Глава първа
ОБЩА РАЗПОРЕДБА
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за:
а) одобряване типа на гумите;
б) одобряване типа на гумите по отношение нивото на шума при контакт с пътя;
в) одобряване типа на превозните средства по отношение на монтирането на гумите;
2. техническите изисквания към гумите, към монтирането им на превозните средства и към нивото на шума при контакт с пътя.
Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГУМИ
Раздел I
Заявление за ЕО одобряване на типа
(Загл. изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Чл. 2. Типът на гуми се одобрява по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, издадена от министъра на транспорта и съобщенията (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).
Чл. 3.
(1) Производителят подава заявление за одобряване типа на гуми до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1, с приложено към него съдържание.
(3) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага скица или снимка на шарката на протектора на гумата и скица на напомпаната гума, монтирана на измервателната джанта, на която са обозначени размери, посочени в т. 2.2.1 и 2.2.2 от приложение № 2.
(4) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Върху образците от тип гума, представени за ЕО одобряване на типа, трябва ясно и незаличимо да бъде обозначена търговската марка или наименованието на заявителя и да има достатъчно място за вписване на ЕО маркировката за одобряване на типа съгласно изискванията на чл. 13.
(5) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага или протокол от изпитване на образци от гуми, издаден от избрана техническа служба, или определен от ИА "АА" брой образци гуми.
(6) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват елементите на гумата с достатъчни и ясно различими подробности.
(7) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.
Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) Към списъка с данни по чл. 3, ал 2 за функции, които следят износването или състоянието на гумата и имат електронно управление, се прилага информация за неговото действие.
Раздел II
Одобряване типа на гуми и изисквания към гумите
Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на гуми, когато:
1. гумата отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3.
Чл. 6.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на ЕО сертификат по чл. 5, ал. 1, ако гумите отговарят на изискванията на тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз; изм., бр. 90 от 2006 г.) Отказът да се издаде ЕО сертификат по чл. 5, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(3) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на другите държави - членки на ЕС, за отказа за издаване на ЕО сертификат по чл. 5, ал. 1 в едномесечен срок от решението за отказ.
(4) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Когато се установи, че определен тип гума представлява сериозен риск за активната и пасивната безопасност на превозното средство въпреки наличието на валиден ЕО сертификат за съответствие, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предлага на съответните компетентни органи:
1. за период до 6 месеца да не регистрират тези ПС;
2. да забранят пускането на пазара на тези типове гуми.
(5) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, и Европейската комисия за предприетите мерки, на които се основава решението по ал. 4. Когато компетентен орган на държава - членка на ЕС, издала типовото одобряване, оспорва риска за активната и пасивната безопасност на ПС, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предприема мерки за уреждане на спора и провежда консултации с цел решаване на проблема.
Чл. 7.
(1) За всеки одобрен тип гума се издава номер на одобряването при спазаване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "92/23" и "01/43".
(2) За различните одобрени типове гуми се издават различни номера.
Чл. 8.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Върху всяка гума от одобрен тип се нанася ЕО маркировка за одобряване (т. 3, приложение № 2), която:
1. (изм., ДВ,, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) се състои от правоъгълник, който огражда буквата "e", последван от номер 34;
2. съдържа "базовия номер на одобряване", предвиден в секция 4 на приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, предшестван от две цифри "00" за гуми за товарни автомобили или "02" за гуми за леки автомобили и поставен непосредствено до правоъгълника;
3. е видима, четлива и неизтриваема.
(2) Към маркировката се нанасят и всички обозначения, посочени в т. 1.1 от приложение № 2.
Чл. 9. Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа гума.
Чл. 10.
(1) (Предишен текст на чл. 10, ДВ, бр. 58 от 2006 г.) В случай на изменения на одобрения в съответствие с тази наредба тип гума се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" в срок до един месец изпраща на компетентните органи на държавите - членки на ЕС, копие от издадения ЕО сертификат за изменението на одобряването на типа гуми.
Чл. 11. При изменение на шарката на протектора на гума от одобрен тип не се повтарят изпитванията по чл. 13.
Чл. 12. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат съгласно разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 13.
(1) Изискванията към гумите, към тяхната маркировка и нейното разположение са посочени в приложение № 2.
(2) Категориите за скорост, пълният диапазон на конвенционалното число "d", списъкът на символите за индексите за капацитет на натоварване, както и отношението между индекса за налягане и единиците за налягане са посочени в приложение № 4.
(3) Спецификациите за измервателна джанта, външен диаметър и ширина на профила на гуми за леки и товарни автомобили с определени обозначения са посочени в приложение № 5.
(4) Измерването на размерите на гумата се извършва по метода, посочен в приложение № 6.
(5) Изпитването за натоварване/скорост се извършва съгласно процедурата, посочена в приложение № 7.
(6) Изменението на капацитета на натоварване спрямо скоростта е посочено в приложение № 8.
Глава трета
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГУМИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА НИВОТО НА ШУМА ПРИ КОНТАКТ С ПЪТЯ
Раздел I
Заявление за ЕО одобряване на типа
(Загл. изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Чл. 14.
(1) Изискванията, посочени в тази глава, се прилагат за гуми, предназначени за монтиране на превозните средства, регистрирани за първи път след 1 октомври 1980 г.
(2) Изискванията по ал. 1 не се прилагат за:
1. гуми, чиято номинална конструктивна скорост е по-малка от 80 km/h;
2. гуми, чийто номинален диаметър на джантата не надвишава 254 mm (код 10) или е по-голям или равен на 635 mm (код 25);
3. Т-тип резервни гуми за временно ползване;
4. гуми, предназначени за монтиране на превозните средства, регистрирани за първи път преди 1 октомври 1980 г.
Чл. 15. Одобряване типа на гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се извършва по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 16.
(1) Производителят подава заявление за одобряване типа на гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя до изпълнителния директор на ИА "АА" в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 9, с приложено към него съдържание.
(3) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага протокол за изпитване на образци от гуми, издаден от техническа служба, чийто брой се определя от ИА "АА".
(4) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, които, ако има такива, показват съответните елементи с достатъчни и ясно различими подробности.
(5) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Върху образците от тип гума, предоставени за ЕО одобряване на типа, трябва ясно и незаличимо да бъде обозначена търговската марка или наименованието на заявителя и да има достатъчно място за вписване на ЕО маркировката за одобряване на типа съгласно изискванията на чл. 8 и 20.
(6) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.
Раздел II
ЕО одобряване на типа
(Загл. изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Чл. 17. Заявителят представя на техническата служба комплект от четири гуми с еднакъв размер и шарка на протектора, представителни за серията от гуми, за изпитване на нивото на шума при контакт с пътя.
Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя, когато:
1. гумата отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на ЕО сертификат по чл. 18, ал. 1, ако типът гуми по отношение на нивото на шума при контакт с пътя отговаря на изискванията по тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз; изм., бр. 90 от 2006 г.) Отказът да се издаде ЕО сертификат по чл. 18, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(3) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на другите държави - членки на ЕС, за отказа за издаване на ЕО сертификат по чл. 18, ал. 1 в едномесечен срок от решението за отказ.
(4) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Когато се установи, че определен тип гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя представлява сериозен риск за активната и пасивната безопасност на превозното средство въпреки наличието на валиден ЕО сертификат за съответствие, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предлага на съответните компетентни органи:
1. за период до 6 месеца да не регистрират тези ПС;
2. да забранят пускането на пазара на тези типове гуми.
(5) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, и Европейската комисия за предприетите мерки, на които се основава решението по ал. 4. Когато компетентен орган на държава - членка на ЕС, издала типовото одобряване, оспорва риска за активната и пасивната безопасност на ПС, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предприема мерки за уреждане на спора и провежда консултации с цел решаване на проблема.
Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) За всеки одобрен тип гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се издава номер на ЕО одобряването при спазване изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 се попълва съответно "92/23" и "01/43".
(2) За различините одобрени типове гуми по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се издават различни номера.
(3) Номерът на одобряването на тип гума и номерът на одобряването на тип гума по отношение на нивото на шум при контакт с пътя са различни.
Чл. 20. Номерата на одобряване типа на гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се последват от символа "s".
Чл. 21.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Върху всяка гума от одобрен тип по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се поставя ЕО маркировка за одобряване.
(2) Освен изискванията за маркировка, които са посочени в т. 1.1 от приложение № 2, гумата трябва да има и обозначения за:
1. наименование или търговска марка на производителя;
2. наименование на фабричната марка, търговско описание или търговска марка.
Чл. 22. Производителят информира писмено изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя.
Чл. 23.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случай на изменения на одобрения тип гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета. При изменение на шарката на протектора на серия от гуми от одобрен тип по отношение на нивото на шума при контакт с пътя изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи повторни изпитвания на представителен набор от образци.
(2) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" в срок до един месец изпраща на компетентните органи на държавите - членки на ЕС, копие от издадения ЕО сертификат за изменението на ЕО одобряването на типа гуми по отношение на нивото на шума при контакт с пътя.
Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) При добавяне на обозначения за размер на гумата или търговски марки към серия от гуми, получили ЕО одобряване на типа по отношение на нивото на шума при контакт с пътя, изпълнителният директор на ИА "АА" изисква повторно изпитване.
Чл. 25.
(1) Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) При извършване на проверки съгласно приложение № 11 за осигуряване съответствието на продукцията се счита, че изискванията са спазени, ако нивото на шума на изпитваната гума не превишава с повече от 1 dB(А) стойностите, посочени в чл. 30.
Раздел III
Изисквания към нивото на шума при контакт с пътя
Чл. 26. Тип гума по отношение на нивото на шума при контакт с пътя е серия от гуми с определени размери, фабрични марки, търговски марки и търговски описания, които не се различават по следните съществени характеристики:
1. наименование на производителя;
2. класификация на гумата;
3. конструкция на гумата;
4. категория за употреба;
5. шарка на протектора;
6. "подсилени" или "за допълнително натоварване" - за гуми от клас С1.
Чл. 27. Спецификациите на измервателната апаратура, условията за изпитване и методът за измерване на нивото на шума, емитиран от комплект гуми, монтирани на изпитваното превозно средство, които се въртят с висока скорост по определена пътна настилка, са посочени в приложение № 11.
Чл. 28. Максималното ниво на шума при движение на изпитваното превозно средство по инерция се отчита с помощта на далечно разположени микрофони.
Чл. 29.
(1) Окончателният резултат за еталонна скорост се получава чрез линеен регресионен анализ. Резултатите от изпитването не са сравними с шума от гумите, измерен по време на увеличаване на скоростта или по време на задействане на спирачките.
(2) Видът на протокола от изпитването по чл. 27 е посочен в приложение № 12.
Чл. 30. Определените в съответствие с т. 4.5 от приложение № 11 шумови нива не трябва да превишават следните пределни стойности:
1. за гуми от клас С1 по отношение на номиналната широчина на профила на изпитваната гума:
Пределни стойности в dB(А) |
||||
Клас на гумата |
Номинална широчина |
А |
Б |
В |
С1а | ≤ 145 | 72 (*) | 71 (*) | 70 |
С1b | > 145 ≤ 165 | 73 (*) | 72 (*) | 71 |
C1c | > 165 ≤ 185 | 74 (*) | 73 (*) | 72 |
C1d | > 185 ≤ 215 | 75 (**) | 74 (**) | 74 |
C1e | > 215 | 76 (***) | 75 (***) | 75 |
(*) Пределните стойности в колона А се прилагат до 30 юни 2007 г.; Пределните стойности в колона Б се прилагат от 1 юли 2007 г.;
(**) Пределните стойности в колона А се прилагат до 30 юни 2008 г.; Пределните стойности в колона Б се прилагат от 1 юли 2008 г.;
(***) Пределните стойности в колона А се прилагат до 30 юни 2009 г.; Пределните стойности в колона Б се прилагат от 1 юли 2009 г. а) за подсилени гуми (или за допълнително натоварване) пределните стойности се завишават с 1 dB(А);
б) за гуми, които са класифицирани в категория за употреба "Специална", пределните стойности се завишават с 2 dB(А); 2. за гуми от клас С2 по отношение на категорията за употреба на серията от гуми:
Категория за употреба |
Пределна стойност в dB(А) |
Обикновени | 75 |
За сняг | 77 |
Специални | 78 |
3. за гуми от клас С3 по отношение на категорията за употреба на серията от гуми:
Категория за употреба |
Пределна стойност в dB(А) |
Обикновени | 76 |
За сняг | 78 |
Специални | 79 |
Чл. 31. Изискванията към изпитвателната площадка, необходима за провеждане на изпитването по чл. 27, са определени в приложение № 13.
Глава четвърта
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО ПО ОТНОШЕНИЕ МОНТИРАНЕТО НА ГУМИТЕ
Раздел I
Заявление за одобряване типа на превозното средство
Чл. 32. Типът на превозно средство по отношение монтирането на гумите се одобрява по реда на глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 33.
(1) (Доп., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) Производителят или неговият упълномощен представител подава заявление за одобряване типа на превозно средство по отношение монтирането на гумите до изпълнителния директор на ИА "АА" в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Доп., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят или неговият упълномощен представител прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 14 с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват съответните елементи с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Към списъка с данни по ал. 2 за функции с електронен контрол за извършения монтаж се прилага информация за неговото действие.
(5) (Доп., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят или неговият упълномощен представител прилага документ за платена държавна такса.
Раздел II
ЕО одобряване на типа и изисквания към превозните средства по отношение монтирането на гумите
(Загл. изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
Чл. 34. Заявителят представя на техническата служба превозно средство, представително за типа, за който се иска одобряване, съгласно изискванията на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 35.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на превозно средство по отношение монтирането на гумите, когато:
1. превозното средство отговаря на техническите изисквания по тази наредба;
2. е изпълнена процедурата по глава втора, раздел II или III от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 15.
Чл. 36.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на сертификата по чл. 35, ал. 1 на основания, свързани с монтирането на гумите, ако превозното средство отговаря на изискванията на тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 90 от 2006 г.) Отказът да се издаде сертификата по чл. 35, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(3) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на другите държави - членки на ЕС, за отказа за издаване на ЕО сертификат по чл. 36, ал. 1 в едномесечен срок от решението за отказ.
(4) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Когато се установи, че определен тип ПС представлява сериозен риск за активната и пасивната безопасност на превозното средство въпреки наличието на валиден ЕО сертификат за съответствие, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предлага на съответните компетентни органи:
1. за период до 6 месеца да не регистрират тези ПС;
2. да забранят пускането на пазара на тези типове ПС.
(5) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" информира компетентните органи на държавите - членки на ЕС, и Европейската комисия за предприетите мерки, на които се основава решението по ал. 4. Когато компетентен орган на държава - членка на ЕС, издала типовото одобряване, оспорва риска за активната и пасивната безопасност на ПС, тогава изпълнителният директор на ИА "АА" предприема мерки за уреждане на спора и провежда консултации с цел решаване на проблема.
Чл. 37.
(1) За всеки одобрен тип превозно средство се издава номер на одобряването при спазване изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "93/23" и "01/43".
(2) За различните одобрени типове ПС по отношение монтирането на гумите се издават различни номера.
Чл. 38. Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на типа превозно средство.
Чл. 39.
(1) (Предишен текст на чл. 39, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случай на изменения на одобрения тип се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" в срок до един месец изпраща на компетентните органи на държавите - членки на ЕС, копие от издадения ЕО сертификат за изменението на ЕО одобряването на типа ПС по отношение монтирането на гумите.
(3) (Нова, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Когато ЕО одобряването на типа ПС става невалидно поради това, че едно или повече одобрявания по отделните наредби в приложение № 10 или приложение № 11 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, включени в техническото досие, са невалидни или поради приемане на нови наредби в списъка по посочените приложения, ИА "Автомобилна администрация" в срок до един месец преди изтичането на срока на валидност на одобряването на типа ПС трябва да информира за това одобряващите органи на другите страни - членки на ЕС, като посочва дата или идентификационния номер на ПС, което последно е произведено в съответствие със загубилия валидност ЕО сертификат.
Чл. 40. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Производителят на превозното средство или неговият упълномощен представител може да поиска изменение (разширение) на ЕО одобряване на типа превозно средство с цел включване на гуми с допълнителни обозначения за размери, категории за скорост или индекси на товароносимост или за допълнителна резервна гума за временно ползване.
Чл. 41.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобри направените изменения в случай, че те не нарушават безопасността на конструкцията и че превозното средство продължава да отговаря на изискванията на тази наредба.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва одобряването на изменението, когато не са изпълнени изискванията по ал. 1.
Чл. 42. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.)
(1) Всяко произвеждано ПС, за което се прилага тази наредба, отговаря на всички съответни изисквания по нея.
(2) С цел проверка на изпълнението по ал. 1 производството се подлага на съответен контрол.
Чл. 42а. (Нов, изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Притежателят на ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа осигурява наличието на процедури за ефективна проверка на съвместимостта между характеристиките на превозното средство и характеристиките на монтираните му гуми.
Чл. 42б. (Нов, ДВ, бр. 58 от 2006 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може по всяко време да проверява методите за контрол, които се прилагат към всеки произвеждан технически възел.
(2) Честотата на проверките от изпълнителния директор на ИА "АА" е веднъж годишно.
Чл. 42в. (Нов, ДВ, бр. 58 от 2006 г.) При всяка проверка по чл. 42 се представя протоколът от изпитването и производствените регистри на изпълнителния директор на ИА "АА".
Чл. 42г. (Нов, ДВ, бр. 58 от 2006 г.) При незадоволителни резултати от проверките по чл. 42б изпълнителният директор на ИА "АА" предписва предприемането на необходимите мерки за незабавно възстановяване на съответствието на производството.
Чл. 43. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Притежателят на ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа уведомява изпълнителния директор на ИА "АА" в случай, че преустанови напълно производството на тип превозно средство, одобрено в съответствие с тази наредба с копие на сертификата за типово одобряване, носещо накрая с големи букви подпечатано и датирано обозначение "ПРЕКРАТЕНО ПРОИЗВОДСТВО".
Чл. 44. (Отм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.).
Глава четвърта
ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ С КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ НА ДЪРЖАВИТЕ - ЧЛЕНКИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (ЕС)
(Нова глава, ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Гума" е всяка нова пневматична гума, включително гума с висока проходимост с отвори за шипове, с изключение на гуми за сняг с шипове, фабрично оборудвани с тях, или за подмяна, предназначена за монтиране на превозни средства, за които се прилага Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
2. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е притежателят на търговската марка или марката на превозни средства или гуми. Производителят е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на превозно средство, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените превозно средство, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на превозно средство, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на ЕО одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
3. "Фабрична марка или търговско описание" е идентификацията на гумата, предвидена от производителя. Фабричната марка може да бъде еднаква с името на производителя, а търговското описание може да съвпада с търговската марка.
4. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Тип гума" е категория гуми, които не се различават значително по отношение на търговското наименование на производителя, търговската марка, обозначаването на размерите на гумата, категория за употреба (универсална, гума за сняг, резервна гума за временно ползване), структура (диагонална, опоясена диагонална, радиална), категорията за скорост, индекс на товароносимост и напречно сечение на гумата.
5. "Универсална (нормална) гума" е гума за обичайна употреба по пътя.
6. "Специална гума" е гума със специално предназначение (за смесена употреба по пътя и извън пътя, за ограничена скорост).
7. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Гума с висока проходимост (за сняг)" е гума с шарка на протектора и структура, проектирана за осигуряване на по-добра работа от нормалните гуми при кал и сняг. Шарката на протектора на гумите за сняг се състои основно от канали и/или големи блокови елементи, по-широко разположени от тези на нормалните гуми.
8. "Резервна гума за временно ползване" е гума, различна от гумата, предназначена за оборудване на превозно средство при нормални условия на управление, предвидена само за временно ползване при спазване на определени ограничения при управление.
9. "Структура (конструкция) на гума" са съставните елементи (части) на гумата, включително каркаса, показани на фиг. 1 от приложение № 2.
10. "Диагонална гума" или "с наклонен слой на каркаса" е гума, чиито нишки на корда, разположени от борт до борт, образуват ъгли, значително по-малки от 90° спрямо средната линия (равнина) на протектора.
11. "Опоясена диагонална гума" е гума, чийто каркас се обгражда от брекер, състоящ се от два или повече слоя корд, разположен на срещулежащи ъгли, близки до тези на каркаса.
12. "Радиална гума" е гума, чиито нишки на корда, разположени от борт до борт, образуват ъгли от 90° спрямо средната линия (равнина) на протектора. Каркасът се укрепва с периферен брекер.
13. "Подсилена гума" е гума, каркасът на която е по-устойчив от съответния на стандартната гума.
14. "Т-тип резервна гума за временно ползване" е тип резервна гума за временно ползване, проектирана за употреба, напомпана до налягане, по-високо от определеното за стандартни и подсилени гуми.
15. "Борт" е част от външната гума с форма и структура, осигуряващи закрепването на гумата върху джантата.
16. "Корд" са нишки, образуващи тъканта на слоя на каркаса (брекера) в гумата.
17. "Слой на каркаса (брекера)" е един слой от паралелни нишки с гумено покритие.
18. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Каркас" е част от гумата, различна от протектора и страницата, която носи товара в напомпано състояние на гумата.
19. "Страница" е покривен гумен слой, разположен върху стената на външната гума.
20. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Протектор" е външната част на гумата, която осъществява контакта с пътя.
21. "Стена на външната гума" е видимата отстрани част на гумата (без протектора), монтирана на джантата.
22. "Долна стена на външната гума" е областта под линията на максималната широчина на профила на гумата, видима отстрани на гумата, монтирана на джанта.
23. "Канали на протектора" е пространството между надлъжните ребра и блоковете в шарката на протектора.
24. "Широчина на профила" в mm е линейното разстояние между външните страни на стените на напомпана гума без размера на издатините, получен при етикетиране (маркиране), декорации или защитни ленти и ребра.
25. "Пълна широчина" в mm е линейното разстояние между външните страни на стените на напомпана външна гума, включително размера на издатините, получен при етикетиране (маркиране), декорации или защитни ленти и ребра.
26. "Височина на профила", Н в mm, е разстоянието, равно на половината от разликата между външния диаметър на гумата и монтажния диаметър на джантата d.
27. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Коефициент на номинално отношение Rа" е една стотна от числото, получено чрез деление на числото, изразяващо номиналната височина на профила в mm, с числото, изразяващо номиналната широчина на профила в mm.
28. "Външен диаметър" е пълният диаметър на напомпана нова гума.
29. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Обозначаване на размерите на гума" са обозначения, които показват номиналната широчина на профила в mm, както и буквата "Т" пред нея за случай на Т-тип резервни гуми за временно ползване, конвенционалното число d и коефициентът на номинално отношение Ra, с изключение на гумите, за които обозначаването на размерите е показано в първата колона от таблиците на приложение № 5.
30. "Конвенционално число d" (символ "d") показва монтажния и съответстващия на джантата диаметър, изразен в инчове или в mm (но не едновременно и в двете дименсии) съгласно таблица № 1 на приложение № 4.
31. "Монтажният диаметър на джантата d" е диаметър на джантата, върху която е предвидено монтирането на гумата.
32. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Джанта" е съвкупност от опората на гумата и монтираната вътрешна гума или за безкамерни гуми - опората, върху която леглата на гумата са напаснати.
33. "Теоретична джанта" е въображаема джанта, широчината на която би била равна на "х" пъти номиналната широчина на гумата. Стойността "х" се определя от производителя.
34. "Измервателна джанта" е джанта, на която се поставя гума за измерване на нейните размери.
35. "Изпитвателна джанта" е джанта, на която се монтира гума за изпитване.
36. "Откъртване" е отделяне на парчета гума от протектора.
37. "Отделяне на нишките на корда" е отделяне на нишките на корда от гуменото й покритие.
38. "Разслояване на каркаса (брекера)" е отделяне на съседни слоеве.
39. "Отлепване на протектора" е отделяне на протектора на външната гума от каркаса.
40. "Индикатори за износване на протектора" са издатини във вътрешността на каналите на протектора, предназначени за визуално определяне на степента на неговото износване.
41. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) " Индекс на товароносимост" са едно или две числа, показващи товара, който може да носи гумата, монтирана единично или монтирана единично или сдвоено, при скорост, характерна за съответната категория, в съответствие с изискванията за употреба, определени от производителя. Списъкът на тези индекси и съответните им маси е даден в таблица № 3 на приложение № 4.
42. "Максимално ниво на натоварване" е максималната маса, предвидена за товароносимост от гумата.
43. "Гума за лек автомобил " е гума, проектирана предимно, но не единствено, за леки автомобили (моторни превозни средства от категория М1) и техните ремаркета (О1 и О2).
44. "Гума за товарен автомобил" е гума, проектирана предимно, но не единствено, за превозни средства, различни от леките автомобили (моторни превозни средства от категории М2, М3, N) и техните ремаркета (О3, О4).
45. "Налягане на гумата върху пътя F/Ac" в kN/m2 е средното натоварване, предавано от гумата чрез контактната й повърхност към повърхността на пътя, изразено като отношение между вертикалната сила F в състояние на покой спрямо оста на колелото и контактната повърхност на гумата Ас, измерена с гума, напомпана до налягане на студено помпане, препоръчано за използване на гумата.
46. "Контактна повърхност на гумата Ас" в m2 е площта от плоската повърхност, разположена в предполагаемия периметър на отпечатъка от гумата.
47. "Предполагаем периметър на отпечатъка от гумата" е изпъкналата многоъгълна крива, която опасва най-малката площ, съдържаща всички точки на допир между гумата и пътя.
48. "Налягане на студено помпане" в kPa е вътрешното налягане на гумата при температура на околната среда и не включва никакво нарастване на налягането в резултат от експлоатация на гумата. Някои производители посочват температурата, при която да се измерва посоченото налягане.
49. "Ниво на шум при контакт с пътя" е шумът, който се поражда от контакта между движещите се гуми и пътната настилка.
50. "Гуми клас С1" са гуми за леки автомобили.
51. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Гуми клас С2" са гуми за товарни автомобили с индекс на товароносимост при едно превозно средство ≤ 121 и символ за категория според скоростта ≥ "N".
52. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Гуми клас С3" са гуми за товарни автомобили с индекс на товароносимост при едно превозно средство ≤ 121 и символ за категория скорост ≥ "М" или гуми за товарни автомобили с индекс на товароносимост при едно превозно средство ≥ 122.
53. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) "Тип превозно средство" е серия от превозни средства без значителни разлики в характеристиките на всеки един от вариантите на типа, влияещи на обозначаването на размерите на гумата, символа за категория за скорост или индекс на товароносимост.
54. "Одобряване типа на превозно средство" е одобряването на тип превозно средство по отношение на неговите гуми, включително резервните гуми за временно ползване.
55. "Колело" (окомплектована джанта) е напълно комплектовано колело, състоящо се от джанта и диск (съединителен елемент).
56. "Обособен технически възел" (автомобилно колело) е свързани гума и колело (окомплектована джанта).
57. "Нормален обособен технически възел" е обособен технически възел, който може да се монтира на превозното средство за обичайна употреба.
58. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.) " Резервен обособен технически възел" е обособен технически възел, който е предвиден за смяна на нормалния в случай на лошо функциониране на последния.
59. "Резервен обособен технически възел за временно ползване" е резервен обособен технически възел, предвиден за временно използване при ограничени условия и различен от нормалните обособени технически възли на типа превозно средство по отношение на основните им характеристики (обозначенията за размерите, функционалните размери, условията за употреба или структурата).
60. "Резервен обособен технически възел за временно ползване категория 1" е обособен технически възел, състоящ се от колело, отговарящо на колело на нормален обособен технически възел, и гума с основни характеристики (размери, структура), различни от тези на нормалната.
61. "Резервен обособен технически възел за временно ползване категория 2" е обособен технически възел, предназначен за монтиране на превозното средство с напомпана гума до налягането, определено за временна употреба, и състоящ се от колело и гума с основни характеристики, различни от тези на нормалния обособен технически възел.
62. "Резервен обособен технически възел за временно ползване категория 3" е обособен технически възел, предназначен за монтиране на превозното средство с ненапомпана и сгъната гума и състоящ се от нормално колело и гума с основни характеристики, различни от тези на нормалната.
63. "Резервен обособен технически възел за временно ползване категория 4" е обособен технически възел, предназначен за монтиране на превозното средство с ненапомпана и сгъната гума и състоящ се от колело и гума с основни характеристики, различни от тези на нормалния обособен технически възел.
64. "Максимална маса" е технически допустимата максимална за превозното средство стойност за маса, посочена от производителя.
65. "Максимално натоварване върху ос" е максималната стойност, посочена от производителя като технически допустима за пълната вертикална сила между контактните повърхности на гумите от съответната ос и пътя и е резултат от носената от оста част от масата на превозното средство. Сумата от натоварването на осите може да е по-голяма от стойността, отговаряща на максималната маса на превозното средство.
66. "Функционални размери" са размерите, получени от обозначенията за размерите на колелата и/или гумите и от монтирането на обособения технически възел на превозното средство.
67. "Максимална конструктивна скорост" е максималната скорост, одобрена за типа превозно средство, включително и допустимото отклонение, разрешено за проверките на съответствието на серийното производство.
68. "Превозно средство" е всяко ново моторно превозно средство, предназначено за движение по пътищата, комплектовано или некомплектовано, притежаващо най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, и неговите ремаркета, с изключение на МПС, движещи се по релси, трактори за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
§ 3. За категория М1 наредбата влиза в сила от 1 юни 2004 г., а за категории М2, М3, N1, N2, N3, О1, О2, О3 и О4 - от 31 декември 2005 г.
§ 4. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2006 г.; отм., бр. 90 от 2006 г.).
Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2 (pdf)
Приложение № 2
към чл. 3, ал. 3 (pdf)
Приложение № 3
към чл. 5, ал. 2 (pdf)
Приложение № 4
към чл. 13, ал. 2 (pdf)
Приложение № 5
към чл. 13, ал. 3 (pdf)
Приложение № 6
към чл. 13, ал. 4 (pdf)
Приложение № 7
към чл. 13, ал. 5 (pdf)
Приложение № 8
към чл. 13, ал. 6 (pdf)
Приложение № 9
към чл. 16, ал. 2 (pdf)
Приложение № 10
към чл. 18, ал. 2 (pdf)
Приложение № 11
към чл. 25, ал. 2 (pdf)
Приложение № 12
към чл. 29, ал. 2 (pdf)
Приложение № 13
към чл. 31 (pdf)
Приложение № 14
към чл. 33, ал. 2 (pdf)
Приложение № 15
към чл. 35, ал. 2 (pdf)
Приложение № 16
към чл. 44 (pdf)
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 74 от 2003 г. за одобряване типа на гуми, одобряване типа на гуми по отношение нивото на шума при контакт с пътя и одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение монтирането на гумите
(Обн., ДВ, бр. 58 от 18.07.2006 г.)
Заключителни разпоредби
§ 28. Навсякъде в наредбата изразът "индекс за капацитет на натоварване" се заменя с "индекс на товароносимост".
§ 29. Навсякъде в наредбата думите "сертификат", "одобряване на типа", "номер на одобряване" и "маркировка за одобряване на типа" се заменят съответно с "ЕО сертификат", "ЕО одобряване на типа", "номер на ЕО одобряване" и "ЕО маркировка за одобряване на типа".
§ 30. Считано от 1 октомври 2009 г. разпоредбите по тази наредба се прилагат за целите по чл.51 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства, за всички гуми, които попадат в обсега на тази наредба, с изключение на гумите от класове C1d и C1e, за които това се прилага от 1 октомври 2010 г. и 1 октомври 2011 г. съответно.
§ 31. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" може да признае техническата служба на производителя на гуми, когато е акредитирана и отговаря на изискванията по чл.53, ал. 1 и 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
§ 32. Наредбата въвежда изискванията на Директива 92/23/ЕО, последно изменена и допълнена с Директива 2005/11/ЕО.
§ 33. Разпоредбите на § 3 относно чл. 6, ал. 3, 4 и 5, § 4 относно чл. 8, ал. 1, т. 1, § 5 относно чл. 10, ал. 2, § 6 относно чл. 18а, ал. 3, 4 и 5, § 7 относно чл. 23, ал. 2, § 9 относно чл. 36, ал. 3, 4 и 5, § 10 относно чл. 39, ал. 2 и 3, § 19 относно глава четвърта, § 22 относно приложение № 1, § 23 относно приложение № 3, § 24 относно приложение № 9, § 25 относно приложение № 10, § 26 относно приложение № 14, § 27 относно приложение № 15, § 29 и 31 влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.