Наредба № 76 от 31 май 2006 г. за установяване на допълнителни условия относно наблюдението и контрола на производителите и търговците на овощен посадъчен материал и овощни растения

МЗГ

Държавен вестник брой: 51

Година: 2006

Орган на издаване: МЗГ

Дата на обнародване: 26.06.2006

(Обн., ДВ, бр. 51 от 23.06.2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.)

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят допълнителни условия относно наблюдението и контрола на производителите и/или търговците на овощен посадъчен материал и овощни растения и техните предприятия във връзка със:
1. контрола и проверките от официалните органи в съответствие с чл.6(4) на Директива 92/34/ЕС, въведен с чл.48, ал. 5 на Закона за посевния и посадъчния материал (ЗППМ); и
2. извършваните от производителите собствени проверки по време на производството в съответствие с чл.5(2) на Директива 92/34/ЕС, въведен с чл.48 , ал. 1 ЗППМ.
(2) Условията по ал. 1 не се прилагат по отношение на търговци, чиято дейност е ограничена само до предлагането на пазара на овощен посадъчен материал и овощни растения.

Чл. 2.
(1) Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол (ИАСАС) осъществява контрол върху производителите и търговците на овощен посадъчен материал с цел проверка на непрекъснато поддържане на съответствие с изискванията на чл.5(2) на Директива 92/34/ЕС, респективно чл.48 ЗППМ. При осъществяването на контрол се отчита спецификата на дейността на производителя.
(2) При осъществяването на контрол относно определянето на критичните точки в производствения процес и воденето на писмен дневник контролните органи проследяват дали:
1. производителят наблюдава и прилага следните критични точки:
а) качеството на посадъчния материал и овощните растения, използвани като изходни (първични) при започване на производствения процес;
б) засяване/засаждане, разсаждане, засаждане в саксии, засаждане и създаване на насаждения, съобразно схемите на размножаване;
в) спазване на изискванията, посочени в чл.3, 4 и 5 на Директива на Съвета 77/93/ЕС (заменена с Директива 200/29/ЕС), въведена в Наредба № 1 от 1998 г. за фитосанитарния контрол (обн. ДВ, бр. 82 от 1998 г.; изм. бр. 91 от 1999 г., бр. 8 от 2002 г., бр. 28 от 2003 г., бр. 7 от 2006 г.);
г) изготвяне на план и прилагане на методи за отглеждане на насаждението;
д) полагане на агротехнически мероприятия и грижи за насаждението;
е) извършване на необходимите операции по размножаването;
ж) дейности по прибиране на реколтата;
з) осигуряване на санитарно-хигиенни условия;
и) извършване на подходящи растително-защитни мероприятия;
й) опаковане;
к) съхранение;
л) транспортиране;
м) административни дейности;
2. производителят води писмен дневник с цел пълно съхраняване на информацията и предоставянето й на ИАСАС, който съдържа данни за:
а) посадъчния материал или други обекти:
аа) закупени за съхранение или за засаждане в подходящи за целта помещения;
бб) за производство; или
вв) предоставени на други партньори;
б) всяко химическо третиране, приложено върху растенията;
3. производителят или друго, определено от него лице, което има технически опит в производство на овощен материал, и въпросите, касаещи здравното състояние на растенията, присъства по време на извършване на проверките и осъществява връзка с ИАСАС;
4. производителят или лицето по т. 3 извършва необходимите инспекции в подходящите фази и етапи от развитие на растенията по начин, определен от ИАСАС;
5. производителят или лицето по т. 3 осигурява достъп на лицата, упълномощени от ИАСАС/ НСРЗ, за извършване на инспекция и вземане на проби, както и до дневниците по т. 2;
6. производителят или лицето по т. 3 оказва пълно съдействие на контролните органи при извършването на инспекциите и проверките.
(3) При осъществяването на контрол за прилагането на методите за проверка и наблюдение на критичните точки контролните органи проследяват тяхното непрекъснато прилагане, като се обръща особено внимание на:
1. наличието и действителното прилагане на методите за проверка на всяка от критичните точки, посочени в ал. 2, т. 1;
2. надеждността на методите;
3. доколко методите са подходящи за оценка на същността на производството и търговията, включително неговите административни аспекти; и
4. компетентността на персонала на производителя за извършване на проверките.
(4) При осъществяването на контрол върху вземането на проби от производителя за анализи в съответната лаборатория контролните органи проверяват и наблюдават дали:
1. пробите са взети през различни фази на производствения процес и с честота, която е одобрена от контролните органи при одобряването на производствените методи по времето на одобрението (или акредитацията) и регистрацията на производителя;
2. пробите са взети по технически подходящ начин при прилагане на надеждна процедура относно вида на извършвания анализ в съответствие с правилата за вземане на проби, одобрени от контролните органи;
3. лицата, които вземат пробите, са квалифицирани;
4. анализите на пробите са извършени от лаборатория на ИАСАС или лаборатории на Националната служба по растителна защита (НСРЗ), или одобрена лаборатория по чл.8 ЗППМ за това лаборатория.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба "критични точки" означава: основни етапи в производствения процес, определени и прилагани от производителя, с цел производство и търговия на овощен посадъчен материал и овощни растения, съответстващи на изискванията.

§ 2. С наредбата се въвеждат изискванията на Директива на Комисията 93/64/ЕИО от 5 юли 1993 г. за установяване на допълнителни мерки относно наблюдението и контрола на производителите и търговците съгласно Директива на Съвета 92/34/ЕИО за търговия на овощен посадъчен материал и овощни растения, предназначени за производство на плодове.

Заключителни разпоредби

§ 3. Наредбата се издава на основание чл.29, ал. 6 от Закона за посевния и посадъчния материал.

§ 4. Наредбата влиза в сила от 1.I.2007 г.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив