Наредба № 75 от 7 октомври 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства от категориите М2, М3, N и техните ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите

МТС

Държавен вестник брой: 92

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 08.01.2007

Глава първа
ОБЩА РАЗПОРЕДБА

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за:
а) одобряване типа на превозни средства (ПС) - моторните превозни средства (МПС) от категории М2, М3, N, и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите;
б) удостоверяване на съответствие с одобрения тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите;
2. техническите изисквания към габаритните размери, масите и натоварванията на осите на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О;
3. методите за определяне на регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса, както и техническите изисквания за повдигащите и натоварващите оси.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА МПС ОТ КАТЕГОРИИ М2, М3, N И НА РЕМАРКЕТА ОТ КАТЕГОРИЯ О ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ

Раздел I
Заявление за одобряване типа

Чл. 2. Одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се извършва по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 3.
(1) За одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите производителят подава заявление до изпълнителния директор на ИА "АА" в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, трябва да показват съответните елементи с ясно различими подробности.
(4) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и:
1. ръководство за употреба;
2. протоколи за проведени изпитвания от техническа служба;
3. документ за платена държавна такса.
(5) (Нова, ДВ, бр. 92 от 2006 г.) За системите, компонентите или отделните технически възли с електронно управление към попълнения списък с данни се прилага информация и за неговото действие.

ЕО одобряване на типа
(Изм. на загл., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Производителят представя на техническата служба превозно/ни средство/а, съответстващо/и на характеристиките, посочени в приложение № 1, представително/ни за типа, за който е подадено заявление за ЕО одобряване на типа.

Чл. 5.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" одобрява типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масата и размерите с подадено заявление по чл. 3, когато:
1. превозното средство съответства на информацията по списъка с данни по приложение № 1;
2. са изпълнени изискванията на трета и четвърта глава.
(2) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобрява МПС от категории М2, М3, N и ремаркета от категория О с размери, надвишаващи посочените в чл. 14 и 15, когато това се предвижда в международен договор, по който Република България е страна или в наредби от националното законодателство.

Чл. 6. При одобряване на типа се прилагат разпоредбите на чл.8, 9 и 12 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) При ЕО одобряване на типа се прилагат разпоредбите на чл.8, 9 и 12 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 7.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В срок един месец от завършване на процедурите по одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа.
(2) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът за ЕО одобряване на типа се издава по образец, посочен в приложение № 2.
(3) (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът за ЕО одобряване на типа се номерира съгласно изискванията за образуване на номера по част I на приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 се попълва съответно "97/27" и "2003/19".
(4) За различните одобрени типове превозни средства се издават различни номера.
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) В случаите по чл. 5, ал. 2 в ЕО сертификата за ЕО одобряване на типа се посочва международният договор или наредбата от националното законодателство.

Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на ЕО сертификат за одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при условията на чл.38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато:
1. не са произведени в съответствие с техническите изисквания по трета и четвърта глава;
2. може да създадат сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.

Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на ЕО сертификат за ЕО одобряване на типа в случаите по чл. 5, ал. 2, когато се създава сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.

Чл. 10. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема ЕО сертификата за одобряване типа на МПС от категория М2, М3, N и ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при условията на чл.38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато съответствието с одобрения тип не бъде възстановено, при установяване на несъответствие с одобрения тип в процеса на производство на ПС и при непредставяне на ЕО сертификат за съответствие.

Чл. 11. При изменение на одобрен тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите производителят подава заявление за изменение на типа до изпълнителния директор на ИА "АА".

Чл. 12.
(1) За одобряване на изменения в одобрен тип МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се прилагат разпоредбите на чл.21 и 22 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при изменение на одобрения тип по реда на чл.42 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 13. Мерките за осигуряване на съответствието на продукцията с одобрения тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Глава трета
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ГАБАРИТНИТЕ РАЗМЕРИ, МАСИТЕ И НАТОВАРВАНИЯТА НА ОСИТЕ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИИ М2, М3, N И О

Чл. 14.
(1) Допустимите максимални габаритни размери (дължина, широчина и височина) на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О са посочени в чл.5 от Наредба № 11 от 2001 г. за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства (ДВ, бр. 65 от 2001 г.).
(2) Допустимата максимална широчина по ал. 1 се отнася и за превозни средства с неподвижно закрепени или сменяеми надстройки с дебелина на страничните стени (включително изолацията), не по-малка от 45 mm, от категории N и O, специално конструирани за превоз на стоки при контролирана температура (хладилно ПС).
(3) При измерване дължината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. (изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) стъклочистачка и устройство за измиване;
2. предни или задни табели с регистрационни номера;
3. митнически пломби и тяхната защита;
4. устройства за закрепване на брезента и тяхната защита;
5. устройства за осветяване и светлинна сигнализация;
6. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) огледала за виждане назад и други устройства за непряко виждане;
7. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) системи за подпомагане на полето на видимост;
8. тръби за всмукване на въздух;
9. задни габарити на сменяеми каросерии;
10. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) стъпала за качване в превозното средство и устройства за задържане;
11. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) каучукови предпазители и подобни устройства;
12. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) повдигащи платформи, рампи за осигуряване на достъп и подобно оборудване в движение, което не надвишава 300 mm, при условие че товароносимостта на превозното средство не се увеличава;
13. теглително-прикачни устройства за МПС;
14. (нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) токоприемници на превозните средства с електрическо задвижване;
15. (нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) външни сенници.
(4) При измерване на широчината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. митнически пломби и тяхната защита;
2. устройства за закрепване на брезента и тяхната защита;
3. (изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) сигнални устройства за повреда на гумите;
4. (изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) издадени гъвкави части на калобраните (виж Наредба № 115 от 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета по отношение монтирането на системите против изпръскване и за одобряване на типа устройства против изпръскване (ДВ, бр. 56 от 2004 г.) (Директива 91/226/ЕИО);
5. устройства за осветяване и светлинна сигнализация;
6. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) рампи за достъп в готовност за движение, повдигащи платформи и друго оборудване за МПС от категории М2 и М3, които в прибрано състояние не са издадени с повече от 10 mm отстрани на превозното средство и ъглите на рампите, насочени напред или назад, са закръглени с радиус не по-малък от 5 mm; ръбовете са заоблени с радиус не по-малък от 2,5 mm;
7. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) огледала за виждане назад и други устройства за непряко виждане;
8. индикатори за налягането в гумите;
9. прибиращи се стъпала;
10. деформирана част на гумата, непосредствено над точката й на контакт с опорната равнина;
11. (нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) системи за подпомагане на полето на видимост;
12. (нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) сгъваеми устройства за указване на страничните габарити, които се монтират на автобусите, предназначени за използване в системите за насочване на автобуси, ако не са в сгънато положение.
(5) При измерване на височината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. антени;
2. (изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) пантографи или токоприемници във вдигнато положение.
(6) Когато ПС по ал. 5 имат устройство за повдигане на осите, се отчита увеличаването на височината от това устройство.

Чл. 15.
(1) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Допустимата максимална дължина на полуремарке, измерена хоризонтално в надлъжната равнина на превозното средство между централния болт и задната част на полуремаркето, не може да бъде по-голяма от 12,00 m.
(2) При измерване на дължината по ал. 1 не се включва оборудването по чл. 14, ал. 3.
(3) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Допустимата максимална дължина на полуремарке, измерена хоризонтално между централния болт и всяка точка от предната част на полуремаркето, не може да бъде по-голяма от 2,04 m.

Чл. 16.
(1) (Доп., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) Когато измерените от техническата служба габаритни размери се различават с повече от 1 % от посочените от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за целите на чл. 14 и 15 се използват измерените от техническата служба стойности.
(2) (Доп., ДВ, бр. 40 от 2006 г.; изм., бр. 92 от 2006 г.) В случаите по ал. 1 техническата служба може да извърши допълнителни измервания на образци на МПС, различни от предоставените по чл. 4. Измерените стойности не трябва да надвишават посочените в чл.5 от Наредба № 11 от 2001 г. за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.

Чл. 17.
(1) Масата на превозното средство, предоставено на техническата служба в готовност за движение, и нейното разпределение между осите се измерва, когато то е в неподвижно състояние и неговите колела са праволинейно разположени.
(2) Когато измерената маса на превозно средство от категории:
1. N2, N3, O3, O4, M2 над 3,5 t или M3 се различава с не повече от 3 % от масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисленията се използват масата на превозното средство в готовност за движение и нейното разпределение между осите, както са посочени от производителя;
2. N1, О1, О2 или М2 до 3,5 t се различава с не повече от 5 % от масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисленията се използват масата на превозното средство в готовност за движение и нейното разпределение между осите, както са посочени от производителя.
(3) Когато измерената маса на превозното средство по ал. 2, т. 1 или 2 надвишава съответно с 3 % или 5 % масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисления се използват реално измерените маси.
(4) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) В случаите по ал. 3 техническата служба може да извърши допълнителни измервания на образци на превозни средства, различни от представените по чл. 4.

Чл. 18.
(1) За извършване на изчисления за разпределение на масата производителят представя на техническата служба информация в таблична форма за:
1. технически допустимата максимална маса на ПС;
2. технически допустимите максимални маси на осите и групите оси;
3. технически допустимата максимална теглена маса;
4. технически допустимата максимална маса на състава превозни средства.
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя за всяка техническа конфигурация за типа превозно средство.
(3) Производителят или техническата служба извършват изчисления за установяване спазването на изискванията, посочени в приложение № 3, за разпределението на масата за всяка техническа конфигурация за типа. Изчисленията се ограничават само за най-неблагоприятните случаи.

Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) Определянето на категорията ПС по чл.149 от Закона за движението по пътищата във връзка с технически допустимата максимална маса с товар се извършва съгласно приложение № 1 към чл.1, ал. 1, т. 1 от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) При определяне категорията на ремаркета с централна ос и полуремаркета се използва масата, съответстваща на натоварването, приложено на осите, когато превозното средство е натоварено до неговата технически допустима максимална маса.

Чл. 19а. (Нов, ДВ, бр. 40 от 2006 г.)
(1) За ПС от категория N1, което тегли ремарке и конструктивната скорост на ПС е ограничена до 80 km/h, технически допустимата максимална маса върху задната или задните оси може да се надвиши с не повече от 15 %, а технически допустимата максимална маса в натоварено положение може да се надвиши с не повече от 10 % или със 100 kg, като се взема по-ниската от двете стойности.
(2) Производителят на ПС посочва в ръководството за употреба ограничението на скоростта или други експлоатационни условия.

Чл. 20. За всяка една техническа конфигурация на типа превозно средство се определя само една стойност на:
1. технически допустимата максимална маса;
2. технически допустимата максимална маса на ос;
3. технически допустимата максимална маса на група оси;
4. технически допустимата максимална теглена маса;
5. технически допустимата максимална маса в теглича на ПС;
6. технически допустимата максимална маса в теглича на полуремарке или ремарке с централна ос.

Чл. 21.
(1) Техническата служба проверява дали комплектованото, напълно комплектованото превозно средство или седловият влекач без седло могат да бъдат разглеждани като превозни средства с повишена проходимост.
(2) За некомплектовани превозни средства проверката по ал. 1 се извършва по искане на производителя.

Чл. 22.
(1) Всяко МПС и всяко полуремарке трябва да може да завие във всяка посока по кръгова траектория 360 °С в обсега на зона, определена от две концентрични окръжности. Външната окръжност е с радиус 12,50 m, а вътрешната - 5,30 m.
(2) Външните точки на превозното средство не трябва да се издават извън окръжностите по ал. 1.
(3) Разпоредбата на ал. 2 не се прилага за изпъкналите части на оборудването по чл. 14, ал. 4.
(4) Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) За МПС и полуремаркета с устройство за повдигане на осите разпоредбите по ал. 1, 2 и 3 се прилагат и за повдигаща/и ос/оси или когато натоварващата(-ите) ос(-и) са в ненатоварено положение. Това изискване не се прилага за устройствата за улесняване на потеглянето (например повдигащите се оси, отговарящи на изискванията по чл. 40, ал. 3).
(5) Спазването на изискванията по ал. 1, 2, 3 и 4 се проверява по реда, посочен в приложение № 4.
(6) Спазването на изискванията по ал. 1-4 могат да бъдат проверявани по искане на производителя с точни равностойни изчисления или геометрични методи.

Чл. 23. Технически допустимата максимална теглена маса за МПС от категории М2 и М3 е не по-голяма от 3,5 t.

Чл. 24.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Технически допустимата максимална маса в очката на прикачване на МПС, предназначено да тегли ремарке с централна ос и с технически допустима максимална теглена маса, надвишаваща 3,5 t, е равна на по-малката от двете стойности:
1. най-малко 10 % от технически допустима максимална теглена маса на МПС;
2. хиляда килограма.
(2) (Отм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

Чл. 25.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Технически допустима максимална маса в точката на прикачване на МПС, предназначено да тегли ремарке с централна ос и с технически допустима максимална маса, която не надвишава 3,5 t, е равна на по-голямата от двете стойности:
1. най-малко 4 % от технически допустима максимална теглена маса на МПС;
2. двадесет и пет килограма.
(2) (Отм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

Чл. 26.
(1) Производителят осигурява ръководство за употреба за МПС с технически допустима максимална маса до 3,5 t.
(2) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Ръководството за употреба съдържа подробно описание за монтажа на теглително-прикачното устройство на МПС, включително и:
1. технически допустима максимална маса в точката на прикачване на МПС;
2. допустимата максимална маса на теглително-прикачното устройство;
3. местата за монтиране на теглително-прикачното устройство;
4. допустимия максимален надвес на теглително-прикачното устройство.

Чл. 27. (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Моторни превозни средства, теглещи ремарке и натоварени до тяхната технически допустима максимална маса на състава превозни средства, трябва да могат да потеглят пет пъти в рамките на 5 минути при изкачване по стръмен наклон, не по-малък от 12 %.

Чл. 28.
(1) (Предишен текст на чл. 28, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) Моторните превозни средства трябва да притежават минимална мощност на двигателя 5 kW за всеки тон от технически допустимата максимална маса на състава превозни средства.
(2) (Нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) За влекачи за теглене на ремаркета мощността на двигателя трябва да бъде най-малко 2,2 kW/t.
(3) (Нова, ДВ, бр. 40 от 2006 г.) Мощността на двигателя се определя по методите съгласно чл.13 от Наредба № 103 от 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на мощността на двигателя (ДВ, бр. 44 от 2004 г.).

Чл. 29.
(1) Техническата служба по искане на производителя проверява дали дадено окачване е еквивалентно на пневматичното окачване за задвижваща/и ос/оси на превозното средство.
(2) Окачването е еквивалентно на пневматичното, когато отговаря на изискванията, посочени в приложение № 5.
(3) Коефициентът на затихване и честотата на вертикалното трептене на окачването се измерват съгласно приложение № 6.

Глава четвърта
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РЕГИСТРАЦИОННА/ЕКСПЛОАТАЦИОННА ДОПУСТИМА МАКСИМАЛНА МАСА И ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПОВДИГАЩИТЕ И НАТОВАРВАЩИТЕ ОСИ

Раздел I
Определяне на регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса

Чл. 30.
(1) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) За всяка техническа конфигурация на типа производителят на превозното средство може да определи съвкупност от предвидени регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на превозното средство, регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на ос, на групи оси, регистрационни/експлоатационни допустими максимални теглени маси и регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на състав от ПС, така че те да могат да се проверят при одобряване типа на ПС.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя за всеки тип ПС регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса, като спазва допустимата максимална маса съгласно Наредба № 11 за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства (ДВ, бр. 65 от 2001 г.).
(3) (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разреши прилагането на технически изисквания, различни от посочените в раздел II за полуоси или носещи товара оси, когато това се предвижда в международен договор, по който Република България е страна или в наредби от националното законодателство.
(4) Различните регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси се определят от ИА "АА" съгласно чл. 18.

Чл. 31.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса за дадено превозно средство, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса;
2. допустимата регистрационна/експлоатационна максимална маса се определя като най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса за ПС и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се разреши по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал.
1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на превозното средство при:
1. превоз на неделим товар;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) извършване на определени транспортни операции от национално значение, които не оказват съществен ефект на международната конкуренция в транспортния сектор.
(3) При определянето на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса изпълнителният директор на ИА "АА" може да не вземе предвид монтираните гуми.

Чл. 32.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Във връзка с прилагане на наредбите, посочени в част 1 на приложение № 10 към Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, изпълнителният директор на ИА "АА" може да изисква за определяне на категорията на ПС да се използва действителната стойност на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса.
(2) За определяне на категорията на ремаркета с централна ос и полуремаркета се използва действителната стойност на масата, съответстваща на натоварването на осите, когато ПС е натоварено до неговата регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса.

Чл. 33.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на ос, като:
1. за всяка ос на дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса;
2. регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса на ос се определя като най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на ос и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса на ос и отговаряща на изискванията, посочени в чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на ос при:
1. превоз на неделим товар;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) извършване на определени транспортни операции от национално значение, които не оказват съществен ефект на международната конкуренция в транспортния сектор.

Чл. 34. (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) При определянето на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса на ос изпълнителният директор на ИА "АА"може да не вземе предвид монтираните гуми.

Чл. 35.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса на групата оси, като:
1. за всяка група оси на дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса ;
2. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на групата оси и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса на групата оси и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на групата оси при:
1. превоз на неделим товар;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) извършване на определени транспортни операции от национално значение, които не оказват съществен ефект на международната конкуренция в транспортния сектор.

Чл. 36. (Отм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

Чл. 37.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационната/експлоатационната допустима максимална теглена маса на дадено превозно средство, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа ПС, с изключение на предвидените по чл. 38, се посочва само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса;
2. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална теглена маса и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална теглена маса и отговаряща на изискванията на чл. 30 и приложение № 7; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална разрешена маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална теглена маса при:
1. превоз на неделим товар;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) извършване на определени транспортни операции от национално значение, които не оказват съществен ефект на международната конкуренция в транспортния сектор.

Чл. 38.
(1) За превозни средства, предназначени за теглене на повече от един от видовете ремаркета, посочени в т. 2, 3, 4 и 5 на приложение № 7, се допуска да бъдат определени до три различни регистрационни/експлоатационни допустими максимални теглени маси за всяка техническа конфигурация на типа ПС в зависимост от характеристиките на спирачните системи на ПС, както следва:
1. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата без спирачна уредба;
2. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата с инерционна спирачна уредба;
3. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата със спирачна уредба с продължително действие.
(2) Масите по ал. 1 се определят при спазване на съответните изисквания на т. 2, 3, 4 и 5 на приложение № 7.
(3) Изпълнителният директор на ИА "АА" по искане на производителя може да определи маса, чиято стойност е по-малка от стойността, определена по приложение № 7.

Чл. 39.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на даден състав превозни средства, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа превозно средство, определено от съвкупността от възможни стойности на точките от списъка с данни по приложение № 1, може да бъде определена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на състава;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса върху общия брой предвидени оси на състава; тази маса може да зависи и от други характеристики на състава, включително вида превоз (например 40-футов контейнер по БДС ISO 830 при комбиниран превоз);
3. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на състава и е по-малка или равна на съответните регистрационни/експлоатационни максимално разрешени маси и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална разрешена маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на състава при следните случаи:
1. превоз на неделим товар;
2. (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) извършване на определени транспортни операции от национално значение, които не оказват съществен ефект на международната конкуренция в транспортния сектор.

Раздел II
Технически изисквания към повдигащите или натоварващите оси

Чл. 40.
(1) Не се допуска превишаване на регистрационните/експлоатационните допустими максимални маси на осите или групите оси, когато едно ПС е снабдено с една или повече повдигащи или натоварващи оси.
(2) (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) В случаите по ал. 1 повдигащата или натоварващата ос трябва да се спусне на земята или да се приведе автоматично в натоварено състояние, ако най-близката ос/и от групата или предната ос на МПС е/са натоварена/и до нейната/техните регистрационна/и експлоатационна/и допустима/и максимална/и маса/и.
(3) Разпоредбите по ал. 1 и 2 не се прилагат, когато е необходимо да се улесни потеглянето на МПС по хлъзгави повърхности и за да се увеличи сцеплението на гумите по тези повърхности. В тези случаи, за да се увеличи масата на задвижващата ос на ПС, повдигащото устройство може също да задейства повдигаща или натоварваща ос на МПС или на полуремаркето, като се спазват следните условия:
1. масата, съответстваща на натоварването на всяка ос на ПС, може да надвишава съответната максимално разрешена маса на оста до 30 %, при условие че не се надвишава стойността, посочена от производителя за тази специална цел;
2. масата, съответстваща на останалото натоварване на предната ос, е по-голяма от нула в случай на задна натоварена ос на ПС с дълъг заден надвес, за да се избегне повдигането във въздуха на предната част на ПС;
3. полуоста или носещата товара ос се задейства само чрез специално устройство за управление;
4. (доп., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) след като МПС потегли и достигне скорост 30 km/h, оста отново се спуска автоматично до опорната равнина или е натоварена отново.

Чл. 41. (Отм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

Чл. 42. Всяко устройство за повдигане на осите, монтирано на ПС, както и системите за неговото функциониране, трябва да бъдат проектирани и монтирани по такъв начин, че да са защитени срещу неправилна употреба или неправомерно изменение.

Глава пета
ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ С КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ НА ДЪРЖАВИТЕ - ЧЛЕНКИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (ЕС)
(Нова, ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Чл. 43. Изпълнителна агенция "АА" ежемесечно изпраща на компетентните органи на другите държави - членки на ЕС, копия от издадените ЕО сертификати за одобряване типа на ПС с приложенията към тях, както и копия от ЕО сертификатите за отказ или отнемане на одобрявания на типа.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Моторно превозно средство" е всяко ново МПС от категории М2, М3 и N, предназначено за използване на пътя, което има най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, проектирано и конструирано за превоз на пътници и товари, с изключение на превозни средства, които се движат по релси, тракторите за селското и горското стопанство и всички видове самоходни машини.
2. "Моторно превозно средство от категория N" е:
а) (доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "товарен автомобил" от категории N1, N2 или N3, което е проектирано и конструирано изключително или главно за превоз на товари; то може също да тегли ремарке;
б) "теглещо превозно средство" ("влекач") от категории N1, N2 или N3, което е проектирано и конструирано изключително или главно за теглене на ремаркета; теглещи превозни средства са:
аа) "влекач за ремарке" (за теглене на ремарке) от категории N1, N2 или N3, който е проектиран и конструиран изключително или главно за теглене на ремаркета, различни от полуремаркетата; той може да бъде оборудван с товарна платформа;
бб) "седлови влекач" (за теглене на полуремарке), който е проектиран и конструиран изключително или главно за теглене на полуремаркета;
в) (изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "превозно средство със специално предназначение", комплектовано или напълно комплектовано МПС от категория N, различно от товарен автомобил и теглещо ПС.
3. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Моторно превозно средство от категория М2 или М3" е:
а) "градски или туристически автобус", предназначен за превоз на пътници, с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, на един или два етажа, съчленен или несъчленен съгласно § 1 от допълнителните разпоредби на Наредба № 97 от 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от осем места за сядане, без мястото на водача (ДВ, бр. 36 от 2004 г.);
б) "клас на автобус" е клас на превозно средство, определен в § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредба № 97 за одобряване типа на нови моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от осем места за сядане, без мястото на водача;
в) "съчленен автобус" е превозно средство, определено в § 1, т. 5 от допълнителните разпоредби на Наредба № 97 за одобряване типа на нови моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от осем места за сядане, без мястото на водача;
г) "двуетажен автобус" е превозно средство, определено в § 1, т. 8 от допълнителните разпоредби на Наредба № 97 за одобряване типа на нови моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от осем места за сядане, без мястото на водача;
д) "превозни средства от категории М2 или М3 със специално предназначение" са различни от градски или туристически автобуси (например линейки).
4. "Превозни средства от категория О" са:
а) "ремарке" - ПС без собствено задвижване, което е проектирано и конструирано, за да бъде теглено от МПС;
б) "полуремарке" - теглено ПС, което е проектирано да бъде свързано към седлови влекач или към теглича и да приложи допълнително вертикално натоварване на теглещото МПС или върху опорната тележка;
в) "ремарке с теглич" - теглено ПС с най-малко две оси, от които най-малко една е управлявана и:
аа) е оборудвано с теглещо устройство, което може да се движи вертикално (спрямо ремаркето);
бб) което не предава значително статично вертикално натоварване на теглещото превозно средство (по-малко от 100 daN); за ремарке с теглич се счита и полуремарке, когато то е прикачено към опорна тележка;
г) "ремарке с централна ос" - ремарке с твърд теглич, където оста (осите) е (са) позиционирана/и близо до центъра на тежестта на ПС (когато е нормално натоварено), така че само малка част от статичното вертикално натоварване - не повече от 10 % от съответната максимална маса на ремаркето или натоварване 1000 daN (която от двете стойности е по-малка), се пренася на теглещото МПС. 5. "Група оси" са оси, които са част от свързани оси. Група от две оси се нарича тандем, а група от три оси - триосен мост. Единична ос се счита за група от една ос.
6. "Размери на превозно средство" са размерите на ПС, базирани на неговата конструкция, както са посочени от производителя, като:
а) "дължина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.1;
б) "широчина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.2;
в) "височина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.3;
г) (изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "дължина на товарната площ" на ПС, различно от седлови влекач или от полуремарке, е разстоянието от най-предната външна точка на товарната площ до най-задната външна точка на ПС, измерено хоризонтално в надлъжната му равнина; при измерване на разстоянието не се отчитат:
аа) товарната площ пред най-задната точка на кабината;
бб) устройствата, посочени в чл. 14, ал. 3;
вв) издадени хладилни устройства и други приспособления, разположени пред товарната площ.
7. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Маса на превозното средство в готовност за движение" е масата на превозното средство с каросерията и в случай на теглещо превозно средство от категория, различна от M1, с теглително-прикачно устройство, ако е монтирано от производителя, при движение, или масата на шаси или шаси с кабина, без каросерия и/или теглително-прикачно устройство, ако производителят не монтира каросерия и/или теглително-прикачно устройство, включително течности, инструменти, резервно колело - ако има и водач, а за градски и туристически автобуси - и служебно лице, ако има седалка за него в превозното средство.
8. (Доп., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса с товар (М)" е максималната маса на ПС, базирана на неговата конструкция и експлоатационни характеристики, посочени от производителя.
9. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса върху оста (m)" е масата, съответстваща на допустимото максимално вертикално статично натоварване, предавано на пътя от оста, в зависимост от конструкцията на превозното средство и на оста, посочена от производителя на превозното средство.
10. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса на група оси (µ)" е масата, съответстваща на допустимото максимално вертикално статично натоварване, предавано на пътя от група оси, в зависимост от конструкцията на превозното средство и на групата оси, и посочена от производителя на превозното средство.
11. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Теглена маса" е максималното натоварване, предавано на пътя от оста или осите на тегленото или теглените превозни средства.
12. "Технически допустима максимална теглена маса (TM)" е максималната теглена маса, посочена от производителя.
13. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г., бр. 92 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса в точката на прикачване на моторно превозно средство" е масата, съответстваща на допустимото максимално вертикално статично натоварване в точката на прикачване в зависимост от конструкцията на моторното превозно средство и/или на теглително-прикачното устройство и която е посочена от производителя. Тази маса не включва масата на теглително-прикачното устройство на моторното превозно средство.
14. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса в точката на прикачване на полуремарке или ремарке с централна ос" е масата, съответстваща на максимално допустимото статично вертикално натоварване, предавано от ремаркето на теглещото ПС в точката на прикачване, посочено от производителя на ремаркето.
15. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Технически допустима максимална маса с товар на състав от превозни средства (МС)" е пълната маса на състав от ПС, включващ моторното превозно средство и неговото ремарке или ремаркета, която е посочена от производителя. За състав от ПС с полуремарке или ремарке с централна ос се използва технически допустимата максимална маса на ос на ремаркето вместо технически допустимата максимална маса с товар М.
16. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Устройство за повдигане на осите" е устройство, което е постоянно монтирано към ПС с цел да се намали или увеличи натоварването на оста (осите) в съответствие с натовареното състояние на ПС, за да се намали износването на гумите, когато ПС не е напълно натоварено, и/или за да се улесни потеглянето по хлъзгава повърхност на МПС или състави от ПС с увеличаване натоварването на задвижващата ос:
а) чрез повдигане на колелата от опорната равнина/съответно сваляйки ги на опорната равнина;
б) или без повдигане на колелата от опорната равнина (например в случай на пневматични или други системи).
17. (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Повдигаща ос" е ос, която може да се повдига или сваля с помощта на устройство за повдигане на оста съгласно т. 16, буква "а".
18. (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Натоварваща ос" е ос, при която натоварването й може да бъде променяно, без това да изисква повдигането й с устройство за повдигане съгласно т. 16, буква "б".
19. "Пневматично окачване" е окачваща система, при която най-малко 75 % от пружинния ефект се причинява от въздушно налягане.
20. "Окачване, прието за еквивалентно на пневматично окачване" е окачваща система за ос или група оси на ПС, съответстваща на изискванията по чл. 29, ал. 2.
21. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Тип превозно средство от категории М2 и М3" са превозни средства, които са еднакви най-малко по следните съществени характеристики:
1. производител;
2. съществени характеристики на конструкцията и дизайна:
- шаси/самоносеща каросерия; едноетажни/двуетажни; несъчленени/съчленени (явни и фундаментални разлики);
- брой на осите;
не се смятат за съществени следните характеристики, свързани с конструкцията и дизайна: базата, конструкцията на осите, окачването, управлението, гумите и съответните изменения на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавянето или отстраняването на редукционни клапани при седлови влекач за теглене на полуремарке и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито (например двигател, резервоари за гориво, трансмисия и др.).
22. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Тип превозно средство от категории N" са превозни средства, които са еднакви най-малко по следните съществени характеристики:
1. производител;
2. съществени характеристики на конструкцията и дизайна:
- шаси/под (явни и фундаментални разлики);
- брой на осите;
не се смятат за съществени следните характеристики, свързани с конструкцията и дизайна: базата, конструкцията на осите, окачването, управлението, гумите и съответните изменения на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавянето или отстраняването на редукционни клапани при седлови влекач за теглене на полуремарке и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито (например двигател, резервоари за гориво, трансмисия и др.).
23. (Изм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.) "Тип превозно средство от категории О" са превозни средства, които са еднакви най-малко по следните съществени характеристики:
1. производител;
2. съществени характеристики на конструкцията и дизайна:
- шаси/каросерия със самоносеща структура (явни и фундаментални разлики), ремарке с теглич/полуремарке/ремарке с централна ос;
- спирачна уредба: ремарке, без спирачна уредба/инерционна спирачна уредба/спирачна уредба с продължително действие;
- брой на осите;
не се смятат за съществени следните характеристики, свързани с конструкцията и дизайна: базата, конструкцията на осите, окачването, управлението, гумите и съответните изменения на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавянето или отстраняването на редукционни клапани при седлови влекач за теглене на полуремарке и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито (например двигател, резервоари за гориво, трансмисия и др.).
24. "Неделим товар" е товар, който не може да се дели на две и повече части с оглед да бъде превозен, тъй като това деление би довело до излишни разходи или би породило риск от нанасяне на повреди, и който поради своите размери или маса не може да бъде превозван от ПС, чиито размери и маса отговарят на максимално разрешените размери и маси по Наредба № 11 за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.
25. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса" е максималната маса на ПС с товар, при която то може да бъде регистрирано или пуснато в движение по искане на производителя на ПС.
26. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на ос" е максималната маса с товар на оста, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
27. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на група оси" е максималната маса с товар на групата оси, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
28. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса" е максималната маса, теглена от МПС, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
29. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на състав от превозни средства" е сума от масите на превозно средство с товар и неговото ремарке с товар, при която моторното превозно средство може да бъде регистрирано или пуснато в движение по искане на производителя.
30. "Ръководство за употреба" е подробна инструкция от производителя за ползване на ПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О с технически допустима максимална маса до 3,5 т.
31. "Превозно средство" е всяко МПС или ремарке, с изключение на МПС от категория М1.
32. "Ремарке" е ПС, предназначено да бъде теглено от МПС. Към ремаркетата се приравняват и полуремаркетата.
33. (Отм., ДВ, бр. 92 от 2006 г.).
34. (Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на ЕО одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
35. (Предишна буква "г" на т. 2, ДВ, бр. 92 от 2006 г.) "Превозно средство с повишена проходимост", определено в т. 4.1, 4.2 и 4.3 на приложение № 1 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 92 от 2006 г.) Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда разпоредбите на Директива 97/27/ЕО, последно изменена с Директива 2003/19/ЕО.

§ 3. Наредбата влиза в сила от 31 декември 2005 г.

§ 4. (Отм., ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 2
към чл. 7, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 92 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 3
към чл. 18, ал. 3

Приложение № 4
към чл. 22, ал. 5

Приложение № 5
към чл. 29, ал. 3

Приложение № 6
към чл. 29, ал. 3

Приложение № 7
към чл. 37, ал. 1, т. 2

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив