Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. техническите изисквания към оборудването на морските кораби;
2. процедурите за оценяване на съответствието с техническите изисквания и начините на удостоверяване на съответствието;
3. прегледите на морските кораби за съответствие на оборудването им с техническите изисквания към него;
4. условията и редът за издаване на разрешения на лица за извършване на оценяване на съответствието.
Чл. 2.
(1) Изискванията по тази наредба се прилагат по отношение на:
1. оборудването на нови морски кораби, плаващи под българско знаме;
2. оборудването на съществуващи морски кораби, плаващи под българско знаме:
а) когато то се инсталира за първи път на борда на кораба;
б) когато то се инсталира на борда на кораба, за да замени предишно оборудване.
(2) Наредбата се прилага независимо от това, къде се намира корабът към момента на инсталиране на оборудването.
Чл. 3. Тази наредба не се прилага по отношение на оборудването на военните и граничнополицейските морски кораби и съоръженията, предназначени за проучване и експлоатация на естествени находища на петрол и природен газ на морското дъно.
Чл. 4. Оборудването на морските кораби се пуска на пазара и/или в действие, когато не застрашава живота и здравето на хората и околната среда, при условие че отговаря на изискванията на тази наредба, монтирано е и се поддържа правилно и се използва по предназначение.
Чл. 5. Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИА "МА") издава или потвърждава свидетелствата за безопасност на морските кораби, ако оборудването, инсталирано на борда на кораба, отговаря на изискванията на тази наредба.
Глава втора
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОБОРУДВАНЕТО НА МОРСКИТЕ КОРАБИ
Чл. 6.
(1) Оборудването, инсталирано на борда на морски кораб при условията на чл. 2, трябва да отговаря на техническите изисквания, определени в международните актове, по които Република България е страна.
(2) Оборудването, посочено в списъка по приложение № 1, се изпитва съгласно посочените международни и европейски стандарти за изпитване, приети от международните и европейските стандартизационни организации и Международната морска организация.
(3) Съответствието на оборудването на морските кораби с техническите изисквания към тях се оценява съгласно процедурите за оценка на съответствието, посочени в приложение № 1.
(4) Оборудването, посочено в списъка по приложение № 2, се изпитва съгласно методиката на производителя или международните и европейските стандарти за изпитване, когато такива са налице, приети от международните и европейските стандартизационни организации и Международната морска организация.
Чл. 7. Министърът на транспорта и съобщенията в двумесечен срок от приемане на стандарти за изпитването на оборудването, посочено в приложение № 2, изменя тази наредба, като съответното оборудване на морските кораби се изключва от списъка по приложение № 2 и се включва в списъка по приложение № 1.
Глава трета
ОЦЕНЯВАНЕ НА СЪОТВЕТСТВИЕТО
Чл. 8. Лице, което пуска на пазара оборудване на морски кораб, посочено в приложение № 1, е длъжно да оцени съответствието на оборудването преди пускането му на пазара.
Чл. 9.
(1) При оценяването на съответствието на оборудването на морските кораби с техническите изисквания се прилага:
1. процедура "Изследване на типа" (приложение № 3); в зависимост от техническите изисквания, посочени в приложение № 1, производителят или негов упълномощен представител, който пуска на пазара оборудването, прилага по избор една от следните допълнителни процедури:
а) процедура "Съответствие с типа" (приложение № 4);
б) процедура "Осигуряване качеството на производството" (приложение № 5);
в) процедура "Осигуряване качеството на продукта" (приложение № 6);
г) процедура "Проверка на продукта" (приложение № 7);
2. процедура "Пълно осигуряване на качеството" (приложение № 8).
(2) След оценка на съответствието по ал. 1 производителят или негов упълномощен представител съставя писмена декларация за съответствие с одобрен тип.
(3) Когато се касае за единични бройки или оборудване в малки количества, процедурата за оценяване на съответствието може да бъде "Проверка на единичен продукт" (приложение № 9).
Чл. 10.
(1) Производителят или неговият упълномощен представител предоставя на лицето, което оценява съответствието на оборудването на морските кораби, техническа документация, която съдържа:
1. всички данни и методи за оценка, използвани от производителя, които удостоверяват съответствието на оборудването с техническите изисквания към него;
2. общо описание на типа;
3. идейния проект, стандартите на изработване, технологична документация, включваща производствени скици и схеми на възли, детайли, елементи, вериги и др.;
4. обяснителни записки, инструкции и други документи за разчитане на представените скици и схеми;
5. резултатите от направените математически изчисления на проекта и проведени частични проверки;
6. протоколите от проведените отделни изпитвания;
7. наръчници, ръководства и други инструкции за инсталиране, използване и поддръжка на оборудването.
(2) Документацията по ал. 1 трябва ясно да посочва проекта, начина на производство и на експлоатация на продукта, както и да дава възможност за оценка на съответствието със съответните международни актове, по които Република България е страна.
(3) Към документацията по ал. 1 се прилагат и свидетелства за отделни елементи от оборудването и свидетелства, отнасящи се до начините на изработка, проверка и/или надзор на оборудването, когато има такива.
Чл. 11.
(1) Производителят или неговият упълномощен представител може да представи на лицето, което извършва оценяване на съответствието, всякакви други документи, отнасящи се до оценката на представеното за одобрение оборудване.
(2) Производителят или неговият упълномощен представител може да представи за одобрение няколко версии на продукта, когато разликите не се отнасят до нивото на безопасност на продукта.
Глава четвърта
ИНСТАЛИРАНЕ НА ОБОРУДВАНЕ, КОЕТО НЕ Е ОЦЕНЕНО ПО РЕДА НА ГЛАВА ТРЕТА
Раздел I
Инсталиране на оборудване, което представлява техническо нововъведение
Чл. 12. Изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице със заповед разрешава инсталиране на борда на морски кораб на оборудване, което не е оценено по реда на глава трета, когато се касае за техническо нововъведение.
Чл. 13.
(1) За получаване на разрешение по чл. 12 корабособственикът подава заявление до ИА "МА". Когато корабът е нает по договор за беърбоут чартър, заявлението се подава от беърбоут чартьора.
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат резултатите от предварителните изпитвания, удостоверяващи, че ефективността на новоинсталираното оборудване съответства най-малко на ефективността на оборудването, оценено по реда на глава трета.
(3) Изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице със заповед назначава комисия от служители на ИА "МА" - експерти в съответната област, която извършва проверка, като отчита резултатите от предварителните изпитвания.
(4) В заповедта по ал. 3 се определя и срокът за приключване на проверката.
(5) Ако комисията прецени, тя може да изиска провеждането на допълнителни изпитвания за сметка на заявителя.
(6) Комисията изготвя мотивиран доклад до изпълнителния директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице за резултатите от проверката.
Чл. 14.
(1) Изпълнителната агенция "Морска администрация" издава на корабособственика или беърбоут чартьора свидетелство за одобрение на оборудването на морски кораби (приложение № 10) на български и на английски език, с което разрешава инсталирането на борда на кораба на оборудване, което представлява техническо нововъведение.
(2) В свидетелството по ал. 1 се вписват и наложените ограничения на употребата на оборудването.
(3) Свидетелството по ал. 1 е постоянно на борда на кораба, докато се използва оборудването, за което то се отнася.
(4) За инсталиране на радиооборудване ИА "МА" издава свидетелството по ал. 1, след като Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) установи, че не са нарушени изискванията за радиочестотния спектър.
Чл. 15. (В сила до 1 януари 2007 г.) Изпълнителният директор на ИА "МА" в двуседмичен срок от издаването на свидетелството по чл. 14, ал. 1 предлага на министъра на транспорта и съобщенията да измени тази наредба, като включи оборудването по този раздел в списъка по приложение № 2.
Чл. 16. (В сила от 1 януари 2007 г.) Министърът на транспорта и съобщенията уведомява Европейската комисия и държавите членки за издадените свидетелства и проведените изпитвания, удостоверяващи годността на оборудването по чл. 12, и й предлага включването му в списъка по приложение № 2.
Чл. 17. (В сила от 1 януари 2007 г.) При извършване на изпитвания на оборудване, което представлява техническо нововъведение, ИА "МА" не може да предоставя облекчени условия на български производители или да създава утежнени условия на производители от държава - членка на Европейския съюз.
Чл. 18. (В сила от 1 януари 2007 г.) При вписване на кораб, плавал под знамето на държава - член на Европейския съюз, в регистъра на корабите на Република България ИА "МА" извършва преглед на оборудването, което представлява техническо нововъведение, за съответствие на ефективността на новоинсталираното оборудване с ефективността на оборудването, оценено по реда на глава трета.
Раздел II
Инсталиране на оборудване за изпитване или оценка
Чл. 19. Изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице, извън случаите по чл. 12, със заповед разрешава инсталирането на оборудване, което не е оценено по реда на глава трета, за изпитване или оценка на нови модели на съществуващо оборудване при следните условия:
1. оборудването ще се използва за ограничен период от време;
2. оборудването няма да се използва и не се инсталира вместо оборудване, оценено по реда на глава трета;
3. оборудване, което е оценено по реда на глава трета, се намира на борда на кораба във всеки един момент в готовност за работа.
Чл. 20.
(1) За получаване на разрешение по чл. 19 корабособственикът подава заявление до ИА "МА". Когато корабът е нает по договор за беърбоут чартър, заявлението се подава от беърбоут чартьора.
(2) Изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице със заповед назначава комисия от експерти на ИА "МА", която да извърши проверката.
(3) В заповедта по ал. 3 се определя и срокът за приключване на проверката.
(4) За резултатите от проверката комисията изготвя мотивиран доклад до изпълнителния директор на ИА "МА" или упълномощеното от него лице.
Чл. 21.
(1) Изпълнителната агенция "Морска администрация" издава на корабособственика или беърбоут чартьора свидетелство за одобрение на оборудването на морски кораби (приложение № 10) на български и на английски език, с което разрешава инсталирането на борда на кораба на оборудване за изпитване и оценка.
(2) В свидетелството по ал. 1 се вписват и наложените ограничения на употребата на оборудването.
(3) Свидетелството по ал. 1 е постоянно на борда на кораба, докато се използва оборудването, за което то се отнася.
(4) За инсталиране на радиооборудване ИА "МА" издава свидетелството по ал. 1, след като КРС установи, че не са нарушени изискванията за радиочестотния спектър.
Раздел III
Инсталиране на оборудване, което не е оценено по реда на глава трета, в чужди пристанища
Чл. 22.
(1) Корабособственикът или беърбоут чартьорът може да инсталира в чужди пристанища оборудване, което не е оценено по реда на глава трета, когато закупуването и инсталирането на оценено оборудване би било твърде скъпо, ще доведе до неоснователно забавяне и е налице едно от следните условия:
1. Република България и държавата, от която е закупено оборудването, имат споразумение за взаимно признаване на упълномощените за оценяване на съответствието организации и оборудването е придружено от подробна техническа документация, която е издадена от такава организация;
2. инсталираното оборудване е придружено от подробна техническа документация, която установява съответствието му с изискванията на приложимите международни актове и е издадена от държава - членка на Международната морска организация, страна по съответните конвенции.
(2) За инсталирането на оборудването по ал. 1 корабособственикът или беърбоут чартьорът незабавно уведомява ИА "МА".
Чл. 23.
(1) Изпълнителната агенция "Морска администрация" или организации, признати по реда на чл.73, ал. 4 от Кодекса на търговското корабоплаване, извършват преглед за съответствие на оборудването с техническите изисквания на международните договори в тази област най-късно при първото посещение на кораба в българско пристанище.
(2) Когато на борда на кораба е инсталирано радиооборудване, проверката по ал. 1 се извършва съвместно с експерти на КРС за установяване на съответствието с изискванията за радиочестотния спектър.
Чл. 24. Ако при проверката се установи, че инсталираното оборудване не отговаря на техническите изисквания на международните договори в тази област, по които Република България е страна, изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице издава заповед за замяната му с оборудване, отговарящо на изискванията на тази наредба.
Глава пета
ПРЕГЛЕДИ И ПРОВЕРКИ НА КОРАБИ
Чл. 25. При първоначално вписване в регистъра на корабите на Република България на морски кораби, плавали под знаме на друга държава, ИА "МА" извършва преглед за установяване на съответствието на инсталираното оборудване с изискванията към него.
Чл. 26.
(1) Ако при прегледа по чл. 25 се установи, че инсталираното оборудване е включено в списъка по приложение № 1, но не е маркирано съгласно изискванията на тази наредба, ИА "МА" издава на корабособственика или беърбоут чартьора свидетелство за одобрение на оборудването на морски кораби (приложение № 10) на български и на английски език за удостоверяване безопасността на оборудването, ако оборудването отговаря на техническите изисквания към него.
(2) В свидетелството по ал. 1 се вписват и наложените ограничения на употребата на оборудването.
(3) Свидетелството по ал. 1 е постоянно на борда на кораба, докато се използва оборудването, за което то се отнася.
(4) За инсталиране на радиооборудване ИА "МА" издава свидетелството по ал. 1, след като КРС установи, че не са нарушени изискванията за радиочестотния спектър.
Чл. 27. Когато при прегледа по чл. 25 се установи, че инсталираното оборудване не отговаря на техническите изисквания към него и не е маркирано, изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице издава заповед за замяната му с оборудване, отговарящо на изискванията на тази наредба.
Чл. 28.
(1) Изпълнителната агенция "Морска администрация" проверява инсталирано на борда на морски кораб оборудване, отговарящо на изискванията на тази наредба, когато:
1. такива проверки се изискват от международните актове, регулиращи изискванията за сигурност на човешкия живот на море и/или опазване на околната среда от замърсяване от кораби и/или
2. не дублират елементи от процедурите по оценяване на съответствието.
(2) При проверката по ал. 1 корабособственикът или беърбоут чартьорът представя протоколите с резултати от проведени изпитвания на продукта.
Чл. 29.
(1) Ако при проверката по чл. 28 се установи, че оборудване, маркирано и включено в списъка по приложение № 1, представлява заплаха за живота и здравето на екипажа и пътниците и/или застрашава околната среда, въпреки че е правилно инсталирано, поддържано и използвано, изпълнителният директор на ИА "МА" или упълномощено от него лице издава заповед за демонтирането му.
(2) (В сила от 1 януари 2007 г.) Изпълнителният директор на ИА "МА" писмено уведомява Европейската комисия за предприетите действия, за причините, довели до издаването на заповедта по ал. 1, и дали се дължат на:
1. несъобразяване с изискванията на международните актове в тази област;
2. неправилно прилагане на стандартите за изпитване на оборудването;
3. недостатъци в стандартите за изпитване.
Глава шеста
ОЦЕНЯВАНЕ НА СЪОТВЕТСТВИЕТО НА ОБОРУДВАНЕТО НА МОРСКИТЕ КОРАБИ
Чл. 30. Лицето, което желае да извършва оценяване на съответствието на оборудването на морските кораби с техническите изисквания, трябва да отговаря на следните изисквания:
1. регистрирано е по Търговския закон или е създадено с акт на Министерския съвет;
2. разполага с необходимия персонал и технически средства за извършване на процедурите за оценяване на съответствието;
3. не е участвало, включително и наетият от него персонал, при проектирането, производството, доставката и монтажа на продуктите, чието оценяване ще извършва;
4. има нает персонал, който притежава:
а) професионален опит и техническа компетентност за оценяване на съответствието;
б) достатъчни познания за изискванията по отношение на извършваните дейности и практически умения за тяхното изпълнение;
в) необходимите способности за съставяне на протоколи, доклади и сертификати, които удостоверяват резултатите от извършените дейности;
5. може да гарантира безпристрастност и независимост на персонала си;
6. има застраховка за вредите, които могат да настъпят вследствие на неизпълнение на задълженията му;
7. персоналът му е обвързан с изискването за опазване на професионалната тайна относно информацията, която получава при извършване на дейността;
8. изпълнява една или повече процедури, приложими за оценяване съответствието на оборудването на морските кораби;
9. има сключен договор най-малко с един сертифициран одитор, който да отговаря на изискванията на БДС EN ISO 30011 "Критерии за квалификацията на одиторите" при извършване оценката на внедрената система по качеството, когато това се изисква от процедурата за оценяване на съответствието, за която кандидатства;
10. има методики за изпитване в случаите, когато не се използват стандартизирани методи за изпитване;
11. има наръчник по качество;
12. акредитирано е от Изпълнителна агенция "Българска служба по акредитация" по съответните стандарти от сериите БДС EN 45000;
13. има възможност да извършва изпитвания на оборудване, предназначено за работа на море;
14. не е свързано лице по смисъла на § 1 от Търговския закон с производителите или доставчиците на оборудване на морски кораби.
Чл. 31.
(1) Лицето по чл. 30 подава заявление до изпълнителния директор на ИА "МА", към което прилага:
1. удостоверение за актуално съдебно състояние, когато лицето е регистрирано по Търговския закон, или копие от акта за създаването, когато лицето е създадено с акт на Министерския съвет;
2. справка за обхвата на компетентност и за техническите средства, с които разполагат собствените му лаборатории за изпитване и/или лабораториите за изпитване, с които има сключени договори;
3. копие от договор за застраховка за вредите, които могат да настъпят вследствие на неизпълнение на задълженията му;
4. сертификат на одитора, който ще извършва оценяване на внедрената система по качеството, когато това се изисква от процедурата за оценяване на съответствието;
5. сертификат за акредитация по стандарт БДС EN ISO IEC 17025, издаден от Изпълнителната агенция "Българска служба по акредитация", в случаите, когато кандидатства за изпълнение на процедурите "Изследване на типа" и/или "Проверка на продукта", и/или
6. сертификат за акредитация по стандарт БДС EN 45004, издаден от Изпълнителната агенция "Българска служба по акредитация", в случаите, когато кандидатства за изпълнение на процедурите "Изследване на типа" и/или "Съответствие с типа", и/или "Проверка на продукта", и/или
7. сертификат за акредитация по стандарт БДС EN 45011, издаден от Изпълнителната агенция "Българска служба по акредитация", в случаите, когато кандидатства за изпълнение на процедурите "Изследване на типа" и/или "Съответствие с типа", и/или "Проверка на продукта", и/или
8. сертификат за акредитация по стандарт БДС EN 45012, издаден от Изпълнителната агенция "Българска служба по акредитация", в случаите, когато кандидатства за изпълнение на процедурите "Осигуряване качеството на производството" и/или "Осигуряване качеството на продукта", и/или "Проверка на единичен продукт".
(2) При констатиране на непълноти в представените документи на лицето се изпраща съобщение за отстраняването им в едномесечен срок.
(3) При неотстраняване на непълнотите в срок заявлението се връща на заявителя.
(4) Документите по ал. 1, т. 1 и т. 3 - 8 са оригинали или нотариално заверени копия.
(5) Когато лицето по чл. 30 е чуждестранно юридическо лице, документите по ал. 1 се представят и преведени, и легализирани на български език.
Чл. 32.
(1) В срок до 3 месеца от получаване на заявлението и документите или от изтичане на срока по чл. 31, ал. 2 изпълнителният директор на ИА "МА" се произнася по заявлението по чл. 31, ал. 1 с мотивирано решение, с което дава или отказва да даде право за извършване на оценяване на съответствието.
(2) (В сила от 1 януари 2007 г.) Изпълнителната агенция "Морска администрация" писмено уведомява Европейската комисия за лицата: 1. които могат да извършват оценяване на съответствието; 2. процедурите, по които извършват оценяване на съответствието.
Чл. 33. Лицата се уведомяват за решението на изпълнителния директор на ИА "МА" в 7-дневен срок от издаването му.
Чл. 34.
(1) Изпълнителната агенция "Морска администрация" извършва проверка на лицата, които извършват оценяване на съответствието за спазване на изискванията на чл. 30, най-малко веднъж на две години.
(2) Когато при проверката по ал. 1 бъде установено, че лице, извършващо оценяване на съответствието, е престанало да отговаря на изискванията по чл. 30, изпълнителният директор на ИА "МА" с мотивирано решение оттегля предоставеното право за извършване на оценяване на съответствието.
(3) (В сила от 1 януари 2007 г.) Изпълнителната агенция "Морска администрация" писмено уведомява Европейската комисия за лицата по ал. 2 и причините за това.
Глава седма
ГРАФИЧНО ИЗОБРАЖЕНИЕ НА МАРКИРОВКАТА ЗА СЪОТВЕТСТВИЕ И ПРАВИЛА ЗА МАРКИРАНЕ НА ОБОРУДВАНЕТО НА МОРСКИТЕ КОРАБИ
Чл. 35.
(1) Оборудването на морските кораби, посочено в приложение № 1, се маркира за съответствие с рул на морски кораб съгласно приложение № 11.
(2) При маркиране на оборудването се спазват пропорциите между отделните елементи на маркировката, така както са посочени в приложение № 11. Отделните елементи на маркировката не могат да бъдат с размер, по-малък от 5 мм.
Чл. 36.
(1) Маркировката за съответствие се нанася от производителя или негов упълномощен представител за територията на Република България.
(2) Маркировката за съответствие се нанася след завършването на производствената фаза.
Чл. 37.
(1) Маркировката за съответствие се нанася върху морското оборудване или върху неговата табела с данни, а когато това е невъзможно - върху опаковката и върху съпровождащите го документи.
(2) След маркировката за съответствие се нанася идентификационният номер на лицето, извършило оценяване на съответствието, когато то е участвало в процеса на оценяване на съответствието, както и последните две цифри от годината на маркиране на оборудването.
Чл. 38. Маркировката за съответствие на оборудването на морските кораби трябва да е видима, четлива, незаличима и леснодостъпна за целия очакван период на експлоатация на оборудването.
Чл. 39. Забранява се маркиране на оборудването на морските кораби, което може да въведе в заблуждение контролните органи и потребителите.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Оборудване на морски кораби, произведено, изпитвано и маркирано в съответствие с Директива 96/98 на Европейската общност относно морското оборудване, се приема, че отговаря на изискванията на тази наредба.
§ 2. По смисъла на тази наредба:
1. "Морски кораб" е всеки плавателен съд, който е конструиран да плава в морска среда.
2. "Нов кораб" е морски кораб, чийто кил е заложен или който се намира на подобен етап на строеж към момента на влизане в сила на тази наредба.
3. "Технически изисквания" са изискванията, на които трябва да отговаря оборудването на морските кораби, за да се осигури защитата на човешкия живот на море, безопасността на корабоплаването и опазването на околната среда от замърсяване.
4. "Оценяване на съответствието" е систематично изследване на степента, в която оборудването на морските кораби отговаря на техническите изисквания.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 3. Наредбата се издава на основание чл.72, ал. 3 от Кодекса за търговското корабоплаване.§ 4. Разпоредбата на чл. 15 е в сила до 1 януари 2007 г.
§ 5. Разпоредбите на чл. 16, 17, 18, чл. 29, ал. 2, чл. 32, ал. 2 и чл. 34, ал. 3 влизат в сила от 1 януари 2007 г.
§ 6. Оборудване, посочено в приложение № 1 и произведено преди влизане в сила на тази наредба, може да бъде пускано на пазара и/или инсталирано на борда на кораб, плаващ под българско знаме, в период до две години след влизането й в сила, ако отговаря на съществуващите към момента на производството му изисквания.
§ 7. Наредбата влиза в сила от 1 януари 2005 г.
Приложение № 1 към чл. 6, ал. 2 и 3 (pdf)
Приложение № 2 към чл. 6, ал. 5 (pdf)
Приложение № 3
към чл. 9, ал. 1, т. 1
Процедура за оценяване на съответствието "Изследване на типа"
1. "Изследване на типа" е процедура, чрез която лице, извършващо оценяване на съответствието и обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", се уверява и потвърждава, че представителният образец на произвежданата продукция отговаря на приложимите за него изисквания на наредбата.
2. Заявлението за изследване на типа се подава от лицето, което пуска продукта на пазара, до избрано от него лице по т. 1. Заявлението включва:
а) наименование и адрес на производителя и на лицето, което пуска продукта на пазара, ако е различно от производителя;
б) декларация, че същата заявка не е подадена пред друго лице, извършващо оценяване на съответствието и обявено в официалния бюлетин на ИА "МА";
в) техническото досие съгласно т. 3. Лицето, което пуска продукта на пазара, предоставя на разположение на лицето по т. 1 образец на произвежданата продукция, наричан по-нататък "тип". Типът може да включва няколко модификации на продукта, при условие, че разликите не засягат нивото на безопасност и другите изисквания към продукта. Лицето по т. 1 може да поиска и други образци, ако това се изисква от програмата за изследване.
3. Техническото досие трябва да дава възможност за оценяване съответствието на продукта с изискванията на наредбата и да обхваща в необходимата за оценяването степен проектирането, производството и експлоатацията на продукта. Досието съдържа:
а) общо описание на типа;
б) конструкторски и монтажни чертежи и схеми на детайлите, възлите, веригите и други;
в) описания и пояснения към чертежите, схемите и функционирането на продукта;
г) списък на стандартите по чл. 6, ал. 2, които са приложени изцяло или частично;
д) резултати от изчисленията при проектиране, от извършени изследвания и други;
е) протоколи от изпитвания.
4. Лицето по т. 1:
а) преглежда техническото досие, проверява дали типът е произведен в съответствие с него и установява елементите, които са проектирани в съответствие с приложимите изисквания на стандартите по чл. 6, ал. 2, както и елементите, проектирани, без да са приложени съответните изисквания на тези стандарти;
б) извършва или възлага извършването на подходящи изследвания и необходими изпитвания, за да провери дали приетите от производителя решения осигуряват съответствие със съществените изисквания по наредбата;
в) извършва или възлага извършването на подходящи изследвания и необходими изпитвания, за да провери дали стандартите по чл. 6, ал. 2 са действително приложени;
г) съгласува със заявителя мястото, където ще се извършват изследванията и необходимите изпитвания.
5. Когато типът отговаря на изискванията на наредбата, лицето по т. 1 издава на заявителя сертификат за изследване на типа. Сертификатът съдържа наименованието и адреса на производителя, заключенията от изследването и данните, необходими за идентифициране на одобрения тип. Към сертификата се прилага списък на частите на техническото досие. Копие от него се съхранява от лицето по т. 1. Отказът за издаване на сертификат за изследване на типа се мотивира подробно.
6. Заявителят информира лицето по т. 1, което съхранява техническото досие, отнасящо се до сертификата за изследване на типа, за всички изменения на одобрения продукт, които трябва да получат допълнително одобрение, ако тези изменения могат да повлияят на съответствието със съществените изисквания или на предвидените условия за използване на продукта. Последващото одобрение се дава под формата на допълнение към първоначалния сертификат за изследване на типа.
7. Лицето по т. 1 съобщава на другите лица, извършващи оценяване на съответствието и обявени в официалния бюлетин на ИА "МА", необходимите данни относно издадените и обявените за невалидни сертификати за изследване на типа и допълненията към тях.
8. Другите лица, извършващи оценяване на съответствието и обявени в официалния бюлетин на ИА "МА", могат да получат копия от сертификатите за изследване на типа и/или от допълненията към тях. Приложенията към сертификатите се държат на тяхно разположение.
9. Лицето, което пуска продукта на пазара, съхранява копия от сертификатите за изследване на типа и допълненията към тях заедно с техническото досие в продължение на 10 години от датата на производството на последния продукт.
Приложение № 4
към чл. 9, ал. 1, т. 1, буква "а"
Процедура за оценяване на съответствието "Съответствие с типа"
1. "Съответствие с типа" е процедура, чрез която лицето, което пуска продукта на пазара, потвърждава и декларира, че продуктът съответства на типа, описан в сертификата за изследване на типа, и отговаря на приложимите за него изисквания на наредбата. Лицето, което пуска продукта на пазара, нанася маркировката за съответствие върху всеки продукт и изготвя декларация за съответствие.
2. Производителят взема необходимите мерки, за да осигури производствения процес и да гарантира съответствието на продукта с типа, описан в сертификата за изследване на типа, и с приложимите изисквания на наредбата.
3. Лицето, което пуска продукта на пазара, съхранява копие от декларацията за съответствие в продължение на 10 години от датата на производството на последния продукт.
Приложение № 5
към чл. 9, ал. 1, т. 1, буква "б"
Процедура за оценяване на съответствието "Осигуряване качеството на производството"
1. "Осигуряване качеството на производството" е процедура, чрез която производителят, като изпълнява задълженията по т. 2, осигурява и декларира, че продуктът съответства на типа, описан в сертификата за изследване на типа, и на приложимите към него изисквания на наредбата. Лицето, което пуска продукта на пазара, нанася маркировката за съответствие върху продукта и изготвя декларация за съответствие. Маркировката се придружава от идентификационния номер на лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", което осъществява надзора по т. 7 и 8.
2. Производителят поддържа одобрена система по качеството за производството, изходящия контрол и изпитванията съгласно т. 3 - 6 и подлежаща на надзора по т. 7 и 8.
3. Производителят подава заявление за оценяване на неговата система по качеството за съответния продукт пред избрано от него лице, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА". Заявлението съдържа:
а) необходимите данни за съответната категория продукти;
б) документацията относно системата по качеството;
в) техническото досие на одобрения тип и копие от сертификата за изследване на типа.
4. Системата по качеството трябва да осигурява съответствието на продукта с типа, описан в сертификата за изследване на типа, и с приложимите изисквания на наредбата. Всички елементи, изисквания и норми, установени от производителя, трябва да са систематично свързани и подредени в документация под формата на стратегия, процедури и инструкции. Документацията за системата по качеството трябва да позволява еднозначно тълкуване на програмите, плановете, ръководствата и досиетата по качеството. Документацията съдържа достатъчно описание на:
а) целите по качеството и организационната структура, отговорностите на ръководството и неговите правомощия относно качеството на продуктите;
б) производствените процеси, методите за контрол и осигуряване на качеството и методите и систематичните действия, които ще се прилагат;
в) изследванията и изпитванията, които ще се извършват преди, по време на производството и след него, както и честотата на тяхното извършване;
г) досиетата по качеството, като доклади от контрола и данни от изпитвания и калибриране, доклади за квалификацията на съответния персонал и други;
д) начините за контрол на ефективното действие на системата по качеството.
5. Лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", оценява системата по качеството, за да установи съответствието й с изискванията по т. 4. То приема за съответстващи на тези изисквания системите по качеството, за които е приложен български стандарт, въвеждащ съответния европейски хармонизиран стандарт. Екипът одитори включва поне едно лице с опит в оценяването на съответната технология. Процедурата за оценяване включва контролно посещение в местата на производство. Решението се съобщава на производителя. Съобщението съдържа заключение от оценяването и мотивирано решение.
6. Производителят изпълнява задълженията, произтичащи от одобрената система по качеството, и я поддържа адекватна и ефикасна. Лицето, което пуска продукта на пазара, информира лицето, одобрило системата по качеството, за всяко предвиждано изменение на системата по качеството. Лицето по т. 5 преценява предложените изменения и решава дали изменената система по качеството ще продължи да отговаря на изискванията по т. 4 или е необходимо ново оценяване. Решението се съобщава на производителя. Съобщението съдържа заключение от оценяването и мотивирано решение.
7. Лицето по т. 5 осъществява надзор, за да осигури точното изпълнение на задълженията на производителя, произтичащи от одобрената система по качеството. За целите на надзора производителят осигурява на лицето по т. 5 достъп до местата за производство, контрол, изпитвания и складиране и му предоставя всички необходими данни, както и:
а) документацията за системата по качеството;
б) досиетата по качеството - доклади от контрола и данни от изпитвания и калибриране, доклади за квалификацията на съответния персонал и други.
8. Лицето по т. 5 извършва периодични одити, за да се увери, че производителят поддържа и прилага системата по качеството. Доклад от одита се предава на производителя. Лицето по т. 5 може да извършва и внезапни посещения при производителя. При тези посещения то може, ако е необходимо, да извършва или да възлага извършването на изпитвания, за да се провери функционирането на системата по качеството. То предава на производителя доклад за посещението и протоколи от изпитванията, ако такива са извършени.
9. Производителят държи на разположение на органите за надзор на пазара в продължение на 10 години от датата на производството на последния продукт:
а) документацията за системата по качеството;
б) данни за измененията на системата по качеството по т. 6;
в) решенията и докладите по т. 6 и 8.
10. Лицето по т. 5 съобщава на другите лица, които извършват оценяване на съответствието и са обявени в официалния бюлетин на ИА "МА", необходимите данни относно издадените и обявените за невалидни одобрения на системи по качеството.
Приложение № 6
към чл. 9, ал. 1, т. 1, буква "в"
Процедура за оценяване на съответствието "Осигуряване на качеството на продукта"
1. "Осигуряване на качеството на продукта" е процедура, при която производителят, който изпълнява задълженията си по т. 3, осигурява и декларира, че продуктът съответства на типа, описан в сертификата за изследване на типа, и на приложимите за тях изисквания на наредбата.
2. Производителят или неговият упълномощен представител нанася на всеки продукт маркировка за съответствие и съставя писмена декларация за съответствие. Маркировката се придружава от идентификационния номер на лицето, което извършва оценяване на съответствието, което ще извършва надзора по т. 14 - 18.
3. Производителят поддържа одобрена система по качеството за крайния контрол и изпитвания на продукта по т. 4 - 13. Производителят подлежи на надзор съгласно т. 14 - 18.
4. За оценяване на системата по качеството производителят подава заявление до избрано от него лице, което извършва оценяване на съответствието. Заявлението съдържа:
а) всички необходими данни за продукта;
б) документацията на системата по качеството;
в) техническото досие на одобрения тип продукт и копие от сертификата за изследване на типа.
5. В рамките на системата по качеството всеки продукт се изследва и изпитва. Извършват се изпитванията, посочени в съответните стандарти по чл. 6, ал. 2, за да се провери изпълнението на съответните изисквания на наредбата.
6. Всички елементи, изисквания и предписания, приети от производителя, се систематизират и подреждат под формата на документирани правила, процедури и инструкции. Документацията на системата по качеството трябва да позволява еднозначно тълкуване на програмите, плановете, наръчниците и записите по качеството и да съдържа описание на:
а) целите по качеството и организационната структура, отговорностите на ръководството и неговите правомощия относно качеството на продукта;
б) изследванията и изпитванията, които ще се извършат след производството;
в) начините за наблюдение за ефективното функциониране на системата по качеството;
г) записите по качеството, като доклади от контрола и данни от изпитвания, доклади за квалификацията или одобрението на съответния персонал.
7. Лицето по т. 4 оценява системата по качеството, за да установи дали тя съответства на изискванията по т. 5 и 6. Елементите на системата по качеството, за които са приложени изискванията на съответните хармонизирани стандарти, се считат за удовлетворяващи съответните изисквания по т. 5 и 6.
8. Екипът одитори включва поне едно лице с опит в оценяване на технологията, отнасяща се до съответния продукт. Процедурата за оценяване включва и проверка на място при производителя.
9. Заключенията от изследването и мотивираното решение от оценяването се съобщават на производителя.
10. Производителят изпълнява задълженията, произтичащи от одобрената система по качеството, и осигурява нейното правилно и ефективно функциониране.
11. Производителят или неговият упълномощен представител информира лицето, одобрило системата по качеството, за всяко предвиждано нейно изменение.
12. Лицето по т. 4 преценява предложените изменения и решава дали изменената система по качеството ще продължи да отговаря на изискванията по т. 5 и 6, или е необходимо ново оценяване.
13. Решението по т. 12 се съобщава на производителя. Съобщението съдържа заключенията от изследването и мотивирано решение от оценяването.
14. Надзорът по т. 3 има за цел да осигури точното изпълнение на задълженията на производителя, произтичащи от одобрената система по качеството.
15. За целите на надзора производителят осигурява на лицето по т. 4 достъп до местата за контрол, изпитване и складиране и му предоставя всички необходими данни и по-специално:
а) документацията на системата по качеството;
б) техническото досие;
в) записите по качеството, като доклади от контрола и данни от изпитване и калибриране, доклади за квалификацията на съответния персонал и др.
16. Лицето по т. 4 извършва периодични одити, за да се увери, че производителят правилно поддържа и прилага системата по качеството. Доклад от одита се предава на производителя. Честотата на периодичните одити се определя така, че на всеки 3 години да се извършва ново оценяване на системата по качеството.
17. Лицето по т. 4 освен периодичните одити по т. 16 може да извършва и внезапни проверки на място при производителя. Необходимостта и честотата на тези допълнителни проверки се определят от лицето в зависимост от прилаганата от него система за контрол, като по-специално се отчитат следните фактори:
а) тип продукт;
б) резултати от предишен надзор;
в) необходимост от проследяване на коригиращи действия;
г) специални условия, свързани с одобряването на системата, когато е необходимо;
д) съществени изменения в организацията на производство, политиката или средствата и методите на производство.
18. При необходимост по време на проверките лицето, оценило системата по качеството, може да извърши или да възложи извършването на изпитвания, за да провери правилното функциониране на системата по качеството. То предава на производителя доклад от проверката, а ако е извършено изпитване - и протокол от изпитването.
19. Производителят съхранява в продължение на 10 години след произвеждането на последния продукт следните документи, които при поискване се представят на органите за надзор на пазара:
а) документацията на системата по качеството;
б) измененията по т. 11;
в) решенията и докладите по т. 9, 13, 16 и 18. 20. Лицата, извършващи оценяване на съответствието, уведомяват ИА "МА" за оттеглените от тях одобрения на системи по качеството, а при поискване - и за издадените.
21. Лицето по т. 4 съобщава на другите лица, които извършват оценяване съответствието на продукта, за отказаните или оттеглените одобрения на системи по качеството.
Приложение № 7
към чл. 9, ал. 1, т. 1, буква "г"
Процедура за оценяване на съответствието "Проверка на продукта"
1. "Проверка на продукта" е процедура, чрез която лицето, което пуска продукта на пазара, проверява и потвърждава, че продуктът съответства на типа, описан в сертификата за изследване на типа, и отговаря на приложимите изисквания на наредбата.
2. Производителят взема необходимите мерки, за да осигури производствения процес и да гарантира съответствието на продукта с типа, описан в сертификата за изследване на типа, и с приложимите изисквания на наредбата. Лицето, което пуска продукта на пазара, нанася маркировката за съответствие върху него и изготвя декларация за съответствие.
3. Лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", извършва подходящи изследвания и изпитвания, за да установи съответствието на продукта с приложимите изисквания на наредбата чрез изследване и изпитване съгласно т. 4 - 6 на всеки продукт или чрез изследване и изпитване на статистически принцип съгласно т. 7 - 13, като изборът се прави от производителя. Лицето, което пуска продукта на пазара, съхранява копие от декларацията за съответствие в продължение на 10 години от датата на производството на последния продукт.
4. Всеки продукт се изследва индивидуално, като се извършват подходящи изпитвания, определени в съответните стандарти по чл. 6, ал. 2, за да се провери неговото съответствие с типа, описан в сертификата за изследване на типа, и с приложимите изисквания на наредбата.
5. Лицето по т. 3 поставя или изисква поставянето на своя идентификационен номер върху всеки одобрен продукт и издава сертификат за съответствие на базата на извършените изпитвания.
6. Лицето, което пуска продукта на пазара, представя сертификатите за съответствие при поискване.
7. За извършване на статистическа проверка производителят представя своите продукти под формата на еднородни партиди и предприема необходимите мерки, за да гарантира, че производственият процес осигурява еднотипност на всяка произведена партида.
8. Производителят представя на лицето по т. 3 всички свои продукти под формата на еднородни партиди. Мостри от всяка партида се изпробват поотделно от лицето по т. 3, като се извършват необходимите тестове, посочени в съответните стандарти съгласно чл. 6, ал. 2, за да се установи съответствие със съществените изисквания на наредбата и да се определи приемането или неприемането на съответната партида.
9. Статистическата проверка включва приложения статистически метод и план за вземане на образците със съответните функционални характеристики.
10. В случай че партидата или партидите са приети, лицето по т. 3 поставя или изисква от производителя да постави идентификационния му номер върху всеки продукт, като същевременно лицето по т. 3 изготвя писмен сертификат за съответствие въз основа на извършените тестове. Всички продукти от дадена партида могат да се пуснат на пазара, с изключение на тези, за които е установено, че не са в съответствие.
11. В случай че партидата не се приеме, лицето по т. 3 забранява пускането й на пазара. При често бракуване на партиди лицето по т. 3 може временно да спре статистическата проверка.
12. В хода на производствения процес производителят поставя върху продуктите идентификационния номер на избраното лице, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", под негов надзор.
13. Лицето, което пуска продукта на пазара, при поискване представя сертификата за съответствие, издаден от лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА".
Приложение № 8
към чл. 9, ал. 1, т. 2
Процедура за оценяване на съответствието "Пълно осигуряване на качеството"
1. "Пълно осигуряване на качеството" е процедура, чрез която производителят, като изпълнява задълженията по т. 2, осигурява и декларира, че произвежданите продукти отговарят на приложимите за тях изисквания на наредбата. Лицето, което пуска продукта на пазара, нанася маркировката за съответствие върху всеки продукт и изготвя декларация за съответствие. Маркировката се придружава от идентификационния номер на лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", което осъществява надзора по т. 7 и 8.
2. Производителят поддържа одобрена система по качеството за проектирането, производството, изходящия контрол и изпитванията на продуктите, която подлежи на надзор по т. 7 и 8.
3. Производителят подава заявление до избрано от него лице, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА" за оценяване на системата по качеството за съответния продукт. Заявлението съдържа:
а) необходимите данни за съответната категория продукти;
б) документацията относно системата по качеството.
4. Системата по качеството осигурява съответствието на продукта с приложимите за него изисквания на наредбата. Всички елементи, изисквания и норми, установени от производителя, систематично се свързват и подреждат в документация под формата на стратегия, процедури и инструкции. Документацията за системата по качеството трябва да позволява еднозначно тълкуване на програмите, плановете, ръководствата и досиетата по качеството. Документацията съдържа достатъчно описание на:
а) целите по качеството и организационната структура, отговорностите на ръководството и неговите правомощия относно качеството на продукта;
б) проектантските решения, включително стандартите по чл. 6, ал. 2, които са приложени изцяло или частично за изпълнение на приложимите съществени изисквания на наредбата;
в) методите и систематичните действия за контрол и осигуряване на качеството, които ще се прилагат на етапа на проектирането в зависимост от категорията на продукта;
г) производствените процеси, методите за контрол и осигуряване на качеството и методите и систематичните действия, които ще се прилагат;
д) изследванията и изпитванията, които ще се извършват преди, по време на производството и след него с посочване честотата на тяхното извършване;
е) досиетата по качеството, доклади от контрола и данни от изпитвания и калибриране, доклади за квалификацията на съответния персонал и други;
ж) начините за контрол на постигане на изискваното качество на продукта и на ефективното действие на системата по качеството.
5. Лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", оценява системата по качеството, за да установи съответствието й с изискванията по т. 4. То приема за съответстващи на тези изисквания системите по качеството, за които е приложен съответният хармонизиран стандарт. Екипът одитори включва поне едно лице с опит в оценяването на съответната технология. Процедурата за оценяване включва контролно посещение в местата на производство. Решението се съобщава на производителя. Съобщението съдържа заключение от оценяването и мотивирано решение.
6. Производителят изпълнява задълженията, произтичащи от одобрената система по качеството, и я поддържа адекватна и ефикасна. Лицето, което пуска продукта на пазара, информира лицето, одобрило системата по качеството, за всяко предвиждано изменение на системата по качеството. Лицето по т. 5 преценява предложените изменения и решава дали изменената система по качеството ще продължи да отговаря на изискванията по т. 4, или е необходимо ново оценяване. Решението се съобщава на производителя. Съобщението съдържа заключение от оценяването и мотивирано решение.
7. Лицето по т. 5 осъществява надзор, за да се осигури точното изпълнение на задълженията на производителя, произтичащи от одобрената система по качеството. За целите на надзора производителят осигурява на лицето по т. 5 достъп до местата за проектиране, производство, контрол, изпитвания и складиране и му предоставя всички необходими данни, както и:
а) документацията за системата по качеството;
б) досиетата по качеството за етапа на проектиране, като резултати от анализи, изчисления, изследвания и др.;
в) досиетата по качеството за етапа на производство, като доклади от контрола и данни от изпитвания и калибриране, доклади за квалификацията на съответния персонал и др.
8. Лицето по т. 5 извършва периодични одити, за да се увери, че производителят поддържа и прилага системата по качеството. Доклад от одита се предава на производителя. Лицето по т. 5 може да извършва и внезапни посещения при производителя. При тези посещения то може, ако е необходимо, да извършва или да възлага извършването на изпитвания, за да се провери функционирането на системата по качеството. То предава на производителя доклад за посещението и протоколи от изпитванията, ако такива са извършени.
9. Производителят държи на разположение на органите за надзор на пазара в продължение най-малко на 10 години от датата на производството на последния продукт:
а) документацията за системата по качеството;
б) данни за измененията на системата по качеството по т. 6;
в) решенията и докладите по т. 6 и 8.
10. Лицето по т. 5 съобщава на другите лица, които извършват оценяване на съответствието и са обявени в официалния бюлетин на ИА "МА", необходимите данни относно издадените и обявените за невалидни одобрения на системи по качеството.
11. Преглед на проекта
11.1. Производителят или негов упълномощен представител подава заявление за преглед на дизайна до лице, което извършва оценяване на съответствието.
11.2. Заявлението съдържа информация относно проекта, начина на производство и експлоатацията на продукта и осигурява възможност за оценяване на съответствието с изискванията на международните актове в тази област. Заявлението съдържа: - техническите характеристики на проекта, включително приложените стандарти, и - необходимите доказателства в подкрепа на тяхната годност, особено в случаи, в които не са били напълно приложени съответните стандарти; такива доказателства трябва да включват резултатите от проведените изпитания в лаборатория на производителя или проведени от негово име.
11.3. Лице, което извършва оценяване на съответствието, проверява постъпилото заявление. Ако се установи, че проектът е в съответствие със съответните изисквания на международните актове в тази област, лицето издава свидетелство за преглед на проекта. Свидетелството включва заключенията по извършения преглед и ако е възможно - описание на начина на функциониране на продукта.
11.4. Заявителят информира лицето, което е издало свидетелството за преглед на проекта, за всякакви изменения в одобрения проект. Промените в одобрения проект подлежат на допълнителна оценка от лицето, което извършва оценяване на съответствието, и издава свидетелството за преглед на проекта, в случаите, в които извършените промени могат да повлияят на съответствието с изискванията на съответните международни актове или на условията за употреба на продукта. За такова последващо одобрение се издава допълнение към свидетелството за преглед на проекта.
11.5. Лицето, което извършва оценяване на съответствието, предоставя при поискване на ИА "МА" или други лица, които извършват оценяване на съответствието, информация относно: - издадените свидетелства за преглед на проекта и допълненията към тях, и - отнетите одобрения на проекти и на допълнения към проекти.
Приложение № 9
към чл. 9, ал. 2
Процедура за оценяване на съответствието "Проверка на единичен продукт"
1. "Проверка на единичен продукт" е процедура, чрез която производителят осигурява и декларира, че продуктът, за който е издаден сертификат по т. 2, отговаря на приложимите изисквания на наредбата. Лицето, което пуска продукта на пазара, нанася маркировката за съответствие върху продукта и изготвя декларация за съответствие.
2. Лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", изследва единичния продукт и извършва подходящи изпитвания, определени в съответните стандарти по чл. 6, ал. 2, за да провери тяхното съответствие с приложимите изисквания на наредбата. Лицето, което извършва оценяване на съответствието и е обявено в официалния бюлетин на ИА "МА", поставя или изисква поставянето на своя идентификационен номер върху всеки одобрен продукт и издава сертификат за съответствие по отношение на извършените изпитвания.
3. Техническото досие трябва да дава възможност за оценяване на съответствието с изискванията на наредбата и да обхваща проектирането, производството и експлоатацията на продукта, в необходимата за оценяването степен. Досието съдържа:
а) общо описание на продукта;
б) конструкторски и монтажни чертежи и схеми на детайлите, възлите, веригите и други;
в) описания и пояснения към чертежите, схемите и функционирането на продукта;
г) списък на стандартите по чл. 6, ал. 2, които са приложени изцяло или частично;
д) резултати от изчисленията при проектиране, от извършени изследвания и други;
е) протоколи от изпитвания.
Приложение № 10
към чл. 21, ал. 1
|
Приложение № 11
към чл. 35, ал. 1