Наредба № 7 от 23 май 2001 г. за реда за посещение, маневриране и престой на корабите в пристанищата и рейдовете, за товарене и разтоварване, за качване на кораба и слизане на брега на екипажа, на пътниците или...

Държавен вестник брой: 62

Година: 2006

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 04.01.2007

Наредба № 7 от 23 май 2001 г. за реда за посещение, маневриране и престой на корабите в пристанищата и рейдовете, за товарене и разтоварване, за качване на кораба и слизане на брега на екипажа, на пътниците или други лица, както и за връзка на кораба с брега


Раздел I
Общи положения

Чл. 1.
(1) С тази наредба се уреждат условията и редът за посещение, маневриране и престой на кораби и други плавателни средства в пристанищата и рейдовете в Република България и свързания с това режим за товарене и разтоварване, както и за качване на кораба и слизането на брега на екипажите, пътниците или на други лица и за връзка на кораба с брега.
(2) Тази наредба не се прилага за военните и граничнополицейските кораби.

Чл. 2.
(1) (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г., бр. 32 от 2006 г.) В пристанищата се извършва граничен паспортно-визов, държавен пристанищен, митнически, ветеринарномедицински контрол и карантина, фитосанитарен контрол и карантина граничен здравен контрол и карантина.
(2) В пристанищата за обществен транспорт службите, извършващи граничен контрол, поддържат двадесет и четири часово дежурство. Службите извършват контрола без необосновано забавяне на кораба.

Чл. 3.
(1) Изпълнителна агенция "Морска администрация" определя дали даден кораб може да бъде допуснат в пристанището или да излезе от него с оглед правилното му натоварване и избягване на опасността от засядане, потъване или замърсяване на околната среда.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2005 г.) Достъпът на кораб до пристанище се разрешава, при условие че пристанището е вписано в Регистъра на пристанищата на Република България и достъпът до него не е ограничен по реда и условията на Наредбата за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата.
(3) (Предишна ал. 2, ДВ, бр. 3 от 2005 г.) На корабите, товарите и лицата, които не отговарят на изискванията за безопасност, качество, стандарт или здравословно състояние, може да бъде отказана свободна практика или да бъдат поставени под карантина.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 3 от 2005 г.; изм., бр. 32 от 2006 г.) Разпорежданията на длъжностните лица в кръга на правомощията им, относно безопасността и сигурността на хората, товарите и плавателните съдове, включително по охраната на труда и техническа безопасност при извършване на претоварни операции, пропускателния режим, противопожарния ред и охраната в пристанищата, са задължителни за всички физически и юридически лица, корабите и техните екипажи, намиращи се на територията и в акваторията на пристанищата и рейдовете.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 3 от 2005 г.) Пребиваващите в пристанищата кораби и други транспортни средства са длъжни да спазват установените правила във всяко пристанище.

Раздел II
Държавен пристанищен контрол

Чл. 4. (Отм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) .

Раздел III
Входен и изходен граничен контрол. Пропускателен режим

Чл. 5.
(1) Входен и изходен граничен контрол се извършва в пристанищата за обществен транспорт.
(2) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.; доп., бр. 62 от 2006 г.) На входен и изходен граничен контрол не подлежат корабите, плавали между две български пристанища, без да напускат границите на Република България, както и риболовни кораби, които не извършват международно плаване.
(3) (Доп., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Входният и изходният граничен контрол се организират от корабен агент, а когато няма такъв - от капитана на кораба.

Чл. 6.
(1) До разрешаването на свободна практика не се допускат физически контакти на лицата, намиращи се на борда на пристигащите от задгранично плаване кораби, с брега, в това число с други физически лица и плавателни съдове, с изключение на пилотите и пилотските катери, и при необходимост за спасяване на човешки живот.
(2) (Доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) След извършването на изходния граничен контрол не се допускат физически контакти на лицата, намиращи се на борда на заминаващите на задгранично плаване кораби, с брега, в това число с други физически лица и плавателни съдове, с изключение на пилотите и пилотските катери, и при необходимост за спасяване на човешки живот.

Чл. 7
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.; изм., бр. 32 от 2006 г.) Входният граничен контрол се извършва от органите за граничен паспортно-визов контрол, за митнически контрол, за ветеринарномедицински контрол и карантина, за фитосанитарен контрол и карантина, за граничен здравен контрол и за контрол на транспортните средства и от ИА "Морска администрация". В зависимост от вида на кораба, товара и предоставените от корабния агент документи граничният контрол се извършва чрез непосредствена проверка на кораба или на база предоставените документи.
(2) На кораб, пристигащ в българско пристанище, може да бъде разрешена свободна практика и извършване на товарно-разтоварни операции по радиото, ако на основание получена преди пристигането му информация органите по ал.1 счетат, че това няма да доведе до внасяне или разпространение на карантинна болест или нарушение на законите на страната.

Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) В зависимост от вида на кораба, товара и предоставените от корабния агент документи граничният контрол се извършва чрез непосредствена проверка на кораба или на база предоставените документи.

Чл. 9. В случаите, когато корабът не може да бъде допуснат в пристанището, съответната дирекция "Морска администрация" определя безопасно място, където корабът трябва да застане.

Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА “Морска администрация” може да разреши извеждането от експлоатация на механизми и устройства на кораба, които осигуряват безопасността на кораба и възможността за маневриране.

Чл. 11. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Паспортно-визовият контрол се осъществява от органите за граничен паспортно-визов контрол на Министерството на вътрешните работи.

Чл. 12. (Доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Митническият надзор и контрол на преминаващите през пристанищата лица, стоки, транспортни средства и придружаващите ги документи, даващи право на внос или износ, се осъществява от органите за граничен митнически контрол на Министерството на финансите.

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г., бр. 32 от 2006 г.) Здравният контрол на лицата, преминаващи през пристанищата, се осъществява от органите за граничен здравен контрол на Министерството на здравеопазването.

Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Ветеринарномедицинският контрол и карантина на преминаващите през пристанищата живи животни или товари от животински произход и фитосанитарният контрол и карантина на растенията се осъществява от органите за граничен ветеринарномедицински контрол и карантина и фитосанитарен контрол и карантина на Министерството на земеделието и горите.

Чл. 15. (Отм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) .

Чл. 16. (Отм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) .

Чл. 17. Пропускателният режим в пристанищата се регулира с вътрешен акт на ИА "Пристанищна администрация" съгласувано с МВР в съответствие с действащото законодателство на Република България, граничния и митническия контрол.

Раздел IV
Информация за пристигащи кораби

Чл. 18.
(1) (Доп., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Капитанът на кораба уведомява пристанищния оператор и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" чрез корабния агент със седемдневно и петдневно предварително известие и с окончателно тридневно известие за посещението на пристанище за обществен транспорт, но не по-късно от 24 ч. преди пристигането в пристанището.
(2) В случаите, когато времето за преход на кораба до пристанището е по-малко от 24 ч., известието по предходната алинея е тридневно с последващо уточняване най-много един час след отплаване на кораба от отправното пристанище.

Чл. 19.
(1) В окончателното известие капитанът съобщава:
1. име на кораба, позивни, ИМО номер, знаме, MMSI;
2. очакваното време на пристигане на кораба;
3. максималното газене на кораба;
4. най-голямата дължина и широчина на кораба;
5. бруто тонажа (GT) и дедуейта (DWT) на кораба;
6. товарен план;
7. наличие на подрулващо устройство;
8. техническо състояние на машината, корпуса и оборудването;
9. вида, броя, товароподемността, разположението и излета извън борда на товароподемните съоръжения;
10. разположение, вид и товароносимост на рампата (при ро-ро кораби);
11. пълна информация за наличието на товарни документи;
12. броя и размера на товарните помещения и техните люкове;
13. вида и количеството на товара, включително наличие на товар на палубата;
14. обща информация за кораба и товара, възможности за нормална обработка, наличие на опасен товар, за течни товари - пламна температура;
15. сведения за тежките и извънгабаритни товари или особени физико-химични свойства на товарите;
16. потребности от гориво, вода и друго снабдяване и услуги;
17. име, седалище и адрес за кореспонденция на корабопритежателя и на оператора на кораба;
18. данни за спедитора и получателите на товара, ако са известни;
19. наличие на "инерт-газ" система и годност за експлоатация;
20. (изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) необходимост от миене със суров нефт.
(2) При необходимост капитанът включва в окончателното известие:
1. искане за постелъчен материал, резервен амбалаж или други необходими за товаренето и разтоварването материали;
2. документация за евентуално обезпаразитяване (фумигация) на превозвания товар, вид на третиращите вещества (фумигантите) и срок на разпадане.
(3) (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Капитанът на кораба изпраща информация съгласно чл. 3 от Наредба № 15 от 2004 г. за предаване и приемане на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъци от корабни товари (ДВ, бр. 94 от 2004 г.).

Чл. 20. Капитанът на кораба е длъжен да уведоми пристанищния оператор чрез своя корабен агент за всички събития по пътя, които могат да предизвикат закъснение на кораба.

Чл. 21. Пристанищният оператор потвърждава приемането на информацията и съобщава на капитана чрез неговия агент условията за въвеждането на кораба в пристанището, кея за завързване и обработка на кораба или котвената стоянка за изчакване на ред, както и за предполагаемата дата за поставяне на кораба под обработка.

Чл. 22.
(1) След пристигане в пристанището, независимо дали корабът е поставен на кей или котва, капитанът чрез своя агент подава до пристанищния оператор известие за готовност на кораба за обработка (NOR).
(2) Готовността на кораба за обработка включва готовност на товарните помещения за приемане на товара, за работа на корабните товарни средства, за отваряне на товарните люкове, за осветление на товарните палуби и помещения и готовност на екипажа за приемане и предаване на товара.
(3) Пристанищният оператор приема известието независимо от времето, в което ще започне обработката на кораба.

Раздел V
Документи, необходими при пристигане, престой и отплаване на корабите

Чл. 23. Всички пристигащи и заминаващи кораби трябва да бъдат окомплектовани с необходимите корабни и товарни документи съгласно приложение № 2, които трябва да са в съответствие с международните изисквания, а българските кораби - съгласно формата на Наредба № 5 за корабните документи (обн., ДВ, бр. 54 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 3 от 1994 г.; попр., бр. 6 от 1992 г.; изм., бр. 27 от 1994 г.) и на Конвенцията за улесняване на международното морско корабоплаване (ДВ, бр. 56 от 1999 г.) - за морските кораби, а за речните кораби - на Правилника за плаване по р.Дунав и на Конвенцията за улесняване на международното морско корабоплаване.

Раздел VI
Маневриране и престой на корабите в пристанищата

Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Плаването и маневрирането на корабите в каналите, фарватерите и акваториите на пристанищата се извършват съгласно разпоредбите на международните правила за предпазване от сблъскване на море, Правилника за плаване по р. Дунав и задължителните правила, издадени от изпълнителния директор на ИА "Морска администрация".

Чл. 25.
(1) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Регулирането на движението по каналите, фарватерите и акваторията на пристанищата се осъществява по обявените канали за слушане, работа и повикване.
(2) Сигналите и разпорежданията на Рейдовия пост са задължителни за всички плавателни съдове, намиращи се в контролирания от него район, и се записват.

Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.)
(1) Установяването на връзка с корабите се извършва чрез радиотелефонна УКВ станция от бреговите центрове от системата за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването в съответния район.
(2) Радиовръзките "кораб - кораб", "кораб - бряг" и "бряг - кораб" се извършват в съответствие със задължителните правила, издадени от изпълнителния директорна ИА “Морска администрация” при спазване на радиорегламента, Наредба № 14 от 2004 г. за условията и реда за оборудване, регистрация и използване на радиотелефонната служба в корабоплаването по вътрешните водни пътища (ДВ, бр. 89 от 2004 г.) и Наредбата за системите за движение, докладване и управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването в морските пространства на Република България и в Българския морски отговорен район за търсене и спасяване (ДВ, бр. 76 от 2005 г.).

Чл. 27.
(1) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Въвеждането и извеждането на корабите във или от пристанището, както и преместването им от един кей на друг се извършват в съответствие с изискванията на Наредбата за осъществяване на пилотската дейност и задължителните правила, издадени от изпълнителния директор на ИА “Морска администрация”.
(2) (Доп., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Капитанът на пристанището или упълномощено от него лице дава разрешение за извършване на маневрите по въвеждане, извеждане и преместване на корабите по искане на пристанищния оператор.
(3) Пристанищният оператор е длъжен да подготви кейовото място за съответната маневра, като постави техническите средства от кейовата механизация на места, така че да не пречат на маневрата, и да обозначи местата на носа и кърмата.

Чл. 28.
(1) Маневрената дейност се осъществява с помощта на влекачи, които отговарят на изискванията на ИА "Морска администрация".
(2) При маневриране на кораби с бруто тонаж над 1000 т., кораби с опасни товари или празни танкери без свидетелство "Gas Free" е задължително използването на влекачи.
(3) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Минималната обща мощност на влекачите спрямо типа и тонажа на кораба се определя с разпореждане на ИА "Морска администрация". Директорът на съответната дирекция "Морска администрация" може да разреши намаляване броя и мощността на влекачите, изисквани от задължителните правила, издадени от изпълнителния директор на кораби, конструктивно обезпечени с допълнителни устройства (подрулващи, два винта, активен рул и др.).

Чл. 29. Въвеждането, извеждането и преместването на корабите се извършват в зависимост от хидрометеорологичната обстановка и след получаване на конкретно разрешение от съответния рейдови пост.

Чл. 30.
(1) Снемането на танкерите от кейовите места се допуска само след вземане на баласт не по-малко от 1/3 от дедуейта им.
(2) По време на маневра се забранява вземане и изхвърляне на баласт.
(3) При маневриране на танкери не се допускат влекачи, които не отговарят на изискванията за работа с такива кораби, включително с неизправни оросителни и искрогасителни инсталации на димоходите.

Чл. 31. Ремонтиращите се кораби в пристанищата със специално предназначение спазват задължителните разпореждания на съответната дирекция на ИА "Морска администрация" и правилата за безопасност за съответното кораборемонтно или корабостроително предприятие.

Чл. 31а. (Нов, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) По време на престой на рейдове, котвени стоянки, кейови места и понтони корабите трябва да имат екипаж в съответствие със задължителните правила, издадени от изпълнителния директор на ИА "Морска администрация".

Чл. 31б. (Нов, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Бункероването на кораби от автоцистерни (нафтовози) се извършва в съответствие със задължителните правила, издадени от изпълнителния директор на ИА "Морска администрация".

Раздел VII
Обработка на товарите в пристанищата за обществен транспорт

Чл. 32
(1). Приемането, обработката, съхранението и експедицията на товарите се извършват по силата на сключен договор за пристанищни услуги между пристанищния оператор и клиента.
(2) Корабите се въвеждат в пристанището за обработка и се поставят под обработка по реда на тяхното пристигане, освен ако не е уговорено друго между пристанищния оператор и клиента.
(3) По искане на капитана при опасност от разваляне на товара или загуба на качествата му след заключение на съответните компетентни органи пристанищният оператор приема кораба, без да спазва реда по предходната алинея.

Чл. 33.
(1) Корабът се счита за пристигнал и заел реда си за обработка от часа, обявен от капитана на кораба в известието за готовност. Този час не може да предхожда часа на връчване на известието.
(2) Капитанът предава на пристанищния оператор подробен план за товарене или разтоварване на кораба.
(3) В товарния план се посочва разпределението на товарите по трюмовете с означение на номера на коносамента (товарителницата), вида и количеството на всяка партида, вида на отделянето на партидите (сепарацията), както и конструктивните особености на кораба и товарните му помещения.
(4) Капитанът на кораб, който идва за дотоварване в пристанището, представя подробен план за товара, взет в предишното пристанище, схема на разположението му, вида и начина на укрепване, свободните или частично свободните товарни помещения.
(5) Ако на кораба предстои натоварване на тежки (над 10 т) и/или дългомерни (над 12 м) товари, до началото на товарните операции капитанът на кораба е длъжен да представи на пристанищния оператор освен товарния план и схема на разположението и укрепването на тези товари с отчитане на допустимите натоварвания на палубата, товарните помещения, наличието на римове и други.
(6) (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г., бр. 32 от 2006 г.) Товарният план трябва да бъде заверен в съответната дирекция "Морска администрация" преди започване на товарните операции в случаите, когато корабът ще товари:
1. зърно насипно, живи животни или дървен материал на палубата;
2. палубен товар с единична или обща маса над 10 тона;
3. опасни товари, включени в Международния кодекс за превоз на опасни товари по море (Кодекс IMDG) или Международния кодекс за безопасна практика за превоз на твърди насипни товари (Кодекс BC), част "А" и "Б".

Чл. 34. Преди началото на товарните операции представители на капитана и на пристанищния оператор извършват оглед на товарните помещения, на товара в тях, на корабните устройства и механизми, участващи в обработката, за да определят състоянието им по външни белези.

Чл. 35.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2005 г., бр. 32 от 2006 г.) Обработката на товарите се извършва по предварително разработена от пристанищния оператор и съгласувана с Изпълнителна агенция “Пристанищна администрация” технологична карта, която включва необходимите мерки за безопасност за всеки отделен товар.
(2) Подреждането на товарите в товарните помещения и на палубата се извършва от пристанищния оператор по товарния план съгласно изискванията и под контрола на капитана на кораба.
(3) (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Обработката на кораби за насипни товари се извършва в съответствие с изискванията на Кодекса за безопасно товарене и разтоварване на кораби за насипни товари на Международната морска организация.

Чл. 36.
(1) Капитанът е длъжен да обезпечи достатъчна устойчивост и оптимален диферент на кораба, надеждна защита на корабните палубни съоръжения (трапове, вентилаторни, отдушници, капаци на люкове и др.) през цялото време на обработка на кораба, както и непрекъснатото приемане или предаване на товара, освен ако не е уговорено друго.
(2) Капитанът на кораба е отговорен за правилното разпределение на товара в товарните помещения, подреждането, укрепването и сепарирането на товара. Разходите при неправилно натоварване са за сметка на превозвача или пристанищния оператор, ако последният не е изпълнил указанията на капитана на кораба.

Чл. 37. Пристанищният оператор информира своевременно (но в срок не по-малко от четири часа) капитана за всяко предстоящо притегляне на кораба по кея, преместване на друг кей, за началото или края на товарните и спомагателните операции или за други обстоятелства, свързани с обработката на кораба.

Чл. 38. Ако не е уговорено друго, корабът приема или предава товара непрекъснато, като предоставя безвъзмездно електроенергия, осветление, въздух под налягане, пара, товарни лебедки и кранове, инструменти и другите приспособления, необходими за обезпечаване обработването на товара и безопасността на заетите работници, освен ако не е уговорено друго. Престоите на пристанищната механизация и работници поради неизправни корабни товарни средства, електроенергия, осветление, липса на пара, намаляване интензивността на работата по причина на лоша или необходимост от специална сепарация на товара са за сметка на кораба.

Чл. 39.
(1) Товаренето и разтоварването се осъществяват под ръководството на служител на пристанищния оператор.
(2) Ако не е уговорено друго, корабният екипаж отваря и затваря люковете на корабните товарни помещения. При преустановяване на обработката люковете се затварят и отварят от корабния екипаж, а при използване на пристанищна механизация е за сметка на кораба (превозвача).

Чл. 40.
(1) Товарните операции на танкери се извършват при спазване изискванията на Международното ръководство за безопасна работа на нефтени танкери и терминали и на Международното ръководство за безопасна работа на химикаловози.
(2) При извършване на товарно-разтоварни работи на нефт и нефтопродукти в пристанище или на рейд около танкера се поставят бонови заграждения за предпазване от евентуален разлив.
(3) Капитанът на танкера е длъжен допълнително да информира капитана на пристанището и пристанищния оператор за състоянието на корабното оборудване, съоръжения и механизми, както и за получените повреди по пътя или при обработката, които нарушават мореходността на кораба, условията за безопасност при товарните операции или са предпоставка за замърсяване на околната среда.
(4) При нарушаване изискванията за безопасност или при повреда на кораба, оборудването или съоръженията, при нарушения по контрола или оперирането от страна на екипажа, които представляват опасност за възникване на авария, капитанът на пристанището по искане на пристанищния оператор спира товарните операции и при необходимост корабът се премества на безопасно място.

Чл. 41. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Кораб, на който е извършен изходен граничен контрол, освобождава кея не по-късно от 2 часа след приключване на контролa.

Раздел VIII
Обработка на опасни или замърсяващи околната среда товари в пристанищата за обществен транспорт
(Изм. загл., ДВ, бр. 59 от 2003 г.; отм., бр. 53 от 2006 г.)

Чл. 42. - чл. 53 (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).

Раздел IX
Правила за кораби, превозващи пътници

Чл. 54
(1) (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Капитаните на кораби, превозващи пътници, са длъжни да не допускат наличие на борда на повече лица от разрешения брой, вписан в корабните документи. Всички лица, намиращи са на борда на кораба, се преброяват преди отплаване.
(2) (Зал., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) .

Чл. 55. Пристанищните оператори поддържат съоръженията и оборудването на местата за качване и слизане на пътниците в изправно техническо състояние съгласно изискванията за осигуряване на безопасност.

Чл. 56.
(1) (Предишен текст на чл. 56, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Капитанът на кораб, който превозва пътници, носи отговорност за осигуряване безопасното качване и слизане на пътниците. Качването и слизането на пътници извън определените за това терминали или части от тях се забранява.
(2) (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Обработката на пътниците се извършва от пристанищния оператор по съгласувана с ИА "Пристанищна администрация" "Инструкция за обработка на пътниците (пътникопотока)".

Чл. 57. (Нов, ДВ, бр. 59 от 2003 г.)
(1) Преди отплаване на пътнически кораб от българско пристанище капитанът преброява всички лица, намиращи се на борда, и съобщава броя им на регистратора и на съответната Д "МА".
(2) Преди отплаване на пътнически кораб, плаващ под българско знаме, от чуждо пристанище към българско пристанище, както и към пристанище на държава-членка на Европейския съюз, капитанът предоставя информацията по ал. 1 на съответната Д "МА" и на регистратора.
(3) Корабопритежателят, извършващ превоз с пътнически кораб, плаващ под чуждо знаме, от чуждо пристанище към българско пристанище, предоставя информацията по чл. 57 на Д "МА" при търсене и спасяване.
(4) Разпоредбите на този член не се прилагат за превози с нетърговска цел.

Чл. 58. (Нов, ДВ, бр. 59 от 2003 г.)
(1) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Превозвачът изготвя списък с данни за пътниците, намиращи се на борда на пътнически кораб, който отплава от българско пристанище, когато:
1. корабът отплава на разстояние над 20 морски мили;
2. корабът отплава по р. Дунав в задгранично плаване, освен ако плава изключително в участъка от км 845 до км 375.
(2) Списъкът по ал. 1 включва следните данни:
1. име и фамилия;
2. пол;
3. дата и година на раждане;
4. информация относно необходимостта от специални грижи, когато пътникът е посочил, че се нуждае от такива.
(3) Списъкът се предава преди отплаване на кораба на капитана, на съответната Д "МА" и на регистратора.
(4) Преди отплаване на пътнически кораб, плаващ под българско знаме, от чуждо пристанище към българско пристанище, както и към пристанище на държава - членка на Европейския съюз, превозвачът предоставя информацията по ал. 2 на съответната Д "МА", на регистратора и на капитана.
(5) Корабопритежателят, извършващ превоз с пътнически кораб, плаващ под чуждо знаме, от чуждо пристанище към българско пристанище, предоставя информацията по ал. 2 на Д "МА" при търсене и спасяване.

Чл. 59. (Нов, ДВ, бр. 59 от 2003 г.)
(1) При поискване от ИА "МА" или компетентен орган по търсене и спасяване на море на страна - членка на Европейския съюз, регистраторът е длъжен незабавно да предостави информацията по чл. 57 и 58.
(2) Информацията по чл. 57 и 58 е за служебно ползване.

Раздел X
Зимуване на кораби в пристанищата
(Нов раздел, ДВ, бр. 3 от 2005 г.)

Чл. 60.
(1) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Зимуването на български и чуждестранни кораби в българските пристанища на р. Дунав се осъществява в предварително обявени и съгласувани с Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" и Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на р. Дунав" зимовници - вътрешни водни басейни или естествени укрития, с оглед предпазване на корабите и другите плаващи съоръжения от въздействието на стихийни природни явления - ледоход, буря и др.
(2) Зимуване на кораби и плаващи съоръжения, предназначени за превоз на запалителни, взривни, радиоактивни и други опасни или вредни за околната среда товари, се осъществява в специализирани пристанища, предназначени за обработка на тези товари, след съгласуване с ИА "Морска администрация".
(3) Ежегодно в срок до 15 октомври българските и чуждестранните корабопритежатели подават до пристанищните оператори писмена заявка, съдържаща данни относно броя и типа на корабите и плаващите съоръжения, за зимуване в акваторията на съответното пристанище, което има водни басейни и укрития, определени за зимуване на кораби.
(4) Ежегодно в срок до 15 ноември пристанищните оператори разработват планове за разположението на корабите и плаващите съоръжения в зимовниците, определени за зимуване на кораби, като уведомяват писмено за това корабопритежателите, подали заявка по ал. 3.
(5) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Ежегодно в срок до 30 ноември пристанищните оператори представят в Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" информация за състоянието на зимовниците и за броя, типа, собствеността и националността на корабите и плаващите съоръжения съгласно плановете по ал. 4.
(6) Корабопритежател, чийто кораб не е включен в плана по ал. 4 от пристанищния оператор, е длъжен да осигури отплаването на кораба си от пристанището своевременно преди появата на ледоход.
(7) В случаите по ал. 6 и при наличие на свободни места в зимовниците корабите, собственост на български или чуждестранни корабопритежатели, могат да бъдат приети в зимовниците след съгласуване със съответния пристанищен оператор.
(8) (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Териториалните поделения на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" осъществяват контрол за спазване на реда и изискванията за зимуване.

Чл. 61.
(1) Предоставянето на безопасни условия за зимуване, снабдяването с вода, електроенергия и други услуги на зимуващите кораби и плаващите съоръжения се заплаща от корабопритежателите съгласно предварително обявени от пристанищните оператори тарифи за цени за достъп и пристанищни услуги.
(2) Пристанищните оператори вземат мерки за обезпечаване приемането на кореби и плаващи съоръжения за зимуване съгласно плановете по чл. 60, ал. 4, включващи снегопочистване на подходните пътища, разбиване на лед в басейните, организация за приемане на отпадъчни води и твърди отпадъци и др.
(3) Всеки пристанищен оператор изготвя Инструкция за зимуване на корабите, която се утвърждава от директора на съответната териториална дирекция на ИА "Морска администрация".
(4) За всеки зимовник пристанищният оператор назначава оперативен отговорник, който подготвя план за реда и последователността на въвеждане на на корабите в зимовника, в съответствие с инструкцията по ал. 3.

Чл. 62. Използване на естествени укрития, извън посочените в чл. 60, ал. 1, за престой на кораби при ледоход се допуска на отговорност на корабопритежателите, като същите са длъжни да уведомят своевременно за намеренията си съответната териториална дирекция на ИА "Морска администрация".

Раздел XI
Особен режим за посещение на нефтени танкери
(Нов раздел, ДВ, бр. 32 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 63. Разпоредбите на този раздел не се прилагат по отношение на държавни кораби, използвани с нетърговска цел.

Чл. 64. Забранява се влизането в българско пристанище и заставането на еднокорпусен нефтен танкер от категория 1 независимо от годината, в която е предаден за експлоатация, както и на еднокорпусен нефтен танкер от категории 2 и 3, предаден за експлоатация през 1979 г. или по-рано.

Чл. 65. Забранява се влизането в българско пристанище или заставане на отдалечено от брега морско съоръжение на еднокорпусен нефтен танкер от категории 2 и 3, както следва:
1. за кораби, предадени за експлоатация през 1980 и 1981 г. - от 2007 г., след настъпване на съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация;
2. за кораби, предадени за експлоатация през 1982 г. - от 2008 г., след настъпване на съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация;
3. за кораби, предадени за експлоатация през 1983 г. - от 2009 г., след настъпване на съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация;
4. за кораби, предадени за експлоатация през 1984 г. и по-късно - от 2010 г., след настъпване на съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация.

Чл. 66.
(1) Нефтени танкери от категория 2 или 3 могат да посещават български пристанища и отдалечени от брега морски съоръжения до една от следните дати, според това, коя от двете настъпи по-рано:
1. 2015 г. при настъпване на съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация;
2. датата, на която се навършват 25 години от предаването на кораба за експлоатация.
(2) Разпоредбата по ал. 1 се прилага при условие, че нефтените танкери са:
1. оборудвани с двойно дъно или двойни бордове, които се простират по цялата дължина на товарните танкове и не се използват за превоз на нефт, или
2. с двоен корпус, в който не се превозва нефт, простиращ се по цялата дължина на товарните танкове, които не отговарят на условията по параграф 1(с) на измененото правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.

Чл. 67.
(1) Забранява се влизане във и излизане от българско пристанище или заставане на отдалечено от брега морско съоръжение, както и заставането на котва в морските пространства на Република България на еднокорпусни нефтени танкери с дедуейт 600 или повече тона, превозващи тежки нефтопродукти.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за нефтени танкери, които се експлоатират само в пристанища или вътрешни водни пътища на Република България, при условие че са снабдени с всички необходими корабни документи съгласно българското законодателство.

Чл. 68. От 2008 г. се забранява влизането във или напускането на българско пристанище, както и заставането на котва в морските пространства на Република България на еднокорпусни нефтени танкери с дедуейт 600 или повече, но по-малко от 5000 t, считано от съответната дата, на която корабът е бил предаден за експлоатация.

Чл. 69. Забранява се влизането във или излизането от български пристанища, заставане на отдалечено от брега морско съоръжение, както и заставане на котва в морските пространства на Република България на еднокорпусни нефтени танкери от категории 2 и 3, на възраст над 15 години освен в случаите, когато отговарят на изискванията на "Схема за оценка на състоянието", приета с Резолюция на Международна морска организация МЕРС 94(46) от 27 април 2001, изменена с Резолюция МЕРС 99(48) от 11 октомври 2002 и Резолюция МЕРС 112(50) от 4 декември 2003 г.

Чл. 70. Забранява се влизането в българско пристанище или заставането на отдалечено от брега морско съоръжение на нефтени танкери от категории 2 и 3 от 2015 г., считано от датата, на която корабът е бил предаден за експлоатация независимо, че продължават да са в съответствие с изискванията на параграф 5 на измененото правило 13 G на Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.

Чл. 71. Капитанът на пристанището може да позволи влизане във или напускане на пристанище или заставане на отдалечено от брега морско съоръжение , както и заставане на котва в морските пространства на Република България на кораб, неотговарящ на изискванията по чл. 64 - 70, който:
1. се намира в затруднение и търси убежище, или
2. плава без товар към пристанище за ремонт.

Чл. 72. Изпълнителна агенция "МА" уведомява Междунарадната морска организация в случай на забрана по чл. 70 за влизане на нефтени танкери в българските пристанища, експлоатирани в съответствие с разпоредбите на параграф 5 от измененото правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.

Чл. 73. Изпълнителна агенция "МА" уведомява ИМО за всяко разрешение, оттегляне на разрешение, забрана за работа на нефтени танкери от категория 2 или 3, плаващи под знамето на Република България, в съответствие с член 69.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба :
1. "Пътник" е лице по смисъла на глава 1, част "А", Правило 2, § "е" на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот по море.
2. "Входен граничен контрол" е съвкупност от действия за разрешаване на свободна практика на кораба, обработка на кораба и товара, слизане на брега на екипажа и пътниците, снабдяване, ремонт и др.
3. "Свободна практика" е разрешение за кораба и неговия екипаж да влезе в пристанище и да предприеме товарно-разтоварни и всякакви други операции.
4. "Изходен граничен контрол" е съвкупност от действия за разрешаване отплаването на корабите.
5. "Обичаи на пристанищата" са съвкупност от правила, нормативи и трайно установени практики, приложими в съответното пристанище.
6. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Кодекс "IMDG" е Международният кодекс за превоз на опасни товари по море.
7. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Кодекс "IBC" е кодекс, приет от Международната морска организация за конструкция и оборудване на кораби за превоз на опасни химикали в наливно състояние.
8. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Кодекс "IGC" е кодекс, приет от Международната морска организация за конструкция и оборудване на кораби за превоз на втечнен газ в наливно състояние.
9. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Кодекс "INF" е кодекс, приет от Международната морска организация за безопасен превоз на отработено ядрено гориво, плутоний и високо радиоактивни отпадъци в контейнери на борда на кораби.
10. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Кодекс "BC" е кодекс, приет от Международната морска организация за безопасната практика за превоз на твърди насипни товари.
11. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Престой на кораба" е общото време на пребиваване на кораба на рейда, време за швартоване и отшвартоване на кораба и времето на кея.
12. "Контрасталии (демюрейдж)" - времето, през което е забавена обработката на корабите.
13. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Опасни товари" са товарите, посочени в кодекс "IMDG", опасни течни товари по глава 17 на кодекс IBC, втечнени газове по глава 19 на кодекс IGC, твърди товари съгласно Апендикс B на кодекс BC и товари, предписания за чийто превоз са описани в съответствие с точка 1.1.3 на Кодекс IBC или точка 1.1.6 на Кодекс IGC.
14. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Замърсяващи околната среда товари" са:
а) нефт, както е определен в МАРПОЛ Анекс 1;
б) вредни течни вещества, както са определени от МАРПОЛ Анекс 2;
в) вредни вещества, както са определени в МАРПОЛ Анекс 3.
15. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.; доп., бр. 32 от 2006 г.) "МАРПОЛ" е Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби от 1973 г. заедно с Протокола към нея, подписан през 1978 г., както е изменена (МАРПОЛ 73/78).
16. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "SOLAS" е Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море заедно с протокола и допълненията към нея.
17. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "MMSI номер" е идентификационен номер по морската мобилна комуникационна мрежа.
18. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Лица на борда на корабите" са всички физически лица на борда на кораба независимо от тяхната възраст.
19. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Пътнически кораб" е всеки кораб или високоскоростен плавателен съд, който превозва повече от 12 пътници.
20. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Високоскоростен плавателен съд" е плавателен съд съгласно определението на Правило № 1, Глава X на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море, заедно с протокола и допълненията към нея.
21. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) "Регистратор" е лице, намиращо се на брега и определено от превозвача, което е отговорно за съхраняване на информацията по чл. 57 и 58.
22. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Измененото правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78" е измененията на Правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78, и към Допълнение на IOPP Сертификат, както е прието в Резолюция МЕРС 111 (50) от 4 декември 2003 г., в сила от 4 април 2005 г.
23. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Нефтен танкер" е танкер, както е определен в Правило 1(4) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
24. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Дедуейт" е дедуейтът, определен в Правило 1 (22) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78;
25. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Нов нефтен танкер" е нефтен танкер, както е определен в Правило 1 (26) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
26. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Нефтен танкер категория 1" е нефтен танкер с дедуейт 20 000 и повече тона, превозващ суров нефт, горива, тежки дизелови горива или смазочни материали, и танкер с дедуейт 30 000 и повече тона, превозващ нефтопродукти, различни от горепосочените, които не отговарят на изискванията на правило 1 (26) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
27. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Нефтен танкер категория 2" е нефтен танкер с дедуейт 20 000 и повече тона, превозващ суров нефт, горива, тежки дизелови горива или смазочни материали, и танкер с дедуейт 30 000 и повече тона, превозващ нефтопродукти, различни от горепосочените, които отговарят на изискванията за нов танкер, определени в правило 1 (26) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78 и снабден с танкове за изолиран баласт, разположени предпазващо.
28. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Нефтен танкер категория 3" е нефтен танкер с дедуейт 5000 и повече тона, но по-малко от този, определен в т. 26 и 27.
29. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Еднокорпусен танкер" е нефтен танкер, който не притежава двукорпусна или еквивалентна конструкция, съгласно изискванията на Правило 13 F от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
30. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Двукорпусен танкер" е:
а) нефтен танкер с дедуейт 5000 и повече тона с двукорпусна или еквивалентна конструкция, отговарящ на изискванията на Правило 13 F от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78, както е изменена, или отговарящ на изискванията на параграф 1 (с) на измененото правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78;
б) нефтен танкер с дедуейт 600 или повече тона, но по-малко от 5000 тона, снабден с дънни танкове или пространства, отговарящ на изискванията на правило 13 F (7)(а) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78 и бордови танкове или пространства, съответстващи на изискванията на правило 13 F (3)(а) и отговарящи на изискванията за разстоянието W, съгласно правило 13 F (7)(b) от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
31. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Възраст" е възрастта на кораба, равняваща се на броя на годините от датата на предаването му в експлоатация.
32. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Тежко дизелово гориво" е дизелово гориво, както е определено в измененото Правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
33. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Гориво" е тежки дестилати или остатъци суров нефт или смеси от такива материали, както е определено в измененото Правило 13 G от Анекс I на МАРПОЛ, 73/78.
34. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) "Тежки нефтопродукти" са суров нефт с плътност над 900 кг/м3 при 15 °С; горива с плътност над 900 кг/м3 при 15 °С или с кинематичен вискозитет над 180 мм2/сек при 50 °С над 180 мм2/сек.; битуми, катрани и емулсии от тях.
35. (Нова, ДВ, бр. 62 от 2006 г.) "Риболовен кораб" е всеки кораб, оборудван или използван с търговска цел за улов на риба или други живи морски ресурси.
36. (Нова, ДВ, бр. 62 от 2006 г.) "Международно плаване" е плаване от пристанище на Република България до пристанище на друга държава или обратно.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Тази наредба се издава на основание чл. 99 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, на Република България и чл. 203а от Кодекса на търговското корабоплаване.

§ 3. За всички неуредени случаи се прилагат правилата и обичаите за съответните пристанища.

§ 4. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2005 г., бр. 32 от 2006 г.) Указания по прилагането на наредбата се издават от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" и изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация", а за всяко конкретно пристанище - от капитана на съответното пристанище и началника на териториалното звено на ИА "Пристанищна администрация".

§ 5. Тази наредба влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник", с изключение разпоредбите на чл. 4, ал. 3 и 4, които влизат в сила от 1 януари 2004 г.

§ 5а. (Нов, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и 2 влизат в сила на 1 август 2003 г. и не се прилагат за кораби, които са отплавали към пристанища или рейдове в Република България преди тази дата.

Приложение № 1
към чл. 4, ал. 3
(Отм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.)

Приложение № 2
към чл. 23
(Изм. и доп., ДВ, бр. 32 от 2006 г.)

Документи, изисквани при пристигане и отплаване на кораби

Документи при пристигане:
1. Обща декларация - 5 копия.
2. Декларация за товара - 4 копия.
3. Декларация за корабните запаси - 4 копия.
4. Декларация за личните вещи на екипажа - 2 копия.
5. Списък на екипажа - 4 копия.
6. Списък на пътниците - 4 копия.
7. Морска санитарна декларация - 1 копие.

Документи при отплаване:
1. Обща декларация - 5 копия.
2. Декларация на товара - 4 копия.
3. Декларация на корабните запаси - 3 копия.
4. Списък на екипажа - 2 копия.
5. Списък на пътниците - 2 копия.
6. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Декларация относно вида и обема на предадените отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъци от корабни товари - 1 копие.

Корабни сертификати и документи, изисквани за проверка от ИА "Морска администрация":
I. За всички кораби:
1. Акт за националност.
2. Международно свидетелство за тонажа.
3. Свидетелство за товарните водолинии.
4. Инструкция за определяне на устойчивостта.
5. Документ за надлежно комплектоване на кораба с екипаж.
6. Свидетелства за правоспособност на капитана, офицерите и екипажа.
7. Международно свидетелство за предотвратяване замърсяването с нефт.
8. (Изм., ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Дневник за нефтените операции, част 1.
9. План за борба с разливи и замърсявания с нефт и нефтопродукти (SOPEP).
10. План за третиране на отпадъците и дневник за операциите с твърдите отпадъци.
11. Информация за баласта съгласно Резолюция А. 868 (20) на ИМО.

II. За пътнически кораби:
Свидетелство за сигурност на пътнически кораб.

III. За товарни кораби:
1. Свидетелство за сигурност на конструкцията на товарен кораб.
2. Свидетелство за сигурност на оборудването и снабдяването на товарен кораб.
3. Свидетелство за сигурност на радиооборудването на товарен кораб.
4. Свидетелство за съответствие със специалните изисквания за кораби, превозващи опасни товари.
5. Манифест на опасните товари или товарен план.
6. Свидетелство за право на кораба да превозва зърно насипно.
7. Свидетелство за наличие на застраховка или друго финансово обезпечаване на гражданска отговорност за щети от замърсяване с нефт.
8. (Нова, ДВ, бр. 32 от 2006 г.) Дневник за товаро-баластните операции на нефтени танкери.

IV. Кораби, превозващи опасни химически товари наливно:
1. Международно свидетелство за годност на кораба да превозва опасни химически товари наливно.
2. Дневник за товарни операции на кораб, превозващ наливно вредни течни вещества.

V. Танкери химикаловози:
Свидетелство за годност на кораба да превозва вредни химикали наливно или Международно свидетелство за годност на кораба да превозва вредни химикали наливно.

VI. Газовози:
Свидетелство за годност на кораба да превозва втечнени газове наливно или Международно свидетелство за годност на кораба да превозва втечнени газове наливно.

VII. Кораби със специално предназначение:
Свидетелство за сигурност на кораб със специално предназначение.

Приложение № 3
към
чл. 43
(Изм. и доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Информация за корабите, превозващи опасни или вредни за околната среда товари

1. (Доп., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Име и позивни на кораба и номера по IMO и MMSI номер, когато има такъв.
2. Националност на кораба.
3. Дължина и газене на кораба.
4. Пристанище на пристигане.
5. Очаквано време на пристигане в пристанището или на пилотската станция в зависимост от изискванията на съответните власти.
6. Очаквано време на отплаване.
7. Маршрут на прехода.
8. (Изм., ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Точните технически наименования на опасните или замърсяващи околната среда товари, номерът по кодекса на ООН, ако има такъв, класификацията съгласно кодекси IMDG, IBC, IGC и ако е необходимо - класа на кораба съгласно кодекс INF на Международната морска организация, количествата на тези товари и тяхното разположение на борда, и ако товарите се превозват в контейнери или преносими цистерни - идентификационните им номера.
9. Потвърждение, че на борда на кораба има списък, манифест или съответен товарен план, съдържащ подробни данни за опасните или замърсяващи околната среда товари и тяхното разположение.
10. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Брой на лицата от екипажа на борда.
11. (Нова, ДВ, бр. 59 от 2003 г.) Адрес, на който може да се получи подробна информация за товара.

Приложение № 4
към чл. 50, ал. 1
(Ново, ДВ, бр. 59 от 2003 г.; изм., бр. 32 от 2006 г.;
отм., бр. 53 от 2006 г.)

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив