Консултантът по сигурността трябва да притежава удостоверение за завършен курс за консултант по сигурността, издавано по образец (приложение № 1), валидно за превози с железопътен транспорт. Удостоверението се издава след успешно положен изпит.
(2) Удостоверението се издава от изпълнителния директор на ИА "ЖА" и е със срок на валидност 5 години.
(3) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" води регистър на лицата, получили удостоверение за консултант по сигурността на превозите на опасни товари с железопътен транспорт.

Чл.42.
(1) Всички търговци или лица с право да извършват обучение по силата на други закони, които желаят да организират курсове за обучение за консултанти по сигурността, се регистрират в ИА "ЖА".
(2) Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" включва в регистър лицата по ал.1 след установяване на:
1. компетенциите на кандидатите, произтичащи от акта на създаването им;
2. спецификацията на предложените от кандидата изпитни варианти;
3. независимост на кандидатите от физическите или юридическите лица, наемащи на работа консултанти по безопасност.

Чл.43.
(1) За да получи удостоверение, кандидатът преминава курс на обучение и държи изпит, който обхваща най-малко темите, посочени в приложение No 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Учебната програма и документацията, свързана с обучението на кандидатите за получаване на удостоверение за завършен курс за консултант по сигурността, се утвърждават от изпълнителния директор на ИА "ЖА".
(3) Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" изготвя справочник с всички въпроси, които могат да се използват при изпитите, и взема всички мерки за гарантиране обективността на изпитите.

Чл.44. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.)
(1) Обучението на кандидатите има за цел придобиване на достатъчно знания относно опасностите, присъщи на превоза на опасни товари, законите, подзаконовите нормативни актове и административни правила, приложими по отношение на железопътните превози, и задълженията, определени в чл. 38, ал. 2.
(2) Обучението за консултанти по сигурността завършва с полагането на изпит пред комисия, назначена със заповед на изпълнителния директор на ИА "ЖА".
(3) Изпитът се осигурява от обучаващата организация в изпълнение на предходната алинея.
(4) По време на изпит се разрешава ползването на нормативни актове в областта на железопътния превоз на опасни товари.

Чл. 45. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.)
(1) Изпитът е писмен и устен и се провежда не по-рано от 7 дни след приключване на обучението по чл. 44, ал. 1.
(2) Писменият изпит се състои от две части:
1. попълване на изпитен тест, който съдържа най-малко 20 отворени въпроса по темите съгласно приложение № 2; могат да се използват и въпроси с избираеми отговори - в този случай два въпроса с избираеми отговори се равняват на един отворен въпрос; при изготвянето на тестовете трябва да се обърне особено внимание на следните аспекти:
а) общи предпазни и осигуряващи безопасност мерки;
б) класифициране на опасните товари;
в) общи предписания към опаковките, изисквания към цистерни, контейнер-цистерни, автоцистерни и др.;
г) надписи и етикети за опасност;
д) бележки в превозния документ;
е) манипулиране и обезопасяване на товара;
ж) екипаж на транспортното средство: обучение;
з) транспортно-съпроводителни документи и превозен документ;
и) инструкции за безопасност;
й) изисквания към транспортните средства;
2. решаване на практическа задача, свързана с определените в чл. 38, ал. 2 задължения на консултанта по сигурността, която да докаже, че кандидатът е в състояние да изпълнява функциите на консултант по сигурността при превоз на опасни товари.
(3) Устният изпит се провежда след приключване на писмения изпит и чрез него се проверяват знанията на кандидатите по посочените в приложение 2 теми с оглед необходимото ниво за изпълнение на задълженията, присъщи на консултант по сигурността.
(4) Протоколът от проведения изпит се изготвя в два екземпляра - по един за обучаващата организация и ИА "ЖА".
(5) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" изготвя сборник с въпросите, които са били включени в проведените изпити. Този сборник се предоставя ежегодно на Европейската комисия.

Чл. 46.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Кандидатите, които искат да работят в предприятия, чиято дейност е строго специализирана в рамките на превозите на отделен клас или вид опасни товари, могат да се изпитват само относно материята, касаеща дейността на предприятието, но се обучават върху целия материал. В този случай кандидатът уведомява изпитния орган за своето решение преди провеждането на изпита.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Изпитът по ал. 1 се отнася само за следните видове товари:
1. клас 1;
2. клас 2;
3. клас 7;
4. класове 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 и 9;
5. товари с ООН-идентификационни номера 1202, 1203 и 1223.
(3) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Кандидати, положили успешно изпит по ал. 1, получават удостоверение за завършен курс за консултант по сигурността, в което изрично се вписват видовете опасни товари, за които кандидатът е положил изпит.

Чл. 47. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.)
(1) Срокът на валидност на удостоверението за завършен курс за консултант по сигурността се продължава за нови 5 години, ако по време на последната година преди изтичането му притежателят на удостоверението премине опреснителни курсове или издържи изпит по чл. 45, което и в двата случая трябва да бъде одобрено от ИА "ЖА".
(2) Удостоверението се издава на български език и английски език.
(3) Удостоверенията за завършен курс за консултант по сигурността, издадени от компетентни органи на държави - членки на ЕС, се признават на територията на Република България.
(4) Удостоверенията за завършен курс за консултант по сигурността, които не са издадени от компетентни органи на държави - членки на ЕС, имат действие извън територията на страната, доколкото това е уговорено в международен договор, по който Република България е страна.

Раздел IX
Общи задължения за сигурност

Чл.48. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) В случай на извънредни обстоятелства, когато не може да бъде използван друг вид транспорт, при условие че е направено всичко възможно за осигуряване на безопасността на превоза, изпълнителният директор на ИА "ЖА" може да допусне еднократно изключение от спазването на някои от разпоредбите на тази наредба при превоз на опасни товари на територията на Република България, като дава задължителни предписания за извършването на превоза.

Чл.49.
(1) В района на железопътната гара не се допуска складиране на опасни товари, освен ако има специално подготвени за тази цел складове.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Опасните товари се съхраняват в складовете по такъв начин, че да не застрашават живота, здравето и имуществото на хората и околната среда и при спазване на всички изисквания на Национална служба "Пожарна безопасност и защита на населението"(НСПБЗН), регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ) и районните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ), както и изискванията на Наредба № I-209 от 2004 г. за правилата и нормите за пожарна и аварийна безопасност на обектите в експлоатация.
(3) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Складовете за опасни товари предварително се определят от собствениците или ползвателите на гарите, съгласувано с ИА "ЖА", дирекция "Безопасност, технически надзор, здравословни и безопасни условия на труд" в Министерството на транспорта и НСПБЗН.

Чл.50.
(1) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Товаренето и разтоварването на опасните товари се извършва в специално определени и при нужда специално оборудвани места в района на гарата на разстояние и разположение, при което не са застрашени сградите, съоръженията и животът на хората и при спазване на всички изисквания на НСПБЗН, РИОКОЗ и РИОСВ, определени в действащите нормативни актове.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Местата за товаренето и разтоварването на опасни товари предварително се определят от собствениците или ползвателите на гарите, съгласувано с ИА "ЖА", дирекция "Безопасност, технически надзор и безопасни условия на труд" в Министерството на транспорта и НСПБЗН.

Чл.51.
(1) Местата, на които се пълнят или източват опасни течности, трябва да бъдат отдалечени на разстояние най-малко 100 м от жп складове и магазии, гарови съоръжения, общи разтоварища и от жилищни помещения, а от местата, където се пълнят, източват или складират отровни и взривоопасни течности - най-малко на 200 м.
(2) Местата, на които се пълнят или източват опасни течности, трябва да са маркирани в съответствие с изискванията на Наредба No 4 от 1995 г. за знаците и сигналите за безопасност на труда и противопожарна охрана (ДВ,бр.77 от 1995 г.).
(3) На местата, където се пълнят или източват опасни течности, се съхраняват достатъчно количество пожарогасители, лопати и сух пясък в сандъци с водонепропускащи капаци.
(4) Местата по ал.1 се осигуряват с телефонна или друга връзка със службата за противопожарна охрана и с обектната служба за противопожарна охрана, където има създадена такава.
(5) Лицата, които пълнят или източват опасни течности, задължително ползват лични предпазни средства за защита от отравяния, задушаване, пръски от течности и други съобразно вида на обработвания товар и при спазване на изискванията на Наредба No 3 от 2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства на работното място (ДВ,бр.46 от 2001 г.).
(6) Лицата, които пълнят или източват опасни течности, почистват своевременно и основно местата по ал.1 от всякакви остатъци от опасните течности.

Чл.52.
(1) В местата, на които се пълнят или източват лесно възпламеняващи се течности, трябва да бъдат изградени електрически инсталации и съоръжения, осигуряващи денонощно електрическо осветление или съоръжения за газово осветление.
(2) Когато не са изпълнени изискванията по ал.1, пълненето или източването на лесно възпламеняващи се течности в цистерни се извършва само при дневна светлина.
(3) При пълнене или източване на лесно възпламеняващи се течности в цистерни, за което е необходимо използване на светлина до или в самите цистерни, се употребяват само взривозащитени електрически акумулаторни фенери.
(4) При пълнене или източване на спирт източникът на светлина се поставя на разстояние не по-малко от 20 м от цистерните.

Чл.53. Не се допуска пушене и използване на открит огън на разстояние, по-малко от 50 м от местата, на които се пълнят или източват опасни течности.

Чл.54.
(1) Техническият надзор на съоръженията с повишена опасност се осъществява по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите.
(2) (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Техническият надзор на резервоари, монтирани на вагон-цистерни за превоз на опасни товари от клас 2 по RID, независимо от вида на тяхната собственост, се осъществява от дирекция "Безопасност, технически надзор и безопасни условия на труд" в Министерството на транспорта.

Чл.55.
(1) При възникване или реална опасност от възникване на авария по време на превоза машинистът уведомява дежурния влаков диспечер и дежурния ръководител на най-близката попътна гара по маршрута за превозваните опасни товари.
(2) При уведомяването по ал.1 машинистът посочва точните наименования, класа на товара, рисковете, за които се изискват етикети, групата на съвместимост за клас 1 и количеството и местоположението на опасните товари.
(3) В случаите по ал.1 превозът се преустановява при строго съблюдаване на изискванията за безопасност и превозвачът уведомява изпращача.
(4) Ако изискванията за безопасен превоз не могат да бъдат изпълнени, компетентните органи са длъжни да осигурят на превозвача необходимото административно съдействие за разтоварване, обезвреждане или унищожаване на опасния товар.

Чл.56. Лицата, изпълняващи функции, свързани с превоза на опасни товари, трябва да бъдат инструктирани за работа с опасния товар, като се вземат необходимите мерки за безопасни и здравословни условия на труд, противопожарна охрана и др.

Чл.57. Работодателите на лицата по чл.56 и лицата, които изпращат, превозват или получават опасни товари, са длъжни да сключат всички задължителни застраховки в съответствие с действащото законодателство.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превоз на опасни товари" е превозът на опасни товари от едно място до друго и свързаните с превоза опаковане, маркиране, престой, вкл. и времето за престой за товарене и разтоварване на опасните товари в транспортни средства, цистерни или контейнери.
2. "Опасни товари" са веществата и предметите, чийто превоз по железопътен транспорт е забранен или разрешен единствено при изпълнението на определени условия.
3. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Консултант по сигурността при превоз на опасни товари" е лице, работещо по трудов или граждански договор, или ръководител на предприятие, или лице с други задължения в предприятието, или лице, което не е пряко наето от това предприятие, чиято роля е да изпълнява задачите и функциите, определени в чл. 38, ал. 2, и което притежава удостоверение за завършен курс за консултант по сигурността.
4. "Транспортни средства" са: подвижен състав - вагони и вагон-цистерни; уедрени товарни единици - голямотонажни контейнери, контейнер-цистерни, средства за едро пакетиране (IBC), сменяеми цистерни и други.
5. "Лица, изпълняващи функции, свързани с превоза на опасни товари" са опаковчик, пълнач, товаро-разтоварач, маневрист, ревизор вагони и придружител.
6. "Извънредни обстоятелства" са обстоятелствата, възникнали вследствие на природни бедствия, крупни производствени аварии или непосредствена заплаха за националната сигурност на страната.
7. "Авария" е внезапна технологична повреда на машини, съоръжения, транспортни средства, съпроводена с взривове или образуване на пожари, или замърсяване на околната среда, или разрушения, или заплаха за живота и здравето на населението.
8. "Инактивиране" е дейността по почистване на транспортното средство, с което са превозени опасни товари от клас 7.
9. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Предприятие" е всяко физическо и юридическо лице, както и сдружения, които нямат правосубектност, чиято дейност включва превоз на опасни товари с железопътен транспорт или свързаните с него товарене или разтоварване на опасни товари, независимо дали дейността има търговски характер, или е с идеална цел.
10. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Изпитен орган" е комисия, назначена от изпълнителния директор на ИА "ЖА" за провеждане на изпит за консултант по сигурността.
11. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Безопасност" е защита на хората, транспортните средства и транспортната инфраструктура срещу неразпоредени и неочаквани действия от всякакво естество.
12. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Сигурност" e ниво, отговарящо на обществените изисквания, за отсъствие на риск, свързан с живота на хората, физически наранявания или материални щети.
13. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "Дейности" означава железопътен превоз на опасни товари и/или свързаните с този превоз товаро-разтоварни дейности.
14. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "RID" е правилник, определящ изискванията за международен железопътен превоз на опасни товари, упоменати в приложение на Притурка С към Конвенцията за международни железопътни превози (COTIF), включително всичките изменения в него, в сила от 1 януари 2005 г. Дефиницията "договаряща страна и държавите или железниците" в RID за целите на наредбата се заменя с "държавата - членка на ЕС".
15. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "CIM" е Единният правилник за договаряне на международен железопътен превоз на опасни товари, включен като Притурка В към Конвенцията за международни железопътни превози (COTIF), включително всичките изменения.
16. (Нова, ДВ, бр. 99 от 2006 г.) "СМГС" е Съглашение за международни железопътни превози на товари на страните - членки на Организацията за сътрудничество на железниците (ОСЖД).

Заключителни разпоредби

§ 1а. (Нов, ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "ЖА" своевременно уведомява Европейската комисия за всяка промяна на нормативните актове в тази област.

§ 2. (Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Тази наредба се издава на основание чл.62, ал. 3 от Закона за железопътен транспорт и въвежда изискванията на Директива 96/35/ЕО, Директива 96/49/ЕС, Директива 2000/18/ЕО, Директива 2000/62/ЕО, Директива 2001/6/ЕС, Директива 2003/29/ЕО, Директива 2004/89/ЕО и Директива 2004/110/ЕО.

§ 3. (Отм., ДВ, бр. 99 от 2006 г.).

§ 4. Изпълнителният директор на ИА "ЖА" дава инструкции по прилагането на наредбата.

§ 5. Наредбата влиза в сила от 1.I.2002 г.

Приложение № 1
към чл. 41, ал. 1
(Изм., ДВ, бр. 99 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Удостоверение на ЕО - за завършен курс
EC certificate of training
за консултант по сигурността на превози на
as safety adviser for the transport of
опасни товари
dangerous goods

Удостоверение № .........................................
Certificate.......................................................

Отличителен знак на държавата членка, издаваща удостоверението
Distinctive sign of a Member State issuing the certificate
Фамилия:
Surname:
Име и презиме:
Forename(s):
Дата и място на раждане:
Date and place of birth:
Националност:
Nationality:
Подпис на притежателя на удостоверението:
Signiture
Действително до ....... за предприятия, превоз-
Valid until……for undertakings
ващи опасни товари, и за
which transport dangerous goods an for
предприятия, извършващи свързаните с тях товаро-разтоварителни дейности.
undertakings, which carry out related loading or unloading.
 по шосе
by road
 по релсов път
by rail
 по вътрешни водни пътища
by inland waterways
Издадено от:
Issued by:
Дата:
Date:
Подпис:
Signature:
Продължено до:
Extended until:
Продължено от:
Extended by:
Дата:
Date:
Подпис:
Signature:

Приложение № 2
към чл.43, ал.1

Списък на темите, по които се полага изпит за придобиване на професионална компетентност

I. Общи мерки за превенция и безопасност относно видовете последствия от авария във връзка с опасни товари и относно основните причини за аварии.
II. Разпоредби на националното право, стандарти на Европейския съюз, международни конвенции и споразумения, свързани с дадения начин на превоз, в частност що се отнася до:
1. Класификация на опасните товари (методи за класифицирането на разтвори и смеси; структура на описанието на веществата; класове опасни товари и критерии за тяхното класифициране; свойства на превозваните опасни вещества и изделия - физични, химични и токсични свойства).
2. Общи предписания към опаковките, изисквания към цистерни и контейнер-цистерни (видове опаковки, кодиране и обозначаване; изисквания към опаковките и предписания за изпитването, състоянието и периодичните проверки).
3. Маркировка и етикети на опасни товари (обозначаване на етикети за опасност, поставяне и отстраняване на етикетите за опасност, поставяне на надписи и етикети).
4. Информация в превозните документи (данни в превозния документ, декларация за съответствие от товародателя).
5. Вид на превозите и ограничения, свързани с тези превози (затворен товар, превоз в насипно състояние, превоз в средства за едро пакетиране IBC, превоз в контейнери, превоз в неподвижно свързани или сменяеми цистерни).
6. Превоз на пътници.
7. Забрани за съвместно натоварване и превантивни мерки при съвместното натоварване.
8. Изисквания за разделно натоварване.
9. Ограничения относно превозваните количества и количества, по отношение на които не се прилагат ограничения.
10. Манипулиране и обезопасяване на товара (товарене и разтоварване - степен на напълване, преграждане, разделяне).
11. Почистване, респ. дегазиране преди товарене и след разтоварване.
12. Екипаж - професионално обучение.
13. Транспортни съпроводителни документи (превозен документ, писмени инструкции, документи за годност на транспортните средства, други документи).
14. Указания за безопасност - прилагане на указанията, защитно оборудване за водача.
15. Задължения за упражняване на надзор и охрана - паркинг.
16. Правила и ограничения при движение по железопътната инфраструктура.
17. Отстраняване на замърсяващи околната среда вещества вследствие на действия по време на експлоатацията или на произшествие.
18. Изисквания към транспортните средства.

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив