Наредба № 77 от 7 октомври 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на емисии на въглероден двуокис и разхода на гориво

МТС

Държавен вестник брой: 87

Година: 2006

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 08.01.2007

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
(Загл. изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.)

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. (изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) от категории М1 и N1 по отношение на емисии на въглероден диоксид (CO2) и разхода на гориво и удостоверяване на съответствието с одобрения тип;
2. (изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) изискванията към ПС от категории М1 и N1 по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво.

Чл. 1а. (Нов, ДВ, бр. 45 от 2006 г.) Наредбата не се прилага за тип ПС от категория N1, когато:
1. неговият двигател е от тип, одобрен по реда на Наредба № 78 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици, и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване, използващи гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение на емисии замърсяващи газове (ДВ, бр. 22 от 2004 г.), и
2. (доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) общото производство в световен мащаб на превозните средства от категории N1 на производителя е по-малко от 2000 бройки годишно.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа

Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) Одобряването типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и на разхода на гориво се извършва по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 3.
(1) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) За одобряване типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и на разхода на гориво производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА"), в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 2 към чл.3, ал. 3 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите (ДВ, бр. 22 от 2004 г.) с приложено към него съдържание.
(3) (Нова, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) При разширяване обхвата на одобряването за типа ПС в заявлението производителят:
1. посочва номера на предходното типово одобряване;
2. при необходимост прилага копия от типовите одобрявания на ПС със съответните данни, така че да е възможно да се осъществи процедурата на типово одобряване в съответствие с чл. 16 и 16а.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни по ал. 2, се предоставят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват съответните елементи на ПС с достатъчни и ясно различими подробности.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел II
Одобряване на типа

Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.)
(1) Производителят предоставя на техническата служба, която извършва изпитванията, едно ПС, представително за типа, за който се иска одобряване, когато техническата служба сама извършва изпитванията по глава трета и приложение № 2.
(2) По искане на производителя или на техническата служба при изпитванията могат да се вземат предвид и допълнителни технически данни за специални ПС, които са особено икономични по отношение на разхода на гориво.
(3) Производителят предоставя ПС преди започване на изпитванията, посочени в глава трета и приложение № 2.
(4) За тип ПС от категории М1 и N1, одобрен по отношение на емисиите му по реда на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите, техническата служба проверява по време на изпитванията по глава трета и приложение № 2 дали изпитваното ПС отговаря на граничните стойности за съответния тип, посочени в Наредба № 73 от 2003 г.

Чл. 5.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" одобрява типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво, когато ПС:
1. (изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) съответства на информацията в попълнения списък с данни по приложение № 2 към чл.3, ал. 3 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
2. отговаря на изискванията на глава трета.
(2) При одобряване типа на ПС се прилагат съответно разпоредбите на чл.8 и чл.9 или 12 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 6.
(1) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) В срок един месец от завършване на процедурите по одобряване типа на ПС изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване на типа.
(2) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) ЕО сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3.
(3) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на ЕО сертификат по ал. 1 на основания, свързани с емисии на СО2 или разхода на гориво, ако те отговарят на изискванията на тази наредба.
(4) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Отказът да се издаде ЕО сертификат по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 7.
(1) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) За всеки одобрен тип ПС се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета , като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "80/1268" и "2004/3".
(2) За различните одобрени типове ПС се издават различни номера.

Чл. 8. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на ЕО сертификат за одобряване на типа ПС, когато то:
1. (изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) не е произведено в съответствие с изискванията по глава трета;
2. може да създаде сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.

Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема ЕО сертификата за одобряване на типа, като прилага разпоредбата на чл.38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 10. При изменение на одобрен тип на ПС производителят подава заявление за изменение на типа до изпълнителния директор на ИА "АА".

Чл. 11. При извършване на процедура за изменение на одобрен тип ПС по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво се прилагат разпоредбите на чл.21 и 22 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 12. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Когато тип ПС има едно или няколко разширения на одобрения тип, изпитванията се извършват върху превозното(-ите) средство(-а), описано(-и) в техническото досие, което е било представено, заедно със заявлението, при първото одобряване на типа.

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава ЕО сертификат за одобряване типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво при изменение на одобрения тип по реда на чл.42 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 14.
(1) Мерките за осигуряване съответствието на продукцията с одобрения тип се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) При проверките за съответствие с одобрения тип по глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета се използва информацията от ЕО сертификата за одобряване на типа, посочен в приложение № 3.
(3) Редът за проверка на съответствието на ПС при изпитване за емисии на CO2 е даден в приложение № 4.

Чл. 15.
(1) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) Производителят удостоверява пред изпълнителния директор на ИА "АА" наличието и прилагането на процедури за ефективен контрол на съответствието на произведените ПС с одобрения тип по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво.
(2) Производителят анализира резултатите от изпитвания по изискванията на приложение № 2 на три произволно избрани ПС с цел да удостовери стабилността на характеристиките на продукта, като определя допустимите отклонения на произведената продукция и ги представя на изпълнителния директор на ИА "АА".
(3) Когато изпълнителният директор на ИА "АА" приеме отклоненията по ал. 2, се провежда изпитване съгласно приложение № 5.
(4) Когато изпълнителният директор на ИА "АА" не приеме отклоненията по ал. 2, се провежда изпитване съгласно приложение № 6.

Чл. 15а. (Нов, ДВ, бр. 45 от 2006 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобрява типа на ПС от категория N1 в рамките на една фамилия.
(2) За целите на ал. 1 ПС от категория N1 могат да бъдат групирани в рамките на една фамилия, когато:
1. са идентични следните им параметри:
а) производителят и типът, определени в приложение № 3, част 1, раздел 1, т. 0.2;
б) обемът на двигателя;
в) типът на системата за контрол на емисиите;
г) типът на системата за захранване с гориво, определен в т. 1.5.2 от част 2 на приложение № 3, или
2. посочените параметри са в границите, както следва:
а) общата стойност на понижаващите предавателни числа, определена в т. 1.6.3 от част 2 на приложение № 3, не надвишава с повече от 8 % най-ниската стойност;
б) референтната маса не е по-малка с повече от 220 kg от най-голямата маса;
в) площта на повърхнината на челното сечение не е по-малка с повече от 15 % от най-големия размер;
г) мощността на двигателя не е по-малка с повече от 10 % от най-голямата стойност.
(3) Фамилия от ПС, определена по реда на ал. 2, може да бъде одобрена въз основа на общите за всички ПС от фамилията стойности на емисиите на CO2 и разхода на гориво, като:
1. за извършване на изпитванията техническата служба избира ПС от фамилията, за което прецени, че има най-висока емисия на CO2;
2. измерванията се извършват по реда на приложение № 2;
3. (изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) резултатите, получени по метода, посочен в т. 5 от приложение № 2, се приемат като стойности за одобряване на типа, които са общи за всички ПС от фамилията.
(4) Превозните средства, групирани в рамките на една фамилия по реда на ал. 2, могат да бъдат одобрени въз основа на индивидуалните стойности на емисиите на CO2 и разхода на гориво за всяко от ПС от фамилията, като:
1. за извършване на изпитванията техническата служба избира двете ПС, за които прецени, че имат съответно най-висока и най-ниска емисия на CO2;
2. измерванията се извършват по реда на приложение № 2;
3. (доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) когато стойностите, посочени от производителя за двете ПС по т. 1, се окажат в рамките на допустимия толеранс по т. 5 от приложение № 2, посочените от производителя стойности за всички ПС от фамилията се приемат като стойности за одобряване на типа;
4. (доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) когато стойностите, посочени от производителя за двете ПС по т. 1, се окажат извън рамките на допустимия диапазон, резултатите, получени по метода, посочен в т. 5 от приложение № 2, се приемат като стойности за одобряване на типа;
5. в случая по т. 4 техническата служба избира съответен брой други ПС от фамилията за извършване на допълнителни изпитвания.

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разшири обхвата на одобряване типа на ПС от същия тип или от друг тип, които се различават по отношение на следните характеристики, посочени в приложение № 3:
1. референтна маса;
2. допустима максимална маса;
3. тип на каросерията:
а) за категория М1: "седан", "хетчбек", "комби", "купе", "кабриолет", "универсален лек автомобил";
б) за категория N1: "товарен автомобил", "лекотоварен автомобил";
4. обща стойност на понижаващите предавателни числа;
5. оборудване на двигателя и принадлежности.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) Алинея 1 се прилага, когато емисиите на CO2, измерени от техническата служба, не надвишават с повече от 4 % стойността за одобряване на типа от категория М1 и с повече от 6 % стойността за одобряване на типа от категория N1.

Чл. 16а. (Нов, ДВ, бр. 45 от 2006 г.)
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разшири обхвата на одобряване на типа за ПС от категория N1 от една и съща фамилия в следните случаи:
1. за ПС от категория N1, одобрени като превозни средства от една фамилия по реда на чл. 15а, ал. 3 - когато техническата служба оцени, че разходът на гориво на новото ПС не надвишава разхода на ПС, въз основа на което е определена стойността на разхода на гориво на фамилията;
2. за ПС от категория N1, одобрени като превозни средства от една фамилия по реда на чл. 15а, ал. 3 - когато са изпълнени едновременно следните условия:
а) масата на ПС надвишава с максимум 110 kg масата на ПС от същата фамилия, което е било подложено на изпитване, но не надвишава с повече от 220 kg масата на най-лекото ПС от същата фамилия;
б) общото предавателно число на ПС е по-ниско от предавателното число на ПС от същата фамилия, което е било подложено на изпитване, единствено поради промяна на размера на гумите, и
в) превозните средства съответстват във всяко друго отношение на критериите, характеризиращи фамилията от превозни средства;
3. за ПС от категория N1, одобрени като превозни средства от една фамилия по реда на чл. 15а, ал. 4 - без извършване на допълнителни изпитвания, когато техническата служба оцени, че разходът на гориво на новото ПС не надвишава разхода на ПС с най-висок разход, нито е по-нисък от разхода на ПС с най-нисък разход на гориво от фамилията.

Глава трета
ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МПС ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕМИСИИ НА CO2 И РАЗХОДА НА ГОРИВО
(Загл. изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.)

Чл. 17.
(1) Емисии на CO2 се измерват по време на цикъл за изпитване, пресъздаващ модели на градско и извънградско управление.
(2) Измерването по ал. 1 се извършва съгласно приложение № 1, част 1 от Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
(3) Резултатите от изпитването, които се отнасят до емисии на CO2, се отбелязват в грам на километър (g/km), закръглени към най-близкото цяло число.

Чл. 18.
(1) Разходът на гориво се изчислява по метода на процентното съдържание на въглерод, като се използват измерените емисии на CO2 и другите емисии, включващи въглерод (CO и HC). Изчисленията се извършват по част II на приложение № 7 и получените резултати се закръглят до първия десетичен знак.
(2) Характеристиките на горивото, които се използват за изчисленията по ал. 1 са дадени в част I на приложение № 7.

Чл. 19.
(1) При изпитвания на превозни средства с бензинов и дизелов двигател се използват еталонни горива, определени в приложение № 13 от Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.) За изпитванията на ПС, които използват като гориво втечнен нефтен газ и природен газ, се използва горивото, което производителят е избрал за измерване на полезната мощност съгласно Наредба № 103 от 2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на мощността на двигателя (ДВ, бр. 44 от 2004 г.).
(3) (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г. - в сила от датата на присъединяване на Република България към Европейския съюз) Избраното гориво се посочва в ЕО сертификата за одобряване на типа по приложение № 3.

Чл. 20. Изискванията към ПС, смазочните материали и гумите, използвани за провеждане на изпитванията, са посочени в приложение № 8.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. (Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство (МПС), предназначено за движение по пътищата, с или без каросерия, което има най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, с изключение на МПС, движещи се по релси, трактори за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина.
2. (Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - лице, установено в ЕС, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. (Доп., ДВ, бр. 45 от 2006 г.) Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда изискванията на Директива 80/1268/ЕЕС, последно изменена и допълнена с Директива 2004/3/ЕЕС.

§ 3. Наредбата влиза в сила на 1 юни 2004 г.

Приложение № 1
към чл. 3, ал. 2
(Отм., ДВ, бр. 45 от 2006 г.)

Приложение № 2
към чл. 4, ал. 3
(Доп., ДВ, бр. 45 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 87 от 2006 г.)

Приложение № 3
към чл. 6, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)

Приложение № 4
към чл. 14, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г., бр. 87 от 2006 г.)

Приложение № 5
към чл. 15, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г., бр. 87 от 2006 г.)

Приложение № 6
към чл. 15, ал. 4
(Изм. и доп., ДВ, бр. 87 от 2006 г.)

Приложение № 7
към чл. 18, ал. 1
(Изм., ДВ, бр. 45 от 2006 г., бр. 87 от 2006 г.)

Приложение № 8
към чл. 20
(Изм., ДВ, бр. 87 от 2006 г.)

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив